Medisin og helse Corona

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • hogen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.12.2003
    Innlegg
    2.806
    Antall liker
    2.371
    Torget vurderinger
    2
    Jeg forstår ikke alt pratet om frykt og panikk. Saklig informasjon har vi fått og får. De tåler vi, og panikk? Det har jeg ikke sett noe sted.
    Vi får se, jeg håper du har rett. Jeg ser iallfall flere tegn til panikk i flere andre vest-europeiske land.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.713
    Antall liker
    13.199
    Da er det vel bare å sette seg inn i smittevernreglene, jeg fikk time til guttungen min på dagen og svar på test dagen etter med beskjed om at han kunne returnere til skolen all den tid allmenntilstanden var god. Det var også det samme i presiseringen som havnet i meldeboka idag. Med andre, presis som vanlig. Almenntilstand god > skole.. dårlig > hjemme
    Det er vel bare å spise sunnere, trene mer, drikke mindre og stumpe røyken også? Folk har blitt tytet ræva full av at det er så viktig å være forsiktig, ta ansvar, hvor farlig dette er og så videre. Forventer du at alle opptrer rasjonelt? Det ville i så falle være første gang i historien. Spesielt mens samfunnet generelt freaker ut.

    vi fikk også test på dagen i Oslo, for øvrig.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.713
    Antall liker
    13.199
    Eneste grunn til at vi testet jentungen var evnetuell stigma og hva andre ville si. Jeg anså testen som helt unødvendig og uten informasjonsverdi. Den var selvsagt negativ. Ingen vil ha skylden for at den lokale skolen blir stengt og hva folk vil tenke om noen kommer på skolen mens de hoster og har hatt feber er ikke vanskelig å tenke seg.

    To dager etterpå ble også retningslinjene endrer så intuisjonen min var ikke helt på
    bærtur.
     

    WayAhead

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.12.2017
    Innlegg
    14.625
    Antall liker
    3.439
    Sted
    Sky No Limit....
    Torget vurderinger
    0
    Lurer på om de initielle koronasymptomene er de samme for barn som en del voksne? Tap av smak og luktesans eller kun hoste ett feber? Noen som vet?
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.850
    Antall liker
    8.836
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Lange køer for å teste seg i Sverige. Har de mørketall, kanskje? Tiden vil vise...
    Svenskene tester vel ca 126 000 forrige uke. Så tror ikke du skal være så bekymret for mørketall.

    Andelen positive tester faller også - som indikerer fallende smitte.
    Og ikke minst foretok de nylig en prevalens undersøkelse med noen tusen - hvor ingen testet positivt.

    Screenshot_2020-09-10 covid-19-veckorapport-vecka-35-final pdf.png
     

    Larson

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Innlegg
    11.476
    Antall liker
    4.214
    Ja, vi vet at 50-åringer er elendig på karantene. Var jo den gjengen som dro dritten inn i landet i første omgang. Hadde vi ikke sluppet smitten inn på nytt slik at de må sitte i karantene, så hadde de ikke brutt karanten heller. Folk er lei nå for tiden, og fete 50-åringer vet jo at staten skal de jo ikke høre på. Frihet!
     

    Larson

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Innlegg
    11.476
    Antall liker
    4.214
    Jupp. Var en rekke av dem i februar. Også 40-åringer selvsagt.
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.850
    Antall liker
    8.836
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Det er i alle fall en viss realisme over det. Det som nå skaper mild panikkstemning i Norge er altså at et sted rundt 2 av 100.000 personer blir smittet hver dag. Det kan selvsagt eskalere herfra, det er ikke det, men det er veldig, veldig rart å gå rundt å være redd for å bli smittet av Corona i Norge i disse tider. Enkelte vil være uheldige og oppholde seg i ett eller annet miljø der en del av en gruppe blir smittet og noen slengere her og der vil det alltid være (og har alltid vært) men det er for meg ikke spesielt lett å se at det er noe særlig samsvar mellom risiko og reaksjon nå.
    Grunnen til at Høie og CO er nervøse er jo ganske enkelt at vår strategi bygger på smittesporing og karantene. Det skal ikke så veldig mye mer smitte til nå, før regimet kollapser, og da vil smitten trolig vokse ganske raskt.

    For meg virker det helt utopi om Helsedirektoratet og FHI har noen som helst tro på at vi skal kunne slå dette ned igjen uten å innføre veldig strenge restriksjoner. Det var snakk om marathon - og vinterhalvåret oktober til mars er marathonet - vår strategi har jo feilet under oppvarming.
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.850
    Antall liker
    8.836
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Jupp. Var en rekke av dem i februar. Også 40-åringer selvsagt.
    Jeg har vært tre sesonger i Østeriket omtrent på den tiden og er veldig overrasket over hvor høy snittalderen er. Det er flere over 50 enn under 50 er mitt inntrykk.
     

    WayAhead

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.12.2017
    Innlegg
    14.625
    Antall liker
    3.439
    Sted
    Sky No Limit....
    Torget vurderinger
    0
    Utrulig, skanning for chicks da.... likevel utrolig... chicks liker vel, gamlinger med fete lommebøker da - som vanlig...
     

    Larson

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Innlegg
    11.476
    Antall liker
    4.214
    Grunnen til at Høie og CO er nervøse er jo ganske enkelt at vår strategi bygger på smittesporing og karantene. Det skal ikke så veldig mye mer smitte til nå, før regimet kollapser, og da vil smitten trolig vokse ganske raskt.

    For meg virker det helt utopi om Helsedirektoratet og FHI har noen som helst tro på at vi skal kunne slå dette ned igjen uten å innføre veldig strenge restriksjoner. Det var snakk om marathon - og vinterhalvåret oktober til mars er marathonet - vår strategi har jo feilet under oppvarming.
    Feilet da vi bestemte oss for å tillate utenlandsferie i juni. Vi får se hvor stor boten blir. Utfordringen er at andre må betale den, nok en gang
     

    alipax

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.03.2003
    Innlegg
    1.237
    Antall liker
    286
    Sted
    Herja
    Torget vurderinger
    2
    So what? Belastningen på helsevesenet er sånn ca null, som i Norge. I den grad man er innforstått med at Covid-19 ikke forsvinner med det første så er et slags mål at alle som trenger det skal få behandling. Det får de i Sverige og det har de fått hele tiden. Ditto her i landet.

    At det er breaking news at en eller annen person, som regel over 80, stryker med av en smittsom sykdom sier ganske mye om hvor langt ut fra normalen vi har beveget oss i Norge. Det er jo ikke en kjeft utover nærmeste pårørende og eventuelt involvert helsepersonell som bryr seg om de ca 20.000 andre som har dødd her i landet siden Covid-19 kom. Når var noe slikt sist nyheter? Ulykker har en viss nyhetsverdi fordi det har et element av drama men fortsatt er det knappest noen som bryr seg om det heller.

    Jeg antar de fleste av de 10.000+ sykehussengene som finnes i Norge er relativt høyt belagte om dagen, som normalt. Hva er det som er så veldig spesielt med de 11 som ligger i en av de fordi de har blitt ganske så dårlige av Covid-19? Jeg skjønner det bare ikke.
    Det er fordi de ligger der grunnet PANDEMI. Andre er ikke spesiellt.
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.914
    Antall liker
    19.768
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    En "pandemi" som har ført til 265 døde i Norge. Svært lite å bekymre seg for. Regner med adskillig flere har død av hjerte og karsykdommer og kreft i samme tidsrom.
    Vårt bosetningsmønster tilsier at dette aldri vil kunne bli noen pandemi her. Vi vil se lokale klynger av smitte. Og smitte i seg selv viser seg å være bortimot totalt ufarlig. Ref 265 døde.
     
    C

    cruiser

    Gjest
    Det er vel bare å spise sunnere, trene mer, drikke mindre og stumpe røyken også? Folk har blitt tytet ræva full av at det er så viktig å være forsiktig, ta ansvar, hvor farlig dette er og så videre. Forventer du at alle opptrer rasjonelt? Det ville i så falle være første gang i historien. Spesielt mens samfunnet generelt freaker ut.

    vi fikk også test på dagen i Oslo, for øvrig.
    Ja jeg gjør egentlig det, det er jo ikke kjempevanskelig å lese infoen fra skolen eller lytte til det man får beskjed om på coronatelefonen.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.713
    Antall liker
    13.199
    En "pandemi" som har ført til 265 døde i Norge. Svært lite å bekymre seg for. Regner med adskillig flere har død av hjerte og karsykdommer og kreft i samme tidsrom.
    Vårt bosetningsmønster tilsier at dette aldri vil kunne bli noen pandemi her. Vi vil se lokale klynger av smitte. Og smitte i seg selv viser seg å være bortimot totalt ufarlig. Ref 265 døde.
    Men du skjønner vel at dødstallene er så lave nettopp fordi man har bekymret seg for dette og uten noen kollektiv bekrymring ville tallene vært mye, mye høyere og det ville oppstått en del mindre pene scener rundtomkring i Norge etter hvert som kapasiteten på sykehusene ble sprengt ?
     

    hogen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.12.2003
    Innlegg
    2.806
    Antall liker
    2.371
    Torget vurderinger
    2

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.515
    Antall liker
    9.664
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Vi lever i en annen verden nå, der vi tar en del ting som selvfølge. Polio, tuberkulose, barnedødelighet, ting som var høyst reelle for mine foreldre (jeg har selv en bror som døde som spedbarn) er for lengst glemt av min generasjon (født i 1951, rett etter at tuberkulose kom under kontroll og rett før polio bare ble et vagt minne).
     
    • Liker
    Reaksjoner: MML

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.914
    Antall liker
    19.768
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Men du skjønner vel at dødstallene er så lave nettopp fordi man har bekymret seg for dette og uten noen kollektiv bekrymring ville tallene vært mye, mye høyere og det ville oppstått en del mindre pene scener rundtomkring i Norge etter hvert som kapasiteten på sykehusene ble sprengt ?
    Har aldri ment at man ikke skulle ha tiltak. Men det har aldri vært noen grunn til panikk her i landet. Og en del av tiltakene har vært unødvendige.
     

    oen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.03.2010
    Innlegg
    1.769
    Antall liker
    2.322
    Sted
    Portugal
    Sist redigert:

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.507
    Antall liker
    9.252
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Prionsykdommen Skrantesjuke (CWD) er skummel, har selvfølgelig googlet litt og ser at den er i slekt med kugalskap (BSE) og Creutzfeldt-Jakobs hos mennesker. Hittil er det påvist at kugalskap kan smitte til mennesker. Om skrantesjuke også gjør det er uvisst.

    Prioner er små proteiner med noe uklar funksjon som fins naturlig hos alle pattedyr og som kan omformes og gi alvorlig, livstruende sykdom. Prioner er lite påvirkelige av kjemiske desinfeksjons- og steriliseringsmidler, stråling og varme. Ved destruksjon kreves det langvarig autoklavering (koking) ved svært høye temperaturer. Betegnelsen ‘prion’ kommer av at prioner i sin helhet består av protein og har potensiale til å være infeksiøse: ‘proteinholdig infeksiøs partikkel’.
     

    Ingeniøren

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.11.2007
    Innlegg
    4.266
    Antall liker
    1.168
    Sted
    Tranby
    Torget vurderinger
    7
    Folk bryter karantene i stor stil.. kanskje fordi karantene reglene mildt sagt er vage og tvetydige... hva innebærer det egentlig da folk drar på hytta og går i butikken som normalt.

    Skal man straffe folk, som det ser ut som det er behov for, må de være entydige.
     

    hogen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.12.2003
    Innlegg
    2.806
    Antall liker
    2.371
    Torget vurderinger
    2
    Folk bryter karantene i stor stil.. kanskje fordi karantene reglene mildt sagt er vage og tvetydige... hva innebærer det egentlig da folk drar på hytta og går i butikken som normalt.

    Skal man straffe folk, som det ser ut som det er behov for, må de være entydige.
    Jeg er helt imot å bruke straff som virkemiddel. Det ville vært svært uheldig. Folk må få lov til å tenke selv. The road to hell is paved with good intentions;)
     

    Larson

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Innlegg
    11.476
    Antall liker
    4.214
    Jeg er helt imot å bruke straff som virkemiddel. Det ville vært svært uheldig. Folk må få lov til å tenke selv. The road to hell is paved with good intentions;)
    Sarkastisk?

    Folk kan ikke tenke selv.

    Det er ikke uten grunn at begrepet helvete ble til i kristendommen. Man måtte holde enkelte mennesker i sjakk ved å true dem med evig pinelse i helvete om de ikke oppførte seg.
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.507
    Antall liker
    9.252
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Sarkastisk?

    Folk kan ikke tenke selv.

    Det er ikke uten grunn at begrepet helvete ble til i kristendommen. Man måtte holde enkelte mennesker i sjakk ved å true dem med evig pinelse i helvete om de ikke oppførte seg.
    Det er deprimerende å tenke på, men du har nok rett, det er for mange som bare tenker på seg selv og ikke er i nærheten av å forstå hva
    " Å ta en for laget" kan bety.
     

    hogen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.12.2003
    Innlegg
    2.806
    Antall liker
    2.371
    Torget vurderinger
    2
    Jeg foretrekker å leve i ett land hvor folk får lov til å tenke selv, det bør være ett grunnleggende prinsipp. Straff bør forbeholdes kriminell aktivitet.
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.515
    Antall liker
    9.664
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Problemet er at med mye straff (som jeg er fristet til å være for) så vil jo folk velge å la være å teste seg. Men det er litt for lettvint for enkeltstående tullinger å lage mye krøll for andre; folk i karantene som stenger ned legekontorer osv. Jeg tipper vi nå stenger ned mye aktivitet og mister mange arbeidsplasser pga handlinger som har sin opprinnelse i noen ganske få miljøer. Jeg synes synd på bransjer og arbeidstagere som rammes av folk som ikke kan bruke vettet og gjøre som de får beskjed om i noen få dager.
     

    rumath

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.03.2004
    Innlegg
    1.653
    Antall liker
    228
    Jeg er helt imot å bruke straff som virkemiddel. Det ville vært svært uheldig. Folk må få lov til å tenke selv. The road to hell is paved with good intentions;)
    Dersom folk hadde reagert som et kollektiv, og handlet ut fra felles interesser, så hadde straff vært uheldig.
    Når enkelte gir faen i om deres handlinger påfører andre tap av helse og arbeid, så er kanskje straff eneste utvei for å endre handlingsmønstre.
    Se bare på holdningskampanjen «bruk bilbelte», den var ikke nok. Så vi har også bot/straff for å la være å bruke bilbelte.

    Jeg tror på en blanding. Jeg er også helt uenig med FHI og helseministeren i tilnærmingen til skam. Føl skam! Hvis du gjør noe du VET er galt. Som du vet vil kunne ramme enkeltpersoner og hele samfunnet hardt. Hvorfor skulle du ikke da i det minste skamme deg?
     

    hogen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.12.2003
    Innlegg
    2.806
    Antall liker
    2.371
    Torget vurderinger
    2
    Vi kan få det bra travelt i rettsvesenet da, hvis alle mulige coviid-saker skal gjennom. Det er jo ett annet grunnleggende prinsipp at man ikke skal kunne straffes uten å ha tilgang til en rettsprosess.
     

    kasol

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.03.2005
    Innlegg
    4.320
    Antall liker
    3.482
    Torget vurderinger
    4
    Er vel bare å gi bøter det - trenger da ikke gå rettens vei hvis dette skulle være aktuelt

    Eksempler

    En kveld på byen kan bli langt mer kostbar enn først planlagt, hvis du ikke oppfører deg som du skal. Det koster deg dyrt å bryte lover og regler. Her er en oversikt over satser på bøter for ulike lovbrudd:

    Drikke alkohol ulovlig på offentlig sted: 4000 kroner
    Nekte å etterkomme pålegg fra politiet: 6000 kroner
    Nekte å oppgi personalia til politiet: 6000 kroner
    Fysisk hindre politiet i deres arbeid: 8000 kroner
    Forulempe politiet ved munnbruk/utskjelling: 5000 kroner
    Forulempe politiet ved spytting: 7000 kroner
    Urinere på offentlig sted: 4000 kroner
    Uanstendig oppførsel på offentlig sted: 6000 kroner
    Ordensforstyrrelse: 8000 kroner
    Overnatting i fyllearresten: Gratis
    Å bære kniv på offentlig sted: 8000 kroner
    Å bære kniv på offentlig sted for 2. gang: 10.000 kroner
    Å bære kniv på offentlig sted 3. gang: Det blir tatt ut tiltale.

     

    hogen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.12.2003
    Innlegg
    2.806
    Antall liker
    2.371
    Torget vurderinger
    2
    Man kan vel bare nekte å godta et forelegg, da blir det rettsprosess
    Stemmer.

    Poenget er vel at det er best om handlinger som bøtelegges passer sånn ca med den allmenne rettsoppfatning. Ellers undergraver man systemet. Nevnte bøtesatser er det vel stort sett veldig stor enighet om. Og det første punktet håndheves vel ikke veldig hardt i feks parker etc så lenge det går rolig for seg.
     

    kasol

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.03.2005
    Innlegg
    4.320
    Antall liker
    3.482
    Torget vurderinger
    4
    Ifra dagblad linken ser det ut som følgende er standard for å bryte corona karantene
    Vedkommende ble ilagt et forelegg på 20 000 kroner, eller fengsel i 15 dager.
     
    R

    rr30629

    Gjest
    Registrerer at det er folk her som er for straff men som i andre tråder der vi diskuterer straffbare handlinger foretrekker å skrive om stenkasting.
     

    Larson

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Innlegg
    11.476
    Antall liker
    4.214
    Helseministeren har null troverdig når det kommer til skam. Han var hardt på banen i sommer og sa at folk ikke skulle føle på sydenskam. (Den skammen ville vært farlig for han selv, for da ville folk stilt spørsmålstegn ved hans lederskap der han åpnet opp for sydenturer). Ungdom derimot skulle føle på festskam.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn