Mat, drikke og røyk Den store snakkisen"sjokolade"

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.403
    Antall liker
    1.137
    Torget vurderinger
    4
    Er det nettbutikker man kan bestille fra ?
    P.S. Tenkte jeg skulle bestille noe til fruen, og noe sjokolademus til meg 8)

    Edit: fant denne Valrhona - Shops.no

    Valrhona - Sjokoladesmaking.no | kjennere av fin mørk sjokoladeSjokoladesmaking.no | kjennere av fin mørk sjokolade
    Har ikkje smakt disse Valrhona sjokkisene, men ble (veldig) fristet. Men når prisen blir over 1 kr pr gram (levert), så sitter det langt inne for en gjerrigknark som meg - takke meg til en topp ris eller fem enn så lenge.
    Egentlig er det en billig sjokolade, 3 euro pr plate i Nederland.
    Joda, men tar man med reiseutgifter til/fra Nederland så blir den nok litt dyr allikevel.
    Men kunne definitvt tenkt meg å smake den, for å se ka all fussen er about.
    Jeg forstår ikke hypen, kvalitetssjokolade men det får man jo fra Godiva, Lindt osv også.... Lindt er jo veldig lett tilgjengelig.
     

    Bergfinn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.07.2013
    Innlegg
    9.009
    Antall liker
    12.889
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    6
    Valrhona lager svært god sjokolade, det skal de ha. Selv kjøper jeg kun Valrhona når jeg vil ha mørk sjokolade. De lager mange varianter av mørk type, men Valrhona lys sjokolade styrer jeg unna. Har ennå ikke smakt Valrhona melkesjokolade som jeg liker.
    B

    PS: har noen her smakt sjokoladefondanten på Nodee, Majorstua?
    ANBEFALES.
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.382
    Antall liker
    12.325
    Sted
    Smurfeland
    Egentlig er det en billig sjokolade, 3 euro pr plate i Nederland.
    Joda, men tar man med reiseutgifter til/fra Nederland så blir den nok litt dyr allikevel.
    Men kunne definitvt tenkt meg å smake den, for å se ka all fussen er about.
    Jeg forstår ikke hypen, kvalitetssjokolade men det får man jo fra Godiva, Lindt osv også.... Lindt er jo veldig lett tilgjengelig.
    Lindt har god mørk sjokolade, og er mye bedre enn Valrhona IMO.
     

    Espen R

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Innlegg
    10.130
    Antall liker
    2.652
    Egentlig er det en billig sjokolade, 3 euro pr plate i Nederland.
    Joda, men tar man med reiseutgifter til/fra Nederland så blir den nok litt dyr allikevel.
    Men kunne definitvt tenkt meg å smake den, for å se ka all fussen er about.
    Jeg forstår ikke hypen, kvalitetssjokolade men det får man jo fra Godiva, Lindt osv også.... Lindt er jo veldig lett tilgjengelig.
    Så denne finnes på Rema, Rimi, Kiwi, Prix, Statoil, Narvesen etc?
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.752
    Antall liker
    13.241
    Min lokale Spar har Lindt i alle fall. Kjedebutikkene har tilgang til et svært stort antall varelinjer. Det er ikke det samme som at alle butikkene vil ta det inn - det varierer med etterspørselen i området. Uten å ha vært der vil jeg tippe at kjedebutikker eksempelvis på Beitostølen har et noe annet utvalg enn på tilsvarende store steder forde de kan selge til hyttefolket.

    Min lokale Rema i Oslo har relativt bra utvalg - svært mye bedre enn Remaen der mamma og pappa bor.

    I motsetning til hva som synest populært å mene er det stor forksjell i utvalget på Centra/Ultra/Jacobs og Kiwi/Spar. Samme kjede - ulik profil, henvender seg til ulike kunder og ulike prissegmenter. Dersom man forventer fjonge varer er det lite rasjonelt å gå inn på nærmeste lavprisbutikk. Om det ikke finnes butikk med skikkelig utvalg der du bor så er grunnen sannynligvis at ingen har funnet det lønnsomt å starte en av sorten - ikke at tilbudet blir blokkert av en eller annen mafia.
     

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.285
    Antall liker
    11.072
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Når det gjelder sjokolade har jeg to enkle favoritter

    Skjermbilde 2015-03-26 kl. 21.05.51.png

    Skjermbilde 2015-03-26 kl. 21.07.09.png

    Kunne vært tre, hvis Riegel fremdeles var i produksjon.
    Ellers lar jeg stort sett denslags være, har aldri vært svak for søtsaker. Heldig sånn.
     

    E.I.A.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.07.2004
    Innlegg
    5.277
    Antall liker
    3.324
    Torget vurderinger
    49
    Risbrød er tilbake til originalen igjen, det er lov og la seg friste :)
    image.jpg
     

    E.I.A.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.07.2004
    Innlegg
    5.277
    Antall liker
    3.324
    Torget vurderinger
    49
    Bestillte noen esker med Valrhona.
    Sånne med et variert utvalg sjokolade, ikke noe for meg.
    Mesteparten ble gitt bort til jul.
    Takke meg til en Cuba eller Risbrød ;D
     

    Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.296
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Kjøpte en del sjokolade fra Lofoten sjokolade etter tips her. Irish Coffee platen var i alle fall himmelsk. En sukkerfri variant som jeg ikke husker navnet på var ikke det helt store og ikke på nivå med sukkerfrie Cavalier. Kjøpte en del annet, men har ikke prøvd flere enda.

    Noen poser fra Hvalen Sjokolade ble bestilt for noen uker siden og kom akkurat tidsnok til påskeferien med levering i dag i aviskassen av alle steder. De har tydeligvis fått mye bestillinger når noen få poser tok flere uker på å komme frem. Så får vi ser hvordan Hvalen smaker. Kan vel ikke bli dårligere enn Freia/Nidar.
     

    decibelius

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.12.2007
    Innlegg
    7.866
    Antall liker
    1.679
    Sted
    Bislett
    Freia melkesjokolade? Vikke ha det.
    Freia brystkarameller? Ikke det heller.
     

    howard_nor

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.06.2009
    Innlegg
    2.364
    Antall liker
    1.998
    Torget vurderinger
    5
    Etter en snartur i Nederland denne uken kjøpte jeg disse:

    Sjoko.jpg

    Hadde vel strengt tatt aldri hørt om denne sjokoladen før jeg leste om den i denne tråden. Smaker slett ikke verst :)
     

    Trondmeg

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Innlegg
    13.063
    Antall liker
    7.917
    Torget vurderinger
    12
    Glad i mye sjokolade, men Freia melkesjokolade som var en gammel favoritt er helt ute da den smaker hæggel i dagens utgave. For mange år siden var den god. Synes slike 87% er gode sammen med rødvin og kanskje litt nøtter....
     

    Espen R

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Innlegg
    10.130
    Antall liker
    2.652
    Freia Dessertsjokolade.png
    Freia Dessertsjokolade er ren sjokolade av utmerket kvalitet.
    Produktet er rett og slett for bra til å være til salgs i butikkene. Og nå er det forsvunnet. Pleide alltid å være stablet opp sammens med julegodteriet i butikkene, men finner det ikke noen steder. FazerMint i esker er også borte.

    Bare noen år tilbake var det 4-5 ulike konfekttyper å velge mellom. Nå er det kun Sfinx og Haakon tilbake. :(
     

    Bergfinn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.07.2013
    Innlegg
    9.009
    Antall liker
    12.889
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    6
    Jeg mener da jeg har sett Freia Dessert sjokolade på den lokale Coop Mega her på Tøyen.
    Sjekker i løpet av dagen og gir tilbakemelding.:rolleyes:

    B
     

    Espen R

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Innlegg
    10.130
    Antall liker
    2.652
    Jeg mener da jeg har sett Freia Dessert sjokolade på den lokale Coop Mega her på Tøyen.
    Sjekker i løpet av dagen og gir tilbakemelding.:rolleyes:

    B
    Takk for det.
    Men løpet er nok kjørt…..
    Fikk denne fra Freia i dag:

    "Hei, og takk for din mail. Vi setter pris på å høre fra engasjerte forbrukere.
    Det er hyggelig å høre at du satte pris på Freia Dessert Sjokolade. Dessverre så vi oss nødt til å trekke dette produktet fra markedet på grunn av dårlig distribusjon. Når et produkt ikke har tilstrekkelig volum vil ikke butikkkjedene ta det inn i sitt sortiment. Og med distribusjon i kun et fåtall butikker er det vanskelig å holde liv i et produkt.
    Jeg har sendt dine kommentarer videre til våre produktutviklere som setter stor pris på tilbakemeldinger fra våre forbrukere."

    :(
     
    Ble medlem
    12.03.2012
    Innlegg
    4.390
    Antall liker
    8.234
    Sted
    Laksevåg - Bergen
    Vis vedlegget 354591
    Freia Dessertsjokolade er ren sjokolade av utmerket kvalitet.
    Produktet er rett og slett for bra til å være til salgs i butikkene. Og nå er det forsvunnet. Pleide alltid å være stablet opp sammens med julegodteriet i butikkene, men finner det ikke noen steder. FazerMint i esker er også borte.

    Bare noen år tilbake var det 4-5 ulike konfekttyper å velge mellom. Nå er det kun Sfinx og Haakon tilbake. :(
    Helt enig Espen ! Freia Dessertsjokolade er undervurdert. Har sjekket både på R1000 og på Kiwi. Finnes ikke der jeg handler. Denne sjokoladen var tidligere tilgjengelig hele året, så ble det et julefenomen, og nå er det borte? De svarte tynne platene med mørk sjokolade, var veldig gode.
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.382
    Antall liker
    12.325
    Sted
    Smurfeland
    Dessert sjokolade har vært en slags favoritt siden jeg var liten, men når jeg tenker over det er det ikke ofte jeg har sett den i vanlige butikker på lenge. Typisk at kvalitet distribueres i små volum, og så rett og slett bare forsvinner. Men Mondelez "Freia melkesjokolade" er det tonnevis av overalt man snur seg... Shite.
     

    Bergfinn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.07.2013
    Innlegg
    9.009
    Antall liker
    12.889
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    6
    Jaja, sånn er livet. Noen produkter forsvinner fra hyllene mens nye slipper til.
    ....akkurat som oss. Hverken livet eller sjokolade varer evig.


    Savner dessert sjokoladen allerede når jeg tenker på den.
    Skal ihvertfall ha med et par plater med Helnøtt ned i kista før lokket smeller igjen.:p

    B
     

    Espen R

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Innlegg
    10.130
    Antall liker
    2.652
    Vis vedlegget 354591
    Freia Dessertsjokolade er ren sjokolade av utmerket kvalitet.
    Produktet er rett og slett for bra til å være til salgs i butikkene. Og nå er det forsvunnet. Pleide alltid å være stablet opp sammens med julegodteriet i butikkene, men finner det ikke noen steder. FazerMint i esker er også borte.

    Bare noen år tilbake var det 4-5 ulike konfekttyper å velge mellom. Nå er det kun Sfinx og Haakon tilbake. :(
    Helt enig Espen ! Freia Dessertsjokolade er undervurdert. Har sjekket både på R1000 og på Kiwi. Finnes ikke der jeg handler. Denne sjokoladen var tidligere tilgjengelig hele året, så ble det et julefenomen, og nå er det borte? De svarte tynne platene med mørk sjokolade, var veldig gode.
    Mmm….ja, og stengene med de små kornene av appelsinsmak. Utolig gode. Ikke minst den lyse sjokoladen var av superb kvalitet.
    Og hvis du er kjenner og har god hukommelse så husker du at disse runde knappene/palettene ble mye større i size for rundt 10 år siden. Før det var de mindre i size (og smakte ennå bedre).
     

    W.Sand

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    3.025
    Antall liker
    4.383
    Sted
    moelv
    Torget vurderinger
    2
    Hva har skjedd med Twist? Alarm ! Katastrofe !
    Marsipan smaker bensin, (favoritt)kuben som inneholdt en helnøtt inneholder nå klissete nøttepålegg, lakrisen kan forveksles med tilårskommen TEK-7.
    Skam, forræderi !
     

    Espen R

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Innlegg
    10.130
    Antall liker
    2.652
    Takker Roysen for å ha satt sjokolade på dagsorden her på sentralen:)
    Har alltid vært glad i sjokolade, men har merket at det ikke smaker like godt som før.
    Begynnte med at Minde ødela en av mine favoritter "Risbrød" . De laget den ikke bare mindre, men smaken var også forandret til, for meg, det uspiselige.
    Jeg er helt enig med deg!
    Det er bare trist at i takt med at befolkninga her på berget har blitt rikere på penger, har kvaliteten på sjokoladen gått tilsvarende ned. Et stort paradoks!
    De store produsentene som Mondelez (Freia) ønsker å harmonere produktene på verdensbasis. Det vil si at all sjokolade skal smake som i Uk og USA. Dessverre.

    Men så til en skikkelig bortgjemt hemmelighet fra Minde, en godbit de-luxe :)
    Prøv denne, hvis du finner den. Har kun sett den blant julegodteriet i en liten Joker nærbutikk. Finnes ikke på Minde sine hjemmesider engang.
    Denne minner meg mye om hvordan Freia melkesjokolade smakte på 70/80-tallet. Denne har en kilospris på rundt 480,-. Er verdt hver krone :)

    Skjermbilde 2020-12-10 kl. 12.03.23.png
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.540
    Antall liker
    7.862
    Torget vurderinger
    0
    Ser mange er noe nostalgiske når det kommer til sjokolader.
    Det finnes egne FB grupper med krav om gjeninnføring av Lohengrin fra Freia.

    Det samme gjelder Nidars Banakrem, det er imho den beste sjokoladen som er laget!
    Krembanan.jpeg
     

    HasseBasse

    OVK-Generalkonsul of Jutland :-)
    Ble medlem
    29.10.2016
    Innlegg
    8.035
    Antall liker
    20.218
    Sted
    Hjortshøj, Danmark.
    Torget vurderinger
    2
    Da jeg boede på Færøerne (mor er færing), var denne den bedste chokolade, jeg kunne få.
    En af de få efterladenskaber fra, da englenderne var stationeret på Færøerne under anden verdenskrig. Lykkedes mig sidste år
    at få nogle plader hjem fra England via Amazon.uk........ Mums :love:

    CAD1.jpg

    CAD2.jpg
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    22.652
    Antall liker
    15.753
    Torget vurderinger
    2
    I går sendte jeg en kasse med sjokolade til Tromsdalen, til en stakkars bortflyttet som savnet sjokoladene fra Solé. Kort fortalt: nøkkelen er conchingen mellom kakao tørrstoff og kakaosmør (theobromaolje). Freia fikk på pukkelen da de prøvde seg med substitutter på sistnevnte en del år tilbake, nå har de gått over til substitutter og de bruker hverken tid eller sjel på prosessen.

    Solé, derimot, bruker lang tid, flere dager, og klassisk conching, uten å forsere med varme eller andre tricks, som de store og velkjente merkene benytter seg av.

    Lindt oppfant prosessen, men Lindt-sjokoladene man får kjøpt i vanlige butikker gjør ikke lenger som gamle Lindt, dessverre.

    Conchingen til Solé gjør at jeg kan spise deres 73% mandelsjokolade og kjenne at der kom jeg jammen til himmelen, ja. 73% fra andre merker er jo gjerne grensen der man føler at det man fikk i munnen er tørt mudder. Selv 100% sjokoladen derfra klarer jeg å spise uten noko attåt.

    Anbefales.
     
    Sist redigert:

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    14.952
    Antall liker
    11.355
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Mye god sjokolade...men for min del må den være mørk.. helst som svarte natta...
    var innom kafeutsalget til Valor i VIllajoyosa for noen år siden... nesten som smaken sitter enda.... :cool:
     

    stingsilda

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.12.2008
    Innlegg
    2.209
    Antall liker
    3.127
    Sted
    Lillehammer
    Torget vurderinger
    3
    Freia Firkløver. Legg den i kjøleskapet og la den bli kald. Mmmmmmmm 😋

    Men pass på tenna :)
     

    na_X

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Innlegg
    4.331
    Antall liker
    3.681
    Torget vurderinger
    1
    Lindt sort sjokolade med Chili, sammen med en Plantation 20 rom. Det er saker :)
     

    aam01

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    3.691
    Antall liker
    2.294
    Sted
    Sandvika
    Torget vurderinger
    4
    Industrisjokolade som Lindt og Valrhona er greit nok til hverdags, men skal jeg ha noe godt foretrekker jeg god håndverkssjokolade som f. eks. Chocolatiers Français (sebastienbruno.no). Perversjoner produsert av Mondelez og Nestlè bør ikke engang nevnes i samme setning som ordet sjokolade.
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    22.652
    Antall liker
    15.753
    Torget vurderinger
    2
    Heh. Da Kraft kjøpte Freia fikk de for seg at de skulle prøve andre og billigere typer fett i melkesjokoladen.

    Freia lager ikke sjokolade i dag. Melkesjokoladen er jo mest sukker. (Noen ganger kunne det vært fint med en tidsmaskin så man kunne reist tilbake i etapper og hentet prøver, for å se hva som er gjort (ødelagt) på veien til nåtid).

    Haagen Ringnes hadde et morsomt innslag fra Belgia, der han fikk en chocolatier til å smake på Freia Melkesjokolade (før den ble tuklet med). Belgieren kikket, snuste, tok en bit og spyttet den ut som om han hadde fått hundelort i munnen.

    Det som er synd med de veldig kjente merkene, inkl Lindt, Valrhona, Guylian, m.fl. er at de produserer i megatonnvolumer. Forlengst overtatt av konsortier og det er excelbrigaden som styrer.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.752
    Antall liker
    13.241
    Industrisjokolade som Lindt og Valrhona er greit nok til hverdags, men skal jeg ha noe godt foretrekker jeg god håndverkssjokolade som f. eks. Chocolatiers Français (sebastienbruno.no). Perversjoner produsert av Mondelez og Nestlè bør ikke engang nevnes i samme setning som ordet sjokolade.
    Jeg har kjøpt fra Sebastian Bruno et par ganger. Kommer aldri til å gjøre det igjen. Var endatil kornete som burde være nybegynnerfeil. Dyrt og ikke spesielt bra synes jeg. Lofoten sjokolade var lenge top notch men det gikk også utforbakke av en eller annen grunn. Meium synest jeg fortsatt er bra. Sælbu-ett-eller annet har også vært gode.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn