Ønsker anbefaling DAC +/- 10K

JENO

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.07.2003
Innlegg
2.598
Antall liker
1.377
Sted
Saksvik - Trøndelag
Nå er vi vel ganske nært å kuppe tråden og over til noe som er diskutert i utallige andre tråder på HFS?

Jeg er ikke spesielt teknisk av meg, spesielt ikke på dette område så jeg tilnærmer meg litt mer filosofisk.

Hvis en DAC er så bra at den ikke kan høres så er vi allerede ved veis ende? Da trenger jo ingen noen gang å utvilke DAC mer og man kan masseprodusere den som allerede er perfekt. Men likevel kommer det noe nytt og bedre målemonster (beklager flåsete uttrykk, men det er for å legge trykk på at det måler veldig bra).
Kan det være at vi ikke måler alt vi bør måle?
Kan det være at vi ikke setter sammen forståelsen av målingene rett?
Med gjennomsiktig DAC så er vel matching ganske irrelevant?



Jeg sier vel ingen plass at Topping er dårlig, men at jeg har ingen god erfaring med den jeg har.
Selvfølgelig har jeg testet min Topping i kjellerstua også hvor det er en annen forsterker og resultatet er det samme der. Så min erfaring er at min Topping er sjeleløs, livløs, uten glede og detaljer, ingen moro.
Du svarer ikke på noen av mine spørsmål. Det hjelper ikke at en DAC er bra om det er særegenheter ved utstyret den kobles til som gjør at helheten ikke fungerer. Jeg er bare nysgjerrig, da det du opplever strider mot min logikk.
 

Dalemark

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
05.02.2018
Innlegg
429
Antall liker
213
Sted
Søgne
Torget vurderinger
2
Har ikke hørt topping DAC, men div. andre kandidater rundt 10'. Sitter i dag med en Gold Note dac som jeg mener gjør mye riktig. Den har inkludert streamer.

Du må gjerne komme og høre den om det er interessant😊.
 

1/2 Tam

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.10.2015
Innlegg
6.708
Antall liker
5.896
Når kommer sjela fram da tro?
-Om prisen har betydning; kommer sjela først frem i en DAC til 10 tusen, hundre tusen, en million? Er det umulig at sjela trekker seg tilbake ved en dyrere DAC?
Og når/hvordan vet man at sjela er kommet helt fram? 🤔
Selv mener jeg at Topping sin toppmodell er et godt eksempel på at du ikke nødvendig vis får noe særlig bedre uansett pris, og samtidig er det verd merprisen i forhold til de billigste.
 

ynot

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.06.2006
Innlegg
2.398
Antall liker
1.529
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Du svarer ikke på noen av mine spørsmål. Det hjelper ikke at en DAC er bra om det er særegenheter ved utstyret den kobles til som gjør at helheten ikke fungerer. Jeg er bare nysgjerrig, da det du opplever strider mot min logikk.
Jeg har bare to forsterkere, men de er av forskjellige typer, og med de så har jeg bare den ene erfaringen med Toppingen min.

Min logikk sliter med å forstå at vi kan måle alt ;)
 

ynot

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.06.2006
Innlegg
2.398
Antall liker
1.529
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Men nå hopper jeg ut av denne tråden hvor TS ønsket seg råd om ny DAC. I så måte er han (?) i samme situasjon som meg:)
Og jeg fortalte han at jeg skal teste Myrtek Liberty DAC2, og sikkert andre før jeg bestemmer meg.

Så håper jeg på at flere kommer med forslag som jeg kan dra nytte av.
 

SiSt

Overivrig entusiast
Ble medlem
16.01.2021
Innlegg
981
Antall liker
1.576
Sted
Hamar
Kan det høres så kan det garantert måles.
Nettopp, for hva er hørsel, annet enn et måleinstrument? Så er det mye rundt hørsel som ikke er skikkelig godt forstått, både hva ørene oppfatter og hvordan det fortolkes i hjernen.
 
P

parafinoksen

Gjest
Men så er vi nå engang sånn skrudd sammen, at det ikke nødvendigvis er det som er «riktig», som er «riktig». Smaken, baken, og alt det der.
 

JENO

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.07.2003
Innlegg
2.598
Antall liker
1.377
Sted
Saksvik - Trøndelag
Jeg har bare to forsterkere, men de er av forskjellige typer, og med de så har jeg bare den ene erfaringen med Toppingen min.

Min logikk sliter med å forstå at vi kan måle alt ;)
Jeg gidder ikke diskutere om "alt" kan måles, men var mer ute etter om det var noe spesielt hjemme hos deg som gjorde at deg gjorde at denne DACen ikke fungerte. Da må i så fall erfaringene og rådene tolkes deretter.
 

bia

Hvordan målte middagen i dag?
Ble medlem
03.04.2007
Innlegg
2.073
Antall liker
3.502
Torget vurderinger
8
Må si at jeg synes alle innleggene her har noe jeg kan forstå og være enig i. Meningen er ikke fra noens side å gi Topping pepper, men siden jeg også har en billig topping dac forstår jeg hva ynot "hinter" om. Jeg er kjempefornøyd med den jeg har, men akkurat nå hører jeg på aya'en og den har noe veldig analogt og fint over seg. At den måler bra tviler jeg på, men fot får man - ofte også armer og bein.
Men at at D90SE er i en annen liga enn de aller billigste er jeg sikker på. Den har også litt høyere utgangssignal som hadde passet meg bra siden jeg har begrenset med gain i kjeden.
 

ynot

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.06.2006
Innlegg
2.398
Antall liker
1.529
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Jeg gidder ikke diskutere om "alt" kan måles, men var mer ute etter om det var noe spesielt hjemme hos deg som gjorde at deg gjorde at denne DACen ikke fungerte. Da må i så fall erfaringene og rådene tolkes deretter.
Toppingen er testet i to forskjellige rom med to forskjellige forsterkere. På ingen måte allmengyldig, men for meg en pekepinn.
Det mest spesielle er kanskje at begge rom er mer eller mindre akkustisk behandlet. Ellers vet jeg ikke om noe spesielt.
 

larkrla

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.11.2005
Innlegg
3.098
Antall liker
2.290
Sted
Sørlandet
Torget vurderinger
2
Om det er en Bluetooth-dac trådstarter er ute etter, ville jeg sett på Cambridge Dac Magic 200. Den er langt innafor budsjett og har det meste, og låter bra. Ellers ville jeg tatt en titt på produktene fra Ifi-audio.
Men om bakgrunnen for Bluetooth er ønske om å streame spotify fra mobilen ville jeg mye heller sett etter en streaming-dac med innebygd Spotify Connect. Det låter bedre, man kan da bruke wifi eller kablet for selve streamingen, og telefonen da kun som en slags fjernkontroll.
Mitt tips er da Cambridge CXN V2 som er over budsjett, men om man tar en titt på EU-nettsiden til Cambridge Audio ser man at den skal nedover i pris og er nå priset der til 1099€ som er en veldig god pris for et veldig godt produkt.
 

HCS

En vanlig fyr fra bygda..
Ble medlem
22.02.2007
Innlegg
26.718
Antall liker
32.599
Sted
Nesten Gjøvik..
Torget vurderinger
28
Generelt låter dac som er basert på Sabre chip ikke my cup of tea. AKM feks har en lyd jeg langt enklere finner glede av. Uansett resten av systemet. Go wonder..
 

MakkinTosken

En kjekkas
Ble medlem
21.02.2020
Innlegg
13.585
Antall liker
34.308
Sted
og til
Torget vurderinger
6
Generelt låter dac som er basert på Sabre chip ikke my cup of tea. AKM feks har en lyd jeg langt enklere finner glede av. Uansett resten av systemet. Go wonder..
Veldig fornøyd med McIntosh og D1100 med Sabre ble et løft her. Derfor jeg mistenker at det som skjer etter konverteren skaper mye av stanken. Klart null betydning for noen andre enn meg hva jeg mener. 😁(y)
 

JENO

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.07.2003
Innlegg
2.598
Antall liker
1.377
Sted
Saksvik - Trøndelag
Generelt låter dac som er basert på Sabre chip ikke my cup of tea. AKM feks har en lyd jeg langt enklere finner glede av. Uansett resten av systemet. Go wonder..
Ble mindre utvalg for deg da, etter at AKM-fabrikken brant ned. Var vel mange DAC-produsenter som byttet til ESS Sabre da som eneste reelle alternativ.

Har du testet relativt like konstruksjoner/filosofier fra f.eks samme produsent der stort sett bare chipen er forskjellig, sånn at du vet at det er chipen som står for en eventuell forskjell?
 
  • Liker
Reaksjoner: HCS

HCS

En vanlig fyr fra bygda..
Ble medlem
22.02.2007
Innlegg
26.718
Antall liker
32.599
Sted
Nesten Gjøvik..
Torget vurderinger
28
Ble mindre utvalg for deg da, etter at AKM-fabrikken brant ned. Var vel mange DAC-produsenter som byttet til ESS Sabre da som eneste reelle alternativ.

Har du testet relativt like konstruksjoner/filosofier fra f.eks samme produsent der stort sett bare chipen er forskjellig, sånn at du vet at det er chipen som står for en eventuell forskjell?
Nok å velge i er det mest sannsynlig uansett, så ingen tårer av den grunn.

Jeg har eid fire ulike Sabre dac. Av ulike merker. Eid.. Ikke av samme produsent. Sikkert derfor jeg finner Sabre å av mindre interesse. Ja, "fantastiske" Topping har vært innom, større modell.

Uansett, smak har lite med hva TS vil ha svar på. Move on
 

Powercon

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.09.2022
Innlegg
1.411
Antall liker
1.296
Sted
Horten
Ja, har sett tilbudet, men den har jo ingen DAC innebygget. Det er vel DAC TS spør etter?
Selvsagt har den det. Som Flageborg sier så kan den stå som Pre-Amp og være Streamer-DAC-forforsterker i ett. Eller man kan sette den som Player da er den Streamer-DAC. Kan også være ren streamer, da den har Optisk og Coax ut også (aldri prøvd den utgangen selv).
Kombiner dette med multirom og Yamaha sin lydsignatur, og den er en flott liten sak. :cool:
 

Flageborg

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.02.2005
Innlegg
6.597
Antall liker
3.136
Torget vurderinger
0
Kan også være ren streamer, da den har Optisk og Coax ut også (aldri prøvd den utgangen selv).
Vinylen er koblet til AUX In og ut gjennom Coax
Wav-biblioteket på NAS SSD'er kjøres også ut gjennom Coax
Funker glimrende (y)
 

1/2 Tam

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.10.2015
Innlegg
6.708
Antall liker
5.896
Selvsagt har den det. Som Flageborg sier så kan den stå som Pre-Amp og være Streamer-DAC-forforsterker i ett. Eller man kan sette den som Player da er den Streamer-DAC. Kan også være ren streamer, da den har Optisk og Coax ut også (aldri prøvd den utgangen selv).
Kombiner dette med multirom og Yamaha sin lydsignatur, og den er en flott liten sak. :cool:
Jeg googlet WXC 50 og DAC og da kom dette frem:

31. okt. 2021 — Yamaha sin kompakte WXC-50 er en streamer som har fanget vår ... Men i egenskap av å være en ren transport uten intern DAC faller den helt ...

Det viser seg at det er tatt ut av en annen sammenheng og hadde jeg tenkt meg om så må den jo ha DAC siden det er streamer i den.
 

ynot

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.06.2006
Innlegg
2.398
Antall liker
1.529
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Veldig fornøyd med McIntosh og D1100 med Sabre ble et løft her. Derfor jeg mistenker at det som skjer etter konverteren skaper mye av stanken. Klart null betydning for noen andre enn meg hva jeg mener. 😁(y)
hehe, en null mer enn hva TS ser for seg :p
Men det låter sikkert bra.
 

rolf

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
16.04.2003
Innlegg
281
Antall liker
139
Sted
Sogn & Fjordane
For å utdype litt:

I stua har jeg et OK anlegg og har noen akkustiske tiltak (bassfeller bak HT og "god" absorbsjon i bakvegg.) og likevel synes jeg at musikken ikke hadde noe glede og liv og moro og følelser og.... (ja, blomstrete ord som vi er så gode på). Kjedelig er kanskje ordet, eller livløst.
I kjellerstua har jeg et noe bedre anlegg så jeg flyttet DACen derfra og opp i stua. I stua står en Topping (er vel en av de minste de har).
Den testen ga meg svaret. Det er ikke rommet, HT eller forsterker som ikke holder mål, det er DACen. Plutselig var musikk moro, livlig, detaljert, åpen osv osv. Så satte jeg tilbake til Topping og med en gang ble jeg sur og fikk hengeleppe. Koblet over til DACen fra kjellerstua og smilet var tilbake.

Ja, det er en betydelig prisforskjell. Bang for the buck er det ikke Topping som har hjemme hos meg iaff.
Men for all del, vi er forskjellige.

Den første DACen jeg kommer til å se på er Mytek Liberty DAC 2 som er noe over det du ser for deg, men ikke så veldig langt over. Jeg vet ikke hvor god den er, enda, men det et alterativ jeg kommer til å se på.
Jeg byttet ut min Topping 90SE og puttet inn nevnte M Liberty DAC 2. Jeg angrer ikke🎼🎼👍
 

bia

Hvordan målte middagen i dag?
Ble medlem
03.04.2007
Innlegg
2.073
Antall liker
3.502
Torget vurderinger
8
Setter pris på den gode responsen her.

Det er flere kandidater som jeg kunne tenke meg. De jeg tenker har størst potensial er selvfølgelig en del dyrere enn det jeg hadde sett for meg å bruke i utgangspunktet men det er vel alltid slik det er.
I første omgang er det Denafrips Ares 12th og Gustard R26 som frister mest. Topping D90SE fremstår som "billig" i forhold så det er mulig den kan trekke det lengste strået likevel.
 

Powercon

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.09.2022
Innlegg
1.411
Antall liker
1.296
Sted
Horten
Det er jo en fordel med å kjøpe den Topping D90 dac'en: Den trenger ikke dempeføtter og hyperspesielle kabler for å fungere 100%. :cool:
 

bia

Hvordan målte middagen i dag?
Ble medlem
03.04.2007
Innlegg
2.073
Antall liker
3.502
Torget vurderinger
8
Da ble jeg jammen meg offer for black friday tilbud.
Med 10% avslag, gratis frakt og kort leveringstid ble det Topping som trakk det lengste strået.
Blir gøy å prøve.
Benyttet også anledningen til å få med en Wiim streamer.
 

ynot

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.06.2006
Innlegg
2.398
Antall liker
1.529
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Da ble jeg jammen meg offer for black friday tilbud.
Med 10% avslag, gratis frakt og kort leveringstid ble det Topping som trakk det lengste strået.
Blir gøy å prøve.
Benyttet også anledningen til å få med en Wiim streamer.
Håper du blir fornøyd 🙂
 
  • Liker
Reaksjoner: bia
Topp Bunn