Medisin og helse Corona

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• AndersR

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.05.2011
    Antall liker
    1.785
    Sted
    Oslo
    Så dersom en person med smitte er i demonstrasjonen, og noen blir smitta, så har de blitt smitta direkte av den ene personen. Ikke via andre som har tatt imot smitte fra den ene personen samme dag.
    Da er smitteevnen ganske imponerende dersom historien fra Sør-Korea er korrekt.

Robot

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    16.11.2018
    Antall liker
    291
    Sted
    Mostaul
    Her i bygda så kaller folk det for the ghost illness, ingen har/har hatt det og ingen kjenner noen som har/har hatt det.

Men vi har en lottomillionær.

nordvest

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.05.2007
    Antall liker
    108
    Torget vurderinger
    1
    Så dersom en person med smitte er i demonstrasjonen, og noen blir smitta, så har de blitt smitta direkte av den ene personen. Ikke via andre som har tatt imot smitte fra den ene personen samme dag.
    Da er smitteevnen ganske imponerende dersom historien fra Sør-Korea er korrekt.
    Ja, og det sier også endel om hvor imponerende smittesporing i Korea er. Det er vel tvilsomt om vi er like godt rustet til det her fortsatt

Asbjørn

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    12.182
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Det ser ikke ut til å skje så mye smitte utendørs, men innendørs arrangementer som korøvelser, gudstjenester, nattklubber etc har eksplosivt potensiale. En småsyk person på pub-crawl en lørdagskveld kan fint rekke å smitte 100 før soloppgang. Det kan se ut til at vinterferiens after-ski-barer var noe i retning av et worst case-scenario for hvordan maksimere smittespredning med virusmengder store nok til å gjøre riktig mange skikkelig syke. Men dette er jo fortsatt ikke helt forstått, så vi vet ikke eksakt hvilke tiltak som egentlig fikk stoppet det.

Bx

Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Antall liker
    1.428
    Ansvarlig? Det er jo alle de tusener som møter opp uten invitasjon, det. Hver og en. Og arrangørene som må ha sett det komme.

Sist redigert:

Valentino

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    3.417
    Sted
    Ottestad
    Å ja. Amerikanerne gikk helt av skaftet etter at et stort kor der satt og sto skulder ved skulder, klemte og spiste fra buffet, ble syke og fikk mange dødsfall. Godt voksne folk alle, akkurat i det epidemien startet der borte. I Statene er sang noe av det mest smittefarlige som finnes for tiden.

weld77

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    3.975
    Ansvarlig? Det er jo alle de tusener som møter opp uten invitasjon, det. Hver og en. Og arrangørene som må ha sett det komme.
    Om man ikke er i stand til å innse den komplette og totale idioti i en slik demonstrasjon i disse tider så må man virkelig ta seg et stort lass med boller. Det gjelder først og fremst de som har satt dette i gang

Det er kanskje greit å minne om hva som skjer her: Det møter opp 10-15.000 foran det norske Stortinget for å demonstrere mot institusjonalisert rasisme i det amerikanske politiet. Om man er av den oppfatning at dette er så viktig å markere at man kan drite tynt i alt av smittevernsregler som hele Norge har levd etter de siste tre månedene så er det usedvanlig mørkt. Hadde demonstrasjonen i det minste hatt den minste relevans for Norge og norske politikere så hadde det muligens, men knapt nok da, vært en grunn. Det siste åpenbart rasitiisk motiverte drapet i Norge skjedde vel i 2001.

Dagbladet prøve jo for noen år siden å påvise institusjonalisert rasisme i den norske ambulansetjenesten og det endte selvsagt med et gigantisk mageplask.

Jeg tror strengt tatt dette egentlig går greit og håper jeg har rett. Men hvor gjennomført komplett idioter disse folkene er finner jeg vanskelig å uttrykke. Hvor høye på seg selv er det mulig å bli?

Vi siterer geniet Moxnes:

Rødt-leder Bjørnar Moxnes mener likevel regjeringen må ta grep, og viser til grunnloven.https://www.vg.no/nyheter/utenriks/i/EW7O72/manuel-ellis-doede-etter-paagripelse-ropte-i-cant-breathe?utm_source=inline-teaser&utm_content=aw65aM

– Grunnloven er krystallklar på at vi har ytringsfrihet og forsamlingsfrihet i Norge, sier Moxnes.

Grunnloven er også krystallklar på at enhver borger i Norge har bevegelsesfrihet innenfor riket så lenge man har lovlig opphold. Men Moxnes krevde ingen prinsipiell vurdering mot grunnloven da det ikke ble lov å dra på hytta.

Fy faen for en idiot. Jeg har ikke registrert noen andre toppolitikere som mener at det burde samles horder i Oslo sentrum, så det er i alle fall fortsatt noenlunde omløp i topplokket hos de fleste.

Dr Dong

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.01.2011
    Antall liker
    5.966
    Sted
    oslo
    her snakker moxnes som en idiot. ingen grunn til å rasjonalisere noe for de av oss (aka dong) som har gitt stemme til mannen. trist, bare trist.

hva gjelder bananlandet over vannet, så ser jeg saken annerledes, av helt opplagte grunner.

weld77

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    3.975
    Moxnes la ut samme greia på Fjesboksida si. Fra kommentarene der så er stort sett alle variasjoner over "du er en dust".

Men for å illustrere hvor fullstendig mørkt der er i det ekkokammeret er det noen som kommenterer dette på fjesboksida til Moxnes:

Jeg opplever ytringsfriheten og grunnlovens paragraf 100 som truet. Jeg stiller spørsmål til lovligheten og prosessen bak disse avgjørelsene om å innskrenke demonstrasjonen så ekstremt. Er vi vitne til en systematisk demping av antirasismens røst

Hvor teite er det mulig å bl?. Alle med en halv fungerende hjernecelle skjønner jo at når corona-greiene er over en eller annen gang så er det fortsatt fritt from for å samle så mange man vil for å mene hva man vil her i landet. Dette er like teit som en stereotypisk og latterliggjort Trump-tilhenger bare med motsatt fortegn. Å gå rundt i Norge å være redd for at staten skal ta ytringsfriheten din er veldig, veldig rart.

Bx

Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Antall liker
    1.428
    Enig i at disse sammenstimlingene er teite. Men etter et langt liv har jeg forsont meg med at dumskap er ganske normalt ... og så synes jeg ekte engasjement for en god sak fortjener respekt, selv om det noen ganger grenser til selvskudd. Det er ikke så ofte at klokskap og engasjement går hånd i hånd uansett. Mandela kanskje... Dystopisk? Ja. Jeg tenker at samfunnsstrukturen i Skandinavia, Australia, Canada og en 10-15 andre gode land skyldes historiske «arbeidsuhell», mens det som skjer i de demokratiene som forvitrer, feks USA er naturens gang. Men livet er godt allikevel.

Robot

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    16.11.2018
    Antall liker
    291
    Sted
    Mostaul
    Tror dette dreier seg om litt mer enn en demo mot politivold i US of A. Folk er dritlei både en og to meteren men likevel lydige, men her fikk folk et påskudd til endelig å komme ut blant andre folk, kjenne en varm skulder og rett og slett føle litt igjen sammen med andre. Rasjonelt? Neppe, men det gjorde nok godt i øyeblikket. Mennesket har behov, disse behovene har vært undertrykt i 3 mnd.

Smarte og rasjonelle er det kun vi på HFS O/T som er.

• Haha
    Reaksjoner: Bx

weld77

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    3.975
    Tror dette dreier seg om litt mer enn en demo mot politivold i US of A. Folk er dritlei både en og to meteren men likevel lydige, men her fikk folk et påskudd til endelig å komme ut blant andre folk, kjenne en varm skulder og rett og slett føle litt igjen sammen med andre. Rasjonelt? Neppe, men det gjorde nok godt i øyeblikket. Mennesket har behov, disse behovene har vært undertrykt i 3 mnd.

Smarte og rasjonelle er det kun vi på HFS O/T som er.
    Det har omtrent ingen ingen ting med demo mot politivold i US of A å gjøre.

Hvorfor i helvete skal man demonstrere foran det norske Stortinget for noe slikt? Skal det stå i Norges lover at det ikke er lov med rasisme i poliitet i USA ? Eksakt hva maner man norske folkevalgte skal gjøre i dette sakskomplekset? Høflig be Trump ordne opp?

Det blir en happening som folk vil, synes de må, ønsker å bli sett på og så går det som det går. Det var også 50-60.000 som spontant ble antikrigs-aktivister under Irak-krigen og møtte opp for å demonstrere under ledelse av Petter Nome da han fikk sine 15 minutter som folkefører. Da moret jeg meg litt med å spørre disse ihuga antikrigsfolkene hva som var den største væpnede konflikten i verden da og ingen klarte å svare riktig (den var i Kongo) så dette har relaltvt lite med genuint engasjement å gjøre og mye med å være med på noe.

Neppe noen på Stortinget som er uenige med demonstrantene heller så hva man denonstrerer mot er vanskelig å se. Og hva Stortinget har med det å gjøre er umulig å se.

Sist redigert:

Asbjørn

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    12.182
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Den opprinnelige planen var å demonstrere foran den amerikanske ambassaden, men det hele ble flyttet til Eidsvolls plass av smittevernhensyn. Å demonstrere foran ambassaden ville gitt en viss mening, på samme måte som jeg selv var med på en demonstrasjon foran den kinesiske ambassaden for 31 år siden i disse dager.
    Demonstrasjonene mot rasisme skulle i utgangspunktet foregå foran den amerikanske ambassaden mellom Smestad og Røa, like ved Gardeleiren. På grunn av smittevern ble demonstrasjonen kraftig nedskalert og flyttet til Eidsvolls plass. Likevel møtte tusenvis av mennesker opp begge steder.

Kort tid etter klokken 16 var minst 1000 samlet foran ambassaden på Huseby, vest i Oslo. Så gikk de sammen mot Eidsvolls plass foran Stortinget. Omtrent klokken 17.30 kom de frem, og to store demonstrasjoner ble til én.

Man kan nok regne med at det har gått en rapport fra Huseby til Foggy Bottom, hvilket vel var hensikten med hele greia. USAs moralske autoritet i verden er ruinert. Regimene i Teheran og Beijing ler seg fillete med å parodiere amerikanske fordømmelser av hvordan de selv har slått ned på demonstranter. Det blir fryktelig vanskelig selv for "The Freedom Caucus" å si store ord om American Freedom og The Constitution når Trump gasser fredelige demonstranter foran det hvite hus for at han selv skal posere med en bibel opp ned. Det er bare å holde kjeft og gremmes.

Siden dette er corona-tråden kan vi bare håpe på at smittespredningen ikke var altfor katastrofal med en utendørs folkemengde som dette, men Haaland Matlary har et vesentlig bedre poeng i å spørre om hvorfor det ikke ble stanset enn Moxnes har i sin bekymring for ytringsfriheten i Norge. Moxnes beviser bare at han er et fjols.

Sist redigert:

Bx

Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Antall liker
    1.428
    Det er tyngde i det du sier der Asbjørn. Trist for oss som elsker USA, men sant.

weld77

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    3.975
    Men hvordan blir man i Norge så nedsnødd at man er redd for ytringsfriheten her i landet?

nordvest

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.05.2007
    Antall liker
    108
    Torget vurderinger
    1
    Det siste åpenbart rasitiisk motiverte drapet i Norge skjedde vel i 2001.

Du sikter sikkert til drapet på Benjamin Hermansen, men det var ikke det siste åpnebart rasistisk motiverte drapet i Norge. Det skjedde i fjor (Manshaus) og så hadde vi jo 77 rasistisk motiverte drap i 2011.

weld77

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    3.975
    Ja ut og demonstrer da. Gal bror dreper søster. Samle 15000. Tallet var vel eksakt lik 0 i den saken. Så dypt stikker evt det engasjementet.

At du klarer få hvit mann dreper hvite ungdommer til å bli rasistiskmå du svare for selv. Og spesielt hva det har med statsforvaltningen å gjøre.

Demonstrere du foran stortinget? Tenkte du i det hele tanken? Burde folk i USA demonstrert?

hvor mange bør man akseptere smittet, syke og døde i norge for å markere standpunktet sitt i det offentlige rom?

det er lov å tenke.

nordvest

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.05.2007
    Antall liker
    108
    Torget vurderinger
    1
    Null var det definitivt ikke: https://www.utrop.no/nyheter/nytt/190116/ B0D1EB12-553C-4790-A15B-AEDD26873191.png

Snakket vi ikke om «rasistisk motiverte» drap? Hvis ikke drapene utført av ABB var rasistisk motiverte så aner jeg ikke hvilke drap som har vært det...
    (Og hvis du tror han _bare_ drepte «hvite ungdommer» må du nesten sjekke lista over hvem han drepte en gang til)

Nei, og jeg ville ikke gjort det om jeg hadde mulighet heller NÅ. I en normalsituasjon derimot hadde jeg gjerne gjort det.

Sist redigert:

Bx

Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Antall liker
    1.428
    Det er mange i Norge som opplever rasisme. Får ikke napp som leieboer, kommer ikke på jobbintervju, «småting» her og der....

weld77

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    3.975
    Det er der neppe noen som betviler, men ingen gidder å demonstrere av den grunn.

skal være rørende naiv for å tro at dette er en demonstrasjon mot rasisme i Norge. Dette er noe som er gøy å være med på og da blir det fort noen tusener av det.

jeg er overrasket over tenkende folk som ikke unisont og uten forbehold erklærer dette for fullstendig idioti gitt dagens situasjon.

Jabba_Jabba

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.04.2007
    Antall liker
    637
    Sted
    Porsgrunn
    Jeg jobbet med en fra Chile, som fortalte at han aldri hadde opplevd noe rasisme fra nordmenn men ofte fra andre innvandrere. For noen år siden leste jeg om grønlendere på blågårds plass i København som ble banket opp og utsatt for stygg behandling da de ble ansett for å ligge på bunn i samfunnet av noen av nydanskerene. Som et siste eksempel Somaliere og Sri lankesere ligger i hver sin ende av skalaen for folk i jobb. Siden begge er ca like mørke og har like vanskelige navn, burde ikke da begge to hatt like mange uten jobb.

weld77

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    3.975
    Men ingen tar til gatene før noe skjer i USA og så prøver man å innbille seg selv og omverdenen at det ligger et genuint engasjement bak og da må vi droppe alt av retningslinjer som finnes. Eller kunne man jo risikert ar noen man kjenner visste at man ikke var der og der er ugunstig for sosial kapital. Dette har ingen ting - null, niks, nada med engasjement å gjøre. Dette er kollektiv posering.

eg trur eg spyr.

OMF

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Antall liker
    2.419
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    10
    Vel - hvis vi ser bort i demonstrasjoner (Effekten av det ser vi jo fortsatt ikke) og de lettelsene som ble gjort nå på tirsdag (effekten av de ser vi heller ikke ennå) så ser det ut til at smitten har begynt å vokse. Man skal selvsagt være veldig forsiktig med å tolke for mye ut av små endringer i tallene, men hvis man ser på VG kurven - så har 7 dagers snitt flatet ut og til og med steget litt. Det er ingen økning i antall tester.

AndersR

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.05.2011
    Antall liker
    1.785
    Sted
    Oslo
    Tipper den nøkterne (men fremdeles såvidt eksisterende) 17.mai feiringen kan ha forårsaket den økningen du ser.
    Dog har jeg vært bestemt på at 17.mai kom til å skape rikets undergang i flere måneder nå, så jeg er jo ekstremt påvirket av dette.

Roald

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2005
    Antall liker
    1.008
    Jeg jobbet med en fra Chile, som fortalte at han aldri hadde opplevd noe rasisme fra nordmenn men ofte fra andre innvandrere. For noen år siden leste jeg om grønlendere på blågårds plass i København som ble banket opp og utsatt for stygg behandling da de ble ansett for å ligge på bunn i samfunnet av noen av nydanskerene. Som et siste eksempel Somaliere og Sri lankesere ligger i hver sin ende av skalaen for folk i jobb. Siden begge er ca like mørke og har like vanskelige navn, burde ikke da begge to hatt like mange uten jobb.

Du er selvsagt en hvit middelaldrende mann som leter etter unnskyldninger for din rasisme, og som bidragsyter i ett av verdens mest likestilte samfunn er det din fordømte plikt å knele for SJW gjengen, deres sak er så god at de trenger ikke ett eneste argument, offerhierarkiet er satt og du er på bunnen og hva enn fakta du presenterer blir trumfet av deres følelser.

• Liker
    Reaksjoner: SAL

Balle Clorin

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.06.2012
    Antall liker
    1.959
    Ang den store demonstasjonen midt under corona begrensninger ;forundrer meg allid hvor stor andel idioter vi har i den norske befolkningen, det en den samme gjengen halvraddis yrkesdemomstanter som vil vise sitt vågemot og engasjement for "saka" og gi næring til sin egen selvfølelse, at man samtidig risikerer å påføre smittespredning og dødelig sykdom til gamla i 3 etg betyr fint lite .så leng man kan få demonstrert mot den store satan USA

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn