Den perfekte forsterker

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Status
    Stengt for ytterligere svar.

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.597
    Antall liker
    14.510
    Sted
    Langesund
    Første setning i siste avsnitt. ❤
    Vil du ha et kyss, lydogakkustikk?
    Hadde jeg ikke visst bedre enn at Valentino egentlig er Juliette Binoche, hadde jeg nok slått til, men heldigvis vet jeg bedre ;)

    Husker godt det bruste litt ekstra i blodet når jeg så "Den Engelske pasienten".
     

    amason

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.11.2017
    Innlegg
    2.423
    Antall liker
    1.973
    Torget vurderinger
    8
    Første setning i siste avsnitt. ❤
    Vil du ha et kyss, lydogakustikk?

    Jeg ser at diskusjonen glir bort fra forsterkere og hvordan egenskapene deres gjør den perfekte til det ene eller det andre til den store mitt er best-fredagskveldkonkurransen. Nuvel.

    Jeg er tilhenger av å forsøke å nulle ut det som kan nulles ut på elektronikksiden og så velge høyttalere som følger Toole eller Linkwitz (putt gjerne inn flere navn som har forsket på gjengivelse i heimen). For alt jeg vet er den perfekte forsterker/høyttalerkomboen strømstyrt, men da er man prisgitt et aktivt system, eller et der høyttaleren bestemmer forsterkeren, og de fleste av vi tullinger vil ha oss frabedt noe slikt har jeg skjønt.
    Hatt et par aktive systemer selv dom nesten har blitt genierklært men hvor ble det sv rockefoten 🙈 nei for meg skal lyd glede og engasjere. Så må det selvsagt få artisten og bandet inn i stua 👍
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.597
    Antall liker
    14.510
    Sted
    Langesund
    Jeg er heller på det at jeg skal transporteres til musikkens tiltenkte hendelsessted, ikke de hjem til min hule - Blir for trangt i de fleste tilfeller ;)
     
    S

    Syncrolux

    Gjest
    Jeg er heller på det at jeg skal transporteres til musikkens tiltenkte hendelsessted, ikke de hjem til min hule - Blir for trangt i de fleste tilfeller ;)
    Det kan man uansett bare glemme når man er begrenset til bare 2 kanals gjengivelse.....
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.662
    Antall liker
    21.475
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Man kan ha verre illusjoner enn hifi-illusjoner. Ikke alltid det synes slik her på asylet, men.
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    14.911
    Antall liker
    11.300
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    HVis den perfekte forsterker ( innenfor fornuftige rammer) skal bygges slik denne tråden har dreid, så er det nokså enkelt å konkludere med at den aldri kan finnes, da det omtrent er like mange personlige preferanser som det er deltagere her...
    Det er tilsynelatende umulig å enes om et sett ideelle tekniske spsifikasjoner for den ideelle eller perfekte forsterker.... hvis det er mulig å enes om noe som helst innen HiFi... jeg tviler....
     

    MakkinTosken

    En kjekkas
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    13.579
    Antall liker
    34.255
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    hvis det er mulig å enes om noe som helst innen HiFi... jeg tviler....
    Trenger man enes da? Holder det ikke med å bevisstgjøre hva resultatet av den ene eller andre topologien gir oss?

    Jeg er temmelig bevisst på styrken og svakheten i egne valg og anbefaler ingen min tilnærming ubetinget.
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.662
    Antall liker
    21.475
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Tilbake til åpningsinnlegget som vel åpner (ha!) for akkurat denne konklusjonen.
     
    S

    Syncrolux

    Gjest
    Altså - det er ikke noe galt med å lytte til stereo. Det kan høres kult ut det, men for meg blir det som å se på noe gjennom et avgrenset vindu. Man får ikke den samme opplevelsen av rommet som man kan få med god surroundlyd. Dessverre så er jo nesten all musikk utgitt kun i stereo.
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    14.911
    Antall liker
    11.300
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Forsåvidt greit nok det, - men hva er da vitsen med å spørre etter den perfekte forsterker - når man egentlig mener hva du, og du, og jeg liker... det er vel utbasunert i ord ( og noen toner) fra før av... etter malen "jeg vet best - og har det beste..."
     
    S

    Syncrolux

    Gjest
    Vi kan enes om dette: JEG vet best, og alle andre er dilletanter ..... :cool:
     

    MakkinTosken

    En kjekkas
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    13.579
    Antall liker
    34.255
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Man får ikke den samme opplevelsen av rommet som man kan få med god surroundlyd.
    Hvor stor er katalogen for flerkanalers lyd og slipper man unna med feks fire kanaler om musikk er primære fokus? Spør, siden jeg fra tid til annen lurer på om jeg skal ta noen steg i den retning.
     
    S

    Syncrolux

    Gjest
    Den er liten.... Men liker man klassisk og progrock er det en del veldig bra.

    Å dedikere et oppsett kun for surround musikk er kanskje litt drøyt, så jeg bruker oppsettet til film også.
     

    MakkinTosken

    En kjekkas
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    13.579
    Antall liker
    34.255
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    En forsterker med dempingsfaktor på 500 eller mer vil ikke gi disse effektene.
    Hva om man hadde mulighet til å endre spenning/strøm forholdet? Hva om signalpenning ble senket med -3dB og max effekt opprettholdt? Hva gjør det med tallet minimum 40 i df? :)
     

    Medlem-

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    02.09.2012
    Innlegg
    922
    Antall liker
    804
    Sted
    Bergen
    En forsterker som får høyttalerene i et anlegg til å låte slik at det er givende og gøy å høre på musikk slik at en vil høre mer er vel perfekt,verre er det vel ikke.
     

    Drossel

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    9.900
    Antall liker
    3.227
    Altså - det er ikke noe galt med å lytte til stereo. Det kan høres kult ut det, men for meg blir det som å se på noe gjennom et avgrenset vindu. Man får ikke den samme opplevelsen av rommet som man kan få med god surroundlyd. Dessverre så er jo nesten all musikk utgitt kun i stereo.
    Til en koncert i den virkelige verden er der ingen snurre rundt lyd. Min mening er at det bør der heller ikke være i hjemmet. Snurre rundt lyd er efter min mening for pubertet gutter/drenge.
     

    MakkinTosken

    En kjekkas
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    13.579
    Antall liker
    34.255
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Hva om man hadde mulighet til å endre spenning/strøm forholdet? Hva om signalpenning ble senket med -3dB og max effekt opprettholdt? Hva gjør det med tallet minimum 40 i df? :)
    Har ikke tid til å vente på deg @Armand , så gjør som dansken tidligere og prater med meg selv. o_O🤯

    Om jeg husker min trafolære fra hinne dagar, så er impedanseforholdet=spenningsforholdet2. Mao, om man er plaget av et 0,25db dropp ved 4kHz som i ditt eksempel kan man enkel redusere dette droppet ved å øke df 2-4x. Tviler vel også på at en mindre krevende last sett fra primærsidens synsvinkel har et negativt bidrag på SINAD? Men da får man jo mindre effekt.:cry: Tja, tipper det er nok igjen for de fleste...
     

    Alek264

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.06.2017
    Innlegg
    2.671
    Antall liker
    1.838
    Sted
    Høyjord
    Torget vurderinger
    1
    Mine favoritt merker når det kommer til forsterkere:
    Musical Innovation
    Mcintosh

    En stor Mcintosh eller monoblokker er helt klart på drømme lista.

    MI er også fantastisk og betalbart.

    En forsterker for meg må være tyst og ha nok watt til at jeg kan dra på uten at jeg trenger bekymre meg.
    Den bør også være av høy kvalitet, både på komponenter og bygge kvalitet. Og god eier glede :)

    Har tilgode å høre en effektforsterker som låter dårlig. Men jeg har kanskje ikke hatt så mye drit i hus eller så er jeg dau hørt :)
     

    amason

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.11.2017
    Innlegg
    2.423
    Antall liker
    1.973
    Torget vurderinger
    8
    Altså - det er ikke noe galt med å lytte til stereo. Det kan høres kult ut det, men for meg blir det som å se på noe gjennom et avgrenset vindu. Man får ikke den samme opplevelsen av rommet som man kan få med god surroundlyd. Dessverre så er jo nesten all musikk utgitt kun i stereo.
    Helt motsatt her men det viser jo bare at fasiten ikke finnes
     

    amason

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.11.2017
    Innlegg
    2.423
    Antall liker
    1.973
    Torget vurderinger
    8
    Mine favoritt merker når det kommer til forsterkere:
    Musical Innovation
    Mcintosh

    En stor Mcintosh eller monoblokker er helt klart på drømme lista.

    MI er også fantastisk og betalbart.

    En forsterker for meg må være tyst og ha nok watt til at jeg kan dra på uten at jeg trenger bekymre meg.
    Den bør også være av høy kvalitet, både på komponenter og bygge kvalitet. Og god eier glede :)

    Har tilgode å høre en effektforsterker som låter dårlig. Men jeg har kanskje ikke hatt så mye drit i hus eller så er jeg dau hørt :)
    Hatt en del MI og aldrig igjen 👍
     

    Armand

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    13.08.2005
    Innlegg
    2.956
    Antall liker
    6.999
    Sted
    Kongsberg
    Har ikke tid til å vente på deg @Armand , så gjør som dansken tidligere og prater med meg selv. o_O🤯

    Om jeg husker min trafolære fra hinne dagar, så er impedanseforholdet=spenningsforholdet2. Mao, om man er plaget av et 0,25db dropp ved 4kHz som i ditt eksempel kan man enkel redusere dette droppet ved å øke df 2-4x. Tviler vel også på at en mindre krevende last sett fra primærsidens synsvinkel har et negativt bidrag på SINAD? Men da får man jo mindre effekt.:cry: Tja, tipper det er nok igjen for de fleste...
    Jo, droppet på 0,25dB reduseres med økende DF.

    Henger ikke helt med på hva du tenker på i forbindelse med SINAD....

    Uansett så er ikke dette et problem for deg som har et såpass fint impedansforløp på høyttalerne
    1638631526489.png

    3 Ohm ved 110Hz vil gi et dropp på kanskje 0,1dB i forhold til lengre opp i frekvens, men det er jo en dråpe i havet.
    Du kan dermed trygt bytte ut disse store utdaterte forsterkerne med noe mer moderne og nytt fra Nederland :LOL: :LOL:
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.291
    Antall liker
    16.342
    Sted
    Østfold
    Hva om man hadde mulighet til å endre spenning/strøm forholdet? Hva om signalpenning ble senket med -3dB og max effekt opprettholdt? Hva gjør det med tallet minimum 40 i df? :)
    Slik jeg leser forslaget ditt her foreslår du å redusere spenningen og kompensere med høyere strøm? Det kan man gjøre ved å bruke en høyttaler med lavere impedans. Da går dempingsfaktoren ned og lastavhengigheten øker.
     

    MakkinTosken

    En kjekkas
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    13.579
    Antall liker
    34.255
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Slik jeg leser forslaget ditt her foreslår du å redusere spenningen og kompensere med høyere strøm? Det kan man gjøre ved å bruke en høyttaler med lavere impedans. Da går dempingsfaktoren ned og lastavhengigheten øker.
    Da leser du det feil.

    Snarere bytte fra 8 ohms utgang til 4 eller 2 på blokkene mine. Alt betalt for dem. 😁
     
    Sist redigert:

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.291
    Antall liker
    16.342
    Sted
    Østfold
    Denne tråden handler ikke om hvem som har rett, men hvorfor en forsterker oppleves bra.

    Som sagt skal det være rom for å kalle en spade for en spade. Å hevde at en bestemt teknologi, konstruktør, merke, komponent, topplogi eller produk er det eneste saliggjørende har ingen ting i denne diskusjonen å gjøre.
     

    Nikko03

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.11.2008
    Innlegg
    4.426
    Antall liker
    2.853
    Torget vurderinger
    3
    Nelson Pass sin F2 konstruksjon oppleves veldig bra på hornene her. Særlig etter at jeg satt en 15ohm motstand i parallell over utgangen. Da fikk jeg bedre fylde i vokal og mer snert i gitar. Om det er perfekt skal jegikke bevege meg inn på. Men hadde vært artig med en forklaring på hvorfor den låter litt tøffere på horna enn feks icepower 50asx2. Som forøvrig også låt veldig bra
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.662
    Antall liker
    21.475
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Om jeg ikke er helt på huskeviddene ser bassforsterkerne mine en R på 1,9 Ohm.
     

    MakkinTosken

    En kjekkas
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    13.579
    Antall liker
    34.255
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    3 Ohm ved 110Hz vil gi et dropp på kanskje 0,1dB i forhold til lengre opp i frekvens, men det er jo en dråpe i havet.
    Hadde det vært opp til meg hadde den droppet 3-4db rundt der. Men akk, har jo eq så det fikses med noen museklikk. 😁
     

    Armand

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    13.08.2005
    Innlegg
    2.956
    Antall liker
    6.999
    Sted
    Kongsberg
    Nelson Pass sin F2 konstruksjon oppleves veldig bra på hornene her. Særlig etter at jeg satt en 15ohm motstand i parallell over utgangen. Da fikk jeg bedre fylde i vokal og mer snert i gitar. Om det er perfekt skal jegikke bevege meg inn på. Men hadde vært artig med en forklaring på hvorfor den låter litt tøffere på horna enn feks icepower 50asx2. Som forøvrig også låt veldig bra
    Den bedre fylden du opplever med 15 Ohm ekstra last er garantert et større bidrag av harmonisk forvrengning. Dette øker jo lavere impedans lasten har.
    Forklaringen på forskjellen fra icepower blir det samme. Der er det til sammenligning ingen forvrengning å snakke om.
     

    Sven_Palvig

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    3.797
    Antall liker
    1.642
    Sted
    Sjælland. Danmark.
    Jeg er ikke i tvivl om, at en effektforstærker påvirker lyden.
    Men hvad der er bedst ved jeg ikke. Men jeg tror, at en klasse AB forstærker med høj tomgangsstrøm. Jeg mener at en monoblok er bedst og den skal kunne levere masser af strøm hurtigt. Skal have gode komponenter og være med meget lavt støjniveau.
    Min drømme forstærker er monoblokke fra Parasound og er JC 1+. Jeg har ikke haft dem hjemme og lytte på, og om de er bedre end dem jeg har af Holton monoblokke 800 ved jeg ikke.
    Parasound JC 1+ er kraftigere og støjsvage. De er
    designet af John Curl, jeg har stor respekt for, og har designet min Parasound JC 2 BP stereo forforstærker, der lyder fantastisk.

    Niels Larsen, NLE, fortalte mig, hvorfor bruge nye systemer, når klasse AB ikke er færdigudviklet endnu. Det tror jeg, at han har ret i.
     

    erk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.01.2015
    Innlegg
    2.040
    Antall liker
    3.944
    Sted
    Tårnåsen
    Hvor stor er katalogen for flerkanalers lyd og slipper man unna med feks fire kanaler om musikk er primære fokus? Spør, siden jeg fra tid til annen lurer på om jeg skal ta noen steg i den retning.
    Tja, det hender jeg orker å dra den gamle kroppen opp trappene til kinoloftet for å høre på noen av de få Auro3D-opptakene som finnes. Stort sett fra 2L, så da blir jo musikkutvalget litt i en bestemt sjanger kan man si.. Og da slipper man heller ikke unna med 4 kanaler dessverre... Men det låter fint. Tror nok stereon din holder til de fleste formål ;)
     
    Status
    Stengt for ytterligere svar.
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn