Den perfekte forsterker

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Status
    Stengt for ytterligere svar.

    Sevald

    Avviker.
    Ble medlem
    27.02.2005
    Innlegg
    7.086
    Antall liker
    16.981
    Sted
    Aksdal, Rogaland
    Torget vurderinger
    1
    Er noen produsenter som oppgir noe annet en et enkel tall? Om DF er viktig for meg vet jeg egentlig ikke. Hadde Parasound JC1 med DF på 2000 om jeg husker rett. Mine Michi M8 er på 200.
     

    Sevald

    Avviker.
    Ble medlem
    27.02.2005
    Innlegg
    7.086
    Antall liker
    16.981
    Sted
    Aksdal, Rogaland
    Torget vurderinger
    1
    Michi M8 Damping Factor (1kHz, 8 ohms) 200. Sier lite om resten av registeret. Mangelfull spec er vanlig fra de fleste produsenter.
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.510
    Antall liker
    102.792
    Torget vurderinger
    23

    Den perfekte forsterker?
    Avhenger selvsagt noe av applikasjon osv. men dette er i mine øyne (ører)
    en god versjon av en forsterker, og forrbilledlig opplyste specs.

    Hadde jeg hatt en enkel passivt delt høyttaler ville dette vært en
    forsterker som ville blitt vurdert, definitivt. Nok power, kl.A drift og solid bygget.
    I tillegg pedigree, eierglede og bra annenhåndsverdi.


    accu spec.png
     

    janghell

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    29.12.2002
    Innlegg
    653
    Antall liker
    310
    Torget vurderinger
    11
    Crown K2 dempe faktor;
    PerformanceFrequency Response: ±0.25 dB from 20 Hz to 20 kHz. The frequency response is band limited with an 8 Hz double-integrated 3rd-order But-terworth high-pass fi lter and a 30 kHz 7th-order Gaussian low-pass fi lter.Signal to Noise (A-weighted): > 100 dB below rated power.Damping Factor: > 3,000 from 10 to 400 Hz.
     

    Sevald

    Avviker.
    Ble medlem
    27.02.2005
    Innlegg
    7.086
    Antall liker
    16.981
    Sted
    Aksdal, Rogaland
    Torget vurderinger
    1
    Lyden og hvordan forsterkeren prestere er selvfølgelig det aller viktigste, men for meg er utseende også av betydning. Sikkert noen som rister oppgitt på hodet, men jeg tørr å innrømme det. Det skal ose byggekvalitet og ikke ha billig blikk med bling. Alt dette skal til for at jeg har den eiergleden som jeg søker.
     
    Sist redigert:

    Baard

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.04.2002
    Innlegg
    2.170
    Antall liker
    693
    Torget vurderinger
    1
    Aldri vurdert DF som en sentral parameter for en transistorkonstruksjon. En typisk transistorforsterker har en utgangsimpedans på 0,05 ohm. Gir en DF på 160 ved 8 ohm last. Er DF på 200 så er utgangsimpedansen 0,04 ohm. DF økes ved grad av FB og flere parallelle utgangstransistorer. So What...er det viktig??
     
    Sist redigert:

    Armand

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    13.08.2005
    Innlegg
    2.965
    Antall liker
    7.015
    Sted
    Kongsberg
    Aldri vurdert DF som en sentral parameter for en transistorkonstruksjon. En typisk transistorforsterker har en utgangsimpedans på 0,05 ohm. Gir en DF på 160 ved 8 ohm last. Er DF på 200 så er utgangsimpedansen 0,04 ohm. DF økes ved grad av FB og flere parallelle utgangstransistorer. So What...er det viktig??
    Er der over 100 har det ingen betydning for frekvensresponsen. Men hva med å kontrollere tunge elementer og back EMF?
     
    2

    2xJ

    Gjest
    Driver å tester en Hypex NC1200 klasse D forsterker jeg bygger for en kar nå og må nesten vise en litt kul måling jeg gjorde i kveld.
    Forsterkeren skal drive en gjeng basser i parallell med totalresistans på 1,6 Ohm. Jeg har derfor konfigurert og målt lasten min til 1,64 Ohm. Lasten er viftekjølt og svelger unna godt over 2kW så her skal forsterkeren tynes til bristepunktet :cool:

    Har endelig fått kloa i nytt scop som kan måle 4 kanaler samtidig med 14-bits presisjon og det er utrolig hva man kan måle med slikt utstyr.
    Her ber jeg forsterkeren levere en enkelt sinuskurve med frekvens 20Hz til lasten med peak-to-peak spenning på 103,5V. Stort verre enn å levere en så lav frekvens til en last på 1,6Ohm kan man ikke be en forsterker om. Maks strøm er 31,6 ampere og peak effekt er 1632W! (Det tilsvarer RMS effekt på 822W)
    Dette klarer den allikevel med en forvrengning på kun 0,006%.
    Vis vedlegget 769751

    Dette blir svært teknisk, men jeg tar for de som er interessert i klasse D teknologi og utfordringer med f.eks "bus pumping" og hva ekstra kondensatorbatteri på sekundærsiden kan gjøre.
    Hvordan er det løst i VERA ? Er da vel ikke plass til så store lytter der ? Eller tar jeg feil ?

    Ellers takk for et godt og informativt innlegg !!!!

    /JR
     
    L

    Lassencad

    Gjest
    Hvordan er det løst i VERA ? Er da vel ikke plass til så store lytter der ? Eller tar jeg feil ?

    Ellers takk for et godt og informativt innlegg !!!!

    /JR
    Der er sikkert mange små lytter i Vera :)
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.510
    Antall liker
    102.792
    Torget vurderinger
    23
    Ikke de samme effekter og strømmer der så da kan problemet løses på en mye enklere måte - ved å dumpe returstrøm til jord. Ref. konstruktøren.
     

    duc999

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.12.2007
    Innlegg
    2.229
    Antall liker
    4.632
    Sted
    Haugesund
    Torget vurderinger
    3
    Denne kan sikkert passe med den perfekte forsterker 🙂
     

    Drossel

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    9.900
    Antall liker
    3.227
    Nope han virker bare retarderet. Har ikke tålmodighed til det.
     

    Dharmabum

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.03.2010
    Innlegg
    1.171
    Antall liker
    1.385
    Torget vurderinger
    11
    "All audiophiles and their associated equipment have specific needs, but in each case there is such a thing as a best amplifier—the one that makes you happy."-Herb Reichert (og jeg er enig).
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.306
    Antall liker
    16.382
    Sted
    Østfold
    Det er interessant når man begynner å se på en del forsterkere og deres egenskaper, hvor store forskjeller man kan måle, og samtidig hvor små forskjeller det blir i databladene.

    En annen ting jeg finner interessant er hvordan enkelte forsterkere overhodet ikke passer til bestemte applikasjoner, og det slår alle veier. Allikevel virker mer enn halvparten av medlemmene på Sentralen å ha en klar oppfatning av hva som er den eneste brukbare forsterkeren, eller gruppen/typen forsterkere. Kanskje det er en del som burde lære seg litt nytt om den varianten av match de ikke har mest erfaring med? Det kan være et tydelig hint at man ikke har fått det til å fungere tidligere. Det kan like gjerne bety at man selv ikke har gjort rett, som at alle som driver med det er idioter, selv om sistnevnte litt for ofte virker å være konklusjonen.

    Faktisk virker mange så totalt opphengt i at det bare er én fungerende type forsterkere at man temmelig raskt griper til tastaturet for å plassere folk i en riktig bås, og der får de holde seg. Det er liksom ikke tillat å anerkjenne at dette er applikasjonsavhengig.

    Jeg stemmer for forståelse og kunnskapsløft. Det bør være frivillig for alle, unntatt de som tar til orde for å belære andre.
     
    P

    parafinoksen

    Gjest
    Men hvor meningsfylt er det å snakke om
    Det er interessant når man begynner å se på en del forsterkere og deres egenskaper, hvor store forskjeller man kan måle, og samtidig hvor små forskjeller det blir i databladene.

    En annen ting jeg finner interessant er hvordan enkelte forsterkere overhodet ikke passer til bestemte applikasjoner, og det slår alle veier. Allikevel virker mer enn halvparten av medlemmene på Sentralen å ha en klar oppfatning av hva som er den eneste brukbare forsterkeren, eller gruppen/typen forsterkere. Kanskje det er en del som burde lære seg litt nytt om den varianten av match de ikke har mest erfaring med? Det kan være et tydelig hint at man ikke har fått det til å fungere tidligere. Det kan like gjerne bety at man selv ikke har gjort rett, som at alle som driver med det er idioter, selv om sistnevnte litt for ofte virker å være konklusjonen.

    Faktisk virker mange så totalt opphengt i at det bare er én fungerende type forsterkere at man temmelig raskt griper til tastaturet for å plassere folk i en riktig bås, og der får de holde seg. Det er liksom ikke tillat å anerkjenne at dette er applikasjonsavhengig.

    Jeg stemmer for forståelse og kunnskapsløft. Det bør være frivillig for alle, unntatt de som tar til orde for å belære andre.
    Kan du utdype litt hva du legger i applikasjonsavhengig?
     

    MakkinTosken

    En kjekkas
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    13.585
    Antall liker
    34.309
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Jeg stemmer for forståelse og kunnskapsløft. Det bør være frivillig for alle, unntatt de som tar til orde for å belære andre.
    Er det altruisten eller selgeren som taler? Om Joe Blow mener rør er det beste, hvem bryr seg? Annet enn fyren som ønsker å selge transistortrinn?
     

    Thomasd

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.01.2009
    Innlegg
    1.034
    Antall liker
    1.308
    Sted
    Ås
    Torget vurderinger
    2
    Jeg tror de fleste er enig i hva Snickers skriver over her om ulik match, men allikevel kan ha en preferanse i en eller annen retning og lar det skinne i gjennom. Da er det like mye at de setter seg selv i bås som å sette andre i bås. Det tåler vi vel? "de fleste" ble jo nå satt i "uvitende" båsen om at god match går på tvers av forsterkerklasser / dempefaktor / teknologi, og er sikker på at de fleste tåler det og.

    Har forresten en bror, hver gang han skifter bilmerke er det "verdens beste". Lucky him! Han setter virkelig pris på sine egne valg. Han har også en Gibson Special han mener er bedre enn alle andre gitarer uansett pris. Jeg tror han for sin egen del har rett.
     

    duc999

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.12.2007
    Innlegg
    2.229
    Antall liker
    4.632
    Sted
    Haugesund
    Torget vurderinger
    3
    Det er interessant når man begynner å se på en del forsterkere og deres egenskaper, hvor store forskjeller man kan måle, og samtidig hvor små forskjeller det blir i databladene.

    En annen ting jeg finner interessant er hvordan enkelte forsterkere overhodet ikke passer til bestemte applikasjoner, og det slår alle veier. Allikevel virker mer enn halvparten av medlemmene på Sentralen å ha en klar oppfatning av hva som er den eneste brukbare forsterkeren, eller gruppen/typen forsterkere. Kanskje det er en del som burde lære seg litt nytt om den varianten av match de ikke har mest erfaring med? Det kan være et tydelig hint at man ikke har fått det til å fungere tidligere. Det kan like gjerne bety at man selv ikke har gjort rett, som at alle som driver med det er idioter, selv om sistnevnte litt for ofte virker å være konklusjonen.

    Faktisk virker mange så totalt opphengt i at det bare er én fungerende type forsterkere at man temmelig raskt griper til tastaturet for å plassere folk i en riktig bås, og der får de holde seg. Det er liksom ikke tillat å anerkjenne at dette er applikasjonsavhengig.

    Jeg stemmer for forståelse og kunnskapsløft. Det bør være frivillig for alle, unntatt de som tar til orde for å belære andre.

    Den synes vel å være minst like klar i din gruppering, det pleier å være ganske så lett å lese mellom linjene hva du står for. Ikke misforstå, har ingen problemer med å forstå andres valg jeg. For min del ønsker jeg det som gir meg det jeg trenger, og å unngå å pådra meg rør nevroser🙂
     

    Nikko03

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.11.2008
    Innlegg
    4.427
    Antall liker
    2.854
    Torget vurderinger
    3
    Nå selger vel ikke Snickers forsterkere såvidt jeg vet.
    Det skal du faen meg slite hardt med å få banka inn mellom øra til folk. Men jeg trur absolutt du har helt rett i det. Farlig å prøve å se om ting kan gjøres på nye/flere måter. Kyniske jævler finner alltid alternative forklaringer.
     

    Flageborg

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2005
    Innlegg
    6.599
    Antall liker
    3.137
    Torget vurderinger
    0
    Stereo+ hadde nettopp et hjemmebesøk på video. Eieren var mer opptatt av utseende enn lyden, men de fleste vil anta at pga. prisen vil lyden uansett være Hi-Fi og så feil kan de fleste ta. Utseende er en faktor alle skjønner. Lyden er en faktor der de fleste kun kan forholde seg til subjektive vurderinger. Hørselsentralen baserer sin tolkning av normal hørsel innenfor 20 dB. Ikke rart det er mange som mener mye...uten rot i virkeligheten... :unsure:
     

    MakkinTosken

    En kjekkas
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    13.585
    Antall liker
    34.309
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Nå selger vel ikke Snickers forsterkere såvidt jeg vet.
    Nei, men jeg sliter litt med å finne motivasjonen for dette kunnskapsløftet. Vel, det er en løgn. Jeg vet motivasjonen.

    Uansett beklager, jeg har vel ingenting her å gjøre, det er absolutt ikke ment sarkastisk. Jeg holder meg unna kabeltråder og dette er jo avdelingen hvor bransjefolk skal kunne utveksle erfaringer. Jeg er ingen bransjemann, bare en lykkelig idiot.
     

    Thomasd

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.01.2009
    Innlegg
    1.034
    Antall liker
    1.308
    Sted
    Ås
    Torget vurderinger
    2
    Stereo+ hadde nettopp et hjemmebesøk på video. Eieren var mer opptatt av utseende enn lyden, men de fleste vil anta at pga. prisen vil lyden uansett være Hi-Fi og så feil kan de fleste ta. Utseende er en faktor alle skjønner. Lyden er en faktor der de fleste kun kan forholde seg til subjektive vurderinger. Hørselsentralen baserer sin tolkning av normal hørsel innenfor 20 dB. Ikke rart det er mange som mener mye...uten rot i virkeligheten... :unsure:
    Jeg tror du tar feil. Et oppsett som ser grisefett ut, men allikevel låter ræva vil vel være en stor skuffelse for de fleste.
     
    2

    2xJ

    Gjest
    Nei, men jeg sliter litt med å finne motivasjonen for dette kunnskapsløftet. Vel, det er en løgn. Jeg vet motivasjonen.

    Uansett beklager, jeg har vel ingenting her å gjøre, det er absolutt ikke ment sarkastisk. Jeg holder meg unna kabeltråder og dette er jo avdelingen hvor bransjefolk skal kunne utveksle erfaringer. Jeg er ingen bransjemann, bare en lykkelig idiot.
    Ikke alle som er like stor smartass som det du er... men jeg og andre er villige til og øke den lille kunnskapen vi har.
     
    Status
    Stengt for ytterligere svar.
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn