Du gjør det jo veldig lett for meg hvis jeg vil kverulere, da.Er det ingen ting annet enn kverulering du vil - les setningen der jeg skrev sammenligningen og forklar meg hvorfor du bruker snittet fra VG som inkluderer tallet jeg tok forbehold mot.
Du gjør det jo veldig lett for meg hvis jeg vil kverulere, da.Er det ingen ting annet enn kverulering du vil - les setningen der jeg skrev sammenligningen og forklar meg hvorfor du bruker snittet fra VG som inkluderer tallet jeg tok forbehold mot.
Når jeg skriver at hvis man legger til grunn at tallene på folkelsen sin side er riktig, så er det ekstremt lite konstruktivt å argumentere mot med andre tall. Kverulering.Du gjør det jo veldig lett for meg hvis jeg vil kverulere, da.![]()
Du må gjerne se bort fra de siste par dagene, men du får likevel et tall på rett under 300 pr dag i snitt som du sammenligner med et snitt på ca 50 og kommer til at de er omtrent like.Når jeg skriver at hvis man legger til grunn at tallene på folkelsen sin side er riktig, så er det ekstremt lite konstruktivt å argumentere mot med andre tall. Kverulering.
Til sammenligning, dagens tall for Re fra norske FHI:
Jeg tror det skyldes at det er veldig lite uoppdaget smitte i Norge. Vi har nok hele tiden stort sett testet alle nærkontakter til smittede - og når det i den resterende befolkningen bare er 1 av 5000 kanskje som er smittsome - så vil ikke det å øke testingen gi noen økning i antall positive tster.Spesielt interessant det som skjer etter endring i testkriterier. Antall tester skyter i været, mens antall positive tester er omtrent flatt eller svakt nedover. I Sverige fikk de en markant økning i antall nye tilfeller da testkapasiteten økte. Tyder ikke dette på en forskjellig utvikling i de to landene?
Disse begrensingene oppleves jo svært ulikt. Jeg synes jeg ser en tydelig tendens til at dem som knapt merker dem på kroppen synes det er noe alvorlig galt med andre som føler hele livsgrunnlaget faller bort.Og så får vi heller leve med noen begrensinger i et år eller to.
De som ikke greier det synes jeg virkelig synd på.
Høyeste dødstall siden 1869:Jeg har ikke funnet referanse på det, men mener jeg leste et sted at det ikke er overdødelighet i Sverige i første halvår av 2020.
Det er selvfølgelig vanskelig for barna og de som mister inntekter. Nå fokuserer imidlertid myndighetene på barn og unge. Skoler, sfo, og barnehager er åpne nettopp fordi at barn trenger dette og fordi noen barn kan ha det vanskelig hjemme. At barn svært sjelden blir syke ser ut til å være korrekt, men de kan være smittebærere og smitte andre, også sine foreldre og besteforeldre.Disse begrensingene oppleves jo svært ulikt. Jeg synes jeg ser en tydelig tendens til at dem som knapt merker dem på kroppen synes det er noe alvorlig galt med andre som føler hele livsgrunnlaget faller bort.
Min sønn på 9 år er svært fotballinteressert og lever og ånder for fotballen. For en 9 år gammel gutt er dette selve meningen med livet og fremtidsplanen går stort sett i om man skal spille på Man U, Juventus eller Barcelona. Han trener hver dag og har et stort sosialt nettverk på flere lag. For et slikt barn er altså beskjeden om at skolene stenges, alle idrettsaktivitet stanses og du kan ikke leke med andre barn et alvorlig inngrep i hans liv. Det blir vel på linje med at 60 år gamle menn som liker dyr HiFi og diskutere på nettforum får beskjed om at de ikke får spille musikk eller bruke PC på ubestemt tid. Om dette er noe man "bare skal greie" kommer jo an på hva som er målet.
Jeg må understreke at det ikke er noen egentlig synd på min sønn og dette bare er et eksempel på store inngrep. Dette eksemplet er jo også bare en bagatell i det store og hele, men det finnes nok av dem som opplever dette som en reell tragedie, feks alle barn som opplever fysisk, psykisk eller seksuelle overgrep i hjemmet. Uansett må man ta inn over seg at 100 000 vis av barn har fått drastisk redusert innhold i hverdagen og at dette ikke er kostnadsfritt. Jeg synes også det kan være litt uetisk at vi krever slik av barn som ikke selv er i noen som helst risiko for alvorlig sykdom. Så det å "bare leve med noen begrensinger" er en bagatell for noen, men en total endring av hverdagen for andre.
Helt enig i dette. Saklige risikovurderinger er dessverre bortimot ikke-eksisterende i nyhetsbildet.Tankevekkende kronikk i siste Tidskrift for Den norske legeforening:
Sammen med bilder fra Wuhan og Italia synes det å ha skjedd en analog feilslutning om at samme tsunami eller katastrofe ville ramme oss. Om det var nødvendig å skape angst for å få folk til å følge retningslinjene i starten, vil forbli ubesvart. Men en grundig epidemianalyse tidlig i forløpet ville ha vist at det som skjedde i Italia og en del andre europeiske land, hadde ikke vi behøvd å frykte i Norge.
![]()
La tallene få tale
18.08.2020: Debatt - Norsk offentlighet har vært for opptatt av antall døde under koronapandemien.tidsskriftet.no
Jeg lurer på hvor mange av disse som får langvarige problemer med skader på hjerne, lunger, nyrer, o.l. etter som tiden går.fra en annen del av verden
![]()
29% Of Delhi Exposed To COVID-19, Shows New Sero Survey
Nearly a third of Delhi's population has been exposed to Covid-19 and has developed antibodies, the city government said today, giving details of the second serological survey or serosurvey in the capital.www.ndtv.com
de som har vært smittet, men ikke særlig sjuke, trenger vel ikke å få senvirkninger. vi har vel intet grunnlag for å anta at de vil få det?Jeg lurer på hvor mange av disse som får langvarige problemer med skader på hjerne, lunger, nyrer, o.l. etter som tiden går.
Her er ett eksempel på noen du kan synes synd på. Det kommer til å bli ganske mange flere i mange bransjer etterhvert.Og derfor er det viktig at færrest mulig får dette viruset inn i kroppen, ikke flest mulig for å oppnå en uviss flokkimmunitet.
Jeg synes norske myndigheter balanserer dette ganske så bra. Og så får vi heller leve med noen begrensinger i et år eller to.
De som ikke greier det synes jeg virkelig synd på.
Tja, hva er særlig sjuk? Og hva slags senskader blir det? Her er det mye vi ikke vet. Bedre føre var....de som har vært smittet, men ikke særlig sjuke, trenger vel ikke å få senvirkninger. vi har vel intet grunnlag for å anta at de vil få det?
Hva svenskene gjør er er en ting hva vi gjør i Norge er vel viktigere å diskutere. I Norge har vi akkurat vedtatt gode permisjonsregler. Noe svenskene ikke har. Men at dette rammer flybransjen hardt er det liten tvil om. Fordelen for disse er at de er attraktive arbeidstagere for andre bransjer.Her er ett eksempel på noen du kan synes synd på. Det kommer til å bli ganske mange flere i mange bransjer etterhvert.
![]()
Uppsagd kabinanställd: ”En tragedi för många”
En tredjedel av alla anställda i resebranschen är redan varslade eller uppsagda. ”Det är en tragedi för många som arbetat tiotals år i branschen”, säger en av de kabinanställda som sägs upp i Ving-koncernen.www.svd.se
Du konstruerer bare en masse og dekker deg bak «her er det mye vi ikke vet»...Ikke spesielt givende.Tja, hva er særlig sjuk? Og hva slags senskader blir det? Her er det mye vi ikke vet. Bedre føre var....
Ingen konstruksjoner her, senskader er et faktum, men naturlig nok vet vi ikke så mye om dette på nåværende tidspunkt. Er ikke denne diskusjonen givende anbefaler jeg deg å bruke ignoreringsfunskjonen.Du konstuerer bare en masse og dekker deg bak «her er det mye vi ikke vet»...Ikke spesielt givende.
Jeg skrev ikke at diskusjonen ikke er givende, den er veldig god den.Ingen konstruksjoner her, senskader er et faktum, men naturlig nok vet vi ikke så mye om dette på nåværende tidspunkt. Er ikke denne diskusjonen givende anbefaler jeg deg å bruke ignoreringsfunskjonen.
Jojo.. men enkelte folk som er borderline forstyrret/narssisister kan være greit å luke ut. Ingen i denne tråden tror jeg, selv om det er noen underlige skruer herJeg skrev ikke at diskusjonen ikke er givende, den er veldig god den.
Ignoreringsfunksjonen er for feiginger.
Et problem som også underkommuniseres er at om man tar høyde for hvor mange leger, forskere innen medisin og alt mulig annet som faktisk finnes her i verden så kan man omtrent få akkurat den vinkling man vil på en sak om Covid-19. Det er jo bare å se for seg hvordan mediadekningen i Norge ville sett om det kun var hu pensjonerte smittevernsdama og Mats Gilbert som kom til orde. Basert på hva de har skrevet er det et under at vi ikke er døde eller i det minste har omfattende varige men alle mann, at Norge i det hele kunne åpne opp igjen uten at alt helvete brøt løs eller at vi ikke har fått italienske tilstander her i landet. Det er neppe spesielt vanskelig å finne en engstelig lege eller professor om man vil ha litt overskrifter. Ref deg MML sa - fyren som leder intensivavdelingen på Riksen er ikke så mye i media lengre fordi hans versjon ikke er spesielt dramatisk og behandlingen som gis osv ikke er noe spesielt, ukjent eller uventet. Han vil imidlertid sikkert sette umåtelig pris på om internett kunne forklare han hva som egentlig har skjedd på intensivavdelingen han leder siden vedkommende åpenbart ikke kan være klar over det selv.Så vidt jeg har forstått er det de som har ligget lenge på intensiven og der viruset har rukket å angripe mange organer som får disse senskadene. For de som har hatt dette lett, ikke havnet på sykehus eller vært innom sykehuset, men ikke vært der lenge eller havnet på intensiven, ser man ikke senskader i særlig grad.
Det høres jo veldig betryggende ut. (Ingen sarkasme)Så vidt jeg har forstått er det de som har ligget lenge på intensiven og der viruset har rukket å angripe mange organer som får disse senskadene. For de som har hatt dette lett, ikke havnet på sykehus eller vært innom sykehuset, men ikke vært der lenge eller havnet på intensiven, ser man ikke senskader i særlig grad.
Morsomt....kunne du dokumentere den?Ca. 10 prosent av de smittede blir serøst dårlige og må på intensiven. (Det tallet synker nok når gjennomsnittelig alder på de smittede synker)