Dali 104 med Seas DXT oppgradering til glede for alle

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • fuzzroffe

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.01.2020
    Innlegg
    330
    Antall liker
    437
    Sted
    Stavanger
    08B6838D-CDFF-4F30-8BA1-4576BBE0DC73.jpeg

    På plass og fungerer, men får ikke gjort skikkelig test før jeg har stua for meg selv :) DXT-ene gikk perfekt nedi etter de gamle diskantene, jeg kunne bruke samme skruehull også. Bakplata fikk også litt mer asfalt og demping i samme slengen.
     

    W.Sand

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    3.025
    Antall liker
    4.383
    Sted
    moelv
    Torget vurderinger
    2
    Det kunne vært kult å gjenopplive Cbarts ide om en egen DIY "antikk-stand" med Vifa C17-variasjoner på messen i høst? (H6, AudioNote klon, DXT, Troels, osv). Kanskje jeg får snudd på prioriteringene til C17/Tekton også?
     

    fuzzroffe

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.01.2020
    Innlegg
    330
    Antall liker
    437
    Sted
    Stavanger
    DXT-ene skal få bli, for dette kan jeg leve godt med! Det er varmt, ryddig og avslappet, men med stålkontroll, og bassen er feitere. Senter sitter spikret, og vokaler har aldri vært bedre her i stua. Dette låter dyrt. Ganske vilt at det har kostet meg kanskje 2700 spenn totalt…
     
    Sist redigert:

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.858
    Antall liker
    10.695
    Torget vurderinger
    10
    Du har tettet bassportene ikke sant?
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.858
    Antall liker
    10.695
    Torget vurderinger
    10
    Lurer fortsatt litt på denne.

    Øverste og nederste C17 med trafospoler for å fylle på helt nederst.

    Er det noen skjær i sjøen her mon tro?


    29C779BC-997E-400F-BC0A-E232A90E85EA.jpeg
     

    W.Sand

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    3.025
    Antall liker
    4.383
    Sted
    moelv
    Torget vurderinger
    2
    Njaa... Diskanten ligger for lavt og C17 er ingen dedikert woofer.
    Heller C17 i MTM øverst og 2 stk P17 (kun for nedre basspåfyll i BR) nederst.
    Har modifisert Dali 800 (Vifa-orgie) etter Troels' anvisning og den fungerer meget bra.
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.858
    Antall liker
    10.695
    Torget vurderinger
    10
    Dali 104DXT med en liten seriemotstand på bassen skal ha 30-40 liter.

    Er det mulig å lage en liten flat DXT MTM veggsatelitt delt ved 100-200 Hz med det filteret eller vil en lukket kasse booste Q verdien noe hinsides?



    Det er jo ingen som har laget en sånn C17 løsning enda :)

    3EE3EA55-7051-4A23-BFA5-A7C601E366C5.jpeg
     

    Raist

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.09.2004
    Innlegg
    784
    Antall liker
    29
    Sted
    Setesdal
    Er usikker på om tid og motivasjon strekker til, så dersom noen er interessert i 104 DXT prosjekt, har jeg alt av deler liggende, inkl. 2 par Dali 104, 1 par DXT og røde Jantzen Superior Z-Cap over hele linja. DXT og delefilterkomponenter er kun pakket ut og kikket på 😊
     
    Sist redigert:

    cbarth1

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2012
    Innlegg
    2.198
    Antall liker
    2.448
    Sted
    Arendal
    Torget vurderinger
    2
    He he, jo takk. Modifiserte QLN 929 kabinetter. 2,5 veis, de 2 øverste midbassene har jeg byttet til skumoppheng og deler av ved ca 3khz. De 2 nederste ruller av rundt 450hz. Følsomhet rundt 91-92dB, 8 ohms impedans. Kun 3 komponenter i delefilteret 😄
     

    Myhre

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    14.11.2005
    Innlegg
    134
    Antall liker
    180
    Sted
    Gjerdrum
    Torget vurderinger
    1
    Er usikker på om tid og motivasjon strekker til, så dersom noen er interessert i 104 DXT prosjekt, har jeg alt av deler liggende, inkl. 2 par Dali 104, 1 par DXT og røde Jantzen Superior Z-Cap over hele linja. DXT og delefilterkomponenter er kun pakket ut og kikket på 😊
    Hei ! Kan være interessert….fikk du solgt ?

    Myhre
     

    Geir H

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    18.04.2002
    Innlegg
    63
    Antall liker
    36
    Sted
    Sørlandet
    Torget vurderinger
    5
    Jeg har aldri sett Dali kassa, men Qln kassa er flott med ekte finer, og virker veldig solid med avstivninger og dempemateriale. Målene er h103cm b21cm d29cm vekt 17 kg. Bass elementene er vifa papir med gummi oppheng, men jeg har byttet til skum.
     
    Sist redigert:

    Haavard

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Innlegg
    7.019
    Antall liker
    2.109
    Sted
    Lena
    Torget vurderinger
    1
    Tenkte mest på volum, om det er likt. I så fall er begge egnet til en LV kopi også
     

    Wkar

    Medlem
    Ble medlem
    05.06.2023
    Innlegg
    9
    Antall liker
    28
    Sted
    Sarpsborg
    Hei. Må si dette var en veldig interessant tråd 😀 jeg har skaffet meg ett par 104 i veldig god stand, og vil gjøre denne oppgraderingen. Hvor får jeg kjøpt alt jeg trenger? Tenker da på dxt og delefilter komponenter. Er det noen her som selger det jeg trenger?
     

    Torvbakkane

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.01.2019
    Innlegg
    844
    Antall liker
    916
    Sted
    Alver
    Då er da foregått litt meir arbeid på mine Dali104'ar 😊

    Byrja monter inn bitumen og lag klar for dempemateriale og isolasjon før elemta skal inn igjen. Så blir valgje kor ska ein put delefilteret, ein tanke er i eit tenkt fot under høgtalaren. Så kor høg bør ein lag foten, blir vel ref diskant høgde og lyar posisjon som blir referansen 😳

    2023-06-29_IMG_8808.jpeg
    Fått inn Bitumen i begge kabinetta, ja limt med golvlim men har også stifta da fast i tillegg (var mest for da ikkje skulle flytt seg...)

    2023-06-29_IMG_8810.jpeg 2023-06-29_IMG_8811.jpeg
    Biltema dempematte er også gjort klar for liming til bakvegg og topp, laga i eit stykke.

    Har igjen å kutt ut for den eine diskanten, den var blitt gløymd i den fasen 🥴

    Men ein annan sak er pga element-flensen er litt høgare enn original diskantane vil da vera ein ide å fres ned dei ca 2mm da er snakk om?
    Eller kan da berre gjer tinga verre. Ser for meg å lag ein mal for å kjør fresen i...

    Så får gjer ferdig uteståande trearbeid før dempematter og materiale blir montert inn i kassane 😎

    Og skal ein lag ein fot til høgtalaren så bør ein vel også trekk kablar ned gjønå botten av høgtalaren og få da tett...
    Da vil sei vurder å då legg delefilter i foten til høgtalaren 😃
     
    Sist redigert:

    Torvbakkane

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.01.2019
    Innlegg
    844
    Antall liker
    916
    Sted
    Alver
    Litt småttri er no utført på DALI'ane,
    men så oppdagar ein denne detaljen som manglar - "røret for bassrefleksen..." (blitt glemt i farten under klargjering av kabinett...)

    Her vises tre bilder frå forskjellige vinklar av da aktuelle røret:
    2023-07-03_#1_IMG_8824.jpeg 2023-07-03_#2_IMG_8825.jpeg 2023-07-03_#3_IMG_8826.jpeg
    Lengde inklusiv flens er 100mm, og innvendig diameter er 65mm (inner) og 69,5mm i åpning v/flens (ytter).

    Er da noken som har eit slikt rør liggande f.eks etter ein Dali 104 høgtalar. Eg trenger kun ett rør til den høgtalaren som manglar detta.
    Hadde vore fint å fått fatt i ett som var identisk til originalen. Send gjerne ein PM, Takk.

    mvh
    Helge
     
    Sist redigert:

    Wkar

    Medlem
    Ble medlem
    05.06.2023
    Innlegg
    9
    Antall liker
    28
    Sted
    Sarpsborg
    Litt småtri er ikke utført på DALI'ane,
    men så oppdagar ein denne detaljen som manglar - "røret for bassrefleksen..." (blitt glemt i farten under klargjering av kabinett...)

    Her vises tre bilder fra forskjellige vinklar av det aktuelle røret:
    Vis vedlegget 932419 Vis vedlegget 932420 Vis vedlegget 932421
    Lengde inklusiv flens er 100mm, og innvendig diameter er 65mm (indre) og 69,5mm i åpning v/flens (ytter).

    Er da noken som har eit slikt rør liggande f.eks etter ein Dali 104 høgtalar. Eg trenger kun et rør til den høgtalaren som manglar dette.
    Hadde vore fint å fått fatt i ett som var identisk til originalen. Send gjerne ein PM, Takk.

    mvh
    Helge
    [/SITAT]
    Hei. Jeg har ett rør til deg😀
     

    Torvbakkane

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.01.2019
    Innlegg
    844
    Antall liker
    916
    Sted
    Alver
    Hei. Må si dette var en veldig interessant tråd 😀 jeg har skaffet meg ett par 104 i veldig god stand, og vil gjøre denne oppgraderingen. Hvor får jeg kjøpt alt jeg trenger? Tenker da på dxt og delefilter komponenter. Er det noen her som selger det jeg trenger?
    Hei Wkar,

    Her er noen linker for leverandører for Seas DXT diskant element:
    - https://www.madisoundspeakerstore.com/horn-tweeters/seas-prestige-27tbcd/gb-dxt-h1499-tweeter/
    - https://www.soundimports.eu/en/seas-27tbcd-gb-dxt.html
    - https://www.falconacoustics.co.uk/seas-27tbcd-gb-dxt-h1499-tweeter-prestige-series.html

    Den siste var det eg fikk mine DXT diskanter fra. Har også sett for salg på Finn.no men dei er nok solgt vil eg tru.
    Men ei "annonse" på Torget her på HiFiSentralen om at du ønsker å kjøpe ett sett DXT diskanter, kan vere noen som sitter på noe brukt?

    Ellers er det nok andre firma som også selger Seas elementer for private, kanskje noen andre her på sentralen har noen tips i så måte 😊

    Når det gjelder andre komponenter så f.eks THansen har Bitumen i 4mm, står forklar mer om det i begynnelsen av tråden. Så er det dempefilt matte (lydmatte) får du hos Biltema: Lydisoleringsfilt, 1000 x 2000 mm, Art.nr. 36-9222. Så må du ha GulvLim (alt: Gulvlim/Vegglim), og tagget spartel som er grovtagget (må ikke vere breiere enn hullet for bass/mellomtonehøytaleren.
    Men det meste leser du deg til fra starten av i denne tråden. God fornøyelse 😎


    Mvh
    Helge
     
    Sist redigert:

    Wkar

    Medlem
    Ble medlem
    05.06.2023
    Innlegg
    9
    Antall liker
    28
    Sted
    Sarpsborg
    Hei. Takk for mange gode tips.😀 Dxt diskanter har jeg fått tak i her på forumet 😀👍 og demping av kabinettet har jeg kontrollert på. Det jeg trenger hjelp til nå er å skaffe delefilterkomponenter. 😊 Jeg har forøvrig prøvd å skrive til deg at jeg har et bassrefleksrør til deg.
    ?
     

    Torvbakkane

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.01.2019
    Innlegg
    844
    Antall liker
    916
    Sted
    Alver
    Hei. Takk for mange gode tips.😀 Dxt diskanter har jeg fått tak i her på forumet 😀👍 og demping av kabinettet har jeg kontrollert på. Det jeg trenger hjelp til nå er å skaffe delefilterkomponenter. 😊 Jeg har forøvrig prøvd å skrive til deg at jeg har et bassrefleksrør til deg.
    ?
    Det har eg fått i boks, takker for responsen
    Mvh
    Helge
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.858
    Antall liker
    10.695
    Torget vurderinger
    10
    Delefilterkomponenter får du hos analoghifi.no
     

    Svein_H

    Medlem
    Ble medlem
    01.07.2023
    Innlegg
    5
    Antall liker
    0
    Sted
    Moss
    Jeg er interessert i å kjøpe DXT elementer og komponenter + skjema til delefilter.
     

    bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    22.151
    Antall liker
    10.659
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Velkommen til HFS. Vi har en egen bruktavdeling der du kan legge ut ØK annonse.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn