Cyberkul`s hifi

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • cyberkul

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    31.07.2008
    Innlegg
    561
    Antall liker
    477
    Torget vurderinger
    1
    Håper lyden blir brukbar også. Det gjenstår å lage signalkabel, og finne en plass til beistet:cool:
     
    M

    MarkusH

    Gjest
    Ser ut som meget fint utført arbeid, sender på en PM angående lytt, jobber på Lillehammer for tida og kjører Gjøvik-Lillehammer hver dag, har mulighet til å stikke innom etter jobb eller noe slikt. ;)
     

    cyberkul

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    31.07.2008
    Innlegg
    561
    Antall liker
    477
    Torget vurderinger
    1
    Ser ut som meget fint utført arbeid, sender på en PM angående lytt, jobber på Lillehammer for tida og kjører Gjøvik-Lillehammer hver dag, har mulighet til å stikke innom etter jobb eller noe slikt. ;)
    Det går fint, stort sett hjemme fra 16:30, eller så, men kan tilpasses ved behov.
     

    cyberkul

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    31.07.2008
    Innlegg
    561
    Antall liker
    477
    Torget vurderinger
    1
    Her spilles vinyl!
    IMG_1860.jpg


    En del fram og tilbake for å få lyden gjennom Jriver. Bruker nå Open Live -> ASIO Line In. Får lyd uavhengig av Channel og Offset. Nivået fra mic-ampene på RME UFX er passe. Står nå på 60dB gain, og holder meg nå litt under 0dB. Ikke noe problem med sus, bortsett fra støv og kanskje slitasje på platene jeg har kjøpt. Brukt på Finn, loppemarked, gjenbruket osv. Trenger nok en mulighet for skikkelig vask.

    Lyden ellers virker ok så langt, men litt bassfattig. Kanskje lurt å spille noen timer før jeg evt gjør endringer på target etc.. Oppsett av pickup og arm må sikkert også finjusteres.
    IMG_1859.jpg
     

    cyberkul

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    31.07.2008
    Innlegg
    561
    Antall liker
    477
    Torget vurderinger
    1
    Byttet ut potmetrene i strømforsyninga til SP-10 med multiturn-potmetre. Jeg trodde at potmeteret for 32,5V hadde endret seg, men det viste seg når jeg loddet det ut at det var 1K istedetfor 2k som det står på skjemaet. Merkelig.. Mulig at en annen komponent har endret verdi, siden jeg ikke fikk justert ned spenningen lenger enn ca 32,8V. Jeg satte inn 2k for å få litt mere range, og dette fungerte som jeg håpet. Dessuten enklere å justere nøyaktig med multiturn.

    IMG_1853.jpg


    Ellers så kjøpte jeg en elektronisk nåletrykksvekt til hele kr 65,- eller så fra kina. Virket fint, og avslørte at skalaen på loddet bak på Jelco-armen er ganske unøyaktig, evt klarte ikke jeg å nullstille nøyaktig. Var bare ca 1,8g når skalaen sto på 2,5g. Sjekket vekta med et par forskjellige mynter, samt et medfølgende lodd på 5g. Lastet ned "Stupid protractor" fra Vinylengine for å justere innfesting av DL-103R pickupen. Falt også for fristelsen for å kjøpe Easy VTA, noe som gjør det mye enklere å justere VTA/SRA, også mens plata roterer. Laget til Jelco-armen, passet perfekt!

    IMG_2029.jpg


    Leste om justering av SRA vha USB-mikroskop, og fant ut at dette kanskje var lurt. Bestilte fra eBay, og fikk ganske snart pakke fra Kina. Hele kr 120,- eller så, inkl programvare! I programvaren er det div verktøy, bla vinkelmåler. Tror kanskje vinkelmåleren i Sketchup fungerer bedre, men målingen blir sikkert grei nok uansett. Mikroskopet ser slik ut:

    mikroskop.JPG


    Jeg brukte det uten stativ, holdt det med hånda mot spilleren vinkelrett mot pickup-nåla på kanskje 1cm avstand, og klikket på stillbilde.

    Målingen blir litt "Eyeballing", men antakelig ikke så langt unna. De to vinklene på bildet er ca 92 og 94 grader SRA. Det er samme måling, og de to vinklene er bare ment å markere omtrent hvor nøyaktig jeg klarer å måle. Det ble ikke stor forskjell på vinkelen om plata roterte eller ei.

    trykk 2,5g statisk SRA 92-94 grader.jpg


    Lyden kom seg betraktelig med rett nåletrykk, og jeg synes også det låt bedre med SRA satt som vist på bildet. Men det låter fortsatt litt "tynt". Skulle gjerne visst om dette skyldes oppsett av spilleren, eller mikrofonforsterkerene i RME UFXen. Jeg har ikke noen ekstern RIAA liggende, kanskje jeg kan få lånt en for å teste.

    Ellers spekulerer jeg mere og mere på å skaffe en dedikert diskant. Jeg ser at mange snakker varmt om Fostex T500. Jeg tenker på å dele rundt 10k. For dem som har prøvd, er kvaliteten på diskanten fortsatt så viktig, selv om en deler så høyt som 10k at en bør gå for en såpass dyr diskant som T500?
     
    Sist redigert:

    cyberkul

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    31.07.2008
    Innlegg
    561
    Antall liker
    477
    Torget vurderinger
    1
    La på 3gram ekstra vekt på pickup-huset, og byttet ut motvekta bak på armen med en tyngre motvekt. Loddet også inn 100 ohms motstander som last på phonokabelen. Begge deler synes jeg hadde positiv virkning på lyden. Bedre og mere bass, og også "renere" lengre opp. Inspirert av framgangen har jeg begynt å samle deler for å bygge en Pearl II phono/RIAA forsterker. Flere byggetråder på DIY-audio, som har gått over mange år. Tenkte å lage kretskortene utfra bilder som folk har lagt ut på DIY-audio. Fås også kjøpt med matchede JFETs på nettsjappa til DIY-audio, men jeg synes de blir unødig dyre.
    Her JFETs og powersupply-kit. Får håpe at JFET-ene er genuine, masse fakes ute og går. Disse kjøpte jeg ferdig matchet fra Nederland.

    IMG_2272.jpg


    Jeg fikk også inspirasjon for å modde pickupen med nytt hus av aluminium. Mange tråder om dette også, og masse hus tilgjengelig på eBay.

    Dette fikk jeg fra england for ca kr 300,- Å fjerne det originale plasthuset var enkelt, og tok bare noen minutter. Litt filing for å runde av hjørnene for at den nakne pickupen skulle passe i det nye alu-huset.

    IMG_2274.jpg
    IMG_2275.jpg
    IMG_2276.jpg


    Jeg er usikker på om jeg skal "potte" med epoksy, eller bare lime fast pickupen i huset. Det virker som det er noe å hente lydmessig med å potte, men da tror jeg ikke det er mulig å sende pickupen til retipping senere, hvis det skulle bli aktuelt. Har ikke funnet noen gode instrukser for selve pottingen, men har noen bilder som viser omtrent hvor mye epoksy som fylles rundt pickupen i huset. Noen legger også i noen blykuler i epoksyen, f eks Paradox Pulse
     

    cyberkul

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    31.07.2008
    Innlegg
    561
    Antall liker
    477
    Torget vurderinger
    1
    Jeg endte opp med å "potte" pickup-huset med epoxy, og la også noen blyhagl nedi. Vekten på pick-upen endte på ca 15g, mot originalt 8,5. Har bare fått spilt et par platesider, men jeg synes det ble en merkbar forbedring. "Fullere" lyd, med mere trøkk i bassen. Bruker samme target i Audiolense på alt, og føler ikke behov lenger for eget target for vinyl.

    IMG_2294.jpg
    IMG_2296.jpg


    Men synes Jriver er knotete å bruke. Hvorfor er det 1000 måter å sette opp brukergrensesnittet på, når det ene i Tidal eller Spotify er bedre? Dessuten får jeg ikke til å kunne velge mellom vinyl og PC uten å restarte Jriver etterpå.

    Synes også det virker som om Windows resampler Spotify avspillingen. For vinylavspilling har jeg satt 24/96 i Windows playback/recording device for Jriver, og for Tidal får jeg likevel den samplingsraten som hver fil har, dvs 16/44,1 for de fleste. For Spotify får jeg 24/96 for alle filer.
     

    cyberkul

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    31.07.2008
    Innlegg
    561
    Antall liker
    477
    Torget vurderinger
    1
    Dølajazz torsdag til søndag, god trøkk i The Real Thing i går kveld. Artig med B3😎
    4D9ED675-EDEC-4CD4-92AD-EAEA8F4BCA3E.jpg
     

    cyberkul

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    31.07.2008
    Innlegg
    561
    Antall liker
    477
    Torget vurderinger
    1
    Olga Konkova på siste dag av Dølajazz. Til og med spillelista var improvisert!
    1E887157-A58E-412F-9296-A153106C977F.jpg


    Helga etter var det Kari Bremnes i Maihaugsalen. Bra, men ikke helt max låtvalg synes jeg.
    BECFDD00-FDA1-4C28-BA0E-8B43F697E133.jpg


    Spiller litt på anlegget også, shoppa litt mere vinyl på loppemarked for et par uker siden. En del er slitt og ramponert, men mye låter også bra!
     

    cyberkul

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    31.07.2008
    Innlegg
    561
    Antall liker
    477
    Torget vurderinger
    1
    Pakke med Anaview-moduler fra junaiten i går. Brukte, av forrige generasjon, type ALC0100-2300. Prisen snek seg opp på ca $13 pr stk. Kjøpte 8 til ymse prosjekter, men først skal jeg bruke 2stk brokoblet til midbass-horna. Da frigjør jeg to stk av den nyere typen AMS0100-2300 for bruk med diskantene. Var innom Biltema og handlet firkantrør som jeg tenker å lage fester av, for nedre og øvre diskant. Tenker å ha nedre diskant i ørehøyde, og øvre diskant (Fostex T925) hengende under, og vinklet litt opp. Alternativet er å sette ett av elementene over mellomtonehornet, men synes det blir høyt.
    BC732700-5899-40EE-8681-61379629C29F.jpg
    9BF5DBE2-2DAC-4202-9D52-6CA7A8D3AB6A.jpg
     

    cyberkul

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    31.07.2008
    Innlegg
    561
    Antall liker
    477
    Torget vurderinger
    1
    Filing og sveising på braketter for mellomtone/diskant i går. Skal henge opp/ned i midbasshornet har jeg tenkt. Mulig jeg lager et mellomstykke for å få diskanten lenger fram.
    539E326F-FAB3-4A6A-BEF2-01E7CFB6EF09.jpg
     

    cyberkul

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    31.07.2008
    Innlegg
    561
    Antall liker
    477
    Torget vurderinger
    1
    Diskantene er på plass! Litt industrial look, men solid.

    5298B4DD-E8F5-48CC-A10F-9149F58F6064.jpg


    Har også bedrevet masseproduksjon av Anaview-forsterkere!

    28F127F0-EF0F-4C82-ADB3-A38CF851618D.jpg

    F7F85576-A09C-468B-AF55-16A1CA1E81CE.jpg


    Trenger bare èn av boksene for å drive diskantene, men kjekt å ha til div andre småprosjekter. Mangler bare signalkabel, så kan jeg prøvekjøre diskantene!
     

    Bergfinn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.07.2013
    Innlegg
    9.004
    Antall liker
    12.885
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    6
    En av de tøffeste riggene på HFS. :)

    Er det AMS 0100 bokser du har laget?
    Siden du ikke bruker alle, kan jeg få en?

    Så kan du få noe annet tilbake. :rolleyes:

    Edit: jeg ser du har både AMS og ALC.
    Du kan få 2x25 klasse A av meg, og jeg kan få AMS av deg. :cool:
     
    Sist redigert:

    cyberkul

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    31.07.2008
    Innlegg
    561
    Antall liker
    477
    Torget vurderinger
    1
    En av de tøffeste riggene på HFS. :)

    Er det AMS 0100 bokser du har laget?
    Siden du ikke bruker alle, kan jeg få en?

    Så kan du få noe annet tilbake. :rolleyes:

    Edit: jeg ser du har både AMS og ALC.
    Du kan få 2x25 klasse A av meg, og jeg kan få AMS av deg. :cool:
    Relativt ruvende er nå ihvertfall riggen ������ Det er ALC0100-2300 jeg har bygd nå. 4 stk koblet som single-ended stereo-moduler. Har enda 4 stk moduler til, som ikke er tiltenkt noe spesielt enda. Hadde tenkt å bruke 2stk brokoblet til midtbassene, men prøver 1stk stereo på diskantene i stedet, for å slippe å modifisere de forsterkerne jeg allerede har. Det er to stk AMS0100-2300 og èn AMS1000 i samme boks, èn for hver høyttaler. AMSene blir jeg nok å beholde, men ALC har jeg flere enn jeg kommer til å bruke. Hvilken klasse A har du tilovers?
     
    Sist redigert:

    cyberkul

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    31.07.2008
    Innlegg
    561
    Antall liker
    477
    Torget vurderinger
    1
    Tenkte jeg skulle ha rund trykkbryter med fancy grønt lys på fronten av forsterkerne, men min leverandør Ali Express ble heftet med nyttårsfeiring og korona-karantene, så det får vente.
     

    Bergfinn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.07.2013
    Innlegg
    9.004
    Antall liker
    12.885
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    6
    En av de tøffeste riggene på HFS. :)

    Er det AMS 0100 bokser du har laget?
    Siden du ikke bruker alle, kan jeg få en?

    Så kan du få noe annet tilbake. :rolleyes:

    Edit: jeg ser du har både AMS og ALC.
    Du kan få 2x25 klasse A av meg, og jeg kan få AMS av deg. :cool:
    Relativt ruvende er nå ihvertfall riggen ������ Det er ALC0100-2300 jeg har bygd nå. 4 stk koblet som single-ended stereo-moduler. Har enda 4 stk moduler til, som ikke er tiltenkt noe spesielt enda. Hadde tenkt å bruke 2stk brokoblet til midtbassene, men prøver 1stk stereo på diskantene i stedet, for å slippe å modifisere de forsterkerne jeg allerede har. Det er to stk AMS0100-2300 og èn AMS1000 i samme boks, èn for hver høyttaler. AMSene blir jeg nok å beholde, men ALC har jeg flere enn jeg kommer til å bruke. Hvilken klasse A har du tilovers?
    Jeg har en Pass F5 2x25 w.
    Vil gjerne bytte den i en AMS0100, men kanskje jeg kan legge ut en annonse på torget, "ønskes byttet"
    ALC trenger heller ikke jeg da jeg kjører Crown for bassduty.

    Ruvende rigger er det eneste som duger for uanstrengt lyd. :)
     

    cyberkul

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    31.07.2008
    Innlegg
    561
    Antall liker
    477
    Torget vurderinger
    1
    Jeg vet ikke hvor stor forskjell det er på ALC0100 og AMS0100, du kan evt få prøve. Effekten er jo den samme. Jeg har prøvekjørt alle 4 som jeg bygde nå, og de er like støysvake som AMS. Låter rent og fint, men jeg har ikke prøvd å sammenligne direkte med AMS. AMS er balansert koblet, så det blir i såfall litt plunder med kabling og nivå ut fra RME UFX. Koblet ALC single ended, siden jeg har brukt opp alle balanserte utganger på RME UFX.
     
    Sist redigert:

    cyberkul

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    31.07.2008
    Innlegg
    561
    Antall liker
    477
    Torget vurderinger
    1
    Ikke vært mye hifi det siste halve året. I sommer grov jeg fram konas gamle Saab96 "Den røde fare" fra svogers låve, for å se om det var håp for gjenoppliving eller ikke. Etter ca 20 års lagring, og div påkjørsler inne på låven så "Den røde fare" slik ut: Et relativt trist syn..
    IMG_2919.JPG

    Motoren var fastrustet og uten håp om redning, så jeg fikk tak i en annen motor som jeg nå har overhalt. Nye veiv, råde, balaseaksel og kamaksel lagere. Honing av sylindere og nye (old stock!) stempelringer etc.

    IMG_3432.JPG


    IMG_3868.JPG

    Motoren er stort sett klar. Sveist rust i dørken, skjermer og hist og pist.
    IMG_3817.JPG

    Til våren blir det å montere motor og gir, og fortsette med karosseriet.

    Men i det siste har jeg puslet litt med hifi også. Jeg ble ikke fornøyd med lyden etter å ha fått Fostex T925 diskanten på plass. Vet ikke hva problemet er, men jeg fant ut at jeg ville prøve å stokke om på elementene, slik at jeg slapp å ha diskant/øvre mellomtone hengende i midbasshornet. Høres bedre ut, og verdt å gå videre med, hmm.. nå får jeg ikke tilgang til iCloud, så jeg får laste opp et bilde senere. Har også fundert på om jeg skal prøve en annen bassløsning. Synes BR-bassen er grei, men hadde vært artig å prøve hornbass, kanskje bedre snert og presisjon.
     

    raumrhorn

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    21.12.2016
    Innlegg
    57
    Antall liker
    146
    Sted
    Raumariki
    Torget vurderinger
    11
    Kool Saab-prosjekt, C. 👍 Har hatt mange mil i samme doning med dens V4, rattgir og frihjul, dog blå variant. Blir moro å se videre forløp på bil-prosjektet ditt til våren.
     

    cyberkul

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    31.07.2008
    Innlegg
    561
    Antall liker
    477
    Torget vurderinger
    1
    Icloud oppe og går igjen, så her kommer bildet. Det blir stor avstand mellom nedre mellomtone og midtbass, men det henger godt sammen likevel. Har sikkert noe med Audiolense og gjøre.. Skal prøve å sette nedre mellomtone rett oppå midtbasshornet også, men først skal jeg male rommet.

    IMG_4069.JPEG


    Tenker også på å få inn div akustikktiltak. Jeg har lyst å prøve noen diffusorer på bakre del av sideveggene. Trenger noe for bassen også, og tenker å bygge en del "Limp mass" membranfeller. Hvis jeg skal bytte ut bassene må jeg vente med bassfellene, siden problemfrekvensene sikkert vil flytte seg noe.

    diffusorer.-2jpg.jpg


    Det er jo faktisk også plass til å dublere bassene jeg har i dag..

    midtbass%20p%C3%A5%20h%C3%B8ykant%20%204%20basser%20rev1%20mere%20zoom.jpg
     

    cyberkul

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    31.07.2008
    Innlegg
    561
    Antall liker
    477
    Torget vurderinger
    1
    Malt veggene i en lys gråfarge i samme nyanse som høyttalerne. Venter med veggene bak, der blir det vel noen absorbenter + kanskje diffusorer. Modda også festet for horna, slik at jeg kunne snu rekkefølgen på dem. Synes ikke det ble så så stor forskjell på lyden, men ikke dårligere ihvertfall. Kanskje litt bedre estetisk? Har prøvd noen forskjellige targets i Audiolense, men synes egentlig det med rett kurve med 0dB fra 20Hz til -5dB ved 20kHz fortsatt låter best. Ikke så mye vits å legge mye arbeid i det foreløpig, siden det blir endringer på veggene bak. Synes en del innspillinger som jeg husker som gode da jeg spilte dem på LP for mange år siden ofte låter litt "tynt". F eks Steely Dan "Gaucho". Virker som det er forskjell på hvordan innspillingene er voicet/mixet før og nå? Mulig jeg trenger et annet target for slike.

    Har også spurt meg litt for ang. hornbass. Det eneste svaret jeg fikk på DIY Audio var at det sannsynligvis er lite å hente på å bygge f eks Cinema F-20, eller Fitz Maurice Tuba HT. Det jeg tenkte var at hornbass kanskje ville matche resten bedre, med hurtig og presis bass. Effektiviteten er nok minst like god på de BR-kassene jeg har, med Faital 15FX560 elementer. 99dB 1W/m pr stk. Usikker på hvordan det er med forvrengning på BR vs basshorn? Med mitt lyttevolum ser jeg stort sett aldri bevegelse i membranene.

    IMG_4148.jpeg
     

    habicht

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.04.2005
    Innlegg
    2.801
    Antall liker
    3.447
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Hei Cyber. Morsomt å se at du holder dampen. Spennende med tanker om ny bass løsning. Kanskje ikke så lett for deg men har du tenkt noe på SBA, single bass array? Ikke det at jeg vet så mye om det men ArneM driver å bygger opp et slikt system som allerede på tidig stadie imponerer og i følge kyndige en veldig god måte å kjempe rom problemer. Hørte også noe slikt i Østfold i går med 4 stk 18 tommere og ble meget imponert.
    Nå har jeg fått noen J horn i hus ( foreløpig i kjelleren og noen ventekasser til mine jbl 2245 så litt bevegelse her om ikke så lenge.
    Har mange gode minner fra en slik SAAB. Moren til en ven av meg på videregående hadde en slik, ble brukt på råner runden i Reykjavik og som tilnærmet terreng gående på fisketurer
     

    cyberkul

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    31.07.2008
    Innlegg
    561
    Antall liker
    477
    Torget vurderinger
    1
    Hei Cyber. Morsomt å se at du holder dampen. Spennende med tanker om ny bass løsning. Kanskje ikke så lett for deg men har du tenkt noe på SBA, single bass array? Ikke det at jeg vet så mye om det men ArneM driver å bygger opp et slikt system som allerede på tidig stadie imponerer og i følge kyndige en veldig god måte å kjempe rom problemer. Hørte også noe slikt i Østfold i går med 4 stk 18 tommere og ble meget imponert.
    Nå har jeg fått noen J horn i hus ( foreløpig i kjelleren og noen ventekasser til mine jbl 2245 så litt bevegelse her om ikke så lenge.
    Har mange gode minner fra en slik SAAB. Moren til en ven av meg på videregående hadde en slik, ble brukt på råner runden i Reykjavik og som tilnærmet terreng gående på fisketurer
    God jul!
    SBA er ukjent for meg, får lese meg litt opp. J-horn og nye basser høres bra ut! Saaben er egentlig et litt dårlig prosjekt, mye som er slitt. Men har jo vært brukt i familien, så artig å ta vare på. Mulig jeg må konsultere deg litt ang. spilling av vinyl gjennom UFXen. Du bruker kanskje fortsatt Steelhead? Uansett så bruker du en analog inngang på UFX, og loopback fra UFX hardware utgang for å få signalet inn i Jriver? Det virker hvis jeg huker av for "Listen to this device" i Windows, men da går det nok gjennom Windows mixeren.
     

    habicht

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.04.2005
    Innlegg
    2.801
    Antall liker
    3.447
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Det er meg kjent eneste måten å gjøre det og slik de jeg kjenner til gjør det også.
    Ikke sikker på om egentlig Windows egentlig har noe med signalet å gjøre annet en routing, etter som man må huke av på WDM driveren og UFX jobber jo med Asio.
    Men du har rett jeg bruker fortsatt min Steelhead, tør ikke å prøve AL RIAA korreksjon, om den er bedre hva skal jeg da med min svine dyre RIAA:cool:
    Det som jeg uansett ønsker å sette meg litt bedre inn i er bruk av passende trafoer til å forsterke opp MC signalet og impedans tilpasse til en analog inngang på UFX. Enkelt å legge RIAA korreksjonen i feks en egen sone i J river og bytte fra digital avspilling til RIIA med hopp fra en sone til neste som er veldig enkelt
     

    habicht

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.04.2005
    Innlegg
    2.801
    Antall liker
    3.447
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Titt i tråden til ArneM og send han en linje. Han har satt seg godt inn i dette med SBA.
    Han bruker AL og UFX
     
    M

    MarkusH

    Gjest
    Spennende med litt ny arrangering i kjellern din, Gunnar. Ser i alle fall ganske annerledes ut enn sist gang jeg hørte på det der. Har du tid så stikker jeg gjerne innom en tur. ;)
     

    cyberkul

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    31.07.2008
    Innlegg
    561
    Antall liker
    477
    Torget vurderinger
    1
    Det er meg kjent eneste måten å gjøre det og slik de jeg kjenner til gjør det også.
    Ikke sikker på om egentlig Windows egentlig har noe med signalet å gjøre annet en routing, etter som man må huke av på WDM driveren og UFX jobber jo med Asio.
    Men du har rett jeg bruker fortsatt min Steelhead, tør ikke å prøve AL RIAA korreksjon, om den er bedre hva skal jeg da med min svine dyre RIAA:cool:
    Det som jeg uansett ønsker å sette meg litt bedre inn i er bruk av passende trafoer til å forsterke opp MC signalet og impedans tilpasse til en analog inngang på UFX. Enkelt å legge RIAA korreksjonen i feks en egen sone i J river og bytte fra digital avspilling til RIIA med hopp fra en sone til neste som er veldig enkelt
    Jeg vet ikke om det skjer resampling i Windows når det er huket av for "Listen to this device". Men jeg legger merke til at på Jriver-forumet har dette med RME og loopback vært oppe noen ganger. Da har det vært nødvendig å sette et kanal-offset under "Open Live" i Jriver, ASIO-IN. Hos meg spiller dette ingen rolle, så det er noe som ikke stemmer. Jeg har "Open Live" i en egen sone, men kan ikke svitsje mellom sonene, uten å restarte Jriver. Du nevnte at du bruker en av knappene på ARC for å velge vinylavspilling. Er dette bare for å sette ned gainet på den analoge inngangen når du ikke spiller vinyl? Eller slår du av/på loopback med knappen?
     

    cyberkul

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    31.07.2008
    Innlegg
    561
    Antall liker
    477
    Torget vurderinger
    1
    Spennende med litt ny arrangering i kjellern din, Gunnar. Ser i alle fall ganske annerledes ut enn sist gang jeg hørte på det der. Har du tid så stikker jeg gjerne innom en tur. ;)
    Bare stokket litt om på utstyret, men det er bare å stikke innom. Må bestemme meg for akustikktiltak, og regner med at jeg kan få til litt ekstra når dette er på plass. Skulle ha vært bortom deg en tur også
     

    habicht

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.04.2005
    Innlegg
    2.801
    Antall liker
    3.447
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Har nå forenklet totalmix oppsettet og bruker ikke ARC til kildevalg mer. Alle kilder, optisk fra BD spiller RIAA, etc og huker av det som trengs i Windows
     

    cyberkul

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    31.07.2008
    Innlegg
    561
    Antall liker
    477
    Torget vurderinger
    1
    Har nå forenklet totalmix oppsettet og bruker ikke ARC til kildevalg mer. Alle kilder, optisk fra BD spiller RIAA, etc og huker av det som trengs i Windows
    Så da trenger du kanskje ikke loopback i TotalMix, eller kanaloffset i Jriver heller? Får eksperimentere litt mere og se om jeg finner ut av det. Skulle gjerne ha blitt kvitt Jriver, men jeg trenger WDM-driveren, for å være sikker på at alle kilder rutes gjennom konvolveren. Hvis ikke blir det ball med kanalrekkefølgen, og lett å havarere elementer.. 13-åringen bruker anlegget, det bør helst fungere uten for mye fikling.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn