Ønsker anbefaling DAC +/- 10K

Motorhome

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.06.2018
Innlegg
1.626
Antall liker
1.500
Sted
Sunndalsøra
Jeg har en Topping D90 som var toppmodellen før datachip fabrikken brant ned i Japan. Så kom SE90 pga. Det med annen type chips. Tror ikke noen hører noe forskjell på datadeler, men heller om analog delen er oppgradert. Jeg prøver nå å unnvære china produkter pga. Sammarbeid med Russland. Aller best så liker jeg DP 8.0 . Den har lavere biterate, og vil ikke si det har noen hørbar betydning. Har prøvd 24/192 usb link, uten at det har vært noe suksess. Fikk "switchstøy" ved sporskifte.
 
Sist redigert:

trondav

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
08.12.2015
Innlegg
378
Antall liker
454
Sted
Flekkefjord
Torget vurderinger
17
Gratulerer!
Blir spenende å høre hva du synes om Mytek.
Jeg har handlet dac så nå hadde det beste vært hvis tråden levde sitt eget liv. Kanskje den var til hjelp for flere.
🙂
Jan Roger - du vet like godt som meg at man aldri har handlet ferdig når det gjelder DAC ..... eller annet HiFi utstyr ;-)
 

bia

Hvordan målte middagen i dag?
Ble medlem
03.04.2007
Innlegg
2.073
Antall liker
3.503
Torget vurderinger
8
Det er vel sant det…
Hvis budsjettet hadde tillat det kunne jeg godt tenkt meg å prøvd Heed Abacus s eller kanskje en av MHDT’s modeller.
Når topping ikke helt gjorde det for meg har jeg gått videre på listen og bestilt meg Denafrips Ares 12th.
Time will show…
 

trondav

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
08.12.2015
Innlegg
378
Antall liker
454
Sted
Flekkefjord
Torget vurderinger
17
Spennende! Si ifra når du har fått den. Ikke utenkenkelig at jeg tar med meg hjem en fra Singapore når vi skal nedover til sommeren.
 

bia

Hvordan målte middagen i dag?
Ble medlem
03.04.2007
Innlegg
2.073
Antall liker
3.503
Torget vurderinger
8
Og plutselig stod postmannen på døra!
6 dager fra bestilling til den ble levert på døra er det ikke noe å si på.
C2FFEAA2-A8A7-41F8-852F-D0EFA466F976.jpeg

mvh
 

motoren

Æresmedlem
Ble medlem
13.01.2007
Innlegg
23.850
Antall liker
38.603
Sted
Flekkefjord
Torget vurderinger
30
Så bra :) Gratulerer med flott dac, blir spennende å høre om du blir fornøyd og event forskjellen kontra Topping.

mvh
 

trondav

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
08.12.2015
Innlegg
378
Antall liker
454
Sted
Flekkefjord
Torget vurderinger
17
Gleder meg til å lese hva du hører etter 40-50t med innspilling :) Spennende!
 

trondav

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
08.12.2015
Innlegg
378
Antall liker
454
Sted
Flekkefjord
Torget vurderinger
17
Mulig det bare er en placebo effekt - men jeg mener oppriktig at jeg har hørt forskjell på mine ulike DACer jeg har kjøpt nye opp gjennom årene etter 30-40+ timer og oppover. Kan selvfølgelig også bare være at man blir vant til lyden. Jeg er ingen ekspert - tror bare på det jeg hører.
 

trondav

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
08.12.2015
Innlegg
378
Antall liker
454
Sted
Flekkefjord
Torget vurderinger
17
Vi ønsker vel bare en bekreftelse på at vi har gjort ett godt kjøp ;-) Leit å innrømme at det ikke den endelige DACen var på plass. "The One To Rule Them All" ......
 

ynot

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.06.2006
Innlegg
2.405
Antall liker
1.551
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Ikke meningen å være grinete her, men hvordan kan en DAC bli bedre ved innspilling?
Den blir der.
Var skeptisk selv, helt til jeg opplevde det.
Stor forskjell. Min gikk fra "send tilbake dritten " til en klar favoritt.
 

Powercon

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.09.2022
Innlegg
1.412
Antall liker
1.298
Sted
Horten
Jeg ser ikke noe negativt i å prøve litt forskjellig av utstyr/DAC'er. Det er jo for de fleste av oss hobby det her. Prøving gir jo erfaring.

Jeg synes bare det er interessant hvordan utstyr kun spiller bedre når det liksom spilles inn. En ting er jo den statistiske umuligheten at alt bare spilles bedre, et annet er jo at om det skulle endre seg så fort så hva sier det om levetiden for utstyret?
Eller vil det kanskje bare rett og slett spille seg bedre og bedre og bedre, til det helt plutselig ikke virker lengre......
 

FJELL

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
22.03.2010
Innlegg
181
Antall liker
186
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
Alt blir bedre med innspilling og enkelte komponenter kan trenge flere hundre timer før det låter optimalt. Kan det måles? Sikkert men jeg gidder ikke bry meg om det. Ser frem til å høre hva du synes om dacen, har selv vurdert denne.
 

bia

Hvordan målte middagen i dag?
Ble medlem
03.04.2007
Innlegg
2.073
Antall liker
3.503
Torget vurderinger
8
Først vil jeg si at jeg tror på innspilling av utstyr, men når det har fått arbeidstempratur noen ganger tenker jeg at det er lite å hente de neste 100 timene.
Det er nok litt tidlig å si helt sikkert hvordan det blir til slutt men her er er iallefall førsteinntrykket etter Ares 12th har stått på i 24 timer.


Føst ut var streaming fra Tidal via Wiim:

Denafripsen er ganske anderledes enn Toppingen. Det første jeg la merke til er at den gir inntrykk av mer bunn, dvs både mer fylde og generelt mer nivå i bunnen. Den har imidlertid ikke den utrolig stramme og kontante bunnen til Topping. Detaljene generelt er ikke så fremtredende og jeg synes det er litt vanskelig å bestemme meg for om den er lite oppløst eller om den bare mangler litt imponator effekt.
Det som er ganske tydelig er at den ikke har samme pin pointing og følelse av rom som Toppigen hadde, det flyter litt mer ut.
I NOS mode endrer den seg, bunnen blir ikke så tung og jeg synes rommet blir bedre. For meg ble dette mer "riktig".
Generelt er førsteinntrykket her er at Ares har en mer naturlig tonalitet men at den mangler litt på pinpionting og kan virke lit sedat i forhold til D90Se.

Etter dette måtte jeg prøve den opp mot AYA. Føler enda at denne dac'en har mer fylde i mellomtonen samt en mer naturlig flyt og mer overtoner og klang og farger. Bakdelen er igjen pin pointing, men på denne glemmer man det litt.



Så var det tid for å prøve CD via optisk for å prøve å holde forholdene like.
Jeg gruer meg nesten til å skrive dette med tanke på andre tråder som går nå og håper det ikke bilr total avsporing, men dette er hva jeg hørte:

Ares i NOS mode, bedre dynamikk og bedre pin pointing.
OS mode, enda bedre dynamikk og pin pointing.
Begge med samme tonalitet, men med strammere og mer naturlig bunn.
Dette var såpass stor fskjell at jeg måtte inn i menyen på Wiim for å sjekke om jeg hadde tullet det til med EQ eller noe - det hadde jeg ikke.
Det ble også litt lettere å høre forskjellene på OS og NOS mode på cdspilleren. Inntrykket er at OS har mer dynamikk og punch mens NOS er mer nyansert, men også litt sedat i hele lydbildet.
Gjennom Wiim streameren syntes jeg NOS mode hørtes best ut, men på cd holder jeg en knapp på OS.

Så hva er dommen? Jeg synes egentlig det er vanskelig å sitte å dissekrere musikk på denne måten. Tenker at Ares 12th ikke er perfekt men at den spiller musikk på en måte som passer meg bedre enn Topping D90SE. Kunne jeg velge ville jeg gjerne hatt en dac med de beste egenskapene til begge to.
- Ja, takk begge deler...

edit: trykkleif
 
Sist redigert:

motoren

Æresmedlem
Ble medlem
13.01.2007
Innlegg
23.850
Antall liker
38.603
Sted
Flekkefjord
Torget vurderinger
30
Moro lesning Lund :) spennende å teste ut forskjellige ting i et oppsett, Har også lyst på ny dac men det får vente en stund men egentlig er det bare tull da dacen jeg har er veldig god og 95 % av tiden spiller jeg vinyl :)

mvh
 

bia

Hvordan målte middagen i dag?
Ble medlem
03.04.2007
Innlegg
2.073
Antall liker
3.503
Torget vurderinger
8
Det er det samme som her. Men jeg innser at jeg finner mange skatter på nettet og at jeg derfor trenger en mer fleksibel dac. Nye kjøp av vinyl prøver jeg å begrense så godt jeg kan.
 

Powercon

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.09.2022
Innlegg
1.412
Antall liker
1.298
Sted
Horten
Bra oppsummering og test det der.
Testet du de ulike modi i Topping D90SE, hvor du kunne velge rør-lyd eller transistor-lyd?
 

HoJ

En glad amatør.
Ble medlem
11.11.2006
Innlegg
19.480
Antall liker
35.318
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
2
Bra oppsummering og test det der.
Testet du de ulike modi i Topping D90SE, hvor du kunne velge rør-lyd eller transistor-lyd?
Hvis disse innstillingene er lik den som var på min dx7-pro så må du legge til en haug med god fantasi hvis en skal hører så stor forskjell mellom disse lyd-forskjellene.
 

Powercon

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.09.2022
Innlegg
1.412
Antall liker
1.298
Sted
Horten
Hehe, på samme måte som man hører forskjell på NOS og OS mode på de R2R-dac'ene? 🤔
 

bia

Hvordan målte middagen i dag?
Ble medlem
03.04.2007
Innlegg
2.073
Antall liker
3.503
Torget vurderinger
8
Bra oppsummering og test det der.
Testet du de ulike modi i Topping D90SE, hvor du kunne velge rør-lyd eller transistor-lyd?

Jeg prøvde litt halvhjertet på de forskjellige filterene uten at jeg syntes det gav de store utslagene. Ble mest forbanna for at det ikke var med en skikkelig bruksanvisning på hva de forskjellige innstillingene var.
Når det gjelder tube sound ble det litt rart hos meg. Det kunne virke som de hadde trikset med fase eller noe for å endre lydbildet. Rør har iallefall ikke hørtes slik ut hos meg noen gang. Jeg foretrakk helt klart vanlig setting - ikke tube eller transistor.
mvh
 

AOC

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2019
Innlegg
1.376
Antall liker
1.269
Torget vurderinger
1
Ikke meningen å være grinete her, men hvordan kan en DAC bli bedre ved innspilling?
Det er nok slik folket sier; ting blir bedre etter innspilling, noen ganger "til det mye bedre", og noen ganger "til noe heeelt annet". Superlativene er mangfoldige. I så måte burde jo brukt stereoutstyr koste mer enn nytt, ettersom det er bedre enn nytt(?) (Bare en tanke)
Uansett; når jeg kommer hjem med en ny CD-plate så setter jeg den rett i spilleren- og på repeat i 2 døgn for 48 timers spesial-laserbehandling, og Jepp; -plata er alltid innspilt etter 2 døgn, uten unntak, bortsett fra de som er innspilt i Nidarosdomen. De er ferdig innspilt, og DET høres. :)
 

Håkon_Rognlien

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
6.716
Antall liker
11.187
Torget vurderinger
2
Først vil jeg si at jeg tror på innspilling av utstyr, men når det har fått arbeidstempratur noen ganger tenker jeg at det er lite å hente de neste 100 timene.
Det er nok litt tidlig å si helt sikkert hvordan det blir til slutt men her er er iallefall førsteinntrykket etter Ares 12th har stått på i 24 timer.


Føst ut var streaming fra Tidal via Wiim:

Denafripsen er ganske anderledes enn Toppingen. Det første jeg la merke til er at den gir inntrykk av mer bunn, dvs både mer fylde og generelt mer nivå i bunnen. Den har imidlertid ikke den utrolig stramme og kontante bunnen til Topping. Detaljene generelt er ikke så fremtredende og jeg synes det er litt vanskelig å bestemme meg for om den er lite oppløst eller om den bare mangler litt imponator effekt.
Det som er ganske tydelig er at den ikke har samme pin pointing og følelse av rom som Toppigen hadde, det flyter litt mer ut.
I NOS mode endrer den seg, bunnen blir ikke så tung og jeg synes rommet blir bedre. For meg ble dette mer "riktig".
Generelt er førsteinntrykket her er at Ares har en mer naturlig tonalitet men at den mangler litt på pinpionting og kan virke lit sedat i forhold til D90Se.

Etter dette måtte jeg prøve den opp mot AYA. Føler enda at denne dac'en har mer fylde i mellomtonen samt en mer naturlig flyt og mer overtoner og klang og farger. Bakdelen er igjen pin pointing, men på denne glemmer man det litt.



Så var det tid for å prøve CD via optisk for å prøve å holde forholdene like.
Jeg gruer meg nesten til å skrive dette med tanke på andre tråder som går nå og håper det ikke bilr total avsporing, men dette er hva jeg hørte:

Ares i NOS mode, bedre dynamikk og bedre pin pointing.
OS mode, enda bedre dynamikk og pin pointing.
Begge med samme tonalitet, men med strammere og mer naturlig bunn.
Dette var såpass stor fskjell at jeg måtte inn i menyen på Wiim for å sjekke om jeg hadde tullet det til med EQ eller noe - det hadde jeg ikke.
Det ble også litt lettere å høre forskjellene på OS og NOS mode på cdspilleren. Inntrykket er at OS har mer dynamikk og punch mens NOS er mer nyansert, men også litt sedat i hele lydbildet.
Gjennom Wiim streameren syntes jeg NOS mode hørtes best ut, men på cd holder jeg en knapp på OS.

Så hva er dommen? Jeg synes egentlig det er vanskelig å sitte å dissekrere musikk på denne måten. Tenker at Ares 12th ikke er perfekt men at den spiller musikk på en måte som passer meg bedre enn Topping D90SE. Kunne jeg velge ville jeg gjerne hatt en dac med de beste egenskapene til begge to.
- Ja, takk begge deler...

edit: trykkleif
Uavhengig av hva man tror om innspilling, så vil jeg anbefale sterkt å gi deg selv en del tid før du bestemmer deg. La gjengivelsen "krype under huden" på deg, de forskjellene du opplever innledningsvis, har det med å tydeliggjøres når du får hørt på disse produktene en stund.
Etter hvert blir det ikke dissekering, men opplevelse av musikken som foregår.
 

ole

Overivrig entusiast
Ble medlem
15.01.2004
Innlegg
768
Antall liker
112
Sted
Bærum
Min erfaring med sammenligning av utstyr er at jeg lett blir "opphengt" i forskjeller mellom boksene jeg sammenligner, og i det fokuset kan målestokken, som for meg er å sitte på midten av rad 5 i orkester i operaen, fordufte. Jeg tester derfor best ved å ikke sammenligne utstyret ved å swappe A-B-A-B osv, men heller lytte konsentrert til hver boks og så ta en pause og deretter den andre.

Min målestokk er jo ytterst subjektiv, nemlig hukommelsen av klang på rad 5, så jeg påstår ikke dette blir "korrekt", men min erfaring er at dette fungerer best for meg. Da finner jeg ut hva som gir meg den lytteopplevelser jeg søker. Detaljer om ulikhet mellom boksene er ikke så viktig.

Så er det selvsagt gøy også å sammenligne A-B-A-B sekvensielt, men da for å finne forskjellene på utstyret, som jeg altså normalt ikke er så opptatt av.
 
Sist redigert:

alfegutt

Overivrig entusiast
Ble medlem
10.03.2015
Innlegg
938
Antall liker
1.316
Sted
Østfold
Uavhengig av hva man tror om innspilling, så vil jeg anbefale sterkt å gi deg selv en del tid før du bestemmer deg.
Samme her, også @ole er inne på dette. Siden jeg har DSP-styrt aktivt oppsett så kan jeg altså kjøre opp og ned filtre osv. Men det tar egentlig lang tid for meg å finne ut hva jeg liker best. Det er ikke tull at jeg først nå etter et par år med små endringer føler at jeg kommer i mål. Det artige er at det er også det som måler best.
 
Topp Bunn