Den store kabelavledningstråden

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • na_X

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Innlegg
    4.301
    Antall liker
    3.647
    Torget vurderinger
    1
    Ja, eksemplet er TN nett, men er fasen så sjeve som 179-61 blir det vel delvis TN-nett i praksis?
    Nei, ikke i nærheten. IT er to faser med sinus koblet imot stikk. TN er en fase med sinus, der den andre er N som er tilnærmet jord og har ingen sinus som er koblet imot stikk. To helt forskjellige modeller og ikke minst arkitektur på disse to.
     
    L

    larsmartin

    Gjest
    Nei, ikke i nærheten. IT er to faser med sinus koblet imot stikk. TN er en fase med sinus, der den andre er N som er tilnærmet jord og har ingen sinus som er koblet imot stikk. To helt forskjellige modeller og ikke minst arkitektur på disse to.
    Ja, har lurt litt på det, og det gir ikke bedre lyd.

    jeg kan på sekundærsiden av skilletrafo koble 1 fase og jord sammen slik at jeg for TN-nett, men blir det «ekte» TN når IT nett leverer til primær?
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.291
    Antall liker
    16.342
    Sted
    Østfold
    Ja, har lurt litt på det, og det gir ikke bedre lyd.

    jeg kan på sekundærsiden av skilletrafo koble 1 fase og jord sammen slik at jeg for TN-nett, men blir det «ekte» TN når IT nett leverer til primær?
    Nei, et TN-nett kan også få jordfeil. Om du for eksempel har jordfeil på L-lederen og N-lederen allerede er koblet til jord har du full kortstluning. Én ting er at N og jord i prinsippet skal ha samme spenning, men impedansen mellom dem skal være høy, det skal altså ikke være en elektrisk kobling mellom de to.
     
    L

    larsmartin

    Gjest
    Så blir jo spørsmålet hva det er som endres, hvis du ikke kan høre forskjell uten å vite hva du hører på.
    Det jeg mener å høre er at det er krystallklart hele veien mellom 20hz til 20khz området. Jeg har ikke hørt et anlegg uten rens spille «musikk» spesielt oppover i frekvens. Det oppleves som en «farse» i toppen. Ikke separasjon og klarhet i instrumentene med rett klang.
     

    xerxes

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.01.2005
    Innlegg
    9.783
    Antall liker
    5.431
    Sted
    Holmestrand
    Men har det egentlig noe å si? Strømforsyninger er jo ikke så følsom på dette og vil rette opp i feil der. Og utstyr vil fungere fra to faser av 3-fas også. Kan se ut som det kanskje er gjort slik hos LM, med masse løs kabel her og der som ikke er terminert etc. A la strømtavle fra 3-fas IT-nett, ikke vet jeg. Elektriker har sikkert info på det.

    TN-nett er mye enklere å forholde seg til ihvertfall, der vil en strømtavle fra 3-fas ha hver enkelt fase imot N istedet og man slipper å forholde seg til alle fasevinkler som oppstår når man uansett bare trenger en fase til konsumer utstyr. Hifi er konsumer utstyr på lik linje med alt det andre folk har i hus som går på 220-240V ish.
    Nesten ingen ting i denne tråden har noe å si. Det jeg kommenterte er feil ut i fra elektrisitetslæren.
    For hjemmebruk så spiller det inen rolle om nettet er IT eller TN.
    Om man kobler mellom 2 faser eller mellom fase og N er akkurat det samme. Stort sett så gjelder problemet kun rotasjonsretning for roterende utstyr, og da er problemet samme med IT og TN
    Jeg prøver å spørre enklere. Om jeg mener å bruke 2 stk faser som har ca samme spenning betyr noe, hvordan kan det måles?

    Det kan vel delvis måles (om det ikke er for mye lekkasje til jord) måles spenning mellom fase/jord og de med mest lik spenning velges?

    Jeg har brukt det instrumentet til å måle det, (tilkobling uten jord på instrument) men om det ikke er rett måling går ikke det.
    Hvorfor driver du og måler spenning til jord?:rolleyes:
     

    HAREPUSEN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.11.2009
    Innlegg
    3.183
    Antall liker
    2.648
    Sted
    telemark
    Torget vurderinger
    2
    Kunne døpt om tråden her , Den nye lære tråden ", Snickers forklarer "

    Her er du i ditt rette element Snikkers . )
     
    L

    larsmartin

    Gjest
    Nei, et TN-nett kan også få jordfeil. Om du for eksempel har jordfeil på L-lederen og N-lederen allerede er koblet til jord har du full kortstluning. Én ting er at N og jord i prinsippet skal ha samme spenning, men impedansen mellom dem skal være høy, det skal altså ikke være en elektrisk kobling mellom de to.
    Det måles jo 0-240 om det kobles slik, da har ene fasen som blir N 0v tilsvarende jord?
     

    Janpe

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    13.08.2015
    Innlegg
    675
    Antall liker
    755
    Det jeg mener å høre er at det er krystallklart hele veien mellom 20hz til 20khz området. Jeg har ikke hørt et anlegg uten rens spille «musikk» spesielt oppover i frekvens. Det oppleves som en «farse» i toppen. Ikke separasjon og klarhet i instrumentene med rett klang.
    Hører du opp til 20Khz tror du?
     
    L

    larsmartin

    Gjest
    Nesten ingen ting i denne tråden har noe å si. Det jeg kommenterte er feil ut i fra elektrisitetslæren.
    For hjemmebruk så spiller det inen rolle om nettet er IT eller TN.
    Om man kobler mellom 2 faser eller mellom fase og N er akkurat det samme. Stort sett så gjelder problemet kun rotasjonsretning for roterende utstyr, og da er problemet samme med IT og TN

    Hvorfor driver du og måler spenning til jord?:rolleyes:
    Pga hele målet mitt med diskusjon.

    Hvordan skal jeg velge 2 faser av 3 faser som har nærmest lik volt på hver fase?
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.291
    Antall liker
    16.342
    Sted
    Østfold
    Kunne døpt om tråden her , Den nye lære tråden ", Snickers forklarer "

    Her er du i ditt rette element Snikkers . )
    Er det ikke flere som har forklart mye mer enn meg på de siste 10 sidene da? Men du er nok inne på at det er langt mer kunnskap å finne i denne tråden enn kanskje noen hadde ventet på forhånd.
     

    steinost

    Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Innlegg
    11.325
    Antall liker
    8.372
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    18Khz. Prøv å spill en 18khz tone og vreng på volumet med øret inntil diskanten. Fikk vondt i hue.. 😵💫
    Jeg er 44 år og ikke 60år som forespeilet.
    Hva er poenget med å gjøre det?
    Hvilke instrumenter spiller der oppe?
     

    Harry Stoteles

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.05.2020
    Innlegg
    2.620
    Antall liker
    2.742
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    0
    Det jeg mener å høre er at det er krystallklart hele veien mellom 20hz til 20khz området.
    Men hadde du hørt det hvis du ikke visste at det var det du hørte? Det er på en måte det som er mitt eneste spørsmål her.
     
    • Liker
    Reaksjoner: 2xJ

    Harry Stoteles

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.05.2020
    Innlegg
    2.620
    Antall liker
    2.742
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    0
    Det kan jo være at det blir god stemning når man får kobla til en ny boks, og at det ikke er snakk om at man faktisk hører forskjell?

    Det er jo helt legitimt å oppleve forskjell med å få en ny boks i hus, men det er ikke automatisk det samme som at boksen beviser at det var et problem, og løser problemet.

    Jeg har altfor stor forsterker i forhold til hvor høyt jeg spiller, men det føles riktigere. Høres det bedre ut? Vet ikke, men opplevelsen er bedre.
     

    HAREPUSEN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.11.2009
    Innlegg
    3.183
    Antall liker
    2.648
    Sted
    telemark
    Torget vurderinger
    2
    Er det ikke flere som har forklart mye mer enn meg på de siste 10 sidene da? Men du er nok inne på at det er langt mer kunnskap å finne i denne tråden enn kanskje noen hadde ventet på forhånd.
    Absolutt , Ja jeg liker faglige og veloverveide svar som viser stort kompetanse område
     
    L

    larsmartin

    Gjest
    Ja, hvis jeg har forstått deg rett ønsker du deg et TN-nett med jordfeil?
    Nei, sier ikke jeg skal skal ha TN-nett. Men er du 100% sikker på det ikke lages et nytt nett på sekundær med galvanisk skille? Jeg har lest det blir TN-nett ved å koble fase/jord sammen.
    Det måler heller ikke 135v fase/jord, men 120v så det er vel gjort om til 1 fase nett?

    Men ønsket mitt er å plukke fase grønn og blå, hvordan skal jeg måle meg frem til det?
    2CD90EEB-2BBA-43B3-9E88-61EB20796611.jpeg
     
    L

    larsmartin

    Gjest
    Det kan jo være at det blir god stemning når man får kobla til en ny boks, og at det ikke er snakk om at man faktisk hører forskjell?

    Det er jo helt legitimt å oppleve forskjell med å få en ny boks i hus, men det er ikke automatisk det samme som at boksen beviser at det var et problem, og løser problemet.

    Jeg har altfor stor forsterker i forhold til hvor høyt jeg spiller, men det føles riktigere. Høres det bedre ut? Vet ikke, men opplevelsen er bedre.
    Det kan du gjerne si. Brukte 1 forsterker (stereo) til 2 høyttaler VS brokoblet 2 stk forsterker på hver høyttaler. Akkurat samme forsterker på små høyttalere. Jeg mener forskjellen var stor, men kanskje ikke for alle. Men nå er opplevd lyd viktigst for meg.
     

    Harry Stoteles

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.05.2020
    Innlegg
    2.620
    Antall liker
    2.742
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    0
    Jepp, så det som hadde vært interessant å vite er om det er opplevelsen som er forskjellig, eller (den hørbare) lyden. (y)
     
    L

    larsmartin

    Gjest
    Jepp, så det som hadde vært interessant å vite er om det er opplevelsen som er forskjellig, eller (den hørbare) lyden. (y)
    Ja, det forblir uvisst! Det jeg hvertfall kan si at med akkurat samme komponentene har det skjedd masse med lyden til det positive etter helt uavhengig ører.
    Folk har hørt før og etter tiltak. Fant masse feil med lyden før, veldig få nå. Faktisk ingen selvom jeg ønsker kritikk for forbedring. Får håpe the shy har noe å utsette når han kommer. 🤓
     

    HC

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2002
    Innlegg
    4.117
    Antall liker
    2.609
    Torget vurderinger
    16
    Det kan jo være at det blir god stemning når man får kobla til en ny boks, og at det ikke er snakk om at man faktisk hører forskjell?

    Det er jo helt legitimt å oppleve forskjell med å få en ny boks i hus, men det er ikke automatisk det samme som at boksen beviser at det var et problem, og løser problemet.

    Jeg har altfor stor forsterker i forhold til hvor høyt jeg spiller, men det føles riktigere. Høres det bedre ut? Vet ikke, men opplevelsen er bedre.
    Jeg trodde (en gang for lenge siden) at jeg hørte til dels store forskjeller mellom forskjellige kabler. Problemet var bare at jeg ikke klarte å høre forskjell når jeg ikke visste hva som spilte. Etter å ha feilet noen (alle) blindtester så sluttet jeg å høre de store forskjellene selv når jeg så hva som var koblet til. I dag kan jeg synes det er store forskjeller på lyden fra dag til dag, men jeg er helt sikker på at det er min hjerne som er variabelen.
    Jeg sier ikke at det ikke KAN være hørbare forskjeller på kabler, men jeg vet hva slags lytting som må til for å avsløre det og det er ikke observasjoner av typen "jeg synes det er mer luft.. Vi snakker om å spiller ørsmå biter av musikken frem og tilbake for å avdekke artefakter. Jeg er også av den mening at det skal "spesielle" kabler til for å skape hørbare forskjeller og da er det snakk om avvik fra transparens.
     
    L

    larsmartin

    Gjest
    Hvilke av de tiltakene du har foretatt deg synes du nå i ettertid er bortkastet?
    Jeg tror kanskje mephisto hadde holdt til R-11 så måtte jeg på død og liv byttet noe ville det kanskje bli apex.

    Nesten 0 volt dropp ved bruk av 2400watt på hifi kurs vil jeg tro er positivt når peaker kan være opptil 6000watt.

    Skilletrafo med dc og høyfrekvent filter som gir balansert ny strøm ser jeg på som en fordel uansett hva den enkle teorien sier at «strøm er strøm»

    Ansuz filteret fjerner støy fra subbene som er klasse d og skaper støy i det «ny» strømnettet ut av skilletrafo

    Gode gull/sølvbelagt solidcore kobber kabler hele veien mener jeg er positivt, både på faser og jord.

    Genesis evo skaper separate kurser til hvert komponenten med stjernejord.
    Fant faktisk litt info om oppbygningen av den her:
     
    Sist redigert av en moderator:

    SigbergAudio

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.08.2005
    Innlegg
    3.141
    Antall liker
    6.584
    Sted
    Østlandet
    Torget vurderinger
    1
    Da er jeg med. Det er vel minst 20 ganger jeg har sagt jeg er ferdig de siste 6 årene, med det trodde jeg det låt bra. Men det viser seg gang på gang det kan bli bedre og bedre.. Det skjer selvom det ikke er hørbar støy som er problemet, endring jeg mener oppleves er kvaliteter i lyden.
    Alle var antagelig super fornøyd med komfort og fart når T-forden kom, men det er bedre idag selvom bilen fortatt bare har motor og dempere mot vibrasjoner.
    Men det er ikke så veldig vanskelig å bestå en blindtest på om man sitter i en T-ford eller en moderne bil.

    Du opplever forskjeller, men de er så små (eller ikke-eksisterende) at du ikke kan høre de i en blindtest, eller det gjenstår å se men du er hvertfall selv i tvil. Hvorfor er de da så ekstremt åpenbare når du har øynene åpne? Er ikke det litt snodig?
     
    L

    larsmartin

    Gjest
    Men det er ikke så veldig vanskelig å bestå en blindtest på om man sitter i en T-ford eller en moderne bil.

    Du opplever forskjeller, men de er så små (eller ikke-eksisterende) at du ikke kan høre de i en blindtest, eller det gjenstår å se men du er hvertfall selv i tvil. Hvorfor er de da så ekstremt åpenbare når du har øynene åpne? Er ikke det litt snodig?
    Det er jeg enig, men mange små tiltak gjør at total opplevelsen faller på plass.

    Har skrevet det før, en kamerat har ikke fikset anlegget mitt pga han MÅ ha svært lyttebilde. ( fått samme kommentarer av andre også) Han syntes alt det andre var bra, men han MÅ ha det stort. Siste tweaks med ansuz føtter har skapt ett stort lyttebilde og stort nok til at han syntes det er stort. Det var årsaken til at jeg ikke var i mål, men mener selv det hjelper nå. Jeg klarer hvertfall fint å lytte på det og får heller ikke klager på lite lyttebilde selvom det er ikke hovedmålet mitt å føle jeg sitter med headsett.
    Jeg ønsker naturlig band foran meg, det er alt.
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.291
    Antall liker
    16.342
    Sted
    Østfold
    Nei, sier ikke jeg skal skal ha TN-nett. Men er du 100% sikker på det ikke lages et nytt nett på sekundær med galvanisk skille? Jeg har lest det blir TN-nett ved å koble fase/jord sammen.
    Det måler heller ikke 135v fase/jord, men 120v så det er vel gjort om til 1 fase nett?

    Men ønsket mitt er å plukke fase grønn og blå, hvordan skal jeg måle meg frem til det?
    Galvanisk skille har den fordelen at du ikke tar med deg potensialet videre, bare spenningsforskjellen. Det betyr at det er uten betydning hvilken fase du velger inn på trafoen.

    Hvis du har 120V til jord i huset høres det ut til at du allerede har skilletrafo etter TN-nettet. Da lager man noe som likner IT-nett, men spenningen mellom jord og de to polene er i fase med spenningen mellom polene. Da har man ikke lenger en trekant, men bare en linje (man har tatt trefas helt ut av regnestykket), og da ligger med andre ord jordpotensialet på denne linja mellom polene. Da får du at summen av spenning mellom jord og de to polene er eksakt lik spenningen mellom polene.

    Du kan selvsagt bruke masse tid og krefter på å få dette "perfekt", og være strålende fornøyd med lydforbedringen du fikk, lykkelig uvitende om at dette endrer seg hver gang for eksempel lyset på badet blir slått på. For når du måler disse spenningene måler du kapasitive effekter som kan slå ut som spenning med ekstremt høy impedans, men som ikke har mer å si i praksis enn den elektrisiteten du genererer når du synker ned i sofaen med den grønne nylon disco-buksa di.
     

    HoJ

    En glad amatør.
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    19.377
    Antall liker
    35.129
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    Jeg ønsker naturlig band foran meg, det er alt.
    Da har jeg løst problemet ditt.
     

    SigbergAudio

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.08.2005
    Innlegg
    3.141
    Antall liker
    6.584
    Sted
    Østlandet
    Torget vurderinger
    1
    Det er jeg enig, men mange små tiltak gjør at total opplevelsen faller på plass.

    Har skrevet det før, en kamerat har ikke fikset anlegget mitt pga han MÅ ha svært lyttebilde. ( fått samme kommentarer av andre også) Han syntes alt det andre var bra, men han MÅ ha det stort. Siste tweaks med ansuz føtter har skapt ett stort lyttebilde og stort nok til at han syntes det er stort. Det var årsaken til at jeg ikke var i mål, men mener selv det hjelper nå. Jeg klarer hvertfall fint å lytte på det og får heller ikke klager på lite lyttebilde selvom det er ikke hovedmålet mitt å føle jeg sitter med headsett.
    Jeg ønsker naturlig band foran meg, det er alt.
    Så kan vi blindteste ansuz føtter da?
     
    L

    larsmartin

    Gjest
    Galvanisk skille har den fordelen at du ikke tar med deg potensialet videre, bare spenningsforskjellen. Det betyr at det er uten betydning hvilken fase du velger inn på trafoen.

    Hvis du har 120V til jord i huset høres det ut til at du allerede har skilletrafo etter TN-nettet. Da lager man noe som likner IT-nett, men spenningen mellom jord og de to polene er i fase med spenningen mellom polene. Da har man ikke lenger en trekant, men bare en linje (man har tatt trefas helt ut av regnestykket), og da ligger med andre ord jordpotensialet på denne linja mellom polene. Da får du at summen av spenning mellom jord og de to polene er eksakt lik spenningen mellom polene.

    Du kan selvsagt bruke masse tid og krefter på å få dette "perfekt", og være strålende fornøyd med lydforbedringen du fikk, lykkelig uvitende om at dette endrer seg hver gang for eksempel lyset på badet blir slått på. For når du måler disse spenningene måler du kapasitive effekter som kan slå ut som spenning med ekstremt høy impedans, men som ikke har mer å si i praksis enn den elektrisiteten du genererer når du synker ned i sofaen med den grønne nylon disco-buksa di.
    Måler 135 volt i veggen fase/jord og 120volt fase/jord på sekundær skilletrafo

    Drar et ekstremt eksempel for å være sikker på å bli forstått. fase 1 90v, fase 2, 120v fase 3 120v

    Ønsker jeg balansert spenning ut av sekundær med jord i senter og bruker L1 og L2 fra eksempelet over. Blir det ikke unødig belastning på trafo og rettelser skaper ofte støy?

    Er det ikke mer fornuftig å velge L2 og L3?
     
    L

    larsmartin

    Gjest
    Så kan vi blindteste ansuz føtter da?
    Kunne blindtestet både føtter og hele strøm opplegget ved å bare sette lakris rett i vegg, problemet er vel at det går 30 minutter mellom hver lytt og resulterer antagelig i en blåst kondensator pga av og på med strømmen.
    Testet i vill vest med gamle anlegget og tok med erfaringene derfra videre.
     

    YesJens

    Musikkelsker og Livsnyter😊
    Ble medlem
    21.08.2018
    Innlegg
    3.262
    Antall liker
    6.341
    Sted
    Under stjernene
    Igjen, hvorfor fokuserer du så mye på jord? Du har et IT nett, der jord er isolert og er der for sikkerheten sin skyld. Se innlegg #721.
    Hvor bruker du 120V mener du? Det er 240V som brukes i Norge.

    Men du tenker på ny flytende "jording" etter trafo? Det stemmer, men dette må ikke blandes sammen med annen jord man har fra før. Og er heller ikke noe man bør fikle med selv..

    Det er noe annet som står på forrige side om 3-fas som heller er viktigere. Har du tatt 2 faser fra 3-fas og koblet til? Dette er faseforskyvd og utgjør mye mer enn om man har jord på 0. :)
    Trudde 230V er nominell spenning.
    Lyspærer og elektronikk f.eks Samsung Frame Tv er merket med 220 - 240V AC
     

    HoJ

    En glad amatør.
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    19.377
    Antall liker
    35.129
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    Kunne blindtestet både føtter og hele strøm opplegget ved å bare sette lakris rett i vegg, problemet er vel at det går 30 minutter mellom hver lytt og resulterer antagelig i en blåst kondensator pga av og på med strømmen.
    Testet i vill vest med gamle anlegget og tok med erfaringene derfra videre.
    Må testes med og uten de føttene der - vi kan se på rew hvor mye forskjell de bringer.
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.291
    Antall liker
    16.342
    Sted
    Østfold
    Måler 135 volt i veggen fase/jord og 120volt fase/jord på sekundær skilletrafo

    Drar et ekstremt eksempel for å være sikker på å bli forstått. fase 1 90v, fase 2, 120v fase 3 120v

    Ønsker jeg balansert spenning ut av sekundær med jord i senter og bruker L1 og L2 fra eksempelet over. Blir det ikke unødig belastning på trafo og rettelser skaper ofte støy?

    Er det ikke mer fornuftig å velge L2 og L3?
    135 volt tilsvarer IT-nett. På TN-nett skal du ha 240V mellom polene og jord.

    Og vær så snill å ikke kalle lederne for faser. Fasene ligger alltid mellom to ledere. I et IT-nett er for eksempel spenningen du henter mellom L1 og L2 den ene av de tre fasene. I et IT-nett ligger det en 240V fase mellom L1 og N, mens det ligger en 400V fase mellom L1 og L2.

    Det skal ikke ha noe å si siden trafoen ikke i seg selv er avhengig av jord for å virke. Da går det heller ingen strøm til/fra jord og det skaper ingen belastning. For et godt konstruert hifiprodukt skal det heller ikke ha noe å si. Da skulle i prinsippet ikke et produkt fungert på både IT-nett og TN-nett.
     

    na_X

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Innlegg
    4.301
    Antall liker
    3.647
    Torget vurderinger
    1
    Måler 135 volt i veggen fase/jord og 120volt fase/jord på sekundær skilletrafo

    Drar et ekstremt eksempel for å være sikker på å bli forstått. fase 1 90v, fase 2, 120v fase 3 120v

    Ønsker jeg balansert spenning ut av sekundær med jord i senter og bruker L1 og L2 fra eksempelet over. Blir det ikke unødig belastning på trafo og rettelser skaper ofte støy?

    Er det ikke mer fornuftig å velge L2 og L3?
    Støy? Sinusen er jo sinus og man ender opp med 210V ved å bruke L1 og L2, imot 240V imellom L2 og L3.
    Ved å bruke skilletrafo fra 240V til 240V så kan man også ende opp med et TT-nett, TT er terra-terra i motsetning til IT-nett som er isolert terra. TT så har man nøytralpunktet jordet og er en enda verre arkitektur enn IT-nett.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn