Degritter ultralydvasker

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.310
    Antall liker
    16.930
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Om du ønsker å legge såpass i en vasker så er det ingen ting som taler mot Degritter. Ser at flere nå har "kastet" seg på forhåndsbestilling av en annen vasker fra en annen produsent til en del lavere pris. Kjenner ikke til denne, men kjenner godt til Degritter.

    Det anbefales å bruke destillert vann, eller avionisert vann (batterivann, sterilisert vann osv). Har du luftavfukter, eller kondenseringstørketrommel kan godt vannet fra disse benyttes. Vurder i såfall å filtrere vannet gjennom et kaffefilter, eller annet filtermateriale for å fjerne evt partikler.
    Degass er en prosess for å fjerne evt gasser i væsken. En helt uproblematisk greie.

    Driftskostnader. Grunnen til at Degrittervæsken ble så dyr for Karmis var fraktkostnaden som Endpoint la til. Flasken koster 299,- + evt. frakt, og bestiller du en ekstra flaske (det følger med en flaske) når du kjøper vaskeren, så har du til vask av maaaange plater. Flasken er på 100ml og det er kun 2ml som skal blandes i én tank. Den blandingen kan gjenbrukes mange ganger. Hvor mange avhenger av hvor møkkete plater som vaskes.
     
    Sist redigert:

    Powerpoint

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.04.2003
    Innlegg
    7.407
    Antall liker
    12.891
    Fint oppsummert ynot :cool:
    Jeg er meget enig, og deler dine erfaringer med Degritter.
    Til Røroman, så er avgassing (Degas) en egen funksjon i programvaren til Degritter apparatet.
    Man heller simpelthen bare destillert vann i tanken til ønsket nivå, slår på maskinen og vrir venstre knott til det står Degas i displayet, trykker inn knotten og så ordner maskinen resten. Dette og meget annet står utførlig beskrevet i den medfølgende gode bruksanvisningen. Den bør leses nøye før bruk, og følges slavisk.
    Selv har jeg vasket litt over 1000 skiver til nå uten noen form for problemer.
    Jeg bytter vann sånn ca etter hver 40de skive, og har ennå ikke klart å bruke opp den første flasken med rensemiddel.
    Filteret skrur du ut med en der til egnet skrutrekker, og skyller i varmt vann for å fjerne støvdotten og de mørke mikropariklene.
    Så er det bare å sette det inn i cinteret sitt igjen og skru på plass.
    Maskinen forteller deg også når det er på tide å rense filteret.
    Til software oppgradering trenger du et SD minnekort, og du henter inn programvare spesifikt til din Degritter via produsentens hjemmeside.
    Selv datanoviser med digital sperre som meg klarte det helt av meg selv.
    Anbefaler platevaskeren fra Degritter på det varmeste.
    Dyr, javel, men du verden så enkel og intuitiv å bruke :)
     
    Sist redigert:

    HasseBasse

    OVK-Generalkonsul of Jutland :-)
    Ble medlem
    29.10.2016
    Innlegg
    7.903
    Antall liker
    19.799
    Sted
    Hjortshøj, Danmark.
    Torget vurderinger
    2
    Ikke så meget annet å si´, end at det hele er beskrevet perfekt av @ptb & @Powerpoint.
    Den nyeste firmwaren i min kommer med en "maintenance" funktion. Da starter maskinen selv med
    at checke/massere relæer, pumper m.m. mener det er ved hver 50. "run"
    Om man velger at rense filteret og skifte vann ved samme leilighet, er dette en fin, gratis, automatisk "reminder" :cool:
    Største anbefaling herfra også (y)
     

    Karmana

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Innlegg
    24.204
    Antall liker
    62.218
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    Støtter de ovennevnte herrers uttalelser om Degritter, Røroman. I tillegg kan jeg si at jeg hater bruksanvisninger, men den til Degritter er så intuitiv og enkel at det går som en lek 😃
     

    Røroman

    Medlem
    Ble medlem
    16.05.2012
    Innlegg
    49
    Antall liker
    75
    Sted
    Skafjellveien 90 , 3076 Sande i Vestfold
    Torget vurderinger
    1
    Takker så mye for alle svarene jeg har fått. Tror jeg må gå for en Degritter. Er bare litt nysgjerrig på den andre vaskeren som ble nevnt her som flere hadde kastet seg på som det ble sagt, uten at det ble nevnt noe navn , som også var rimeligere i innkjøp. Vil gjerne oppdateres på den før jeg tar en avgjørelse.
    Har forøvrig vært i kontakt med Gjallarhorn nå, og har, som siste før avgjørelse, fått anledning til å komme til han med en plate som trenger rens og få den renset samtidig som jeg får høre på den før og etter rens, så det blir spennende.

    Mvh Røroman /Anders
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.310
    Antall liker
    16.930
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    ^ Den andre vaskeren har en egen tråd her på HFS. Konseptet der er at den først blir satt i produksjon når mange nok har forhåndsbestilt. Det foreligger mao ikke noe ferdig produkt. Kun funksjonsbeskrivelser og CAD-tegninger. På meg virker den å være basert på en type vasker beregnet for rensing av mindre gjenstander (smykker og lignende). Noen prototypebilder indikerer det. Men, den skal ha 2 vaskeprogram og tørkefunksjon. Prisantydning (avh av kurs) < 6000,- NOK - da inkl mva og fortollingskostnader.
    Vesentlig rimeligere enn Degritter, men Degritter er i teorien og på papiret en bedre vasker. 4,5 x bedre? Det får være opp til hver enkelt å ta stilling til.
     

    jorwed_

    Audio Arkeologen
    Ble medlem
    04.09.2012
    Innlegg
    10.842
    Antall liker
    17.346
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    97
    ^ Den andre vaskeren har en egen tråd her på HFS. Konseptet der er at den først blir satt i produksjon når mange nok har forhåndsbestilt. Det foreligger mao ikke noe ferdig produkt. Kun funksjonsbeskrivelser og CAD-tegninger. På meg virker den å være basert på en type vasker beregnet for rensing av mindre gjenstander (smykker og lignende). Noen prototypebilder indikerer det. Men, den skal ha 2 vaskeprogram og tørkefunksjon. Prisantydning (avh av kurs) < 6000,- NOK - da inkl mva og fortollingskostnader.
    Vesentlig rimeligere enn Degritter, men Degritter er i teorien og på papiret en bedre vasker. 4,5 x bedre? Det får være opp til hver enkelt å ta stilling til.
    Prisen ender på under 4.000 NOK (for Early Birds) tror jeg. Når forhåndsbestillinger starter i April får vi den endelige prisen.

    Antagelig ikke like bra som Degreitter, men ett rimelig alternativ.
    Første bach har forventet leveranse i Juli.
    Pen er den også :)
    36bf23aa4e617d39efbd40391846a0b4_original.jpg

     

    Karmana

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Innlegg
    24.204
    Antall liker
    62.218
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    Jeg skrev tidligere negativt om Endpoint Audio ifm påslag på 200 kr for en Norgespakke for å sende en liten flaske rensevæske til min Degritter. Videre at han ikke svarte da jeg forsøkte å kansellere ordren. I går dukket det overraskende nok opp en hyggelig liten pakke i Posten samt noen velvalgte ord fra Endpoint. Jeg må nok ta litt av skylden selv da jeg forsøkte å kansellere ordren gjennom å svare på fakturameldingen hans, og dermed gikk svaret til en mailadresse han ikke benytter/sjekker. Så nå er dette ryddet opp i på en suveren måte fra Endpoint sin side. Da er det fremdeles aktuelt å benytte ham når jeg en gang i fremtiden skal ha meg NAS platespiller 😊
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.310
    Antall liker
    16.930
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    :) ^ Grattis. Da er platene i de beste «hender»
     
    U

    utgatt304361

    Gjest
    Har dere denne stående fremme i stua? Nå snakker jeg ikke om utseende, for den ser flott ut, men hvordan er det med lukten? Jeg har billig løsningen med ultralydvasker fra biltema og blåsprit etc, og det er jo et rent helvete hver gang man skal vaske. Lukter det like jævlig her?
     
    U

    utgatt304361

    Gjest
    Takker så mye for alle svarene jeg har fått. Tror jeg må gå for en Degritter. Er bare litt nysgjerrig på den andre vaskeren som ble nevnt her som flere hadde kastet seg på som det ble sagt, uten at det ble nevnt noe navn , som også var rimeligere i innkjøp. Vil gjerne oppdateres på den før jeg tar en avgjørelse.
    Har forøvrig vært i kontakt med Gjallarhorn nå, og har, som siste før avgjørelse, fått anledning til å komme til han med en plate som trenger rens og få den renset samtidig som jeg får høre på den før og etter rens, så det blir spennende.

    Mvh Røroman /Anders
    Og hvordan gikk det med dette?
     

    Atlerovik

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.08.2019
    Innlegg
    3.450
    Antall liker
    10.879
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    16
    Har dere denne stående fremme i stua? Nå snakker jeg ikke om utseende, for den ser flott ut, men hvordan er det med lukten? Jeg har billig løsningen med ultralydvasker fra biltema og blåsprit etc, og det er jo et rent helvete hver gang man skal vaske. Lukter det like jævlig her?
    Jeg har den på eget rom. Primært fordi jeg ikke har noen fornuftig plass til den i stua. Men etter å ha vasket noen plater, synes jeg egentlig det er en fin løsning. Ikke fordi det lukter, kjenner ingenting, men fordi at jeg kan lukke døra og slippe bråket fra tørking mens jeg gjør noe annet.

    Edit: bruker medfølgende rensevæske
     

    YesJens

    Musikkelsker
    Ble medlem
    21.08.2018
    Innlegg
    3.213
    Antall liker
    6.130
    Sted
    Under stjernene
    Har dere denne stående fremme i stua? Nå snakker jeg ikke om utseende, for den ser flott ut, men hvordan er det med lukten? Jeg har billig løsningen med ultralydvasker fra biltema og blåsprit etc, og det er jo et rent helvete hver gang man skal vaske. Lukter det like jævlig her?
    Nei🌞🎶
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.310
    Antall liker
    16.930
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Begrenset lukt med Degritter kontra åpen «balje» , men ikke luktfri da blåsprit er en fruktig væske.
     
    U

    utgatt304361

    Gjest
    Takk alle for svar, dette er nyttig info.

    I samme slengen, har dere erfaring med vaskeresultat fra billig løsning vs Degritter? Jeg tror det er 40 Hz vs 120 Hz?

    Jeg ser fordelen i min nåværende løsning i at jeg kan ta flere plater i slengen, men jeg synes ikke at det blir bra nok resultat (kanskje jeg gjør noe feil?), og jeg har uansett ikke et kapasitetsproblem i og med at jeg kjøper bare en ny plate nå og da...
     
    Sist redigert av en moderator:

    YesJens

    Musikkelsker
    Ble medlem
    21.08.2018
    Innlegg
    3.213
    Antall liker
    6.130
    Sted
    Under stjernene
    Har ikke erfaring med andre vaskere med eller uten ultralyd.
    Valgte denne pga. støy, plassbehov effektivitet og design.
    Som livsnyter har jeg tatt jobben å vaske mine vel 900 album (ca.1200 plater).
    Absolutt et lite løft lydmessig.
    Men hva gjør man når alle plater er vasket.
    Regner med at mine 4 siste kjøpte album er rett rundt hjørnet🎶
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.310
    Antall liker
    16.930
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    I samme slengen, har dere erfaring med vaskeresultat fra billig løsning vs Degritter? Jeg tror det er 40 Hz vs 120 Hz?
    I teorien skal/vil 120 khz gi bedre renseeffekt enn 40 khz, men min erfaring er at jeg fikk rene plater med min forrige vasker (43 khz m/sweep).

    Tidsmessig er det lite man taper med Degritter mot en der man vasker i batch.
     

    OKA

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.03.2002
    Innlegg
    1.272
    Antall liker
    418
    Prisen ender på under 4.000 NOK (for Early Birds) tror jeg. Når forhåndsbestillinger starter i April får vi den endelige prisen.

    Antagelig ikke like bra som Degreitter, men ett rimelig alternativ.
    Første bach har forventet leveranse i Juli.
    Pen er den også :)
    Vis vedlegget 705875
    Bestilte denne i går. Selv om jeg er positiv til ideen om "fundrising" så er jeg likevel litt skeptisk til dette mhp. problemer med gjennomføring og annet. Synes at en Degritter virker helt topp men det er utenfor komfortsonen å bruke såpass mye penger på slikt. Har under 2000 Lp, en god gammel enkel vakuum suger og stort sett ganske rene plater. Men dette blir forhåpentligvis noe som kan stå litt fremme og brukes ofte og kanskje gi et enda bedre resultat enn det jeg har nå.
     

    Atlerovik

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.08.2019
    Innlegg
    3.450
    Antall liker
    10.879
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    16
    Hvor lang tørketid bruker folket? Jeg har full styrke på min, da den står i eget rom og jeg kan lukke døren. Jeg har vært helt nede i godt under 2 minutter, men har ikke prøvd hvor langt jeg kan gå før plata ikke er tørr. Hva er deres erfaringer? Og er det noen fordeler med lengre tørketid enn «nødvendig»?
     

    ynot

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2006
    Innlegg
    2.386
    Antall liker
    1.473
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Til skiva er tørr🤪
    Det kommer jo ann på hvor kraftig du bruker vifta.
    Jeg har på svakeste så jeg har vel 4 minutter tørketid.
     

    Powerpoint

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.04.2003
    Innlegg
    7.407
    Antall liker
    12.891
    Hvor lang tørketid bruker folket? Jeg har full styrke på min, da den står i eget rom og jeg kan lukke døren. Jeg har vært helt nede i godt under 2 minutter, men har ikke prøvd hvor langt jeg kan gå før plata ikke er tørr. Hva er deres erfaringer? Og er det noen fordeler med lengre tørketid enn «nødvendig»?
    Det er ikke nødvendigvis noen tid tilsier at det foreligger et tidsvindu som gir den "nødvendige" tørketiden for at plate skal bli tørr.
    Min erfaring tilsier at dette avhenger av hvilket vaskeprogram du benytter, hvor mye rensevæske du har i badet, hvor mange forutgående vaske nåværende bad har vært benyttet, tilstand på plata du vasker og hvilken styrke du kjører på vifta. Noen ganger dannes det skum under ultralyd seansen, og så forekommer det vannperler på etiketten en sjelden gang. Jeg bruker nå konsekvent "Heavy" programmet på gamle og nye skiver, og har en tørketid på 5 minutter på medium styrke - totalt 11:45 - og har full uttelling med det.
     

    Atlerovik

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.08.2019
    Innlegg
    3.450
    Antall liker
    10.879
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    16
    Det er ikke nødvendigvis noen tid tilsier at det foreligger et tidsvindu som gir den "nødvendige" tørketiden for at plate skal bli tørr.
    Min erfaring tilsier at dette avhenger av hvilket vaskeprogram du benytter, hvor mye rensevæske du har i badet, hvor mange forutgående vaske nåværende bad har vært benyttet, tilstand på plata du vasker og hvilken styrke du kjører på vifta. Noen ganger dannes det skum under ultralyd seansen, og så forekommer det vannperler på etiketten en sjelden gang. Jeg bruker nå konsekvent "Heavy" programmet på gamle og nye skiver, og har en tørketid på 5 minutter på medium styrke - totalt 11:45 - og har full uttelling med det.
    Glemte å nevne at jeg bruker medfølgende rensevæske, som vel skal gi kortere tørketid. Bruker du den? Jeg er nede på 1 min 45 sek, nå. Tørt og fint, både med medium og heavy vask.
     

    veleik

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    18.12.2006
    Innlegg
    368
    Antall liker
    387
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    7
    Jeg har den på eget rom. Primært fordi jeg ikke har noen fornuftig plass til den i stua. Men etter å ha vasket noen plater, synes jeg egentlig det er en fin løsning. Ikke fordi det lukter, kjenner ingenting, men fordi at jeg kan lukke døra og slippe bråket fra tørking mens jeg gjør noe annet.

    Edit: bruker medfølgende rensevæske
    Skjønner du er entusiast når du har eget rom til platevasking😉
     

    Powerpoint

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.04.2003
    Innlegg
    7.407
    Antall liker
    12.891
    Glemte å nevne at jeg bruker medfølgende rensevæske, som vel skal gi kortere tørketid. Bruker du den? Jeg er nede på 1 min 45 sek, nå. Tørt og fint, både med medium og heavy vask.
    Ja - skal rensevæsken gi kortere tørketid? Hvilken effekt nivå står vifta på din maskin på?
    Hmmmm...snakker vi overflateaktive stoffer i en kategori som har potensiale for effekt på human helse ;)
    Gutta bak Degritter har ikke oppgitt hva rensevæsken inneholder, men det er forhåpentligvis i første rekke en detergent som vasker.
    Eksempelvis så er PFAS-forbindelser vann-, fett-, og oljeavstøtende.
    Så det virker ikke naturlig at den lumske fluorkjemien er i bruk.
     

    Atlerovik

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.08.2019
    Innlegg
    3.450
    Antall liker
    10.879
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    16
    Ja - skal rensevæsken gi kortere tørketid? Hvilken effekt nivå står vifta på din maskin på?
    Hmmmm...snakker vi overflateaktive stoffer i en kategori som har potensiale for effekt på human helse ;)
    Gutta bak Degritter har ikke oppgitt hva rensevæsken inneholder, men det er forhåpentligvis i første rekke en detergent som vasker.
    Eksempelvis så er PFAS-forbindelser vann-, fett-, og oljeavstøtende.
    Så det virker ikke naturlig at den lumske fluorkjemien er i bruk.
    Rensevæsken er oppgitt å skulle gi kortere tørketid, ja, samt antistatisk effekt. Vifta står på maks.
     

    Powerpoint

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.04.2003
    Innlegg
    7.407
    Antall liker
    12.891
    Rensevæsken er oppgitt å skulle gi kortere tørketid, ja, samt antistatisk effekt. Vifta står på maks.
    Nettopp!
    Der kan du se.
    Det der med rensevæskens effekt på tørketid har jeg ikke snappet opp.
    Jeg har vifta kun på halv blås, siden jeg ofte sitter i nærheten her på gjemmekontoret og speller musikk.
    Så da seiler vi videre med hver vår tørketid ;)
     
    Sist redigert:

    Trane

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2003
    Innlegg
    8.151
    Antall liker
    6.730
    Torget vurderinger
    4
    Nå er det vel ingen som har eller vurderer å skaffe en Degritter som på noen måte ville vurdere Jif og oppvaskkluter som annet enn prevask for å få av overfladisk skitt, så jeg antar det innlegget var ment for en annen tråd ?
     

    Røkrakare

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    24.03.2021
    Innlegg
    114
    Antall liker
    171
    Sted
    Haslum
    Nå er det vel ingen som har eller vurderer å skaffe en Degritter som på noen måte ville vurdere Jif og oppvaskkluter som annet enn prevask for å få av overfladisk skitt, så jeg antar det innlegget var ment for en annen tråd ?
    Ups, her har jeg forvekslet med en annen tråd😅
    Sletter svaret
     

    Atlerovik

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.08.2019
    Innlegg
    3.450
    Antall liker
    10.879
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    16
    Jeg må si meg meget fornøyd med min DeGritter! Platene ser ut som nye og låter bedre enn noensinne. Den er en drøm å betjene. Rett og slett ett knallkjøp til prisen! :D

    Det er egentlig bare en ting jeg ikke liker så godt. Det er er at det under bruk lukter «jord» i rommet. Samme når jeg lukter oppi vanntanken når den ikke er i bruk. Jeg har lest hele denne tråden, og så at @HasseBasse foreskrev en eddikblanding i dette tilfellet, om maskinen har stått med vann i lenge. Det jeg imidlertid ikke forstår er hvordan dette kan oppstå når jeg skifter vann hver 14 dag. Er det noen andre som opplever dette?
     

    HasseBasse

    OVK-Generalkonsul of Jutland :-)
    Ble medlem
    29.10.2016
    Innlegg
    7.903
    Antall liker
    19.799
    Sted
    Hjortshøj, Danmark.
    Torget vurderinger
    2
    Der opstår altid bakterier..... det svære ka´ være å få dem "ut av Degritter´n".
    Min version: 10% eddike/90% vand i en tank. Kom en gammel LP i og kør en "heavy" cleaning, og la´ tørkeprocessen "gå som normalt".
    Skift vand til samme blanding.
    Kør hele turen en gang til.
    Derefter "skyller" jeg (kort vaskeprocess) 5 gange. Bruger alm. vand, da demineralisert er for dyrt :).
    Grunden til at jeg kører hele "heavy"-processen er, at vandet cirkulerer under rensning og derved "skyller" systemet.
    Så påfyldes deminer. vann/batt. vann og 2 mL af Degritters rense-fluid.
    Hos meg går der så ca. 3 uker, før det begynner å lukte igen :ROFLMAO: :ROFLMAO: :ROFLMAO:

    Atle..... selvom du skifter vann hver 14. dag, sidder der stadig dråper inneni maskinen/ventiler/pumper, som blander sig med det
    nye vannet. Efter 1 kjøretur, er det nye vannet inficert igen fra de gamle rester. Derfor en gennemgribende rensning en gang imellem :)
     

    Atlerovik

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.08.2019
    Innlegg
    3.450
    Antall liker
    10.879
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    16
    Takk for grundig forklaring, @HasseBasse . Skjønner da at det kan oppstå selv om vannet skiftes ofte, og skal definitivt prøve prosedyren din.

    Men, er det bare @HasseBasse og jeg som opplever dette?? Hvis det er vanlig å oppleve det med DeGritter, burde det da ikke finnes noen retningslinjer fra produsent?
     

    Trane

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2003
    Innlegg
    8.151
    Antall liker
    6.730
    Torget vurderinger
    4
    Har vel skiftet vannet etter 1, 2 eller 3 uker alt ettersom hvor plange plater som er renset. Jeg tror kanskje samme vannet ble stående 4 uker en gan gi sommer, men selv da har jeg aldri merket noen lukt annet enn veldig svakt under bruk og aldri noe sjenerende. Det fordamper jo litt under vask og rens.

    Jeg bestemte meg fort for ikke å bli for pedantisk på det med vann, rensemidler, rens av filter og intervaller for slikt. Hva blir det neste ? Maske, sprit og avstand mellom platene ? Det er nok med smittevern nå. ;) Det får holde at jeg jevnlig nyter brun sprit under avspilling.

    Jeg prøvde trikset med med blåsprit både i vannet og på platene, men det etterlot et sjenende hvitt belegg. Det var lett å fjerne med en fille, men overfladisk skitt er ikke Degritters sterkeste side. Så for bruktskiver med 30 års akkumulerte fingeravtrykk, sigarettrøyk, kattehår og hva vet vel jeg (vil jeg vite?) har jeg funnet frem den gamle flasken med Okki Nokki rens og Mofi børster for å fjerne / løsne overfladisk skitt før heavy duty degritting.
     

    YesJens

    Musikkelsker
    Ble medlem
    21.08.2018
    Innlegg
    3.213
    Antall liker
    6.130
    Sted
    Under stjernene
    Jeg må si meg meget fornøyd med min DeGritter! Platene ser ut som nye og låter bedre enn noensinne. Den er en drøm å betjene. Rett og slett ett knallkjøp til prisen! :D

    Det er egentlig bare en ting jeg ikke liker så godt. Det er er at det under bruk lukter «jord» i rommet. Samme når jeg lukter oppi vanntanken når den ikke er i bruk. Jeg har lest hele denne tråden, og så at @HasseBasse foreskrev en eddikblanding i dette tilfellet, om maskinen har stått med vann i lenge. Det jeg imidlertid ikke forstår er hvordan dette kan oppstå når jeg skifter vann hver 14 dag. Er det noen andre som opplever dette?
    Alle plater er vasket, så den er lite i bruk. Avventer til å vaske til jeg har kjøpt noen plater da vaskes også noen mye spilte plater.
    Bytter ut vannet etter en' uke. Har vasket 1200-1400 plater har ikke opplevd jordlukt.
    Siden det er lukt i tanken, kan du jo prøve å vaske tanken i en tom oppvaskmaskin max. 60 grader, ref. bruksanvisningen. s9.
    Har vasket sjøl, brukte 40 grader.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn