Politikk, religion og samfunn Da smørkrisen kom til landet.

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • V

    vredensgnag

    Gjest
    Det er kjeder i Finland også, i et bredt prisspenn, men de baltiske landene og Finland er meget matkresne.
    Den som reiser i Baltikum vil ha blitt overrasket over det enorme utvalget i storbutikkene, men vil også se et godt utvalg kvalitetsvarer i mindre butikker, med mye ferskmat og en god del grundig bearbeidede kjøttvarer, konservert mat og bakervarer.
    Og grønnsaks-, kjøtt-, fisk- og meieridiskene er bortimot ikke til å tro i storbutikkene. Dette er tidligere sovjetrepublikker.

    Det er faktisk blitt slik at finnene syns de henger etter Estland og Latvia når det gjelder matkvalitet, noe som kan skyldes at det fortsatt er billigere arbeidskraft i disse landene, og at de kan gjennomføre mer arbeidsintensiv bearbeiding av råvarene.

    Stockmanns matavdeling i både Finland og baltiske land anbefales som besøksmål dersom man ønsker å bli dypt deprimert over u-landstilstandene i norske butikker.

    I Helsinki anbefales et besøk i Kluuvi mathallen, som har kjøtt og fisk fra 500 forskjellige leverandører. Da burde depresjonen være total. Finland har forøvrig utstrakt landbrukseksport, og tjener penger på landbruket sitt.
    http://www.visitfinland.com/web/guest/news/detail/-/article-detail/10123/36750141

    I Finland gjelder også regler for henging av kjøtt som er riktigere enn de norske, dersom det er mørt kjøtt man er ute etter. Norske reisende gjennom Vanda flyplass utenfor Helsinki visste å alltid ta med seg finsk indrefilet og entrecote fra den store kjøttdisken på flyplassen når de skulle hjem. Har vært mye i Finland siden 80-tallet, og båret lange og tunge fileter med meg hjem i håndbagasjen.
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.533
    Antall liker
    102.870
    Torget vurderinger
    23
    Finnene er i det hele tatt noen luringer. Kluuvi er fantastisk. Lignende finnes jo både i Gøteborg og Stockholm, men i Oslo?? Njet. Skam. Vi gjør Norge billigere. I ordets RETTE forstand.
    For et utrolig paradoks at vi i Norge, et av verdens antatt "rikeste" land, spiser mp3 mens våre lutfattige europeiske naboer fråtser i hi-rez...
     
    V

    vredensgnag

    Gjest
    pengesluk skrev:
    Finnene er i det hele tatt noen luringer. Kluuvi er fantastisk. Lignende finnes jo både i Gøteborg og Stockholm, men i Oslo?? Njet. Skam. Vi gjør Norge billigere. I ordets RETTE forstand.
    For et utrolig paradoks at vi i Norge, et av verdens antatt "rikeste" land, spiser mp3 mens våre lutfattige europeiske naboer fråtser i hi-rez...
    Jeg hadde leilighet like om hjørnet for Saluhallen i Stockholm, i lang tid. Og kontoret lå innenfor spaseravstand, så det var oppbunkring i lunsjen (som gjerne også ble lagt til hallen), og de deiligste matvarer direkte fra produsenter i kjøleskapet hjemme.

    Saluhallen på Östermalmstorg i Stockholm. En fryd å besøke:



    En rar opplevelse fra første dag i ny leilighet i Stockholm. Jeg konstaterte tomme skap på kjøkkenet, og at det her måtte hentes inn forråd fra grunnen av. Avsted til et supermarked jeg hadde sett i nabolaget.
    Hmmm - det var da merkelig så stor den handlekurven er? Simpelthen gigantisk sammenlignet med ditto hjemme.

    Stor runde langs hyllene, og kurven ble breddfull. Så full at jeg måtte bestille taxi hjem senere, selv om avstanden var kort. Men jeg stusset over hva totalen kunne bli på så stort et innkjøp.

    Husker ikke beløpet nå, men registrerte at jeg aldri før hadde betalt et så lavt beløp for en overfull handlekurv, der det i tillegg var en mengde delikatesser sammen med alt det andre. Og da snakker vi svenske kroner mot norske 1:1.

    Rart at nordmenn finner seg i dette - men jeg leser jo i tråden at det er en samfunnsplikt å støtte opp om et system som tydelig ikke oppfyller sine målsetninger.Og at norske forbrukere burde holde kjeft og vise takknemlighet for det de får.
    ;D
     

    Vedlegg

    Audiophile-Arve

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    20.705
    Antall liker
    7.947
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0
    Det er ein del merkelege ting her i landet, som problem med å få tak i lokale råvarer når ein er i ein landsdel som er kjent for eittelleranna produkt. Eller det å kunne kjøpe fersk fisk i heimbygda mi - uråd, men det kjem sjølvsagt av at "alle" kan få tak i fisk ganske enkelt. Det har vi ikkje tid til lenger, så no er kjøpt frosenfisk regelen, og fersk, heimefanga fisk unntaket. Geitekjøtet (ei fantastisk, lokal deilikatesse) eller hjortekjøt, er også uråd å få tak i om ein ikkje har tilgong på nettverk. Kortreiste rotfrukter av superkvalitet er relativt greitt å få tak i, men den korte reisa er 3 mil, og du må gjere ho sjølv. Frukt og bær er sjølvsagt sesongvare, og speglar sommarveret, men normalt sett er kvaliteten betre enn i Hardanger.

    Heilt til 1981 dreiv far min kolonialbutikk, og eg hugsar såvidt når folk frå utkanten kom med ein pose egg frå eigne høner, som vart avskrivne på gjelda, og sett ut i butikken. Slikt er sjølvsagt ikkje lov lenger, vi må då ha reglar....(?) Og når saltflesket ikkje vart omsett på rimeleg tid, vart det hengt opp og laga til spekeflesk. Enklaste spekeprosess ein kan tenkje seg. Noko som er svært enkelt å gjere også i dag, men det er ulovleg, naturlegvis. Eg driv framleis på, og eg speker også bukke- og geitekjøt på eige mørkeloft. Det går heilt fint. Spekepølser også, innimellom. Og gravlaks. Slikt er så enkelt å få til, det krev berre litt plass og tilrettelegging, og produkta overgår alt du får tak i på Rema, Coop og kva dei heiter no, alle saman...

    Ein del andre lokale dreiv også med matproduksjon og -distribusjon. Mellom anna gamle Matias, som laga klippfisk på gamlemåten. Rett på berget, med hatt over. Fy søren for eit fantastisk produkt! Men Matias fiskar ikkje meir...
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.528
    Antall liker
    35.425
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Nifelheim skrev:
    Asbjørn skrev:
    Pink_Panther skrev:
    Importert er fine greier, altså. Takk til disse noble importørene som bare vil det beste for konsumenten. Not.

    http://www.mattilsynet.no/mat/nyhet...trekkes_tilbake_p__grunn_av_feilmerking_98965
    Når barna blekner i dødsangst ved å se navnet "Gilde" på frokostbordet og sier "Nei, Pappa, nei!", da har man gjort seg grundig bort. Det opplevde jeg i etterdønningene etter E Coli-affæren i 2006. Den gangen var Gilde-ansatte i harnisk over at deres anlegg ble nevnt offentlig og at de måtte avgi prøver. Den fornærmelsen var visst mye verre enn hensynet til konsumentenes helse: http://www.aftenposten.no/helse/Kjolig-mellom-tilsynet-og-Gilde-6391391.html
    Nå hadde Gilde all grunn til å klage da det viste seg at Ecoli-utbruddet ikke skyldtes dem. Mattilsynet og og spesielt media dret seg så til de grader ut, men som vi vet så er det ikke media som får svi når sånt skjer.
    Smittekilden var Gilde, men svineriet kom fra anlegget i Sogndal, ikke fra det på Rudshøgda som Mattilsynet mistenkte først. Problemet var avføringsbakterier i spekepølse. De ansatte som klagde så høylydt over å måtte avgi prøver arbeidet ved det anlegget som hadde sendt ut de infiserte pølsene. Ett barn døde som resultat av denne smitten og et ti-talls ble alvorlig syke, men det de ansatte var opptatt av var at de følte seg "mistenkeliggjort" ved å bli pålagt å avgi avføringsprøver for å finne ut hvordan dritten (bokstavelig talt) hadde kommet opp i spekepølsene og for å stoppe videre spredning.

    http://www.vg.no/nyheter/innenriks/artikkel.php?artid=179547
    http://www.vg.no/helse/artikkel.php?artid=179505
    http://no.wikipedia.org/wiki/E._coli-saken_i_2006

    Her er Folkehelseinstituttets oppsummering:
    Sammendrag og vurderinger
    Årsak til utbruddet
    Spekepølser produsert ved Gildes anlegg Terina Sogndal forårsaket et landsomfattende EHEC-utbrudd med E. coli O103 i perioden januar - mars 2006. Utbruddet omfattet 18 registrerte pasienter, hvorav 10 barn utviklet nyresvikt (HUS), en med dødelig utgang. Denne konklusjonen støttes av
    • den epidemiologiske undersøkelsen som viste klart økt sykdomsrisiko ved inntak av morrpølser produsert på Terina Sogndal
    • den mikrobiologiske undersøkelsen som viste at bakterier med samme DNAprofil fantes i både pasienter, spekepølser (Fjellmorr, Sognemorr, Fjellbit og Haugpølse) og råvarer til pølsene, og
    • den geografiske fordelingen av pasientene kan stemme overrens med distribusjonsmønsteret for enkelte av produksjonene av morrpølser og spesielt Fjellmorr.
    http://www.fhi.no/dav/B2F09C87EC.pdf

    Denne sier også litt om hvor lite seriøst Gilde tok denne saken:
    Økokrim har i dag ilagt Gilde Norsk Kjøtt AB et forelegg på 2 millioner kroner for brudd på Matloven. Gilde sendte ut på markedet rundt 1.500 kilo spekeprodukter etter at Mattilsynet hadde nedlagt forbud mot omsetning av disse.

    Mattilsynet anmeldte saken til Økokrim 10. mai 2006. Bakgrunnen for anmeldelsen er at Mattilsynet ser svært alvorlig Gildes brudd på omsetningsforbudet. – Omsetningsforbud er et av de viktigste virkemidlene Mattilsynet har for å kunne beskytte forbrukerne mot mulig helsefare. Når et omsetningsforbud blir brutt, har vi ingen andre reaksjonsmuligheter enn anmeldelse, sa administrerende direktør i Mattilsynet, Joakim Lystad den gangen.
    http://www.mattilsynet.no/smittever...sarkiv/forelegg_til_gilde_i_e_colisaken_37660

    Garantister for trygg mat, liksom.::) Gildes formålsparagraf og ryggmargsrefleks er å skape avsetning for medlemmenes produkter, ikke å ivareta konsumentenes behov. Det hører mest hjemme i festtalene og propagandaen. Men til slutt måtte selv Gilde legge seg flate og innrømme problemet, selv om apologetene i denne tråden synes å ha fortrengt hele saken:

    - Jeg er veldig lei meg for at Gilde Birkebeiner Sognemorr er årsak til E.coli-smitten, men er samtidig lettet over at saken endelig ser ut til å være oppklart. På vegne av Gilde vil jeg si unnskyld til de familiene som så tragisk er berørt av denne saken, sier konsernsjef Axel Krogvig.
    http://www.dagbladet.no/nyheter/2006/03/22/461522.html
     
    V

    vredensgnag

    Gjest
    Jeg har et enkelt blikk på dette.

    I Øst-Tyskland ønsket folk å flykte mot vest; i Norge ønsker folk å handle i Sverige. Det var lite trafikk i motsatt retning i DDR, og det er få svensker som gjør innkjøp i Norge.

    Norsk systemsvikt vil bli dyrere og dyrere etter som årene går, og til slutt kollapser hele opplegget, fordi (1) det savner indre logikk, (2) ikke skaper verdier og (3) er basert på løgner. Disse siste faktorene har norsk landbrukspolitikk til felles med Øst-Tyskland.
     
    N

    Nifelheim

    Gjest
    Jeg styrer unna Gilde av en eneste grunn; de sprøyter alt de leverer fullt av vann. Dessverre så er de ikke den eneste som gjør dette.

    Når det kommer til mattrygghet så ser jeg ikke at Gilde er verre enn andre. Et tilfelle kan skje den beste.
     

    bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    22.152
    Antall liker
    10.663
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Det du kan være sikker på med Gilde. Det er dyrt og smaker dårlig/lite. (Julesylta er ikke værst riktignok).
     
    N

    Nifelheim

    Gjest
    vredensgnag skrev:
    Jeg har et enkelt blikk på dette.

    I Øst-Tyskland ønsket folk å flykte mot vest; i Norge ønsker folk å handle i Sverige. Det var lite trafikk i motsatt retning i DDR, og det er få svensker som gjør innkjøp i Norge.

    Norsk systemsvikt vil bli dyrere og dyrere etter som årene går, og til slutt kollapser hele opplegget, fordi (1) det savner indre logikk, (2) ikke skaper verdier og (3) er basert på løgner. Disse siste faktorene har norsk landbrukspolitikk til felles med Øst-Tyskland.
    ::) ::) ::) ::) ::)

    Gå og spør en østtysker om han har det bedre i dag enn under DDR-tiden. Det er mange som vil svare DDR-tiden. Arbeidsledighet f.eks. er ikke noe å trakte etter.

    Til info så gresset sjeldent grønnere på andre siden. Man bare tror det.

    Dine 3 punkter faller totalt på sin egen urimelighet.
     
    K

    Kaare G. Opsahl

    Gjest
    Nifelheim skrev:
    vredensgnag skrev:
    Jeg har et enkelt blikk på dette.

    I Øst-Tyskland ønsket folk å flykte mot vest; i Norge ønsker folk å handle i Sverige. Det var lite trafikk i motsatt retning i DDR, og det er få svensker som gjør innkjøp i Norge.

    Norsk systemsvikt vil bli dyrere og dyrere etter som årene går, og til slutt kollapser hele opplegget, fordi (1) det savner indre logikk, (2) ikke skaper verdier og (3) er basert på løgner. Disse siste faktorene har norsk landbrukspolitikk til felles med Øst-Tyskland.
    ::) ::) ::) ::) ::)

    Gå og spør en østtysker om han har det bedre i dag enn under DDR-tiden. Det er mange som vil svare DDR-tiden. Arbeidsledighet f.eks. er ikke noe å trakte etter.

    Til info så gresset sjeldent grønnere på andre siden. Man bare tror det.

    Dine 3 punkter faller totalt på sin egen urimelighet.
    Hvorfor det. svar skikkelig for en gangs skyld
     
    N

    Nifelheim

    Gjest
    Vreden kommer med 3 påstander, 65finger. Du får be han bevise dem og ikke andre om å bevise at de ikke er så.

    1. Utlandet subsidierer sin eksportindustri og da er man nødt til å sette opp tollmurer som utlikner forskjellen. At tredjeparter blir lidende for dette er synd for dem. Dette er altså mangel på logikk. Kan nevne at USA i over 20 år hadde straffetoll på norsk fisk grunnet subsidier og for å beskytte sin egen industri. USA har jo ifølge enkelte drømmesystemet.
    2. Sist jeg sjekket var matvarer verdier.
    3. System basert på løgner, sier vreden, uten å peke på en eneste av dem. ::) <-- er helt på sin plass.


    Øst-Tyskland hadde planøkonomi. Sist jeg sjekket så er økonomisystemet i Norge markedsøkonomi.
     
    V

    vredensgnag

    Gjest
    Nifelheim skrev:
    Vreden kommer med 3 påstander, 65finger. Du får be han bevise dem og ikke andre om å bevise at de ikke er så.

    1. Utlandet subsidierer sin eksportindustri og da er man nødt til å sette opp tollmurer som utlikner forskjellen. At tredjeparter blir lidende for dette er synd for dem. Dette er altså mangel på logikk. Kan nevne at USA i over 20 år hadde straffetoll på norsk fisk grunnet subsidier og for å beskytte sin egen industri. USA har jo ifølge enkelte drømmesystemet.
    2. Sist jeg sjekket var matvarer verdier.
    3. System basert på løgner, sier vreden, uten å peke på en eneste av dem. ::) <-- er helt på sin plass.


    Øst-Tyskland hadde planøkonomi. Sist jeg sjekket så er økonomisystemet i Norge markedsøkonomi.
    Deltar du i tråden, forutsettes det at du har lest den. Om du bare hadde nøyd deg med de par siste sidene ville du funnet godt grunnlag for alle tre punkt.

    Norsk landbruk savner indre logikk. Som mange i tråden har påpekt opprettholdes det utfra en mengde vikarierende motiver. Man kunne oppfylt disse langt mer effektivt og ressursvennligere, og hatt et mye mer verdiskapende landbruk i tillegg. Nå ødsles det på bred front.

    Din "matvarer er verdier" innvending er infantil. Hele tråden, og andre her inne, samt den generelle diskusjonen i samfunnet rundt norsk landbruk påpeker at verdiskapingen i Norge er av skaftet i forhold til innsatsen, og like hul som paradene på 1. Mai foran Honecker & Co.

    Ditt punkt 1 over er svada.

    Og med din siste linje beviser du at du ingen ting vet om hvordan norsk landbruk er styrt og drives - det baserer seg på planøkonomi.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.528
    Antall liker
    35.425
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Nifelheim skrev:
    Et tilfelle kan skje den beste.
    Ja, men Gildes arroganse på bekostning av konsumentenes sikkerhet skal det godt gjøres å kopiere. Samme grunnholdning som enkelte viser i denne tråden: Helvetes bortskjemte konsumenter som klager og syter. Hold kjeft og spis pølsa di, gutt. Du skal være glad for at vi gidder å lage noe til deg.

    Edit: Kan forresten legge til at Gilde Terina i Sogndal ikke kvalifiserte til medlemsskap blant de beste med denne saken. De forurensede råvarene kom til Sogndal fra Gilde på Tynset, men Sogndal blandet dem sammen på kryss og tvers av batch-numre sånn at sporing var tilnærmet umulig, og greide til og med å sende ut pallevis med sperrede varer til tross for at Mattilsynet hadde lagt ned uttrykkelig forbud mot dette. Det var i beste fall rot og inkompetanse fra ende til annen, ikke et "hendelig uhell".
     
    N

    Nifelheim

    Gjest
    vredensgnag skrev:
    Nifelheim skrev:
    Vreden kommer med 3 påstander, 65finger. Du får be han bevise dem og ikke andre om å bevise at de ikke er så.

    1. Utlandet subsidierer sin eksportindustri og da er man nødt til å sette opp tollmurer som utlikner forskjellen. At tredjeparter blir lidende for dette er synd for dem. Dette er altså mangel på logikk. Kan nevne at USA i over 20 år hadde straffetoll på norsk fisk grunnet subsidier og for å beskytte sin egen industri. USA har jo ifølge enkelte drømmesystemet.
    2. Sist jeg sjekket var matvarer verdier.
    3. System basert på løgner, sier vreden, uten å peke på en eneste av dem.  ::) <-- er helt på sin plass.


    Øst-Tyskland hadde planøkonomi. Sist jeg sjekket så er økonomisystemet i Norge markedsøkonomi.
    Deltar du i tråden, forutsettes det at du har lest den. Om du bare hadde nøyd deg med de par siste sidene ville du funnet godt grunnlag for alle tre punkt.

    Norsk landbruk savner indre logikk. Som mange i tråden har påpekt opprettholdes det utfra en mengde vikarierende motiver. Man kunne oppfylt disse langt mer effektivt og ressursvennligere, og hatt et mye mer verdiskapende landbruk i tillegg. Nå ødsles det på bred front.

    Din "matvarer er verdier" innvending er infantil. Hele tråden, og andre her knne, samt den generelle diskusjonen i samfunnet rundt norsk landbruk påpeker at verdiskapingen i Noege er av skaftet i forhold til innsatsen,og like hul som paradene på 1. Mai foran Honecker & Co.

    Ditt punkt 1 over er svada.
    Ditt postulat om mangel på logikk er tilbakevist flere ganger i denne tråden. Så gå og les den på nytt selv. Det er påpekt og dokumentert masse logikk av dine meningsmotstandere, helt fra starten av.

    Din påstand om at landbruket i Norge ikke skaper verdier er det mest tåpelige forsøket på poeng i denne tråden. Man har jord og ender opp med mat. Er ikke det verdiskapning så eksisterer det overhodet ingen verdiskapning i verden. Du skrev  "(2) ikke skaper verdier" og det er ikke til å misforstås.
     
    N

    Nifelheim

    Gjest
    vredensgnag skrev:
    Nifelheim skrev:
    Vreden kommer med 3 påstander, 65finger. Du får be han bevise dem og ikke andre om å bevise at de ikke er så.

    1. Utlandet subsidierer sin eksportindustri og da er man nødt til å sette opp tollmurer som utlikner forskjellen. At tredjeparter blir lidende for dette er synd for dem. Dette er altså mangel på logikk. Kan nevne at USA i over 20 år hadde straffetoll på norsk fisk grunnet subsidier og for å beskytte sin egen industri. USA har jo ifølge enkelte drømmesystemet.
    2. Sist jeg sjekket var matvarer verdier.
    3. System basert på løgner, sier vreden, uten å peke på en eneste av dem. ::) <-- er helt på sin plass.


    Øst-Tyskland hadde planøkonomi. Sist jeg sjekket så er økonomisystemet i Norge markedsøkonomi.

    Og med din siste linje beviser du at du ingen ting vet om hvordan norsk landbruk er styrt og drives - det baserer seg på planøkonomi.
    Feil. blandingsøkonomi er navnet.
     
    V

    vredensgnag

    Gjest
    Vi kan selvsagt velge å se på norsk verdiskaping med et rundhåndet blikk. Men så lenge landbruket ikke produserer verdier i forhold til hva det mottar av tilskudd, og så lenge vi kan se at nærliggende land med tilsvarende forhold produserer betydelige nettoverdier i landbruket - så kan vi trygt hevde at norsk landbruk ikke skaper verdier, utfra et økonomisk perspektiv.

    Vi har også gode bevis, og en mengde utredninger fra kyndige mennesker innen landbruket, på at ressursutnyttelsen er lav i norsk landbruk, og at vi ved en omdisponering kunne fått betydelig bedre uttelling.

    Blandingsøkonomi er det patetiske ordet som brukes i et forsøk på å forsvare seg mot det faktum at man bedriver sovjetisk 30-talls planøkonomi innen norsk landbruk. At monopolisten later som om man omsetter i en markedsøkonomi, når man samtidig sitter med regulatorrolle og har stollek inn i grensebestemmelsene, gjør det hele bare enda mer latterlig.
    Men nå vil dette endre seg, systemet står for fall, og om noen år forsvarer du det nye, siden det da er dette din hellige Stat står for.

    Norsk landbruk er langt fra trygt, sikkert, rent, sunt eller godt - og tåler vanskelig å bli grundig ettergått. Men den prosessen er godt i gang nå, og vi vil få reformene vi trenger.
     

    Høvdingen

    The big chief
    Administrator
    Ble medlem
    01.01.2001
    Innlegg
    6.876
    Antall liker
    5.719
    Torget vurderinger
    1
    Vær vennlig og diskuter sak, og ikke gå til personangrep. Det er greit å si at en er uenig eller at en mener at en annen tar feil, men det trenger ikke å strekke seg lenger enn det.
     
    Z

    Zomby_Woof

    Gjest
    tkr skrev:
    Gubra skrev:
    Hvis det ikke er tilfredstillende betingelser i en jobb, ja da slutter man og finner noe annet. Problem løst.
    Vel- hvorfor klager man da over mangel på norsk smør? Det er jo akkurat det som skjer!
    mvh
    Jeg klager slett ikke over mangelen på norsk smør. Mangelen på smør i det store og hele, derimot....

    Mellomperioden da vi kunne velge mellom margarin var fæl. Nå kan vi velge mellom en rekke forskjellige typer smør, og alt er bedre enn noen gang før.

    Nå er det varslet kjøttmangel. Gleder meg til valgfrihet i et stadig større antall varegrupper. ;D
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.540
    Antall liker
    7.863
    Torget vurderinger
    0
    Vin på melkekartong ?! !? !!

    DET er Antikrist !! Vik fra meg Satan !!
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.528
    Antall liker
    35.425
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Spiralis skrev:
    Vin på melkekartong ?! !? !!

    DET er Antikrist !! Vik fra meg Satan !!
    Det blir sikkert bare to typer å velge mellom, Norsk Rød Vin og Norsk Hvit Vin, så da er det ikke så syndig likevel. Alle fargede druer går i den ene tanken, uansett drueslag og opprinnelsessted, og alle grønne druer går i den andre. Så må det tilsettes passe mye fargestoff for at varen skal få lik farge uansett om det er fransk Cabernet Sauvignon eller australsk Zinfandel i ukens leveranse, for inntil videre vil vi ha visse leveringsproblemer fra norske dyrkere - også kjent som vinkrise. Til slutt fylles kvalitetsproduktet på én-liters pappkartonger med dikt om kua mi på. Og hvis du klager over begrenset utvalg skal du passe kjeften din, bortskjemt som du er.
     
    V

    vredensgnag

    Gjest
    Asbjørn skrev:
    Spiralis skrev:
    Vin på melkekartong ?! !? !!

    DET er Antikrist !! Vik fra meg Satan !!
    Det blir sikkert bare to typer å velge mellom, Norsk Rød Vin og Norsk Hvit Vin, så da er det ikke så syndig likevel. Alle fargede druer går i den ene tanken, uansett drueslag og opprinnelsessted, og alle grønne druer går i den andre. Så må det tilsettes passe mye fargestoff for at varen skal få lik farge uansett om det er fransk Cabernet Sauvignon eller australsk Zinfandel i ukens leveranse, for inntil videre vil vi ha visse leveringsproblemer fra norske dyrkere - vinkrise. Til slutt fylles det på én-liters pappkartonger med dikt om kua mi på. Og hvis du klager over begrenset utvalg skal du passe kjeften din, bortskjemt som du er.

    Påskrift:


    Rett nok har du no kjøpt vin frå Tine.
    Hugs likevel at kroppen treng opp til fleire glas med sunn mjølk kvar dag!
     

    Odd J

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.07.2007
    Innlegg
    3.823
    Antall liker
    2.810
    Torget vurderinger
    1
    Asbjørn skrev:
    Nifelheim skrev:
    Et tilfelle kan skje den beste.
    Ja, men Gildes arroganse på bekostning av konsumentenes sikkerhet skal det godt gjøres å kopiere. Samme grunnholdning som enkelte viser i denne tråden: Helvetes bortskjemte konsumenter som klager og syter. Hold kjeft og spis pølsa di, gutt. Du skal være glad for at vi gidder å lage noe til deg.

    Edit: Kan forresten legge til at Gilde Terina i Sogndal ikke kvalifiserte til medlemsskap blant de beste med denne saken. De forurensede råvarene kom til Sogndal fra Gilde på Tynset, men Sogndal blandet dem sammen på kryss og tvers av batch-numre sånn at sporing var tilnærmet umulig, og greide til og med å sende ut pallevis med sperrede varer til tross for at Mattilsynet hadde lagt ned uttrykkelig forbud mot dette. Det var i beste fall rot og inkompetanse fra ende til annen, ikke et "hendelig uhell".
    Det er nok meg du sikter til. Skal modifisere utsagnet noe: De aller fleste forbrukere er faktisk fornøyd med Tine og delvis Gilde ref forbrukerrundersøkelser, ratinglister osv. Tine har jo vært i toppen i mange år der. Sikkert ikke under smørkrisen nå, men altså.

    Utsagnet om de surmulende forbrukerne er det mer rettet mor den nedlatende besserwisser-holdningen man blant annet finner i denne tråden, der man er negativt til ALT som har med norsk landbruk, norske bønder generelt og samvirkeorganisasjonene deres spesielt. Man mistenkeliggjør folk, produkter, hensikter og konspirerer i øst og vest. Hva motivasjonen egentlig er prøver jeg å finne ut av bl.a. i denne tråden. Det som gjør meg irritert er at man påberoper seg å snakke for alle forbrukere og stakkarsliggjør folk i møte med norsk landbruk. Merkelig hvor lite villige dere er til å se med et kritisk søkelys på markedsmakten, men kritikk av kremmerånden og maktfordelingen i matvareverdikjeden (ref Matmaktutvalget) er vel ikke i tråd med agendaen tydeligvis. En fjerdedel av alt kjøttet importeres og en stigende del av mjølkeproduktene likeså. Det er valgmuligheter som sagt. Utvalgene i supermarkedene i Sverige og Finland? Emigrer.

    Matvaresikkerhet, EHEC og vennene hans: Disse toksinproduserende bakteriene finner du over hele verden i mer eller mindre grad men kan særlig være et problem i mer industrialisert landbruk. Gir ikke sjukdom på dyrene, lever som en del tarmfloraen sammen med mer ufarlige colibacterier. Disse, sammen med Salmonella, Campylobacter og et par andre kamerater representerer en slaktemessig utfordring både i Norge men ikke minst i det forjettede Utland (google Danmark og salmonella og gjerne Danmark og antibiotikaforbruk i tillegg). Stikkord for å unngå sånt er: reine slaktedyr - slaktehygiene - rutiner/metodikk - kontrollsystemer - sporbarhet. Dette er utfordringer hele bransjen har, ikke bare Nortura (Gilde er merkevarenavnet, Nortura er navnet på selskapet) spesielt. Mediehåndtering er et eget fag. der har vel Tine og Nortura gått i samme klasse som de fleste andre i samfunnet ellers etterhvert: Når det blåser, legg deg flat og vent til det løyer. Ikke no spesielt i det. Ole Robert & Co slipper da, de er jo adelige.


    Var det ikke du som vokste opp på gård? For mye arbeid og alt for lite betalt? Eller var det den demoraliserte, bakstreverske nedrige mentaliteten du oppdaget i tide slik at du rakk å komme deg unna?

    Eller er det så enkelt at du aldri fikk kjøre den store traktoren, sånt kan få folk til å slå kontra nå alldeles forferdelig. :)
     

    Odd J

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.07.2007
    Innlegg
    3.823
    Antall liker
    2.810
    Torget vurderinger
    1
    Asbjørn skrev:
    Spiralis skrev:
    Vin på melkekartong ?! !? !!

    DET er Antikrist !! Vik fra meg Satan !!
    Det blir sikkert bare to typer å velge mellom, Norsk Rød Vin og Norsk Hvit Vin, så da er det ikke så syndig likevel. Alle fargede druer går i den ene tanken, uansett drueslag og opprinnelsessted, og alle grønne druer går i den andre. Så må det tilsettes passe mye fargestoff for at varen skal få lik farge uansett om det er fransk Cabernet Sauvignon eller australsk Zinfandel i ukens leveranse, for inntil videre vil vi ha visse leveringsproblemer fra norske dyrkere - også kjent som vinkrise. Til slutt fylles kvalitetsproduktet på én-liters pappkartonger med dikt om kua mi på. Og hvis du klager over begrenset utvalg skal du passe kjeften din, bortskjemt som du er.
    Du FIKK aldri kjøre den store traktoren... :(
     

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    19.133
    Antall liker
    9.450
    Steike!!!! Utenlandsk kartongvin, den er jo nødt til å være god. Også er den helt sikkert billig.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.528
    Antall liker
    35.425
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Odd J skrev:
    Asbjørn skrev:
    Nifelheim skrev:
    Et tilfelle kan skje den beste.
    Ja, men Gildes arroganse på bekostning av konsumentenes sikkerhet skal det godt gjøres å kopiere. Samme grunnholdning som enkelte viser i denne tråden: Helvetes bortskjemte konsumenter som klager og syter. Hold kjeft og spis pølsa di, gutt. Du skal være glad for at vi gidder å lage noe til deg.

    Edit: Kan forresten legge til at Gilde Terina i Sogndal ikke kvalifiserte til medlemsskap blant de beste med denne saken. De forurensede råvarene kom til Sogndal fra Gilde på Tynset, men Sogndal blandet dem sammen på kryss og tvers av batch-numre sånn at sporing var tilnærmet umulig, og greide til og med å sende ut pallevis med sperrede varer til tross for at Mattilsynet hadde lagt ned uttrykkelig forbud mot dette. Det var i beste fall rot og inkompetanse fra ende til annen, ikke et "hendelig uhell".
    Det er nok meg du sikter til. Skal modifisere utsagnet noe: De aller fleste forbrukere er faktisk fornøyd med Tine og delvis Gilde ref forbrukerrundersøkelser, ratinglister osv. Tine har jo vært i toppen i mange år der. Sikkert ikke under smørkrisen nå, men altså.

    Utsagnet om de surmulende forbrukerne er det mer rettet mor den nedlatende besserwisser-holdningen man blant annet finner i denne tråden, der man er negativt til ALT som har med norsk landbruk, norske bønder generelt og samvirkeorganisasjonene deres spesielt. Man mistenkeliggjør folk, produkter, hensikter og konspirerer i øst og vest. Hva motivasjonen egentlig er prøver jeg å finne ut av bl.a. i denne tråden. Det som gjør meg irritert er at man påberoper seg å snakke for alle forbrukere og stakkarsliggjør folk i møte med norsk landbruk. Merkelig hvor lite villige dere er til å se med et kritisk søkelys på markedsmakten, men kritikk av kremmerånden og maktfordelingen i matvareverdikjeden (ref Matmaktutvalget) er vel ikke i tråd med agendaen tydeligvis. En fjerdedel av alt kjøttet importeres og en stigende del av mjølkeproduktene likeså. Det er valgmuligheter som sagt. Utvalgene i supermarkedene i Sverige og Finland? Emigrer.

    Matvaresikkerhet, EHEC og vennene hans: Disse toksinproduserende bakteriene finner du over hele verden i mer eller mindre grad men kan særlig være et problem i mer industrialisert landbruk. Gir ikke sjukdom på dyrene, lever som en del tarmfloraen sammen med mer ufarlige colibacterier. Disse, sammen med Salmonella, Campylobacter og et par andre kamerater representerer en slaktemessig utfordring både i Norge men ikke minst i det forjettede Utland (google Danmark og salmonella og gjerne Danmark og antibiotikaforbruk i tillegg). Stikkord for å unngå sånt er: reine slaktedyr - slaktehygiene - rutiner/metodikk - kontrollsystemer - sporbarhet. Dette er utfordringer hele bransjen har, ikke bare Nortura (Gilde er merkevarenavnet, Nortura er navnet på selskapet) spesielt. Mediehåndtering er et eget fag. der har vel Tine og Nortura gått i samme klasse som de fleste andre i samfunnet ellers etterhvert: Når det blåser, legg deg flat og vent til det løyer. Ikke no spesielt i det. Ole Robert & Co slipper da, de er jo adelige.


    Var det ikke du som vokste opp på gård? For mye arbeid og alt for lite betalt? Eller var det den demoraliserte, bakstreverske nedrige mentaliteten du oppdaget i tide slik at du rakk å komme deg unna?

    Eller er det så enkelt at du aldri fikk kjøre den store traktoren, sånt kan få folk til å slå kontra nå alldeles forferdelig. :)
    Förtydligande: Den kommentaren min om "arroganse" refererte til de Gilde-ansatte i Sogndal og deres tillitsvalgte som sutret i alle kanaler om hvor urimelig det var å be dem om å avlegge avføringsprøver i en sak hvor ett barn hadde dødd og et ti-talls blitt alvorlig syke etter å ha spist pølser fra den fabrikken. Det var ikke spesielt klokt gjort.

    I andre saker har Gilde (som de faktisk het den gangen denne saken verserte) og senere Nortura vist at de har brukbar kontroll på både matsikkerhet og informasjonshåndtering, men denne affæren var en fadese fra ende til annen. Og da er det jo fristende å trekke den frem som moteksempel når noen svartmaler andre aktører i markedet, f eks slik:
    Pink_Panther skrev:
    Importert er fine greier, altså. Takk til disse noble importørene som bare vil det beste for konsumenten. Not.

    http://www.mattilsynet.no/mat/nyhet...trekkes_tilbake_p__grunn_av_feilmerking_98965
    Mitt hovedpoeng er at dagens korporative system med sammenblanding av vesensforskjellige roller og tilnærmet monopol mot både leverandør og kunde ikke fungerer. Det greier ikke å skaffe konsumentene varer som disse etterspør til en pris de er villige til å betale, og det greier ikke å skaffe produsentene en levelig inntekt for varene. En viktig grunn er at den industrielle infrastrukturen er satt opp for å levere ensartet vare i store volumer til alle konsumenter og ikke er i stand til å ivareta lokalt mangfold og produktdifferensiering, samtidig med at sammenblandingen mellom distriktspolitiske og forsyningspolitiske hensyn gjør at den infrastrukturen blir nokså dyr i drift. Hvem som har skylden for at det har blitt slik kan vel diskuteres, men i bunn og grunn har dette vært en serie politiske veivalg ut fra hensynet til diverse gode formål og interessegrupper, på bekostning av andre formål og andre grupper.
     

    Odd J

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.07.2007
    Innlegg
    3.823
    Antall liker
    2.810
    Torget vurderinger
    1
    Har lest linkene dine. Ser ingenting om sutring, arroganse osv. Tvert om, det står entydig at Gilde/Norturas samarbeidet med Mattilsynet om sporing og oppklaring av smittekilden. Dette er langt fra hva du og dine meningsfeller prøver å få det til å se ut som. At det kom ut et parti pølser etter at omsetningsforbudet ble pålagt er selvsagt beklagelig men dette er opp og avgjort. Det er nødvendigvis ikke et uttrykk for arroganse.

    Det har vært flere lignende episoder med smitte i kjøttvarer fra private slakterier, men dette har selvfølgelig ingen interesse. Alle aktører i bransjen vet at smitteforebygging er viktig. For å trekke parallellen tilbake til smør: Dere må gjerne kjøpe hjemmelaget smør av upasteurisert melk. Håper bare dere har vett nok til å ikke gi det til unger. E. coli O157 trives utmerket i melk og kan gi fatal nyresvikt på barn. Men dere får bare værsågod...
     

    Espen R

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Innlegg
    10.131
    Antall liker
    2.652
    Kjøpte tysk smør hos Coop. "Oldenburger", high quality made in Germany. 10 kroner for kvartkiloen.

    Det smakte riktig så godt, bedre enn Tine. Har bunkret opp et "smørlager" ;D
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.528
    Antall liker
    35.425
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Odd J skrev:
    Det som gjør meg irritert er at man påberoper seg å snakke for alle forbrukere og stakkarsliggjør folk i møte med norsk landbruk. Merkelig hvor lite villige dere er til å se med et kritisk søkelys på markedsmakten, men kritikk av kremmerånden og maktfordelingen i matvareverdikjeden (ref Matmaktutvalget) er vel ikke i tråd med agendaen tydeligvis.
    Min "agenda" er å påpeke det innlysende: Dagens system fungerer ikke for noen av partene, med mulig unntak av ansatte i de store samvirkeorganisasjonene som har en behagelig konkurransesituasjon med tilnærmet monopol i begge ender og attpåtil delegert myndighet fra staten til å "regulere markedet". Enkelte hellige kyr gjør seg best som råstoff til pølse, og det er på tide å si dette høyt heller enn å dekke seg bak floskler som "bred politisk enighet om ..."

    Lesverdig:
    http://www.konkurransetilsynet.no/I.../Sammendrag_av_h-ringssvar_til_NOU_2011-4.PDF

    Edit: Det kan også være interessant å lese begrunnelsen for hvorfor Konkurransetilsynet opprinnelig nedla forbud mot fusjonen av Gilde og Prior til dagens Nortura, spesielt seksjon 5 om konkurranseanalyse:
    http://www.konkurransetilsynet.no/iKnowBase/Content/422273/V2006-223_gilde_prior.pdf

    Som kjent ble dette forbudet overprøvd av departementet, og man trenger ikke være spesielt konspiratorisk anlagt for å se hvilke interesser som vant på det og hvilke interesser som tapte. Fair enough, men det er et eksempel på hvilke politiske beslutninger som har ført oss dit vi er i dag.
     
    V

    vredensgnag

    Gjest
    Asbjørn, bukkene som i dag sitter og passer en usannsynlig stor havresekk har lite lyst til å gi den fra seg. Skjønner jeg godt. Vi snakker om mange millarder, som de har full kontroll over mens de kan holde konkurrenter ute.

    I slike tilfeller tyr man til både hvite løgner, nødløgner og side-opp-og-ned med rå løgner for å bevare sin fordel, selv om forbrukerne skulle bli skadelidende i det hele.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.528
    Antall liker
    35.425
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Fillern, nå virker det som krisen er over. På min lokale Rema-butikk var ting tilbake til normalen i dag. Der var det to typer smør å velge mellom: Tine i 250 g beger og Tine i 500 g blokk (og noen små begre Synnøve kryddersmør i et hjørne).

    Pluss 22 forskjellige typer margarin fra 5-6 ulike produsenter i samme kjølereol. Ja, jeg telte.
     

    Espen R

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Innlegg
    10.131
    Antall liker
    2.652
    Asbjørn skrev:
    Fillern, nå virker det som krisen er over. På min lokale Rema-butikk var ting tilbake til normalen i dag. Der var det to typer smør å velge mellom: Tine i 250 g beger og Tine i 500 g blokk (og noen små begre Synnøve kryddersmør i et hjørne).

    Pluss 22 forskjellige typer margarin fra 5-6 ulike produsenter i samme kjølereol. Ja, jeg telte.
    Jeg visste det. Det er derfor jeg "hamstret" tysk smør mens det ennå var å finne i hyllene.
    Har smør til ut i april.
     
    N

    Nifelheim

    Gjest
    Asbjørn skrev:
    Fillern, nå virker det som krisen er over. På min lokale Rema-butikk var ting tilbake til normalen i dag. Der var det to typer smør å velge mellom: Tine i 250 g beger og Tine i 500 g blokk (og noen små begre Synnøve kryddersmør i et hjørne).

    Pluss 22 forskjellige typer margarin fra 5-6 ulike produsenter i samme kjølereol. Ja, jeg telte.
    Nå er ikke Rema kjent for å ha utvalg. Så ønsker du utenlandske varer så får du stikke på en annen butikk ;) Men vent, alle butikkene har jo samme elendige utvalget i Norge, da alle er medlem av de samme kjedene. Og det eneste de tenker på er pris, pris, pris.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.528
    Antall liker
    35.425
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Bwahahaha, jeg gikk på kooperativen i stedet. Der hadde de fortsatt et restlager av tysk "krisesmør" (ikke tilsatt fargestoff), nå på tilbud til kr 10,- for 250 g. Så jeg hamstret litt. Dessuten hadde de økologisk smør fra Røros meieri (også det uten tilsatt fargestoff), så nå har jeg også smør så det rekker for en stund fremover. Holder seg godt i fryseren.

    I kjølereolen hos Coop telte jeg 20 forskjellige typer margarin, forresten, pluss to-tre andre typer matfett (kokosfett, smult, ...)

    Nifelheim skrev:
    Nå er ikke Rema kjent for å ha utvalg. Så ønsker du utenlandske varer så får du stikke på en annen butikk ;) Men vent, alle butikkene har jo samme elendige utvalget i Norge, da alle er medlem av de samme kjedene. Og det eneste de tenker på er pris, pris, pris.
    Så rart at Rema ser seg råd til å føre 22 forskjellige typer margarin, da.
     

    MaKi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2005
    Innlegg
    3.989
    Antall liker
    229
    Torget vurderinger
    4
    Fikk sikret meg mer av det nydelige, belgiske smøret som har vært i hyllene til meny. Noen personer i det lokale matmiljøet hadde en liten kåring i avisa på de ulike smørene som har vært å få i det siste. Nevnte smør (Heritage) gikk av med seieren.
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    11.030
    Antall liker
    8.240
    Torget vurderinger
    1
    Jeg prøvde Fransk smør men synes Tine er bedre....mere smak
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn