Den perfekte forsterker

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Status
    Stengt for ytterligere svar.
    L

    Lassencad

    Gjest
    Plejer ikke at ligge Data op men for at undgå at få en depression må jeg gøre det .
    Kan ikke holde til at stå tilbage for jer andre der ligger alle disse data op af jeres perfekte forstærkere
    • Compact, reliable and ultra powerful amp
    • Stereo @ 8 ohms: 1500 watts
    • Stereo @ 4 ohms: 3000 watts
    • Stereo @ 2 ohms: 2500 watts
    • Bridged mono @ 8 ohms: 6000 watts
    • Bridged mono @ 4 ohms: 5000 watts
    • Frequency response (at 1 watt, 20Hz - 20kHz): ?0.25dB
    • Signal to noise ratio below rated 8 ohm power, A-weighted: >105 dB
    • Total harmonic distortion (THD) at full rated power: < 0.35%
    • Damping factor (20Hz - 100Hz): > 5000
    • Common mode rejection (CMR) (20Hz - 1kHz): > 50 dB
    • Input impedance (nominal): 10 kilohms balanced, 5 kilohms unbalanced
    • Maximum input level: 15dBu or 22 dBu, depending on input sensitivity

    • Load supervision: Monitors the average impedance on the output of the amplifier. Attenuators: Speed sensitive, continuously variable rotary encoder, 0.5 dB steps, range 0 to ?100 dB
    • Load impedance: stereo: 1/2/4/8/16 ohms; bridge mono: 2/4/8 ohms
    • Voltage gain (referenced to 8 ohm rated output): Adjustable in 0.1V steps from 1.4V to 7.5V (39.3 dB gain to 24.7 dB gain)
    • Advanced menu: attenuator limit, attenuator link, clip limiter, output voltage limiter, output power limiter, pink noise generator, monitor, input, max input, power-up options
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.313
    Antall liker
    16.394
    Sted
    Østfold
    Brosjyren sier så, men har blitt fortalt at det er feilmåling. Kan du forklare hva som er gjort feil ? Har det blitt målt, så riktige tall kan vises fram? Tenker på Armand
    Vis vedlegget 769473
    Mener å huske at jeg regnet ut at teoretisk maksimal cmrr i en balansert kabel på 1 meter er 90dB ved 20kHz. Dette tallet vil synke brutalt mye til 100kHz. For å oppnå selv disse verdiene er man helt avhengig av jordservo, og det er seriøst sjelden vare. Er det DP?
     

    Alek264

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.06.2017
    Innlegg
    2.671
    Antall liker
    1.838
    Sted
    Høyjord
    Torget vurderinger
    1
    Ja hva vil du jeg skal skrive ? andres opplevelse av produktene eller mine egne!
    Med den måte du skrev på så kunne du like godt spart deg. Det er ingen her som fikk noe som helst ut av svaret ditt.
     

    Alek264

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.06.2017
    Innlegg
    2.671
    Antall liker
    1.838
    Sted
    Høyjord
    Torget vurderinger
    1
    Må indrømme at jeg heller ikke bryder mig om den bombastiske lyd. Har hørt tre forskellige modeller og synes det fokuserer voldsomt på mellembassen.
    Det er jo helt ok at du syntes det, og du forklarer jo hvorfor du ikke likte dem i motsetning til amason.
     

    amason

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.11.2017
    Innlegg
    2.430
    Antall liker
    1.981
    Torget vurderinger
    8
    Det er jo helt ok at du syntes det, og du forklarer jo hvorfor du ikke likte dem i motsetning til amason.
    Ok hatt div pre og effekt fra MI og har slitt med trafostøy etc, dårlig brukervennlighet og hatt langt billigere utstyr som i mine ører låter bedre! fornøyd ?
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.608
    Antall liker
    14.551
    Sted
    Langesund
    Mener å huske at jeg regnet ut at teoretisk maksimal cmrr i en balansert kabel på 1 meter er 90dB ved 20kHz. Dette tallet vil synke brutalt mye til 100kHz. For å oppnå selv disse verdiene er man helt avhengig av jordservo, og det er seriøst sjelden vare. Er det DP?
    Ja dette er et lite utsnitt av brosjyren til DP PA402
     

    Armand

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    13.08.2005
    Innlegg
    2.965
    Antall liker
    7.016
    Sted
    Kongsberg
    CMRR på DP er sikkert meget bra. Leif satt nok noen timer å optimaliserte dette. Skulle vært artig å målt det en gang.
    Over 100dB ved 100kHz er ekstremt. Ved de frekvensene skal det ingenting til før signalene smitter over. På alt av utstyr jeg har sett så synker CMRR gradvis når man passerer 1kHz
    Det er også oppdaterte krav til målingene siden Leif drev med dette. Nå skal det i følge den strengeste standarden være 10 ohm forskjell i kildeimpedans på positiv og negativ fase.
     

    Alek264

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.06.2017
    Innlegg
    2.671
    Antall liker
    1.838
    Sted
    Høyjord
    Torget vurderinger
    1
    Ok hatt div pre og effekt fra MI og har slitt med trafostøy etc, dårlig brukervennlighet og hatt langt billigere utstyr som i mine ører låter bedre! fornøyd ?
    Ja jeg er fornøyd, er du ikke enig i at det var ett mye bedre innlegg? :)

    Jeg har faktisk litt trafo brum, men det hører jeg kun når jeg ikke har på musikk. Men ellers er jeg kjempe fornøyd, brukervennlighet kan jeg se med tanke på tilkoblinger men det plager ikke meg :) At du har hatt billigere å utstyr som i dine ører låter bedre er ikke overraskende med tanke på din preferanse :)
     
    L

    larsmartin

    Gjest
    Riktig forsterker er den høyttaler konstruktøren har brukt!
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.313
    Antall liker
    16.394
    Sted
    Østfold
    Jo, her skriver larsmartin fornuft. Spesielt når en last blir reaktiv er det ganske stor forskjell på hvor effektivt forsterkere evner å kontrollere lasten. To forsterkere som ser ganske like ut på papiret kan oppleves forskjellige ved vanskelige laster, så man kan få tonalitetsforskjeller. En annen ting er at det er teoretisk mulig for en forsterker å kansellere ut forvrengning i høyttaleren. Det er sjelden man gjør forsøk på slikt, men det bør være åpenbart i så måte at både dempingsfaktor, hvor påvirkelig forsterkeren er av elektriske fasevinkler, og hvordan den forvrenger, henger sammen med hva vi hører, og velger vi samme forsterker som produsenten brukte bør det i det minste låte slik det gjorde under utvikling. Om det kan gjøres enda bedre er selvsagt ikke noe vi uten videre kan avvise. Det finnes mange utviklere med merkelige hang-ups på sære ting og en "alt annet er ubrukelig"-holdning også. Det er ikke sikkert alle disse treffer innertier på alle sine valg.
     

    Motorhome

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.06.2018
    Innlegg
    1.626
    Antall liker
    1.500
    Sted
    Sunndalsøra
    Jo, her skriver larsmartin fornuft. Spesielt når en last blir reaktiv er det ganske stor forskjell på hvor effektivt forsterkere evner å kontrollere lasten. To forsterkere som ser ganske like ut på papiret kan oppleves forskjellige ved vanskelige laster, så man kan få tonalitetsforskjeller. En annen ting er at det er teoretisk mulig for en forsterker å kansellere ut forvrengning i høyttaleren. Det er sjelden man gjør forsøk på slikt, men det bør være åpenbart i så måte at både dempingsfaktor, hvor påvirkelig forsterkeren er av elektriske fasevinkler, og hvordan den forvrenger, henger sammen med hva vi hører, og velger vi samme forsterker som produsenten brukte bør det i det minste låte slik det gjorde under utvikling. Om det kan gjøres enda bedre er selvsagt ikke noe vi uten videre kan avvise. Det finnes mange utviklere med merkelige hang-ups på sære ting og en "alt annet er ubrukelig"-holdning også. Det er ikke sikkert alle disse treffer innertier på alle sine valg.
    Kan bare se hvor vanskelig en båndhøyttaler med trafo kan være. Selv om enkelte forsterkere sies å tåle 2 ohm eller mindre, så har de gått opp i ''røyk''. Noe som er nevnt tidligere. Har erfart at enkelte forsterkere ha blitt glovarm pga. belastning på 2,5 ohms impedans. En perfekt forsterker må vel tåle forskjellig type last?
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.313
    Antall liker
    16.394
    Sted
    Østfold
    Kan bare se hvor vanskelig en båndhøyttaler med trafo kan være. Selv om enkelte forsterkere sies å tåle 2 ohm eller mindre, så har de gått opp i ''røyk''. Noe som er nevnt tidligere. Har erfart at enkelte forsterkere ha blitt glovarm pga. belastning på 2,5 ohms impedans. En perfekt forsterker må vel tåle forskjellig type last?
    Vel, problemet der er at disse trafoene er tilnærmet kortslutning ved DC. De 2,5 ohm eller hva det er gjelder bare i arbeidsområdet.
     

    Alek264

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.06.2017
    Innlegg
    2.671
    Antall liker
    1.838
    Sted
    Høyjord
    Torget vurderinger
    1
    Blir ikke godt å finne den perfekte forsterker gitt. Det er vel ikke noe som heter det i seg selv heller kanskje da? Bare i en gitt oppgave.
     

    Norman

    Fersking
    Ble medlem
    05.12.2021
    Innlegg
    3
    Antall liker
    0
    Sted
    Örebro
    Hva er egentlig den perfekte forsterker?

    Spørsmålet er interessant, og det finnes mange alternative svar. Problemet er at alle disse svarene kan utfordres og plukkes ned til det ikke er noe igjen av dem.

    Ofte kan det synes som at det er "to ulike leiere", der den ene jakter målemonstere, og den andre jakter på musikken. Dessverre er denne inndelingen skapt av dem som hevder å jakte musikken, og skal vi tolke retorikken deres er det lite som tyder på at de bryr seg spesielt mye om musikk, så la oss holde retorikk utenfor denne tråden. Musikalske forsterkere eksisterer ikke, kun subjektive tolkninger. På samme måte finnes det ikke en "perfekt målende forsterker", fordi målinger gir oss bare tall, men vurderingen av målingen må også gjøres av et menneskes subjektive tolkning.

    Noen vil kanskje melde seg raskt på og lansere forsterkeren de selv har som en kandidat. Det finner jeg også svært uheldig, fordi alle ideer kan plukkes fra hverandre, og straks "min forsterker" blir tema blir det plutselig et slags angrep på egen person som man tross alt selv har lansert. Takhøyden krymper, og innboksen til høvdingen koker over med støttebegjæringer fra folk som har blitt angrepet og tråkket ned i søla på det aller groveste.

    Ikke alle forsterkere er ment å gjøre det samme:
    Det er en del ting vi vet, for eksempel at forsterkere for det aller meste i praksis er som rene spenningsforsterkere å regne. Høyttalere konstrueres i hovedsak ut fra at dette er standarden. Allikevel vet vi at utgangsimpedansen varierer tildels betydelig. Enkelte forsterkere kan ha mer enn 5 ohm utgangsimpedans, noe som i praksis vil gi over 50% current drive på enkelte høyttalere, mens andre igjen kan ha nær null ohm, og dermed alltid jobbe som en i praksis perfekt spenningsforsterker. Vi kan diskutere til krampa tar oss hva som er best, men her er det bare et spørsmål om hva som passer høyttalerne. I tillegg har vi en etablert, men ikke teknisk definert standard, som sier at forsterkere skal være spenningsforsterkere. Vi har på den andre siden ingen standard for hvor høy utgangsimpedans en forsterker som ikke er ren spenningsforsterker skal ha, så det blir ren bingo. Men å begynne å definere forsterkerens kvalitet ut fra hva slags utgangsimpedans den har er i beste fall usaklig.

    Av faktorer som betyr noe for lydkvaliteten må vi ha med støy, forvrengning og headroom. Det kan høres kjedelig ut, for da er vi vel nede på at både støy og headroom er uttrykk for signal/støyforhold, og forvrengning er THD, og om vi skal tolke et typisk datablad for en forsterker er det i all hovedsak dette man fokuserer på. Vi har da mange andre faktorer? Hva med oppløsning? Hva med laster den kan drive? Evnen til å kontrollere bassen? Detaljering? Klang? Sånn kan man fortsette en god stund, men selv om S/N-ratio og THD ikke er i nærheten av å beskrive hele forsterkeren er faktisk støy, forvrengning og headroom i stand til å beskrive alt.

    Støy:
    Kort sagt består støy av summen av støy generert i komponentene og støy fra eksterne kilder. Enkelt forklart kan man si at for eksempel alle motstander genererer støy, helt uavhengig av hvem som har produsert dem da dette er en grunnleggende fysisk egenskap ved selve motstandsfunksjonen, og dette forsterkes i signalkjeden. I tillegg kommer det 50Hz AC fra nettet som kan stråle inn i kretsen, enten via luft, via jord, via signalvei, kabler, strømforsyning osv. Likerettingsprosessen genererer strømpulser ved nullovergangene. Klasse D-forsterkere genererer switchestøy, radiosignaler, motorer gamle og nye TV-er osv osv. Vi kan grovt dele inn støy i tre kategorier. Det er støy som dannes i selve signalkretsene, altså typisk støy fra komponentene selv som følger av den funksjonen de utøver. Dette er typisk hvit/rosa støy, altså det vi ofte kaller "sus". De typene støy som kommer inn fra enten ting inni eller utenfor forsterkeren, men som ikke følger direkte av funksjonen i signalveien, er enten i eller utenfor audiobåndet. Dersom støyen er innenfor audiobåndet er den hørbar. Det kan være dype eller lyse toner, klikk, og mye annet som vi rett og slett hører i høyttalerne. Noen ganger kan denne støyen moduleres av selve lydsignalet, slik at det er rimelig stille når det ikke er lyd, mens det "bråker bak musikken". Den siste gruppen blir da støy utenfor audiobåndet. Den er ikke hørbar men kan få komponentene til å "trives dårlig". Siden denne støyen ikke er hørbar, men kan påvirke forsterkerens funksjon, er det naturlig å i stedet inkludere den i forvrengningen.

    Forvrengning:
    Harmonisk forvrengning får omtrent all oppmerksomheten. I tillegg slås gjerne denne sammen til THD, altså total harmonisk forvrengning, en dødssynd som neppe bør tilgis uten videre. Det er som å lage en statistikk over kriminalitet der man kun tar med massedrap og det å kjøre bil uten å ha på sikkerhetsbelte. Lar alle andre lovbrudd stå utenfor, som om de ikke betyr noe, og for sikkerhet skyld vekter de to utvalgte likt. Det burde ikke herske særlig tvil om at vi ønsker at all kriminalitet er noe vi ønsker at skal være så lav som overhodet mulig. Videre ønsker vi oss null drepte i trafikken, men det hjelper ikke å velge ut de to, for da skjer det absolutt ingen ting med villmannskjøring og vold i nære relasjoner. På samme måte har vi et nærmest uendelig antall ulike forvrengningsfenomener, og de er stort sett uten sidestykke situasjonsbetingede. Situasjon kan være last, frekvens, effekt, støykilder, type signal inn osv. Bare det å måle 2-toners intermodulasjonsforvrengning kan kreve at man gjør omkring 1000 ulike målinger pr nivåtrinn (der nivåtrinn er styrken på de to tone, absolutt og relativt til hverandre), og fortsatt er det bare gyldig for én last. De dyktigste konstruktørene gjør derfor et fåtall målinger for å få et overblikk, og leter etter indikasjoner på spesifikke målinger det kan være verdt å se nærmere på. Dette er ikke noe man kan inkludere i "THD" eller forklare med enkle ord i et datablad. Men det har alt å si for lydkvaliteten, også den opplevde, og det er også det som skiller en forsterker som måler dårlig fra en som måler bra.

    Headroom:
    Forskjellen på signal og støygulv gir oss rent matematisk headroom. Men ofte er støyen vi har i selve signalveien ikke høy nok til å dominere over støyen vi opplever i rommet, i omgivelsene, eller i vårt eget hode. Vi skal gjerne litt opp i volum før vi opplever at de svake partiene kommer godt frem, og de sterkere partiene får lov å dra på med full slagkraft. Avhengig av hvor høy virkningsgrad høyttalerne har er det rett og slett utgangseffekten det her er snakk om. Så la oss si høyttalerne er skikkelig "slemme", de har kraftig reaktiv last, går ned til 1,5 ohm, og har en virkningsgrad på 80dB ved 1W. Det kreves 100W for å komme opp i 100dB, noe mange ikke mener er spesielt høyt. Skal vi nærme oss 120dB kreves det 10 000W, og det i en ganske slem last. Ringen er faktisk sluttet, det handler om watt, og det er viktigere enn hva mange sukkersøte og malende beskrivelser av "kvalitetswatt" gjerne vil ha det til.

    Mantraet er ofte "du har ikke strøm nok til å klare full effekt ved 2 ohm. Hvorfor er det viktig? La meg høyne med "du har ikke spenning nok til å klare full effekt ved 8 ohm". Er det mindre riktig? For trenger man full effekt ved 2 ohm i en forsterker som skal drive en last som aldri går under 3,6 ohm? Her vil jeg umiddelbart svare nei, samtidig som noen da vil kontre med "det handler om strøm også". Ja, det gjør det, men hva skjer om man ikke kan levere nok strøm? Jo, forvrengning, og det har vi allerede dekket under overskriften "forvrengning".

    Hva med praktisk erfaring?
    Alle de som enten sier eller tenker at de "hører forbi tallene", så kan jeg garantere dere at det gjør dere ikke. En forsterker som leverer 150W i en gitt last, med tilstrekkelig lav forvrenging, låter helt likt som en annen som klarer det samme. Det er først når forvrengning inntreffer i stor nok mengde at dere faktisk hører forskjell. Om det klinger ulikt så er det fordi det er forskjeller i forvrengningen. Er det forskjeller i opplevd basskontroll er det fordi utgangsimpedansen eller noe annet medfører forvrengning. Er det forskjeller i forsterkerens klangsignatur er det fordi (minst) en av de testede forsterkerne har ganske store avvik enten i frekvensrespons eller andre ting (AKA forvrengning). Og om den ene forsterkeren virker å gå tom for "juice" så er det rett og slett fordi den nettopp gjør det. Den har ikke mange nok watt ved tilstrekkelig lav forvrengning i den aktuelle lasten.

    Matching er viktig:
    Ja, det er det ingen tvil om. Noen høyttalere er laget for en helt annen utgangsimpedans enn andre høyttalere. Jeg konstruerer drivere for ulik utgangsimpedans, fordi det har noe for seg. Mange høyeffektive drivere er laget for høyere utgangsimpedans fordi det var slikt man holdt på med for 100 år siden da man trengte svært høy virkningsgrad og det var begrenset tilgang på effekt. Feil forsterker på høyttaleren gir feil frekvensrespons. Den beste forsterkeren ut fra rene objektive parametere er ikke alltid den som passer til favoritthøyttalerne. En produsent av forsterkere og høyttalere lagde en gang et konsept der forvrengning i rørforsterkere var i motfase med forvrengning i høyttalere som de også produserte. Summen av kombinasjonen ga lavere forvrengning enn forsterkerne og høyttalerne hver for seg, i vertfall i følge selgeren som beskrev dette.

    Hva er viktig for deg?
    Vi kunne jo her og nå forsøkt å slå fast hva som er den perfekte forsterker, men det ville være vanskelig, og på ingen måte allmenngyldig. Den perfekte forsterker til å drive en gitt driver i en aktiv høyttaler er relativt mye enklere å definere.

    - Så hva er viktig for deg? (Håper du har tatt deg tid til å lese åpningsinnlegget før du svarer)

    Jeg håper tråden kan bidra ikke bare til at folk kan mene noe, men også til at man kan kaste lys over hvorfor forsterkerne låter slik de gjør, hva de egner seg til, hvilke ting man bør se etter om man skal forbedre oppsettet videre fra det man allerede har osv. Da med vekt på effektforsterkere. La oss også ha takhøyde nok til å kunne være ærlige om hva svakhetene i en gitt forsterker er, og kunne plukke fra hverandre argumentasjon som ikke henger skikkelig sammen.
     

    lovemusikk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2009
    Innlegg
    9.577
    Antall liker
    2.935
    Torget vurderinger
    8
    Den perfekte forsterker finnes vel ikke, så lenge vi har 2 forskjellige høyttalere eller som nå, uendelige forskjellige høyttalere?
    Eller?

    Musical Innovation nærmest? Den låter bra på alt 😉
     

    Drossel

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    9.900
    Antall liker
    3.227
    Kan bare se hvor vanskelig en båndhøyttaler med trafo kan være. Selv om enkelte forsterkere sies å tåle 2 ohm eller mindre, så har de gått opp i ''røyk''. Noe som er nevnt tidligere. Har erfart at enkelte forsterkere ha blitt glovarm pga. belastning på 2,5 ohms impedans. En perfekt forsterker må vel tåle forskjellig type last?
    En F5 V3 Turbo skulle kunne klare kortslutning i lang tid har jeg hørt.
     
    L

    Lassencad

    Gjest
    Den perfekte forsterker finnes vel ikke, så lenge vi har 2 forskjellige høyttalere eller som nå, uendelige forskjellige høyttalere?
    Eller?
    Nej den findes ikke :)

    Men mine forstærkere er perfekte for mig det samme er alt det andet mit anlæg består af.
    Om mit anlæg er perfekt for alle ...Nej naturligvis ikke :)
     

    Drossel

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    9.900
    Antall liker
    3.227
    Glem alle disse klassene. I alle år har den beste forsterkeren vært noe så trivelig som et godt konstruert horn.
    En forstærker som er et Camoufleret horn. Det er sgu da lige godt fantastiskt. Det ville muligvis Putin være interesseret i?
     

    H.R

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.12.2008
    Innlegg
    8.084
    Antall liker
    6.539
    Sted
    Jessheim | Ullensaker
    Torget vurderinger
    5
    Her er eksakt hvor mye jeg bryr meg om Putin i denne sammenheng.
    3B74BC17-5FB9-43DE-91F0-2789134070CF.jpeg


    Dette er en seriøs tråd Drossel. Kan ikke blande politikk inn i seriøse tråder til tross alt.
     

    Armand

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    13.08.2005
    Innlegg
    2.965
    Antall liker
    7.016
    Sted
    Kongsberg
    Driver å tester en Hypex NC1200 klasse D forsterker jeg bygger for en kar nå og må nesten vise en litt kul måling jeg gjorde i kveld.
    Forsterkeren skal drive en gjeng basser i parallell med totalresistans på 1,6 Ohm. Jeg har derfor konfigurert og målt lasten min til 1,64 Ohm. Lasten er viftekjølt og svelger unna godt over 2kW så her skal forsterkeren tynes til bristepunktet :cool:

    Har endelig fått kloa i nytt scop som kan måle 4 kanaler samtidig med 14-bits presisjon og det er utrolig hva man kan måle med slikt utstyr.
    Her ber jeg forsterkeren levere en enkelt sinuskurve med frekvens 20Hz til lasten med peak-to-peak spenning på 103,5V. Stort verre enn å levere en så lav frekvens til en last på 1,6Ohm kan man ikke be en forsterker om. Maks strøm er 31,6 ampere og peak effekt er 1632W! (Det tilsvarer RMS effekt på 822W)
    Dette klarer den allikevel med en forvrengning på kun 0,006%.
    1638752284864.png


    Dette blir svært teknisk, men jeg tar for de som er interessert i klasse D teknologi og utfordringer med f.eks "bus pumping" og hva ekstra kondensatorbatteri på sekundærsiden kan gjøre.

    Blå= Negativ rail på SMPS
    Rød= Negativ rail på 36000uF kondensator over 0,12 Ohm motstand (for strømmåling)
    Grønn= Spenning +Teminal høyttaler
    Gul= Spenning -Terminal høyttaler
    Lilla= Faktisk spenning høyttaler (+HT – (-HT)
    Svart= Strøm inn/ut 36000uF kondensatorer (differanse blå-rød/0,12Ohm)

    Forsterkeren spiller en 20Hz puls (lilla) med 103,5V P-P i en last på nøyaktig 1,64 Ohm.

    For å måle den eksakt riktige spenningen som går til høyttaleren måler jeg både på positiv og negativ terminal. Negativ terminal er koblet til jord og der skal det jo være 0V ikke sant? Vel, ikke når man kjører over 30A med strøm! Vi ser at spenningen på negativ terminal stiger til litt over 0,5V når positiv er på maks (52,3V). For å kunne korrekt måle faktisk spenning som går til høyttaler må man trekke i fra disse 0,5V, og det gjør jeg med mattekanalen «C-D» som vises i lilla. Noe av dette spenningsfallet i jord kunne jeg optimalisert med tykkere internkabling. Tror jeg gjør det på den endelige versjonen.

    Siden spenningene er målt på negativ rail vil jeg bruke korrekt «lavere» videre i forklaringen når spenningen synker. Men vær klar over at dette i praksis betyr at tilgjengelig spenning faktisk øker.

    Når spenningen ut til HT går positiv er det festlig å se at spenningen på den negative railen (blå kurve )"pumpes" videre negativt fra -67,34V til -69,6V. Det pumpes altså inntil 5A fra spolen på NC1200 modulen tilbake til strømforsyningens negative rail slik at denne blir lavere enn den var i utgangspunktet. Hadde man ikke hatt ekstra stort kondensatorbatteri som absorberer denne energien ville spenningen lett ha passert -100V!
    Man kan også se at pumpingen er verst ved duty cycle på 25% og 75%. (4ms og 20ms)

    Når spenningen ut til høyttaler snur (ved 22ms) og blir negativ ved til så snur selvfølgelig alt, og railspenningen går til -62,6V på det høyeste.

    For å måle strømmen som går inn/ut av 36mF kondensatoren er denne koblet til SMPS med en motstand på 0,12 Ohm. Den er liten nok til at den ikke i særlig grad påvirker funksjonen, men allikevel stor nok til at vi kan måle en spenning over den og beregne strømmen. Spenningen på 36mF kondensatorene måles med den røde kanalen og blir kun -64V på det høyeste. Strømmen beregnes automatisk av oscilloskopet ved hjelp av en mattekanal som er programmert til å ta spenningen over motstanden og dele på 0,12Ω. Det er altså en forskjell i spenningen på SMPS og 36mF kondisene på 1,4V, og vi ser også at strømmen viser (1,4V/0,12Ω) 12A ved 40ms.
    Den svarte kurven viser strømmene inn og ut av de store ekstrakondensatorene på strømforsyningens sekundærside. (20A peak).

    Rippelen vi ser ved de vertikale markørene er 100Hz rippel fra primærsiden på SMPS. Denne rippelen starter naturlig nok opp først når negativ spenning skal hentes fra den negative railen og kjøres ut til høyttaler. Vi ser at dette vil fortsette helt til spenningen på negativ rail er tilbake til utgangspunktet på -67,5V.

    Nevnte jeg at jeg elsker målinger? :LOL:
     

    Norman

    Fersking
    Ble medlem
    05.12.2021
    Innlegg
    3
    Antall liker
    0
    Sted
    Örebro
    Köp harmony design,s förstärkare bygger på strömförstärkare då är problemet löst!!!!!!
     

    MakkinTosken

    En kjekkas
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    13.585
    Antall liker
    34.310
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Tenker innimellom det kan være greit å planlegge oppsettet slik at man ikke skaper for store problemer som må løses av spesifikke produkter og hårete fikses. Største problemet vi har i dag er ikke tilgang på et bredt spekter av produkter, men inkompatible standarder og proprietære løsninger.

    Når jeg leser Armands målebrev er det ikke wow det første som slår meg, men hvorfor lage en last best egnet for lavspennings bilstereo som trenger eksperthjelp til å driftes forsvarlig?
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.608
    Antall liker
    14.551
    Sted
    Langesund
    En pulseffekt på 1600 watt i 1.6 ohm.
    Dette burde den klare kontinuerlig. Og tregangen i puls. ;)
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.512
    Antall liker
    102.803
    Torget vurderinger
    23
    En pulseffekt på 1600 watt i 1.6 ohm.
    Dette burde den klare kontinuerlig. Og tregangen i puls. ;)
    Ikke noe tema med absolutt maksvanviddseffekt - det handler om headroom og skikkelig engineering. Bassystemet er en meget enkel last og med effektivitet på 106 dB++. Det som er det ettertraktede er evnen til å trekk den lavohmige lasten, THD samt dempningsfaktoren.
     

    larkrla

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.11.2005
    Innlegg
    3.099
    Antall liker
    2.290
    Sted
    Sørlandet
    Torget vurderinger
    2
    Ikke noe tema med absolutt maksvanviddseffekt - det handler om headroom og skikkelig engineering. Bassystemet er en meget enkel last og med effektivitet på 106 dB++. Det som er det ettertraktede er evnen til å trekk den lavohmige lasten, THD samt dempningsfaktoren.
    Dødsenig:) Min hovedforsterker er pr. effekt den svakeste jeg har hatt de siste 20 årene. Men opplevelsen er at den er klart den kraftigste mht headroom og kontroll.
     

    Armand

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    13.08.2005
    Innlegg
    2.965
    Antall liker
    7.016
    Sted
    Kongsberg
    Tenker innimellom det kan være greit å planlegge oppsettet slik at man ikke skaper for store problemer som må løses av spesifikke produkter og hårete fikses. Største problemet vi har i dag er ikke tilgang på et bredt spekter av produkter, men inkompatible standarder og proprietære løsninger.

    Når jeg leser Armands målebrev er det ikke wow det første som slår meg, men hvorfor lage en last best egnet for lavspennings bilstereo som trenger eksperthjelp til å driftes forsvarlig?
    Det er enkelte som (fremdeles) mener at klasse D ikke kan drive tunge laster, og det er en av grunnene til at jeg poster slike ting. Den kan levere dette som peaknivå i timesvis uten problemer. Riktignok ikke som ren sinus. Da måtte det i så fall vifter til siden temperaturen da stiger til slemme nivåer etter 15 sekunder. Men musikk er langt fra ren sinus på full effekt, så til all musikk med den mest skrekkelige crest faktor på -6dB går det fint med slike peaknivåer kontinuerlig uten at temperaturen blir for høy. Jeg er nok mer bekymret for hvor mageinnholdet til Sluket havner da..

    Ikke enig i at det største problemet vi har i dag er inkompatible standarder og proprietære løsninger. Tyskerne prøvde seg f.eks på kilder med strømutgang med sin DIN standard en gang i tiden. Med er ikke dette historier fra fortiden? I dag er jo standarden ganske klar. Man trenger ikke tenke på impedansmatching og slikt lengre hvis man kjøper "vanlige" produkter. Kilder skal ha lav utgangsimpedans, lav støy og forvrengning og et maksimum signalnivå på 2V (4V balansert) Forsterkere skal ha høy inngangsimpedans og lav utgangsimpedans og lav forvrengning. Parer man det med en "vanlig" høyttaler så skal det låte nøytralt.

    Når det gjelder Slukets løsning, så er det laget slik simpelthen fordi det enkelt går an med hyllevare. Det er egentlig ikke noe eget spesielt her annet enn at man velger hardware som klarer jobben. Man kunne også drevet alle disse bassene med flere forsterkere med høyere spenning, men det blir bare mer komplisert.
     

    MakkinTosken

    En kjekkas
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    13.585
    Antall liker
    34.310
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    kke enig i at det største problemet vi har i dag er inkompatible standarder og proprietære løsninger.
    Skjønner at du er uenig, siden jeg gikk utenfor temaet uten å forklare meg. Har begynt å tenke digitalt om dagen og den tankerekken smittet over i tråden. Sorry! 😁

    Når det gjelder Slukets løsning, så er det laget slik simpelthen fordi det enkelt går an med hyllevare. Det er egentlig ikke noe eget spesielt her annet enn at man velger hardware som klarer jobben. Man kunne også drevet alle disse bassene med flere forsterkere med høyere spenning, men det blir bare mer komplisert.
    Ja, vår definisjon av enkelt får bare stå som divergerende, gidder ikke diskutere personlige problemer hos enkeltutøvere her i denne tråden.
     

    larkrla

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.11.2005
    Innlegg
    3.099
    Antall liker
    2.290
    Sted
    Sørlandet
    Torget vurderinger
    2
    Hvor viktig er det med høy dampingfaktor?
    Høy dempefaktor kommer av lav utgangsimpedans fra forsterkeren. Høy dempefaktor innebærer at forsterkeren tar kontroll over høyttaleren, i den forstand at den ikke påvirkes av høyttalerens impedansekurve, mens en lav dempefaktor innebærer at forsterkeren i større grad følger høyttalerens impedansekurve, om jeg har forstått det sånn noenlunde rett.

    Det er ikke det samme som at det alltid låter best med høy dempefaktor, subjektivt sett. Rørforsterkere har ofte veldig lav dempefaktor, men mange elsker lyden for det. Jeg har hatt forsterkere med både høy (+1000) og lav (25), dagens forsterker hos meg har dempefaktor på ca 200.

    Siden denne tråden har "perfekt forsterker" som utgangspunkt vil jeg tro høyest mulig dempefaktor er et mål/ønske. Jeg mener dog å ha lest at dempefaktor over 50 er tilstrekkelig for å oppnå "kontroll"
     

    MakkinTosken

    En kjekkas
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    13.585
    Antall liker
    34.310
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Det er kanskje flere som blir overrasket om de har kjøpt en forsterker og lever i den tro at den har DF som opplyst i spec hele veien og får se en måling av impedanseforløpet. Om høy DF er en viktig faktor for den enkelte, bør man se etter produkter som opplyser noe annet enn et enkelt tall. I det minste bør produsent opplyse om og spesifisere minimumsverdien.
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.744
    Antall liker
    21.613
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Siden DF I praksis er en frekvensresponsgreie er det fint å ha en smule eq tilgjengelig.
     
    Status
    Stengt for ytterligere svar.
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn