Ønsker anbefaling DAC +/- 10K

Powercon

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.09.2022
Innlegg
1.403
Antall liker
1.289
Sted
Horten
1/2 Tam forstod setningen, men det gjorde tydeligvis ikke du.
Du må lære deg å lese hva jeg skriver.
Om setningen din hadde blitt stående ukommentert, så gir den inntrykk av at det er en form for støy-probelemer med D90SE. Det er feil.
Har du kommentarer rundt MQA så er det ikke urimelig at du sprer dine kunnskaper og meninger i MQA-trådene.

Om du hevder din rett til å mene noe, så kan du være sikker på at andre her inne bruker sin rett til å være uenig. :cool:
 

Valentino

JB rünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Innlegg
28.657
Antall liker
21.465
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Det man kan si er om man er eller kanskje har lyst til å bli Tidal-bruker er MQA-dekoding veldig kjekt å ha.
 
H

Hifibasillen

Gjest
Ok, men betyr det at den sender signal ut via Pre-out selv om den er satt i Player mode? Og er det signalet i tilfelle "fixed"? Det er i så fall litt uvanlig. Jeg har sikkert prøvd dette selv, men det er over et år siden, så jeg husker det ikke helt.
Er sånn jeg har satt opp selv Coax pre out --> Yamaha AS 701, har prøvd analog pre out samt optisk og aux out alle funker både i pre amp og streamer modus 😊
 

prnesse

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.10.2005
Innlegg
1.526
Antall liker
321
Sted
Southwest
Torget vurderinger
2
Du må lære deg å lese hva jeg skriver.
Om setningen din hadde blitt stående ukommentert, så gir den inntrykk av at det er en form for støy-probelemer med D90SE. Det er feil.
Har du kommentarer rundt MQA så er det ikke urimelig at du sprer dine kunnskaper og meninger i MQA-trådene.

Om du hevder din rett til å mene noe, så kan du være sikker på at andre her inne bruker sin rett til å være uenig. :cool:
Er du tungnem?
Prøv og les/forstå litt mer av kommentarene før du opptrer som dommer, rettskriving ekspert etc.
Hadde du giddet å lese alle setningene jeg skrev hadde du kanskje forstått mer.
Da jeg skrev at SE og LE er helt like unntatt MQA valget sier det seg nesten selv.
 

bia

Hvordan målte middagen i dag?
Ble medlem
03.04.2007
Innlegg
2.066
Antall liker
3.484
Torget vurderinger
8
Jeg hadde ikke tenkt å kommentere mer men…
Alle har forstått hva du mener.
Det man reagerer på er den manglende graden av normal høflighet og folkeskikk.
Det er ikke mer enn det…
Mvh
 

Gaylord

Medlem
Ble medlem
24.05.2022
Innlegg
34
Antall liker
6
Sted
Oslo
Hei, jeg leste akkurat en test av en Topping dac, men klarte og rote den vekk uten at jeg husker det helt riktige navnet. Den hadde betegnelsen 70 ett eller annet og det var også test av en Topping forsterker med betegnelsen 70 ett eller annet. Har Topping dac og forsterker med betegnelsen 70 og hvis de har det så anbefaler jeg dere å prøve og finne den testen. Den overrasket meg og jeg må innrømme at jeg ikke har vært positiv til Topping før, men jeg har nå ihvertfall blitt nysgjerrig. Noen som vet noe?
 

Gaylord

Medlem
Ble medlem
24.05.2022
Innlegg
34
Antall liker
6
Sted
Oslo
Jeg hadde ikke tenkt å kommentere mer men…
Alle har forstått hva du mener.
Det man reagerer på er den manglende graden av normal høflighet og folkeskikk.
Det er ikke mer enn det…
Mvh
Hei bia! Har du fått prøvd den nye dacen din og hva synes du i tilfellet?
 

bia

Hvordan målte middagen i dag?
Ble medlem
03.04.2007
Innlegg
2.066
Antall liker
3.484
Torget vurderinger
8
Hei bia! Har du fått prøvd den nye dacen din og hva synes du i tilfellet?
Har blitt lite med testing. Minstemann har hatt over 40 i feber hele helgen. Har fått lyd men det er det hele. Håper på å få mulighet til uken.
 

Gaylord

Medlem
Ble medlem
24.05.2022
Innlegg
34
Antall liker
6
Sted
Oslo
Har blitt lite med testing. Minstemann har hatt over 40 i feber hele helgen. Har fått lyd men det er det hele. Håper på å få mulighet til uken.
Åja dere får ha god bedring da så snakkes vi siden
 
  • Liker
Reaksjoner: bia

Sluket

Sivilaudiofil og Master Baiter
Ble medlem
11.08.2006
Innlegg
55.393
Antall liker
102.380
Torget vurderinger
23
Kanskje det kunne være slik at en D90SE muligens er mer attraktiv dersom man skulle finne på å selge...?? Mange grunner til å velge SE varianten. Prisforskjellen er faktisk nesten en pølse i slaktetida i dette gamet her.
 
  • Liker
Reaksjoner: bia

bia

Hvordan målte middagen i dag?
Ble medlem
03.04.2007
Innlegg
2.066
Antall liker
3.484
Torget vurderinger
8
Kanskje det kunne være slik at en D90SE muligens er mer attraktiv dersom man skulle finne på å selge...?? Mange grunner til å velge SE varianten. Prisforskjellen er faktisk nesten en pølse i slaktetida i dette gamet her.
Det er det jeg også tenkte. Litt ekstrautstyr skader aldri.
 

FJELL

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
22.03.2010
Innlegg
181
Antall liker
186
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
Jeg tenkte det samme, kan være lurt å ha mqa mtp evnt salg i fremtiden. Ellers takk for alle innspill i tråden, det har vært lærerikt/underholdende å følge med. Noe ufint til tider men ikke mer enn jeg tåler. Ikke visste jeg at det fantes 2 typer av den dac'en.
 

Powercon

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.09.2022
Innlegg
1.403
Antall liker
1.289
Sted
Horten
Hei, jeg leste akkurat en test av en Topping dac, men klarte og rote den vekk uten at jeg husker det helt riktige navnet. Den hadde betegnelsen 70 ett eller annet og det var også test av en Topping forsterker med betegnelsen 70 ett eller annet. Har Topping dac og forsterker med betegnelsen 70 og hvis de har det så anbefaler jeg dere å prøve og finne den testen. Den overrasket meg og jeg må innrømme at jeg ikke har vært positiv til Topping før, men jeg har nå ihvertfall blitt nysgjerrig. Noen som vet noe?
Topping ser jo ut til å ha en E70 og en L70, mens D70S DAC'n er vel utgått produkt nå.
En oversikt over hva som finnes av Topping:
https://www.tpdz.net/products
 

Kjendis

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.02.2010
Innlegg
2.762
Antall liker
716
Sted
Norway
Torget vurderinger
2
Vi venter i spenning på at de som har kjøpt topping dx7+ eller topping d90 se/le kan si at endelig har jeg fått en dac som gjør jobben. Nå falt alt på plass og jeg hører på album og vi danser uhemmet i stua. Jeg tenker ikke på å bytte komponenter, hører bare på plate etter plate.
 
Sist redigert:

bia

Hvordan målte middagen i dag?
Ble medlem
03.04.2007
Innlegg
2.066
Antall liker
3.484
Torget vurderinger
8
God morgen,

Da tenkte jeg at jeg skulle gjøre et forsøk på å beskrive lyden av den nye dacen min. Husk at jeg er amatør og rørlegger og ikke skribent i Fidelity el.
Utstyret som jeg bruker er ikke high end og står i en vanlig stue. Det består av Teac vrds 10, First watt B1, First Watt F6 og beskjedne Kudos X2. Jeg har nå koblet Audial Aya NOS dac via coax BNC og topping via optisk, begge videre til pre, ubalansert rca og forskjellige kabler - alle lange nok.

Får først si at forskjellene var så små at jeg måtte kikke på ingangsvelger for å se hviken dac som ble benyttet. Forskjellene var faktisk så små at jeg måtte skru av toppingen for å kontrollere at det ikke var samme signal jeg switchet.

Først ut var DS love over gold. Toppingen har bedre sound stage, strammere bunn og mer punch. Den har imidlertid noe slankere mellomtone. Xylofonen er bedre definert enn jeg har hørt den hos meg noen gang, på love over gold sporet går den også langt forbi høyre HT før den kommer tilbake igjen, uten noen hull i lydbildet. I forhold til AYA er Toppingen noe mer distansert i lydbildet, men det tenker jeg er naturlig med en litt slankere mellomtone og dypere lydbilde.

Andre cd var Jazzpunk Ensemblet med Live at Rockefeller. Igjen er soundstaget veldig bra, de forskjellige instrumentene har sin plass og ingen stikker seg ut. Messingblåserne er ikke vonde eller pågående, alt henger fint i sammen. Det spiller bare musikk.

Tredje og siste cd var Keith Jarretts Vienna Concert. Her merker man muligens litt bedre de subtile froskjellene mellom de to dacene. Toppingen har fremdeles veldig bra soundstage, føler nesten jeg kan se bortover tangentene og ned på pedalene. Anslagene er bedre definert og har bedre attak enn AYAen. NOS dacen kommer imidlertid til sin rett her. Bunnen og attaket er nok litt tammere, men mellomtonen er sweeet, man glemmer soundstage, lyden bare henger i rommet, minner litt om lyden av en god el34. Sammenlignet med dette får jeg en fornemmelse av at toppingen låter litt "digital" på denne platen, men det hadde jeg aldri tenkt på hvis jeg ikke hadde sammenlignet med AYAen.

Førsteinntrykket mitt er totalt sett veldig bra. Jeg har selv tenkt at et målemonster av en dac ikke er for meg, men at jeg heller foretrekker blomster og glansbilder - Jeg er ikke så sikker på om det var rett. Som alt annet regner jeg med at smak, behag og match med utstyr avgjør hvor fornøyd man blir med denne dacen.

mvh
 

Powercon

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.09.2022
Innlegg
1.403
Antall liker
1.289
Sted
Horten
Bra stykke arbeid med testing/lytteprøver der mellom to DAC'er.(y) :cool:

Du har jo gått bra i dybden alleredet på testen din.
Om det var meg så hadde jeg for artig eliminert ulikheter på kilden i samme test. Et forslag er å gjøre samme test men bytte om slik at Topping får coax inn og Audial får optisk. Holder inntrykkene seg da eller er det noe som endres?
 

bia

Hvordan målte middagen i dag?
Ble medlem
03.04.2007
Innlegg
2.066
Antall liker
3.484
Torget vurderinger
8
Bra stykke arbeid med testing/lytteprøver der mellom to DAC'er.(y) :cool:

Du har jo gått bra i dybden alleredet på testen din.
Om det var meg så hadde jeg for artig eliminert ulikheter på kilden i samme test. Et forslag er å gjøre samme test men bytte om slik at Topping får coax inn og Audial får optisk. Holder inntrykkene seg da eller er det noe som endres?
Takker, men Audialen har bare BNC. dette er dessverre så nærme jeg kommer.
mvh
 

Valentino

JB rünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Innlegg
28.657
Antall liker
21.465
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Aldri lett å sammenlikne. Den rimelige Yamaha-streameren min reduserer utgangsnivået med omtrent 0,2 dB om man velger full guffe på variabel utgang sammenliknet med fast utgang.
Da er det ikke lett å påstå at man hører at den variable settingen ikke er bitperfekt med mindre man kan kompensere med volumkontrollen etterpå. Veldig få volumkontroller har finere oppløsning enn 0,5 dB, og 0,2 dB bør alle være i stand til å høre.

For ordens skyld: Dette er ikke en spesifikk kommentar til bias sammenlikning, men en generell betraktning basert på min egen langt fra highend frontende.
 

ynot

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.06.2006
Innlegg
2.396
Antall liker
1.522
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Det er nok rett det at det er lett å la seg forlede av at duppeditter har forskjellig output/gain.

Med flykt for å stjele tråden så har jeg bestilt meg en Mytek Brookyn Brigde. Noe over budsjett til både meg og TS, men hva gjør man ikke for musikk?
Håper den løser mitt "problem" og med det går motsatt vei av TS, bort fra Topping.
 
  • Liker
Reaksjoner: bia

bia

Hvordan målte middagen i dag?
Ble medlem
03.04.2007
Innlegg
2.066
Antall liker
3.484
Torget vurderinger
8
Gratulerer!
Blir spenende å høre hva du synes om Mytek.
Jeg har handlet dac så nå hadde det beste vært hvis tråden levde sitt eget liv. Kanskje den var til hjelp for flere.
🙂
 

Hi-Fi Pelle

Medlem
Ble medlem
07.04.2019
Innlegg
16
Antall liker
7
Gratulerer!
Blir spenende å høre hva du synes om Mytek.
Jeg har handlet dac så nå hadde det beste vært hvis tråden levde sitt eget liv. Kanskje den var til hjelp for flere.
🙂
Jeg ser du har lagt toppingen til salgs allerede, har du funnet noe som funker bedre?
 

bia

Hvordan målte middagen i dag?
Ble medlem
03.04.2007
Innlegg
2.066
Antall liker
3.484
Torget vurderinger
8
Nei,
Den ble kjøpt på impuls og avertert på impuls. Den spiller faktisk veldig bra men det klør etter å prøve noen av de andre alternativene. Skulle den bli stående går det også greit 🙂
Mvh
 

erk

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.01.2015
Innlegg
2.040
Antall liker
3.944
Sted
Tårnåsen
Nei,
Den ble kjøpt på impuls og avertert på impuls. Den spiller faktisk veldig bra men det klør etter å prøve noen av de andre alternativene. Skulle den bli stående går det også greit 🙂
Mvh
Hvilke andre alternativer er det du vurderer nå? Har ikke selv denne, men jeg er småbegeistret over boksene som Benchmark lager. No fuzz, bare solid engineering. Har 3dB headroom som tar høyde for intersample overs noe nesten ingen andre gjør. Gainmatching. Osv.
Jeg ville også vurdert dette alternativet pga alle mulighetene for å bygge ut i forskjellige retninger, inkludert A/D og 4-kanals oppsett: https://rme-audio.de/adi-2-4-pro-se.html
 
Sist redigert:

Hi-Fi Pelle

Medlem
Ble medlem
07.04.2019
Innlegg
16
Antall liker
7
Nei,
Den ble kjøpt på impuls og avertert på impuls. Den spiller faktisk veldig bra men det klør etter å prøve noen av de andre alternativene. Skulle den bli stående går det også greit 🙂
Mvh
Ja det det er mye bra der ute å teste. feks Rega , Arcam og Parasound hvis du liker ting som spiller musikk😊
 

bia

Hvordan målte middagen i dag?
Ble medlem
03.04.2007
Innlegg
2.066
Antall liker
3.484
Torget vurderinger
8
Hvilke andre alternativer er det du vurderer nå? Har ikke selv denne, men jeg er småbegeistret over boksene som Benchmark lager. No fuzz, bare solid engineering. Har 3dB headroom som tar høyde for intersample overs noe nesten ingen andre gjør. Gainmatching. Osv.
Vet faktisk ikke helt,
Jeg kunne først og fremst tenke meg noe uten en meny…
Men for å bære helt seriøs så er jeg veldig merkeloyal, har jeg vært fornøyd med et merke er det lett å ønske seg noe oppover stigen. Nå er det ikke så mye å velge i av Audial så da får man heller prøve å spare.
Mvh
 

K.H.

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.03.2005
Innlegg
3.083
Antall liker
1.063
Torget vurderinger
10
Kan det være mye å hente lydmessig med en bra separat dac, sammenlignet med f.eks den som sitter i min Accuphase DP-430?
 

bia

Hvordan målte middagen i dag?
Ble medlem
03.04.2007
Innlegg
2.066
Antall liker
3.484
Torget vurderinger
8
Kan det være mye å hente lydmessig med en bra separat dac, sammenlignet med f.eks den som sitter i min Accuphase DP-430?
Vet faktisk ikke, men det ligger en billig topping på brukten hvis du vil prøve 😁
 

forsell

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2012
Innlegg
1.450
Antall liker
593
Kan det være mye å hente lydmessig med en bra separat dac, sammenlignet med f.eks den som sitter i min Accuphase DP-430?
Jeg har ikke hørt cd spilleren din. Kun eldre modeller for veldig lenge siden så jeg har ikke fasit.
Men det skulle forundre meg meget om du får ett lydmessig kjempeløft med annen Dac på en såpass
bra spiller som du har. Det du nok vil merke er att det låter noe annerledes med de forskjellige dac du tester.
Og har du lyst til å test ut litt forskjellige lyd signaturer, så koster jo brukte ålreite dacer ingenting. Feks
Arcam irdac kr 2500, Parasound zdac kr 1500.
 
Sist redigert:

Håkon_Rognlien

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
6.713
Antall liker
11.174
Torget vurderinger
2
Kan det være mye å hente lydmessig med en bra separat dac, sammenlignet med f.eks den som sitter i min Accuphase DP-430?
Tilslutter meg @forsell i innlegget over; du vil nok finne noe som er annerledes, men udelt bedre skal litt til. Joda, selvsagt er det oppnåelig, men prisen du skal ut med, er merkbar. Om du tenker forsøke, ville jeg sett litt i retning NOS-DAC, (non oversampling), da disse kan oppleves veldig levende og "analoge" i måten å spille på.
 

K.H.

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.03.2005
Innlegg
3.083
Antall liker
1.063
Torget vurderinger
10
Virker som det smarteste er bare å leve fornøyd videre med det man har. Grunnen til at jeg spurte er et inntrykk av mye snakk om forskjellige dac for tiden, sammenlignet med komplette CD-spillere med dac. Takk for innspill.
 

bia

Hvordan målte middagen i dag?
Ble medlem
03.04.2007
Innlegg
2.066
Antall liker
3.484
Torget vurderinger
8
Tilslutter meg @forsell i innlegget over; du vil nok finne noe som er annerledes, men udelt bedre skal litt til. Joda, selvsagt er det oppnåelig, men prisen du skal ut med, er merkbar. Om du tenker forsøke, ville jeg sett litt i retning NOS-DAC, (non oversampling), da disse kan oppleves veldig levende og "analoge" i måten å spille på.
Er det lov å spørre om du har noen favoritter?
Mvh
 

Håkon_Rognlien

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
6.713
Antall liker
11.174
Torget vurderinger
2
Er det lov å spørre om du har noen favoritter?
Mvh
Jada, det er vel ingen hemmelighet at mine absolutte favoritter er å finne hos Audio Note. :)

De begynner omtrent her:

Og fortsetter til uendeligheten et sted, her er du vel sånn omtrent ved midten:

Og selv ikke her er du ved enden:

Det beste kjøpet av disse tre, er selvsagt DAC Zero. Og den som låter best, kan du vel lese ut av det som står i de linkede artiklene. Vanskelig å ikke bli litt religiøs, så god jul!

🎅🎄
 
  • Liker
Reaksjoner: bia

bia

Hvordan målte middagen i dag?
Ble medlem
03.04.2007
Innlegg
2.066
Antall liker
3.484
Torget vurderinger
8
Jada, det er vel ingen hemmelighet at mine absolutte favoritter er å finne hos Audio Note. :)

De begynner omtrent her:

Og fortsetter til uendeligheten et sted, her er du vel sånn omtrent ved midten:

Og selv ikke her er du ved enden:

Det beste kjøpet av disse tre, er selvsagt DAC Zero. Og den som låter best, kan du vel lese ut av det som står i de linkede artiklene. Vanskelig å ikke bli litt religiøs, så god jul!

🎅🎄
Tusen takk, og god Jul!
 

alfegutt

Overivrig entusiast
Ble medlem
10.03.2015
Innlegg
938
Antall liker
1.316
Sted
Østfold
Hei @bia, jeg har ikke lest tråden med lupe, men om du ikke har utforsket lavpass "anti-aliasing" filtrene på Toppingen, så er den en fin ide´. Disse filtrene sammen med utgangstrinn (ofte op-amp) er det som skaper lydsignaturen i enheten.

Skarpe filtre elskes av objektivistene som fokuserer på forvrengning, mens subjektivistene ofte foretrekker slakke filtre som gir en bedre impulsrespons, NOS er helt uten filter. Under ser du filtrene på din DAC målt på ASR av objektivisten Amir, han sier at de skarpe filtrene 1 og 6 er riktig, men slik er det ikke, det kommer an på din smak og ditt anlegg:
1671922065668.png
 
Sist redigert:
  • Liker
Reaksjoner: bia

ufo

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.02.2016
Innlegg
1.826
Antall liker
952
man får teste subjektivistene i en blindtest da, kan love deg de ikke hører noen forskjell :ROFLMAO:
 

ole

Overivrig entusiast
Ble medlem
15.01.2004
Innlegg
768
Antall liker
112
Sted
Bærum
Artig tråd å starte 1. juledag med dette. Bare helt kort mine erfaringer, som selvsagt er subjektive.
Hadde behov for å oppgradere DAC'en for en tid tilbake, og etter mye surfing skaffet jeg meg 2 stykker:

RME ADI-2DAC FS og Topping D90 SE. Begge til samme pris, ca. kr. 10.000.- Begge har måledata som vitner om en topp DAC. Begge ble returnert etter mange timer med lytting, justering av filtre etc.
Endte opp med en brukt Hegel HD-30 (rett nok kostet den brukt 10k mer, så litt urettferdig kanskje).

Det jeg fikk som jeg søkte var musikalitet, åpenhet uten at det er som en klinisk syntese av detaljer, fokus på det viktige mellom-registeret, og i med at jeg er en kritisk lytter til strykere og spiller mye klassisk og kammermusikk, en strykerklang som tar vare på det jeg beskriver som "akustisk kasse og harpiks", og ikke bare strengene. Har ikke noe bedre ord for dette, men selve orkesterklangen er nå betydelig nærmere det jeg opplever på rad 5 i vår eminente opera enn det jeg fikk til med de 2 mer moderne DAC'ene som antagelig også måler betydelig bedre (det siste vet jeg ikke.)
Det RME og Topping derimot begge var bedre på var f.eks. triangler og rytmeinstrumenter der det handler om toner som ikke klinger ut i komplekse strukturer.
 

alfegutt

Overivrig entusiast
Ble medlem
10.03.2015
Innlegg
938
Antall liker
1.316
Sted
Østfold
man får teste subjektivistene i en blindtest da, kan love deg de ikke hører noen forskjell :ROFLMAO:
Følger vi dette resonnementet, så hører heller ikke du, objektivistene eller noen andre forskjell heller, så hvorfor følger du denne tråden?
 

FJELL

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
22.03.2010
Innlegg
181
Antall liker
186
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
Artig tråd å starte 1. juledag med dette.
Godt beskrevet, interessant det du skriver om strykere som er noe jeg også hører etter når jeg skal bedømme lyd. Jeg har RME Adi-2 og Heed Abacus dac og har opplevd det samme som du. Hvilken dac jeg foretrekker et avhengig av hvilken forsterker/høyttalere jeg bruker. Stort sett foretrekker jeg nå Heed da den er rundere i nedre mellomtone og snillere i toppen. Rme måler sikkert bedre men hvem beyr seg om det. Strykere låter mer naturlig med Heed. Kunne vært spennende å prøve en r2r dac.
 
  • Liker
Reaksjoner: ole
Topp Bunn