Medisin og helse Corona

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • C

    cruiser

    Gjest
    Ta med denne også da
    Hun mener nordmenn trengte det sjokket det innebar å stenge ned landet, selv om det i ettertid har gått harde diskusjoner om de alvorlige konsekvensene for økonomien, for barn og unge, eldre på sykehjem og den psykiske helsen i befolkningen.
    Med mindre du har tenkt å cherry picke det som passer da
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.752
    Antall liker
    13.241
    Ta med denne også da
    Med mindre du har tenkt å cherry picke det som passer da
    Mye av det som har kommet fra FHI den siste tiden må også leses som at de er påfallende opptatte av å late som om de var enige i hva som ble gjort hele tiden. Om man går tilbake for å se hva som skjedde i tiden før og etter Norge gikk for en slags nedstengig så er det ganske åpenbart at FHI var hoppende uenige i hva som ble gjort.

    Det er godt mulig de faktisk har endret mening og nå mener at de tok feil den gang, men jeg har ennå ikke sett noen innrømmelse av det i alle fall. Som sagt ville norske FHI gjøre som svenskene - det kan man også lese ut av ymse uttalelser de kom med da det ble diskutert hva Norge faktisk skulle gjøre. Beslutningen om å stenge ned ble tatt av direktøren i Helsedir og det var på ingen måte etter anbefaling fra FHI, snarere tvert imot.
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.858
    Antall liker
    8.854
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Det er ikke så åpenbart at det er svenskene som har gjort feil her...

    Screenshot_2020-09-10 UDs reiseråd - Nå er Europa blodrødt.png
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.532
    Antall liker
    9.691
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Det er ikke så åpenbart at danskene har gjort feil heller.
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.858
    Antall liker
    8.854
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Det er ikke så åpenbart at danskene har gjort feil heller.
    Danmark som helhet er blodrødt. Tett på det dobbelte av grenseverdien.
    Og jeg synes vel ikke utviklingen tyder på at "slå ned" strategien funker så mye bedre der enn andre steder.

    Screenshot_2020-09-10 Coronaviruset Status i Norden(1).png
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.752
    Antall liker
    13.241
    Er ikke Norge egentlig rødt også? Eller er det jeg som ikke følger godt nok med?
    Tror det blir det ca nå. Det er 20 registrerte pr 100.000 innbyggere siste 14 dager, dvs i underkant av 1100 totalt for Norge på 14 dager. Så vidt jeg kan se er det 1042 siste 14 dager i Norge og det rullerende tallet vil øke så lenge det er mer enn en 60-70 stykker / dag fremover.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.520
    Antall liker
    35.419
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Danmark som helhet er blodrødt. Tett på det dobbelte av grenseverdien.
    Og jeg synes vel ikke utviklingen tyder på at "slå ned" strategien funker så mye bedre der enn andre steder.
    Jeg krysset av noen fler:

    1599728101958.png
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.858
    Antall liker
    8.854
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Alltid greit å jukse Asbjørn, men vi andre sammenligner gjerne pr 100 000/innbygger - ikke totalt antall.
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.858
    Antall liker
    8.854
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Er ikke Norge egentlig rødt også? Eller er det jeg som ikke følger godt nok med?
    Jo, Norge som helhet ligger nå også over grensen til rødt. Den ligger vel på ca 75 nye tilfeller pr dag.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.752
    Antall liker
    13.241
    Problemet er selvsagt kun at land ble erklært grønne...


    Over halvparten av nordmenn bryter karantene og isolasjon, melder NRK. En fersk undersøkelse fra Universitetet i Bergen (UiB) og Folkehelseinstituttet (FHI) viser at seks av ti nordmenn som har fått pålegg om coronakarantene eller -isolasjon bryter pålegget. Verstingene er de over 50 år.

    Undersøkelsen inkluderer 1704 personer.
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.858
    Antall liker
    8.854
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Ja, uten å forsvare det - så er det forståelsig.

    Fra i dag - så vidt jeg kan forstå er det da 500 som er satt i 10 dagers smittekarantene pga 5 som har testet positivt.
    Jeg vet ikke eksakt hvordan dette foregår - men så vidt jeg forstår blir du bare informert om at du er oppgitt som nærkontakt til en som er smtitet (du får altså ike vite hvem det er som har teset positivt).
    Dette er jo 2% av befoliknigen på Askøy - satt i karantene i dag. Mon tro hva som skjer i morgen.





    500 er satt i karantene på Askøy
    I overkant av 500 personer er satt i karantene som følge av smittesporingen på Askøy utenfor Bergen.

    – Vi må få lov å si at det jobbes fantastisk godt med smittesporing på Askøy, sier kommuneoverlege Kristin Cotta Schønberg i en pressemelding.

    På kort tid ble syv personer med positiv coronatest smittesporet, to med bosted i Bergen, fem på Askøy, skriver kommunen.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.722
    Antall liker
    9.345
    Sted
    Trondheim
    Alltid greit å jukse Asbjørn, men vi andre sammenligner gjerne pr 100 000/innbygger - ikke totalt antall.
    Jeg tok bilde av glidende snitt over 7 dager. Sverige ligger fremdeles over Norge, men det er ikke store forskjellen. Det landet som utmerker seg er jo Danmark.
    Hvis vi stopper denne kurven 3/9 (man vil jo ikke ta med de siste dagene for å sikre at de positive tilfellene faktisk legges på riktig dag) så er Norge og Sverige ganske like (Norge litt høyere, men ikke mye - ganske like egentlig). Da har man vel ikke fått med Bergen og Sarp/Fredrikstad? Hvis man bruker glidende 14-dagers snitt er det vanskelig å se noen særlig forskjell mellom Norge og Sverige.

    Forøvrig ser jeg i avisene i dag at svenske kunstnere sukker over at teatrene og konsertsaler er stengt, men man kan gå på restaurant. Omtrent som i Norge m.a.o.

    1599734098906.png
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.520
    Antall liker
    35.419
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Alltid greit å jukse Asbjørn, men vi andre sammenligner gjerne pr 100 000/innbygger - ikke totalt antall.
    Det må du gjerne gjøre, men dette viruset sprer seg med klyngesmitte. Status i Sverige ser ut til å være at utbruddet på Västkusten er i ferd med å gi seg, men det er ting på gang i Skåne, Blekinge, Småland. Kanskje mer bekymringsfullt har Malmö/Rosengård økt ganske kraftig de siste ukene.
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.858
    Antall liker
    8.854
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Det må du gjerne gjøre, men dette viruset sprer seg med klyngesmitte. Status i Sverige ser ut til å være at utbruddet på Västkusten er i ferd med å gi seg, men det er ting på gang i Skåne, Blekinge, Småland. Kanskje mer bekymringsfullt har Malmö/Rosengård økt ganske kraftig de siste ukene.
    Så du er uenig i at vi skal sammenligne smitte pr capita..?

    Hva legger du i "ganske kraftig" økning...?
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.520
    Antall liker
    35.419
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Det må du gjerne gjøre, skrev jeg.

    Et av mysteriene med covid i Sverige er hvorfor det har slått så hardt i Stockholms Rinkeby og Göteborgs Angered, men ennå ikke i Malmös Rosengård.

    1599738721711.png
     
    Sist redigert:
    6

    65finger

    Gjest
    Sverige har pt en stabil utvikling på forholdsvis høyt nivå. Skakk så mye til får det rauser opp igjen og det vil inntreffe om noen uker tipper jeg
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.752
    Antall liker
    13.241
    Sverige har pt en stabil utvikling på forholdsvis høyt nivå. Skakk så mye til får det rauser opp igjen og det vil inntreffe om noen uker tipper jeg
    Hvorfor skal det stige mye i Sverige fra nåværende nivå? Det har både vært ferie og folk er tilbake i større grad og skolen er i gang igjen osv i Sverige også samtidig som smittetallene fortsetter nedover. Det er mer enn man kan si om de fleste land i Europa. Det er selvsagt mulig det stiger mye i Sverige en gang i fremtiden, men det er ikke spesielt lett å se at så må skje.

    I Europa har det stort sett skjedd hva som ble varslet. Når de åpner opp igjen vil smitten stige og land vil være dårlig rustet for en bølge nr. 2. Det ser ut som den spådommen stemmer ganske bra så langt.

    Sverige har heller ikke et "forholdsvis høyt nivå", for øvrig. De ligger på et sted rundt 200 / dag, eller 2 smittede pr. dag pr. 100.000 innbyggere. Det gir en sykdomsbelastning som knapt er registrerbar. Noe slik er kun høyt om man har vent seg til at det er nesten ingen smittede, men Sverige kommer fra andre enden. De har hatt mye. mye høyere tall før og tallene nå fremstår som svært lave.

    Tallene er også svært lave i Norge, det er bare perspektivet som er helt ulikt.
     
    Sist redigert:

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.858
    Antall liker
    8.854
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Jeg oppfatter vel at Tegnell var mindre bekymret enn Erna og Høie i dag...
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.532
    Antall liker
    9.691
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Kanskje ikke så rart når man kommer fra Sveriges høye tall? 10 nye dødsfall virker liksom mindre dramatisk når man kommer fra 6000 vs når man kommer fra 260 eller deromkring?
     

    hogen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.12.2003
    Innlegg
    2.808
    Antall liker
    2.374
    Torget vurderinger
    2
    Er det noen som har noen tall på hvor mange som dør alle alle typer influensa for tiden (inkl covid), sammenlignet med tidligere år (uten covid selvfølgelig)? Begynner å bli ganske lei av ensidig og unyansert fokus på coviiid-dødtall etterhvert.
     

    WayAhead

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.12.2017
    Innlegg
    14.625
    Antall liker
    3.439
    Sted
    Sky No Limit....
    Torget vurderinger
    0
    Er det noen som har noen tall på hvor mange som dør alle alle typer influensa for tiden (inkl covid), sammenlignet med tidligere år (uten covid selvfølgelig)? Begynner å bli ganske lei av ensidig og unyansert fokus på coviiid-dødtall etterhvert.
    Denne er riktignok fra Tegneland thou.... antallet er som høyest når frosten i bakken går dypest....

    Skjermbilde 2020-09-09 kl. 10.11.18.png
     
    Sist redigert:

    WayAhead

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.12.2017
    Innlegg
    14.625
    Antall liker
    3.439
    Sted
    Sky No Limit....
    Torget vurderinger
    0
    TEGNELL: SVERIGES STRATEGI HAR FUNGERT BRA
    På spørsmål om Sveriges coronastrategi har vært bedre enn Norges, svarer statsepidemiolog Anders Tegnell at den svenske i hvert fall ser ut til å fungere bra.

    – Det vil vise seg på lang sikt, men hittil har det i hvert fall vist seg at Sverige har fungert bra i den forstand at vi kan holde samme restriksjoner og samme nivå, svarer Tegnell på spørsmål fra norsk TV 2 på en pressekonferanse.

    – Det er en modell som har fungert bra i Sverige, og vi kommer til å holde oss til den, sier han.

    Tegnell legger til at de lange køene for å få tatt prøver den siste tiden, er mindre bra.

    – Men det kjennes likevel trygt at man fortsatt tester de aller fleste som får symptomer. Jeg tror ikke det er mange vi glipper på. (NTB)
     
    6

    65finger

    Gjest
    Hvorfor skal det stige mye i Sverige fra nåværende nivå? Det har både vært ferie og folk er tilbake i større grad og skolen er i gang igjen osv i Sverige også samtidig som smittetallene fortsetter nedover. Det er mer enn man kan si om de fleste land i Europa. Det er selvsagt mulig det stiger mye i Sverige en gang i fremtiden, men det er ikke spesielt lett å se at så må skje.

    I Europa har det stort sett skjedd hva som ble varslet. Når de åpner opp igjen vil smitten stige og land vil være dårlig rustet for en bølge nr. 2. Det ser ut som den spådommen stemmer ganske bra så langt.

    Sverige har heller ikke et "forholdsvis høyt nivå", for øvrig. De ligger på et sted rundt 200 / dag, eller 2 smittede pr. dag pr. 100.000 innbyggere. Det gir en sykdomsbelastning som knapt er registrerbar. Noe slik er kun høyt om man har vent seg til at det er nesten ingen smittede, men Sverige kommer fra andre enden. De har hatt mye. mye høyere tall før og tallene nå fremstår som svært lave.

    Tallene er også svært lave i Norge, det er bare perspektivet som er helt ulikt.
    Norge hadde før disse lokale utbruddene stabilt over flere uker lave verdier før de religiøse og andre festeglade sørget for lokale utbrudd, hvorfor kan ikke det inntreffe i Sverige?
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.752
    Antall liker
    13.241
    Norge hadde før disse lokale utbruddene stabilt over flere uker lave verdier før de religiøse og andre festeglade sørget for lokale utbrudd, hvorfor kan ikke det inntreffe i Sverige?
    Klart det kan skje, men de kommer ikke til å stenge ned, lukke og få panikk av den grunn. Det er strengt tatt den største forskjellen nå.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.752
    Antall liker
    13.241
    og det er bra i sveriges favør
    Det er i alle fall en viss realisme over det. Det som nå skaper mild panikkstemning i Norge er altså at et sted rundt 2 av 100.000 personer blir smittet hver dag. Det kan selvsagt eskalere herfra, det er ikke det, men det er veldig, veldig rart å gå rundt å være redd for å bli smittet av Corona i Norge i disse tider. Enkelte vil være uheldige og oppholde seg i ett eller annet miljø der en del av en gruppe blir smittet og noen slengere her og der vil det alltid være (og har alltid vært) men det er for meg ikke spesielt lett å se at det er noe særlig samsvar mellom risiko og reaksjon nå.

    Nå kan man alltids mene at Sverige har hatt et enormt antall dødsfall så langt - jeg har det muligens noe uortodkse synet at de ikke har det siden leveår tapt ikke er allverden, men det blir en annen sak. Uansett er det sunk cost nå og ikke noe de får gjort noe med, men slik ståa er nå så fremstår i det minste den svenske tilnærmingen som en av de få som er mulig å opprettholde over tid. Med mindre smittetallene nå faller ganske raskt i Norge så blir det etter hvert jævlig mange i karantene, og spesielt utover høsten og vinteren når det normalt dukker opp en rekke ufarlige ting som minner mistenkelig om Corona. Det blir sikkert mindre enn vanlig av det også grunnet sosial distansering, hygiene og nye vaner, men det er ikke spesielt vanskelig å se for seg at det etter hvert blir veldig mange som må holde seg i karantne.

    I klassen til datteren min er det nå til enhver tid mellom 4 og 8 personer som er borte "syke" lærte jeg på foreldremøte for et par dager siden. Normalt ville de gått på skolen, de er jo ikke syke, men de kanskje hoster litt og hadde feber for noen dager siden. Et par elever har ennå ikke vært på skolen i år - hoste kan sitte i ganske mange uker før det er helt borte.
     

    hogen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.12.2003
    Innlegg
    2.808
    Antall liker
    2.374
    Torget vurderinger
    2
    Det er i alle fall en viss realisme over det. Det som nå skaper mild panikkstemning i Norge er altså at et sted rundt 2 av 100.000 personer blir smittet hver dag. Det kan selvsagt eskalere herfra, det er ikke det, men det er veldig, veldig rart å gå rundt å være redd for å bli smittet av Corona i Norge i disse tider. Enkelte vil være uheldige og oppholde seg i ett eller annet miljø der en del av en gruppe blir smittet og noen slengere her og der vil det alltid være (og har alltid vært) men det er for meg ikke spesielt lett å se at det er noe særlig samsvar mellom risiko og reaksjon nå.

    Nå kan man alltids mene at Sverige har hatt et enormt antall dødsfall så langt - jeg har det muligens noe uortodkse synet at de ikke har det siden leveår tapt ikke er allverden, men det blir en annen sak. Uansett er det sunk cost nå og ikke noe de får gjort noe med, men slik ståa er nå så fremstår i det minste den svenske tilnærmingen som en av de få som er mulig å opprettholde over tid. Med mindre smittetallene nå faller ganske raskt i Norge så blir det etter hvert jævlig mange i karantene, og spesielt utover høsten og vinteren når det normalt dukker opp en rekke ufarlige ting som minner mistenkelig om Corona. Det blir sikkert mindre enn vanlig av det også grunnet sosial distansering, hygiene og nye vaner, men det er ikke spesielt vanskelig å se for seg at det etter hvert blir veldig mange som må holde seg i karantne.

    I klassen til datteren min er det nå til enhver tid mellom 4 og 8 personer som er borte "syke" lærte jeg på foreldremøte for et par dager siden. Normalt ville de gått på skolen, de er jo ikke syke, men de kanskje hoster litt og hadde feber for noen dager siden. Et par elever har ennå ikke vært på skolen i år - hoste kan sitte i ganske mange uker før det er helt borte.
    Sett i denne sammenheng er jeg ganske skeptisk til den norske og andre vestlige regjeringers aktive bruk av frykt som virkemiddel. Jeg leste nylig en artikkel om at frykt brukes helt bevisst som virkemiddel i regjeringens kommunikasjon i England. Jeg vet ikke om det er sant, men jeg anser det ikke som usannsynlig. Jeg er redd for at det kan skape ganske store skadevirkninger på sikt. Det slås jo stort opp for tiden at Trump kanskje bevisst har vært forsiktig i sine uttalelser om farlighetsgraden, det kan jo være kritikkverdig det, men jeg er ikke sikker på om jeg synes det er bedre å bevisst overdrive og bruke frykt som virkemiddel.
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.875
    Antall liker
    4.315
    Klart det kan skje, men de kommer ikke til å stenge ned, lukke og få panikk av den grunn. Det er strengt tatt den største forskjellen nå.
    Lange køer for å teste seg i Sverige. Har de mørketall, kanskje? Tiden vil vise...
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.515
    Antall liker
    9.281
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Jeg forstår ikke alt pratet om frykt og panikk. Saklig informasjon har vi fått og får. De tåler vi, og panikk? Det har jeg ikke sett noe sted.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.752
    Antall liker
    13.241
    Lange køer for å teste seg i Sverige. Har de mørketall, kanskje? Tiden vil vise...
    So what? Belastningen på helsevesenet er sånn ca null, som i Norge. I den grad man er innforstått med at Covid-19 ikke forsvinner med det første så er et slags mål at alle som trenger det skal få behandling. Det får de i Sverige og det har de fått hele tiden. Ditto her i landet.

    At det er breaking news at en eller annen person, som regel over 80, stryker med av en smittsom sykdom sier ganske mye om hvor langt ut fra normalen vi har beveget oss i Norge. Det er jo ikke en kjeft utover nærmeste pårørende og eventuelt involvert helsepersonell som bryr seg om de ca 20.000 andre som har dødd her i landet siden Covid-19 kom. Når var noe slikt sist nyheter? Ulykker har en viss nyhetsverdi fordi det har et element av drama men fortsatt er det knappest noen som bryr seg om det heller.

    Jeg antar de fleste av de 10.000+ sykehussengene som finnes i Norge er relativt høyt belagte om dagen, som normalt. Hva er det som er så veldig spesielt med de 11 som ligger i en av de fordi de har blitt ganske så dårlige av Covid-19? Jeg skjønner det bare ikke.
     
    C

    cruiser

    Gjest
    Det er i alle fall en viss realisme over det. Det som nå skaper mild panikkstemning i Norge er altså at et sted rundt 2 av 100.000 personer blir smittet hver dag. Det kan selvsagt eskalere herfra, det er ikke det, men det er veldig, veldig rart å gå rundt å være redd for å bli smittet av Corona i Norge i disse tider. Enkelte vil være uheldige og oppholde seg i ett eller annet miljø der en del av en gruppe blir smittet og noen slengere her og der vil det alltid være (og har alltid vært) men det er for meg ikke spesielt lett å se at det er noe særlig samsvar mellom risiko og reaksjon nå.

    Nå kan man alltids mene at Sverige har hatt et enormt antall dødsfall så langt - jeg har det muligens noe uortodkse synet at de ikke har det siden leveår tapt ikke er allverden, men det blir en annen sak. Uansett er det sunk cost nå og ikke noe de får gjort noe med, men slik ståa er nå så fremstår i det minste den svenske tilnærmingen som en av de få som er mulig å opprettholde over tid. Med mindre smittetallene nå faller ganske raskt i Norge så blir det etter hvert jævlig mange i karantene, og spesielt utover høsten og vinteren når det normalt dukker opp en rekke ufarlige ting som minner mistenkelig om Corona. Det blir sikkert mindre enn vanlig av det også grunnet sosial distansering, hygiene og nye vaner, men det er ikke spesielt vanskelig å se for seg at det etter hvert blir veldig mange som må holde seg i karantne.

    I klassen til datteren min er det nå til enhver tid mellom 4 og 8 personer som er borte "syke" lærte jeg på foreldremøte for et par dager siden. Normalt ville de gått på skolen, de er jo ikke syke, men de kanskje hoster litt og hadde feber for noen dager siden. Et par elever har ennå ikke vært på skolen i år - hoste kan sitte i ganske mange uker før det er helt borte.
    Da er det vel bare å sette seg inn i smittevernreglene, jeg fikk time til guttungen min på dagen og svar på test dagen etter med beskjed om at han kunne returnere til skolen all den tid allmenntilstanden var god. Det var også det samme i presiseringen som havnet i meldeboka idag. Med andre, presis som vanlig. Almenntilstand god > skole.. dårlig > hjemme
     

    WayAhead

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.12.2017
    Innlegg
    14.625
    Antall liker
    3.439
    Sted
    Sky No Limit....
    Torget vurderinger
    0
    Kanskje det blir Curfew og strenge straffer for å bevege seg utendørs. Her et et eksempel på hvordan det kan gå:

     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn