Degritter ultralydvasker

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Karmana

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Innlegg
    24.204
    Antall liker
    62.213
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    Min Degritter har begynt å lekke væske tilbake i kammeret etter ferdig vasking. Mener det var en som skrev noe om dette, noen som husker hvilken post eller hva som ble gjort……
     

    ynot

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2006
    Innlegg
    2.386
    Antall liker
    1.473
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Min Degritter har begynt å lekke væske tilbake i kammeret etter ferdig vasking. Mener det var en som skrev noe om dette, noen som husker hvilken post eller hva som ble gjort……
    Min ville ikke tømme seg, men det ble fikset med eddik, men det er ikke det samme som du beskriver.
    Jeg la ut en howto på det.
     

    HoJ

    En glad amatør.
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    19.168
    Antall liker
    34.551
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    Min Degritter har begynt å lekke væske tilbake i kammeret etter ferdig vasking. Mener det var en som skrev noe om dette, noen som husker hvilken post eller hva som ble gjort……
    Svaret var bare to "sider" bak..
    ....let så skal du finne...
     

    Karmana

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Innlegg
    24.204
    Antall liker
    62.213
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    Svaret var bare to "sider" bak..
    ....let så skal du finne...
    Nja, nå er det jo ikke det som er mitt problem. Min tank tømmes, men problemet er at det etter hvert siver litt vann tilbake på tanken.
     

    HoJ

    En glad amatør.
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    19.168
    Antall liker
    34.551
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    Nja, nå er det jo ikke det som er mitt problem. Min tank tømmes, men problemet er at det etter hvert siver litt vann tilbake på tanken.
    Misforsto sikkert jeg da, trodde jeg svarte på ditt spørsmål.
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.309
    Antall liker
    16.927
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    En enkel mod for å redusere søling av væske.

    Det er sikkert flere enn meg som oppbevarer væskeblandingen på separat kanne - for gjenbruk osv.
    En enkel mod for å redusere muligheten for søl er å slipe med kanten i hjørnet av væskebeholderen, som dette:

    IMG_3060 (3).JPG


    IMG_3061 (2).JPG


    Man må fortsatt helle forsiktig, så det ikke "renner over", men strålen blir jevnere og lettere å styre.
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.309
    Antall liker
    16.927
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Kan vel skylles, innen den ta´s i bruk ;)
    Nemlig - og derfor helt uproblematisk. Og om man i verste fall ikke skulle klare å skylle ut alt (hvilket man klarer), så har jeg vasket plater med langt værre partikler på enn det fine plaststøvet som ble slipt av her . Så det kan man nok ta med knusende ro:cool:.
     

    iGran

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    29.04.2022
    Innlegg
    189
    Antall liker
    1.197
    Sted
    Kolbotn
    Har lest gjennom hele tråden, og dette er hva jeg liker med HFS, masse gode råd og måter hvordan ting kan forbedres og optimeres på. ⭐

    Jeg lurer på hvor mange antall plater dere har vasket i Degrittern til nå, og om den fortsatt fungerer feilfritt?

    Kunne gjerne tenkt å ha meg en Degritter selv men hørt noe om at det snart(?) skal lanseres en ny modell, noen som vet noe mer om det?
     

    Trane

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2003
    Innlegg
    8.150
    Antall liker
    6.724
    Torget vurderinger
    4
    @iGran

    Min viser 2065 runder nå. Null problemer bortsett fra at displayet en gang fant det for godt å vise alt opp ned. Svenskeknappen løste det og det har aldri skjedd igjen, så det var aldri noe problem, bare litt komisk.

    På utenlandske fora kan man lese om enkelte som har klart å brekke av bærestaget på vanntanken, noen som klager på av vanntanken ikke blir ren når de vasker den, noen klager på at fitrene er for dyre og må skiftes etter 50 runder (jeg har til nå skiftet 2 eller 3 ganger). Folk klarer å få problemer med det utroligste. Jeg tror det dreier seg mer om folk enn om Degritter. ;) Her i tråden og andre steder er det rapportert om noen få tilfeller hvor vannet enten ikke blir pumpet over til rensekaret eller ikke tilbake til tanken. Etterhva jeg har fått med meg har Degritter løst disse og andre problemer forbilledlig så jeg har null bekymringer i så måte.

    Det er dog to ting man kan ha å utsette på Degriter. Overfladisk skitt på gamle bruktplater er ikke dens store styrke. Det løser jeg enkelt med en fuktig fille før en eller flere omganger på heavy-programmet. Det er grumset nede i rillene som er Degritters store styrke. Det du ofte ikke engang ser, men som er så ødelegende for lyden. Det andre er at dersom man kjører mange sykluser etter hverandre, særlig om man også dropper tørkeprogrammet, så kan vannet gjerne nå ca. 30 grader slik at maskinen bruker tid på kjøling. Det tar bare litt lenger tid. Det kan være litt irriterende dersom man har kjøpt en bunke gamle plater preget av fest & moro, men den står nå bare der og jobber til den er ferdig så det er ikke noen big deal heller.

    Hvordan man enn ser på det så koster den latterlig mye penger for å vaske plater, men jeg er superfornøyd og det eneste jeg angrer på er at jeg ikke kjøpte den før. Når du først har hørt hvor mye bedre noen av platene dine kan låte så er det ingen vei tilbake, - da må du bare rense hele samlinge og det kan ta sin tid.
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.309
    Antall liker
    16.927
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    @iGran
    Overfladisk skitt på gamle bruktplater er ikke dens store styrke.
    Det ligger litt i Ultralydvaskerens prinsipp i kombinasjon ar vi bruker lite «såpe» og sterke rensevæsker.
    Temperaturheving er også normalt for ultralydvaskere.
    Mao - ingen av disse tingene har spesifikt med Degritter å gjøre.
     

    Trane

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2003
    Innlegg
    8.150
    Antall liker
    6.724
    Torget vurderinger
    4
    Det ligger litt i Ultralydvaskerens prinsipp i kombinasjon ar vi bruker lite «såpe» og sterke rensevæsker.
    Temperaturheving er også normalt for ultralydvaskere.
    Mao - ingen av disse tingene har spesifikt med Degritter å gjøre.
    Neida, på ingen måte spesielt for Degritter, men like fullt noe som mange blir litt overrasket over.
    Jeg vil tro fordi de fleste kjøper Degritter for å erstatte en vakumvasker, ikke en annen ultralydvasker.
     

    HasseBasse

    OVK-Generalkonsul of Jutland :-)
    Ble medlem
    29.10.2016
    Innlegg
    7.903
    Antall liker
    19.798
    Sted
    Hjortshøj, Danmark.
    Torget vurderinger
    2
    M.h.t. filtrene, klipp de over på midten. Da har du dobbelt så mange. Virker helt fint.
    Blir likevel bare sorte i den ene enden. Da jeg ikke hadde noen, brukte jeg det, man får kjøpe i store stykker
    til emhetten. Klippede et passende stykke, rullede det, så det passer i holderen. Må ikke være for tett.
    Viste det til Taniel... han ga "grønt lys" for metoden ;)
     

    birk88

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    24.01.2016
    Innlegg
    391
    Antall liker
    270
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Det kommer en ny modell, men den bli´r en del dyrere.
    Jeg forsto det slik at det skulle komme en ny enklere model, som vil bli rimeligere enn den dere har.
    Men det kan være jeg har misforstått.
     

    HasseBasse

    OVK-Generalkonsul of Jutland :-)
    Ble medlem
    29.10.2016
    Innlegg
    7.903
    Antall liker
    19.798
    Sted
    Hjortshøj, Danmark.
    Torget vurderinger
    2
    Eneste jeg har hørt var, at det skulle komme en mer avansert med 2 vanntanker, visst nokk en til rens og en til skyll,
    men er ikke sikker. Kanskje @ptb har fulgt mere med i timen ;)
     

    iGran

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    29.04.2022
    Innlegg
    189
    Antall liker
    1.197
    Sted
    Kolbotn
    Beroligende å se at dere vasket så mange plater uten problemer!

    @HasseBasse hvis den nyere modellen, blir mye dyrere er det fint å vite at standard modellen fortsatt fungerer med godt resultat.

    @Trane takk for utdypende svar, du svarte på flere ting jeg tenkt på.
    Men noe som virker komme opp på andre steder og også på Hifi-Expo, der mannen fra Kirmuss sa til meg at det kreves en hvis khz i UL-vaskeren for at den skal være nok effektiv til å trenge inn dypt nok i LP-grooves. Siden det finnes mange alternativer av UL-vaskere med forskjellige kHz.

    Tanken min var at fortsatt bruke min Pro-Ject VC-S2 til all grundig rengjøring, og deretter i Degrittern på heavy programmet. Kjøper mest brukte plater som ofte er gamle og møkkete. Lurer alltid på hvor mye mer jeg kan få ut av de når jeg spiller, selvom de høres bra ut.

    Istedet for å oppgradere andre deler i anlegget, så kan det nok gjøre en så stor forskjell i lydkvalitet med totalt rene plater.
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.309
    Antall liker
    16.927
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Men noe som virker komme opp på andre steder og også på Hifi-Expo, der mannen fra Kirmuss sa til meg at det kreves en hvis khz i UL-vaskeren for at den skal være nok effektiv til å trenge inn dypt nok i LP-grooves. Siden det finnes mange alternativer av UL-vaskere med forskjellige kHz.
    Mr. Kirmuss liret av seg både noe fornuftig, men også mye rart om ultralydvasking på HiFi Expo :)
     

    Karmana

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Innlegg
    24.204
    Antall liker
    62.213
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    En liten gladsak (for meg) 😊 Jeg kjøpte det som jeg antar var den første modellen av Degritter i 2019 (de har gjort en del forbedringer på den siden den gang). Som jeg skrev litt tidligere i tråden har jeg i lengre tid hatt et problem med Degritteren min. Ikke noe stort problem, den vasker fint, men etter ferdig vask siver det endel vann tilbake i vaskekammeret, noe som blant annet gjør at et par tre cm av den vaskede platen blir våt (hvis jeg ikke tar den ut med en gang). I tillegg siver det også vann inn under vanntanken når jeg tar tanken ut for å skifte rensevæske.

    Ovennevnte har pågått i over to år, men lat som jeg er har jeg ikke gjort annet enn å nevne det i forbifarten for Endpoint Audio på Horten-messen for to år siden. Han anbefalte meg å selv ta kontakt med Degritter. Etter en modningstid på to år gjorde jeg det for et par dager siden 😄 Der fikk jeg umiddelbart kontakt, og veldig god oppfølging av Aleks. På hans instruksjoner skrubbet jeg sidene i vaske-kammeret med tannbørste og kjørte mange vaskesykluser med tilført eddik i vaskevannet. Dette hjalp ikke på problemet, så hva gjør man da.

    Aleks tilbød meg en full oppgradering av maskinen for en sympatisk sum. Jeg var egentlig ikke så lysten på det da jeg nok da ville stå uten maskin i mange uker, om ikke måneder. Jeg spurte derfor aller høfligst om de ikke hadde andre løsninger, og etter et lite møte hos Degritter bestemte de seg for at de ville kostnadsfritt sende meg en ny Degritter av siste modell. Vanskelig å ikke være strålende fornøyd kunde med en slik løsning 😊

    Det har etter hva jeg har skjønt vært minimalt med problemer med Degritter vaskerne, kun noen få utfordringer med den første modellen som jeg har (og snart hadde). Hva gjør nå det når Degritter gir en kundeoppfølging og løsning som dette. Det er selvfølgelig ikke det optimale å kjøpe utstyr som må til utlandet for reparasjon, men når man har med så hyggelige og konstruktive folk som Degritter i Estland å gjøre, er dette helt uproblematisk. For meg er det bare å gi kudos for veldig rask og profesjonell kundebehandling, atskillig raskere og mer hjelpsomt enn hva jeg enkelte ganger har opplevd i Norge 😊
     
    Sist redigert:

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.309
    Antall liker
    16.927
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Alltid hyggelig å lese om leverandører som til de grader overgår krav og forventninger til god kundeservice.

    Kan vi sende anbefalinger til en aktør i Oslo om å ta samme kurset i kundebehandling som folket hos Degritter har gått på.
     

    TT.

    The smooth jazz guy! 😉🇳🇴
    Ble medlem
    15.11.2007
    Innlegg
    39.965
    Antall liker
    81.739
    Sted
    Knapstad
    Torget vurderinger
    96
    Alltid hyggelig å lese om leverandører som til de grader overgår krav og forventninger til god kundeservice.

    Kan vi sende anbefalinger til en aktør i Oslo om å ta samme kurset i kundebehandling som folket hos Degritter har gått på.
    Vil tro at de ikke har plass til SÅ mange! 😂
     

    Antinegativ

    Medlem
    Ble medlem
    23.10.2012
    Innlegg
    106
    Antall liker
    103
    Sted
    Å Velstand, Velstand...
    Torget vurderinger
    2
    En liten gladsak (for meg) 😊 Jeg kjøpte det som jeg antar var den første modellen av Degritter i 2019 (de har gjort en del forbedringer på den siden den gang). Som jeg skrev litt tidligere i tråden har jeg i lengre tid hatt et problem med Degritteren min. Ikke noe stort problem, den vasker fint, men etter ferdig vask siver det endel vann tilbake i vaskekammeret, noe som blant annet gjør at et par tre cm av den vaskede platen blir våt (hvis jeg ikke tar den ut med en gang). I tillegg siver det også vann inn under vanntanken når jeg tar tanken ut for å skifte rensevæske.

    Ovennevnte har pågått i over to år, men lat som jeg er har jeg ikke gjort annet enn å nevne det i forbifarten for Endpoint Audio på Horten-messen for to år siden. Han anbefalte meg å selv ta kontakt med Degritter. Etter en modningstid på to år gjorde jeg det for et par dager siden 😄 Der fikk jeg umiddelbart kontakt, og veldig god oppfølging av Aleks. På hans instruksjoner skrubbet jeg sidene i vaske-kammeret med tannbørste og kjørte mange vaskesykluser med tilført eddik i vaskevannet. Dette hjalp ikke på problemet, så hva gjør man da.

    Aleks tilbød meg en full oppgradering av maskinen for en sympatisk sum. Jeg var egentlig ikke så lysten på det da jeg nok da ville stå uten maskin i mange uker, om ikke måneder. Jeg spurte derfor aller høfligst om de ikke hadde andre løsninger, og etter et lite møte hos Degritter bestemte de seg for at de ville kostnadsfritt sende meg en ny Degritter av siste modell. Vanskelig å ikke være strålende fornøyd kunde med en slik løsning 😊

    Det har etter hva jeg har skjønt vært minimalt med problemer med Degritter vaskerne, kun noen få utfordringer med den første modellen som jeg har (og snart hadde). Hva gjør nå det når Degritter gir en kundeoppfølging og løsning som dette. Det er selvfølgelig ikke det optimale å kjøpe utstyr som må til utlandet for reparasjon, men når man har med så hyggelige og konstruktive folk som Degritter i Estland å gjøre, er dette helt uproblematisk. For meg er det bare å gi kudos for veldig rask og profesjonell kundebehandling, atskillig raskere og mer hjelpsomt enn hva jeg enkelte ganger har opplevd i Norge 😊
    Ca. det same hende meg. Sende maskina til Degritter via Endpoint, pumpa var gåen og dei hadde ny type. Som du seier; upgrade for ein sympatisk sum, og det dukka opp flett ny maskin på post i butikk. Topp service! 😊
     

    Trane

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2003
    Innlegg
    8.150
    Antall liker
    6.724
    Torget vurderinger
    4
    🥳
    Software update version 2.3.6
    🥳

    Pardon the radio silence lately, but it’s only because we’ve been hard at work. Degritter’s latest software update is now available for download. It comes with a number of changes designed to make using the machine more convenient.
    🔧
    New menu for easier navigation
    🔧
    Water temperature displayed during washing at all times
    🔧
    Choose if you’d like your temperature to be displayed in either Celsius or Fahrenheit
    🔧
    Option to reset filter runs if you’ve cleaned the filter
    🔧
    Rinse after the washing cycle (requires a separate water tank)
    🔧
    Improved overall stability of the operating system
    The software also comes with an updated User Manual. Download it here: https://degritter.com/support/.

     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.309
    Antall liker
    16.927
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Da får jeg se om jeg finner igjen SD-kortet og leseren igjen da :)
     

    HasseBasse

    OVK-Generalkonsul of Jutland :-)
    Ble medlem
    29.10.2016
    Innlegg
    7.903
    Antall liker
    19.798
    Sted
    Hjortshøj, Danmark.
    Torget vurderinger
    2
    Da får jeg se om jeg finner igjen SD-kortet og leseren igjen da :)
    Om jeg husker rett, var du på Beta-test-laget og??
    Og fikk en av de første produksjonsmaskinene i bytte for betatestmaskinen??
    Da tror jeg, du kan glemme den nye softwaren.
    Har prøvd. La inn serienummer, og da var den nyeste softwaren den, jeg allerede hadde: fra Marts 2020 🙁
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.309
    Antall liker
    16.927
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    ^ Nei, jeg var ikke på Beta-test laget, men jeg har vel en av de første som kom til landet.
    Skal sjekke hvilke software som er siste iht mitt serienr da.
     

    HasseBasse

    OVK-Generalkonsul of Jutland :-)
    Ble medlem
    29.10.2016
    Innlegg
    7.903
    Antall liker
    19.798
    Sted
    Hjortshøj, Danmark.
    Torget vurderinger
    2
    Kan ikke annet enn å si, at det er superservice fra Degritter....... og da på en lørdag.
    Fikk en kort mail fra Alex. Han skriver:

    "Hi Hasse,
    It is good to hear from you.

    Can you provide your machine serial number so that I can check what may be the problem.

    Best Regards
    Aleks".

    Har en misstanke om, at den "produksjonsmakinen" jeg fikk fra Degritter i bytte fra betatest-maskinen,
    er en annen refurbished betamaskin. da dere har lange, avanserte serienumre, og min heter "b01b".
    Bli´r spennede å høre, hva han si´r (y)
     
    Sist redigert:

    Trane

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2003
    Innlegg
    8.150
    Antall liker
    6.724
    Torget vurderinger
    4
    Muligheten for å rense med rent vann fra en annen tank vil jeg tro er adoptert fra den kommende nye modellen som skal ha to tanker.
    For min del tror jeg nok jeg glatt dropper den muligheten siden det å fysisk bytte tank underveis i renseprosessen ødeleger noe av poenget med Degritteren for min del. Altså enkelheten ved å sette i plata, trykk på knappen, gjøre noe annet mens manskinen fikser resten.
     

    tno

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.06.2010
    Innlegg
    3.187
    Antall liker
    8.436
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    19
    Prøvde sw oppgradering uten å lykkes. Display helt svart i "en evighet" etter å ha skrudd på igjen maskin med sdkort i. Iflg manual skal der gå noen sekunder før man blir promptet om å fjerne kortet. Den meldingen dukker aldri opp her.

    Fjerner kortet og får liv i maskinen igjen, men først etter fysisk å ha tatt ut kontakten.

    Skummelt.

    Maskinen kommer opp med den gamle sw-versjonen.

    Innhold på kortet som er fat32

    degrittr screenshot.PNG


    Noen tips?

    PS! kortet er micro sd og et micro sd til sd adapter ble brukt.
     

    tno

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.06.2010
    Innlegg
    3.187
    Antall liker
    8.436
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    19
    Takk for tips, prøvde et annet micro sd kort i et annet adapter. Formaterte kort og lastet ned sw.

    Samme problem ved forsøk på å oppgradere maskinen, svart skjerm og ingen oppgradering utført.

    Får ta kontakt med support.
     

    HasseBasse

    OVK-Generalkonsul of Jutland :-)
    Ble medlem
    29.10.2016
    Innlegg
    7.903
    Antall liker
    19.798
    Sted
    Hjortshøj, Danmark.
    Torget vurderinger
    2
    Ja... det var jo, som jeg tenkte da.
    Første "batch" av control boards, som ikke er kompatibel med softwaren på de, som er solgt flest :(.
    I det minnste har de gått igang med å utvikle den til disse boards også. Da henstår å se......

    Aleks skrev:
    "Yes, you have one of the original machines which means that the hardware might slightly differ. Back then we had a different batch of control boards.
    The software for such machines will be available in a few weeks.
    We apologize for the inconvenience! I will keep you updated!"
     
    • Liker
    Reaksjoner: ptb

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.309
    Antall liker
    16.927
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    SD-kort leseren min ligger på jobben, så jeg får ikke prøvd før i morgen.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn