Da er terroren mest sannsynlig kommet til Norge

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Status
    Stengt for ytterligere svar.
    Z

Zomby_Woof

Gjest
    Det var jo mildt sagt en fjollete vinkling på det hele. 'Vår' greie...

Visst er det vår greie. Bli med Spiralis. Du er et godt menneske, og hjertelig velkommen.

oddgeir

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.10.2005
    Antall liker
    10
    Parelius skrev:
    oddgeir skrev:
    Parelius skrev:
    Ad rettsaken:

Hvorfor bør den være lukket? Det er blitt gitt tre argumenter for dette (så langt jeg kan se)

1) Respekt for de pårørende.

Jeg forstår tankegangen, men kan ikke se at denne respekten går foran mulige allmenne hensyn. Vi kjenner jo til lukkede dører i forbindelse med rikets sikkerhet (lite relevent her) eller å skåne offeret (f.eks. voldtektssaker). Jeg kan ikke se at slike hensyn bør være gjeldende i denne saken.

2) Ved en åpen sak så lar vi ugjerningsmannen få det som han vil.

Merkelig argument. Om så var, hva så? Det kan de godt hende at det hele fører til det motsatte av hva ugjerningsmannen intenderte å oppnå. Strategisk tenkt så er det ingenting som tilsier at hans bruk av talerstolen får den effekten han ønkser. Slik stemningen er nå kan en like godt tenke seg at det blir stikk motsatt. (Jf. hvordan strategien til de som stod bak den «papirløse» russerinnen.)

3) Det vil være å la ugjerningsmannen få det som han vil.

Dette argumentet er forsåvidt det samme som over, men med den forskjell at det her ikke ligger strategiske tanker om utfallet til grunn, men at det er feil å la slike ugjerningsmenn få oppnå det de siktet på (=få seg et mikrofonstativ). Feilen med dette er at det blander kategorier. Det er som om en snakker i oppdragende termer i forhold til ugjerningsmenn. Det er klart at straff også sikter inn på en en oppdragene effekt i varierende grad, men det vi nå snakker om gjelder ikke straffen, men rettsaken. Som sak har den stor offentlig interesse. Å snakke om ikke å la ugjerningsmenn få det som de vil i forhold til rettsprosesser er å bruke feilaktige kategorier. (Et annet eksempel er å snakke storpolitikk i kategorier som tilhører familiedomet. Håpløst!)

Jeg ser fremdeles ingen grunn til å lukke denne saken for offentligheten. Tvert imot vil jeg - som tilhenger av en offentlighet - si at intet er bedre enn at den kjøres i full lyssetting. Først da har vi mulighet til å se på dette som noe annet enn en gal manns verk og kritisk rette søkelyset på vår egen tenking. Dette er en sak som går ut over å bringe en mann til doms; den angår vil jeg tro måter å tenke på. Intet bør glemmes her, intet bør gjemmes bort. Aller minst brungrumset og inhumaniteten i våre egne hjerter.
    Et beslektet argument for lukkede rettsmøter er at man ikke må gi ugjerningsmannen en talerstol for å predike sine syke ideer, jfr. hans manifest. Lite relevant etter min mening siden hans tanker allerede er kjente (må man anta), og allmenne hensyn må gå foran.
    Det var hva mitt siste punkt prøvde å fange inn.
    Ved andre gjennomlesning ser jeg det. Må visst pusse lesebrillene.

roesok

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.12.2009
    Antall liker
    451
    Spiralis skrev:
    Zomby_Woof skrev:
    Tid og sted for markeringen? Jeg kommer hvis jeg rekker det etter jobb.
    Nå ser jeg stadig flere kommentarer på nettet som sier ganske eksplisitt at dette er "vår" sorg og "vår" greie! Med "vår" menes folk med politisk sympati fra AP og mot venstre. Mennesker med borgerlige sympatier bes holde seg borte! Dette selv om ABB så alle f.o.m. FrP og til vensre derfra som "marxistiske multikulturalister".

Ønsker ikke å provosere noen så jeg tror jeg holder meg borte.
    Jeg stemmer borgelig, men holder meg ikke borte. Dette er en bred markering rundt om i landet i sorg over hva som har skjedd og for å stå sammen om verdier jeg trodde vi alle var enig om, uavhengig av politisk tilhørighet.

Å holde seg borte rent partipartisk nå er skivebom.

Doc.G

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    31.01.2009
    Antall liker
    16
    Sted
    Steinkjer, Nord Trøndelag
    Spiralis skrev:
    Zomby_Woof skrev:
    Tid og sted for markeringen? Jeg kommer hvis jeg rekker det etter jobb.
    Nå ser jeg stadig flere kommentarer på nettet som sier ganske eksplisitt at dette er "vår" sorg og "vår" greie! Med "vår" menes folk med politisk sympati fra AP og mot venstre. Mennesker med borgerlige sympatier bes holde seg borte! Dette selv om ABB så alle f.o.m. FrP og til vensre derfra som "marxistiske multikulturalister".

Ønsker ikke å provosere noen så jeg tror jeg holder meg borte.
    link?

oddgeir

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.10.2005
    Antall liker
    10
    Zomby_Woof skrev:

Visst er det vår greie. Bli med Spiralis. Du er et godt menneske, og hjertelig velkommen.
    Jeg stiller på Rådhusplassen, det er MIN greie også.

Z

Zomby_Woof

Gjest
    oddgeir skrev:
    Zomby_Woof skrev:

Jeg stiller på Rådhusplassen, det er MIN greie også.
    Visst er det det. Her må alle anstendige mennesker få lov til å vise at vår politikk ikke skal bestemmes av voldsforbrytere.

Spiralis

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Antall liker
    8.645
    Torget vurderinger
    0
    Anonym skrev:
    Han kommer nok til å få en tøff soning, tror ikke en massemorder/barnemorder står høyt i kurs hos noen innsatte.
    Det må være hevet over all tvil at det vil være en skandale og et enormt nederlag for vår strafferettspleie hvis ABB blir myrdet i fengselet.

Det er da to muligheter.

Enten opprette en egen avsondret avdeling for ham alene og holde ham i isolasjon der. Dette vil nok kunne bli oppfattet som umenneskelig behandling, og da vil sikkert en eller annen klage Norge inn for ett eller annet "menneskerettsorgan"!

Alternativt å gjøre med ham som det ofte gjøres med pedifile og incestforbrytere. Sette ham inn i en "hvitsnipp" avdeling. Fanger som har begått økonomisk kriminalitet, fartsyndere og fyllekjørere og slike "ikkevoldelige" innsatte. Da kan han få noe samkvem med andre fanger og en form for sosialt liv. Dette vil selvsagt måtte føre til oppgradering av rømmingssikkerheten på denne avdelingen. ABB vil nok representere stor rømmingsfare hvis han bare får muligheten.

tore_v1

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2007
    Antall liker
    102
    Torget vurderinger
    2
    Det er plass til alle i fakkeltoget. Absolutt alle. Hvorvidt de sympatiserer med høyre, venstre, senterpartiet, AP eller FrP.

Om du ikke ønsker å delta er det selvfølgelig din sak, men det er et tog for de omkomne, skadde, pårørende i forskjellige grader -- ikke et tog for venstresiden av norsk politikk.

Edit: Mobilen er ikke rask nok.. Havnet litt bak i køen.

oddgeir

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.10.2005
    Antall liker
    10
    Spiralis skrev:
    Anonym skrev:
    Han kommer nok til å få en tøff soning, tror ikke en massemorder/barnemorder står høyt i kurs hos noen innsatte.
    Det må være hevet over all tvil at det vil være en skandale og et enormt nederlag for vår strafferettspleie hvis ABB blir myrdet i fengselet.

Det er da to muligheter.

Enten opprette en egen avsondret avdeling for ham alene og holde ham i isolasjon der. Dette vil nok kunne bli oppfattet som umenneskelig behandling, og da vil sikkert en eller annen klage Norge inn for ett eller annet "menneskerettsorgan"!

Alternativt å gjøre med ham som det ofte gjøres med pedifile og incestforbrytere. Sette ham inn i en "hvitsnipp" avdeling. Fanger som har begått økonomisk kriminalitet, fartsyndere og fyllekjørere og slike "ikkevoldelige" innsatte. Da kan han få noe samkvem med andre fanger og en form for sosialt liv. Dette vil selvsagt måtte føre til oppgradering av rømmingssikkerheten på denne avdelingen. ABB vil nok representere stor rømmingsfare hvis han bare får muligheten.
    Plassert i vanlig soning blir han drept av en medinnsatt. 60 -70 % av de som sitter der fra før er kriminelle innvandrere, og de er IKKE glade i slike gutter.

Dermed må det bli isolat. Jeg tviler på at han blir plassert blant promillebilister.

Bjørn.H

Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Antall liker
    10.080
    Torget vurderinger
    1
    Smorte24 skrev:
    lars_erik skrev:
    Smorte24 skrev:
    lars_erik skrev:
    Smorte24 skrev:
    erato skrev:
    lars_erik skrev:
    Meget tankevekkende på NRK nå. Her snakkes det om at en manns tanker og handlinger ikke kan isoleres fra det politiske miljø han har befunnet seg i. Det tankesett, dets retorikk og dets holdninger, som enkeltindivider og grupper kan dra til sin ytterste konsekvens.
    Det er jeg enig i. Det er åpenbart at FrP ikke kan belastes dette, men det er også åpenbart at det finnes grenser. Feks er det etter min mening åpenbart at det islamofobe miljøet som er næret av document.no har et ansvar for at en gal manns forestillingsverden har fått næring og har kunne utvikle seg som det har gjort. Så hvor går grensene? Uten å ville nekte FrP retten til å hevde en innvandringskritisk politikk, må jeg si jeg mener at deler av den retorikken som er benyttet av FrP for å fremme denne politikken, til tider har vært i et grenseland feks, og at FrP burde pålegges å rydde opp i dette før feks Høyre vil inngå i regjering med de.
    Så hva skal FRP få lov til å si?

Innvandringen som den er i dag må det stilles kritisk til uten at man blir satt i samme bås som gale mennesker, jeg så et intervju med en spesialist i et eller annet på TV2 i går, han sa at slike ting som den kunne skje pga at innvandringen ikke blir diskutert mer åpent.

Når folk ikke får lov til å diskutere eller bli hørt var det lett for enkelte å ta til ekstreme handlinger.

Så nå regner jeg med at venstresiden vil bruke alt dette er verdt for å tie ihjel de som er kritisk til innvandringen, at alle er av samme ulla som denne gale mannen.

Jeg vil bare si at det er ikke lenge siden at det var terror av islamister i London, heller ikke så lenge siden det var i Sverige av en islamist, i disse sakene ble vi fortalt at vi ikke kunne la alle de som tror på islam forbindes med disse aksjonene.

Jeg har lenge hatt ønske om mer åpen diskusjon ang innvandringen, dette vil ikke regjeringen, media eller de som er for innvandring. De latterligjør de som er i mot uten å komme med et eneste godt argument.

Så også at det var noen fra venstresiden på forumet som brukte denne saken politisk allerede noen timer etter hendelsene, slike folk er rett og slett forkastelige.

Dette er veldig trist for alle i Norge, spesielt de som er har blitt utsatt for dette.

Håper at politiet nå jobber mer mot ekstremistene, til det må politiet ha mere ressurser, det gjenstår vel å se om de får av denne regjeringen.
    Jeg vil minne deg på at du kalte meg og andre som argumenterte mot deg, på en nå stengt tråd, for "landssvikere". Dette fordi vi ikke var enige i ditt syn på innvandring.
    Det er blant annet den type retorikk jeg håper man nå vil tørre å stå opp mot.
    Jeg mener fortsatt at denne regjeringen er landssvikere, de har oversett et stigende problem i mange år, de har fortsatt med innvandringen som aldri før.
    Dette usagnet er like uhyrlig som TorNados for en stund siden! Men er ikke overrasket.
    Helt forkastelig, og i aller høyeste grad med å skape grobunn for mennesker som får så forkvaklede holdninger at de utfører slike handlinger!

La oss håpe at et resultat av denne uhyrlige handlingen, blir at det politiske miljø omsider tar avstand fra partier som ikke klart og tydelig markerer sin avsky mot slike holdninger.
    Ja la oss håpe at det politiske miljøet markerer sin avsky mot partier med slike holdninger slik at vi blir kvitt AP.

Denne regjeringen er vel de eneste i den vestlige verden som aksepterte Hamas, vi vet jo hva Hamas står for.

FRP har aldri støttet noe som tilsvarer den handlingen denne mannen har gjort i Norge, derimot har media og regjeringen ikke tatt advarslene alvorlig, når media sensurer seg selv fordi det norske folket ikke skal få vite hva galt innvandrere gjør, så trenger vi dessverre slike sider som Document.no.

Hvis jeg hadde vært faren til hun 15 åringen i Trondheim som ble voldtatt og tok sitt eget liv, så nekter media i Norge å skrive om det, så vet jeg ikke hvordan jeg ville ha reagert, en ting er sikkert hatet mitt hadde vært stort.

Nå håper jeg vi får mere åpenhet og sannhet fra media og regjeringen.
    OK, samtykker du også med slike ytringer som her representert på New York Times?

http://community.nytimes.com/commen...orld/europe/24oslo.html?permid=589#comment589

Ble medlem
    30.04.2008
    Antall liker
    1.398
    Jeg vil være forsiktig med å friskmelde ABB før de rettspykiatriske rapportene foreligger. Jeg vil anta at de finner minst en to, tre personlighetsforstyrrelsesdiagnoser. Mye av det som har kommet frem i media tyder på det, etter mitt syn. Det fritar vanligvis ikke for straffeansvar, men kan være med på å forklare hvordan grusomhetene kunne skje i krysningspunktet ekstrem politikk og manglende egenkorreksjon.

Rettsaken må selvsagt være åpen, noe annet er en umulighet slik saken står. Han, som alle, har krav på en rettferdig rettergang.

La han få komme med meningene sine. Jeg har liten tro på at han overbeviser andre enn dem som alt er enig med ham. Vi andre trenger å få frem i lyset hva som rører seg i ham, slik at vi kan forstå bedre hvilke krefter som driver han til slike ekstreme handlinger.

Pink_Panther

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Antall liker
    11.611

oddgeir

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.10.2005
    Antall liker
    10

erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    13.060
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Pink_Panther skrev:
    Spiralis skrev:
    Det går fort i svingene på HFS nå så jeg er litt i utakt ser jeg. :-\

Link? En i farten og ikke den verste:

http://www.nyemeninger.no/alle_meni...nt/;layout=button_count/;layout=button_count/

Ser også at han har moderert seg kraftig siden jeg leste den første gangen.

Han har kanskje hørt på Parelius?
    Godt sagt. Håper hun trekker konsekvensen overfor enkelte av de mest ufyselige elementene i egen organisasjon også.

S

Smorte24

Gjest
    bjornh skrev:
    Smorte24 skrev:
    lars_erik skrev:
    Smorte24 skrev:
    lars_erik skrev:
    Smorte24 skrev:
    erato skrev:
    lars_erik skrev:
    Meget tankevekkende på NRK nå. Her snakkes det om at en manns tanker og handlinger ikke kan isoleres fra det politiske miljø han har befunnet seg i. Det tankesett, dets retorikk og dets holdninger, som enkeltindivider og grupper kan dra til sin ytterste konsekvens.
    Det er jeg enig i. Det er åpenbart at FrP ikke kan belastes dette, men det er også åpenbart at det finnes grenser. Feks er det etter min mening åpenbart at det islamofobe miljøet som er næret av document.no har et ansvar for at en gal manns forestillingsverden har fått næring og har kunne utvikle seg som det har gjort. Så hvor går grensene? Uten å ville nekte FrP retten til å hevde en innvandringskritisk politikk, må jeg si jeg mener at deler av den retorikken som er benyttet av FrP for å fremme denne politikken, til tider har vært i et grenseland feks, og at FrP burde pålegges å rydde opp i dette før feks Høyre vil inngå i regjering med de.

Innvandringen som den er i dag må det stilles kritisk til uten at man blir satt i samme bås som gale mennesker, jeg så et intervju med en spesialist i et eller annet på TV2 i går, han sa at slike ting som den kunne skje pga at innvandringen ikke blir diskutert mer åpent.

Når folk ikke får lov til å diskutere eller bli hørt var det lett for enkelte å ta til ekstreme handlinger.

Så nå regner jeg med at venstresiden vil bruke alt dette er verdt for å tie ihjel de som er kritisk til innvandringen, at alle er av samme ulla som denne gale mannen.

Jeg vil bare si at det er ikke lenge siden at det var terror av islamister i London, heller ikke så lenge siden det var i Sverige av en islamist, i disse sakene ble vi fortalt at vi ikke kunne la alle de som tror på islam forbindes med disse aksjonene.

Jeg har lenge hatt ønske om mer åpen diskusjon ang innvandringen, dette vil ikke regjeringen, media eller de som er for innvandring. De latterligjør de som er i mot uten å komme med et eneste godt argument.

Så også at det var noen fra venstresiden på forumet som brukte denne saken politisk allerede noen timer etter hendelsene, slike folk er rett og slett forkastelige.

Dette er veldig trist for alle i Norge, spesielt de som er har blitt utsatt for dette.

Håper at politiet nå jobber mer mot ekstremistene, til det må politiet ha mere ressurser, det gjenstår vel å se om de får av denne regjeringen.
    Jeg vil minne deg på at du kalte meg og andre som argumenterte mot deg, på en nå stengt tråd, for "landssvikere". Dette fordi vi ikke var enige i ditt syn på innvandring.
    Jeg mener fortsatt at denne regjeringen er landssvikere, de har oversett et stigende problem i mange år, de har fortsatt med innvandringen som aldri før.
    Dette usagnet er like uhyrlig som TorNados for en stund siden! Men er ikke overrasket.
    Helt forkastelig, og i aller høyeste grad med å skape grobunn for mennesker som får så forkvaklede holdninger at de utfører slike handlinger!

La oss håpe at et resultat av denne uhyrlige handlingen, blir at det politiske miljø omsider tar avstand fra partier som ikke klart og tydelig markerer sin avsky mot slike holdninger.
    Ja la oss håpe at det politiske miljøet markerer sin avsky mot partier med slike holdninger slik at vi blir kvitt AP.

Denne regjeringen er vel de eneste i den vestlige verden som aksepterte Hamas, vi vet jo hva Hamas står for.

FRP har aldri støttet noe som tilsvarer den handlingen denne mannen har gjort i Norge, derimot har media og regjeringen ikke tatt advarslene alvorlig, når media sensurer seg selv fordi det norske folket ikke skal få vite hva galt innvandrere gjør, så trenger vi dessverre slike sider som Document.no.

Hvis jeg hadde vært faren til hun 15 åringen i Trondheim som ble voldtatt og tok sitt eget liv, så nekter media i Norge å skrive om det, så vet jeg ikke hvordan jeg ville ha reagert, en ting er sikkert hatet mitt hadde vært stort.

OK, samtykker du også med slike ytringer som her representert på New York Times?

http://community.nytimes.com/commen...orld/europe/24oslo.html?permid=589#comment589
    Det er ikke så ille det denne skriver:

Oslo

July 23rd, 2011

8:55 pm

Thank you for all your kind words people from all over the world.

I understand you have trouble understanding this. But let me explain. At least let my try to explain. Killing young people like this is under any circumstances cruel and brutal.

Some people in Norway (mainly etnical norwegian) are tired of the Labour Party`s relationships with muslims. 5 years ago they even had an election campaign in Pakistan and supported Koran-schools in Pakistan economically.
    The Labour Party has pushed this multicultural society on the norwegians though many of the norwegians did not want this.

The Labour Party has also expressed its hatred towards Israel and support for the palestinian people. But most of all, Norway is not a democratic country. Its only in their fantazy view, the Labour Party. They have more power than the Communist Party in China. Anyone who expresses different opinions than these socialists would be labeled racists or rightwing-extremists.Its really a shock that the norwegian nobel comitee gave the prize to a chinese dissident when we dont even have freedom of speech in our own country. Last I will say that mostly of the Labour Party members in the government are corrupt. I have several prooves of that. I dont even kmow were to begin.

But again, thanks for all your support. My thougths are with the young dead and survived. The survivors were really brave.

Dont worry, I am not crazy. I just refuse getting brainwashed by our socialistic politicians.

Jeg er uenig med denne personen på noen ting, men spesielt ett, det er galt å drepe uansett, ikke bare unge, men uansett.

Resten leste jeg ikke, men jeg er imot alt som har med vold og voldshandlinger å gjøre.

Og jeg mener fortsatt at innvandringen inn til Norge må stoppe, og at det er på tide at stortingspolitikere begynner å ta til vettet.

Spiralis

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Antall liker
    8.645
    Torget vurderinger
    0
    bjornh skrev:
    Så Norge er ikke et demokrati ?

Det minner meg om en episode under Juntaen i Hellas der en eller annen, husker ikke hvem, spurte styrende oberst hvorfor de ikke ville reetablere demokratiet i Hellas? Spørsmålsstilleren er uinteressant, svaret derimot var praktfullt!

Vi har demokrati i Hellas i dag! Demokrati er et gresk ord, det er kun vi grekere som vet å definere hva det betyr!

Han typen du linker til fra NYT er vel på samme nivå som obersten, helt på bærtur.

Jeg er et logisk tenkende menneske, som i motsetning til en følesesperson. Men min logiske sans kommer til kort når jeg prøver å forstå hvorfor ABB gjorde det han gjorde, på samme måte som jeg ikke makter å forstå de som kan se noe som helst positivt ved det han gjorde! Følesesmessig ligger jeg enda dårligere an hva gjelder å forstå dette! Nei Bjørn, det er ikke mulig å samtykke med slike ytringer.

Edit: Typo

erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    13.060
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Smorte, du må ikke skrive alt du tenker ( ? ).

Det denne fyren skriver er både ille, ufyselig og feil. Og i dagens situasjon er det å drite på alle rammede.

Spiralis

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Antall liker
    8.645
    Torget vurderinger
    0
    erato skrev:

Det denne fyren skriver er både ille, ufyselig og feil. Og i dagens situasjon er det å drite på alle rammede.
    erato,

Vet ikke hvem av oss som misliker det mest, ;D

men jeg er helt enig med deg! ;)

erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    13.060
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Spiralis skrev:
    erato skrev:

erato,

Vet ikke hvem av oss som misliker det mest, ;D

men jeg er helt enig med deg! ;)
    Hehe. Anser deg som en seriøs debattant og har ingen prioblemer med uenighet av og til... ;)

Doc.G

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    31.01.2009
    Antall liker
    16
    Sted
    Steinkjer, Nord Trøndelag
    Smorte24 skrev:
    bjornh skrev:
    Smorte24 skrev:
    lars_erik skrev:
    Smorte24 skrev:
    lars_erik skrev:
    Smorte24 skrev:
    erato skrev:
    lars_erik skrev:

Det er ikke så ille det denne skriver:

Oslo

July 23rd, 2011

8:55 pm

Thank you for all your kind words people from all over the world.

I understand you have trouble understanding this. But let me explain. At least let my try to explain. Killing young people like this is under any circumstances cruel and brutal.

Some people in Norway (mainly etnical norwegian) are tired of the Labour Party`s relationships with muslims. 5 years ago they even had an election campaign in Pakistan and supported Koran-schools in Pakistan economically.
    The Labour Party has pushed this multicultural society on the norwegians though many of the norwegians did not want this.

The Labour Party has also expressed its hatred towards Israel and support for the palestinian people. But most of all, Norway is not a democratic country. Its only in their fantazy view, the Labour Party. They have more power than the Communist Party in China. Anyone who expresses different opinions than these socialists would be labeled racists or rightwing-extremists.Its really a shock that the norwegian nobel comitee gave the prize to a chinese dissident when we dont even have freedom of speech in our own country. Last I will say that mostly of the Labour Party members in the government are corrupt. I have several prooves of that. I dont even kmow were to begin.

But again, thanks for all your support. My thougths are with the young dead and survived. The survivors were really brave.

Dont worry, I am not crazy. I just refuse getting brainwashed by our socialistic politicians.

Jeg er uenig med denne personen på noen ting, men spesielt ett, det er galt å drepe uansett, ikke bare unge, men uansett.

Resten leste jeg ikke, men jeg er imot alt som har med vold og voldshandlinger å gjøre.

Og jeg mener fortsatt at innvandringen inn til Norge må stoppe, og at det er på tide at stortingspolitikere begynner å ta til vettet.

Jøss, skulle nesten tro at denne var hentet fra Nyhetsspeilet.

P

Parelius

Gjest
    God artikkel som også berømmer vår statsminister:

http://english.aljazeera.net/indepth/opinion/2011/07/201172412744740495.html

Personlig må jeg si at på tross av all min - til tider - mer enn kritiske holdning til hva administrasjonspartiet og andre politikere greier å lire ut av seg/gjøre, så var de alle - fra statsminister til politi og sykepleiere - henimot eksemplariske i forhold til disse to hendelsene. Det gir en tro på at det bak uenigheter i politiske meninger så forholder vi oss kanskje til personer gjort av hel ved når det kommer til stykket.

På en twittermelding leste jeg følgende talende sammenstilling:

G.W. Bush, 9/11: "We're gonna hunt you down."
    Stoltenberg, 22/7: "We will retaliate with more democracy."

Vi har sett konturene av Bushdoktrinen. Jeg krysser fingrene for at Stoltenbergdoktrinen opprettholdes.

_RoDa_

Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Antall liker
    18.092
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Jeg synes OT på HFS har vært et lærerikt sted i tillegg til hifi-delene av forumet.
    Denne tråden har - dessverre - også vært lærerik i den betydning at jeg nå enda tydeligere vet hvilke medlemmer jeg ønsker å holde meg unna. Det er sterkt skremmende å se hvilke holdninger som finnes blant noen av medlemmene her inne.
    Det som skjedde på fredag har for all fremtid gjort noe med meg, selv om ikke jeg eller noen av mine bekjente er direkte berørt.

N

Nifelheim

Gjest
    Parelius skrev:
    Ad rettsaken:

Hvorfor bør den være lukket? Det er blitt gitt tre argumenter for dette (så langt jeg kan se)

1) Respekt for de pårørende.

Jeg forstår tankegangen, men kan ikke se at denne respekten går foran mulige allmenne hensyn. Vi kjenner jo til lukkede dører i forbindelse med rikets sikkerhet (lite relevent her) eller å skåne offeret (f.eks. voldtektssaker). Jeg kan ikke se at slike hensyn bør være gjeldende i denne saken.

2) Ved en åpen sak så lar vi ugjerningsmannen få det som han vil og drive propaganda for sine tanker.

Merkelig argument. Om så var, hva så? Det kan de godt hende at det hele fører til det motsatte av hva ugjerningsmannen intenderte å oppnå. Strategisk tenkt så er det ingenting som tilsier at hans bruk av talerstolen får den effekten han ønkser. Slik stemningen er nå kan en like godt tenke seg at det blir stikk motsatt. (Jf. hvordan strategien til de som stod bak den «papirløse» russerinnen.)

3) Det vil være å la ugjerningsmannen få det som han vil (-det han ville oppnå med ugjerningen).

Dette argumentet er forsåvidt det samme som over, men med den forskjell at det her ikke ligger strategiske tanker om utfallet til grunn, men at det er feil å la slike ugjerningsmenn få oppnå det de siktet på (=få seg et mikrofonstativ). Feilen med dette er at det blander kategorier. Det er som om en snakker i oppdragende termer i forhold til ugjerningsmenn. Det er klart at straff også sikter inn på en en oppdragene effekt i varierende grad, men det vi nå snakker om gjelder ikke straffen, men rettsaken. Som sak har den stor offentlig interesse. Å snakke om ikke å la ugjerningsmenn få det som de vil i forhold til rettsprosesser er å bruke feilaktige kategorier. (Et annet eksempel er å snakke storpolitikk i kategorier som tilhører familiedomet. Håpløst!)

Jeg ser fremdeles ingen grunn til å lukke denne saken for offentligheten. Tvert imot vil jeg - som tilhenger av en offentlighet - si at intet er bedre enn at den kjøres i full lyssetting. Først da har vi mulighet til å se på dette som noe annet enn en gal manns verk og kritisk rette søkelyset på vår egen tenking. Dette er en sak som går ut over å bringe en mann til doms; den angår vil jeg tro måter å tenke på. Intet bør glemmes her, intet bør gjemmes bort. Aller minst brungrumset og inhumaniteten i våre egne hjerter.
    Er glad vi har videoforbud i rettsaler i Norge. Bare der tapte gjerningsmannen.

erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    13.060
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Parelius skrev:
    Takk for link til en særdeles god kommentar (en av de beste jeg har sett), og det fra et fra et arabisk nyhetssted. Alle ukritiske muslimhatere - les og lær av denne:

"Anders Behring Breivik, Mohammed Atta and Baruch Goldstein are all cut from the same rotten cloth. Anwar Al-Awlaki and Glenn Beck - the peddlers of the faith - all share the same core afflictions.

These men are insecure, violently inclined, and illiberal. The outside world scares them. They hate homosexuals and strong women. For them, difference is a source of insecurity. Their values are militarism, conformism, chauvinism and jingoism. Worst of all they seek to pressure us into compliance while they work frantically to destroy themselves - and the rest of us with them.
    "

Ble medlem
    30.04.2008
    Antall liker
    1.398
    Parelius skrev:
    God artikkel som også berømmer vår statsminister:

http://english.aljazeera.net/indepth/opinion/2011/07/201172412744740495.html

Personlig må jeg si at på tross av all min - til tider - mer enn kritiske holdning til hva administrasjonspartiet og andre politikere greier å lire ut av seg/gjøre, så var de alle - fra statsminister til politi og sykepleiere - henimot eksemplariske i forhold til disse to hendelsene. Det gir en tro på at det bak uenigheter i politiske meninger så forholder vi oss kanskje til personer gjort av hel ved når det kommer til stykket.

På en twittermelding leste jeg følgende talende sammenstilling:

G.W. Bush, 9/11: "We're gonna hunt you down."
    Stoltenberg, 22/7: "We will retaliate with more democracy."

Vi har sett konturene av Bushdoktrinen. Jeg krysser fingrene for at Stoltenbergdoktrinen opprettholdes.
    Vedlig godt poeng.

V

vredensgnag

Gjest
    Smorte - se og reflektér litt over dem du mener har sveket landet.

erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    13.060
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    vredensgnag skrev:
    Smorte - se og reflektér litt over dem du mener har sveket landet.
    Jeg tror dessverre det er ett ord i denne setningen som faller på stengrunn.

Det som slår meg med ABB også er at til å være så belest, var han ufattelig kunnskapsløs. Og trolig et ensomt menneske. Uten kontakt med sin far feks. Og at der er svaret på hva som kan gjøres for å forebygge slike holdninger. Kanskje flere sommerleirer med jevnaldrende, som den på Utøya, ville vært redningen for ABB. På sett og vis fremstår hendelsen som et ensomt og isolert menneskes hevn mot de som var bedre fungerende og integrert enn ham selv.

oddgeir

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.10.2005
    Antall liker
    10
    erato skrev:
    Parelius skrev:
    Takk for link til en særdeles god kommentar (en av de beste jeg har sett), og det fra et fra et arabisk nyhetssted. Alle ukritiske muslimhatere - les og lær av denne:

"Anders Behring Breivik, Mohammed Atta and Baruch Goldstein are all cut from the same rotten cloth. Anwar Al-Awlaki and Glenn Beck - the peddlers of the faith - all share the same core afflictions.

These men are insecure, violently inclined, and illiberal. The outside world scares them. They hate homosexuals and strong women. For them, difference is a source of insecurity. Their values are militarism, conformism, chauvinism and jingoism. Worst of all they seek to pressure us into compliance while they work frantically to destroy themselves - and the rest of us with them.
    "
    Er det noen ureflekterte muslimhatere her? Hvem kan det være? Jeg har ikke sett noen.

erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    13.060
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Vel i mine øyne er det mange. Skjønt du ser de kanskje som reflekterte muslimhatere.

Edit: Det er vel heller ingen tvil om at ABB så seg selv som både reflektert og belest. Hvordan det endte vet vi nå.

kasol

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.03.2005
    Antall liker
    5.193
    Torget vurderinger
    4
    http://www.youtube.com/watch?v=VQgSf1hXMh0

Hvet ikke helt hva jeg skal tro..

EDIT:

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/oslobomben/artikkel.php?artid=10080719

Jeg velger å tro henne
    «I et intervju til NRK i dag kan det høres ut som om jeg sidestiller de forferdelige drapene med politiske angrep på FrP. Det mener jeg selvsagt ikke. Jeg er den første til å beklage om det jeg sa oppfattes galt av noen. Jeg ga et intervju der jeg reagerte på at en svensk journalist koblet FrP til de grusomme handlingene. Det kan selvsagt ikke på noen som helst måte sidestilles med drap på uskyldige.»

G

Gjestemedlem

Gjest
    Det finnes vel forhåpentligvis ikke mange mennesker i landet som har sympatier med mannens ugjerninger. Men han har mange meningsfeller. Mange som deler hans ideologi, jargon, verdensbilde og ønsker for fremtiden. Det kan nesten synes som om mange av disse er mest trist over at han har satt sine meningfeller og bevegelsen i et svært dårlig lys.

Gjerningene er utvilsomt en svært forstyrret manns, men mannen er ingen ensom ulv, for han har mange fender selv om de alle nå gjemmer seg litt i mengden til det verste blåser over.

Men skal man ta et oppgjør med de holdninger, den politikk og de visjoner, ønsker og syn som mannen har så må man avdekke og imøtegå dette i full offentlighet. Handlingene er rettet mot hele Norges befolkning, og en rettssak kan ikke få gå for lukkede dører. Hvis folk er bekymret for at mannens ideer har spredningskraft hvis de åpenbares så tror jeg man undervurderer befolkningen ganske så kraftig. Norske rettsaker fungerer aldri som noen talerstol eller såpekasse for farlige kriminelle, og det vil være et nederlag å skulle sensurere og gjemme bort mannens motivasjon og meninger, men selvsagt skal han ikke få regissere noe av dette. For det er jo disse som må motarbeides på den hardeste måte, fylle folk med vemmelse og forakt. For mannen er jo fanget og kan nok aldri selv gjøre noe mer skade. Hans handlinger kan dog ikke isoleres fra hans ideologi, og disse kan heller ikke bortforklares med at det er en "gal manns verk" eller noe annet slik som skal ta oppmerksomheten bort fra den ideologiske bevegelsen han er en del av.

Det er nok også litt for sent å ønske seg at han ikke får oppmerksomhet. Vi har jo passert det stadiet for å si det forsiktig. Så jo mer oppmerksomhet man gi disse tankene og ideologien jo bedre rustet vil folk være når man siden møter på dem i det daglige. Faren er over for denne gang, men hvis man ikke tar et oppgjør med hans politiske syn og hans menneskesyn så blir han kanskje ikke den eneste.

Spiralis

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Antall liker
    8.645
    Torget vurderinger
    0
    RoDa skrev:
    Det som skjedde på fredag har for all fremtid gjort noe med meg, selv om ikke jeg eller noen av mine bekjente er direkte berørt.
    Du er ikke alene. Jeg har sittet og engstet meg fra fredag kveld da det gikk opp for meg at; "Selvsagt NN måtte jo ha vært på Utøya han som er fylkesekretær for AUF!" Lettelsen da jeg fikk kontakt i dag tidlig var bare enorm! Han er ikke nær slekt men et slik meneske som man bare blir spontant glad i og en av de som bare helt naturlig setter sitt preg på deg.

Mange rare tanker har man tenkt i disse timene og det er vel også klart at man er noe endret i måten man ser på livet. Visse ting blir ganske så uvesentlige mens andre ting får ny betyning og man vil vel gjerne prøve å prioritere anderledes. Familie og barn har alltid hatt mye å si for meg og det er jo klart at man gjør seg tanker i retning "hva hvis...??" Nå er ikke mine i "målgruppa" for sommerleir på Utøya, men eldstemann har kamerater fra skoletiden, flott ungdom som kun ved tilfeldigheter slapp unna fordi andre ting ble prioritert. Totalt sett har jeg og mine vært noe som folkelig kan utrykkes i retning av "dritheldige!!" Jeg tror det er viktig at man tar det inn over seg, det at man har vært "dritheldig!" Så har man noe å sette ting i perspektiv mot når man tenker på alle de som ikke var like heldige som oss.

totte

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.04.2007
    Antall liker
    2.500
    Torget vurderinger
    0
    TV2 sendte nettopp opplesning av deler av "Manifestet" nå, kryssklippet med panikkscener fra fredag. Jeg synes ikke nyhetsredaksjonen burde bruke denne saken til å teste ut slitne videokunstgrep. Hva driver de med der borte?

erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    13.060
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    totte skrev:
    TV2 sendte nettopp opplesning av deler av "Manifestet" nå, kryssklippet med panikkscener fra fredag. Jeg synes ikke nyhetsredaksjonen burde bruke denne saken til å teste ut slitne videokunstgrep. Hva driver de med der borte?
    Det er TV2. Hvorfor trenger du spørre?

mteinum

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.05.2007
    Antall liker
    5.143
    Sted
    Øya
    Torget vurderinger
    1
    oddgeir skrev:
    kasol skrev:
    Det blir nok mye slikt fremover. Det forundrer meg hvordan noen klarer å bruke denne tragedien til personlige vendettaer mot politikere og andre meningsbærere man ikke liker.
    Hvordan valgkampen til høsten blir tør jeg ikke engang tenke på.
    Det har vært lange dager også for politikerene - ting kan komme feil ut.

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/oslobomben/artikkel.php?artid=10080719

totte

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.04.2007
    Antall liker
    2.500
    Torget vurderinger
    0
    erato skrev:
    totte skrev:
    Det er TV2. Hvorfor trenger du spørre?
    De bør begrense seg. Jeg skjønner at det kan være vanskelig for sommervikarer som er kastet ut i denne saken å takle situasjonen, så man må bære over med ubehjelpelig spørsmålsstilling, men redaksjonen har også voksne folk som bør greie å redigere sendingene på voksent vis.

Status
    Stengt for ytterligere svar.
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn