Medisin og helse Corona

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • AndersR

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.05.2011
    Innlegg
    5.069
    Antall liker
    3.750
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    kverulering!
    Smittetallene faller som en stein!
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.740
    Antall liker
    13.230
    Ang R & sånn her i landet.

    Som nevnt er det nå en del filippinske skjøfolk som er / har vært lagt inn i Norge den siste tiden. Lite til ingen relevans for innenlands spredning siden den ikke foregikk innenlands. En annen sak er at der har blitt meg fortalt at en av de tingene man har blitt bedre på i behandlingen er at man i mindre grad enn før faktisk legger inn folk da man har en del mer erfaring om når der er nødvendig og når det ikke er det.

    Om det siste medfører riktighet eller ikke vet jeg forsåvidt ikke, men om så er så gir der heller ikke fryktelig mye mening å se på generelt innlagte over tid da det også faktisk har endreseg, altså hva kriteriene faktisk er og har vært.
     

    Stein 99

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.11.2009
    Innlegg
    1.621
    Antall liker
    931
    Ja om innleggelse i sykehus var nødvendig eller ikke er også et moment av usikkerhet hvis man bruker det som utgangspunkt for andre beregninger.

    Mange ønsker å vite hvor mange smittede det er i samfunnet og nærområdet. Man bruker så et tall, smittet og testet, innlagt på sykehus, innlagt på intensiv, noen få på respirator, og antall døde som telles forskjellig i ulike land, kun død på sykehus f.ex., og så er det alder og bakenforliggende sykdom, og så skal man gange dette med et tall, kanskje x 10 eller mer, mye usikkerhet her og fra et land til et annet også. Testing er også forskjellig fra land til land.I Norge og Sverige antar man at antall bekreftet smittede skal ganges med 10,???Situasjonen er ikke avklart i noen grad.
     
    Sist redigert:

    Polka

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.07.2003
    Innlegg
    5.537
    Antall liker
    3.713
    Torget vurderinger
    96
    Ja, denne viser jo at det beveger seg omtrent helt flatt i Sverige, mens smitten øker i Norge (og Danmark og Tyskland - og stort sett alle andre land i verden)

    Hva var poenget ditt egentlig..? Eller ønsket du å vise at Sverige har lykkes med det vi ikke har..?
    Sverige har 787 rapporterte tilfeller i dag, opp ganske kraftig siden forrige mandag. "tilnærmet ingen smitte" som du ville sagt det? I Norge har vi 31 tilfeller i dag, hittil. Sverige har ikke lykkes med noen verdens ting i denne pandemien. Antall sykehusinnleggelser virker å gå noe opp. Norske helsemyndigheter er nok veldig misunnelige på de siste tallene fra Sverige. Akuttilfeller har økt fra 46 til 58 bare i Stockholm.
     
    Sist redigert:

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.857
    Antall liker
    8.853
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Takk til alle som har zoomet, klippet og limt inn grafer som viser utvikling i Norge og Sverige.

    Jeg er ikke så veldig opptatt av utvikling dag for dag eller hva som skjer i løpet av et par uker. Det som er interessant er hva den faktisk Re ute i samfunnet er - og det store spørsmålet er jo om den er over eller under 1.

    Norge først - fant ut at VG har en funksjon hvor man kan få tall på ukesbasis - da er det litt lettere å se de store linjene.
    370 smittede i uke 32 og så langt 308 smittede i uke 33. Det siste tallet kommer riktignok til å stige litt - fordi alle blodprøvene som ble tatt lørdag/Søndag er ikke analysert ennå - så de blir lagt til om en dag eller to. Jeg vil gjette på at tallene for uke 33 blir veldig like uke 32.

    Så hvis man ser på Norge med full kontroll i uke 29 med 53 smittede så har økningen vært på 500% på tre-fire uker. Det er ganske mye.
    Så kan man sikkert trekke fra en del importerte tilfeller, og man har sikkert greit å slå ned en del lokale tilfeller. Men likefullt så er det altså slik at vi nå får omtrent like mange nye smittede hver dag - som vi fikk pr uke for en måned siden. For en måned side hadde ingen norske kommuner stigende treng - nå er det 11 kommuner som har stigende trend. Og i dag begynte skolen igjen.

    Screenshot_2020-08-17 Corona-viruset Slik spres viruset i Norge og verden Kart og statistikk .png

    Sverige
    Jeg vet ikke helt hvor dere finner data fra alle sammen, det er forskjellige grafer flere steder. Men ja - det er en liten økning i Sverige. Bruker man VG sitt 7 dagers snitt i dag - så er økningen fra 183 som er laveste punkt til 296 i dag - som utgjør en økning på 62% (sammenlingent med 500% i Norge). Men man skal ikke lenger tilbake enn 21. juli - altså mindre enn en måned siden - så var snittet var høyere. Og i slutten av juni var tallene 1248 - altså fire ganger høyere enn i dag.

    Man kan fortsatt ha mindre utbrudd selv om man har mye immunitet i folket. Så en liten økning er altså ikke noe "bevis" på at det ikke er immunitet i Sverige - snarere tvert imot. Hvor raskt tror dere smitten hadde økt i Norge om vi hadde håndtert dette som i Sverige. Hvis man regner at hver smittet i Norge har hatt 20 nærmkontakter - så setter vi nå hver dag ca 1000 mennesker i smittekarantene i 10 dager. Så vi har 10 000 i smittekarantene.

    Når det gjelder IVA innlegelser - så er tallene nå såpass lave at det er litt mer styrt av tilfeldigheter. Hvis vi blar tilbake til mars hvor brems strategi ble diskutert - så ble det vel ikke hevdet at smittede skulle gå til null - hvor lang halen ble avhenger av blant annet tiltak, og den vil selvsagt bli lengre dersom man løser opp på restriksjonene.
     

    MML

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.02.2010
    Innlegg
    2.066
    Antall liker
    1.497
    Torget vurderinger
    1
    Meningsløst å diskutere dette i et dag-til-dag perspektiv. Dette blir litt som å se på et langt sykkelritt der en utbryter ligger 5 minutter før hovedfeltet etter kort tid. Selvfølgelig er det ingen problem i seg selv å lede, men de har nå en tendens til å bli tatt igjen av hovedfeltet etterhvert. Enkelte ganger ender de også sist.

    Ingen vet hva som er best strategi, men her har antagelsen vært at dette er noe alle skal ha og da er det viktigste at det er kapasitet i helsevesenet til å håndtere de kritisk syke som skal ha spesialisert livreddende behandling. Det har ennå ikke vært et utbredt problem i Sverige. Fordelen i et slikt scenario er selvfølgelig at man er nødt til å bli ferdig med dette raskere enn andre samfunn som kanskje seigpiner seg gjennom dette. Hvem vet? Dersom det kommer en vaksine som virker vil det jo selvfølgelig være det beste å leve i total isolasjon frem til dette skjer - om meningen med livet er å unngå corona. Men når er en vaksine klar? I år, neste år eller fem år? Dette blir en gambling uansett hvilken strategi man velger for disse drastiske tiltakene har uansett også negative konsekvenser.

    Ut ifra denne tråden virker det på meg som om mange egentlig ikke merker noe særlig forskjell og selvfølgelig synes dette er et lite offer. Andre opplever drastiske inngripen i deres liv. Kahneman skriver mye fornuftig om beslutningsteori - resultatet sier ingen ting om beslutningen var fornuftig eller ikke. Man må se beslutningen ut ifra gjeldene informasjon og kunnskap. Etter mitt syn ble avgjørelsene sterkt politisert i mange land og grunnlaget for beslutningene virket tilfeldige. Sveriges vurdering virker på meg som ett godt valg utifra det man visste. En sykdom med influensasymptomer som er ufarlig for en stor del av befolkningen, spres lett og det finnes ingen vaksine. Fasiten vet man første om mange år.
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.875
    Antall liker
    4.315
    Omf,

    Sverige og Norge har hatt en ganske lik oppblussing i kjølvannet av sommerferien. Den har kanskje vært større prosentvis i Norge, men i absolutte tall per capita så er det vel verre i Sverige, eller? Tror du at Norge vil passers Sverige I nye tilfeller per capita?
     

    KjellR

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.07.2008
    Innlegg
    3.363
    Antall liker
    3.277
    Sted
    Moss (eller enda bedre - Rygge!)
    Takk til alle som har zoomet, klippet og limt inn grafer som viser utvikling i Norge og Sverige.
    Takk selv...

    -------

    BTW - Expressen:

    Av de 58 svårt sjuka personer som är inlagda på olika sjukhus i Region Stockholm vårdas 14 på intensiven. Det är en mer än vid senaste lägesrapporten den 13 augusti.

    – Man ska nog vara lite oroad för hösten


    Fem nya dödsfall

    De senaste dagarna har fem nya dödsfall med bekräftad covid-19 registrerats, vilket innebär totalt 2 392 döda i länet.



    ..ooops
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.717
    Antall liker
    9.336
    Sted
    Trondheim
    Omf,

    Sverige og Norge har hatt en ganske lik oppblussing i kjølvannet av sommerferien. Den har kanskje vært større prosentvis i Norge, men i absolutte tall per capita så er det vel verre i Sverige, eller? Tror du at Norge vil passers Sverige I nye tilfeller per capita?
    Stigningstallet i antall registrerte smittede i Norge og Sverige over de 3 siste ukene har vært ganske like mellom Norge og Sverige. Litt større i Sverige, så Norge og Sverige har i de 3 siste ukene hatt omtrent den samme utviklingen. Man kan selvfølgelig si at man tester mer i Sverige og derfor oppdager man flere tilfeller og at det derfor er mange fler i Norge som går uoppdaget og derfor kan/vil smitte andre. Det burde i så fall gi seg utslag på antall innleggelser og evt pasienter på intensivavdelingen, men der har man jo foreløpig ikke sett noen økning i Norge - også der er utviklingen i Norge og Sverige ganske lik.
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.875
    Antall liker
    4.315
    TIdlig i forløpet var Norge i verdenstoppen når det gjaldt testing. Siden har vi "rast" nedover listen. Men når det gjelder antall tester per positive så har vi ligget svært høyt hele tiden. Så jeg er ikke redd for noen skjulte branner her. Og det blir nok lenge til Norge passerer Sverige i antall aktive tilfeller ... hvis det overhodet skjer.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.740
    Antall liker
    13.230

    En stor majoritet av de äldre som avlidit utanför sjukhus med bekräftad covid-19 hade också andra sjukdomar som bidrog till eller var helt avgörande för att patienten skulle dö. Det visar en granskning som Region Östergötland gjort.

    Regionen har gått igenom alla fall där en äldre person avlidit i hemmet eller på särskilt boende med bekräftad covid-19. I 15 procent av de granskade fallen bedömdes coronaviruset ha varit den direkta dödsorsaken, men för 70 procent var viruset mer en bidragande orsak än direkt. För 15 procent var dödsorsaken andra sjudomar, rapporterar Läkartidningen och Vårdfokus.
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.857
    Antall liker
    8.853
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Omf,

    Sverige og Norge har hatt en ganske lik oppblussing i kjølvannet av sommerferien. Den har kanskje vært større prosentvis i Norge, men i absolutte tall per capita så er det vel verre i Sverige, eller? Tror du at Norge vil passers Sverige I nye tilfeller per capita?
    Det er ikke så relevant å analysere et snapshot hvor man har zooomet inn på en liten endring. Som du sikkert vet så er hele oppgangen i juni i Sverige bare pga endring i hvem som ble testet.

    Jeg tror den svenske smittekurven kommer til å fortsette ganske flatt fremover. Høst og litt slappere befolkning trekker den oppover, mens økt immunitet og at svenskene etterhvert også kommer til å begynne med mer smittesporing trekker den nedover. Jeg regnet vel for noen sider siden ca 2500 smittede pr intensivinnleggelse - og med ca 2 nye intensivinnleggelser pr dag - så gir det 5000 nye smittede pr dag i Sverige nå. Det er såpass lite at det gir ingen stor endring i immunitet. Men - det er altså ikke noe stort problem for Sverige om kurven beveger seg flatt eller litt oppover frem til jul. Belastningen på helsevesenet er lavere nå enn for sesonginfluensa.

    I Norge er jo situasjonene en annen. Norge prøver jo å slå smitten ned hele tiden. Det er åpenbart mye lettere å slå smitten ned når man har 50 nye tilfeller i uken, enn når man har 50 om dagen. Og stiger det til 100-200 nye om dagen, blir det etterhvert nærmest umulig.

    Jeg deler nok ikke Asbjørns syn på at vi har fått en "importpuls" med smitte, og at vi har en Re under 1 etter at Høie har raslet med sabelen. Jeg har skrevet flere ganger her at jeg tror vi har en R faktor som er en god del over 1, men at vi greier å holde smitten nede ved å ta ut alle smittede og nærkontakter i karantene. Hvis det blir for mange smittede - så greier vi ikke å spore alle etterhvert.

    Hvorvidt vi får mer smitte enn svenskene avhenger helt og holdent av hva Regjeringen bestemmer. Vi vet at man kan stenge ned og presse smitten nedover. Også begynner det å bli mange utbrudd nå.
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.857
    Antall liker
    8.853
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Stigningstallet i antall registrerte smittede i Norge og Sverige over de 3 siste ukene har vært ganske like mellom Norge og Sverige. Litt større i Sverige, så Norge og Sverige har i de 3 siste ukene hatt omtrent den samme utviklingen. Man kan selvfølgelig si at man tester mer i Sverige og derfor oppdager man flere tilfeller og at det derfor er mange fler i Norge som går uoppdaget og derfor kan/vil smitte andre. Det burde i så fall gi seg utslag på antall innleggelser og evt pasienter på intensivavdelingen, men der har man jo foreløpig ikke sett noen økning i Norge - også der er utviklingen i Norge og Sverige ganske lik.
    Andel av faktiske smittede som blir oppdaget er nok langt høyere i Norge enn i Sverige. Gjennom sommerne har vi hatt tilnærmet 100% smittesporing. Jeg mener FHI ganske nylig antydet at ca halvparten av de som er smittet blir oppdaget. Det ser man jo også på andelen positive tester - som er under 1% i Norge, mens den er 4% i Sverige.

    Jeg tror foreløpig ikke man har noen stor uoppdaget smitte i Norge, men om vi nå har noe smitte som begynner å bre seg under radaren - så vil det fortsatt ta noen uker før det begynner å flyte til overfalten i form av syke.

    Det er jo også en risiko at folk etterhvert ikke gidder å melde fra om symptomer. Du sitter hjemme litt småpuggen - vil du ringe inn opg teste deg - så havner alle du vært med i 10 dager smittekarantene.
     

    Ole_Martin

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    2.172
    Antall liker
    811

    En stor majoritet av de äldre som avlidit utanför sjukhus med bekräftad covid-19 hade också andra sjukdomar som bidrog till eller var helt avgörande för att patienten skulle dö. Det visar en granskning som Region Östergötland gjort.

    Regionen har gått igenom alla fall där en äldre person avlidit i hemmet eller på särskilt boende med bekräftad covid-19. I 15 procent av de granskade fallen bedömdes coronaviruset ha varit den direkta dödsorsaken, men för 70 procent var viruset mer en bidragande orsak än direkt. För 15 procent var dödsorsaken andra sjudomar, rapporterar Läkartidningen och Vårdfokus.
    Så korona er dermed ufarlig for folk flest og det er grunnen til at vi ikke ser økte sykehusinnleggelser tross økt smitte?
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.532
    Antall liker
    9.691
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Hvis du med folk flest mener alle som er ved 100% god helse og avskriver alle andre som ikke er så heldige så antar jeg du har rett. Men et sånt samfunn vil i hvert fall ikke jeg leve i selv om jeg er en ganske frisk 69 åring som opp gjennom livet har hatt få (og ingen alvorlige) plager..
     

    Ole_Martin

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    2.172
    Antall liker
    811
    La oss si alle under 50 år.

    Eldre som havner på sykehjem blir langt på vei «avskrevet», så du lever allerede idag i et prioriteringssamfunn.
     
    • Liker
    Reaksjoner: MML

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.532
    Antall liker
    9.691
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Hadde gjerne sett at skatteetaten avskrev meg. Betalte adskillige hundre tusen i skatt både i fjor og i år, så lar meg ikke avskrive så lett!
     

    hogen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.12.2003
    Innlegg
    2.808
    Antall liker
    2.374
    Torget vurderinger
    2
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.532
    Antall liker
    9.691
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Det er mye spekulasjoner rundt dette, inklusive om tidligere forkjølelser kan ha gitt en viss motstandskraft (forkjølelsesviruset er visstnok i Coronafamilien) - det er mye man enda ikke vet.
     

    hogen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.12.2003
    Innlegg
    2.808
    Antall liker
    2.374
    Torget vurderinger
    2
    Meningsløst å diskutere dette i et dag-til-dag perspektiv. Dette blir litt som å se på et langt sykkelritt der en utbryter ligger 5 minutter før hovedfeltet etter kort tid. Selvfølgelig er det ingen problem i seg selv å lede, men de har nå en tendens til å bli tatt igjen av hovedfeltet etterhvert. Enkelte ganger ender de også sist.

    Ingen vet hva som er best strategi, men her har antagelsen vært at dette er noe alle skal ha og da er det viktigste at det er kapasitet i helsevesenet til å håndtere de kritisk syke som skal ha spesialisert livreddende behandling. Det har ennå ikke vært et utbredt problem i Sverige. Fordelen i et slikt scenario er selvfølgelig at man er nødt til å bli ferdig med dette raskere enn andre samfunn som kanskje seigpiner seg gjennom dette. Hvem vet? Dersom det kommer en vaksine som virker vil det jo selvfølgelig være det beste å leve i total isolasjon frem til dette skjer - om meningen med livet er å unngå corona. Men når er en vaksine klar? I år, neste år eller fem år? Dette blir en gambling uansett hvilken strategi man velger for disse drastiske tiltakene har uansett også negative konsekvenser.

    Ut ifra denne tråden virker det på meg som om mange egentlig ikke merker noe særlig forskjell og selvfølgelig synes dette er et lite offer. Andre opplever drastiske inngripen i deres liv. Kahneman skriver mye fornuftig om beslutningsteori - resultatet sier ingen ting om beslutningen var fornuftig eller ikke. Man må se beslutningen ut ifra gjeldene informasjon og kunnskap. Etter mitt syn ble avgjørelsene sterkt politisert i mange land og grunnlaget for beslutningene virket tilfeldige. Sveriges vurdering virker på meg som ett godt valg utifra det man visste. En sykdom med influensasymptomer som er ufarlig for en stor del av befolkningen, spres lett og det finnes ingen vaksine. Fasiten vet man første om mange år.
    Veldig enig i dette. Jeg savner sterkt saklige risikovurderinger i norske (og i de fleste andre lands) media. Det er jo mange ting som er farlige her i verden, men det bør ikke dermed være en automatikk i at man skal slutte å leve på en normal måte. Det er også ett poeng at mange er lite berørt, har sikre jobber, og trenger ikke å endre livsstil veldig mye. Det er da ganske enkelt å være veldig for lockdown etc. Tipper mange av de som mister jobben (og kanskje ikke får jobb igjen på lenge), går konkurs etc tenker litt annerledes om disse tingene.
     

    hogen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.12.2003
    Innlegg
    2.808
    Antall liker
    2.374
    Torget vurderinger
    2

    Dette virker ganske sykt på meg. Her vil altså New Zealand gjøre akkurat det samme som Trump (jeg er absolutt ikke noen Trump-tilhenger men likevel) var inne på for en stund siden. Helt uten å få noe pepper fra noen for det.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.740
    Antall liker
    13.230
    Parlamentarisme. Stor forskjell. Pluss kontektst, det er uansett ingen som tror underliggende intensjon er en eller annen form for statskupp.

    Så til formalitetne:

    Eksempelvis sier den norske valgloven kun at valget skal avholdes i september. Endringen av dato i New Zealand er innenfor valgloven der.

    I mosetning til Trump så har faktisk statsministeren i NZ autoritet til å bestemme eksakt når valget skal holdes innenfor et tidsrom som er bestemt i loven der. Forslaget er den siste dagen som er mulig innenfor lovgivningen og de har sagt at det ikke er aktuelt med ytterligere flytting av valget. I USA spesifiserer grunnloven når valget skal holdes så Trump eller en annen president har ingen autoritet til å endre på det.

    Eller for å oppsummere. Kan ikke sammenlignes i det hele.
     
    C

    cruiser

    Gjest
    Man skal vel ikke lenger enn til Danmark for at statsministeren kan utlyse valg
     

    hogen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.12.2003
    Innlegg
    2.808
    Antall liker
    2.374
    Torget vurderinger
    2
    Parlamentarisme. Stor forskjell. Pluss kontektst, det er uansett ingen som tror underliggende intensjon er en eller annen form for statskupp.

    Så til formalitetne:

    Eksempelvis sier den norske valgloven kun at valget skal avholdes i september. Endringen av dato i New Zealand er innenfor valgloven der.

    I mosetning til Trump så har faktisk statsministeren i NZ autoritet til å bestemme eksakt når valget skal holdes innenfor et tidsrom som er bestemt i loven der. Forslaget er den siste dagen som er mulig innenfor lovgivningen og de har sagt at det ikke er aktuelt med ytterligere flytting av valget. I USA spesifiserer grunnloven når valget skal holdes så Trump eller en annen president har ingen autoritet til å endre på det.

    Eller for å oppsummere. Kan ikke sammenlignes i det hele.
    Hehe, ok, innrømmer å ikke ha satt meg inn i valgloven i NZ. Men synes fremdeles det er spesielt å utsette ett valg pga 13 tilfeller av covid (og ennå Ingen dødsfall). Vet du hvilken periode valget må gjennomføres innen iht valgloven? Kan bli interessant å se hva de gjør når grensen nærmer seg:LOL:
     

    hogen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.12.2003
    Innlegg
    2.808
    Antall liker
    2.374
    Torget vurderinger
    2
    Man skal vel ikke lenger enn til Danmark for at statsministeren kan utlyse valg
    Mener det prinsipielt sett er noe annet å utlyse nyvalg og å utsette valg som skal avholdes med jevne mellomrom. Men, som sagt, jeg kan ikke noe om valgloven i NZ.
     

    noruego

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.06.2003
    Innlegg
    6.562
    Antall liker
    7.089
    Australia, EU, Norge og USA er vel blant de veldig få med fast valgdato, såvidt jeg husker.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.740
    Antall liker
    13.230
    Australia, EU, Norge og USA er vel blant de veldig få med fast valgdato, såvidt jeg husker.
    Så vidt jeg kan se er kravet i Norge at valget skal være i september. Og det skal være på en mandag.

    valg.JPG
     

    Polka

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.07.2003
    Innlegg
    5.537
    Antall liker
    3.713
    Torget vurderinger
    96
    Meningsløst å diskutere dette i et dag-til-dag perspektiv. Dette blir litt som å se på et langt sykkelritt der en utbryter ligger 5 minutter før hovedfeltet etter kort tid. Selvfølgelig er det ingen problem i seg selv å lede, men de har nå en tendens til å bli tatt igjen av hovedfeltet etterhvert. Enkelte ganger ender de også sist.

    Ingen vet hva som er best strategi, men her har antagelsen vært at dette er noe alle skal ha og da er det viktigste at det er kapasitet i helsevesenet til å håndtere de kritisk syke som skal ha spesialisert livreddende behandling. Det har ennå ikke vært et utbredt problem i Sverige. Fordelen i et slikt scenario er selvfølgelig at man er nødt til å bli ferdig med dette raskere enn andre samfunn som kanskje seigpiner seg gjennom dette. Hvem vet? Dersom det kommer en vaksine som virker vil det jo selvfølgelig være det beste å leve i total isolasjon frem til dette skjer - om meningen med livet er å unngå corona. Men når er en vaksine klar? I år, neste år eller fem år? Dette blir en gambling uansett hvilken strategi man velger for disse drastiske tiltakene har uansett også negative konsekvenser.

    Ut ifra denne tråden virker det på meg som om mange egentlig ikke merker noe særlig forskjell og selvfølgelig synes dette er et lite offer. Andre opplever drastiske inngripen i deres liv. Kahneman skriver mye fornuftig om beslutningsteori - resultatet sier ingen ting om beslutningen var fornuftig eller ikke. Man må se beslutningen ut ifra gjeldene informasjon og kunnskap. Etter mitt syn ble avgjørelsene sterkt politisert i mange land og grunnlaget for beslutningene virket tilfeldige. Sveriges vurdering virker på meg som ett godt valg utifra det man visste. En sykdom med influensasymptomer som er ufarlig for en stor del av befolkningen, spres lett og det finnes ingen vaksine. Fasiten vet man første om mange år.
    Godt valg utfra det man visste? De gjorde jo det totalt motsatte av det fornuftige. Hva visste man? Et smittsomt virus, høyere dødelighet enn influensa. That's about it. Et helt nytt virus. Du mener at den beste løsningen er å slippe det løs i befolkningen? Det er gambling med befolkningens liv, og å spytte på folk i risikogruppene, synes jeg.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.740
    Antall liker
    13.230
    Sverige gjorde eksakt det som FHI i Norge mente man skulle gjøre og som strengt tatt alle andre snakket om - "å flate kurven". Har folk helt glemt at det var hva alle snakket om til å begynne med? Det gikk endatil reklamesnutter på TV i Norge om å flate kurven.

    Sverige har for øvrig flatet kurven og ikke "sluppet dette løs i befolkningen". Det har ikke vært scenar som fra Italia, Spania eller New York i Sverige i tilfelle det er uklart hva forskjellen innebærer. Det var nok av de som mente at Sverige ville få italienske tilstander, men det har de altså ikke hatt, de har til enhver tid hatt rundt 20% ledig intensivkapasitet.
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.857
    Antall liker
    8.853
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Ja, argumentet mot å flate ut kurven i februar/mars var disse simuleringene til impertial college med Re på 1,8 og 2,2 som viste at helsevesent skulle bli overbelastet - noe som ikke var så rart da de antok at 80% av befolknigen skulle bli smittet i løpet av 4-6 uker.
     

    MML

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.02.2010
    Innlegg
    2.066
    Antall liker
    1.497
    Torget vurderinger
    1
    Gilbert med fler skrev nylig en kronikk der de etterlyser ennå strengere tiltak. Dagens svar fra sjef intensiv Rikshospitalet. Altså mannen som daglig ser folk «drukne i eget slim»:
    1597783159858.png
     

    Polka

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.07.2003
    Innlegg
    5.537
    Antall liker
    3.713
    Torget vurderinger
    96
    Sverige gjorde eksakt det som FHI i Norge mente man skulle gjøre og som strengt tatt alle andre snakket om - "å flate kurven". Har folk helt glemt at det var hva alle snakket om til å begynne med? Det gikk endatil reklamesnutter på TV i Norge om å flate kurven.

    Sverige har for øvrig flatet kurven og ikke "sluppet dette løs i befolkningen". Det har ikke vært scenar som fra Italia, Spania eller New York i Sverige i tilfelle det er uklart hva forskjellen innebærer. Det var nok av de som mente at Sverige ville få italienske tilstander, men det har de altså ikke hatt, de har til enhver tid hatt rundt 20% ledig intensivkapasitet.
    Spiller det noen som helst rolle? Det er jo bare gammel teori og har ingen relevans til dagens situasjon. Man kan like gjerne si at vi lærte underveis da vi så at det gikk ad undas i Sverige. Til og med stabukken Tegnell har innrømmet feil som har resultert i tusenvis unødvendig døde, og han har også sagt at han ikke er sikker på om strategien deres er den rigtige.

    Sverige er ikke i nærheten av å ha samme demografi og bomønster som Italia. Hadde de hatt det, hadde strategien gitt samme resultat som der borte, omtrentlig.
    Og jo, de slapp det løs. Rett inn i sykehjem og i bydeler, slalåmbakker og overalt. Tilnærmet null restriksjoner da det eskalerte. De ble tatt på senga.
     

    MML

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.02.2010
    Innlegg
    2.066
    Antall liker
    1.497
    Torget vurderinger
    1
    Godt valg utfra det man visste? De gjorde jo det totalt motsatte av det fornuftige. Hva visste man? Et smittsomt virus, høyere dødelighet enn influensa. That's about it. Et helt nytt virus. Du mener at den beste løsningen er å slippe det løs i befolkningen? Det er gambling med befolkningens liv, og å spytte på folk i risikogruppene, synes jeg.
    Du bør jo også ta hensyn til at tiltakene også er en gambling - akkurat som jeg skrev i innlegget du svare på.

    Jeg synes det er et tankekors at vi ikke er interessert i å gjøre et eneste tiltak mot den årlige influensaen. Nytt virus med samme type symptomer, smittevei, dog moderat høyere dødelighet og vi stenger hele samfunnet.
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.513
    Antall liker
    9.271
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Covid-19 er en utmerket sykdom, den rammer de som koster samfunnet mye penger. Om viruset "tar ut" mange av de som mottar pensjon, opptar plass på sykehjem, får behandling for kreft, er uføretrygdede pga. Fedme og diabetes så er det jo bare en fordel. La viruset få herje fritt. Sats på flokkimmunitet. De friske og arbeidsføre greier seg fint. Kjør på.
    Jeg tror mange tenker på denne måten, men få tør si det offentlig.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.740
    Antall liker
    13.230
    Covid-19 er en utmerket sykdom, den rammer de som koster samfunnet mye penger. Om viruset "tar ut" mange av de som mottar pensjon, opptar plass på sykehjem, får behandling for kreft, er uføretrygdede pga. Fedme og diabetes så er det jo bare en fordel. La viruset få herje fritt. Sats på flokkimmunitet. De friske og arbeidsføre greier seg fint. Kjør på.


    Jeg tror mange tenker på denne måten, men få tør si det offentlig.
    I motsetning til alt annet av infeksjonssykdommer og generell elendighet?

    Det virker nesten som om folk nå går rundt og tror at Covid-19 er det eneste man kan dø av her i landet før man bikker midten på 80-tallet aldersmessig. Det ser i alle fall ute til å være den underliggende antagelse. Eller "mange tenker på den måten, men tør ikke si det offentlig", om du vil.
     
    C

    cruiser

    Gjest
    Ja, argumentet mot å flate ut kurven i februar/mars var disse simuleringene til impertial college med Re på 1,8 og 2,2 som viste at helsevesent skulle bli overbelastet - noe som ikke var så rart da de antok at 80% av befolknigen skulle bli smittet i løpet av 4-6 uker.
    Det antok vel strengt tatt også svenskene
    Screenshot_20200818-230214.jpg

    Heldigvis for Tegnell og Giesecke ville de svenske innbyggerne det anderledes og tok sine forhåndsregler
     
    Sist redigert av en moderator:

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.740
    Antall liker
    13.230
    Jeg synes det er et tankekors at vi ikke er interessert i å gjøre et eneste tiltak mot den årlige influensaen. Nytt virus med samme type symptomer, smittevei, dog moderat høyere dødelighet og vi stenger hele samfunnet.
    Som en liten illustrasjon på hvor langt målstengene er flyttet. I sesongen 2017-18 var det en temmelig hissig runde med influensa her i landet. Som vanlig fikk man det knapt med seg og det ble knapt snakket om utenfor helsevesenet.

    Noen tall fra FHI sin overvåkning:
    - anslagsvis 1.400 døde
    - 7.600 innlagte på sykehus
    - 379 ble innlagt på intensivavdeling. I uke 6 var toppen med 37 nyinnlagte på intensiven.

    Dette er altså noe som knapt får oppmerksomhet. Ingen tiltak. Ingen oppfordring om noesomhelst for å begrense spredningen når det først er i gang. Det er mulig å ta vaksine men selv det gidder ikke veldig mange.

    Hvor hadde alle som mener at man må spare leveår koste hva det koste vil gjemt seg da? Det er under 3 år siden og vi hadde både internett og sosiale medier den gangen også. Ingen ministere med alvor i blikket og stemmen, ingen snakk om dugnad eller noe annet. Ikke noe telleverk på vg.no,. Null, zip, niks, nada.

    Før noen innvender at det "bare rammer de eldste" eller noen i den retning så er dette aldersprofilen på innleggelser på sykehus i sesongen 2017-18. FHI har ikke aldersfordeliing på dødsfall i den aktuelle rapporten, men viser kun til overdødeliget i aldersgruppen 65+

    influensa_innlagte.JPG

    Dette er altså den normale standarden for hva det norske samfunnet noe nær fullstendig ignorerer, utover de som da jobber med slikt. Litt på den bakgrunn finner jeg det ikke udelt vakkert at gud og hvermann nå plutselig har fått en slik enorm solidaritet med den eldre og syke garde. Den må i såfall ha oppstått temmelig nylig og jeg regner med den kommer til å forsvinne ganske fort også når dette en gang er over.

    Slik så eksempelvis mediadekningen ut. Nøktern og nøytral informasjon:
     
    C

    cruiser

    Gjest
    Du får ringe WHO da og informere de om dine funn og at det var helt unødvendig å trykke på den store knappen. Ettersom det tross alt er samme potensiale i en litt kjip influensa med mye lavere dødelighet som utsatte grupper kan vaksinere seg mot med en helt grei virkningsgrad.
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.857
    Antall liker
    8.853
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Sverige har 787 rapporterte tilfeller i dag, opp ganske kraftig siden forrige mandag.
    Det er litt merkelig det der hvor VG har funnet det tallet fra. Spesielt siden det var på plass allerede i går.

    Det er litt etterslep, så det kan jo godt stige litt når tallene i morgne kommer inn, men ser man på folkehelsen sin nettside - så var nye smittede i Sverige 226 på lørdag, 64 på søndag og 173 i går.


     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn