Demping.... Front eller bakvegg?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • papaHet

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    06.09.2012
    Innlegg
    292
    Antall liker
    119
    Da må man først få kjøpt seg en sånn umik da 😁😁. Får se om man får gjort det denne uken, å som en skrev i sta, er jo å tilbud på 2x4hd å.
     

    vidarje

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.10.2009
    Innlegg
    5.393
    Antall liker
    3.577
    Sted
    Rasta
    Torget vurderinger
    1
    Løp og kjøp, du har mye moro i vente:)
     

    papaHet

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    06.09.2012
    Innlegg
    292
    Antall liker
    119
    Eller helt bortkastet, for man skjønner ikke en dritt av det. Noe som fort kan stemme, etter å ha sett på YouTube, skjønner meget lite.
     

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    23.074
    Antall liker
    20.270
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Eller helt bortkastet, for man skjønner ikke en dritt av det. Noe som fort kan stemme, etter å ha sett på YouTube, skjønner meget lite.
    Er bare å hive seg i det. Er er meget godt verktøy som vil opne en dør inn i en verden hvor du vil oppleve stor forbedring av lyden, men også frustrasjon. Om du ikke er intr i å jobbe litt med dette. Så kan du like gjerne bare la vere. Det er ikke en Quick fix. Men med noe tilmofighet og tid så kommer resultatene.

    Å sette dette opp til målinger er ikke vanskelig. Det som er vanskelig er å tolke og forstå hva du ser på skjermen, og hvordan du skal bruke det. Dette får du hjelp til her på forumet, og også på REW sitt eget forum.
     

    knarfar

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.03.2014
    Innlegg
    2.440
    Antall liker
    2.320
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    2
    For dere med dempeplaner: Jysk har BF på Vilter velourstoff f.o.m torsdag.

    30 blanke for 1,5x3 meter. Brukte de til å kle noen isolasjonskassetter og det funket meget bra. Stoff langt under pølsepris!
     

    papaHet

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    06.09.2012
    Innlegg
    292
    Antall liker
    119
    Takker for tipset, da kjøper jeg ikke de nervøse varene før på torsdag, er jo under halv pris det da. Tenkt å handle i dag, men da er det best å vente, har noen plater til som må kles ja, brukt det før, å funker jo knall det, sammen med spraylim for å få det på rundt plata.
     

    steinost

    Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Innlegg
    11.338
    Antall liker
    8.430
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Så høyttaler stoff som mulig foran isolasjon.
    Husk att luften skal passere stoffet.
     
    Sist redigert:

    baldrick

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.03.2006
    Innlegg
    1.578
    Antall liker
    747
    Torget vurderinger
    3
    Slipper velour gjennom nok luft? Skal lage en ny bakvegg/bassfellevegg selv (og ha spiler forran) og tenker da å ha velour/høyttalerstoff/barkduk eller lignende bak spillene men forran isolasjonen
     

    papaHet

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    06.09.2012
    Innlegg
    292
    Antall liker
    119
    Er jo veldig veldig tynt stoff da, så trur det slipper bra igjennom ja.
     

    knarfar

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.03.2014
    Innlegg
    2.440
    Antall liker
    2.320
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    2
    Det slipper bra gjennom og lett å forme.
     

    steinost

    Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Innlegg
    11.338
    Antall liker
    8.430
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Slipper velour gjennom nok luft? Skal lage en ny bakvegg/bassfellevegg selv (og ha spiler forran) og tenker da å ha velour/høyttalerstoff/barkduk eller lignende bak spillene men forran isolasjonen
    Lag fella uten spiler først.
    Ta målinger for å se hva som skjer før du lager spiler.
     

    knarfar

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.03.2014
    Innlegg
    2.440
    Antall liker
    2.320
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    2
    Takker for tipset, da kjøper jeg ikke de nervøse varene før på torsdag, er jo under halv pris det da. Tenkt å handle i dag, men da er det best å vente, har noen plater til som må kles ja, brukt det før, å funker jo knall det, sammen med spraylim for å få det på rundt plata.
    Ja, den spraylimen... Hvor står du når du klasker dette sammen? ;D
     

    knarfar

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.03.2014
    Innlegg
    2.440
    Antall liker
    2.320
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    2
    Tips Nervøs velour: Sjekk batch-nummeret på velouren. Kjøpte noen mørk grå og blant dem var det en som hadde en annen nyanse enn resten. Fikk byttet den, men det ble jo en tur ekstra.
     

    papaHet

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    06.09.2012
    Innlegg
    292
    Antall liker
    119
    Jeg legger noe over gjestesenga nede, lukker opp vinduet å døra til kjellernedgangen, å sprayer i vei 😁😁. Kaldt å stå ute med det nå, så da får man tåle litt lim lukt.
     

    mediakjendis

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.11.2010
    Innlegg
    1.885
    Antall liker
    663
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    1
    Slipper velour gjennom nok luft? Skal lage en ny bakvegg/bassfellevegg selv (og ha spiler forran) og tenker da å ha velour/høyttalerstoff/barkduk eller lignende bak spillene men forran isolasjonen
    Lag fella uten spiler først.
    Ta målinger for å se hva som skjer før du lager spiler.
    Snakket med en som har prøvd med og uten spiler, han sa at lyden uten spiler ble grøtete og utydelig. Med spiler ble det veldig bra.
     

    baldrick

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.03.2006
    Innlegg
    1.578
    Antall liker
    747
    Torget vurderinger
    3
    Slipper velour gjennom nok luft? Skal lage en ny bakvegg/bassfellevegg selv (og ha spiler forran) og tenker da å ha velour/høyttalerstoff/barkduk eller lignende bak spillene men forran isolasjonen
    Lag fella uten spiler først.
    Ta målinger for å se hva som skjer før du lager spiler.
    Er også ørlite skeptisk hvor mye spiler evt stjeler av effekt men de må opp uansett pga bl.a. Utseende, en glassvegg eller helsort er ikke aktuelt :)
     

    steinost

    Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Innlegg
    11.338
    Antall liker
    8.430
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Finnes masse fint tynt stoff som gardiner å ha foran.
    Mål før du setter opp spiler, med eller uten gardiner spiller stort sett ingen rolle i denne sammenheng.
    Men spiler vil spille en rolle.
     

    papaHet

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    06.09.2012
    Innlegg
    292
    Antall liker
    119
    Kjør spm ang umik-1, er alt med av kabler som trengs for å koble til? Eller trenger man noen RCA eller noe fra PC til REC? Eller går det over HDMI? Er 5min til butikken stenger, så skal mye til for å få svar 😁😁
     

    mediakjendis

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.11.2010
    Innlegg
    1.885
    Antall liker
    663
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    1
    Finnes masse fint tynt stoff som gardiner å ha foran.
    Mål før du setter opp spiler, med eller uten gardiner spiller stort sett ingen rolle i denne sammenheng.
    Men spiler vil spille en rolle.
    Ja til det bedre.
     

    steinost

    Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Innlegg
    11.338
    Antall liker
    8.430
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Finnes masse fint tynt stoff som gardiner å ha foran.
    Mål før du setter opp spiler, med eller uten gardiner spiller stort sett ingen rolle i denne sammenheng.
    Men spiler vil spille en rolle.
    Ja til det bedre.
    Da får du legge ut noen målinger som beviser dette, bassen blir ikke bedre dempet med spiler foran.
    Så denne påstanden blir noe snodig.
    Dette er det kun målinger som kan bevise, med litt kunnskap om dette så faller det du sier helt merkelig ut, snakker her om bassdemping.
    Der gjør spiler NULL nytte.
     

    mediakjendis

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.11.2010
    Innlegg
    1.885
    Antall liker
    663
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    1
    Finnes masse fint tynt stoff som gardiner å ha foran.
    Mål før du setter opp spiler, med eller uten gardiner spiller stort sett ingen rolle i denne sammenheng.
    Men spiler vil spille en rolle.
    Ja til det bedre.
    Da får du legge ut noen målinger som beviser dette, bassen blir ikke bedre dempet med spiler foran.
    Så denne påstanden blir noe snodig.
    Dette er det kun målinger som kan bevise, med litt kunnskap om dette så faller det du sier helt merkelig ut, snakker her om bassdemping.
    Der gjør spiler NULL nytte.
    Trenger ikke målinger for og høre forskjell, uten spiler er lyden som vokalisten synger inn i en sokk.
     

    steinost

    Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Innlegg
    11.338
    Antall liker
    8.430
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Tror du må høre et rom som er riktig dempet før du kommer med slike utsagn
    Høres ikke slik ut hjemme hos meg, men jeg har jo bare 70 cm på frontveggen uten spiler.
    Ved tyn demping får du det du beskriver.
     

    mediakjendis

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.11.2010
    Innlegg
    1.885
    Antall liker
    663
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    1
    Tror du må høre et rom som er riktig dempet før du kommer med slike utsagn
    Høres ikke slik ut hjemme hos meg, men jeg har jo bare 70 cm på frontveggen uten spiler.
    Ved tyn demping får du det du beskriver.
    Du er veldig bastant i dine utaleser, ta deg en tur til Audiocenteret, så får du kanskje en demonstrasjon..Jeg bruker også mye isolasjon, men likte ikke lyden uten spiler.
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.382
    Antall liker
    12.325
    Sted
    Smurfeland
    Tror du må høre et rom som er riktig dempet før du kommer med slike utsagn
    Høres ikke slik ut hjemme hos meg, men jeg har jo bare 70 cm på frontveggen uten spiler.
    Ved tyn demping får du det du beskriver.
    Du er veldig bastant i dine utaleser, ta deg en tur til Audiocenteret, så får du kanskje en demonstrasjon..Jeg bruker også mye isolasjon, men likte ikke lyden uten spiler.
    Spiler?
     

    steinost

    Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Innlegg
    11.338
    Antall liker
    8.430
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Tror du må høre et rom som er riktig dempet før du kommer med slike utsagn
    Høres ikke slik ut hjemme hos meg, men jeg har jo bare 70 cm på frontveggen uten spiler.
    Ved tyn demping får du det du beskriver.
    Du er veldig bastant i dine utaleser, ta deg en tur til Audiocenteret, så får du kanskje en demonstrasjon..Jeg bruker også mye isolasjon, men likte ikke lyden uten spiler.
    Etter hva jeg husker har du ca 25-30 cm med isolasjon bak spilenen stemmer ikke det?
     

    papaHet

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    06.09.2012
    Innlegg
    292
    Antall liker
    119
    Under rew, når man kan føre inn 0-90 under rom der, på akustikk. Så blir kurven mye rettere hos meg med å fylle bak, enn noen av de andre der. Stemmer rew sånn noenlunde på det der?
     

    steinost

    Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Innlegg
    11.338
    Antall liker
    8.430
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Finnes masse fint tynt stoff som gardiner å ha foran.
    Mål før du setter opp spiler, med eller uten gardiner spiller stort sett ingen rolle i denne sammenheng.
    Men spiler vil spille en rolle.
    Ja til det bedre.
    Da får du legge ut noen målinger som beviser dette, bassen blir ikke bedre dempet med spiler foran.
    Så denne påstanden blir noe snodig.
    Dette er det kun målinger som kan bevise, med litt kunnskap om dette så faller det du sier helt merkelig ut, snakker her om bassdemping.
    Der gjør spiler NULL nytte.
    Trenger ikke målinger for og høre forskjell, uten spiler er lyden som vokalisten synger inn i en sokk.
    Fordi du har for lite demping, har hvert der selv og opplevd det samme, ett eksempel du selv har trukket frem som overdempet.
    Men heller feil dempet(Dynabel sitt rom) hadde jo det samme problemet.
    De fysiske lovene ang lydbølger går det ikke an å komme forbi.
    Har vel tilgode å få se en måling fra de som kommer med slike påstander som det du gjør ang overdemping er det samme som mye isolasjon.
    Det er faktisk stikk motsatt av dine påstander, det er jo bare å ta en titt i de trådene dette faktisk blir bevist.
    Men ja jeg forstår at med så lite demping som du har blir det som å synge i en ullsokk. En god beskrivelse forresten:=)
    Minner om Dynabel beskrivelsen din. Hadde vel noe av den samme jeg også før jeg dempet rommet fullfrekvent.
    Husk jevn etterklang og frekvensgang er det som gjør den store aha opplevelsen.
    Men de som ønsker å lære om akustikk er de som kommer lengst har jeg klart å forstå.
    Det er derfor jeg har hvert ydmyk ovenfor de som har lært meg mye om dette.
    Drev på samme måte selv i mange år før det var noen som kunne dette å fikk meg fremover ikke sidelengs.
    Synes ikke den var hard å svelge engang, ble bare glad for att noen hjalp meg videre innen temaet akustikk.
    Er mange her inne som fortjener kake av meg, når jeg tenker etter så har de vel fått smake kake også:=)
     

    Sevald

    Avviker.
    Ble medlem
    27.02.2005
    Innlegg
    7.094
    Antall liker
    17.005
    Sted
    Aksdal, Rogaland
    Torget vurderinger
    1
    Kan ikke skjønne at spiller kan skade. Jeg har laget 2 store feller bak i rommet som rydder opp veldig i bassen. Men syntes det dempet litt mye i de øvre frekvensene også. Kledde fellene med ullpapp. Effekten er like god i de nedre frekvensene, og demper ikke like voldsomt i toppen lengre. Jeg kommer også til å kle de med spiler på sikt.
     

    steinost

    Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Innlegg
    11.338
    Antall liker
    8.430
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Kan hende vi snakker litt forbi hverandre, spiler er ikke lurt hvis man skal lage en dedikert bassfelle som har stor virkning.
     

    tofter

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    21.02.2006
    Innlegg
    689
    Antall liker
    479
    Torget vurderinger
    5
    Det er forskjell på å si at "spiler utenpå demping er best uansett" og "spiler kan være best i enkelte tilfeller".
    Enig med Steinost, dette er en vurderingssak i hvert enkelt tilfelle og tildels etter egens preferanser.
     

    Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.296
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Det blir dødt dersom man demper store flater i rommet, selv med bredbåndsdemping. Forskjellen er at dempingen er mer linær og det låter langt mer riktig enn båndbegrenset demping som demper kun godt oppover i frekvens og lar resten stå igjen uberørt. Sistnevnte kan oppleves som veldig uheldig. Bredbåndet demping har ikke den uheldige effekten med unlinæritet, men det må likevel karakteriseres som dødt sammenlignet med andre metoder hvor man bevarer langt mer energi. Og personlig tror ikke mange foretrekker veldig tørr akustikk hvis de får høre noe som både er korrekt og bevarer mer energi. Hvem liker f.eks å høre musikk i et anekoisk rom?

    Et annet moment er type høyttaler man har. Det kan være stor forskjell på hvor mye demping høyttalere tåler før det vipper over til å bli for innelukket. Passive høyttalere med lav følsomhet vil gjerne tåle mindre demping enn en aktiv konstruksjon eller en høyttaler med høy følsomhet.

    Bruk av spiler foran porøs materiale gjør at man får mer reflektert energi oppover i frekvens og ikke rart flere foretrekker det fremfor ren demping når det er snakk om større flater. Det negative med spiler er at det kan gi en god utstikkende frekvenser med blant annet tonale avvik. Sånt sett er det ikke på høyde med god diffusjon som er en mye bedre løsning.
     

    Sevald

    Avviker.
    Ble medlem
    27.02.2005
    Innlegg
    7.094
    Antall liker
    17.005
    Sted
    Aksdal, Rogaland
    Torget vurderinger
    1
    Kan hende vi snakker litt forbi hverandre, spiler er ikke lurt hvis man skal lage en dedikert bassfelle som har stor virkning.
    Jeg bare lure. Hva skade gjør spiler på en bassfelle? Jeg vet ikke, for jeg har aldri testet. Men tror du effekt av bassfellen blir mindre ved bruk av spiler?
     

    Sevald

    Avviker.
    Ble medlem
    27.02.2005
    Innlegg
    7.094
    Antall liker
    17.005
    Sted
    Aksdal, Rogaland
    Torget vurderinger
    1
    Det blir dødt dersom man demper store flater i rommet, selv med bredbåndsdemping. Forskjellen er at dempingen er mer linær og det låter langt mer riktig enn båndbegrenset demping som demper kun godt oppover i frekvens og lar resten stå igjen uberørt. Sistnevnte kan oppleves som veldig uheldig. Bredbåndet demping har ikke den uheldige effekten med unlinæritet, men det må likevel karakteriseres som dødt sammenlignet med andre metoder hvor man bevarer langt mer energi. Og personlig tror ikke mange foretrekker veldig tørr akustikk hvis de får høre noe som både er korrekt og bevarer mer energi. Hvem liker f.eks å høre musikk i et anekoisk rom?


    Et annet moment er type høyttaler man har. Det kan være stor forskjell på hvor mye demping høyttalere tåler før det vipper over til å bli for innelukket. Passive høyttalere med lav følsomhet vil gjerne tåle mindre demping enn en aktiv konstruksjon eller en høyttaler med høy følsomhet.

    Bruk av spiler foran porøs materiale gjør at man får mer reflektert energi oppover i frekvens og ikke rart flere foretrekker det fremfor ren demping når det er snakk om større flater. Det negative med spiler er at det kan gi en god utstikkende frekvenser med blant annet tonale avvik. Sånt sett er det ikke på høyde med god diffusjon som er en mye bedre løsning.
    Dette høres fornuftig ut. Har ikke troen på å fylle et rom med isolasjon og bare si at det kun har positiv effekt.
     

    mediakjendis

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.11.2010
    Innlegg
    1.885
    Antall liker
    663
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    1
    Tror du må høre et rom som er riktig dempet før du kommer med slike utsagn
    Høres ikke slik ut hjemme hos meg, men jeg har jo bare 70 cm på frontveggen uten spiler.
    Ved tyn demping får du det du beskriver.
    Du er veldig bastant i dine utaleser, ta deg en tur til Audiocenteret, så får du kanskje en demonstrasjon..Jeg bruker også mye isolasjon, men likte ikke lyden uten spiler.
    Etter hva jeg husker har du ca 25-30 cm med isolasjon bak spilenen stemmer ikke det?
    Ca 35.
     

    steinost

    Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Innlegg
    11.338
    Antall liker
    8.430
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Tror du må høre et rom som er riktig dempet før du kommer med slike utsagn
    Høres ikke slik ut hjemme hos meg, men jeg har jo bare 70 cm på frontveggen uten spiler.
    Ved tyn demping får du det du beskriver.
    Du er veldig bastant i dine utaleser, ta deg en tur til Audiocenteret, så får du kanskje en demonstrasjon..Jeg bruker også mye isolasjon, men likte ikke lyden uten spiler.
    Etter hva jeg husker har du ca 25-30 cm med isolasjon bak spilenen stemmer ikke det?
    Ca 35.
    Den har jo da veldig liten effekt i de lave tonene, min bassfelle er nå 70 cm dyp og veldig stor.
    Kunne nå ikke finne på å sette noe reflekterende foran den, har veldig jevn etterklang, fra ca 40 hz er det ca 400ms 60hz nede i 200ms.
    Det er jo det jevne som må bestrebes for å få til.
    Har et stort bredt dypt lydbilde. Her er det ingen som synger i en sur ullsokk:=) ikke ren heller for den sakens skyld.
    Det er mange som er skeptisk til dette, men de som har hørt dette forandrer raskt mening.
    Alle synes det er et behagelig rom å være i, Dynabel sitt var den rake motsetning av mitt. Ekkelt var det å være der inne, fikk en trykkende opplevelse der.
     

    mediakjendis

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.11.2010
    Innlegg
    1.885
    Antall liker
    663
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    1
    Etter hva jeg husker har du ca 25-30 cm med isolasjon bak spilenen stemmer ikke det?
    Ca 35.
    Den har jo da veldig liten effekt i de lave tonene, min bassfelle er nå 70 cm dyp og veldig stor.
    Kunne nå ikke finne på å sette noe reflekterende foran den, har veldig jevn etterklang, fra ca 40 hz er det ca 400ms 60hz nede i 200ms.
    Det er jo det jevne som må bestrebes for å få til.
    Har et stort bredt dypt lydbilde. Her er det ingen som synger i en sur ullsokk:=) ikke ren heller for den sakens skyld.
    Det er mange som er skeptisk til dette, men de som har hørt dette forandrer raskt mening.
    Alle synes det er et behagelig rom å være i, Dynabel sitt var den rake motsetning av mitt. Ekkelt var det å være der inne, fikk en trykkende opplevelse der.
    Hadde ikke mulighet til og ta mere på bakveggen, rommet er ikke så stort og jeg lytter på tvers av rommet. Når det gjelder Dynabels rom er jeg enig med deg.
     

    thohaug

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.02.2014
    Innlegg
    2.983
    Antall liker
    1.840
    Sted
    Fetsund
    Har dessverre mistet mdat filene pga en disk som røyk. Men jobber i et rom nå og skal ta meg tiden til å teste begge deler.
    Tok litt målinger med komprimert materiale i dag. Skal ta ut isolasjonen på bakvegg i morgen og gjøre målinger målinger så vi kan få sett forskjellen. Det er et 50m2 rom og SBA bassoppsett.

    4a3aa6a0d0b207f47d1c01bbc4cdf2a2.jpg
     
    Sist redigert:

    thohaug

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.02.2014
    Innlegg
    2.983
    Antall liker
    1.840
    Sted
    Fetsund
    Her er et par bilder av målingene med komprimert og ukomprimert materiale. Kommer til å legge ut mdat filene og litt mer detaljert forklaring om fremgangsmåte i min egen tråd i morgen så man kan leke og se på de selv.
    Rommet var helt nakent foruten bassystem og bassfelle.

    Alt er likt i oppsettet foruten den ene variabelen.

    Slik så det ut med ukomprimert.
    20181209_211139.jpg


    Og her er bassriggen som det ble testet med:

    IMG_20181208_165253.jpg


    Her er noen få målinger.

    received_530805070767741.jpg


    received_1249680138519450.jpg


    received_2274194919479037.jpg
     

    Torolan

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.07.2010
    Innlegg
    2.781
    Antall liker
    1.089
    Torget vurderinger
    2
    Veldig interessant dette Thohaug :)
    Ikke de helt store endringene ser jeg - noe ble bedre å noe litt verre faktisk. Men det ser vel ut til at det totalt sett er best å ha dem ukomprimert eller...?

    Men det kan vel muligens variere fra rom til rom hva som vil virke best..?
     

    thohaug

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.02.2014
    Innlegg
    2.983
    Antall liker
    1.840
    Sted
    Fetsund
    Veldig interessant dette Thohaug :)
    Ikke de helt store endringene ser jeg - noe ble bedre å noe litt verre faktisk. Men det ser vel ut til at det totalt sett er best å ha dem ukomprimert eller...?

    Men det kan vel muligens variere fra rom til rom hva som vil virke best..?
    Jeg vil si det egentlig. Det er ganske stor forskjell nede på 35-50hz der den ukomprimerte dreper 45hz bølgen totalt og er ca 100ms bedre i decay i det området. Det er litt lettere å se ting på Spectrogram plottet muligens. Legger de ut i tråden min senere i dag.
    Den ser ut til å være litt dårligere på umiddelbar virkning fra 25hz og nedover. Men i dette området begynner det å bli en god del mindre relevant i min oppfatning.

    Uansett et interessant forsøk og det er ca samme tendensene jeg så i mitt eget rom.
    Jeg legger uansett ut dokumentasjonen så kan folk få gjøre sin egen oppfatning. Det er nok best.

    Vi endte opp med å pakke ut dempingen mellom substacket også i etterkant av målingene mellom front og bakvegg pga resonanser i hulrommene mellom kassene og det hjalp litt på rufset oppover i frekvens.
    Kan i hvertfall si at det låter veldig bra i bassen som det står nå uten selv uten noe tuning og kalibrering med bare råresponsen. Den taktile følelsen og attacket er helt prima.
     
    Sist redigert:
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn