Demping.... Front eller bakvegg?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • thohaug

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.02.2014
    Innlegg
    2.983
    Antall liker
    1.840
    Sted
    Fetsund
    Jeg har lest analysen du linket til thohaug. Det er interessant. Det er ingen tvil om at man trenger en noenlunde lav strømningsmotstand for å oppnå god demping i frekvensområdet 70 til 400 Hz. Under 70Hz skjer det imidlertid noe. Vi ser også at modellene de bruker bommer grovt på de lave frekvensene.
    På testområdet brukes en veldig åpen isolasjon med strømningsmotstand på 4100. 200mm tykk med 50mm luft bak.
    Her har de målt faktisk absorpsjon og beregnet absorpsjon.
    Vis vedlegget 516148
    Vi ser at under 100Hz bommer modellen ganske grovt nesten hele veien. Den faktiske absjorpsjonen er mye bedre enn den predikterte.
    Her er en simulering av samme materiale fra acousticmodelling:
    Vis vedlegget 516150
    Den bommer like grovt under 100Hz og påstår at absjorpsjonen vil bli 0,35 ved 60Hz, men NASA målte denne til 0,8.

    Det ser ut til at det skjer ting ved de laveste frekvensene som de ikke klarer å modellere riktig med absorberende materialer. De har ingen målinger av effekten til tyngre mineralfiber ved lave frekvenser. Simuleringene til acousticmodelling påstår at når tykkelsen passerer ca. 40cm så må man over på mer åpne materialer for å oppnå god demping ved 40Hz. Det er her jeg fremdeles ikke er overbevist. Håper du finner tid til å rote frem mdat-filer thohaug.

    En annen interessant ting de viser til (riktignok modellert) er dette:
    Vis vedlegget 516151
    Her ser vi effekten av å kle absorbenten med en duk med strømningsmotstand på 121 Pa.s/m2. Det kan se ut som man kan øke absjorpsjonen vesentlig ved lave frekvenser ved å bruke en slik duk foran absorbenten uten at det går ut over absjorpsjonen oppover i frekvens. Noe å prøve?
    Dette stemmer også med simuleringer om du gjør det på acousticmodeling sin. Jeg simulerte for en tid tilbake biltema sin gulvpapp foran fellen og dette ga ekstra effekt i bunnen og samtidig fikk man refleksjon over 600hz ca. Har ikke testet dette med målinger. Jeg antok da at det kom av at fellen begynte å oppføre seg mer som en limp mass felle mer enn en ren passiv hastighetsfelle. Mer testing på det området må gjøres.

    Driver å leter igjennom filene mine, men jeg har veldig mange filer liggende på maskinen her, så det kan ta litt tid.
    Jeg tror at grunnen til at simuleringene bommer er at du må bruke både densiteten og gjennomstrømningsmotstanden. Mens kalkulatorene kun tar hensyn til en av dem. Vet at han Jens Eklund på gearsluts, han som Driver GIK hadde en software som var simulerte nesten identisk med nasa sine målinger i den testen.

    EDIT:

    Her er med biltema gulvpapp:
    http://www.acousticmodelling.com/ml...ulvpapp&s21=4&k21=0.19&s22=2&d22=600&v22=6000
     
    Sist redigert:

    papaHet

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    06.09.2012
    Innlegg
    292
    Antall liker
    119
    Men vist det er bedre å pakke ut isolasjonen, for å få det mere luftig, hva kan man da ha foran de? Så man puster mindre inn de partiklene som er i isolasjonen, for det er vel ikke helt sunt??
    Å noe særlig .ed tykkelse i taket er ikke lett, trudde jeg hadde ca 2.12, men viser seg at det kun er 2.07.
    Å siden man ikke har store flatene på frontveggen mellom side å lerretet, vil det da hjelpe med å f eks dempe med 50-60-70cm på hele bakveggen? Å 30-40cm på første ref ved front høyt?

    Å er det noen som kan rew som tar oppdrag i Drammen/Kongsberg traktene, å måle å hjelpe, så man kanskje får svaret at det er bare å gi opp alt sammen?
     

    steinost

    Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Innlegg
    11.337
    Antall liker
    8.423
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Hvis du heller hadde brukt space Slab isolasjonen.
    Den er ikke laget av glass eller sten.
    Men et stoff foran duger sikkert.
     

    papaHet

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    06.09.2012
    Innlegg
    292
    Antall liker
    119
    Aha, sjekket lokale Byggmax her nå, men de var utsolgt for de, både her å i Drammen, så får sjekke om andre byggevarekjeder fører det merket der.
    For noe må gjøres, ikke moro med dårlig lyd, å null peil 😁
     

    steinost

    Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Innlegg
    11.337
    Antall liker
    8.423
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Byggmax har sluttet å føre de, dessverre :=(
    For det er den beste til dette bruket.
    Men så har du Huntonitt sin trefiber, som stiller i samme klasse som denne. Men den er mye dyrere.
    Mener thohaug kjørte simulering på denne også, og fant den meget godt egnet.
     

    papaHet

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    06.09.2012
    Innlegg
    292
    Antall liker
    119
    Vegg på 4.30m langt å 2.07 høyt, å 60-70cm tykt lag, kan vel ikke bli såååååå mange pakker det vel? Får google å se hvor de har knauf i nærheten da.
     

    Geiren

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.03.2005
    Innlegg
    1.304
    Antall liker
    1.436
    Sted
    Foten av Jotunheimen
    Torget vurderinger
    1
    Byggmax har sluttet å føre de, dessverre :=(
    For det er den beste til dette bruket.
    Men så har du Huntonitt sin trefiber, som stiller i samme klasse som denne. Men den er mye dyrere.
    Mener thohaug kjørte simulering på denne også, og fant den meget godt egnet.
    Hei Steinost
    Jeg har startet med rommet mitt, bruker du samme isolasjonsmateriel i førstereffleksjonene som bak høytalerne?
    Jeg tengte å bruke Hunton trefiber bak høytalerne og Rockwool 300mm i førstereffleksjonene, eller er det best å bruke Hunton der også.

    07A636AE-5523-4DAC-84D3-1DE0D9EA2F81.jpg
     

    Purehifi

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    18.02.2015
    Innlegg
    279
    Antall liker
    229
    Som thohaug sier tykt og "mykt" gir et jevnere resultat.
    Veit ikke hvor heldig det er å "blande" dempematerialer.
    Jeg hadde jo mange, 10 stk 5cm Rockofon plater med 5cm luft bak.
    Det ga ikke noe godt resultat i forhold til de myke jeg har idag.
    Etterklangen er mye jevnere dempet nå.
    har akkurat kommet i gang igjen med kino prosjektet etter noen mnd. opphold for å gjør ferdig resten av huset:)
    akkurat startet på baffelveggen i front og planlegger litt detaljer for senen bak samt demping rundtom. senen er tenkt open i front å fyllest med 30cm Rockwool, i tillegg bassfeller i hjørner bak
    baffelveggen blir kledt med 50mm rockfoon plater , og vurderte også å bruke samme platene rundt i front, alternativ med 50mm luft bak
    bilde nedom som jeg fikk av avshop
    rockfoon.jpg


    men ser du har dårlig erfaring med lignende løsning, noe forskjell ¨på akustikkbehandling når en kjører baffellønsing eller bør jeg vurdere å bytte med 20cm Rockwool. Har god plass til det i tak og på sidene
     

    Fenalaar

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.05.2002
    Innlegg
    8.514
    Antall liker
    6.912
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    3
    For at isolasjonen skal virke ift akustikk, så er det nødvendig at luftbølgene passerer igjennom fibrene. Dette skjer ikke når isolasjonen er innpakket, så jeg er stygt redd for at du er nødt å pakke ut isolasjonen.

    Isolasjonen er også ment til å monteres stående - dvs at du setter platene oppover langs veggen (enten i "høyde" eller "bredde"-format - det har ikke noe å si). Om du legger isolasjonen flatt, så vil den sige litt sammen, og miste effekt over tid.

    Johan-Kr
     

    papaHet

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    06.09.2012
    Innlegg
    292
    Antall liker
    119
    De hadde knauf bare 15min herfra.
    Men lurer på om det ikke blir en for stor risiko å fylle hele bakveggen, fra vegg til vegg å gulv til tak med 60cm, uten å ha noe peil om det vil gi noe bedre trøkk å mere moro med film. Blir jo fort 2500-3000 kr i knauf det.
     

    tofter

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    21.02.2006
    Innlegg
    689
    Antall liker
    479
    Torget vurderinger
    5
    Dette kommer definitivt til å påvirke lyden.
    Rart å tenke på at enkelte svir av svimlende summer på signalkabler som gir mikroskopiske endringer sammenlignet med dette.
     

    AndersR

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.05.2011
    Innlegg
    5.069
    Antall liker
    3.750
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1

    tofter

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    21.02.2006
    Innlegg
    689
    Antall liker
    479
    Torget vurderinger
    5
    Jeg anbefaler deg å prøve dette. Økonomisk sett gir dette sannsynligvis mye gevinst for relativt lite penger.

    Har selv 60cm (snart 75) på bakvegg samt 20cm på vegg for siderefleksjon og 15cm i tak.
    Fortsatt noen utfordringer, men milevis fra utgangspunktet.
     

    papaHet

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    06.09.2012
    Innlegg
    292
    Antall liker
    119
    Ok, ja, det frister jo å prøve ja. Kjøpe det, å skjøteledning så man får brukt de strøm kontaktene som er på den veggen der. På den veggen er det ca 115cm fra døra å inn til den veggen, burde jeg da ha luft imellom bakvegg å isolasjonen? Noen enkel måte å få gjort at den Glava en vil stå der? Kjøpe noe tynt treverk å plassere mellom gulvet å taket kanskje? Så det sitter der.
     

    tofter

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    21.02.2006
    Innlegg
    689
    Antall liker
    479
    Torget vurderinger
    5
    100cm isolasjon er bedre enn 60cm isolasjon pluss 40cm luft.
    Har ikke lest hele tråden din, pass på at du ikke isolerer mot yttervegg da dette kan skape fuktproblemer.

    Jeg bygde ett par rammer for å lette stablingen noe, men dette kan gjøres på flere måter, avhengig av innstatsvilje.
     

    papaHet

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    06.09.2012
    Innlegg
    292
    Antall liker
    119
    Dette blir mot yttervegg. Der er det allerede ca 3cm luft bare fra vegg til 10cm isolasjon, å så 2 lag gips utenpå. Dette blir da i tilfelle å legge utenpå gipsplatene. For både fram å bakvegg er yttervegger, ellers blir da lengden 4.30 å bredden på 6.50. men kunne jo snudd rommet, å bygget vegg så bredden ikke blir da 6.50
     

    steinost

    Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Innlegg
    11.337
    Antall liker
    8.423
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Setter man de ut og inn i bredden av rommet trenger mann ingen avstivning.
     

    steinost

    Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Innlegg
    11.337
    Antall liker
    8.423
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Forsto ikke helt att dette bilde fulgte med, men gå inn på linken:)
     

    papaHet

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    06.09.2012
    Innlegg
    292
    Antall liker
    119
    Men vil det ikke gå med mere isolasjon på den måten da? Så mere kr ut. Fint rom du har forresten, regner med det låter bra der ja.
     

    steinost

    Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Innlegg
    11.337
    Antall liker
    8.423
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Går med like mye uansett når du skal fylle en hel vegg med 60cm dybde.
    Hele den veggen er 0,6x4,6x2,4 meter
    Låter ikke halvgalt nei:)
     

    papaHet

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    06.09.2012
    Innlegg
    292
    Antall liker
    119
    Bare synet som syns det var så jæ..a mange plater bortover der. Så trenger ikke å stå vanlig nei, bare sette de slik, å så ta noe stoff foran der, se penere ut å mindre å puste inn av støvet dems
     

    papaHet

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    06.09.2012
    Innlegg
    292
    Antall liker
    119
    Den spaceslab isolasjonen er ikke mere fikk jeg beskjed av min lokale forhandler, men de hadde noe med noe som het 35, noen som kan si noe om den vs Glava/rockwool?
     

    steinost

    Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Innlegg
    11.337
    Antall liker
    8.423
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Bare synet som syns det var så jæ..a mange plater bortover der. Så trenger ikke å stå vanlig nei, bare sette de slik, å så ta noe stoff foran der, se penere ut å mindre å puste inn av støvet dems
    Ja det er mange plater, 20 cm plater og 600 cm bredt rom blir det 60 plater totalt;)
    Men er det vært det? JA hver eneste plate:)
     

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    23.074
    Antall liker
    20.270
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Husk at om du setter opp isolasjon på innsiden av en yttervegg. Så MÅ du har luft mellom veggen og isolasjonen for å ikke flytte kondensen inn på innsiden av veggen.
     

    papaHet

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    06.09.2012
    Innlegg
    292
    Antall liker
    119
    Ikke mange cm mener jeg, at han som satte opp reisverket å isolasjonen tok, sted mellom 2-4cm kanskje, men ikke noe plast, som var der før på veggene, så får kjenne etter ett par steder man kommer til, om det føles noe fuktig bak der.
    Da frister det å prøve dette på bakveggen, med 60cm å da som steinost har gjort med sine 60cm iso. Å har antimode koblet til nå, å tenkte litt på de minidsp som avshop har på salg nå, hvem burde man velge? Men vandelen med slikt er vel at man må være ingeniører før å skjønne hvordan det brukes, å må vel i tillegg ha sånn umic å.
     

    steinost

    Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Innlegg
    11.337
    Antall liker
    8.423
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Med 60 cm og antimode får du gjort ganske mye.
    Mer man klarer uten å bruke DSP bedre er det.
    DSP bruker man for å ta siste rest.
     

    papaHet

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    06.09.2012
    Innlegg
    292
    Antall liker
    119
    Får begynne med 60cm, å så bare ha nervøs fløyel utenpå de platene bare, å så kan man jo siden øke de 60med mere. Men inne på rew, å rom sim, under rom absor så kan man velge vegger, tak, å slikt fra 0-90, hva er de tallene for? Er 90 f eks heldekt? Tykkelse? Eller hva står det for??
     

    papaHet

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    06.09.2012
    Innlegg
    292
    Antall liker
    119
    Handle umic, så blir det ikke noe til bakvegg på en del uker, PC får man sikkert lånt seg, men det er det å skjønne seg på det å da.......
     

    steinost

    Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Innlegg
    11.337
    Antall liker
    8.423
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Nytter ikke å famle i blinde når man skal gjøre dette.
    Er mange her som er flinke til å forklare bruken av dette.
    Men mener det er første budet, skal du bevege deg inn i dette området:=)
     

    papaHet

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    06.09.2012
    Innlegg
    292
    Antall liker
    119
    Famle i blinde er vel det man har gjort hele tiden vel.
    Men kan man gå gå feil med isolasjonen på bakveggen? Å hva er de tallene fra 0-90 på rom greia på rew, over der man trykker på antall sub å fronter?
     

    steinost

    Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Innlegg
    11.337
    Antall liker
    8.423
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Nei tror ikke det, har du store bassproblemer?
    Legg gjerne ut noen bilder, litt usikker på det du spør om.
    Men veien å gå er å skaffe seg det rette utstyret først, mye lettere å finne ut av ting da. Da slipper man å famle så mye.
    Mange her som helt sikkert kan gi deg mange gode råd. Men tror det er lurt å komme med mer info om rom og ht som står i rommet.
     

    papaHet

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    06.09.2012
    Innlegg
    292
    Antall liker
    119
    Sorry, står under rom, surface absorptions, kan man gå fra 0-90. Front, bak, venstre osv der. Hva vil det si?
     

    papaHet

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    06.09.2012
    Innlegg
    292
    Antall liker
    119
    Rommet er bygget med 2*4, 60 mellom hver stender, stendere kun gulv/tak, ingen avstivere sidelengs, 2lag gips skrudd på, tak å vegger. Lydbøyler i taket å 2 lag der å. Er 6.50m langt, 4.29m bredt å fantastiske 2.07 høyt. Har 15stk 5cm rockfoon?? I tak, ikke helt heldig med deres plassering etter litt skifting av retninger her nede, å nå står det 3stk Glava fra frontveggen å ut på begge sider, å noen bokhyller med film/CD i her. Ingen ting på bakvegg. Støpt gulv med teppe.
    Høyt er def tech st-l å super cube subber(2stk)
     

    Armand

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    13.08.2005
    Innlegg
    2.965
    Antall liker
    7.016
    Sted
    Kongsberg
    papaHet; De har Knauf på "Fiskum bygg" i Darbu. Det er kanskje ikke så langt dit? Jeg kjøpte nettopp en haug til garasjen og selv om det ikke er slab-typen så tror jeg det er tilsvarende siden den oppleves som mye løsere enn glava og rockwool. Billigere er den også.
     

    papaHet

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    06.09.2012
    Innlegg
    292
    Antall liker
    119
    Ja, er på Fiskum bygg jeg har hørt med, er ca 10min dit. Ja de sa at den billige Spacslab var utgått, så fikk tilbud på en annen type, som sikkert å funker.
    Men spørs om det ikke må vente, vist det er best å måle først, som man skjønner lite av. Kan skru på en PC, komme på nett, skrive mail å spille FM. Det er vel det jeg skjønner på en PC, så å måle kan jo bli interessant da ja.
    Men handelen blir på Fiskum ja. Kan fort bli etter vinteren det da, når snøen har blitt borte etter denne kommende vinteren er ferdig. Om ikke lottoen kicker inn...
     

    papaHet

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    06.09.2012
    Innlegg
    292
    Antall liker
    119
    Under rew, å der det står rom, å surface absorptions, fyller jeg inn der det står back, å nærmere 90 jeg fyller inn der, jo mye rettere, mindre topper å bunner blir det, veldig forskjell å. Men det da si at vist man fyller bakveggen da med 60-70cm isolasjon, så vil det hjelpe en del, som da rew sier? Å tar man sider å tak, så er det ikke den store forskjellen som bak.
     

    steinost

    Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Innlegg
    11.337
    Antall liker
    8.423
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    De største problemene er stort sett bass.
    Sett opp umic og mål, husk den skal stå der du har hode, midt i hode mellom ørene.
    Er veldig vanskelig å si noe som helst før du har vist oss en måling.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn