Da er terroren mest sannsynlig kommet til Norge

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Status
    Stengt for ytterligere svar.

Proffen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Antall liker
    3.256
    Sted
    Bæææærgen
    Torget vurderinger
    6
    Gjest skrev:
    BT skrev:
    Det er trist om enkelte vil slå politisk mynt på denne tragedien. Vi lever i et demokrati og det er bred støtte bak politikken som føres. Dette er en gal manns verk og vi må ikke begynne å stille uskyldige mennesker eller politiske partier til ansvar for denne terroren.
    Hvis dette bare er gal manns verk skal vi ikke analysere det som skjedde, og prøve å finne ut hvorfor. Hvis vi ikke vet hvorfor det skjedde kan vi ikke forhindre slike ting i framtida. Da er vi like langt, og vi kan nesten si "værsågod neste".
    Personlig tror jeg IKKE at dette er en gal manns verk!
    Derimot tror jeg at noe har gått forferdelig galt underveis.
    Hvorvidt dette er gjerningsmannens "rop på hjelp" eller markeringsbehov som kommer til uttrykk, er jeg mer usikker på. Mistenker kanskje at markeringsbehovet er det han har forsøkt å tilfredsstille, og at han har vært så desperat at han ikke har klart å finne på noen annen måte.
    For når en leser seg opp på karen, virker han jo både belest og utdannelse har han og. Lurer derfor på om han kan betegnes som gal? Til det mener jeg han har opptrådt for målrettet og bevisst...
    Men at han har foretatt seg noe grusomt, er det ingen tvil om...

mvh
    Proffen

Decoman

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    22.02.2011
    Antall liker
    1
    tkr skrev:
    Det som opptar meg akkurat nå, er hvorfor gjerningsmannen fikk lov til å henrette folk uforstyrret i en og en halv time før politiet kom.
    mvh
    Dette synes jeg også var rart. Ville jo tro at en reaksjonsstyrke et sted i Oslo-området var på standby hele døgnet og således kunne settes ut i løpet av en halvtime.

Edit: Lurer på om myndighetene i stor grad er blitt sammenvevd med internasjonale interesser at de helt har oversett lokale behov, når de kanskje har fokusert på trusselbilder med utenforstående paramilitære som potensielle fiender.

Pink_Panther

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Antall liker
    11.601
    tkr skrev:
    Det som opptar meg akkurat nå, er hvorfor gjerningsmannen fikk lov til å henrette folk uforstyrret i en og en halv time før politiet kom.
    mvh
    Først måtte politiet varsles, så måtte de få tak i båt o.s.v. Dessuten var tidspunktet mildt sagt ugunstig all den tid gjerningsmannen hadde laget avledningsmanøveren i Oslo.

Proffen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Antall liker
    3.256
    Sted
    Bæææærgen
    Torget vurderinger
    6
    tkr skrev:
    mvh
    Tanken har streifet meg og, ja.
    Anti-terrorstyrken burde klart å avvæpne og evt likvidere ham rimelig kjapt...

mvh
    Proffen

N

nb

Gjest
    Decoman skrev:
    Dette synes jeg også var rart. Ville jo tro at en reaksjonsstyrke et sted i Oslo-området var på standby hele døgnet og således kunne settes ut i løpet av en halvtime.
    Først skal noen melde fra til politiet fra Utøya.
    Så skal styrken (som var satt i beredskap siden eksplosjonen) komme seg ut dit. Det er et stykke å kjøre.
    Har hørt noe om at det var for dårlig vær til å fly helikopter, men ikke sikker på det. I så fall må de også fåtak i og kjøre båt ut.

Styrken er for øvrig lokalisert i Oslo.

tkr

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Antall liker
    33.333
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    Pink_Panther skrev:
    tkr skrev:
    mvh
    Først måtte politiet varsles, så måtte de få tak i båt o.s.v. Dessuten var tidspunktet mildt sagt ugunstig all den tid gjerningsmannen hadde laget avledningsmanøveren i Oslo.
    Joda. Jeg forstår jo det.
    Men politiet i Buskerud var da ikke i Oslo?
    mvh

Proffen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Antall liker
    3.256
    Sted
    Bæææærgen
    Torget vurderinger
    6
    Pink_Panther skrev:
    tkr skrev:
    mvh
    Bør gå atskillig raskere enn som så.
    Hvor lang tid tar det å fly et helikopter Oslo-Utøya, for så å slippe ut styrken?
    Etter det er det bare snakk om minutter...

mvh
    Proffen

Kabeldragern

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.01.2003
    Antall liker
    1.272
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    1
    Proffen skrev:
    tkr skrev:
    mvh

mvh
    Proffen
    Han skulle taes i live, "proffen".

Proffen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Antall liker
    3.256
    Sted
    Bæææærgen
    Torget vurderinger
    6
    nb skrev:
    Decoman skrev:
    Så skal styrken (som var satt i beredskap siden eksplosjonen) komme seg ut dit. Det er et stykke å kjøre.
    Har hørt noe om at det var for dårlig vær til å fly helikopter, men ikke sikker på det. I så fall må de også fåtak i og kjøre båt ut.

Media var da ute og fløy kopter....

mvh
    Proffen

M

Mr-T

Gjest
    Politiet redegjorde for dette på pressekonferanse i kveld. Det ble rykket ut umiddelbart fra Oslo når anmodningen kom fra lokalt politi, og de brukte 40 min til de var på øya. Det ble kjørt med med bil. Helikopter ville brukt mer tid i følge politiet.

Decoman

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    22.02.2011
    Antall liker
    1
    nb skrev:
    Decoman skrev:

Jeg skal ikke si meg uenig i hva du sier, men tenker likevel at når politiet uansett kan rekvirere sivile kjøretøy, så er det jo fristende å tenke seg at et helikopter i nærområdet ville kunne være øremerket til øyeblikkelig innsats. Det er jo sånn med busser slik jeg har forstått, hvor politiet kan foreta massearrestasjoner på kort varsel.

Hm ok dette ble fort litt komplisert igjen. Ikke bare bare å lande med helikopter på en øy.

Edit: Uff, nei det å ha et sivilt helikopter på standby hele døgnet virker litt søkt må jeg innrømme når jeg nå tenker meg om. Må jo eventuelt koste en masse penger da tenker jeg.

N

nb

Gjest
    Proffen skrev:
    Klar over det, og synest derfor det skurrer dersom det var sagt at politiet ikke kunne fly.

Om de burde være der på en halvtime, en time eller halvannen skal ikke jeg ha ment så mye om, men at det tar noe tid skjønner jeg. Har ikke fått med meg hvor lang tid det tok før de ble varslet.

Sting

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    16.01.2007
    Antall liker
    73
    Sted
    Sola
    Torget vurderinger
    14
    Det ble meldt at de første ambulanse helikopterene ikk kunne fly ut?

Proffen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Antall liker
    3.256
    Sted
    Bæææærgen
    Torget vurderinger
    6
    Kabeldragern skrev:
    Proffen skrev:
    tkr skrev:
    mvh

mvh
    Proffen
    Hvorfor i all verden skulle han det, da?
    Er hans liv mer verdt enn noen av de drøyt 90 som ikke er blant oss lenger...?
    Det viktigste burde da vært å få stoppet karen, om han så var i live eller ei, blir vel mindre viktig....

mvh
    Proffen

M

Mr-T

Gjest
    Decoman skrev:
    Ikke bare bare å lande med helikopter på en øy.
    Vi får stole på at politiet har gjort gode faglige vurderinger, men JEG ville i hvertfall ikke landet et helikopter på en liten øy der en mann skjøt rundt seg med automatvåpen.

tkr

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Antall liker
    33.333
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    Mr-T skrev:
    Politiet redegjorde for dette på pressekonferanse i kveld. Det ble rykket ut umiddelbart fra Oslo når anmodningen kom fra lokalt politi, og de brukte 40 min til de var på øya. Det ble kjørt med med bil. Helikopter ville brukt mer tid i følge politiet.
    Da gjenstår det jo bare å redegjøre for hva det lokale politiet gjorde i timen fra skytingen begynte til beredskapspolitiet ble varslet.
    Så vidt jeg har forstått ble det sendt sms og tweets fra Utøya nesten øyeblikkelig etter at skytingen begynte.

mvh

Proffen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Antall liker
    3.256
    Sted
    Bæææærgen
    Torget vurderinger
    6
    Mr-T skrev:
    Decoman skrev:
    Vi får stole på at politiet har gjort gode faglige vurderinger, men JEG ville i hvertfall ikke landet et helikopter på en liten øy der en mann skjøt rundt seg med automatvåpen.
    Anti-terrorstyrken bør da kunne hoppe fra et helikopter som svever et par-tre meter over bakken.
    Jeg mener i alle fall at de burde vært satt inn fra første stund!
    Da ville nok mange flere overlevd...

mvh
    Proffen

M

Mr-T

Gjest
    Proffen skrev:
    Det viktigste burde da vært å få stoppet karen, om han så var i live eller ei, blir vel mindre viktig....
    Hvorfor denne blodtørsten? De 90 kommer ikke tilbake om vi dreper enda en til.

Dessuten overga han seg umiddelbart.

Hadde man drept han så ville man ikke fått noe fullstendig svar på det aller viktigste spørsmålet nå: HVORFOR.

kasol

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.03.2005
    Antall liker
    5.193
    Torget vurderinger
    4
    han overgav seg med en gang politiet kom for å unngå skuddveksling

Decoman

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    22.02.2011
    Antall liker
    1
    Mr-T skrev:
    Decoman skrev:
    En fordel for alle paramilitære, er dette med å ha initiativet, noe som kan bety at man kan måtte velge å ta en sjangs. I dette tilfelle hvis jeg kan få lov til å leke hobby-general, vil være å spekulere at det ville vært en fordel å bare få sendt 1-2-3 bevæpnede politimenn ut der så kjapt som mulig.

L

Lars.N

Gjest
    Sting skrev:
    Noe sier meg det var tilgjengelig 2 SAR helikopteret og et til kunne hentes inn fra Vestlandet ved behov.
    Disse gutta fly jo uansett vær og forhold.

tkr

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Antall liker
    33.333
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    Mr-T skrev:
    Proffen skrev:

Hadde man drept han så ville man ikke fått noe fullstendig svar på det aller viktigste spørsmålet nå: HVORFOR.
    Vel, men hadde man stoppet ham tidlig, ville det nok vært adskillig færre sørgende foreldre som måtte spørre om HVORFOR.

mvh

Kabeldragern

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.01.2003
    Antall liker
    1.272
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    1
    Proffen skrev:
    Kabeldragern skrev:
    Proffen skrev:
    tkr skrev:
    mvh

mvh
    Proffen

mvh
    Proffen
    Svar; motiv, samarbeidspartnere. Å drepe ham ville gitt færre svar. Svar er det som ønskes i slike situasjoner - for å lære av det.

Proffen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Antall liker
    3.256
    Sted
    Bæææærgen
    Torget vurderinger
    6
    Mr-T skrev:
    Proffen skrev:

Det er ikke blodtørst...
    Men en ville trolig sluppet å forklare HVA til så mange pårørende...
    Og anti-terrorstyrken hadde nok klart å avvæpne ham i live...

mvh
    Proffen

M

Mr-T

Gjest
    Det er jo et meget godt spørsmål hvorfor det tok så lang tid før politi var på øya. Selvsagt ville en raskere innsats ført til at færre ble drept. Men etterpåklokskap er enkel vitenskap, dessverre.

Sting

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    16.01.2007
    Antall liker
    73
    Sted
    Sola
    Torget vurderinger
    14
    laban skrev:
    Sting skrev:
    Noe sier meg det var tilgjengelig 2 SAR helikopteret og et til kunne hentes inn fra Vestlandet ved behov.
    Disse gutta fly jo uansett vær og forhold.
    Og hvor lang flytid er det derfra tror du?
    Ikke rare problemet å sette noen på bakken hvis du virkelig vil (og været er ok) hva tror du de gjør i Forsvaret daglig?

Proffen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Antall liker
    3.256
    Sted
    Bæææærgen
    Torget vurderinger
    6
    Kabeldragern skrev:
    Proffen skrev:
    Kabeldragern skrev:
    Proffen skrev:
    tkr skrev:
    mvh

mvh
    Proffen

mvh
    Proffen
    Svar; motiv, samarbeidspartnere. Å drepe ham ville gitt færre svar. Svar er det som ønskes i slike situasjoner - for å lære av det.
    Ser poenget, men det blir en meget mager trøst for svært mange foreldre....

mvh
    Proffen

tkr

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Antall liker
    33.333
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    Kabeldragern skrev:
    Proffen skrev:
    Kabeldragern skrev:
    Proffen skrev:
    tkr skrev:
    mvh

mvh
    Proffen

mvh
    Proffen

Dette må da være det reneste sludder.

Mannen skyter og dreper en ny ungdom hvert minutt, og man gjør seg tanker om hvordan man kan ta ham levende for å kunne få forhørt ham etterpå??

mvh

M

Mr-T

Gjest
    Proffen skrev:
    Tror du sorgen over at man har mistet noen blir noe mindre ved at gjerningsmannen også drepes?

Kabeldragern

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.01.2003
    Antall liker
    1.272
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    1
    tkr skrev:
    Kabeldragern skrev:
    Proffen skrev:
    Kabeldragern skrev:
    Proffen skrev:
    tkr skrev:
    mvh

mvh
    Proffen

mvh
    Proffen

Dette må da være det reneste sludder.

Mannen skyter og dreper en ny ungdom hvert minutt, og man gjør seg tanker om hvordan man kan ta ham levende for å kunne få forhørt ham etterpå??

mvh
    Jeg tror ikke det er sludder. Han skulle taes i live, om mulig...

Proffen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Antall liker
    3.256
    Sted
    Bæææærgen
    Torget vurderinger
    6
    Mr-T skrev:
    Proffen skrev:
    Tror du sorgen over at man har mistet noen blir noe mindre ved at gjerningsmannen også drepes?
    Nei, ikke for de som mistet noen.
    Men kanskje færre hadde måttet sørge over tap av en sønn eller datter?

mvh
    Proffen

M

Mr-T

Gjest
    Etter det som politiet har forklart så er svaret på det et klart nei.

BT

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Antall liker
    6.882
    Svarene kommer nok etterhvert. Ingen grunn til å gjette.

rumath

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.03.2004
    Antall liker
    228
    Det er nevnt at gjerningsmannen har utdannelse osv. Vil bare si til de av dere som tror at kunnskap og klokskap går hånd i hånd, så er denne hendelsen bevis på at så ikke alltid er tilfelle.

Det er tydelig at han har lullet seg inn i et ekstremt tankesett, og hentet kun den informasjonen som passet til bildet han hadde skapt. Da går det galt.

Forferdelig trist dag.

I Tønsbergdistriktet er det 3 savnede. En kollega av meg kom seg fra i live.

Håper alle dere som er berørt har noen å snakke med i dag.

Rune

V

vredensgnag

Gjest
    nb skrev:
    Proffen skrev:
    Klar over det, og synest derfor det skurrer dersom det var sagt at politiet ikke kunne fly.

Om de burde være der på en halvtime, en time eller halvannen skal ikke jeg ha ment så mye om, men at det tar noe tid skjønner jeg. Har ikke fått med meg hvor lang tid det tok før de ble varslet.
    Mye tull her nå.. Innsatsstyrken kjørte ned i bil, det ble vurdert som hurtigste løsning. Helikopter ble anvendt til andre oppgaver i forbindelse med innsatsen.

Omfanget av hva som foregikk var uklart. Gisselsituasjoner, bruk av sprengstoff ved disse, o.a., måtte vurderes. Og et sivilisert samfunn sørger også for sikring av de styrker som settes inn, så disse har gode muligheter til å klare seg, selv om de beskytes.

Gjerningsmannen var taktisk og strategisk meget slu. Han valgte et "target rich environment" med lav egenrisiko, som i tillegg var isolert fra samfunnet, og der utvalgte mål hadde liten plass å bevege seg på.
    Og han la opp en taktikk som var egnet til å skape forvirring - var politiet der allerede?

Breivik brukte lang tid på å planlegge dette, og det som hadde skjedd i Oslo skapte forvirringen han trengte for å iverksette steg to.

At han fikk hele nitti minutter er tragisk.

tkr

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Antall liker
    33.333
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    Mr-T skrev:
    tkr skrev:
    Mr-T skrev:
    Proffen skrev:
    Dette har da fint lite med spørsmålsstillingen din å gjøre. Det burde da være viktigere å få stoppet mannen uansett metode enn å henvende seg til den lokale etikk- komiteen angående hvordan man skal gå frem?

mvh
    Dette er spekulasjoner av verste slag synes jeg, og dessuten temmelig respektløst overfor de som er rammet.
    Nå ble jeg nysgjerrig:

Hvorfor er det respektløst overfor de rammede å stille spørsmål om politiet kunne gjort mer hurtigere?

mvh

Kabeldragern

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.01.2003
    Antall liker
    1.272
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    1
    rumath skrev:
    Det er nevnt at gjerningsmannen har utdannelse osv. Vil bare si til de av dere som tror at kunnskap og klokskap går hånd i hånd, så er denne hendelsen bevis på at så ikke alltid er tilfelle.

Det er tydelig at han har lullet seg inn i et ekstremt tankesett, og hentet kun den informasjonen som passet til bildet han hadde skapt. Da går det galt.

Forferdelig trist dag.

I Tønsbergdistriktet er det 3 savnede. En kollega av meg kom seg fra i live.

Håper alle dere som er berørt har noen å snakke med i dag.

Rune
    Kunnskap og utdannelse er IKKE det samme som klokskap, nei! Det har det aldri vært...

Proffen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Antall liker
    3.256
    Sted
    Bæææærgen
    Torget vurderinger
    6
    vredensgnag skrev:
    Mye tull her nå.. Innsatsstyrken kjørte ned i bil, det ble vurdert som hurtigste løsning. Helikopter ble anvendt til andre oppgaver i forbindelse med innsatsen.
    Imho en alvorlig feilvurdering!

mvh
    Proffen

BT

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Antall liker
    6.882
    Det var tydelig lenge før skytingen ble kjent at politiet forventet flere anslag og at beredskapen og innsatsen var deretter. Det var nok ingen fordel at Utøya ligger utenfor Oslo politidistrikt, da blir det flere ledd og verdifull tid går. Men politiets innsats ser ut til å ha vært særdeles god.

Status
    Stengt for ytterligere svar.
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn