Medisin og helse Corona

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.740
    Antall liker
    13.230
    Du får ringe WHO da og informere de om dine funn og at det var helt unødvendig å trykke på den store knappen. Ettersom det tross alt er samme potensiale i en litt kjip influensa med mye lavere dødelighet som utsatte grupper kan vaksinere seg mot med en helt grei virkningsgrad.
    Lesevansker i dag? Jeg påpeker kun noe som ikke medfører noesomhelst av ekstra innsats for å forhindre sykdom og død hvert eneste år.

    Hvorfor gjøres ingen ting i samfunnet for å
    spare disse livene var egentlig hele poenget.
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.875
    Antall liker
    4.315
    Ja, argumentet mot å flate ut kurven i februar/mars var disse simuleringene til impertial college med Re på 1,8 og 2,2 som viste at helsevesent skulle bli overbelastet - noe som ikke var så rart da de antok at 80% av befolknigen skulle bli smittet i løpet av 4-6 uker.
    Det vite seg jo å stemme bra i Italia, Spania, New York m. fl.
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.857
    Antall liker
    8.853
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Det vite seg jo å stemme bra i Italia, Spania, New York m. fl.
    Nei, det stemte faktisk ikke så bra der heller - selv om de mange steder har hatt store problemer.

    Dagens nye karanter i Norge:

    83 i Harstad:

    Hele skolen stenger:

    55 førsteklassinger i trondheim

    1 trinn stengt i Oslo ved Nortvedt skole
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.740
    Antall liker
    13.230
    Store talls lov. Det er hittil utført over 73 millioner corona-tester i USA. At rutinene glipper på et visst antall av disse er noe nær en garanti. Spesielt i et land med ganske rævva offentlige registere over befolkningen sammenlignet med f.eks Norge.

    La oss si for diskusjonens skyld at det glipper i 0,01% av tilfellene. Da vil det glippe på 7300 tester så langt.
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.875
    Antall liker
    4.315
    Nei, det stemte faktisk ikke så bra der heller - selv om de mange steder har hatt store problemer.
    Så du så ingen tegn til overbelastning av helsevesenet i Italia, Spania og New York.....
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.857
    Antall liker
    8.853
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Så du så ingen tegn til overbelastning av helsevesenet i Italia, Spania og New York.....
    Jo selvsagt.
    Men problemstillingen er noe mer nyansert. Sverige har som sagt ikke blitt overbelastet helsevesenet - så dette er ikke svart hvitt.

    Jeg skrev jo en del om dette i mars. Rapporten brukte ganske høye R- verdier - og tok ikke hensyn til at man kunne øke intensivkapasiteten. Så med økt intensivkapasitet og en flatere kurve så er dette håndterbart.

    For meg er det ganske åpenbart at stort sett alle land i verden må gjennom dette. Det er klart de landene som har veldig dype lommer kan holde ut lengre, men kostnadene (både økonomisk og menneskelig) er enorme. Se på verdenskartet til VG - hvilken land i verden tror du har sjans til å slå dette ned? Vi kan ikke regne med vaksine som monner før i 2022.

    Jeg har ikke funnet referanse på det, men mener jeg leste et sted at det ikke er overdødelighet i Sverige i første halvår av 2020.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.504
    Antall liker
    35.405
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Den referansen tror jeg ikke du finner.

    Det er kanskje Norge du tenker på, et av veldig få land som ikke har hatt overdødelighet i 2020.

    Det er ikke nødvendig å holde ut hvor lenge som helst, men man sparer en god del leveår på å holde ut til en vaksine blir tilgjengelig for risikogruppene.
     
    Sist redigert:

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.740
    Antall liker
    13.230
    Det er mulig det er innenfor en eller annen bånd for "normalen" for første halvår (skjønt, jeg tviler) men det er i såfall først og fremst grunnet god fart inn mot hoppet siden dødligheten lå en god del under normalen frem til mars i år. Den siste tiden også ligget noe under normalen.
     
    • Liker
    Reaksjoner: OMF

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.857
    Antall liker
    8.853
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Det er ikke nødvendig å holde ut hvor lenge som helst, men man sparer en god del leveår på å holde ut til en vaksine blir tilgjengelig for risikogruppene.
    Det blir nok ganske lenge til det er en vaksine tilgjengelig for vår 1,6 millioner i risikogruppen. Når tror du den vil være tilgjengelig..?

    En annen ting - hva er planen da..? Jeg vil anta at disse 1,6 millionene i liten grad er på skole, jobb, trening og fest. Så at en stor del av disse blir immune, vil trolig ikke påvirke den effektive Re ute i samfunnet.
     

    aam01

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    3.691
    Antall liker
    2.294
    Sted
    Sandvika
    Torget vurderinger
    4
    Det blir nok ganske lenge til det er en vaksine tilgjengelig for vår 1,6 millioner i risikogruppen. Når tror du den vil være tilgjengelig..?

    En annen ting - hva er planen da..? Jeg vil anta at disse 1,6 millionene i liten grad er på skole, jobb, trening og fest. Så at en stor del av disse blir immune, vil trolig ikke påvirke den effektive Re ute i samfunnet.
    Jeg tror nok folk over 65 er noe mer aktive enn det du forestiller deg.;)
     

    hogen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.12.2003
    Innlegg
    2.808
    Antall liker
    2.374
    Torget vurderinger
    2
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.504
    Antall liker
    35.405
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Det blir nok ganske lenge til det er en vaksine tilgjengelig for vår 1,6 millioner i risikogruppen. Når tror du den vil være tilgjengelig..?

    En annen ting - hva er planen da..? Jeg vil anta at disse 1,6 millionene i liten grad er på skole, jobb, trening og fest. Så at en stor del av disse blir immune, vil trolig ikke påvirke den effektive Re ute i samfunnet.
    Jeg tror ikke så mye om det, siden det er andre som forsøker å holde oversikten:

    Hvis man greier å hindre at folk i risikogruppene stryker med er det største problemet løst. Det er strengt tatt ikke så viktig hva Re blir etter det. Da er vi i influensa/forkjølelses-kategorien.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.740
    Antall liker
    13.230
    Jeg tror nok folk over 65 er noe mer aktive enn det du forestiller deg.;)
    Det er de nok i stor grad, men poenget er fortsatt strengt tatt det samme. Det er neppe slik at vi i løpet av kort tid vil få et stort fjell av vaksiner til Norge og så vipps så er alt over og tilbake til normalen. Det mentale "bildet" har jeg inntrykk folk flest har av vaksine er at vi får en som er 100% effektiv og at den vil komme om ikke så lenge.

    Arbeidet begynte i januar i år og har selvsagt blitt skalert opp massivt siden da. Det har altså gått 7 av de 12-18 månedene det hele tiden har vært snakk om. Det er for tiden, om man skal tro oversikten i New York Times, 2 kandidater som er "in approval". En av de er den russiske, som ser ut til å ikke ha vært i fase-3-testing (storskala test på mennesker). Det er 8 som er i fase-3, der man gir vaksinen til tusenvis av personer og sammenligner hvor mange som blir smittet vs kontrollgruppen som har fått en placebo. I seg selv muligens krevende når det faktisk er såpass få som blir smittet rundtomkring, men de har de forhåpentligvis en løsning på. Amerikanske FDA har sagt at en vaksine må være minst 50% effektiv for å bli regnet som effektiv. Det er også i denne fasen man ønsker å oppdage mindre vanlige bieffekter som oppstår når man gir den til "mange".
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.504
    Antall liker
    35.405
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Er Covid-19 ikke så farlig for folk utenfor risikogruppen alikevel?
    Livet er ikke risikofritt. Man kan stryke med av en influensa også, og man kan velge å ta årlig influensavaksine eller å la være. For samfunnet blir det en helt annen kalkyle om dødeligheten kommer ned på influensanivå enn når det nærmest er som å kjøre en slåmaskin gjennom høyere aldersgrupper.
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.857
    Antall liker
    8.853
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Jeg tror ikke så mye om det, siden det er andre som forsøker å holde oversikten:
    Fra linken din: Vaccines normally require years of testing and additional time to produce at scale, but scientists are hoping to develop a coronavirus vaccine within 12 to 18 months.

    Siden artikkelen er datert i dag - så er vi altså i 2022 (Håper man).
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.504
    Antall liker
    35.405
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Nei, slik jeg forstår det er ca sju av de månedene allerede unnagjort og mange vaksinekandidater allerede kommet et godt stykke i utviklingsprosessen. Nå driver folk og tegner kontrakter for vaksinedistribusjon på nyåret. Jeg ser også at folk som Fauci og Gates regner med at de fleste innbyggere i rike land vil få tilgang på vaksine i løpet av 2021, og at pandemien er generelt overstått i andre halvår 2021. De kan ta feil, men det er tydeligvis rådende oppfatning.



     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.857
    Antall liker
    8.853
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Ja, hvis Fauci er referanse så er vel håpet i slutten av neste år - men han antyder vel 50-60% immunitet.

    Er planen fortsatt at det kan vi åpner opp? Så stryker bare halvparten av risikopasiente med..?
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.504
    Antall liker
    35.405
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Spør Fauci. Han sier at vaksinebeskyttelsen mot slutten av 2021 vil være god nok til at vi stort sett kan gå tilbake til å leve omtrent som normalt. Jeg regner med at grunnleggende smittevern som håndvask etc vil være innskjerpet en god del lenger enn det, men det burde ikke lenger være nødvendig med lockdowns og lignende.

    Du kan sikkert regne på hvor effektiv vaksinen må være, hvor stor andel av befolkningen som må være vaksinert, og hvilken grad av smittevern som vil være nødvendig i tillegg for å holde Re<1 over lang tid.
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.857
    Antall liker
    8.853
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Spør Fauci. Han sier at vaksinebeskyttelsen mot slutten av 2021 vil være god nok til at vi stort sett kan gå tilbake til å leve omtrent som normalt. Jeg regner med at grunnleggende smittevern som håndvask etc vil være innskjerpet en god del lenger enn det, men det burde ikke lenger være nødvendig med lockdowns og lignende.

    Du kan sikkert regne på hvor effektiv vaksinen må være, hvor stor andel av befolkningen som må være vaksinert, og hvilken grad av smittevern som vil være nødvendig i tillegg for å holde Re<1 over lang tid.
    Jeg spurte deg, og det var du som linket til dette.
    USA kommer nok til å komme ganske nærme flokkimmunitet før den tid.

    Om vi i Norge vaksinerer de 1,6 millionene i risikogruppen med en vaksine som gir 60% av de vaksinerte immunitet - så gir det oss 960 000 immune. Eller 18% av befolkningen. Jeg vil fortsatt påstå at dette er en gruppe som bidrar mindre til smitte enn andre så jeg tviler på at Re blir redusert med mer enn kanskje 10%.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.504
    Antall liker
    35.405
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Nå mente vel Fauci (og Gates) at vaksine vil være tilgjengelig for alle som ønsker i vestlige land før utgangen av 2021. Både effektivitet og antallet som velger å ta den er høyst usikkert, men du må gjerne leke med tall, så skal jeg heller kverulere på det du kommer frem til. :)


     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.857
    Antall liker
    8.853
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Ja, det kan godt tenkes at vaksinene er tilgjengelig.

    Men skal og bør man vaksinere de som ikke er i risikogruppen. Jeg kommer ikke til å vaksinere meg eller mine barn.
     

    Larson

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Innlegg
    11.476
    Antall liker
    4.214
    Hvorfor kommer du ikke til å vaksinere deg og dine barn?
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.740
    Antall liker
    13.230
    Jeg lurer faktisk en del på hvordan de gjør storskala testing på dette. Det må være jævlig vanskelig å få gode data når man har en populasjon som har fått kandidaten og en annen som har fått en placebo. Problemet oppstår når omtrent ingen i disse gruppene vil bli (bekreftet) smittet i utgangspunktet. Om vi bruker tallene fra USA så ligger de nå på ca 50.000 tilfeller / dag og med fallende trend. Det vil altså si at hver dag blir 0,015% av befolkningen bekreftet smittet.

    Om man har to testgrupper på 100.000 personer så vil det da statistisk sett daglig være 15 personer pr dag som blir smittet i hver av gruppene. Skal holde på ganske lenge for å få et bra datasett ut av noe slikt, og spesielt om vaksinekandidaten "kun" er rundt 50-60% effektiv i tillegg. Kan sikkert få opp deteksjonsraten en del med hyppig testing av gruppene (dvs ha få tilfeller som sklir under radaren) men like vel er det ikke spesielt lett å se hvordan man skal gå gode data.

    Noen som vet noe om hvordan denne floken løses?

    (edit: fikset grov regnefeil (håper jeg))
     
    Sist redigert:

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.857
    Antall liker
    8.853
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    For de som var bekymret for at smitten skulle skyte fart i Sverige så kan de nå slappe av. Pilene peker nedover igjen - både for smitte og IVA innleggelser.

    Man må vel anta at tallene til Folkehelsen er riktig, og i så fall er smitten i Sverige nå på omtrent samme nivå som i Norge. Med 176 nye smittede på mandag og 190 i går.

    Screenshot_2020-08-19 FOHM Covid-19.png
     

    Larson

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Innlegg
    11.476
    Antall liker
    4.214
    Fordi jeg anser det som større risiko å ta en hastefremstilt vaksine enn å bli smittet av Corona.
    Godt poeng. Dog, du er klar over at å bli smittet med Corona ikke er noen dans på roser. En rekke "friske" folk rapporterer om utmattelsessyndrom. De døde ikke, men har nå kraftig forringelse av livskvalitet.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.504
    Antall liker
    35.405
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    For de som var bekymret for at smitten skulle skyte fart i Sverige så kan de nå slappe av. Pilene peker nedover igjen - både for smitte og IVA innleggelser.

    Man må vel anta at tallene til Folkehelsen er riktig, og i så fall er smitten i Sverige nå på omtrent samme nivå som i Norge. Med 176 nye smittede på mandag og 190 i går.
    VG viser nå 751 nye registrerte på mandag og 174 på tirsdag, begge opp fra hhv 649 og 154 i forrige uke. Det jeg ser i VG-grafen er nå tre uker som har økt fra den ene uken til den neste, uten noe tegn på at det har snudd nedover igjen. Hvorfor tallene er så forskjellige vet jeg ikke, men VG henter ned tallene som Sverige selv rapporterer inn til ECDC daglig.

    I Norge var det 47 på mandag, ned fra 63 sist mandag, og 3 nye registrert for i går (så langt). På samme nivå?
     
    U

    Utgatt24668

    Gjest
    Godt poeng. Dog, du er klar over at å bli smittet med Corona ikke er noen dans på roser. En rekke "friske" folk rapporterer om utmattelsessyndrom. De døde ikke, men har nå kraftig forringelse av livskvalitet.
    Av de jeg vet om og kjenner som faktisk har hatt Covid-19 så er det ingen som har fått ettervirkninger av dette så langt. Det inkluderer en person på 80 år med diabetes.

    Det er likevel en risiko for at man får komplikasjoner hvis man blir smittet selv om man er relativt ung og frisk. Men, jeg tror at mange heller lever med denne risikoen vs. å utsette seg for en vaskine som ikke er tilstrekkelig testet ut. Det er jo mistanke om at svineinfluensa-vaksinen hadde uhedlige ettervirkninger som eks.

    Helsepersonell og de i åpenbar risikosone vil nok vurdere det på en annen måte - at det er best å ta vaksinen.

    Det positive er vel at en generell bedre hygiene uansett vil bidra til mindre smitte - ikke kun mht. Corona med også når det kommer til influensa og øvrige forkjølelsesvirus.

    En annen ting: Hvis Gates virkelig har rett i at pandemien er over for oss i Vesten i utgangen av 2021 betyr det at vaksinen er klar for produksjon i nær framtid. Å produsere og vaksinere for flere hundre millioner mennesker vil ta tid - så har han rett er vel kanskje oxford eller en annen vaksine klar for produksjon før nyttår muligens. Vaksinen som er klar i Russland kan tyde på at dette var en relativt "enkelt" vaksine å lage (bare at de slipper alle kontrollmekanismer der).
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.857
    Antall liker
    8.853
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    VG viser nå 751 nye registrerte på mandag og 174 på tirsdag, begge opp fra hhv 649 og 154 i forrige uke. Det jeg ser i VG-grafen er nå tre uker som har økt fra den ene uken til den neste, uten noe tegn på at det har snudd nedover igjen. Hvorfor tallene er så forskjellige vet jeg ikke, men VG henter ned tallene som Sverige selv rapporterer inn til ECDC daglig.

    I Norge var det 47 på mandag, ned fra 63 sist mandag, og 3 nye registrert for i går (så langt). På samme nivå?
    Ja, merkelig med de tallene i Sverige. Jeg tenker vel at det er en rapporteringsfeil fra Sverige og at kurven på hjemmesiden til Folkehelsen er riktig. De 751 lå jo inne allerede på mandag formiddag. Men, den gjenstår å se. (Det kan jo også være at de har funnet noen flere positive, som ble innrapportert, men som er gamle)

    I Norge har vi hatt over 50 nye tilfeller hver dag de siste 4 dagene - så det er ikke noe som tyder på fallende kurve. Men som jeg har skrevet før - så er metodikken til VG at man samme dag oppdaterer smitteded ca 1600. Også står det tallet frem til ca 15 minutter etter midnatt - hvor totalt antall nye positive prøver for foregående dag oppgis. I går hadde vi vel 57 nye positive. Så rundt lunchtider, så flyttes de positive testene fra dagen før til datoen når testen ble tatt (Altås de flyttes en dag eller to eller kanskje tre bakover i tid). Derfor vil gjennomsnitteskurven til VG alle falle på slutten. Fordi den regner med et par dager på slutten som ikke har tilfeller.

    I dag viser VG kurven et 7 dager snitt på 36 tilfeller. Men inkludert i det snittet er 0 tilfeller i dag og 3 tilfeller i går. Og korrigerer du for det - så ligger snitttet stabilt på ca 50.
     

    Larson

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Innlegg
    11.476
    Antall liker
    4.214
    ca 150 personer har fått erstatning etter svineinfluensavaksinen. 2,2 millioner tok den. Det er 0,1 promille. Tar vi med de 500 som har fått avslag så er det 0,3 promille. Eller 3 % av 1 % hvis du vil.

    Jeg vil anta at flere enn 0,3 promille med korona-syke utvikler alvorlige komplikasjoner.

    Basert på svineinfluensa-vaksinen, så jeg ville vært mer redd for korona enn vaksinen.
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.514
    Antall liker
    9.278
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Hva skal dette bety mon tro?


    Bl.a
    - Observasjonene våre var bemerkelsesverdige i den forstand at det unormale utseendet og cellenes merkelige bekjempelse av viruset bare var til stede i blodbildet noen få dager, før alle cellene igjen så helt normale ut, forteller de to til Dagbladet.
     
    U

    Utgatt24668

    Gjest
    ca 150 personer har fått erstatning etter svineinfluensavaksinen. 2,2 millioner tok den. Det er 0,1 promille. Tar vi med de 500 som har fått avslag så er det 0,3 promille. Eller 3 % av 1 % hvis du vil.

    Jeg vil anta at flere enn 0,3 promille med korona-syke utvikler alvorlige komplikasjoner.

    Basert på svineinfluensa-vaksinen, så jeg ville vært mer redd for korona enn vaksinen.
    Forsåvidt enig - men jeg vil tro mange beslutter dette på følelsen av risiko vs. å se på tallene som du gjør nå.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.504
    Antall liker
    35.405
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    I dag viser VG kurven et 7 dager snitt på 36 tilfeller. Men inkludert i det snittet er 0 tilfeller i dag og 3 tilfeller i går. Og korrigerer du for det - så ligger snitttet stabilt på ca 50.
    Og det mener du er omtrent likt med Sveriges knapt 300 pr dag? 7-dagerssnittet var 299 i går.
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.857
    Antall liker
    8.853
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Og det mener du er omtrent likt med Sveriges knapt 300 pr dag? 7-dagerssnittet var 299 i går.
    Er det ingen ting annet enn kverulering du vil - les setningen der jeg skrev sammenligningen og forklar meg hvorfor du bruker snittet fra VG som inkluderer tallet jeg tok forbehold mot.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.740
    Antall liker
    13.230
    Her er sitste estimatene for Reff fra svenske Folkhälseemyndigheten

    R_sek.JPG
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn