Dali 104 med Seas DXT oppgradering til glede for alle

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • simrol

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    15.08.2009
    Innlegg
    111
    Antall liker
    174
    Torget vurderinger
    1
    Ja,. Living voice er vel en kopi av Dali 104
     

    Wkar

    Medlem
    Ble medlem
    05.06.2023
    Innlegg
    13
    Antall liker
    43
    Sted
    Sarpsborg
    Jeg valgte å lakkere dem med det samme jeg var i gang. Er litt usikker på om jeg skal beholde soklene i grå metallic som jeg testet ut på disse (folie) eller om jeg skal gå for sort. Hva synes folket? Kjøre en liten avstemning 😎
     

    W.Sand

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    3.026
    Antall liker
    4.389
    Sted
    moelv
    Torget vurderinger
    2
    En av disse har sin selvsagte plass i DIY-rommet på Hortenmessa! Please: Meld deg opp straks !
     

    fuzzroffe

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.01.2020
    Innlegg
    330
    Antall liker
    437
    Sted
    Stavanger
    Sokler må jeg også bygge, kom jeg på nå. De siste her så jo rett og slett pene ut.
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.872
    Antall liker
    10.704
    Torget vurderinger
    10
    Tok en titt i skapet og jeg har et komplett sett DXT og C17.

    og masse valnøtt bladfiner med backing
     

    Svein_H

    Medlem
    Ble medlem
    01.07.2023
    Innlegg
    5
    Antall liker
    0
    Sted
    Moss
    Jeg målte Free-Air Parameters på DXT paret jeg har kjøpt og fant en dip i impedansekurven på den ene. Sammenlignet med den andre er differansen ca 1,1Ohm ved 740Hz.
    Elementene er helt nye og burde vel ikke avvike så mye ?

    Free-Air Parameters 27TBCD_GB-DXT pair.png
     

    DRAGO

    Fersking
    Ble medlem
    26.08.2023
    Innlegg
    1
    Antall liker
    0
    Sted
    Sunndalsøra
    Hei. Har etterhvert blitt en dali 104 entusiast her og digger denne tråden. 🙂 Forstår ikke bæra av halvparten og ihvertfall ikke det der med delefilter. Er det noen her som tar på seg oppdrag med å bygge delefilter?
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.872
    Antall liker
    10.704
    Torget vurderinger
    10
    *** OPPDATERING IFT TIDLIGERE FILTER ***


    Har tatt bort en motstand og økt dcr verdien på parallelspolen i diskant delen. Akkurat samme resultat men vi slipper et komponent.

    Så har jeg lagt inn de aller beste motstandene da ekstraprisen er så liten og flere har anbefalt det.

    Dette er det mest optimale pris/ytelse og godt nok til high-end. Koster snaue 1000 lappen hos analoghifi for komponenter til et par :)

    Skal man ha røde Jantzen drar det på en ekstra 1000 lapp og det blir ikke dobbelt så bra lyd dessverre.

    NB! Til dere som kjøper luftspoler istedet for jernkjerne, SJEKK dcr motstanden i spolen! Den kan ikke avvike for mye, da blir det som å legge inn en vanlig motstand i serie i tillegg til spolen.

    IMG_7109.jpeg
    IMG_7112.jpeg
    IMG_7113.jpeg
    IMG_7114.jpeg
    IMG_7115.jpeg
    IMG_7116.jpeg
    IMG_7117.jpeg
    IMG_7118.jpeg
    IMG_7119.jpeg
    IMG_7120.jpeg
    IMG_7121.jpeg
     
    Sist redigert:

    Steinar.Sv

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.01.2019
    Innlegg
    2.010
    Antall liker
    4.792
    Torget vurderinger
    1
    Om noen vil starte et prosjekt, så står det et par 104 på Fretex Alnabru.
    Litt slitne kasser, prissatt til 400,- om jeg husker rett...
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.872
    Antall liker
    10.704
    Torget vurderinger
    10
    Ønsker man å oppgradere til luftspoler i bassen for teoretisk ørlite mindre forvrengning/metning:

    IMG_7125.jpeg
    IMG_7126.jpeg



     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.872
    Antall liker
    10.704
    Torget vurderinger
    10
    Og / eller oppgradere kondensatorene:


    IMG_7127.jpeg
    IMG_7128.jpeg



    Parallelmotstanden i bassen kan man også oppgradere men det blir digert og unødvendig IMO:

    IMG_7131.jpeg




    Lektyre for kondensatornevrotikere:
    (En smule overdrevet synes jeg men det gir eier- og byggeglede)

     
    Sist redigert:

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.872
    Antall liker
    10.704
    Torget vurderinger
    10
    Og jeg håper alle er lojale og kjøper av norsk forhandler analoghifi.no 👏
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.872
    Antall liker
    10.704
    Torget vurderinger
    10
    Og sist men ikke minst. Minner om at dette filteret kommer fra grelv og egentlig er laget for en litt bredere baffel og litt større kabinett (40 liter) som er lukket. Man får fortsatt like bra bass (som refleks) men mindre membranvandring og trolig lettere forsterkerlast.

    Men som erfaringene og målingen over viser så funker det supert i originale Dali 104 kasser ned en propp i åpningen. (Jeg gjorde masse test justeringer for å sjekke)


    Her originale Dali Speccer: https://www.hifiengine.com/manual_library/dali/104.shtml


    IMG_7132.jpeg



    Min anbefaling: 1 cm ekstra i bredden og dybden, ingen vil se det. 10 cm i høyden ala Living Voice, gir også bedre perspektiv. Ca 20 mm mdf eller xfiner.

    IMG_7133.jpeg
     
    Sist redigert:

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.872
    Antall liker
    10.704
    Torget vurderinger
    10
    Skal bygge filter for en kar her inne ila høsten (tidlig vinter 😬)

    Har bestilt komponenter for to par høyttalere siden jobben bare tar litt mer tid når alt utstyret er ryddet frem.

    Så fikk jeg tak i et meget pent par mtp at noen kanskje har lyst på. I og med at ferdig filter følger med så har man kun en liten finsnekkerjobb for å tilpasse diskant pluss at man skaffer diskanter selv. Baldrick selger noen brukte greier nå hvor diskanter kan plukkes ut og de andre mellomtonene selges videre.

    IMG_7252.jpeg
     

    utsikta

    Medlem
    Ble medlem
    16.03.2023
    Innlegg
    49
    Antall liker
    48
    Sted
    Jonatan08
    Og sist men ikke minst. Minner om at dette filteret kommer fra grelv og egentlig er laget for en litt bredere baffel og litt større kabinett (40 liter) som er lukket. Man får fortsatt like bra bass (som refleks) men mindre membranvandring og trolig lettere forsterkerlast.

    Men som erfaringene og målingen over viser så funker det supert i originale Dali 104 kasser ned en propp i åpningen. (Jeg gjorde masse test justeringer for å sjekke)


    Her originale Dali Speccer: https://www.hifiengine.com/manual_library/dali/104.shtml


    Vis vedlegget 948544


    Min anbefaling: 1 cm ekstra i bredden og dybden, ingen vil se det. 10 cm i høyden ala Living Voice, gir også bedre perspektiv. Ca 20 mm mdf eller xfiner.

    Vis vedlegget 948545
    Hvorfor propp i bassrøret? Hvorfor ikke blende igjen hullet?
     

    Wkar

    Medlem
    Ble medlem
    05.06.2023
    Innlegg
    13
    Antall liker
    43
    Sted
    Sarpsborg
    Og sist men ikke minst. Minner om at dette filteret kommer fra grelv og egentlig er laget for en litt bredere baffel og litt større kabinett (40 liter) som er lukket. Man får fortsatt like bra bass (som refleks) men mindre membranvandring og trolig lettere forsterkerlast.

    Men som erfaringene og målingene over viser så funker det supert i originale Dali 104 kasser ned en propp i åpningen. (Jeg gjorde massetestjusteringer for å sjekke)


    Hennes originale Dali Speccer: https://www.hifiengine.com/manual_library/dali/104.shtml


    Vis vedlegget 948544


    Min anbefaling: 1 cm ekstra i bredden og dybden, ingen vil se det. 10 cm i høyden ala Living Voice, gir også bedre perspektiv. Ca 20 mm mdf eller xfiner.

    Vis vedlegget 948545
    [/SITAT]
    Skulle det ikke være 40 liter som var optimalt på disse?
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.872
    Antall liker
    10.704
    Torget vurderinger
    10
    Til dere to karer som jeg skal hjelpe til med blå Jantzen filter så kan jeg melde at ørnen har landet i dag. Til kamerat nr3 så er det røde filteret i bestilling (og det lille AN filteret hadde jeg komplette nye deler til) 👍

    IMG_7662.jpeg
     
    Sist redigert:

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.872
    Antall liker
    10.704
    Torget vurderinger
    10
    Eller store og dyre komponenter.

    Slik:

    IMG_7700.jpeg




    Eller slik:

    IMG_7702.jpeg
    IMG_7703.jpeg
     

    Audio107

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    29.05.2012
    Innlegg
    221
    Antall liker
    184
    Sted
    Sandefjord
    Torget vurderinger
    5
    Hei
    Har 2 diskanter og orginale delefilter…hvil du ha de?
    Har du ett bilde/tegning av det « enkle/billige» delefilteret du har brukt?
    Mvh Christer
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.872
    Antall liker
    10.704
    Torget vurderinger
    10
    Jatakk, tar gjerne i mot gamle diskanter og filtre. Disse loddes fra hverandre og brukes ifbm utvikling av nye filter. Mye knot og prøv og feil :)


    Her er filterne: bra, bedre, best. De blå som skal lages nå blir mye penere layoutmessig. De har jernkjernespoler av høy kvalitet.

    IMG_7769.jpeg
    IMG_7771.jpeg
    IMG_7768.jpeg
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.872
    Antall liker
    10.704
    Torget vurderinger
    10
    Her er delene til de to «blå» filterne som skal lages. De beste grå MOX motstandene fra Jantzen brukes nå.

    Har laget plastbelagte merkelapper som skal festes ved de sorte rekkeklemmene. Da blir det plug and play med en skrutrekker :)

    Hullplatene har jeg lyst til å spraye sorte.

    IMG_7775.jpeg
    IMG_7774.jpeg
    IMG_7773.jpeg
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.872
    Antall liker
    10.704
    Torget vurderinger
    10
    Ble pushet litt her.

    Har spraylakkert hullplatene.

    Mtp evt oppgraderinger i fremtiden 🤭 bruker jeg minst mulig smeltelim og mest mulig strips her nå. Komponentbeina kjører jeg opp i luften og der jeg trenger det bruker jeg ekslusive Meniscus tynn og stiv sølv på kobber hook up wire.

    Veldig knot og utfordrende IQ messig å lage layout. Men jeg ønsker å lage det så kompakt som mulig.

    Og se hvor nøye jeg er med å spre spolene i hver sin retning på forskjellige måter 😎

    IMG_7845.jpeg
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn