Den hersens akustikken!

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Knubie

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.06.2020
    Innlegg
    1.728
    Antall liker
    719
    Sted
    Bergen
    Leste engang en av tungvekterne på Gearslutz sa at diffusorer virket alltid best om man har absorbenter på sidene. Dette virker muligens en smule logisk, så ikke den diffusere reflekterte lyden blandes for mye med direkte reflektert lyd. Kan ikke si at jeg husker dette stod i boken til Cox og D'Antonio. Kanskje ett kapittel jeg ikke leste. Har ikke sett dette nevnt noen andre steder, noen som vet?
    Fant svarene sjøl i boken til Cox og D'Antonio Acoustic absorbers and diffusers.
    De åpne spørsmålene var
    1. Er det noe poeng å ha absorbenter ved siden av diffusorer
    2. Forskjellen på spatially, (rom) flate hullmønster/slisse diffusorer og temporale (tid) diffusorer, QRD
    3. For mye diffusjon, sammensetning.

    Svarene er som følger.
    1. Ja, direkte refleksjoner ved siden av diffusorer reduserer diffusjonseffekten. Fjerner man disse med absorbenter f.eks. økes diffusjonseffekten. Går utfra logisk nok at absorbenten må ihvertfall ha like stor båndbredde som diffusoren.
    2. Temporale diffusorer gir mer diffusjon og har en mer markant innvirkning på frekvensresponsen, logisk nok siden de har varierende dybde vil da dipper og peaker spres litt ut. Vil ikke forvente noe mer enn mindre utslag...
    3.Sammensetning av diffusorer, diffusorer på bakvegg er det vanligste plasseringen, også i boken, de gir en effekt som beskrives som envelopment, altså omsluttende lyd, spesielt hvis de kombineres med diffusorer bak på sidevegg, står det. Så da er det svaret, bakvegg vanlig effekt, bak + sidevegg = ekstra mye

    Boken er forresten veldig enkel å lese, siden alle kapitellene har ett eget avsnitt om "Small and critical listening spaces". Og ja vi er nok dessverre bare small ikke critical selv om vi kan være kritisk vi og! Tar man matte kapitlene som science fiction lesning burde det hele være over på en time..
    Jeg svarer meg selv, litt pretensiøst, men fant svaret...
     

    MakkinTosken

    En kjekkas
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    13.565
    Antall liker
    34.156
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Unnskyld for å være så system tro 😁 men det der 70hz kan være så enkelt at du har hengt platen på en flate som nå resonnerer litt mindre på 70Hz
    Årsaken kan være så mangt og jeg hevder ikke at dette mikroavviket er relevant eller at det representerer en forbedring. :) Verdt å skrive seg bak øret at 70Hz opptrer med nesten en 5 meter lang bølge, så en simpel plate under kvadraten vil ikke ha så mye å by på uansett. Men fra ca 200 begynner den å synes tydelig og gjør en påviselig utjevnende jobb.

    Et annet apropos er jo plassering av tiltak. Jeg ville jo aldri ha plassert demping milevis unna kilde om jeg skulle forsøke jevne ut responsen. Platen er jo temmelig tett på ht, samme med min 12kvm himling. De gjør nytten, er lette å jobbe med og billige. Hører med til historien at mitt valg også ble gjort pga lerret, som fikk et betydelig kontrastløft som følge av det svarte refleksfrie taket.
     

    MonkeyCountry Audio

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    29.10.2002
    Innlegg
    938
    Antall liker
    100
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    1
    Hvis noen i det heletatt lurer på hva trådstarter tenker etter mye lærerik avsporinger innen akustikken så er den følgende:

    Få på plass ny sofa i stua, få den "gamle" hjørnesofaen ned i kjellerstua. Frem med målemic, og ta det der i fra. Forhåpentligvis finner jeg ut om Audiolense (eller tilsvarende) er en mulighet for meg i påvente av at ny sofa blir levert:)
     

    Knubie

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.06.2020
    Innlegg
    1.728
    Antall liker
    719
    Sted
    Bergen
    Hvis noen i det heletatt lurer på hva trådstarter tenker etter mye lærerik avsporinger innen akustikken så er den følgende:
    Få på plass ny sofa i stua, få den "gamle" hjørnesofaen ned i kjellerstua. Frem med målemic, og ta det der i fra. Forhåpentligvis finner jeg ut om Audiolense (eller tilsvarende) er en mulighet for meg i påvente av at ny sofa blir levert:)
    Stål sett deg! Forvirret nå, vent til du har kjørt måle-mikk i 2 uker :p:cool::eek: Ihvertfall ble jeg det....

    Jeg tipper at en solid tak-demping og noen bredbåndede trykkbaserte dempere ala VPR for å få ned etterklangen er noe du uansett ikke kan gå feil med.
    Ta det så det kommer....
    Hodet tilpasser seg jo mye til frekvens avvik og refleksjoner, men lang etterklang, det høres aldri noe annet en ræva ut....
     

    MonkeyCountry Audio

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    29.10.2002
    Innlegg
    938
    Antall liker
    100
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    1
    Det gikk vel med en god del målinger for å finne riktig høyttaler plassering og sitteposisjon, så det blir noen uker om ikke måneder med målinger og skid etter at ny soa er på plass ja;)

    Har nettopp med litt hjelp funnet ut at squeezebox med Inguz høyt sannsynlig vil fungere som bare det:)
     

    Knubie

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.06.2020
    Innlegg
    1.728
    Antall liker
    719
    Sted
    Bergen
    Takker for godt svar @Bjørn ("Orso") !

    For min del synes jeg fort utelyd mister all liv og gnist oppover i forhold til hva man forventer og opplever inne, så jeg har troen på å bevare innefølelsen via reflektert/diffusert lyd. For en som hater hodetelefon-lyd (alt skjer inne i hodet) så tenker jeg at det som nærmer seg utelyd ikke i det hele tatt er det jeg vil ha.

    14 ms tilsvarer ca 5 meters lydlengde for refleksjoner, altså 2,5 meter omvei tur/retur i forhold til direktelyden. Det er ikke bare bare enkelt slik de fleste av oss setter opp et anlegg i en normal stue med rævhålet inntil bakvegg og/eller høyttaler trøkt inn i nærmeste hjørne :unsure:
    Mulig oppnåelig for @MakkinTosken i sin briljante hule, men tror det blir vanskelig for meg :mad:
    Tror du har 1 meter å gå på... Er ikke lydhastigheten 3,4ms pr m? Så 14ms er 4m x 3,4ms = 13,6ms 5m x 3,4ms = 17ms
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.506
    Antall liker
    14.209
    Sted
    Langesund
    Lydhastigheten er 343 meter pr sekund, da vil den jo bli 0,34 meter pr millisekund.
    1 / 0,34 = 29 altså 29cm pr millisekund, eller hvordan er det?
    Ah 0,34 x 2.9 = 1 skjønner...

    Nei, du tenker feil. Ganske enkel matte dette. Ting som flytter seg 29 cm på et millisekund flytter seg 290 meter på et sekund. Vi må neste gå ut i fra at det er tusen millisekunder på et sekund ;)
     

    Knubie

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.06.2020
    Innlegg
    1.728
    Antall liker
    719
    Sted
    Bergen
    Akk ja som det er sagt, min uvitenhet har etterhvert blitt så allsidig at det ikke er ikke no er ikke ikke forstår meg på o_O:oops::rolleyes::unsure:
     

    MonkeyCountry Audio

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    29.10.2002
    Innlegg
    938
    Antall liker
    100
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    1
    29? Hvor kom det i fra?:S bare restene av juleølet som snakker eller er det noen med allminelig allmennkunskap som kan opplyse et par tre stykk uvitne menn?
     

    vidarje

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.10.2009
    Innlegg
    5.383
    Antall liker
    3.558
    Sted
    Rasta
    Torget vurderinger
    1
    Det tar 2,9 sekunder for lyden å bevege seg 1000m, men hastigheten er 343m/sekund 😁 (i luft ved 20grader Celcius og 0moh).
     
    M

    medlem215396

    Gjest
    Vil du ha bedre lyd/ akustikk eller noe å holde på med? ;)

    Hva med å normalmøblere rommet først, gjøre det til et godt og hyggelig rom å være i. Min erfaring er at møblering gjør underverker med akustikken.
    Suppler/ eksperimenter deretter med en enkel himlingsøy og/ eller en og annen absorbent. Mine 10 cent.

    Vh
     

    Roald

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2005
    Innlegg
    5.242
    Antall liker
    2.472
    Torget vurderinger
    1
    For mye fritid.......
     

    coolio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Innlegg
    5.487
    Antall liker
    5.453
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Så mye matematikk, så lite matnyttig for en fjott som meg. Hadde jeg rett likevel? :D
     

    Knubie

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.06.2020
    Innlegg
    1.728
    Antall liker
    719
    Sted
    Bergen
    Det tar 2,9 sekunder for lyden å bevege seg 1000m, men hastigheten er 343m/sekund 😁 (i luft ved 20grader Celcius og 0moh).
    1m / 0,34ms = 2.9ms for å gå en meter..... Og jeg som har regnet på 3.4ms pr meter,
    nå rykker sitteposisjonen frem 34cm. Det er ingen andre enn oss og yoga instruktører som er så j..... nøye med sitteposisjonen.
    DEN SKAL VI HA ! ! !
     

    MonkeyCountry Audio

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    29.10.2002
    Innlegg
    938
    Antall liker
    100
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    1
    Vil du ha bedre lyd/ akustikk eller noe å holde på med? ;)

    Hva med å normalmøblere rommet først, gjøre det til et godt og hyggelig rom å være i. Min erfaring er at møblering gjør underverker med akustikken.
    Suppler/ eksperimenter deretter med en enkel himlingsøy og/ eller en og annen absorbent. Mine 10 cent.

    Vh
    Det er riktig at det er litt nakent i kjellerstua. Men som nevnt noen ganger så skal det inn med stoff hjørnesofa som jeg har stor tro på blir en god oppgradering:) Så får vi ta det videre der i fra...
     

    MonkeyCountry Audio

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    29.10.2002
    Innlegg
    938
    Antall liker
    100
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    1
    Sofa til stua bestilt... Ble dyrt, fulgte plutselig med noen spisestol er også;) Men da om 10-12 uker er det bare å sette opp måling i REW på timeplanen:D
     

    MonkeyCountry Audio

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    29.10.2002
    Innlegg
    938
    Antall liker
    100
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    1
    Ikke ble det REW måling på timeplanen, men oppussing! Vekk med en gammel åpen peis som opptar nærmere med 2m2 gulvplass pluss litt mer trivelige farger på veggene:) Dette gjøre det også mulig å prøve og lytte med høyttalerne på langvegg. Det vil vel egentlig si at vi dobler måle-morroa når vi en gang får liv i anlegget igjen. Høsten KAN bli bra:)

    Men i synseverden. Hva har vi egentlig best tro på av disse alternativene (huff ja, savner enkel tilgang til AutoCAD, noen tips til gratis-programvare for hobbybruk?)?

    Kjellerstue Alternativer.png
     

    Knubie

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.06.2020
    Innlegg
    1.728
    Antall liker
    719
    Sted
    Bergen
    Høyttalere liker luft rundt seg så jeg ville tro alt 2. Lengre avstand til sidevegg gjør godt.
    Skal du sitte symmetrisk kan du sitte foran det innstikkende hjørne og ha høyttalerne der det står 4.80 og 4.33
     

    MonkeyCountry Audio

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    29.10.2002
    Innlegg
    938
    Antall liker
    100
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    1
    Det jeg ikke liker med Alt. 2 er at høyre øre kommer litt vel nærme veggen med dør. Mulig det ikke har så mye å si. Kan ev. prøve å henge en absorbent her.

    hmm...Du gir meg flere alternativer å gruble på. REW kommer til å få R*vkjørt seg til høsten høres det ut som;)
     

    Sven_Palvig

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    3.766
    Antall liker
    1.622
    Sted
    Sjælland. Danmark.
    2 må være bedst, fordi det giver mere plads og luft ved højttalerne.
    Placering af diffusere på højre og vestre side af lytteren, vil fjerne problemet med kort afstand til højre øre. Behøver nok ikke at nævne hvilken. 😀😎
    Det minder om mit Lytterum med det indhak.
    Præcis samme afstand til venstre og højre sidevægge er vigtig. Igen vil diffusion her også gøre underværker.
     
    Sist redigert:

    MonkeyCountry Audio

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    29.10.2002
    Innlegg
    938
    Antall liker
    100
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    1
    Alternativ 1 er slik jeg har hatt det, og har opparbeidet meg en del kunnskap om hvordan akustikken er i rommet og hva de forskjellige utfordringene kommer av. Men det er fristende å begynne litt på nytt. Enn så lenge er det kun tørr-trening med simulering jeg kan foreta meg litt på kveldstid. Det ble en sen kveld i går, og mye rart ble prøvd for å se om jeg fikk til noe som simulerte ca like bra eller bedre enn det kjente utgangspunktet, alternativ 1. Ja, her er det en del avvik mot måling, men hovedtrekkene er gjenkjennbare fra simulering. Det vil si, har du en heftig pukkel eller en god dal i frekvensgangen vil du trolig måle noe lignende. Simulering kan dermed lage grunnlaget for hva som er verd å bruke mer tid på, og hva som bare er å glemme.

    Jeg fant ingenting som simulerte i nærheten like bra som alternativ 1, helt til jeg tok utgangspunkt i alternativ 2 og flyttet bass-seksjonen midt på veggen og mellomtoner/diskanter (gitaren) godt ut på siden til en ca likesidet trekant (58 grader). Dette simulerer såpass godt at det må prøves!:D
    Simulering Alt 1 og 2.png
     

    MonkeyCountry Audio

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    29.10.2002
    Innlegg
    938
    Antall liker
    100
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    1
    I påvente av at sommerprosjekter utendørs skal bli ferdigstilt ble det tid til å dra hjem 3stk brukte RPG Absorbor runde absorbenter med diameter 1500mm og tykkelse 50mm.

    Noen med erfaring der ute som kan si noe om hva som er gunstig avstand (luft) mellom disse og tak? Ev. finnes det data jeg kan putte inn for "Flow resistivity (Pa.s/m2)" og leke litt med simulering selv?
     

    MonkeyCountry Audio

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    29.10.2002
    Innlegg
    938
    Antall liker
    100
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    1
    Endelig i gang med litt måling av bass i et litt vel nakent rom. Målet er enkelt; hvor er den beste plassen å plassere bassdelen av LX521?

    Er rett og slett litt rusten kjenner jeg, så et enkelt spørsmål: Bør jeg søke etter høyest mulig nivå, eller gjevnest mulig nivå når jeg allikevel har dsp tilgjengelig og leker seriøst med tanken på Audiolense?
     

    MonkeyCountry Audio

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    29.10.2002
    Innlegg
    938
    Antall liker
    100
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    1
    Beste jeg får til for Venstre (blå) og Høyre (grønn) side hva kommer til bass. Ut i fra dette så er det jo fristende å sette begge på venstre side og krysse fingrene for at det ikke blir helt på tryne. Delefrekvens er 120Hz. Det er vel heeeeeeelt i grenseland?

    Bassplasering.jpg
     
    M

    MarkusH

    Gjest
    Burde vel også justere opp høyre kanal med 2-3 db for å få likt nivå på venstre og høyre kanal .... Litt merkelig at de fleste peaker/dipper ligger i eksakt samme område .... :unsure:
     

    MonkeyCountry Audio

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    29.10.2002
    Innlegg
    938
    Antall liker
    100
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    1
    Burde vel også justere opp høyre kanal med 2-3 db for å få likt nivå på venstre og høyre kanal .... Litt merkelig at de fleste peaker/dipper ligger i eksakt samme område .... :unsure:
    Ja, likt nivå til slutt må vi ha:) Nå er det heldigvis bare litt måling for å bli kjent med ny plassering og kjellerstua uten stor åpen peis. Litt morsomt at den laveste stående bølgen har flyttet seg fra ca 36hz til ca 32hz.

    Men selv finner jeg det ikke så rart at det er slektskap mellom peaker og dipper. Er ikke dette nokså normalt i de nedre frekvenser?
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn