Da er terroren mest sannsynlig kommet til Norge

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Status
    Stengt for ytterligere svar.
    M

Mr-T

Gjest
    tkr skrev:
    Hvorfor er det respektløst overfor de rammede å stille spørsmål om politiet kunne gjort mer hurtigere?
    Selvsagt ikke, men du sa det på en litt sleivete måte synes jeg. Mulig jeg er litt påvirket av at et at mine familiemedlemmer har vært på Utøya når dette skjedde, og litt følsom pga det.

Mbare

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.02.2003
    Antall liker
    11
    Dette er en tråd hvor det er vanskelig å vite hva som er riktig eller ikke å skrive/mene. Det er flere som har klaget på ulike innlegg i tråden så langt og jeg vil tro at det kommer flere klager. Ha i bakhodet at dette fremdeles er nytt og at det er mye vi enda ikke vet. Spekulasjoner og tanker om hva som kunne vært gjort/burde vært gjort/ble gjort kan kanskje ligge til fakta blir tydeligere, da det lett kan bli vanskelig for de som er direkte berørt av det som skjedde å lese om det.

tkr

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Antall liker
    33.333
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    Mr-T skrev:
    tkr skrev:
    Hvorfor er det respektløst overfor de rammede å stille spørsmål om politiet kunne gjort mer hurtigere?
    Selvsagt ikke, men du sa det på en litt sleivete måte synes jeg. Mulig jeg er litt påvirket av at et at mine familiemedlemmer har vært på Utøya når dette skjedde, og litt følsom pga det.
    Oi....Det visste jeg selvsagt ikke.

Må bare spørre: Har det gått bra med vedkommende?

mvh

Proffen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Antall liker
    3.256
    Sted
    Bæææærgen
    Torget vurderinger
    6
    Mr-T skrev:
    tkr skrev:
    Mr-T skrev:
    Proffen skrev:
    Ser poenget, men det blir en meget mager trøst for svært mange foreldre....
    Tror du sorgen over at man har mistet noen blir noe mindre ved at gjerningsmannen også drepes?
    Dette har da fint lite med spørsmålsstillingen din å gjøre. Det burde da være viktigere å få stoppet mannen uansett metode enn å henvende seg til den lokale etikk- komiteen angående hvordan man skal gå frem?

mvh
    Dette er spekulasjoner av verste slag synes jeg, og dessuten temmelig respektløst overfor de som er rammet.
    I så fall beklager jeg på det sterkeste.
    DET var i alle fall ikke intensjonen...

mvh
    Proffen

V

vredensgnag

Gjest
    Feilvurderingen lå vel mer i sikringstiltakene på stedet, men i Norge forventer vi ikke slike utysker som går berserk blant barn.

Innsatsstyrken har mye utrustning, beregnet på å løse et bredt utvalg utfordringer. Dette er lastet inn i beredskapsbiler, og alle kjenner hvor de har redskapen.

Et helikopter har begrenset lastekapasitet, man kjenner ikke hva man står overfor, og vet ikke hva man skal ta med. Apparatet arbeider med å sikre kongehus, regjeringsmedlemmer, oppsett av kriseadministrasjon, o.a. Samt å sikre vitale samfunnsfunksjoner.

På dette tidspunktet formodet man å kunne være under et flerpunktsangrep rettet mot kritiske styre- og samfunnsfunksjoner. Så innløp rapporter fra Utøya, og disse ble meget godt taklet, til tross for det tragiske utfallet.

Å koordinere helikoptertransport, mannskapsutvelgelse, ditto utstyr, omlasting, rekognosering, transport - tar tid.

Tilgjengelige helikoptre ble brukt til rekognosering og til styring av innsatsen.

Det ville vært uvettig å sende inn helikoptre mot en antatt terroristgruppe som hadde sprengt regjeringskvartalet, og som man kunne tro disponerte bærbare luftvernsraketter til bruk mot helikopter.

M

Mr-T

Gjest
    tkr skrev:
    Mr-T skrev:
    tkr skrev:

mvh
    Nei det kunne du ikke vite, men du er såpass gammal at du burde tenkt tanken at noen som er berørt kunne lese innlegget ditt.

Det har heldigvis gått bra med vedkommende, i hvertfall fysisk.

Ellers synes jeg vi skulle ta litt lærdom av hvordan våre politikere og politiet har uttalt seg. Man har kategorisk avvist å kommentere rykter eller komme med spekulasjoner.

tkr

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Antall liker
    33.333
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    Mr-T skrev:
    tkr skrev:
    Mr-T skrev:
    tkr skrev:

mvh
    Nei det kunne du ikke vite, men du er såpass gammal at du burde tenkt tanken at noen som er berørt kunne lese innlegget ditt.

Det har heldigvis gått bra med vedkommende, i hvertfall fysisk.

Ellers synes jeg vi skulle ta litt lærdom av hvordan våre politikere og politiet har uttalt seg. Man har kategorisk avvist å kommentere rykter eller komme med spekulasjoner.
    Det er helt klart at noen som er berørt vil lese hele tråden her for den saks skyld.
    Så lite som Norge er, vil det være nesten et mirakel hvis ikke noen her på HFS hadde hatt slekt, venner eller bekjente som hadde noe med tragedien på Utøya å gjøre.

Spørsmålet er vel heller hvordan jeg skulle vite at noen kom til å ta anstøt av det jeg skrev.

mvh

Edit: Gleder meg å høre at slektningen din er uskadd.

M

Mr-T

Gjest
    Vil bare oppfordre folk til å tenke over det man skriver et par ganger før man poster.

Tkr: det forstår jeg, og vi lar dette ligge nå.

lars_erik

Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Antall liker
    21.154
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Ungdommene på øya skal vel gjerne plages med de tankene også; at de burde samlet seg og gjort noe?

Håper det ikke var ment på den måten det kan oppfattes.

Kabeldragern

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.01.2003
    Antall liker
    1.272
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    1
    Etterhvert kommer skyld/ansvarsfasen . Og da stiller jeg ett enkelt spørsmål;

Er det ikke normalt med mere sikkerhet på en tilstelning med 650 personer på et såpass begrenset område?

Et betimelig spørsmål, spør du meg...

M

Mr-T

Gjest
    Hva slags sikkerhet vil hindre en tungt bevæpnet mann i ta seg inn på øya? Eller inn i en kirke med like mange folk, på et enda mindre område? Spørsmålet er kanskje betimelig, men svaret er usmakelig etter min mening.

V

vredensgnag

Gjest
    Hvordan kan vi som samfunn gjøre ham usynlig?

Han drømmer om oppmerksomhet. Dette har han planlagt helt frem til hvilken forsvarsadvokat han ønsket, som han har fått.
    han overga seg straks, fordi han nå ønsker en prekestol overfor samfunnet.

Og nå ønsker han å bruke rettssaken for å bli berømt.

Hvordan gjør vi ham helt usynlig, gjemt, glemt og forlatt? Det finnes tradisjon i menneskets historie for å utslette slike fra stammens kollektive minne.

Kule-Trygve

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2008
    Antall liker
    289
    Jeg skrev et innlegg tilsvarende det Loevhagen skrev, angående det Vreden skrev om manglende evne/ vilje til å gå til "motangrep" ute på øyen. Innlegget ble slettet i en fei, i likhet med Loevhagens. Det må være lov å reagere på slik "skrivebordsteoretisering" omkring hva noen "burde gjort" ute på øyen. Hvem vil nærme seg noen som er i stand til å plaffe ned alt som kommer innen synsvidde?

M

Mr-T

Gjest
    vredensgnag skrev:
    Ved å gjøre som Kongen, Stoltenberg og andre politikere har gjort: bry seg om ofrene og ikke gjerningsmannen.

EDIT: Media i Norge har fulgt samme linje også.

V

vredensgnag

Gjest
    K-T

Som jeg har påpekt overfor Loevhagen i en pm, så var min intensjon å belyse forvirringen han la opp til, nettopp for å unngå en slik reaksjon fra de andre. Derfor kom han som politi.

Så får du mene hva du vil om hva du tror jeg mente.

sinep

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    08.09.2008
    Antall liker
    109
    Sted
    Vallhall
    Må si jeg stusser på at media kom frem til øya før politiet gjorde det.
    Ser for meg at det blir en del kritikk rettet mot politiets innsats fremover.

Kabeldragern

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.01.2003
    Antall liker
    1.272
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    1
    Mr-T skrev:
    Hva slags sikkerhet vil hindre en tungt bevæpnet mann i ta seg inn på øya? Eller inn i en kirke med like mange folk, på et enda mindre område? Spørsmålet er kanskje betimelig, men svaret er usmakelig etter min mening.
    Spørsmålet er bare litt tidlig stilt.

M

Mr-T

Gjest
    Det var vel ingen mediefolk PÅ øya før etter at gjerningsmannen var pågrepet av politiet.

el_mariachi

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Antall liker
    397
    tkr skrev:
    Kabeldragern skrev:
    Proffen skrev:
    Kabeldragern skrev:
    Proffen skrev:
    tkr skrev:
    Det som opptar meg akkurat nå, er hvorfor gjerningsmannen fikk lov til å henrette folk uforstyrret i en og en halv time før politiet kom.
    mvh
    Tanken har streifet meg og, ja.
    Anti-terrorstyrken burde klart å avvæpne og evt likvidere ham rimelig kjapt...

mvh
    Proffen
    Han skulle taes i live, "proffen".
    Hvorfor i all verden skulle han det, da?
    Er hans liv mer verdt enn noen av de drøyt 90 som ikke er blant oss lenger...?
    Det viktigste burde da vært å få stoppet karen, om han så var i live eller ei, blir vel mindre viktig....

mvh
    Proffen
    Svar; motiv, samarbeidspartnere. Å drepe ham ville gitt færre svar. Svar er det som ønskes i slike situasjoner - for å lære av det.

Dette må da være det reneste sludder.

Mannen skyter og dreper en ny ungdom hvert minutt, og man gjør seg tanker om hvordan man kan ta ham levende for å kunne få forhørt ham etterpå??

mvh
    Klarer ikke å la være å kommentere dette selv om jeg hadde konkrete planer om å holde meg langt unna denne diskusjonen.

Tror dere ikke at innsatsstyrkene vurderte situasjonen før de gjorde strandhugg?

Tror dere de fikk ordre om å ta gjerningsmannen i live uansett pris?

Selv vil jeg annta att det var prioritert å begrense skadene, og få kontroll over gjerningsmannen, i hvilken tilstand blir da sekundært.

Eller så synes jeg det legges mye tid og møye i å disskreditere norske myndigheter her og det har vi vel strengt tatt ingen grunn til. For å si det slik så er det nok ikke poltimester sebastian som innehar disse oppgavene.

Mine tanker går til offrene og deres pårørende i det som må være det værste som kan skje.

Av respekt for disse bør spesialistene på taktiske opperasjoner, juridiske annliggender, samfunnsvitere og politiske eksperter forsette denne diskusjonen på PM.

tore_v1

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2007
    Antall liker
    102
    Torget vurderinger
    2
    Forferdelig er fornavnet. Usikker på om jeg er glad for at jeg ikke har tv og pc tilgjengelig, kun mobil og radio.

Leste fortellingen fra agderposten til en av de som slapp unna. Kjenner han, og antakeligvis fler fra Utøya, etter flere år i studentpolitikken. Han så ikke ut som seg selv.

Spiralis

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Antall liker
    8.634
    Torget vurderinger
    0
    vredensgnag skrev:

Han drømmer om oppmerksomhet. Dette har han planlagt helt frem til hvilken forsvarsadvokat han ønsket, som han har fått.
    han overga seg straks, fordi han nå ønsker en prekestol overfor samfunnet.

Og nå ønsker han å bruke rettssaken for å bli berømt.

Hvordan gjør vi ham helt usynlig, gjemt, glemt og forlatt? Det finnes tradisjon i menneskets historie for å utslette slike fra stammens kollektive minne.
    Når du har svaret på det spørsmålet må du dele det med oss. Det var det mest konstruktive og oppbyggelige forslag til straff for ham jeg har sett her i dag. "Glemt i en fengselscelle" høres faktisk helt greit ut!

Bjørn.H

Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Antall liker
    10.078
    Torget vurderinger
    1
    Det viser seg at Anders Behring Breivik har skrevet bok. Jeg har lastet ned en kopi, og la meg bare kort få si: her har det vært arbeidet med en slags politisk plattform og analyse. Verket er på nesten 1500 sider.

lars_erik

Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Antall liker
    21.154
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    bjornh skrev:
    Det viser seg at Anders Behring Breivik har skrevet bok. Jeg har lastet ned en kopi, og la meg bare kort få si: her har det vært arbeidet med en slags politisk plattform og analyse. Verket er på nesten 1500 sider.
    Link?

M

Mr-T

Gjest
    Hvis vi vil ha denne mannen "glemt i en celle", så bør kanskje hans "verk" også få samme skjebne?

Bjørn.H

Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Antall liker
    10.078
    Torget vurderinger
    1
    Hvis folk er interessert kan man sende PM. Dette er dramatisk. Det er et massivt verk, med alle bilder av vedkommende vi har sett på hans Facebook profil med mer.

K

Kaare G. Opsahl

Gjest
    bjornh skrev:
    Hvis folk er interessert skal jeg linke. Dette er dramatisk. Det er et massivt verk, med alle bilder av vedkommende vi har sett på hans Facebook profil med mer.
    jeg er interessert

lars_erik

Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Antall liker
    21.154
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    65finger skrev:
    bjornh skrev:
    Hvis folk er interessert skal jeg linke. Dette er dramatisk. Det er et massivt verk, med alle bilder av vedkommende vi har sett på hans Facebook profil med mer.
    jeg er interessert
    Jeg også.

V

vredensgnag

Gjest
    Bare å google breivik manifesto book download

Men man spekulerer i at dette er noen som bruker aksjonen for å få oppmerksomhet om sin "bok"

Spiralis

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Antall liker
    8.634
    Torget vurderinger
    0
    Da var flagget tatt ned.

Så langt har man ikke hørt om dødsfall i den nærmeste omgangskretsen, men med kolleger spredt rundt i hele landet kan det nok ta noen dager før man får vite, så det er med en viss engstelse man sitter her. Så langt har jeg kun grått for ukjente menneskers barn, men som far er det vanskelig å ikke føle med de foreldre som har mistet sine.

Min far sa en gang; " Det er noe naturstridig når foreldre må begrave sine barn". I dag forstår jeg hva han mente.

Bjørn.H

Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Antall liker
    10.078
    Torget vurderinger
    1
    ABB bok

-har lest litt i denne boken. Han virker ekstremt opptatt av kristendommen, spesielt korstogene. Igjen seirer religion.

Siste kapittel i boka - "Planning the operation". Første setning: "Violence is the mother of change"

tweakMan

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Antall liker
    128
    Jeg var i osloområdet selv igår, det var mange av våre nye landsmenn der også, de så redde ut, livredde for att det var en av deres egne som hadde gjordt dette... jeg så det på alle jeg møtte, de var askegrå i ansiktet.
    Så brøt nyheten att det var en etnisk norsk nazist og frimurer , frp'er.. som var gjerningsmannen.
    Det var som om alle sammen, der jeg var skjønte hva dette betød... fred, iallefall en stakket stund til.

De er redde, de fleste innvandrere, for att en av deres egne en dag skal gjøre noe som gjør livet deres ille, som der de kom fra.
    Jeg så statsministerens tale på storskjerm, så han tale om att vi er fremdeles Norge!
    Jeg tror att alle de jeg så før på dagen, var så lettet, så stolt av statsministeren vår, idag var jeg igjen i osloområdet, stemingen var så annerledes, folk er stille, triste, men de jeg ser av våre nye landsmenn, de har ett uttrykk i ansiktene, de sørger med, de er lettet, for att gjerningsmannen ikke var en av deres egne, og for att statsministeren vår, er så klok!

JEG tror att talen han gav igår, via tv, satte skikkelige spor i mange lands borgere, de undrer seg over hva som bor i nordmenn.
    Jeg tror det.

Jeg er stolt av Jens! Og tenker også på hvor forferdelig det må være å være familien til gjerningsmannen, hvor sveket man må føle seg der.
    Dette er en stor tragedie. Triste saker, for alle , fler enn man først tenker er berørt...

sinep

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    08.09.2008
    Antall liker
    109
    Sted
    Vallhall
    Mr-T skrev:
    Det var vel ingen mediefolk PÅ øya før etter at gjerningsmannen var pågrepet av politiet.
    På NRK sa de at media var på åstedet i helikopter før politiet var det.

lars_erik

Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Antall liker
    21.154
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Imperial skrev:
    Jeg var i osloområdet selv igår, det var mange av våre nye landsmenn der også, de så redde ut, livredde for att det var en av deres egne som hadde gjordt dette... jeg så det på alle jeg møtte, de var askegrå i ansiktet.
    Så brøt nyheten att det var en etnisk norsk nazist og frimurer , frp'er.. som var gjerningsmannen.
    Det var som om alle sammen, der jeg var skjønte hva dette betød... fred, iallefall en stakket stund til.

De er redde, de fleste innvandrere, for att en av deres egne en dag skal gjøre noe som gjør livet deres ille, som der de kom fra.
    Jeg så statsministerens tale på storskjerm, så han tale om att vi er fremdeles Norge!
    Jeg tror att alle de jeg så før på dagen, var så lettet, så stolt av statsministeren vår, idag var jeg igjen i osloområdet, stemingen var så annerledes, folk er stille, triste, men de jeg ser av våre nye landsmenn, de har ett uttrykk i ansiktene, de sørger med, de er lettet, for att gjerningsmannen ikke var en av deres egne, og for att statsministeren vår, er så klok!

JEG tror att talen han gav igår, via tv, satte skikkelige spor i mange lands borgere, de undrer seg over hva som bor i nordmenn.
    Jeg tror det.

Jeg er stolt av Jens! Og tenker også på hvor forferdelig det må være å være familien til gjerningsmannen, hvor sveket man må føle seg der.
    Dette er en stor tragedie. Triste saker, for alle , fler enn man først tenker er berørt...
    Et fabelaktig innlegg!

Z

Zomby_Woof

Gjest
    Så........... jævlig. Jeg finner ingen bedre ord.

Mine tanker går til de som er rammet og deres pårørende.

Midt oppe i alt finner jeg bare en trøst. Hvilke fantastiske folk vi har til å passe på oss. Fra statsminister og borgermester til politi, helsepersonell og brannmenn. Hvilken konsentrasjon og ro de viser.

Tusen hjertelig takk til alle sammen.

Og husk at vi alle må ta vare på hverandre i tiden som kommer.

Spiralis

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Antall liker
    8.634
    Torget vurderinger
    0
    Som Imperial sier, Jens gjorde faktisk en god figur i denne saken. Han har det ganske sikkert tungt på mange plan. Angrepet var rettet mot hans kontor, blant flere, det var rettet mot det partiet han er leder for, og det var ungdommer/barn i hans parti som ble slaktet. Man kunne se at han slet, men han taklet det på en fin måte, man kan si at han tok det som en statsmann. Har alltid hatt sans for personen selv om jeg ikke er enig i mye av politikken. Men nå vil jeg si at han levde opp til det å være statsminister for HELE nasjonen.

Spiralis

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Antall liker
    8.634
    Torget vurderinger
    0
    Med hvilken rett?

Med hvilken rett planlegger du en slik udåd?

Med hvilken rett detonerer du en sprengladning midt i Oslo sentrum?

Med hvilken rett mener du at terror kan endre noe ved vårt lands styresett?

Med hvilken rett tar du andres liv?

Med hvilken rett opphever du deg til dommer over menneskeskjebner?

Med hvilken rett påfører du landet slike tap?

Med hvilken rett misbruker du menneskers tillit til politiuniformen?

Med hvilken rett gjør du vår virkelighet om til et skytespill fra dataen?

Med hvilken rett lar du foreldre sitte igjen og lure på hvorfor deres barn er umulig å nå på telefonen?

Med hvilken rett påfører du din egen mor slik sorg?

Med hvilken rett lar du vrangbildene i ditt eget forvirrede sinn gå ut over oss?

Med hvilken rett forventer du at noen skal kunne tilgi deg – noensinne?

Med hvilken rett?

Med hvilken rett?

(Denne er ikke skrevet av meg men den er så god at jeg deler med dere. )

Pink_Panther

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Antall liker
    11.601
    Zomby_Woof skrev:
    Så........... jævlig. Jeg finner ingen bedre ord.

Mine tanker går til de som er rammet og deres pårørende.

Midt oppe i alt finner jeg bare en trøst. Hvilke fantastiske folk vi har til å passe på oss. Fra statsminister og borgermester til politi, helsepersonell og brannmenn. Hvilken konsentrasjon og ro de viser.

Tusen hjertelig takk til alle sammen.

Og husk at vi alle må ta vare på hverandre i tiden som kommer.
    +1

Status
    Stengt for ytterligere svar.
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn