Medisin og helse Corona

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Disqutabel

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Innlegg
    10.519
    Antall liker
    10.048
    Vi er i gang igjen. Svineinfluensaen og MERS tok faktisk ikke rotta på oss, selv om helvete var løs i avisspaltene. Men denne gangen, da, nå skal vi vel dø, eller? Jeg opplever vel at dess flere ganger pressen jager i flokk etter et nytt virus, dess farligere blir det den gangen vi får et virkelig jævelig virus på besøk, for da er vi døve alle mann.

    Ebola virker å være brutalt, det må holdes i sjakk for en hver pris, rammer det en storby, da er helvete løs, bokstavelig talt. Men all hyling og skriking om disse noe slemme virusinfeksjonene, er unødvendig. Noen blir syke, noen dør, men som oftest ligger det en forhistorie bak de fleste som dør, enten det er av årets influensa, eller et eller annet nytt som popper opp.

    I øyeblikket ser jo tallene ganske ille ut, et sted mellom 2 og 4% dødsfall, jeg stiller meg tvilende til dette, det er nok et stort antall som ikke melder i fra om hoste og vondt i kroppen. Å skjule dødsfall er litt verre, ergo tenker jeg vel smittetallet er temmelig underrapportert, men dette vil vel tiden vise. Nå er dette nye viruset på tur rundt i verden, vi kan ikke stoppe det, uansett. Norge lot seg lure eller friste til å kjøpe vaksiner mot svineinfluensa til hele befolkningen, det var penger i dass, kan vi vel nå fastslå, alltid lett å være etterpåklok.

    Og ellers blir jeg mer og mer deppa av å lese VG's kommentarfelt; vi er visst på vei inn i en intellektuell nedsmelting, hele gjengen. Er redd det er vel så farlig og smittsomt som en Corona eller tre på lørdagskvelden.

    Fra VG's kommentarfelt sakses følgende intellektuelle fyrtårn:
    Vi må vel først bygge sykehuser, deter jo altfor lite av de,med en slik rødvins drikkende regjering, som bare kasrer millione av millioner ut av landet. Her i Norge går vi alle for kutlt og kalt vann.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.584
    Antall liker
    9.119
    Sted
    Trondheim
    Det ble vel sagt i går at det virker som om dette Corona viruset er mindre dødelig enn SARS var. Jeg mener å ha lest at det dør 900 hvert år i Norge av vanlig influensa. Dødeligheten av dette nye Corona viruset virker ikke være mye høyere?
     
    S

    Slubbert

    Gjest
    Hva er det, 40-50 som har dødd i Kina? Influensaviruset forårsaker 900 dødsfall i året i Norge, og ekstrapolert til Kinas 1.4 milliarder mennesker blir det 690 dødsfall hver eneste dag. Så dette utbruddet virker ikke spesielt dramatisk ut fra tallene. Om det er noen epidemologiske hensyn jeg ikke har fått med meg, så fremkommer ikke det i media i hvert fall.

    Jeg tipper at Coronaviruset blir avløst av flåtten som den store trusselen i overskriftene om noen måneder, så er alt igjen som normalt.
     

    Disqutabel

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Innlegg
    10.519
    Antall liker
    10.048
    Hva er det, 40-50 som har dødd i Kina? Influensaviruset forårsaker 900 dødsfall i året i Norge, og ekstrapolert til Kinas 1.4 milliarder mennesker blir det 690 dødsfall hver eneste dag. Så dette utbruddet virker ikke spesielt dramatisk ut fra tallene. Om det er noen epidemologiske hensyn jeg ikke har fått med meg, så fremkommer ikke det i media i hvert fall.

    Jeg tipper at Coronaviruset blir avløst av flåtten som den store trusselen i overskriftene om noen måneder, så er alt igjen som normalt.
    Nå tar det vel noe tid før det er relevant å ekstrapolere tallet til hele kinas befolkning. Offisielle tall peker i retning av 2 - 4 % døde blant de smittede, og dersom det faktisk er korrekte tall (noe jeg sterkt betviler) er dødeligheten 10 - 20 ganger normal influensa.
     
    S

    Slubbert

    Gjest
    Det var influensa jeg ekstrapolerte, det er fortsatt den suverende dødaren av virusene vi kjenner.

    Er det ellers friske mennesker som dør av det nye coronaviruset? Eller er det i hovedsak eldre og mennesker med nedsatt immunforsvar, slik det har vært for tidligere coronavirus og vanlig influensavirus? Coronavirus kan gi lungebetennelse, og SARS som skapte overskrifter for noen år siden var også et coronavirus. Lungebetennelse er først og fremst dødelig for eldre og mennesker med nedsatt immunforsvar.

    Influensaviruset er nok fortsatt en større trussel enn coronavirus. Men jeg tipper at den neste store pandemien ikke vil komme fra virus i det hele tatt, men fra antibiotikaresistente bakterier.
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Den store panikken kommer nok ikke før noen prøver å koble det til klimaendringer.

    Så langt er det vanskelig å se hva som er verre med denne varianten enn tidligere. De eneste som er litt kjedelig er at det smitter i inkubasjonsperioden og før noen symptomer viser seg.
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Der er vel kanskje mest et logistisk problem hvis veldig mange bøir syke samtidig. Det er jo alltid noen som rammes hard av slikt og trenger behandling. For enkeltpersoner ser det ikke ut som å være verre enn vanlig indluensa.
     

    Disqutabel

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Innlegg
    10.519
    Antall liker
    10.048
    Det var influensa jeg ekstrapolerte, det er fortsatt den suverende dødaren av virusene vi kjenner.

    Er det ellers friske mennesker som dør av det nye coronaviruset? Eller er det i hovedsak eldre og mennesker med nedsatt immunforsvar, slik det har vært for tidligere coronavirus og vanlig influensavirus? Coronavirus kan gi lungebetennelse, og SARS som skapte overskrifter for noen år siden var også et coronavirus. Lungebetennelse er først og fremst dødelig for eldre og mennesker med nedsatt immunforsvar.

    Influensaviruset er nok fortsatt en større trussel enn coronavirus. Men jeg tipper at den neste store pandemien ikke vil komme fra virus i det hele tatt, men fra antibiotikaresistente bakterier.
    Tror nok du har rett i dette, med et mulig unntak av at Ebola kommer ut av kontroll. I et slikt tilfelle, tynnes det grundig ut på ekstremt kort tid.

    Men pressens flokkmentalitet rundt denne varianten av Corona-viruset, er meget dårlig og til dels ødeleggende journalistikk. Hadde vært litt mer interessant om noen av dem turde å se litt etter hva som egentlig skjer, før de fant fram krigstypene.
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.242
    Antall liker
    20.457
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Det visste jeg ikke at vi hadde begynt med.
    Forøvrig har jeg vært skranten med et eller annet virus "som går" sier fastlegen min siden før jul. Corona. Red Stripe. Whatever.
     

    Disqutabel

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Innlegg
    10.519
    Antall liker
    10.048
    Det visste jeg ikke at vi hadde begynt med.
    Forøvrig har jeg vært skranten med et eller annet virus "som går" sier fastlegen min siden før jul. Corona. Red Stripe. Whatever.
    Der ser du. Her i Norge går vi alle for kutlt og kalt vann. Og det må være sant, for jeg har lest det i VG.
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.487
    Antall liker
    9.204
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Ifølge CNN, BBC m.fl. så er man smittefarlig før man selv merker at man blir dårlig. Det ser ut til at man kan gå i en uke før man merker selv at man er dårlig, starter med feber, deretter hoste for deretter å gi seg eller så blir det værre med pustebesvær og lungebetennelse. Men jeg er litt forundret over det som skjer, kineserne setter 50 millioner mennesker i karantene og USA evakuerer ambassadepersonell og andre amerikanske statsborgere de får plass til i det chartrede flyet som skal gå direkte fra Kina til USA, dette til tross for en meget lav dødelighet.......
     

    Disqutabel

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Innlegg
    10.519
    Antall liker
    10.048
    Ifølge CNN, BBC m.fl. så er man smittefarlig før man selv merker at man blir dårlig. Det ser ut til at man kan gå i en uke før man merker selv at man er dårlig, starter med feber, deretter hoste for deretter å gi seg eller så blir det værre med pustebesvær og lungebetennelse. Men jeg er litt forundret over det som skjer, kineserne setter 50 millioner mennesker i karantene og USA evakuerer ambassadepersonell og andre amerikanske statsborgere de får plass til i det chartrede flyet som skal gå direkte fra Kina til USA, dette til tross for en meget lav dødelighet.......
    Jeg kan med letthet kaste meg på en konspirasjonsteori, og den er eksakt lik den jeg hadde da svineinfluensaen brøt ut:
    Forskere i et medisinfirma skrur litt på et virus, så det er passe potent, og fyrer i gang noe smitte i en by pokkerivold i forhold til rike land, og begynner å fortelle verden om et nytt virus de har oppdaget. På samme tid som de selvsagt har utviklet vaksinen i rommet ved siden av. Så hauser opp de viruset, pressen griper saken begjærlig, og snøballen ruller. Nå er det bare å vente, for dette tar selvsagt helt av. Når den vestlige verden virkelig begynner å føle skremselen hardt, slipper man vaksinen. Norge og andre lettskremte kjøper dyr vaksine til hele jævla befolkningen. Medisinfirmaet tjener milliarder, og verden faller langsomt til ro igjen. Noen tusen døde på verdensbasis, men pytt, pytt, de var stort sett ganske skrøpelige, uansett.

    Det er så lett! :)
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.484
    Antall liker
    12.948
    Det dør (merk dør, ikke "smittet", "skadet" eller "uvel") ca en kvart million mennesker i trafikken hvert år i Kina. Tallene som har dukket opp så langt tyder først og fremst på at folk burde ta enda noen år på skolebenken med fokus på tema som relative vs absolutte størrelser, sannsynlighet, skalering opp og ned og så videre. Det er mulig dette utvikler seg til å bli verdens undergang eller noe i nærheten, men enn så lenge ser jeg liten grunn til å bli spesielt bekyrmet.

    Som nevnt overfor dør ca 1000 personer i året i Norge av helt vanlig influensa uten at noen får panikk av den grunn.
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.487
    Antall liker
    9.204
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Det dør (merk dør, ikke "smittet", "skadet" eller "uvel") ca en kvart million mennesker i trafikken hvert år i Kina. Tallene som har dukket opp så langt tyder først og fremst på at folk burde ta enda noen år på skolebenken med fokus på tema som relative vs absolutte størrelser, sannsynlighet, skalering opp og ned og så videre. Det er mulig dette utvikler seg til å bli verdens undergang eller noe i nærheten, men enn så lenge ser jeg liten grunn til å bli spesielt bekyrmet.

    Som nevnt overfor dør ca 1000 personer i året i Norge av helt vanlig influensa uten at noen får panikk av den grunn.
    Med det som bakgrunn kan du da forklare årsaken til at kineserne isolerer 50 millioner mennesker når 50 gamlinger har lagt på røret?
    Jeg synes det er litt overkill....
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.484
    Antall liker
    12.948
    Norge vaksinerte også store deler av befolkningen da det var svineinfluensa. Til slutt ble vel flere syke av vaksinen enn av influensaen. Ikke forvent allverdens rasjonalitet når noe dekkes live online. Da må man fort vise en eller annen form for handlekraft. Som da Norge massevaksinerte, så vidt jeg husker en politisk og ikke en medisinsk fundert beslutning.
     

    xerxes

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.01.2005
    Innlegg
    9.563
    Antall liker
    5.205
    Sted
    Holmestrand
    Det dør (merk dør, ikke "smittet", "skadet" eller "uvel") ca en kvart million mennesker i trafikken hvert år i Kina. Tallene som har dukket opp så langt tyder først og fremst på at folk burde ta enda noen år på skolebenken med fokus på tema som relative vs absolutte størrelser, sannsynlighet, skalering opp og ned og så videre. Det er mulig dette utvikler seg til å bli verdens undergang eller noe i nærheten, men enn så lenge ser jeg liten grunn til å bli spesielt bekyrmet.

    Som nevnt overfor dør ca 1000 personer i året i Norge av helt vanlig influensa uten at noen får panikk av den grunn.
    Med det som bakgrunn kan du da forklare årsaken til at kineserne isolerer 50 millioner mennesker når 50 gamlinger har lagt på røret?
    Jeg synes det er litt overkill....
    Det virker kanskje litt overdrevet,
    men kanskje de har noen slike - hva heter det igjen, leger var det.
    Eller kanskje kineserne har noen med litt mer enn folkeskolen,
    og kanskje til og med erfaring med slikt som mener at dette er riktig prosedyre?
    Jeg mener, i motsetning til de fleste av oss som kaller det hysteri,
    men har overhodet ingen peiling på det vi uttaler oss om.

    Litt som klimaskeptikere kanskje?

    ;)
     
    Sist redigert:

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.487
    Antall liker
    9.204
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Regner med at dette blir en influensa pandemi, men litt feber og hoste tåler vi.:) Er enda en grunn til å sitte i godstolen å høre musikk og ta seg en whisky. Whisky er noe av det beste som ikke har dokumentert effekt:D
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    22.515
    Antall liker
    15.519
    Torget vurderinger
    2
    Kina gjorde en fryktelig dårlig innsats i oppstarten for SARS. Man ventet lenge med å rapportere epidemien. Da WHO kom for å gjøre undersøkelser, presterte ordfører i Beijing og helseministeren å flytte rundt på pasienter, fra sykehus til sykehus, slik at inspektørene ikke skulle finne syke. De drev til og med og kjørte syke rundt i biler.

    Dette ble avslørt da en reporter med base i Hong Kong og som arbeidet for Associated Press fikk tilgang til en hemmelig rapport. Hun kunne avsløre hva myndighetene holdt på med og at antallet sykdomstilfeller var tigangeren av det offisielle. Etter det har Kina lovet å være transparente og føre-var når det gjelder influensa.

    Siden det allerede har gått med helsepersonale (en lege, bl.a.) er det tydelig at det er vanskelig å beskytte seg mot dette viruset. Kinesiske myndigheter er nå i gang med å øke prod-kapasiteten for beskyttelsesdrakter fra 10.000/dag til 100.000, så det kan godt være at vi ikke skal tro det bare er føre-var-innsats de holder på med nå.

    Men jeg tar ting med ro, så langt. Selv om Corona-viruset er en jævel til mutere, og det er vel dette man frykter.
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.093
    Antall liker
    101.212
    Torget vurderinger
    23
    Selv tåler jeg ganske mye Corona, til og med Extra varianten som er spesielt tøff.

    corona.png


    Her et arkivbilde fra kjøleskapet - grillsesongen 2019

    coronas.jpg
     

    MML

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.02.2010
    Innlegg
    2.041
    Antall liker
    1.442
    Torget vurderinger
    1
    Etter det jeg forstår virker den aktuelle hysterien noe overdrevet. Sesonginfluensaen er forventet å bryte ut hvert øyeblikk, så jeg tenker det blir en del bekymrede med dette medietrykket.

    Til svineinfluensaen som diskuteres: Det er ingen ting som tyder på at det var galt å massevaksinere. Det virker som om de fleste har glemt at det var relativt mange dødsfall knyttet til denne sykdommen i Norge. Flere unge tidligere friske barn og ungdom døde. Dette er selvfølgelig noe helt annet enn at skrøplige eldre dør av den årlige influensaepedemien. I tillegg er jo dette forbannelsen til forebyggende medisin - det var vel nettopp massevaksineringen som gjorde at det ikke ble så alvoirlig epedemi og at man derfor i ettertid tenker at vaksineringen var unødvendig. Da jeg studerte hadde en epedemiolog et hjertesukk: "Alle klager når vi gjør en god jobb som hindrer alvorlig sykdom for da virker innsatsen unødvendig. På samme måte får vi alltid kjeft når vi gjør for lite og det i ettertid viser seg at smitte kunne vært unngått. Kjeft uansett."
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    22.515
    Antall liker
    15.519
    Torget vurderinger
    2
    ^
    Tok en kikk. 2.700 bekreftede tilfeller. 80 døde. 2,9% dødelighet, altså. Ville ikke vært så avslappet med en sykdom som har ti dagers inkubasjonstid med smitterisiko. Lang vektortid.
     
    Sist redigert:

    MML

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.02.2010
    Innlegg
    2.041
    Antall liker
    1.442
    Torget vurderinger
    1
    Det er selvfølgelig mye mulig at dette blir alvorlig. Allikevel hvor mange har dette uten at det er en del av offisiell statistikk? Kanskje 10 ganger så mange? I så fall faller dødeligheten drastisk.
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.487
    Antall liker
    9.204
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Det spørs hvor raskt det utvikler seg, hvis de som dør bruker mange dager eller uker på det så er det en treghet i systemet som vil endre tallene dramatisk i dagene som kommer.
     

    noruego

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.06.2003
    Innlegg
    6.525
    Antall liker
    7.003
    Vi er i gang igjen. Svineinfluensaen og MERS tok faktisk ikke rotta på oss, selv om helvete var løs i avisspaltene. Men denne gangen, da, nå skal vi vel dø, eller? Jeg opplever vel at dess flere ganger pressen jager i flokk etter et nytt virus, dess farligere blir det den gangen vi får et virkelig jævelig virus på besøk, for da er vi døve alle mann.

    Ebola virker å være brutalt, det må holdes i sjakk for en hver pris, rammer det en storby, da er helvete løs, bokstavelig talt. Men all hyling og skriking om disse noe slemme virusinfeksjonene, er unødvendig. Noen blir syke, noen dør, men som oftest ligger det en forhistorie bak de fleste som dør, enten det er av årets influensa, eller et eller annet nytt som popper opp.

    I øyeblikket ser jo tallene ganske ille ut, et sted mellom 2 og 4% dødsfall, jeg stiller meg tvilende til dette, det er nok et stort antall som ikke melder i fra om hoste og vondt i kroppen. Å skjule dødsfall er litt verre, ergo tenker jeg vel smittetallet er temmelig underrapportert, men dette vil vel tiden vise. Nå er dette nye viruset på tur rundt i verden, vi kan ikke stoppe det, uansett. Norge lot seg lure eller friste til å kjøpe vaksiner mot svineinfluensa til hele befolkningen, det var penger i dass, kan vi vel nå fastslå, alltid lett å være etterpåklok.

    Og ellers blir jeg mer og mer deppa av å lese VG's kommentarfelt; vi er visst på vei inn i en intellektuell nedsmelting, hele gjengen. Er redd det er vel så farlig og smittsomt som en Corona eller tre på lørdagskvelden.

    Fra VG's kommentarfelt sakses følgende intellektuelle fyrtårn:
    Vi må vel først bygge sykehuser, deter jo altfor lite av de,med en slik rødvins drikkende regjering, som bare kasrer millione av millioner ut av landet. Her i Norge går vi alle for kutlt og kalt vann.
    Er vel strengt tatt mer bekymret over at noen fortsatt, i det vi skriver 2020, følger med, langt mindre lar seg affisere av, og særlig en lørdags kveld, VGs kommentarfelt. Det har da vitterlig ikke vært noen kilde til noen som helst intellektuell ernæring siden de først gikk på luften for flere tiår tilbake.
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Når noe muterer lett og samtidig sprer seg med stor hastighet er jo faren stor for at det kan bli noe mer alvorlig enn det er så langt.
     

    Espen R

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Innlegg
    10.063
    Antall liker
    2.598
    Når noe muterer lett og samtidig sprer seg med stor hastighet er jo faren stor for at det kan bli noe mer alvorlig enn det er så langt.
    Det må være noe som ikke er kjent for allmennheten som får hele byer i Kina til å stenge ned, kanskje mulig mutasjon av viruset som kan få alvorlige og langt større konsekvenser.

    Som andre har påpekt; antall dødsfall av SARS, Mers, Svineinfluensa og ditto varianter er marginalt i forhold til en vanlig vinterinfluensa. Henger ikke på greip dette. Nå isoleres HongKong i forhold til resten av Kina.

    Forresten, australia har sagt at det ikke er bevist at viruset smitter mellom mennesker. Ehh..?? Antall smittede i verden har doblet seg på ett døgn, hvordan smitter viruset da?

    I morgen er det 3 uker siden jeg fikk influensa, og er ennå ikke frisk. Formen har vært som en berg-og-dalbane disse ukene. Har aldri opplevd noe lignende. Alt var bedre før i tiden, selv influensavirusene :p
     
    Sist redigert:

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.413
    Antall liker
    7.758
    Torget vurderinger
    0
    Liker ikke å bidra til spredning av "konspirasjonsteorier" og jeg har ærlig talt overhodet ingen kunnskap om tema, så ta det med all verdens klyper salt!

    Det er i enkelte nettfora blitt vist til at Kinas største og mest avanserte mikrobiologiske laboratorium ligger bare 35 km fra denne byen der dette ble oppdaget først.

    "Konspirasjonen" her er at dette er et biologisk våpen som har stukket av. Det er selvsagt mulig, og jeg har ingen mulighet til å si hverken det ene eller det andre.

    Men om viruset muterer friskt og freidig kan det kanskje være noe i det?

    Kinas "Lock Down" av hele byer og distrikter tyder jo på at det er noe spesiellt på gang, for de har aldri før oppført seg på denne måten.

    Da SARS kom nektet de jo lenge for at det var noe på gang.

    Men det kan jo også være at de har lært av SARS epidemien og vil være raskere ute denne gangen.

    Dog skal vi være opmerksomme på tallene. 4000 smittede var det siste offisielle tallet jeg hørte tidligere i dag. Men dette er jo fullstendig ufundert gjettning.

    4000 med påvist smitte er jo et helt annet tall enn det faktiske antall smittede.

    Med 14 dager inkubasjonstid og smittebærende i store deler av denne tiden er nok det reelle antall smittede skyhøyt over de offisiselle 4000.

    Men her er jeg kun en måtelig interessert amatør, så ta ikke dette som noen facit.
     

    Espen R

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Innlegg
    10.063
    Antall liker
    2.598
    Ikke for å være konspiratorisk, men la oss se for oss et tenkt følgende scenario; den innerste krets av verdens ledere har informasjon om at vi har en situasjon nå med et svært smittsomt virus med høy dødelighet. Ville denne informasjonen da bli delt åpent og ufiltrert med befolkningen?

    Eventuelt ville man måtte veie ærligheten i informasjonen opp med en mulig panikksituasjon i befolkningen hvor alle innbyggere tok på seg 3-dobbelt munnbind, dro ut for å hamstre mat i butikkene for deretter å låse seg inne i sitt eget hjem i ukesvis? En total samfunnskollaps hvor børsene synker som en stein osv.
     

    Disqutabel

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Innlegg
    10.519
    Antall liker
    10.048
    Ikke for å være konspiratorisk, men la oss se for oss et tenkt følgende scenario; den innerste krets av verdens ledere har informasjon om at vi har en situasjon nå med et svært smittsomt virus med høy dødelighet. Ville denne informasjonen da bli delt åpent og ufiltrert med befolkningen?

    Eventuelt ville man måtte veie ærligheten i informasjonen opp med en mulig panikksituasjon i befolkningen hvor alle innbyggere tok på seg 3-dobbelt munnbind, dro ut for å hamstre mat i butikkene for deretter å låse seg inne i sitt eget hjem i ukesvis? En total samfunnskollaps hvor børsene synker som en stein osv.
    Hint: Ebola. Dødelighet 25 - 90% avhengig av virus-variant. Ikke noe hemmelighold.

    Det er ikke meldt om alvorlige sykdomstilfeller utenfor Kina, dessuten snakkes det om at de fleste opplever dette som en litt sinna forkjølelse, og neppe går til legen i det hele tatt.

    Det er så langt absolutt rimelig å anta dødelighet under 1%, i hvertfall.
     

    Disqutabel

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Innlegg
    10.519
    Antall liker
    10.048
    Vi er i gang igjen. Svineinfluensaen og MERS tok faktisk ikke rotta på oss, selv om helvete var løs i avisspaltene. Men denne gangen, da, nå skal vi vel dø, eller? Jeg opplever vel at dess flere ganger pressen jager i flokk etter et nytt virus, dess farligere blir det den gangen vi får et virkelig jævelig virus på besøk, for da er vi døve alle mann.

    Ebola virker å være brutalt, det må holdes i sjakk for en hver pris, rammer det en storby, da er helvete løs, bokstavelig talt. Men all hyling og skriking om disse noe slemme virusinfeksjonene, er unødvendig. Noen blir syke, noen dør, men som oftest ligger det en forhistorie bak de fleste som dør, enten det er av årets influensa, eller et eller annet nytt som popper opp.

    I øyeblikket ser jo tallene ganske ille ut, et sted mellom 2 og 4% dødsfall, jeg stiller meg tvilende til dette, det er nok et stort antall som ikke melder i fra om hoste og vondt i kroppen. Å skjule dødsfall er litt verre, ergo tenker jeg vel smittetallet er temmelig underrapportert, men dette vil vel tiden vise. Nå er dette nye viruset på tur rundt i verden, vi kan ikke stoppe det, uansett. Norge lot seg lure eller friste til å kjøpe vaksiner mot svineinfluensa til hele befolkningen, det var penger i dass, kan vi vel nå fastslå, alltid lett å være etterpåklok.

    Og ellers blir jeg mer og mer deppa av å lese VG's kommentarfelt; vi er visst på vei inn i en intellektuell nedsmelting, hele gjengen. Er redd det er vel så farlig og smittsomt som en Corona eller tre på lørdagskvelden.

    Fra VG's kommentarfelt sakses følgende intellektuelle fyrtårn:
    Vi må vel først bygge sykehuser, deter jo altfor lite av de,med en slik rødvins drikkende regjering, som bare kasrer millione av millioner ut av landet. Her i Norge går vi alle for kutlt og kalt vann.
    Er vel strengt tatt mer bekymret over at noen fortsatt, i det vi skriver 2020, følger med, langt mindre lar seg affisere av, og særlig en lørdags kveld, VGs kommentarfelt. Det har da vitterlig ikke vært noen kilde til noen som helst intellektuell ernæring siden de først gikk på luften for flere tiår tilbake.
    Det er folk vi snakker om, norske nordmenn fra Norge, som har vokst opp i et ekstremt heldig samfunn, det er ikke "a bucket of deplorables". Det ville være arrogant og/eller naivt å overse det faktum at et urovekkende antall mennesker setter seg ned bak tastaturet og fyller kommentarfeltene med åpenbare vrangforestillinger. Jo, det bekymrer meg. Hver dag hele uka.
     

    Espen R

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Innlegg
    10.063
    Antall liker
    2.598
    Ikke for å være konspiratorisk, men la oss se for oss et tenkt følgende scenario; den innerste krets av verdens ledere har informasjon om at vi har en situasjon nå med et svært smittsomt virus med høy dødelighet. Ville denne informasjonen da bli delt åpent og ufiltrert med befolkningen?

    Eventuelt ville man måtte veie ærligheten i informasjonen opp med en mulig panikksituasjon i befolkningen hvor alle innbyggere tok på seg 3-dobbelt munnbind, dro ut for å hamstre mat i butikkene for deretter å låse seg inne i sitt eget hjem i ukesvis? En total samfunnskollaps hvor børsene synker som en stein osv.
    Hint: Ebola. Dødelighet 25 - 90% avhengig av virus-variant. Ikke noe hemmelighold.

    Det er ikke meldt om alvorlige sykdomstilfeller utenfor Kina, dessuten snakkes det om at de fleste opplever dette som en litt sinna forkjølelse, og neppe går til legen i det hele tatt.

    Det er så langt absolutt rimelig å anta dødelighet under 1%, i hvertfall.
    Ebola er liksom ikke noe som tilhører den vestlige verden, men primært afrika.

    Poenget mitt var ikke å antyde at dagens corona virus er svært dødelig. Poenget mitt er en potensiell situasjon med et svært smittsomt virus med høy dødelighet i den vestlige verden, i hvor stor grad myndighetene ville informere brutalt og ærlig, eller om informasjonen ville bli tilpasset for ikke å utløse panikk.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn