Politikk, religion og samfunn Da smørkrisen kom til landet.

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • N

    Nifelheim

    Gjest
    ikke noe av hva de importerte var bedre enn kviteseidsmør.
     

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    19.138
    Antall liker
    9.456
    Nifelheim skrev:
    ikke noe av hva de importerte var bedre enn kviteseidsmør.
    [Ironi på]

    Vrøvl. Alt av importert mat er bedre enn den norskproduserte. Også så billig!!!

    [Ironi av]
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.529
    Antall liker
    35.428
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Nifelheim skrev:
    ikke noe av hva de importerte var bedre enn kviteseidsmør.
    Kviteseidsmøret er et glimrende eksempel på hva Tine og norsk landbruk forøvrig burde gjort mye mer av. Et differensiert produkt som gir mulighet til å hente ut en merpris fra betalingsvillige og kvalitetsbevisste kunder. Tilknytningen til et geografisk sted beskytter det mot kopiering og skaper et (mer eller mindre reellt) inntrykk av begrenset tilgang, noe som igjen gir en prisbeskyttelse. Da er det nesten bare frekkheten som begrenser hvor godt man kan ta seg betalt.

    Her er et annet eksempel på at noen i Tine kanskje omsider er i ferd med å tenke litt:
    http://www.tine.no/produkter/siste-nytt/269943.cms?tinemelk-fra-garder-i-din-region

    Men det er dessverre blant de få unntakene fra "enhetstanken" som ser ut til å styre mesteparten av sektoren. Og da gir man ikke kjedene noen andre differensieringsmuligheter enn å forsøke å kna ned prisene enda litt mer enn hva konkurrentene gjør.
     
    V

    vredensgnag

    Gjest
    Kviteseidsmør har en spesiell historie.

    Tine ønsker at alt smør skal være homogenisert, og kjempet i alle år mot meierier som ikke fulgte det påbudet. Men på Kviteseid i Telemark sa de til helvete med Tine-mafiaen, og insisterte på å lage smøret på sitt vis. Det ga et herlig smør, med en spesiell smak som lokalbefolkningen forlangte å få.
    Dette mislikte Tine, og de kom med trusler mot meieriet, som likevel fortsatte å lage smøret på sitt vis. Kjennere, pluss de heldige (som meg) som kom inn i jungeltelegrafen, fikk tips fra lokalbefolkningen om hvilket produksjonsnummer man skulle kikke etter på baksiden av vanlige Tine-pakker, om man ville ha smør fra Kviteseid, og det hendte jeg kjøpte ekstra med pakker når jeg var i Telemark.

    Men etter noen år så Tine lyset og lanserte Kviteseidsmør som et eget merke, men utrolig nok flyttet de produksjonen til Aust-Agder, til Sør Setesdal (og Tines "minste" meieri). Så nå smaker det slett ikke slik det gjorde da det kom fra Kviteseid.

    I ledelsen i Tine er det idioter i hundretall.

    Bortsett fra det er det selvsagt helt korrekt at man kan generere høyere inntekter ved større differensiering i produktkvalitet og opprinnelsessæregenheter. Men det gidder ikke byråkratiet ta seg tid til, siden det er langt lettere å administerere homogeniserte produkter, mens man driver lobby-virksomhet for å sikre at man aldri får konkurranse utenfra.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.529
    Antall liker
    35.428
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Vi har jo raljert litt med øl vs melk tidligere i denne tråden, men det kan jo være interessant å minne om at etterhvert som Ringnes/Carlsberg har kjøpt seg opp til markedsdominans, har de latt alle de lokale merkene leve videre. I Trondheim drikker man fortsatt Dahls pils, i Bodø Nordlandsbryggeriets, i Oslo Ringnes, og så videre. I tillegg har det plutselig dukket opp andre merker ved siden av disse i butikkhyllene, som f eks Carlsberg, Tuborg, Guiness, osv. Ringnes har ikke engang lov til å si på hjemmesiden sin at det er de som står bak alle sammen. Men det er det.

    Det ville vært komplett idiotisk for Ringnes å legge ned alle de merkene og produktvariantene for å erstatte dem med en standardisert "norsk enhetspils", selv om logistikken sikkert ville blitt enklere slik. Hvem kunne vel funnet på å gjøre noe så dumt? ::)
     

    totte

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.04.2007
    Innlegg
    7.296
    Antall liker
    2.499
    Torget vurderinger
    0
    Usedvanlig klar tale fra Departementsråden.

    Det ser ut til at Tine tvinges til å ta kostnaden, og Synnøve Finden vil nok bruke denne saken for det den er verd fremover. Tine taper markedsandeler gjennom at fler og fler avskyr dem, og goodwillen i forhold til landbrukspolitikk og tollsatser på f.eks ost som konkurerer med Jarlsberg svekkes noe over tid. Jeg tror ikke denne saken har mye å si for Tines "omdømme"( :p) i det store og hele, men det er nå uansett en liten gla'sak.
    :)
     

    oct

    Æresmedlem
    Ble medlem
    09.04.2009
    Innlegg
    12.260
    Antall liker
    8.269
    Sted
    Oslo
    vredensgnag skrev:
    Kviteseidsmør har en spesiell historie.

    Tine ønsker at alt smør skal være homogenisert, og kjempet i alle år mot meierier som ikke fulgte det påbudet. Men på Kviteseid i Telemark sa de til helvete med Tine-mafiaen, og insisterte på å lage smøret på sitt vis. Det ga et herlig smør, med en spesiell smak som lokalbefolkningen forlangte å få.
    Dette mislikte Tine, og de kom med trusler mot meieriet, som likevel fortsatte å lage smøret på sitt vis. Kjennere, pluss de heldige (som meg) som kom inn i jungeltelegrafen, fikk tips fra lokalbefolkningen om hvilket produksjonsnummer man skulle kikke etter på baksiden av vanlige Tine-pakker, om man ville ha smør fra Kviteseid, og det hendte jeg kjøpte ekstra med pakker når jeg var i Telemark.

    Men etter noen år så Tine lyset og lanserte Kviteseidsmør som et eget merke, men utrolig nok flyttet de produksjonen til Aust-Agder, til Sør Setesdal (og Tines "minste" meieri). Så nå smaker det slett ikke slik det gjorde da det kom fra Kviteseid.

    I ledelsen i Tine er det idioter i hundretall.

    Bortsett fra det er det selvsagt helt korrekt at man kan generere høyere inntekter ved større differensiering i produktkvalitet og opprinnelsessæregenheter. Men det gidder ikke byråkratiet ta seg tid til, siden det er langt lettere å administerere homogeniserte produkter, mens man driver lobby-virksomhet for å sikre at man aldri får konkurranse utenfra.
    Lurer på om det ikke er homogeniseringen, men pasteuriseringen som tar knekken på den gode smaken.

    mvh.

    oct
     

    Audiophile-Arve

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    20.705
    Antall liker
    7.947
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0
    Asbjørn skrev:
    Nifelheim skrev:
    ikke noe av hva de importerte var bedre enn kviteseidsmør.
    Kviteseidsmøret er et glimrende eksempel på hva Tine og norsk landbruk forøvrig burde gjort mye mer av.(...) Da er det nesten bare frekkheten som begrenser hvor godt man kan ta seg betalt.
    Ein let fløyta stå litt lenger, og har i meir salt når kinninga er over....så har vi på anna merke, og aukar prisen.
    De er pinade like lettlurte med smør som når det gjeld kablar, gutar! 8)
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.529
    Antall liker
    35.428
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Kanskje, kanskje ikke. Poenget her var hvordan Tine kunne utnytte den betalingsvilligheten som finnes i markedet. Da må de ha en historie å fortelle, ikke bare "one size fits all" og så ty til tvang hvis konsumenten ikke er enig. Tilstrekkelig differensierte produkter med ulike prispunkter er den opplagte metoden. Der kan de sikkert lære noe av kabelprodusentene. Om ikke annet er de gode på historiefortelling.
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.534
    Antall liker
    9.692
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Var på en fest hvor en alternativmedisiner hardnakket påsto at homogenisering av melkens proteiner var årsaken til beinskjørhet her i landet. Jaja. Dette hadde hun studert, må vite. Selv fant jeg det best å holde kjeft og nyte de gode vinene.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.723
    Antall liker
    9.351
    Sted
    Trondheim
    Saken dreier seg vel ikke om kvaliteten på smøret, men om en aktørs dobbeltrolle og monopolsituasjon, og ikke minst om dennes oppførsel i forhold til sine kunder og sine (få) konkurrenter.
    Selv syns jeg Tines smør er kvalitetsmessig helt utmerket. Det belgiske smøret som vi kunne kjøpe i en periode var helt greit, men det var jo noe utvannet - hvis du smeltet det for bruk til steking kom det ut en del vann. Og det var mye mer smøremykt enn Tines smør, noe som jo tyder på at det var tilsatt en del planteolje.
    Så Tine kan produsere godt smør. Derfor blir det så underlig at de er livredde for konkurranse. Stoler de ikke på sitt eget produkt?
    Når det gjelder Kvitseidsmøret er jo det spesielt. Det har en overtone av sitrus som jeg finner svært spennende. Hvor dette sitruspreget kommer fra aner jeg ikke - tilsetter de noe?
    I et land med liten befolkning og stor spredning i bosetting kan en monopolordning i noen tilfeller forsvares. Tenk bare på hvordan det norske Vinmonopolet fungerer. Det er vel ingen land i verden som har bedre utvalg i kvalitetsvin, og der dette er mer tilgjengelig enn i Norge? Prisene på kvalitetsvin er i Norge svært lave (men det er lite av dårlig billigvin uten særpreg og smak), og tilgjengeligheten med nettbutikk med levering med posten gjør at hele landet får tilgang på det man vil av vin. Men her har vi jo ingen egenproduksjon som skal forsvares.

    Men den måten Tine oppfører seg mot sine kunder og konkurrenter er helt usmakelig. Så jeg støtter fullt ut en boikott av Tine. Jeg kjøper ikke ost eller melk fra Tine. Jeg spiser nesten ikke smør, så det lille jeg trenger kommer jeg til å ta med meg fra utlandet.
     

    Audiophile-Arve

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    20.705
    Antall liker
    7.947
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0
    Tine har ein brun variant av setersmøret, der dei har brukt ekstra sur fløyte. Eg kjenner ikkje sitrus-smak av Kvitseidsmøret, men det har vesentleg meir syrleg smak enn standard setersmør.
    Tine brun er morosam på vaflar, men kanskje i tøffaste laget til å vere standard-smør. Du kan definitivt ikkje bruke slikt til Sarah Bernard-kakefyll.
    Når det gjeld smørideologi m.m., avstår eg frå å kommentere. Revolusjonen kjem nok eine eller andre vegen, utan omsyn til kva eg skriv her....
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.534
    Antall liker
    9.692
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Problemet er blandingen av rollene som distributør, produsent og markedsregulator. Det var først når rollene som importør og slagsledd ble delt at Vinmonopolordningen i Norge ble skikkelig god - kombinert med det faktum at vi ikke har noen produksjon å forsvare - jeg kan bare tenke meg hvor elendig VP hadde vært om de primært skulle ivareta norske produsentinteresser. Jeg er skeptisk til en ubetinget tro på markedet i alle mulige sammenhenger, men en oppbryting av Tines monopolmakt på alle disse ulike områdene ser ut til å være nødvendig. Det eneste som kan bidra til dette er at konsumentene velger med beina og unngår Tines (og Prior og andre assosierte selskapers) produkter så langt som mulig. Her i huset har vi i flere år konsekvent valgt alternativer der og når de er tilgjengelig.
     

    Audiophile-Arve

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    20.705
    Antall liker
    7.947
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0
    erato skrev:
    Problemet er blandingen av rollene som distributør, produsent og markedsregulator. Det var først når rollene som importør og slagsledd ble delt at Vinmonopolordningen i Norge ble skikkelig god - kombinert med det faktum at vi ikke har noen produksjon å forsvare - jeg kan bare tenke meg hvor elendig VP hadde vært om de primært skulle ivareta norske produsentinteresser. Jeg er skeptisk til en ubetinget tro på markedet i alle mulige sammenhenger, men en oppbryting av Tines monopolmakt på alle disse ulike områdene ser ut til å være nødvendig. Det eneste som kan bidra til dette er at konsumentene velger med beina og unngår Tines (og Prior og andre assosierte selskapers) produkter så langt som mulig. Her i huset har vi i flere år konsekvent valgt alternativer der og når de er tilgjengelig.
    Eg vel aldri alternativ, bortsett frå når dei er betre, billegare, meir etisk korrekte, sunnare, eller lettare tilgjengelege.
    Men monopol er ikkje bra.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.723
    Antall liker
    9.351
    Sted
    Trondheim
    Ja, erato. Vinmonopolet var en trist affære i sin tid, men med den fornyingen som skjedde ved delingen av oppgavene ble det plutselig til en topp vinbutikk.
     

    Audiophile-Arve

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    20.705
    Antall liker
    7.947
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0
    otare skrev:
    Ja, erato. Vinmonopolet var en trist affære i sin tid, men med den fornyingen som skjedde ved delingen av oppgavene ble det plutselig til en topp vinbutikk.
    Til gjengjeld vart prisane langt høgre då vi lot kraftselskapa få "fri konkurranse" på inntektssida, medan utgiftene vart overførte til forbrukarane i langt større grad.
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.534
    Antall liker
    9.692
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Audiophile-Arve skrev:
    otare skrev:
    Ja, erato. Vinmonopolet var en trist affære i sin tid, men med den fornyingen som skjedde ved delingen av oppgavene ble det plutselig til en topp vinbutikk.
    Til gjengjeld vart prisane langt høgre då vi lot kraftselskapa få "fri konkurranse" på inntektssida, medan utgiftene vart overførte til forbrukarane i langt større grad.
    erato skrev:
    Jeg er skeptisk til en ubetinget tro på markedet i alle mulige sammenhenger, men en oppbryting av Tines monopolmakt på alle disse ulike områdene ser ut til å være nødvendig.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.723
    Antall liker
    9.351
    Sted
    Trondheim
    Nettopp. Jeg er ikke motstander av reguleringstiltak - jeg tror ikke at markedskreftene vil fungere i alle situasjoner. Det er bare snakk om å finne reguleringstiltak som fungerer. Jeg synes ikke man har funnet en god organisering av dette gjennom Tine.
     

    Odd J

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.07.2007
    Innlegg
    3.823
    Antall liker
    2.810
    Torget vurderinger
    1
    totte skrev:
    vredensgnag skrev:
    Regner med at folk fikk med seg Bondebladets propagandavri på henteaksjonen?

    http://www.bondebladet.no/mat-og-marked/2012/03/15/her-er-smoeret-vi-ikke-vil-kjoepe.aspx
    Fy faen, j-æ-v-l-a bønder!

    Jeg vurderer å begynne å faste for å gi mitt lille bidrag til hele standens konkurs og undergang. Litt må man ofre for det man tror på.
    Det holder ikke å spise mindre. du må produsere mindre dritt også.

    Bondens gull vet du...
     
    C

    Cyber

    Gjest
    Odd J skrev:
    totte skrev:
    vredensgnag skrev:
    Regner med at folk fikk med seg Bondebladets propagandavri på henteaksjonen?

    http://www.bondebladet.no/mat-og-marked/2012/03/15/her-er-smoeret-vi-ikke-vil-kjoepe.aspx
    Fy faen, j-æ-v-l-a bønder!

    Jeg vurderer å begynne å faste for å gi mitt lille bidrag til hele standens konkurs og undergang. Litt må man ofre for det man tror på.
    Det holder ikke å spise mindre. du må produsere mindre dritt også.

    Bondens gull vet du...
    Jeg trodde lavere inntak påvirket slikt også? :)
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Bach_Man skrev:
    vredensgnag skrev:
    Regner med at folk fikk med seg Bondebladets propagandavri på henteaksjonen?

    http://www.bondebladet.no/mat-og-marked/2012/03/15/her-er-smoeret-vi-ikke-vil-kjoepe.aspx
    Hvis folk foretrekker det norske smøret er det vel greit for bøndene og Tine at tollen blir fjernet.
    Tine kan ikke få stort høyere markedsandeler enn de har i dag. Det har et totalt monopol på dette segmentet og har ingenting å tjene på å slippe til noen som helst konkurrerende produkter.

    De må fratas deres monopol med makt.

    Inntil det skjer er det viktig at så mange som mulig slutter å kjøpe, ikke bare smør, men alle produkter laget av denne korrupte mafiaen. Slutt å kjøre deres melk, deres yoghurt og deres oster. Ikke fordi det er dårlige produkter, men fordi man ikke bør støtte slik mafiavirksomhet og korrupt maktmisbruk som de bedriver. Det begynner å gå opp for folk hvor pill råttent dette systemet er, og da bør folk reager og vise at de ikke finner seg i å bli behandlet som dritt eller lobotomerte melkekyr.
     

    niels

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.10.2002
    Innlegg
    3.955
    Antall liker
    1.293
    Sted
    Nadadouro, Portugal
    Var i lykkerus da der endelig var belgisk smør i butikkene, men ja, en dag var det borte, forklaringen kom jo i Aftenposten.
    At det går an er jo helt ufatteligt! Er kanskje nevnt tidligere i tråden men var det ikke Bondelaget også der boikottet to hoteller fordi de kjøpte meierivarer fra Q-melk?
    Her i huset kjøper vi ikke varer fra Tine.
     

    BT

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Innlegg
    21.009
    Antall liker
    6.240
    Merkelig dette gnaget mot Tine. De innretter seg jo bare som enhver bedrift som får det privilegiet det er å bli tildelt monopol.
     

    Odd J

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.07.2007
    Innlegg
    3.823
    Antall liker
    2.810
    Torget vurderinger
    1
    BT skrev:
    Merkelig dette gnaget mot Tine. De innretter seg jo bare som enhver bedrift som får det privilegiet det er å bli tildelt monopol.
    Tine er jo eid av norske bønder. Skulle nesten tro at de har monopol på å være bønder også....! Kan du fatte hvordan de kan finne på å organisere seg i eget meieriselskap slik at de får kontroll på litt mer av matverdikjeden? Skulle vært forbudt.
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Odd J skrev:
    BT skrev:
    Merkelig dette gnaget mot Tine. De innretter seg jo bare som enhver bedrift som får det privilegiet det er å bli tildelt monopol.
    Tine er jo eid av norske bønder. Skulle nesten tro at de har monopol på å være bønder også....! Kan du fatte hvordan de kan finne på å organisere seg i eget meieriselskap slik at de får kontroll på litt mer av matverdikjeden? Skulle vært forbudt.
    Det som skulle vært forbudt var den monopolsituasjonen de har fått lov å opprette. At det er noen bønder som er medeiere i denne private monopolbedriften er av null betydning, om det var feiere som var aksjonærer ville det ikke gjort noen forskjell. Det er også uhørt at én kommersiell aktør skal ha en dobbeltrolle som markedsregulator. Deres eneste agenda er å eliminere all konkurranse og tvinge nordmenn til kun å handle deres merker. Tines monopol kveler all konkurranse fra andre leverandører og tvinger bønder til å være med i denne mafiaen.

    Deres siste overgrep mot forbrukerne bør bli en prioritert sak for konkurransetilsynet. Dagbøter i millionklassen inntil de konkurrerende produktene var tilbake i butikkhyllene ville vært på sin plass. Det er nok en ønskedrøm.

    Mer gledelig er det at flere og flere får opp øynene for hva Tine er og hva de foretar deg, og kommer etterhvert til det naturlige valget at "Her i huset handler vi ikke produkter fra Tine".
     

    BT

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Innlegg
    21.009
    Antall liker
    6.240
    Odd J skrev:
    BT skrev:
    Merkelig dette gnaget mot Tine. De innretter seg jo bare som enhver bedrift som får det privilegiet det er å bli tildelt monopol.
    Tine er jo eid av norske bønder. Skulle nesten tro at de har monopol på å være bønder også....! Kan du fatte hvordan de kan finne på å organisere seg i eget meieriselskap slik at de får kontroll på litt mer av matverdikjeden? Skulle vært forbudt.
    Klart det skulle vært forbudt, som ellers i næringslivet.
     

    Odd J

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.07.2007
    Innlegg
    3.823
    Antall liker
    2.810
    Torget vurderinger
    1
    BT skrev:
    Odd J skrev:
    BT skrev:
    Merkelig dette gnaget mot Tine. De innretter seg jo bare som enhver bedrift som får det privilegiet det er å bli tildelt monopol.
    Tine er jo eid av norske bønder. Skulle nesten tro at de har monopol på å være bønder også....! Kan du fatte hvordan de kan finne på å organisere seg i eget meieriselskap slik at de får kontroll på litt mer av matverdikjeden? Skulle vært forbudt.
    Klart det skulle vært forbudt, som ellers i næringslivet.
    Ja det var jo mye bedre om hver bonde levde isolert i sin egen lille boble (les bondegård), produserte litt melk og kjøtt og levde i håpet om at noen forbarmet seg over han og kom og kjøpte produktene hans. Snille onkel Ole Robert og vennene hans har sikkert så stort et hjerte at det sikkert ordnet seg...

    Søk opp mine tidligere innlegg i denne og den andre landbrukstråden så kan du lese deg opp på hvordan bøndene har organisert vareproduksjon og foredling.
     

    BT

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Innlegg
    21.009
    Antall liker
    6.240
    Odd J skrev:
    BT skrev:
    Odd J skrev:
    BT skrev:
    Merkelig dette gnaget mot Tine. De innretter seg jo bare som enhver bedrift som får det privilegiet det er å bli tildelt monopol.
    Tine er jo eid av norske bønder. Skulle nesten tro at de har monopol på å være bønder også....! Kan du fatte hvordan de kan finne på å organisere seg i eget meieriselskap slik at de får kontroll på litt mer av matverdikjeden? Skulle vært forbudt.
    Klart det skulle vært forbudt, som ellers i næringslivet.
    Ja det var jo mye bedre om hver bonde levde isolert i sin egen lille boble (les bondegård), produserte litt melk og kjøtt og levde i håpet om at noen forbarmet seg over han og kom og kjøpte produktene hans. Snille onkel Ole Robert og vennene hans har sikkert så stort et hjerte at det sikkert ordnet seg...
    Det ville definitivt vært bedre om det eksisterte et titalls meierier som faktisk konkurrerte. Det andre ytterpunktet er som kjent ikke eneste alternativ til monopol.

    Ole Robert, og ikke minst faren, er flinke til å konkurrere. Uten dem ville maten her i landet vært mye dyrere.
     
    V

    vredensgnag

    Gjest
    Odd J skrev:
    BT skrev:
    Merkelig dette gnaget mot Tine. De innretter seg jo bare som enhver bedrift som får det privilegiet det er å bli tildelt monopol.
    Tine er jo eid av norske bønder. Skulle nesten tro at de har monopol på å være bønder også....! Kan du fatte hvordan de kan finne på å organisere seg i eget meieriselskap slik at de får kontroll på litt mer av matverdikjeden? Skulle vært forbudt.
    Hvilken kontroll over matverdikjeden?

    Norske bønder er underbetalt, har null medinnflytelse på hva matkollektivene foretar seg og svetter for å finansiere pampeveldet mellom kollektivene og disses avtakere.

    Du må bestemme deg. Enten så går det, i følge dine mange innlegg, økonomisk dårligere for norske bønder over årene - mao ingen økning i verdiskapingen og dermed null innflytelse over "matverdikjeden".

    Ellers også vet ikke bøndene hva de skal gjøre med den kontrollen, annet enn å skyte seg selv i foten.

    Hva er best?
     
    V

    vredensgnag

    Gjest
    BT skrev:
    Odd J skrev:
    BT skrev:
    Odd J skrev:
    BT skrev:
    Merkelig dette gnaget mot Tine. De innretter seg jo bare som enhver bedrift som får det privilegiet det er å bli tildelt monopol.
    Tine er jo eid av norske bønder. Skulle nesten tro at de har monopol på å være bønder også....! Kan du fatte hvordan de kan finne på å organisere seg i eget meieriselskap slik at de får kontroll på litt mer av matverdikjeden? Skulle vært forbudt.
    Klart det skulle vært forbudt, som ellers i næringslivet.
    Ja det var jo mye bedre om hver bonde levde isolert i sin egen lille boble (les bondegård), produserte litt melk og kjøtt og levde i håpet om at noen forbarmet seg over han og kom og kjøpte produktene hans. Snille onkel Ole Robert og vennene hans har sikkert så stort et hjerte at det sikkert ordnet seg...
    Det ville definitivt vært bedre om det eksisterte et titalls meierier som faktisk konkurrerte. Det andre ytterpunktet er som kjent ikke eneste alternativ til monopol.

    Ole Robert, og ikke minst faren, er flinke til å konkurrere. Uten dem ville maten her i landet vært mye dyrere.
    Hele utspillet om matkjedeutvalget og debatten rundt var et dårlig skjult forsøk på å forsøke å åpne for direkteomsetning.

    Siste året har kollektivene spilt sine kort så dårlig at de snart vil bli fratatt regulatorrollen.
     

    Odd J

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.07.2007
    Innlegg
    3.823
    Antall liker
    2.810
    Torget vurderinger
    1
    Det er fritt fram å søke om å få starte meieri i Norge og det er en miks av flere typer meieri allerede i Norge. Du har Tine som er størst, de eies av bøndene selv, drevet som samvirkeselskap der leveranser til Tine gir medlemskap. Det finnes rene aksjeselskap a la Synnøve Finden og Q og så har du en rekke småbedrifter som leverer nisjeprodukter basert på egen foredling av kumelk/geitemelk. De siste gjør egentlig det samme i småskala som Tine gjør i storskala.

    Det er fritt fram å kjøpe seg gård og begynne. Norsk landbruk trenger rekruttering.
     
    K

    Kaare G. Opsahl

    Gjest
    Odd J skrev:
    BT skrev:
    Odd J skrev:
    BT skrev:
    Merkelig dette gnaget mot Tine. De innretter seg jo bare som enhver bedrift som får det privilegiet det er å bli tildelt monopol.
    Tine er jo eid av norske bønder. Skulle nesten tro at de har monopol på å være bønder også....! Kan du fatte hvordan de kan finne på å organisere seg i eget meieriselskap slik at de får kontroll på litt mer av matverdikjeden? Skulle vært forbudt.
    Klart det skulle vært forbudt, som ellers i næringslivet.
    Ja det var jo mye bedre om hver bonde levde isolert i sin egen lille boble (les bondegård), produserte litt melk og kjøtt og levde i håpet om at noen forbarmet seg over han og kom og kjøpte produktene hans. Snille onkel Ole Robert og vennene hans har sikkert så stort et hjerte at det sikkert ordnet seg...

    Søk opp mine tidligere innlegg i denne og den andre landbrukstråden så kan du lese deg opp på hvordan bøndene har organisert vareproduksjon og foredling.
    Slutt å legg ansvaret over på den enkelte bonde. Like dumt som om den enkelte billist organiserer bygging og drifting av veier
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn