Den store kabelavledningstråden

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • HAREPUSEN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.11.2009
    Innlegg
    3.180
    Antall liker
    2.642
    Sted
    telemark
    Torget vurderinger
    2
    Jeg vet ikke hva du mener med «drain pipe fra power supply GND til chassi».

    Halve morroa med det pantentet er at midtpunktet / «0V» i strømforsyningen til utgangen er flytende ift jord, enten det er signal, chassis, PE eller noe annet, og midtpunktet i strømforsyningen er signal ut med referanse til signaljord. Det har ikke noe å gjøre med om signalet inverteres på veien. Jeg så i forbifarten ikke noe om konstruksjonsprinsippene i bruksanvisningen til DP.

    Mvh
    KJ
    KJ glem forvirrende "drain pipe " ,,,, mente en power supply gnd til chassi som enda viktigre i store amper m stor power
    Jeg prøvde og å finne prinsipp eller diagram ,,,intresserte meg da den og hadde super low distortion, Men regner ut fra det jeg leste at den er en 2 x lineær amplfier? med mulighett bro eller paralell arrange ment .Det er en dpa 6.4 reparasjons tråd her på hfs ,,, kansje vi må fri til ham for mere facts?
     
    • Liker
    Reaksjoner: KJ

    JMM

    Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Innlegg
    7.459
    Antall liker
    7.980
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    Tenker på det hver gang vi trener barna våre på å marsjere hver vår. Vi har jo oppkalt det akkompagnerende skrålet etter de stolte elitesoldatene til sultanen.

    Vel verdt å ta med seg en opptreden av Mehterhâne-i Hâkânî hvis man drar til Istanbul. De har opptredener utenfor Istanbul Military Museum og til tider i Topkapi palasset.

    istanbul-turkey-july-12-2014-the-show-of-the-mehter-orchestra-in-the-J236PG.jpg


    turkey-istanbul-around-the-orchestra-of-mosque-eyup-janissaries-CP6C58.jpg


    janissary-orchestra-near-eyup-sultan-mosque-istanbul-turkey-HMD138.jpg
     

    Naturlig

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    16.01.2015
    Innlegg
    258
    Antall liker
    333
    Sted
    Vestfold
    KJ glem forvirrende "drain pipe " ,,,, mente en power supply gnd til chassi som enda viktigre i store amper m stor power
    Jeg prøvde og å finne prinsipp eller diagram ,,,intresserte meg da den og hadde super low distortion, Men regner ut fra det jeg leste at den er en 2 x lineær amplfier? med mulighett bro eller paralell arrange ment .Det er en dpa 6.4 reparasjons tråd her på hfs ,,, kansje vi må fri til ham for mere facts?
    Ikke ment som referanse for dere eksperter, men DP 6.4 testes her og patentet omtales.
     

    erk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.01.2015
    Innlegg
    2.040
    Antall liker
    3.944
    Sted
    Tårnåsen
    Hmm "plutselig" ble denne rare alt-mulig-tråden aktuell. Håper noen har litt erfaring å dele:
    Skal ha demo i dag og plutselig hører jeg during fra et par aktive Adams høyttalere (med Ice forsterkere) og det minner om en jordsløyfe.. Men kun fra 2 høyttalere, mens de andre (dyrere) Adams høyttalerne på samme kurs er helt stille!
    Men det er ikke noen signalnivå "jordsløyfe" for det spiller ingen rolle om signalkabel er koblet til eller ikke..
    Har ikke vært plaget med dette tidligere.
    OG: Duringen forsvinner hvis jeg kobler dem til en Isovolt trafo som jeg hadde tilgjengelig!
    Er det "DC" på nettet kanskje som ikke fikses av de litt rimeligere forsterkerne? IsoVolt har jo en DC-sperre av noe slag innebygd så kanskje det er forklaringen?
    Hvordan kan jeg evt. måle "DC" på nettet??
     
    Sist redigert:

    Armand

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    13.08.2005
    Innlegg
    2.953
    Antall liker
    6.978
    Sted
    Kongsberg
    Hmm "plutselig" ble denne rare alt-mulig-tråden aktuell. Håper noen har litt erfaring å dele:
    Skal ha demo i dag og plutselig hører jeg during fra et par aktive Adams høyttalere (med Ice forsterkere) og det minner om en jordsløyfe.. Men kun fra 2 høyttalere, mens de andre (dyrere) Adams høyttalerne på samme kurs er helt stille!
    Men det er ikke noen signalnivå "jordsløyfe" for det spiller ingen rolle om signalkabel er koblet til eller ikke..
    Har ikke vært plaget med dette tidligere.
    OG: Duringen forsvinner hvis jeg kobler dem til en Isovolt trafo som jeg hadde tilgjengelig!
    Er det "DC" på nettet kanskje som ikke fikses av de litt rimeligere forsterkerne? IsoVolt har jo en DC-sperre av noe slag innebygd så kanskje det er forklaringen?
    Hvordan kan jeg evt. måle "DC" på nettet??
    Snodig feil det der ja.
    DC på nettet kan føre til during fra transformatorer på grunn av at kjernen mettes. Spesielt hvis de er større enn 300VA. Dette vil da høres som en during direkte fra selve transformatoren og har ingenting med selve signalet og/eller lyden fra forsterker/høyttaler å gjøre. En enkel måte å verifisere at duringen kommer fra selve transformatoren, er å koble fra høyttaleren. (dog ikke så enkelt på aktive høyttalere).

    Å måle DC på nettet krever et måleinstrument som kan beregne arealet av sinuskurven over og under nullpunktet. F.eks et oscilliscop, men det finnes sikkert andre instrumenter også. Vet ikke.

    Står mye bra om transformator støy her:
     

    ymir

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.12.2013
    Innlegg
    5.304
    Antall liker
    4.994
    Torget vurderinger
    2

    It can also be measured, but to do so requires that one works on live components. This is not recommended as it is inherently dangerous.

    However, if you must (and PLEASE take extreme care), you need a 100k resistor and a 10µF non-polarised capacitor, wired in series. Connect this circuit across the mains (power off!), and connect a DC voltmeter across the capacitor. This attenuates the AC enough to prevent the front-end of the meter from being overloaded, and the DC voltage is easy to measure. Expect to see the DC vary around the zero voltage, with a normal variation of ±25mV or so (typical - residential areas). The alternative method is to measure the DC across the diode/capacitor network in the circuit of Figure 3. Do not connect or disconnect the meter with the circuit live, and use insulated alligator clip leads to make the connections.
     
    L

    larsmartin

    Gjest
    Hmm "plutselig" ble denne rare alt-mulig-tråden aktuell. Håper noen har litt erfaring å dele:
    Skal ha demo i dag og plutselig hører jeg during fra et par aktive Adams høyttalere (med Ice forsterkere) og det minner om en jordsløyfe.. Men kun fra 2 høyttalere, mens de andre (dyrere) Adams høyttalerne på samme kurs er helt stille!
    Men det er ikke noen signalnivå "jordsløyfe" for det spiller ingen rolle om signalkabel er koblet til eller ikke..
    Har ikke vært plaget med dette tidligere.
    OG: Duringen forsvinner hvis jeg kobler dem til en Isovolt trafo som jeg hadde tilgjengelig!
    Er det "DC" på nettet kanskje som ikke fikses av de litt rimeligere forsterkerne? IsoVolt har jo en DC-sperre av noe slag innebygd så kanskje det er forklaringen?
    Hvordan kan jeg evt. måle "DC" på nettet??
    Har dette apparatet om du vil låne. Den måler blant annet DC https://no.rs-online.com/web/p/power-quality-analysers/4107717
     

    xerxes

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.01.2005
    Innlegg
    9.760
    Antall liker
    5.412
    Sted
    Holmestrand
    Hvorfor skulle «superharmonisk til 150kHz» være interessant?
    Jeg har jobbet med utstyr som er mye mere kritisk enn stereoanlegg, og har aldri hatt behov for noe slikt.
    Selv ved de mest bisarre feil så har løsningen som regel vært svært så triviell.
    Det har sjelden eller aldri vist seg å skyldes for mye furp i traserten. 😎
    Så det har holdt med logisk tenking, gammeldagse multimetre og ditto oscilloscope.
     
    Sist redigert:
    L

    larsmartin

    Gjest
    Hvorfor skulle «superharmonisk til 150kHz» være interessant?
    Jeg har jobbet med utstyr som er mye mere kritisk enn stereoanlegg, og har aldri hatt behov for noe slikt.
    Selv ved de mest bisarre feil så har løsningen som regel vært svært så triviell.
    Det har sjelden eller aldri vist seg å skyldes for mye furp i traserten. 😎
    Så det har holdt med logisk trnking, gammeldagse multimetre og ditto oscilloscope.
    Du har ikke fått med deg klippene til ymir?
    Kan bekrefte det er helt rett og tv bilde blir krystallklart med strømrens, det skjer akkurat det samme på tv som med lyd.
     

    xerxes

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.01.2005
    Innlegg
    9.760
    Antall liker
    5.412
    Sted
    Holmestrand
    Hvorfor skulle «superharmonisk til 150kHz» være interessant?
    Jeg har jobbet med utstyr som er mye mere kritisk enn stereoanlegg, og har aldri hatt behov for noe slikt.
    Selv ved de mest bisarre feil så har løsningen som regel vært svært så triviell.
    Det har sjelden eller aldri vist seg å skyldes for mye furp i traserten. 😎
    Så det har holdt med logisk trnking, gammeldagse multimetre og ditto oscilloscope.
    Vi klarte også i enkelte tilfeller å forsinke løsningen med dager, uker og til og med måneder ved å overkomplisere problemet.
    Men hva vet jeg. 🙂
     

    Ask4me22

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    21.06.2016
    Innlegg
    564
    Antall liker
    671
    Du har ikke fått med deg klippene til ymir?
    Disse ymir klippene har vel blitt postet og beskrevet ørten ganger i forumet (nesten bare å se på tallet for ymir postinger...:rolleyes:) , så tviler sterkt på at noen som ofte besøker og leser i dette forumet kan ha gått glipp av dette.

    Kan bekrefte det er helt rett og tv bilde blir krystallklart med strømrens, det skjer akkurat det samme på tv som med lyd.
    Det du vel egentlig bekrefter/innrømmer for oss nå er at det du opplever med strømrens er ren innbilning både "på tv som med lyd".

    På bilde utstyr som en TV trenger man en nøyaktig og kalibrert måleprobe og noen testbilder for å se om sort blir sortere, hvitt blir hvitere og hvordan aviket dE blir i forholdt til D65 osv. (på bilde utstyr har man nemlig klare standarder å kalibrere etter, noe man ikke har i samme garad innefor Audio verdene) Byttes det kun mellom strømrens av og på så burde ikke andre instillinger i TVen forstyrre disse målingene.

    Har man et godt kamera som man kan manuelt "låse" eksponering og prossesering, sette på et stativ og ta et før og etter strømrens bilde fra samme test bilde på skjermen osv der man ungår statisk beskyttelses og strømsparings rutiner fra å kobble inn osv, da burde det være mulig å få to "målinger" som raskt kan byttes mellom og kan brukes til å dokumentere eventuelle fordeler av strømrens.

    Hva slags TV er det du har forresten, er det jordet og hva har du gjort for å isolere det internt fra sin SMPS?


    Ellers hvis du virkelig vil investere i måleutstyr for å finne ut hvordan hifiutstyret ditt reponderer på ren strøm, balansert AC og Jording med sølvkabler osv, hvorfor kjøper du ikke bare inn samme målerutstyr som blir benyttet av de som konstruerer dette utstyret som f.eks en slik?
    1665910960556.png

    Da kan du måle direkte på audio signalene og få frem eventuelle forskjeller og avvik på de latterlig dyre strømrense tiltakene og tweakene dine.
     
    Sist redigert:

    Armand

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    13.08.2005
    Innlegg
    2.953
    Antall liker
    6.978
    Sted
    Kongsberg
    Testing og review av TV gjort på denne måten varmer et ingeniørhjerte.

    Jeg tror ikke målinger på signalene er "godt nok" for larsmartin. Selv om jeg skulle dukke opp med avansert måleutstyr som kan måle nivåer som er 1000 ganger lavere enn det som er mulig for et menneske å høre tror jeg ikke det er mulig å overbevise han om at det er "noe" der jeg ikke klarer å fange opp.
     
    L

    larsmartin

    Gjest
    Testing og review av TV gjort på denne måten varmer et ingeniørhjerte.

    Jeg tror ikke målinger på signalene er "godt nok" for larsmartin. Selv om jeg skulle dukke opp med avansert måleutstyr som kan måle nivåer som er 1000 ganger lavere enn det som er mulig for et menneske å høre tror jeg ikke det er mulig å overbevise han om at det er "noe" der jeg ikke klarer å fange opp.
    Et hvert menneske med friske øyne klarer å definerer om det er et godt eller dårlig bilde.
     
    L

    larsmartin

    Gjest
    Disse ymir klippene har vel blitt postet og beskrevet ørten ganger i forumet (nesten bare å se på tallet for ymir postinger...:rolleyes:) , så tviler sterkt på at noen som ofte besøker og leser i dette forumet kan ha gått glipp av dette.


    Det du vel egentlig bekrefter/innrømmer for oss nå er at det du opplever med strømrens er ren innbilning både "på tv som med lyd".

    På bilde utstyr som en TV trenger man en nøyaktig og kalibrert måleprobe og noen testbilder for å se om sort blir sortere, hvitt blir hvitere og hvordan aviket dE blir i forholdt til D65 osv. (på bilde utstyr har man nemlig klare standarder å kalibrere etter, noe man ikke har i samme garad innefor Audio verdene) Byttes det kun mellom strømrens av og på så burde ikke andre instillinger i TVen forstyrre disse målingene.

    Har man et godt kamera som man kan manuelt "låse" eksponering og prossesering, sette på et stativ og ta et før og etter strømrens bilde fra samme test bilde på skjermen osv der man ungår statisk beskyttelses og strømsparings rutiner fra å kobble inn osv, da burde det være mulig å få to "målinger" som raskt kan byttes mellom og kan brukes til å dokumentere eventuelle fordeler av strømrens.

    Hva slags TV er det du har forresten, er det jordet og hva har du gjort for å isolere det internt fra sin SMPS?


    Ellers hvis du virkelig vil investere i måleutstyr for å finne ut hvordan hifiutstyret ditt reponderer på ren strøm, balansert AC og Jording med sølvkabler osv, hvorfor kjøper du ikke bare inn samme målerutstyr som blir benyttet av de som konstruerer dette utstyret som f.eks en slik?
    Vis vedlegget 858632
    Da kan du måle direkte på audio signalene og få frem eventuelle forskjeller og avvik på de latterlig dyre strømrense tiltakene og tweakene dine.
    Har Samsung qe85qn900a. Kjøper aldri et tv som ikke er jordet. One Connect boksen står i et jord stålchassiet. Melco s-10 switch med eget fiber nettverk. Isovolt 6k skilletrafo med Isotek nova til tv-en og Isotek genesis til switch. Alt plassert lengst mulig vekk fra anlegget.
    Har selvsagt ingen komponenter koblet til tvn, det raserer bilde. Bruker kun innebygde apper.
    Det virker ikke som det er nok så vurderer en jordet emc duk over tv-delen
     
    Sist redigert av en moderator:
    L

    larsmartin

    Gjest
    Kunnskapsforakt klarer man ikke og få gjort noe med....

    Imponert at dere gidder og mate en unge med teskje dag ut og dag inn, uten synlig progresjon til lærdom.
    Forskjellen på meg og deg er at jeg hører på energiforskere, mens du hører blindt på hfs.
     

    4-string

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2011
    Innlegg
    5.404
    Antall liker
    9.629
    Sted
    Interiore Simplicitate
    Forskjellen på meg og deg er at jeg hører på energiforskere, mens du hører blindt på hfs.
    Det hjelper vel ikke at du hører på forskerne når du ikke skjønner stort av hva de sier. Du velger selvsagt å tolke det de kommer med som bekreftelser på egne antagelser. 🤭

    Skjønner ikke hvorfor du gidder disse måleforsøkene i det hele tatt all den tid ørene dine forteller deg alt. Til og med om døra til sikringsskapet er åpen eller stengt. 👍🏻😁

    Men blindtest, nei DER går grensen.
     

    HAREPUSEN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.11.2009
    Innlegg
    3.180
    Antall liker
    2.642
    Sted
    telemark
    Torget vurderinger
    2
    Noen tanker fra meg
    Mye harselering om høyfrekvent støy / supra harmonisk her , Fleste switchende analoge amper må ha steile filters 20-20 k for å takle oppgaven . Og mens linjære amper som har stor båndbredde indikerer og at de er hurtigere og kan gjenprodusere mer av over tone spectrum som forplanter seg nedover i frekvenser som er hørbare ,,,, litt av konsept ideen .Bredbåndete amper kan selv sagt være mer utsatt for høyfrekvent støy inn som ofte kan avhjelpes med filter og god sjerming inn og ut av appratene .

    Så imo ,,,,, Lars Martins streben på å fjerne all kanel og skitt i power line "blir ikke feil ,,,, selv om han går all in" 😍

    Ett ekstremt tilfelle her feks .En mine tidligere kjøpe " riia var en sånn super bredbånd ,men med dårlig sjerming , perfekt til avspilling : ) ,,,,,,,,,,,,uten om når radio amatørene i nabolaget og omkring var ferdig med middags luren" ,
     
    Sist redigert:
    L

    larsmartin

    Gjest
    Noen tanker fra meg
    Mye harselering om høyfrekvent støy / supra harmonisk her , Fleste switchende analoge amper må ha steile filters 20-20 k for å takle oppgaven . Og mens linjære amper som har stor båndbredde indikerer og at de er hurtigere og kan gjenprodusere mer av over tone spectrum som forplanter seg nedover i frekvenser som er hørbare ,,,, litt av konsept ideen .Bredbåndete amper kan selv sagt være mer utsatt for høyfrekvent støy inn som ofte kan avhjelpes med filter og god sjerming inn og ut av appratene .

    Så imo ,,,,, Lars Martins streben på å fjerne all kanel og skitt i power line "blir ikke feil ,,,, selv om han går all in" 😍

    Ett ekstremt tilfelle her feks .En mine tidligere kjøpe " riia var en sånn super bredbånd ,men med dårlig sjerming , perfekt til avspilling : ) ,,,,,,,,,,,,uten om når radio amatørene i nabolaget og omkring var ferdig med middags luren" ,
    Nå begynner jeg å lure på om lede prøver ut om jeg hører forskjell. Dårlig lyd idag pga full jordfeil i nabolaget.
     

    na_X

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Innlegg
    4.280
    Antall liker
    3.622
    Torget vurderinger
    1
    Har Samsung qe85qn900a. Kjøper aldri et tv som ikke er jordet. One Connect boksen står i et jord stålchassiet. Melco s-10 switch med eget fiber nettverk. Isovolt 6k skilletrafo med Isotek nova til tv-en og Isotek genesis til switch. Alt plassert lengst mulig vekk fra anlegget.
    Har selvsagt ingen komponenter koblet til tvn, det raserer bilde. Bruker kun innebygde apper.
    Det virker ikke som det er nok så vurderer en jordet emc duk over tv-delen
    Kan jo være de innebygdde appene på TVn som er crap da, bildet skalerer gjerne ned når båndbredden sliter..
    Sånn ellers så virker det som du heller har en CRT skjerm, og ikke LCD i forhold til støy! :ROFLMAO: Send den på rep. slik skal den jo ikke være.

    Evnt. Kanskje vurdere å flytte, da det er mye merkelig med alt som kobles på strøm i huset...
     

    HAREPUSEN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.11.2009
    Innlegg
    3.180
    Antall liker
    2.642
    Sted
    telemark
    Torget vurderinger
    2
    Har Samsung qe85qn900a. Kjøper aldri et tv som ikke er jordet. One Connect boksen står i et jord stålchassiet. Melco s-10 switch med eget fiber nettverk. Isovolt 6k skilletrafo med Isotek nova til tv-en og Isotek genesis til switch. Alt plassert lengst mulig vekk fra anlegget.
    Har selvsagt ingen komponenter koblet til tvn, det raserer bilde. Bruker kun innebygde apper.
    Det virker ikke som det er nok så vurderer en jordet emc duk over tv-delen
    Når man vet ,,,,,
    I alle flat nye flat screen " tv" sjermer" sitter nå switching supplyer . Jo størrre sjerm jo større supply
    Det er en av mine grunner mine til å ha den vekk fra hi fi samt isolere både power signal derfra

    eksempel vis slik

    How many watts does a 55-inch smart TV use?
    About 175 watts for an LCD, 350 watts for plasma, or 75-125 watts for an LED screen.

    Power supplyen størrelse har i tillegg en safe working "limit for det relativt høye kontinuerlige forbruket
    og må nødvendigvis være mange ganger høyere enn oppgitte power consuption oppgitt

    Så det er all grunn til å tenke filter og plasseing , men mindre man er happi med en thx sertifiet unit , med allt innebygget
     
    Sist redigert:
    L

    larsmartin

    Gjest
    Bare så man vet ,,,,,
    I alle flat nye flat screen " tv" sjermer" sitter nå switching supplyer . Jo størrre sjerm jo større supply
    Det er en av mine grunner mine til å ha den vekk fra hi fi samt isolere både power signal derfra

    eksempel vis slik

    How many watts does a 55-inch smart TV use?
    About 175 watts for an LCD, 350 watts for plasma, or 75-125 watts for an LED screen.
    Spurte et lokalt verksted om å byttet ut power switchen, men var vist ikke så enkelt.

    Tv står på egen kurs, men ennå må jeg skru av alt med tv for at ikke lyden skal påvirkes.
     

    Sigma62

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.03.2016
    Innlegg
    892
    Antall liker
    572
    Spurte et lokalt verksted om å byttet ut power switchen, men var vist ikke så enkelt.

    Tv står på egen kurs, men ennå må jeg skru av alt med tv for at ikke lyden skal påvirkes.
    Og den kurs har samme stelpotentiale som antennen?
     

    amason

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.11.2017
    Innlegg
    2.415
    Antall liker
    1.959
    Torget vurderinger
    8
    Som sagt så er ingenting er koblet til annet en rj45 til switch med fibernettverk.
    Trist og lese at du har så sykt masse problemer med strømmen inn til huset ditt som gir så utrolig store utslag og som har kostet deg flere hundre tusen? Hvorfor ikke snakke med strøm leverandøren om disse alvorlige og unormale problemene så ordner de det sikkert 👍 når de engang ikke klarer og levere ren nok strøm til tv’en din så er det ille
     

    HAREPUSEN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.11.2009
    Innlegg
    3.180
    Antall liker
    2.642
    Sted
    telemark
    Torget vurderinger
    2
    Spurte et lokalt verksted om å byttet ut power switchen, men var vist ikke så enkelt.

    Tv står på egen kurs, men ennå må jeg skru av alt med tv for at ikke lyden skal påvirkes.
    Det viktigste er å ha funnet ut av det LM , du kan ta forhånd regeler

    Jeg vet enda ikke om det finnes noen oppgifter på max feks tillatt eletrisk generet støy fra enkelt apprater
    annet enn noen har eco godkjenninger "og noen måles støyen på feks vifter

    Eksempel vis
    På kjøre tøy har vi løpende EU direktiver .Nyere målinger viser dekk støy som verstinger på bil .På en feks 2000 mod cbr 600 og stand turatll 5-6 000 rpm akselrasjon overgår støyen fra tranmissionen lyden av eksos .Fks calefornia har vært nektet visse bilfabrikata og model innførsel pga av gass krav, nei ikke lada men ny mercedes

    Tenker og på det uttallet og mange doblingen av billadere som skl komme med nye infra stukturen
    so, Alle nyere bopæler skal det ,,, jeg er bekymret , mildt sagt
     

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    19.098
    Antall liker
    9.398
    Ett ekstremt tilfelle her feks .En mine tidligere kjøpe " riia var en sånn super bredbånd ,men med dårlig sjerming , perfekt til avspilling : ) ,,,,,,,,,,,,uten om når radio amatørene i nabolaget og omkring var ferdig med middags luren" ,
    Alle disse radioamatørene er virkelig en plage.

    Ehhh...rekk opp hånden alle radioamatører her?
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn