Politikk, religion og samfunn Da smørkrisen kom til landet.

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • BT

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Innlegg
    21.006
    Antall liker
    6.233
    Fin trim det. Gammeltanta mi syslet med sæterdrift da jeg var liten. Da ble vi satt til å kjerne smør. Man kjente det godt i armene etter en stund. Så ble det skjørost med rømme etterpå som belønning. Vi fant vel ut at ekte sæterrømme er noe annet enn det Tine kaller ekte sæterrømme...
     

    Ulf-B

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2008
    Innlegg
    7.905
    Antall liker
    2.086
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    20
    Gjestemedlem skrev:
    realist skrev:
    Hvorfor ikke ta saken i egne hender, lag ditt eget smør! ;D

    http://www.adressa.no/tv/?id=18287
    Problemet er at tollmurene har forårsaket mangel på kremfløte også i butikkene.
    Snart blir det sikkert mangel på håndmiksere også. Hver mann sin håndmikser og sin lille lysegrønne plastbolle - hvorfor er jeg alltid i feil bransje?
     

    Gubra

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.08.2004
    Innlegg
    2.997
    Antall liker
    721

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.734
    Antall liker
    21.599
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Greit med en påminnelse om hvor elendig planøkonomi virker sånn innimellom.
     

    Espen R

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Innlegg
    10.127
    Antall liker
    2.649
    Vet ikke om det er nevnt tidligere, men hadde sans for det super-enkle forslaget til bonden i Troms som ville ha løst smørkrisen: Hvis meieriene hadde kuttet fettprosenten i all type melk med 2% i forhold til dagens nivå, 2% mindre fett i H-melk, lettmelk, ekstra lett, kefir osv, da ville alle fått nok smør og ingen ville ha smakt forskjell på melka! Alle hadde vært happy; problem løst! ;)
     

    bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    22.148
    Antall liker
    10.646
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Kjøpte bremykt idag. Det var også meierismør på Coop i Ølen :)
     

    BT

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Innlegg
    21.006
    Antall liker
    6.233
    Espen R skrev:
    Vet ikke om det er nevnt tidligere, men hadde sans for det super-enkle forslaget til bonden i Troms som ville ha løst smørkrisen: Hvis meieriene hadde kuttet fettprosenten i all type melk med 2% i forhold til dagens nivå, 2% mindre fett i H-melk, lettmelk, ekstra lett, kefir osv, da ville alle fått nok smør og ingen ville ha smakt forskjell på melka! Alle hadde vært happy; problem løst! ;)
    Godt forslag.
     

    Espen R

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Innlegg
    10.127
    Antall liker
    2.649
    BT skrev:
    Espen R skrev:
    Vet ikke om det er nevnt tidligere, men hadde sans for det super-enkle forslaget til bonden i Troms som ville ha løst smørkrisen: Hvis meieriene hadde kuttet fettprosenten i all type melk med 2% i forhold til dagens nivå, 2% mindre fett i H-melk, lettmelk, ekstra lett, kefir osv, da ville alle fått nok smør og ingen ville ha smakt forskjell på melka! Alle hadde vært happy; problem løst! ;)
    Godt forslag.
    Vet ikke om det er så enkelt, men ser for meg at alle separeringsmaskiner (som skiller ut ønsket mengde fett fra melka) har et digitalt display og en vribryter hvor man bare vrir på knappen til ønsket mengde fett vises i det røde displayet. :D
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Valentino skrev:
    Greit med en påminnelse om hvor elendig planøkonomi virker sånn innimellom.
    Det skremmende er at dette er hverdagen for mer eller mindre alle matvarer i Norge. Den eneste forskjellen er at vi har noen få monopolister som vanligvis klarer å ha noen produkter i hyllene slik at vi ikke skal legge til den massive norske blokaden av dagligvarer. :-\

    Det er nyttig med et slik våkent øyeblikk an gang i blant, for norske forbrukere er like uvitende som fremskredne altzheimerpasienter til vanlig.
     

    BT

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Innlegg
    21.006
    Antall liker
    6.233
    Espen R skrev:
    BT skrev:
    Espen R skrev:
    Vet ikke om det er nevnt tidligere, men hadde sans for det super-enkle forslaget til bonden i Troms som ville ha løst smørkrisen: Hvis meieriene hadde kuttet fettprosenten i all type melk med 2% i forhold til dagens nivå, 2% mindre fett i H-melk, lettmelk, ekstra lett, kefir osv, da ville alle fått nok smør og ingen ville ha smakt forskjell på melka! Alle hadde vært happy; problem løst! ;)
    Godt forslag.
    Vet ikke om det er så enkelt, men ser for meg at alle separeringsmaskiner (som skiller ut ønsket mengde fett fra melka) har et digitalt display og en vribryter hvor man bare vrir på knappen til ønsket mengde fett vises i det røde displayet. :D
    Ok, jeg trodde displayet og bryteren satt på kua.
     

    Milenko

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2003
    Innlegg
    5.835
    Antall liker
    1.418
    Sted
    Steinkjer
    Ser meierismør går for 500 kroner pakken, angrer på at jeg ikke kjøpte hele eska de hadde på Ica magneten levanger forrige uke... der hadde de sikkert 50 pakker eller mer, gadd ikke rekne, mor skulle ha tre, kjøpte det.
    Kunne blitt woodhorn da...
     

    KW

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Innlegg
    6.388
    Antall liker
    389
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    1
    Jeg kjøpte smør på tirsdag jeg.



    Supra Sandvika

    Mvh.KW
     

    Vedlegg

    HC

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2002
    Innlegg
    4.120
    Antall liker
    2.616
    Torget vurderinger
    16
    Navarsete i VG: "Jeg blir provosert når jeg hører Frp klage på smørmangel og smør-kø i verdens rikeste land. Det er en milliard mennesker som sulter i verden i dag, og de fleste av dem har verken sett eller smakt smør"

    Hvordan i h..vete er det mulig å vri ut av seg den kommentaren når hele den proteksjonistiske landbrukspolitikken er konstruert for holde bla. den 3 verden unna det norske markedet?
     

    realist

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Innlegg
    3.230
    Antall liker
    277
    Gjestemedlem skrev:
    Valentino skrev:
    Greit med en påminnelse om hvor elendig planøkonomi virker sånn innimellom.
    Det skremmende er at dette er hverdagen for mer eller mindre alle matvarer i Norge. Den eneste forskjellen er at vi har noen få monopolister som vanligvis klarer å ha noen produkter i hyllene slik at vi ikke skal legge til den massive norske blokaden av dagligvarer. :-\

    Det er nyttig med et slik våkent øyeblikk an gang i blant, for norske forbrukere er like uvitende som fremskredne altzheimerpasienter til vanlig.
    "Svensk mjølkeproduksjon går ned og bønder sluttar i stort tempo"



    Mye tull her, så dere trodde at smørmangelen
    (i hovedsak drevet frem av lavkarbo-hysteriet) bare er et norsk feneomen??

    http://www.nationen.no/2011/12/09/landbruk/sverige/svensk_jordbruk/melkeproduksjon/meieri/7101632/
     

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.590
    Antall liker
    15.155
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Jeg kommer rett fra Danmark, og der fikk jeg porsjonspakker i nødhjelp fra en organisasjon vi besøkte. ;D

    Kjøpte også en pakke Lurpak saltet på veien hjem. Det får holde, for Brelett-smøret må også spises opp før jul. Og etter jul tipper jeg ting blir normale igjen, pluss at der jeg skal i julen har de nok god kontroll på dette. Gadd pokker ikke hamstre bare fordi jeg var i Kongens By, men en pakke måtte jeg ha med meg.

    Det var forresten skuffende utvalg på Føtex Fisketorvet i København. Sett bort fra Lurpak var det bare diverse varianter av Brelett (smør pluss en dæsj rapsolje). Trodde danskene hadde mer variasjon i ekte smør, men ikke i den butikken i alle fall. Tror de solgte brukbart på Kastrup også. Har nå hatt meg et par skiver med smør og dansk rullepølse, og det smakte helt ypperlig.

    Nå er det bare til å skjenke meg en anCnoc Single Malt og legge seg nedpå og høre litt ny musikk.
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Hele denne smørfadesen er jo et studium i markedsmekanismer.
     
    V

    vredensgnag

    Gjest
    Jeg leser i avisen at folk byr over 500 for en pakke meierismør? Og at enkelte vil ha langt mer enn dette, på Finn, og at små smørepakker med meierismør (kantinetypen), går for 75 kroner/stk?

    Mao. kan vi trygt gå ut ifra at veldig mange som kan lese og betale for seg er stupdumme, noe det er verdt å ha i bakhodet når man reflekterer over hvor samfunnet sjangler hen.
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    vredensgnag skrev:
    Jeg leser i avisen at folk byr over 500 for en pakke meierismør? Og at enkelte vil ha langt mer enn dette, på Finn, og at små smørepakker med meierismør (kantinetypen), går for 75 kroner/stk?

    Mao. kan vi trygt gå ut ifra at veldig mange mennesker er stupdumme, noe det er verdt å ha i bakhodet når man reflekterer over hvor samfunnet sjangler hen.
    Jeg kan ikke helt se for meg at dette er tilfelle. At noen legger ut noe for salg til tullepriser har vel mest vært humoristisk ment. Endel av annonsene er jo rett morsomme. Halvbrukte smørpakker og miniatyrpakker etc. Hvis noen har kjøpt noe av det siste har de nok handlet i vannvare. Og så er det jo alltid noen naive griske tullinger som hiver seg på fordi de innbiller seg at folk er dumme nok til å betale slike summer. Ikke ulikt de tidvis toppene med salg av "gullnummer" man ser på Finn hvis det har vært en avisartikkel om fenomenet.

    Så det reelle gråmarkedet for melkefett er nok en humoristisk såpeboble, en internetfad, eller en morsom julehistorie fra 2011.

     

    Vedlegg

    V

    vredensgnag

    Gjest
    Gjestemedlem skrev:
    vredensgnag skrev:
    Jeg leser i avisen at folk byr over 500 for en pakke meierismør? Og at enkelte vil ha langt mer enn dette, på Finn, og at små smørepakker med meierismør (kantinetypen), går for 75 kroner/stk?

    Mao. kan vi trygt gå ut ifra at veldig mange mennesker er stupdumme, noe det er verdt å ha i bakhodet når man reflekterer over hvor samfunnet sjangler hen.
    Jeg kan ikke helt se for meg at dette er tilfelle. At noen legger ut noe for salg til tullepriser har vel mest vært humoristisk ment. Endel av annonsene er jo rett morsomme. Halvbrukte smørpakker og miniatyrpakker etc. Hvis noen har kjøpt noe av det siste har de nok handlet i vannvare. Og så er det jo alltid noen naive gruske tullinger som hiver seg på fordi de innbiller seg at folk er dumme nok til å betale slike summer. Ikke ulikt de tidvis toppene med salg av "gullnummer" man ser på Finn hvis det har vært en avisartikkel om fenomenet.

    Så det reelle gråmarkedet for melkefett er nok en humoristisk såpeboble, eller en morsom julehistorie fra 2011.
    Folk sier nei til bud på 500, 600 - og venter til prisen når 800, noe de er sikre på at den gjør. Og da jeg så en tv-reportasje med folk som hadde kjørt lange avstander for å kjøpe dansk smør på kaien i Kristiansand ... og disse stod i lang, lang sovjetaktig kø!

    Jeg gleder meg til panikken rundt Kakelinna. Men hva om den uteblir i år, pga mindre baking?

    Kakelinna, som noen steder også ble kalt lefsetøvær eller lefsetøyra, er en betegnelse som brukes om en mildværsperiode som gjerne inntreffer i desember, før jul. Kakelinna er gjennom folketradisjonen nært knyttet opp mot Tomasmesse den 21. desember. I tidligere tider ble det hevdet at kakelinna skyldtes all bakingen – at alle ovnene forårsaket mildværet. I dag er denne folketroen forlatt, men begrepet brukes ennå.
     

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    19.118
    Antall liker
    9.429
    Gjestemedlem skrev:
    vredensgnag skrev:
    Jeg leser i avisen at folk byr over 500 for en pakke meierismør? Og at enkelte vil ha langt mer enn dette, på Finn, og at små smørepakker med meierismør (kantinetypen), går for 75 kroner/stk?

    Mao. kan vi trygt gå ut ifra at veldig mange mennesker er stupdumme, noe det er verdt å ha i bakhodet når man reflekterer over hvor samfunnet sjangler hen.
    Jeg kan ikke helt se for meg at dette er tilfelle. At noen legger ut noe for salg til tullepriser har vel mest vært humoristisk ment. Endel av annonsene er jo rett morsomme. Halvbrukte smørpakker og miniatyrpakker etc. Hvis noen har kjøpt noe av det siste har de nok handlet i vannvare. Og så er det jo alltid noen naive griske tullinger som hiver seg på fordi de innbiller seg at folk er dumme nok til å betale slike summer. Ikke ulikt de tidvis toppene med salg av "gullnummer" man ser på Finn hvis det har vært en avisartikkel om fenomenet.

    Så det reelle gråmarkedet for melkefett er nok en humoristisk såpeboble, en internetfad, eller en morsom julehistorie fra 2011.

     

    Trondmeg

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Innlegg
    13.063
    Antall liker
    7.917
    Torget vurderinger
    12
    For et tøysete problem. Norges befolkning savner smør fordi de ikke så lett får tak i det. Det er alltid lett å savne det man ikke får tak i selv om man ikke trenger det. Og hvis man absolutt må så er sverige lett tilgjengelig for minst halve landet. Jeg får odelsgutten på Evenstad friskt i minne og kjenner at jeg blir lettere pinlig berørt.

    Men det er godt å ha reelle viktige problemer i motsetning til eurokrisen.....
     
    V

    vredensgnag

    Gjest
    Trondmeg skrev:
    For et tøysete problem.
    Vel, har du tradisjon for å bake syv slag til jul, samt å ha smør til tradisjonelle retter, så tror jeg enkelte nærmer seg abstinensvansker på nivå med de verste en heroinist må takle.
     

    Trondmeg

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Innlegg
    13.063
    Antall liker
    7.917
    Torget vurderinger
    12
    vredensgnag skrev:
    Trondmeg skrev:
    For et tøysete problem.
    Vel, har du tradisjon for å bake syv slag til jul, samt å ha smør til tradisjonelle retter, så tror jeg enkelte nærmer seg abstinensvansker på nivå med de verste en heroinist må takle.
    Javisst, men "krisen" er vel i hovedsak en følge av unødvendig hamstring. Tipper det er mye harskt smør som blir kastet primo 2012.
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Når man ser på den mediaomtalen og reklameverdien av dette, samt det faktum at Tine har tilnærmet monopol på produktet i Norge så kan man undre på hvor mye av denne "krisen" som er planlagt. Det er nok ikke store odds på at smør vil ta store markedsandeler fra margarinprodusentene neste år. Lenge etter at tilgangen er normalisert. Og om ikke det er planlagt i minste detalj, så er jeg ikke i tvil om at markedsavdelingene ikke har hatt noen som helst insentiver til å gjøre noe med situasjonen.

    Tenk hvordan dette vil etse seg inn i bevisstheten til befolkningen og hver gang man siden ser en butikk med velfylt lager av tinesmør vil man glede seg, og minnes de harde tidene i 2011 da smørkrisen nådde landet. Så kjøper man gjene en pakke eller to i ren glede over dette, selv om man ikke engang er glad i smør, men siden det er et så verdsatt produkt skal man nå heller lære seg i like det.

    For Tine vil nok reklameverdien av "smørkrisen" være verdt mange mange titalls millioner på sikt.
     
    N

    nb

    Gjest
    Dette er på ingen måte god reklame for Tine - dette er stupiditet demonstrert i sin klareste form. Hamstring slutter når tilbudet normaliserer seg, noe som skjer før eller siden.

    Dessuten har jeg smør.
     

    Trondmeg

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Innlegg
    13.063
    Antall liker
    7.917
    Torget vurderinger
    12
    Så vi bare glede oss til eggkrise i påsken. Strømkrise, smørkrise, eggkrise, og man gleder seg til neste krise på Evenstad ......
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    nb skrev:
    Dette er på ingen måte god reklame for Tine - dette er stupiditet demonstrert i sin klareste form. Hamstring slutter når tilbudet normaliserer seg, noe som skjer før eller siden.

    Dessuten har jeg smør.
    Hamstringen slutter og alt normaliserer seg. Reklameverdien på "Smør" har vært enorm, og når det som nå har blitt importert er solgt så er det tilbake til situasjonen der Tine igjen har monopol på produktet. Og jeg tror ikke oddsene er store på at salget neste år vil stige markant.

    Tine vil jo selvsagt skylde på hamstring, lavkarbofolk og alle andre eksterne faktorer de kan komme på, for så igjen å glede folket med at NÅ er alt som det skal igjen og de kan levere så mye man bare orker å spise.
     

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    19.118
    Antall liker
    9.429
    Min mor, født 1916, brukte aldri setersmør/meierismør til baking eller steking. Var ikke brukbart til det, mente hun. Hvorfor er smør uunværlig til denslags nå?
     

    Gjest.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.09.2006
    Innlegg
    5.741
    Antall liker
    503
    Veldig Norsk og veldig 2011, denne smørkrisen. Bortskjemte nordmenn som leser Vegblà (VG + Dagbladet) og lar seg påvirke til å hakke løs på Tine og landbrukspolitikk for å finne noen å skylde på. Det virker som om de tror at bøndene velter seg i penger i dette landet, mens det legges ned flere gårdsbruk enn noensinne.

    Løsningen er visst mere marked. Akkurat som det var med strøm og tele. Det skulle jo bli så billig.
     
    V

    vredensgnag

    Gjest
    Pink_Panther skrev:
    Min mor, født 1916, brukte aldri setersmør/meierismør til baking eller steking. Var ikke brukbart til det, mente hun. Hvorfor er smør uunværlig til denslags nå?
    Det var fordi hun ble utsatt for margarinfesttaler på 40-50 årene, der dette ble fremhevd som et riktigere og mer moderne produkt (samtidig som smør faktisk var vanskelig å oppnå). Så man hausset opp det som var tilgjengelig, så savnet ikke skulle bli for stort.

    Tine kan mistenkes for å ha manipulert denne "krisen". Tidligere i år har det for første gang vært auksjoner på WTO-kvotene for ost, smør og melk utenfra. (Tror melk også var med). Dette er tollfrie kvoter, til den som vinner auksjonen på kvanta som utbys. Tine var med og bød, inntil prisen begynte å nærme seg tollsatsen, da trakk de seg.

    Hvorfor? Jo, da ble deres konkurrenter sittende med kvotene, til tilnærmet tollsats. Om Tine så strupte tilgangen på råvare, så ville konkurrentene bli tvunget til å importere, med tilleggskostnad for logistikk og transport. Men Tine feilberegnet økt etterspørsel etter smør, utfra tre faktorer som de identifiserer i en pressemelding den 9. november: ønske om mer naturlige råvarer i matlaging; effekten av alle programmene med kokker som anbefaler smør; lav-karbotrenden.
    Denne uken kunne man lese i DN om hvorfor Finden og en del av matvarekjedene som hadde vunnet WTO-auksjoner ikke hadde importert før: de ønsket ikke å ta kostnaden med logistikk og transport, som nevnt over, og Tine meldte meget sent at de hadde forsyningsvansker. Tines konkurrenter får vanligvis sin råvare eller bearbeidede vare fra Tines meierier, og kjøpte WTO-kvoter som reserve. Budprisen utløses når import skjer.

    Slik sett er dette mer enn bare et enkelt savn av smør. Med litt uflaks kan Tine komme til å stå meget avkledd tilbake når dette er over, de har selv lagt hodet på blokken, og selskapets rolle som markedsregulator markedsmanipulator er blitt vel tydelig.

    Jeg har smør for en formue i kjøleskapet, og ingenting av det er laget av Tine.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn