Degritter ultralydvasker

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • ynot

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2006
    Innlegg
    2.386
    Antall liker
    1.473
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Jeg bruker utelukkende batterivann fra biltema og har aldri hatt noe lukt.
    Men jeg tømmer den for vann når jeg vet den ikke skal bli brukt på en stund og jeg setter ikke sammen delene før alt er tørt.

    Nå er det sikkert 3-4 mnd siden jeg har brukt den, enn så lenge lukter det ingenting.
     

    HasseBasse

    OVK-Generalkonsul of Jutland :-)
    Ble medlem
    29.10.2016
    Innlegg
    7.905
    Antall liker
    19.799
    Sted
    Hjortshøj, Danmark.
    Torget vurderinger
    2
    Aahh yes.
    @Atlerovik..... dette glemte jeg at skrive.
    I bunden af vanntanken samles det ofte litt "bunnslam". Go´ idé og vaske denne grundigt, før nyttvann heldes i :)
     

    Karmana

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Innlegg
    24.205
    Antall liker
    62.246
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    Jeg bruker også batterivann fra Jula samt Degritters rensevæske. Platevaskeren står i stuen, og jeg har aldri opplevd lukt, selv om den innimellom har stått en uke eller tre uten bruk. Har rengjort tanken overfladisk noen ganger, så det er kanskje det viktigste for å unngå lukt 🤔
     

    Atlerovik

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.08.2019
    Innlegg
    3.450
    Antall liker
    10.879
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    16
    Hmmm…det at ikke alle opplever slik lukt, må jo bety at noe er annerledes hos @HasseBasse og meg. Nå er jeg uansett gjennom alle mine nåværende plater. Får kjøre noen eddikrunder, samt oppvaskmaskin, som foreskrevet, og se hvordan den er fremover.
     

    Powerpoint

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.04.2003
    Innlegg
    7.407
    Antall liker
    12.893
    Hmmm…det at ikke alle opplever slik lukt, må jo bety at noe er annerledes hos @HasseBasse og meg. Nå er jeg uansett gjennom alle mine nåværende plater. Får kjøre noen eddikrunder, samt oppvaskmaskin, som foreskrevet, og se hvordan den er fremover.
    Kremt...her sovnet jeg vist litt med et godt glass armagnac trygt forvart i lanken ;)
    Jeg har også lukt her hos meg, men ikke distinkt av våt jord, men mer en emmen dæsj av kjemikalielukt når maskinen har gått for fullt med vask av 8-10 skiver.
    Den konsentrerte rensevæsken er ikke lukt fri.
    Men når Degritteren ikke er i drift er det ikke noe særlig lukt.

    Men det som er viktig er å rengjøre karet med varmt vann og ren fille, og skylle filteret grundig. Belegg i bunn av karet er synlig. Så lar jeg maskinen stå og lufte seg en stund uten nevnte tilbehør før remontering. Jeg antar også at en rens med eddik løsning vil være tingen uten 2-propanol (isopropanol), men så langt (1275 skiver vasket) har jeg ikke renset min maskin. Jeg benytter utelukkende sterilt vann fra Apoteket, da vann i springen vil kunne gi algevekst og gunstige forhold for bakterier i løpet av noen uker.
     
    Sist redigert:

    Audiomix

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.07.2004
    Innlegg
    13.101
    Antall liker
    4.944
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    28
    Kremt...her sovnet jeg vist litt med et godt glass armagnac trygt forvart i lanken ;)
    Jeg har også lukt her hos meg, men ikke distinkt av våt jord, men mer en emmen dæsj av kjemikalielukt når maskinen har gått for fullt med vask av 8-10 skiver.
    Den konsentrerte rensevæsken er ikke lukt fri.
    Men når Degritteren ikke er i drift er det ikke nor særlig lukt.

    Men det som er viktig er å rengjøre karet med varmt vann og ren fille, og skylle filteret grundig. Belegg i bunn av karet er synlig. Så lar jeg maskinen stå og lufte seg en stund uten nevnte tilbehør før remontering. Jeg antar også at en rens med eddik løsning vil være tingen uten 2-propanol (isopropanol), men så langt (1275 skiver vasket) har jeg ikke renset min maskin. Jeg benytter utelukkende sterilt vann fra Apoteket, da vann i springen vil kunne gi algevekst og gunstige forhold for bakterier i løpet av noen uker.
    I Norge holder springvann i lange baner.
    Men......
    I tilfellet Degritter og andre med div. filtere og annet "inventar" kan det kanskje utvikle seg noe som avgir lukt.
    Igjen lite sannsynlig hvis rensevæsken er sprit og vann.
    Jeg har alldri opplevd annen lukt enn den som kommer fra sprit.
     

    tno

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.06.2010
    Innlegg
    3.188
    Antall liker
    8.442
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    19
    Bruker også batterivann, men lar aldri maskinen stå med væske mer enn 2-3 dager. Ingen lukt.

    Paul Rigby (The Audiophileman), har gjort en grundig test der han også har spurt Degritter om anbefalinger ang vedlikehold over tid. Jeg har fulgt dette og har vasket 600-700 plater:

    We recommend it every 300-500 washing cycles. Depending on how dirty records are being cleaned. Roaming the toothbrush around that has been wetted in isopropanol (IPA) will do the trick. It would be good to clean the bottom of the tank (with a small bottle brush), but most of the dirt will accumulate on the ultrasonic cleaning tank sides and what is left at the bottom does not affect the cleaning, so it is not as important to cleaning the bottom.

    Now, because the supplied, printed manual doesn’t take you through the above process at all, never mind methodically, I thought I’d do that very thing here and so asked Degritter for help. It very kindly produced this list of action for cleaning the internals of the Degritter machine:

    1. Remove the rubber gasket. This is a rubber collar that fits loosely around the upper slot.

    2. Clean the ultrasonic tank sides with a toothbrush. The brush can be wetted in isopropyl alcohol (IPA).

    3. Once the scrubbing is done, follow it up with one Quick wash cycle (no drying) with pure distilled water.

    4. Add about 100-200ml of vinegar to the distilled water and run five Quick wash cycles (again without drying).

    5. Replace the vinegar solution with pure distilled water and run three Quick washing cycles to rinse off the machine
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.310
    Antall liker
    16.930
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Har heller aldri opplevd annen lukt enn fra kjemikaliene. Bruker 3 ulike typer, der den ene er Degritters egne.
    Men, jeg lar aldri tanken stå med væske i. Når jeg har vasket en batch helles væsken tilbake på kanne, alternativt i vasken dersom den har gjort sitt.

    Opplever på en og annen plate dette hvite belegget ved bruk av sprit, men det er i ytterkanten på platene, og i noen tilfeller et par millimeter inn på inngangsrillene.
     

    ynot

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2006
    Innlegg
    2.386
    Antall liker
    1.473
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Nå opplever jeg trøbbel for første gang.
    Den vil ikke tømme ut vannet.

    Da jeg var ferdig med den sist, som var for noen mnd siden, så tømte jeg den for væske og litt alt stå åpent slik at det fikk tørke (også filteret).
    I dag da jeg skulle ta den i bruk så hadde jeg i batterlivann og et par dråper med rensevæske og kjørte "degass", men den vil ikke tømme vannet tilbake til tanken.
    Så jeg åpnet filteret og helte ut det meste av vannet som var igjen før jeg oppgraderte til siste firmware. Ingen endring da jeg prøvde på nytt.
    Så fulgte jeg Degritter sin " Water-sensor-cleaning. Fortsatt det samme.
    Nå har jeg kjørt "heavy" et par ganger uten at noe har endret seg.

    Noen forslag?
     

    HasseBasse

    OVK-Generalkonsul of Jutland :-)
    Ble medlem
    29.10.2016
    Innlegg
    7.905
    Antall liker
    19.799
    Sted
    Hjortshøj, Danmark.
    Torget vurderinger
    2
    Ikke tømme ut vannet i det hele tatt, eller "Drain Fail" på det sidste fra tanken,
    som om at den ikke akkurat vil ta´ de sidste dråperne ??

    Kan jo bli´ helt nervøs, da min er pakket ned nu o_O
     

    ynot

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2006
    Innlegg
    2.386
    Antall liker
    1.473
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Drain fail er feilmeldingen ja, men den tømmer ikke ut vann.
     

    HasseBasse

    OVK-Generalkonsul of Jutland :-)
    Ble medlem
    29.10.2016
    Innlegg
    7.905
    Antall liker
    19.799
    Sted
    Hjortshøj, Danmark.
    Torget vurderinger
    2
    Da er det "hiv ut vann"-pumpen som ikke kjør/har satt seg....., eller ventilen som ikke åpner :oops:

    Da ta´r jeg dette som advarsel og pakker ut min nå (selvom jeg ikke har noe sted at plassere den),
    flyller på vann og kjør en cleaning cycle. Du får en update, om det samme skjer hér.
    Ellers er det bare at skrive en mail til Taniel og høre, eller norske forhandleren :)
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.310
    Antall liker
    16.930
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Høys trolig sensoren for tømming som er smusset. Den sitter nede til venstre i karet (om jeg husker rett). Forsøk å rengjøre den med q-tips.
    Tror det ligger noe info om det på nett om du googler.
     

    HasseBasse

    OVK-Generalkonsul of Jutland :-)
    Ble medlem
    29.10.2016
    Innlegg
    7.905
    Antall liker
    19.799
    Sted
    Hjortshøj, Danmark.
    Torget vurderinger
    2
    @ptb
    tror ikke det.
    Den sensoren har jeg hatt trøbbel med, men da er det at den ikke vil stoppe med å tømme, selvom
    tanken er tom..... forsøker lissom at ta de sidste dråperne som ikke er der, og ender med at skrive "Drain Fail".
    Men ja, helt sikkert Google (y)
     

    ynot

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2006
    Innlegg
    2.386
    Antall liker
    1.473
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Høys trolig sensoren for tømming som er smusset. Den sitter nede til venstre i karet (om jeg husker rett). Forsøk å rengjøre den med q-tips.
    Tror det ligger noe info om det på nett om du googler.
    Ja, det er den linken jeg la til i innlegget mitt.
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.310
    Antall liker
    16.930
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    ^ Ja, ser det nå. Fikk den feilen på min, men rettet seg med rengjøring. Om den fortsatt feiler, ville jeg nok (som nevnt av Hassebasse) kontaktet Taniel.
     

    HasseBasse

    OVK-Generalkonsul of Jutland :-)
    Ble medlem
    29.10.2016
    Innlegg
    7.905
    Antall liker
    19.799
    Sted
    Hjortshøj, Danmark.
    Torget vurderinger
    2
    Liten "update"..... ikke at det hjelper @ynot :cry:
    men Degritter hér var ikke "groet fast" efter at ha´ stået helt tømt i en lille uke,
    så nu får den lov at stå med vann på, til jeg finner ut av, hvor den skal placeres.
    @ynot.....takk for advarsel (y)
     

    ynot

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2006
    Innlegg
    2.386
    Antall liker
    1.473
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Det hjalp ikke å la den stå over natta med vann.
    Tør jeg prøve med eddik når jeg kanskje må helde ut vannet?
     

    YesJens

    Musikkelsker
    Ble medlem
    21.08.2018
    Innlegg
    3.214
    Antall liker
    6.131
    Sted
    Under stjernene
    Finnes det en teknisk manual?
    Har en følelse av at Degritter ikke liker å stå å kjede seg.
    Send et brev til Taniel, eller ring.
    Jens
     

    ynot

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2006
    Innlegg
    2.386
    Antall liker
    1.473
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Jeg lot det stå vann i tanken i litt over et døgn så funket det igjen, men da oppdaget jeg at det kommer vann ut av maskinen.
    Det har det sikkert gjort en stund siden treverk i hylla den står på har svulmet opp litt. Heldigvis har det ikke trukket igjennom og ned på skivene under.
    På fredag ettermiddag så ble det en mail til Aleks hos Degritter hvor jeg forklarte at den lekker vann.. jeg fikk svar i dag. I mellomtiden hadde jeg feilsøkt litt og funnet at det er en lekkasje fra ventilen i vanntanken. Da jeg fortalte dette til Aleks så kvitterte han med å be om navn og adresse så de kunne sende meg en ny tank med forventet ankomst fredag 13. 🥴

    Fenomenal kundeservice!
     

    Powerpoint

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.04.2003
    Innlegg
    7.407
    Antall liker
    12.893
    Det var topp service ynot.
    Det var med en hvis spenning jeg fylte opp tanken på min Degritter etter at den har stått stille til lufting i 3 uker.
    Den bare dro i gang uten startproblemer eller lekkasjer :)
     

    ynot

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2006
    Innlegg
    2.386
    Antall liker
    1.473
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Min stod i flere mnd.
    Og kanskje det burde være en anbefaling at man kjører igjennom et par runs med rent (batteri)vann før man setter den bort for en tid?
    Tipper det var noen avleiringer etter rensemiddel eller skitt som hindret pumpa ?
     

    tno

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.06.2010
    Innlegg
    3.188
    Antall liker
    8.442
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    19
    Oppdaget at gjentatte runders vasking ikke lenger endret temperaturen på vannet som jevnt holdt romtemp. Tenkte at her må det være noe muffens og tok kontakt med Degritter support.

    Etter litt epostveksling med bl.a. en video av maskinen når den vasket, ble det klart at noe ikke er som det skal være med ul-greiene.

    Ny maskin sendes og den gamle returneres.

    Litt kjipt at det feiler, men upåklagelig service når først noe feiler.
     
    • Liker
    Reaksjoner: ptb

    ynot

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2006
    Innlegg
    2.386
    Antall liker
    1.473
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Jeg forventer ikke at det aldri skal være feil, men det som skjer etter at feil er meldt inn sier det meste om hvor fornøyd jeg likevel er.
    Service er viktig.
     

    HasseBasse

    OVK-Generalkonsul of Jutland :-)
    Ble medlem
    29.10.2016
    Innlegg
    7.905
    Antall liker
    19.799
    Sted
    Hjortshøj, Danmark.
    Torget vurderinger
    2
    Oppdaget at gjentatte runders vasking ikke lenger endret temperaturen på vannet som jevnt holdt romtemp. Tenkte at her må det være noe muffens og tok kontakt med Degritter support.

    Etter litt epostveksling med bl.a. en video av maskinen når den vasket, ble det klart at noe ikke er som det skal være med ul-greiene.

    Ny maskin sendes og den gamle returneres.

    Litt kjipt at det feiler, men upåklagelig service når først noe feiler.
    Havde samme problemet under beta-testen. Havde en måler satt på, så jeg kunne kontrollere strømforbruket på
    Degritter´n. En dag renset den ikke ordentligt og forbruket var 26 watt, når den kjørte. Akkurat det som rotationsmotor
    og cirkulasionspumpe bruker. Forsterkeren til de 4 ultrasonic transducers var "død".
    Taniel sendte omgående en ny, og selvom det ikke var avtalen, refunderte han frakt/porto i løpet av 3 dager.
    De leverer super service (y) (y)
     

    tno

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.06.2010
    Innlegg
    3.188
    Antall liker
    8.442
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    19
    Da har jeg mottatt en ny maskin og kjørt noen vask.

    Stusser på skumming, se bilde. Noen som har tilsvarende erfaringer?

    20210905_091000.jpg


    Bruker batterivann med ca 7% blårens i tanken og forbehandler plata med en utblandet tergitol blanding (wetting agent). Denne gnir jeg inn med en kost før plata settes i makinen.

    Platene som er vasket denne gang er nye.
     

    HasseBasse

    OVK-Generalkonsul of Jutland :-)
    Ble medlem
    29.10.2016
    Innlegg
    7.905
    Antall liker
    19.799
    Sted
    Hjortshøj, Danmark.
    Torget vurderinger
    2
    Har efterhånden lært, at det eneste rigtige er at bruke rent batterivann og 2 mL av
    Degritters egen rensevædske. Nyt vann på, "Degas" 2-3- gange, bland i Degritters rensevædske og kjør på.
    Alt annet skummer mere eller mindre.
    Har ikke fundet én eneste wetting agent, som ikke skummer. Noen veldig mye mere, end det du viser.
    Har du først resultat som på billedet, skal det adskillige rensninger av maskinen, for å bli´ kvitt det :)
     

    tno

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.06.2010
    Innlegg
    3.188
    Antall liker
    8.442
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    19
    Har efterhånden lært, at det eneste rigtige er at bruke rent batterivann og 2 mL av
    Degritters egen rensevædske. Nyt vann på, "Degas" 2-3- gange, bland i Degritters rensevædske og kjør på.
    Alt annet skummer mere eller mindre.
    Har ikke fundet én eneste wetting agent, som ikke skummer. Noen veldig mye mere, end det du viser.
    Har du først resultat som på billedet, skal det adskillige rensninger av maskinen, for å bli´ kvitt det :)
    Det merkelige er at jeg ikke opplevde skumming på dette nivå med den forrige makinen, litt skum har det dog vært fra tid til annen. Har brukt samme metode.

    Kjører også degas etter at nytt batterivann er på og før blårens fylles på.

    Får prøve degritters rensevæske og se om det hjelper.
     

    HasseBasse

    OVK-Generalkonsul of Jutland :-)
    Ble medlem
    29.10.2016
    Innlegg
    7.905
    Antall liker
    19.799
    Sted
    Hjortshøj, Danmark.
    Torget vurderinger
    2
    Da rens maskinen grundigt opp, evt. 2-3 gange med nytt vann, kort cleaning cycle på hvert vannskift,
    og rens opp vanntanken grundigt også. Blårens/Isopropanol har jeg kun dårlig erfaring med (kan skumme, og gi´r
    ikke noe bedre resultat enn rent vann med Degritters rensevædske).

    EDIT: Jeg havde veldig bra resultat med Isopropanol/wetting agent/destillert vann, da jeg brukte OkkiNokki,
    men ultralyd.... specielt Degritter og måten den er konstruert på, gør at det ikke virker på samme vis :)
     
    • Liker
    Reaksjoner: tno

    Trane

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2003
    Innlegg
    8.151
    Antall liker
    6.734
    Torget vurderinger
    4
    Jeg prøvde også blårens, både i tanken og preppet på platene om de var skitne brukt. Begge varianter ga mer skum og en tynn pudderaktig hinne på platene. Det var lett å fjerne, men da forsvinner jo hele poenget med Degritter.
    Så jeg er tilbake på kun medfølgende rensevæske iblandet etter degassingen. På bruktplater med mye overflateskitt hender det jeg bruker OkkiNokki sin utblandede rensevæske og MoFi børste for å få fortgang i sakene. Har ikke hatt vesentlige problemer med skum etter det.

    Tellerverket sier 1254, - null problemer og strålende fornøyd.
     

    Trane

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2003
    Innlegg
    8.151
    Antall liker
    6.734
    Torget vurderinger
    4
    Ikke i valuta, men jeg bare presiserer at her er det kun hele, ingen halvveis rensesykluser ;-)
     

    juster

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    22.11.2003
    Innlegg
    500
    Antall liker
    16
    Torget vurderinger
    1
    I det siste har min Degritter lekket vann fra tanken og retur til vaskekammeret, først sporadisk, men nå etter hver vask.

    Ca. halvparten av vannet i tanken siger sakte retur til vaskekammeret før det gir seg.

    Har kjørt sykluser med eddik vann etc, uten at dette har løst problemet.

    Må jo være en og annen ventil som ikke stenger seg skikkelig. Noen som har en ide om hvordan denne feilen kan løses?
     

    ynot

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2006
    Innlegg
    2.386
    Antall liker
    1.473
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    I det siste har min Degritter lekket vann fra tanken og retur til vaskekammeret, først sporadisk, men nå etter hver vask.

    Ca. halvparten av vannet i tanken siger sakte retur til vaskekammeret før det gir seg.

    Har kjørt sykluser med eddik vann etc, uten at dette har løst problemet.

    Må jo være en og annen ventil som ikke stenger seg skikkelig. Noen som har en ide om hvordan denne feilen kan løses?
    Jeg fikk ny tank og alt bra igjen.
    Det virker som om det er fjæra i ventilen som sliter.
     

    juster

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    22.11.2003
    Innlegg
    500
    Antall liker
    16
    Torget vurderinger
    1
    Hos deg lak vel vannet ut av enheten og ned på underlaget?
    Hos meg lekker vannet retur til vasketanken, men ka jo være samme problemet.
    Skal gjøre et forsøk i morgen, skal fylle tanken og plassere denne i et kar, og se om det lekker da.
    Tom-Erik
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn