Medisin og helse Corona

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Larson

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Innlegg
    11.476
    Antall liker
    4.214
    jeg synes det fortsatt er rimelig sprøtt at breddefotballen ikke kan spille treningskamper en gang.

    Det er lov til å ha små arrangement innendørs på inntil 20 personer hvor folk kan sitte i et dårlig ventillert rom, men 14 personer kan ikke spille organisert 7-fotball utendørs.

    Er det noe som er tryggest så er det organisert aktivitet, for da har man 100 % mulighet til å h a kontroll på et eventuelt utbrudd. Se bare til fadderuke-saken i Bergen. Et lite utbrudd skjedde i går, 8 smittede, men det var begrenset til 1 faddergruppe. (man kan lure på hvor smitten kom fra, og jeg er villig til å vedde 100 kroner på at den ble importert via de åpne grensene). Er jo et bevis på at systemet under fadderuken fungerer. Konsekvensene er redusert.
     

    jane

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.06.2004
    Innlegg
    3.073
    Antall liker
    1.069
    Sted
    '
    trendfargene til VG.
    Tallene i VG endrer seg hele tiden, så hvordan de tallene skal kan brukes som underlag for trender er uforståelig, i alle fall så små serier som det der er snakk om.

    Eksempel:
    Her er de tallene VG presenterte den 17/8 og den 22/8. Differansen er 71 forekomster, men likevel ble begge tallseriene brukt til trendanalyse.
    Hvis datagrunnlaget endrer seg så mye i ettertid blir det bare tull av VG å opplyse folket med sanntidstrender. Å publisere data som ikke er kvalitetssikret og å la dette fremstå som fakta, kvalifiserer til slag over ryggen med staur.

    VG664ER32LD329.jpg
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.850
    Antall liker
    8.836
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Otare - du må også huske på at vi har tusner på tusner i smittekarantene.

    Vi har mange stengte skoler og klassetrinn som er i karantene.

    Og, slik er skolen hos oss delt opp i 16 soner hvor ulike kohorter kun får leke med noen få andre barn innen et avgtrenset område.



    Screenshot_2020-08-16 Mail - Ole Martin Farsethås - Outlook.png
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.850
    Antall liker
    8.836
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Tallene i VG endrer seg hele tiden, så hvordan de tallene skal kan brukes som underlag for trender er uforståelig, i alle fall så små serier som det der er snakk om.

    Eksempel:
    Her er de tallene VG presenterte den 17/8 og den 22/8. Differansen er 71 forekomster, men likevel ble begge tallseriene brukt til trendanalyse.
    Hvis datagrunnlaget endrer seg så mye i ettertid blir det bare tull av VG å opplyse folket med sanntidstrender. Å publisere data som ikke er kvalitetssikret og å la dette fremstå som fakta, kvalifiserer til slag over ryggen med staur.

    Vis vedlegget 657164
    Ja, merkelig at de holder på slikt.
    Dagbladet skrev i nyhetsfeeden sin at det er registrerte 345 nye smittreded fra mandag til fredag (Altså 69 i snitt pr dag) - og VG viser fallende trend.
     
    R

    rr30629

    Gjest
    Snart får OMF rett og vi kan alle møtes i Sverige.

     

    Trane

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2003
    Innlegg
    8.163
    Antall liker
    6.829
    Torget vurderinger
    4
    I dag opplevde jeg å få kjeft for å ha gått forbi noen på fortauet i Oslo.
    Passerte et foreldrepar med barnevogn i rask og effektivt hvorpå de skrek opp om "Avstand! Avstand! Vis hensyn! Du var 5cm i fra meg!" (Vi var 20cm, skulder til skulder i ca 3 sek, jeg holdt kjeften lukket og ansiktet andre veien.)
    Da jeg påpekte at dersom det var et problem måtte de slutte å blokkere fortauet ved å gå to i bredden og dessuten kanskje heller bruke maske så fikk jeg kjeft om at jeg var hensynsløs og de viftet meg vekk. "Gå vekk! Gå vekk!"

    Det var vel ikke så farlig at smittefaren ble vesentlig større ved at de bruker utestemme og skaper en situasjon mellom oss enn da jeg stille og rolig passerte dem med kjeften lukket. De passer kanskje best til karantene....
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.713
    Antall liker
    13.199
    Det er egentlig ganske utrolig at de ikke skjønte det der med en gang før de publiserte tallene. Eksempelvis sier antall innlagte filipinske sjøfolk fra en bestemt båt hos Hurtigruten sånn ca ingen ting om hva smittespredningen i Norge generelt er.

    For øvrig et greit eksempel på at R ikke gir fryktelig mye mening utenfor den konkrete modellen.
     
    Sist redigert:

    Polka

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.07.2003
    Innlegg
    5.533
    Antall liker
    3.692
    Torget vurderinger
    96
    Snart får OMF rett og vi kan alle møtes i Sverige.

    Og snart snør det i helvete. R tallet og smitten er økende i Sverige. Som i Europa ellers. Stort sett bare her det er kontroll med R under 1 nå.
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.850
    Antall liker
    8.836
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Blir mye overskrifter av små endringer nå.

    Hvis man leser artikkelen fra Expressen som TV2 bruker som kilde:

    Efter ökningen i början av augusti har dock talet sjunkit igen, och enligt Anders Tegnell ligger det än en gång under den uppmärksammade 1,0-gränsen.
     

    WayAhead

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.12.2017
    Innlegg
    14.625
    Antall liker
    3.439
    Sted
    Sky No Limit....
    Torget vurderinger
    0

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.713
    Antall liker
    13.199
    Tja, i saken fra NYT som er den som vises til rundtomkring så står det forsåvidt at en håndfull tilfeller "dobbeltsmitte" er noe man må regne med når såpass mange rundtomkring er bekreftet smittet. Det er heller ikke normaltilstanden at vaksiner nødvendigvis er 100% effektive (eller gir evig beskyttelse heller) for den saks skyld. Og det finnes vel også andre angrepsvinkler for vaksiner enn å imitere antistoffene kroppen produserer selv.

    Grunnen til at de er sikrere på at dette faktisk er dobbeltsmitte er at de har sekvensiert begge variantene av viruset og funnet "signifikante" forskjeller. Dette (visstnok) til forskjell fra tidligere funn om dobbeltsmitte som senere har vist seg å være noe annet.

    Me får sjå.

    Edit: Om vi ser på vaksinen for den mest smittsomme sykdommen som finnes - meslinger med Reff på et sted mellom 12 og 18 - så er første dose 93% effektiv og om man tar to doser (standard) så er den 97% effektiv. Det er i alle fall nok til å sørge for at sykdommen er så godt som utryddet i den vestlige verden i alle fall. Det er altså langtfra noen krise om en Covid-19-vaksine ikke er 100% effektiv (noe vel ingen tror den kommer til å vare). Om det derimot er slik at den kun varer noen få måneder så er det et betydelig større problem.
     
    Sist redigert:

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.429
    Antall liker
    35.214
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    De tidligere tilfellene har bare vært anekdotiske, siden ingen har gjort en slik sekvensering tidligere. Dette er første tilfelle som er dokumentert som hard fact, men det er fortsatt bare ett tilfelle. Likevel er det nok en indikasjon på at immunitet mot dette viruset ligner mer på immunitet mot forkjølelse (delvis beskyttet i noen måneder) enn på immunitet mot meslinger (beskyttet resten av livet). Lykke til med flokkimmunitet mot forkjølelse.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.713
    Antall liker
    13.199
    De tidligere tilfellene har bare vært anekdotiske, siden ingen har gjort en slik sekvensering tidligere. Dette er første tilfelle som er dokumentert som hard fact, men det er fortsatt bare ett tilfelle. Likevel er det nok en indikasjon på at immunitet mot dette viruset ligner mer på immunitet mot forkjølelse (delvis beskyttet i noen måneder) enn på immunitet mot meslinger (beskyttet resten av livet). Lykke til med flokkimmunitet mot forkjølelse.
    Jeg synes forsåvidt ikke 1 av > 20.000.000 tilfeller er indikasjon på noesomhelst, men det er rimelig nok vanskelig å vite særlig mye om siden det ikke har gått så lang tid.

    Hva ville du sagt om en vaksine som var "kun" 99.999995% effektiv? (muligens noe surr i antall 9-tall der, men du skjønner poenget regner jeg med...)
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.429
    Antall liker
    35.214
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Jo, men tingen er at ingen medlemmer av arten homo sapiens har vært utsatt for dette viruset før sent i fjor høst en gang. Spørsmålet er ikke om man får en immunitet, men hvor god beskyttelse den gir og lenge den varer. En vaksine som er 100 % effektiv i tre måneder og deretter dropper til 0 % etter seks er ikke veldig brukbar. Det er fullt mulig at folk som hadde viruset i mars får det på nytt i november. Det vet vi ikke ennå, men dette ene datapunktet gjør det mer sannsynlig. Det første tilfellet av reinfeksjon etter noen få måneder er dokumentert, og idéen om "flokkimmunitet" for å få pandemien "overstått" ligger enda litt tyngre i vannet. Det er langt mer sannsynlig at dette blir en endemisk greie og en årlig sesongvaksine.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.713
    Antall liker
    13.199
    Jo, men tingen er at ingen medlemmer av arten homo sapiens har vært utsatt for dette viruset før sent i fjor høst en gang. Spørsmålet er ikke om man får en immunitet, men hvor god beskyttelse den gir og lenge den varer. En vaksine som er 100 % effektiv i tre måneder og deretter dropper til 0 % etter seks er ikke veldig brukbar. Det er fullt mulig at folk som hadde viruset i mars får det på nytt i november. Det vet vi ikke ennå, men dette ene datapunktet gjør det mer sannsynlig. Det første tilfellet av reinfeksjon etter noen få måneder er dokumentert, og idéen om "flokkimmunitet" for å få pandemien "overstått" ligger enda litt tyngre i vannet. Det er langt mer sannsynlig at dette blir en endemisk greie og en årlig sesongvaksine.
    Det er godt mulig, men det er uansett ikke noe man kan si noe særlig vettugt om fordi det er 1 - ett - bekreftet tilfelle av noen som vitterlig ser ut til faktisk å ha vært smittet to ganger. Det er relativt stor forskjell på om det er ~100%, 10%, 1%, 0,1% eller 0.01%eller 0.001% som kan få noe slikt to ganger. Det vet man p.t. et sted svært nærme absolutt ingen ting om. Det eneste man strengt tatt vet p.t. er at ikke 100% blir varig immune, men det var det knappest noen som trodde i utgangspunktet heller. Om det i tiden fremover tikker inn et betydelig antall tilfeller så er det en ting, men et tilfelle her og der er ikke noen man bør bry seg spesielt mye om.
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.507
    Antall liker
    9.252
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Ifølge NRK hadde mannen milde symptomer i første runde og ingen symptomer nå. Det er da noe. Men det blir spennende å se hvor mange av de eldste og de med underliggende sykdommer som stryker med av viruset for hver runde. Naturen har en egen evne tiil å redusere populasjoner som vokser seg for store i forhold til naturens bæreevne. Nature fights back :eek:
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.429
    Antall liker
    35.214
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Det er godt mulig, men det er uansett ikke noe man kan si noe særlig vettugt om fordi det er 1 - ett - bekreftet tilfelle av noen som vitterlig ser ut til faktisk å ha vært smittet to ganger. Det er relativt stor forskjell på om det er ~100%, 10%, 1%, 0,1% eller 0.01%eller 0.001% som kan få noe slikt to ganger. Det vet man p.t. et sted svært nærme absolutt ingen ting om. Det eneste man strengt tatt vet p.t. er at ikke 100% blir varig immune, men det var det knappest noen som trodde i utgangspunktet heller. Om det i tiden fremover tikker inn et betydelig antall tilfeller så er det en ting, men et tilfelle her og der er ikke noen man bør bry seg spesielt mye om.
    Delvis enig. Det er biologi, så nesten hva som helst både kan og vil skje i en så stor populasjon. Men det er ganske viktig å vite om dette er noe man blir varig immun mot, eller om det er noe man må regne med å kunne få hver vinter. Jeg mener jeg hadde en mild runde med viruset i våres, så det er også av personlig interesse.

    Det har vært en håndfull observasjoner av folk som ser ut til å ha fått dette to ganger, men det har ikke vært mulig å avgjøre om det har vært tilbakefall, reinfeksjon, eller bare noe som ligner. Det som manglet for å kunne si noe sikkert var en slik sekvensering som det ser ut til å være her. Nå vet vi at man kan bli smittet av covid mer enn en gang, og til og med etter ganske kort tid.

    Sannsynligheten for at det skjer kan vi fortsatt ikke så mye om, men jeg hadde virkelig ikke ventet å se et slikt dokumentert tilfelle så fort som dette. Det forutsetter utstyr som ikke finnes på hvilket som helst legekontor, og da er ikke brøken 1/20M heller. Vi kan bare registrere at det første dokumenterte tilfellet er påvist, og vet ennå ikke hvor mange andre det har vært, er eller vil bli. Det ene påviste tilfellet tyder på at milde tilfeller av covid bare gir en kortvarig immunitet, omtrent som forkjølelse, og kanskje for at man kan håpe på å få det mildere neste gang. Og så får vi se etterhvert om dette er unntaket eller regelen.

     
    Sist redigert:

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.713
    Antall liker
    13.199
    Det forutsetter utstyr som ikke finnes på hvilket som helst legekontor, og da er ikke brøken 1/20M heller.
    Det er strengt tatt ikke så veldig nøye hva nevneren er heller så lenge telleren er 1. Om nevneren er 100, 1.000 eller 10.000 så er vi - enn så lenge - på et nivå som langt overgår alt som finnes av vaksiner mhp beskyttelse. Det er selvsagt mulig at immunitet mot Covid-19 er en kortvarig affære for en betydelig andel av de som blir smittet, men hvorfor man henger seg så voldsomt opp i ett enkelttilfeller har jeg faktisk ganske vanskelig for å skjønne. Dette er vel også noe vi tidsnok får svaret på og som vanlig spriker reaksjonene i området "krise!" til "dette er noe vi regnet med", noe som i seg selv er lettere interessant.
     
    • Liker
    Reaksjoner: OMF

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.429
    Antall liker
    35.214
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Det er strengt tatt ikke så veldig nøye hva nevneren er heller så lenge telleren er 1. Om nevneren er 100, 1.000 eller 10.000 så er vi - enn så lenge - på et nivå som langt overgår alt som finnes av vaksiner mhp beskyttelse. Det er selvsagt mulig at immunitet mot Covid-19 er en kortvarig affære for en betydelig andel av de som blir smittet, men hvorfor man henger seg så voldsomt opp i ett enkelttilfeller har jeg faktisk ganske vanskelig for å skjønne. Dette er vel også noe vi tidsnok får svaret på og som vanlig spriker reaksjonene i området "krise!" til "dette er noe vi regnet med", noe som i seg selv er lettere interessant.
    Krise er det ikke, men det er telleren vi vet minst om i den brøken. Tilfeldigvis var det en person som ble rutinemessig testet ved innreise etter å ha vært syk og testet positivt tidligere. I utgangspunktet var vedkommende symptomfri. Tilfeldigvis var en prøve fra den første gangen lagret, og tilfeldigvis tok noen seg bryderiet med å sekvensere de to virusprøvene og sammenligne. Det var såpass forskjellige at det må være to separate infeksjoner.

    Hvor mange andre er det der ute som allerede har fått en ny infeksjon, spesielt blant de som hadde en mild omgang i våres og kanskje har harket litt med en "sommerforkjølelse" nå i august? Aner ikke. Å tro at det tilfellet som tilfeldigvis ble dokumentert også er det eneste virker veldig usannsynlig.

    Jeg har nok regnet med at slike tilfeller ville dukke opp, både fordi det var såpass mange anekdoter om det allerede, og fordi det er slik andre coronavirus oppfører seg ved milde infeksjoner, men jeg ble litt overrasket over at et dokumentert tilfelle foreligger allerede nå. SARS og MERS er en annen historie med immunitet som varer minst et par år, men det ser ikke slik ut her. Glem "flokkimmunitet" og "bli ferdig med" - denne tingen blir endemisk som andre corona-forkjølelser.
     
    Sist redigert:

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.515
    Antall liker
    7.849
    Torget vurderinger
    0
    Nå har man vel hørt om en del idivider som har blitt smittet flere ganger. Dette er av flere avvist som anektotiske "bevis" og derfor avvist.

    Denne gangen ble vel virusets DNA sjekket ved begge de positive prøvene og konklusjonen var vel at viruset hadde mutert og slik sett ikke var "det samme" viruset som ved det første smittetilfellet.

    De som ønsker link til den artikkelen jeg leste dette i får bruke "google" jeg husker ikke hvor jeg fant denne opplysningen.
     

    WayAhead

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.12.2017
    Innlegg
    14.625
    Antall liker
    3.439
    Sted
    Sky No Limit....
    Torget vurderinger
    0
    Klarer ikke å fri meg for tanken på at dette er et "designvirus" som slapp ut av laben for tidlig ved et uhell.....
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.713
    Antall liker
    13.199
    Nå har man vel hørt om en del idivider som har blitt smittet flere ganger. Dette er av flere avvist som anektotiske "bevis" og derfor avvist.

    Denne gangen ble vel virusets DNA sjekket ved begge de positive prøvene og konklusjonen var vel at viruset hadde mutert og slik sett ikke var "det samme" viruset som ved det første smittetilfellet.

    De som ønsker link til den artikkelen jeg leste dette i får bruke "google" jeg husker ikke hvor jeg fant denne opplysningen.
    Coronaviruset er et RNA-virus, for øvrig.

    Mer spesifikt har den aktuelle personen returnert fra Europa (Spania?) til Hong Kong og signaturen til denne 2. infeksjonen matcher en variant som er mest utbredt i Europa og som er tilstrekkelig ulik den første varianten vedkommende ble smittet av til at de er rimelig trygge på at det er en 2. gangs infeksjon.

    Står stort sett over alt, f.eks her


    His first infection was in March, when he suffered from a fever, cough, sore throat and headache for three days, but recovered quickly.

    The researchers say they are certain this is a case of reinfection and not of the virus lingering in the body, not least because the first genetic sequence belonged to a different clade, or lineage, than the second. There have been rare reports of “viral shedding”, where the infection lingers – notably in a pregnant woman in whom the virus was detected 104 days after her previous positive test.

    The sequencing also showed that the man’s virus was similar to the strain circulating in Europe, where Covid-19 is resurgent, according to the report, which has been accepted for publication in the American journal Clinical Infectious Diseases.
     
    Sist redigert:

    WayAhead

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.12.2017
    Innlegg
    14.625
    Antall liker
    3.439
    Sted
    Sky No Limit....
    Torget vurderinger
    0
    22:13Øystein David Johansen
    DANSK RAPPORT: DØDELIGHETEN VED COVID-19 MARKANT LAVERE ENN FØRST ANTATT
    En dansk rapport utarbeidet av Statens Serum Institut (SSI) sammen med forskergruppen PandemiX fra Roskilde universitet har utarbeidet en rapport som skal gi et bilde av hvor dødelig covid-19 er, og hvor mange som forventes å være immune.
    Forskerne slår fast at man er er svært langt fra å ha betydelig immunitet i samfunnet, skriver Jyllands Posten. Dødeligheten er imidlertid overvurdert.
    – På bakgrunn av internasjonale og danske antistoffundersøkelser kan vi anta at det for hvert bekreftet sykdomstilfelle har vært langt flere smittede enn erkjent. Det vil si at både dødeligheten og risikoen for alvorlig sykdom ved covid-19 er markant lavere enn de første råtall fra Kina tydet på, sier SSI i en uttalelse.
    I Danmark tells alle døde som er avgått ved døden innen 30 dager etter at de er bekreftet smittet med i statistikken. Mange er i utgangspunktet svekket av andre sykdommer, derfor kan det være vanskelig å si med sikkerhet om covid-19 er den primære dødsårsak.
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.850
    Antall liker
    8.836
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Dette er nok snille lærer - man ser det i grunn over hele linjen.
    En enkel måte å slippe kritikk for dårlig undervisning under Corona.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.688
    Antall liker
    9.285
    Sted
    Trondheim
    Det er nok lett å tenke sånn, men det hadde vært interessant få det dokumentert.
    Kanskje man lærer mer når man faktisk må ta ansvar for egen læring? Kanskje elevene har fått et annet forhold til lærerne - det er ikke en streng person som vurderer dem for alt mulig, men en ressursperson man bruker når man har behov? Kanskje elevene måles på andre ting enn det de gjør i klasserommet? etc...
    Det er mange interessante spørsmål her.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.713
    Antall liker
    13.199
    Det er nok lett å tenke sånn, men det hadde vært interessant få det dokumentert.
    Kanskje man lærer mer når man faktisk må ta ansvar for egen læring? Kanskje elevene har fått et annet forhold til lærerne - det er ikke en streng person som vurderer dem for alt mulig, men en ressursperson man bruker når man har behov? Kanskje elevene måles på andre ting enn det de gjør i klasserommet? etc...
    Det er mange interessante spørsmål her.
    For meg er det helt opplagt at dette er institusjonalisert snillisme. Om det så ikke er det så er det jo langt på vei å si at å møte opp på skolen er til hinder for elevenes læring og det beste strengt tatt er at de sitter hjemme og har videoundervisning. Basert på hva mine barn hadde (riktig nok 2. og 5. klasse) så synes jeg hva de faktisk skulle gjøre for å ha en "full" skoledag var overraskende lite.

    På toppen av dette kommer, igjen basert på erfaring fra egne barn, at en stor del av elevene ikke en gang har gjort det lille de faktisk skulle gjøre. Det har åpenbart sklidd ut i ganske stor skala og det kom stadige sukk fra skolen om at få hadde levert inn ditt og datt og ting i den retning.
     

    Polka

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.07.2003
    Innlegg
    5.533
    Antall liker
    3.692
    Torget vurderinger
    96
    En full skoledag i Norge ER liten. Tar du bort alt fjas og alle friminutt kan det hele gjøres unna på et par-tre timer. Barneskolen altså.
     

    Polka

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.07.2003
    Innlegg
    5.533
    Antall liker
    3.692
    Torget vurderinger
    96
    Alle elever med atferdsproblemer eller konsentrasjonsproblemer vil i de fleste tilfeller få veldig bra utbytte av hjemmeskole. Forutsatt et godt opplegg.
     

    MML

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.02.2010
    Innlegg
    2.063
    Antall liker
    1.488
    Torget vurderinger
    1
    Lenge siden du har hatt erfaring med dette selv? Alvorlig at landets første og andreklasser har gått glipp av enormt mye. Vil sannsynligvsi gå ut over resten av skoletiden for mange, da skolene ikke har resurser eller mulighet til å lære en en stor mengde barn basale lese og regneferdigheter oppover i trinnene. Ikke akkurat trivielt å ta bort "alt fjas og alle friminutter" fra barns hverdag heller. Igjen er det selfølgelig de resurssvake som får de største problemene.
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.507
    Antall liker
    9.252
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Hjemmeskole med direktekontakt med lærer via pc er gull verdt, man konsentrerer seg bedre og føler seg mer sett. Dette har slått positivt ut for de aller fleste.
     
    R

    rr30629

    Gjest
    Hjemmeskole med direktekontakt med lærer via pc er gull verdt, man konsentrerer seg bedre og føler seg mer sett. Dette har slått positivt ut for de aller fleste.
    Hvordan vet du dette?

    Du er jo over gjennomsnittet opptatt av senskader så vi venter noen år når forskningsresultater for de kullene som ble rammet av dette kommer. For det kommer.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn