Medisin og helse Corona

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.875
    Antall liker
    4.315
    Det kommer ikke til å gå over. Det kommer til å bli en sesonggreie herfra til evigheten. Og vi må se til å lære oss å leve med det.
    Er det ikke det vi gjør?

    Vi vaksinerer oss og tar forholdsregler. Og så har vi ytterligere restriksjoner når sykehusene begynner å fylles opp.
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.875
    Antall liker
    4.315
    Det kommer ikke til å gå over uansett antakeligvis, men det er på tide å leve normalt.
    Så lenge dette kommer tilbake og tilbake er det en utopi, er jeg redd. Vi kan ha på skylapper i noen få uker, til det blir skikkelig krise. Og da må det enda sterkere restriksjoner til for å gjenvinne kontroll.

    "Normalt" finnes ikke før dette er omtrent borte, eller vi innfinner oss med en ny "normalt".
     

    Disqutabel

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Innlegg
    10.641
    Antall liker
    10.199
    Så lenge dette kommer tilbake og tilbake er det en utopi, er jeg redd. Vi kan ha på skylapper i noen få uker, til det blir skikkelig krise. Og da må det enda sterkere restriksjoner til for å gjenvinne kontroll.

    "Normalt" finnes ikke før dette er omtrent borte, eller vi innfinner oss med en ny "normalt".
    Jeg er usikker på om "den nye normalen" ligger i respons på smitte, mer enn det faktum at vi bare må akseptere at vi av og til vil ha veldig mange sjuke på samme tid. Dette er jeg selvsagt ikke sikker på, kanskje er det seriøse problemer i horisonten, men på et eller annet tidspunkt MÅ vi faktisk la dette seile. Selvsagt med "en ny normal" mht. litt grenser for klemming, mer hjemmekontor og bedre hygiene enn vi har tilvent oss, men ellers ganske som normalt. Jeg tror ikke det blir bra, dersom vi ender med å problematisere smitte, og hevde at det er unormalt.
    Hver gang et nytt virus dukker opp, vil det nødvendigvis være ekstremt mange som rammes de første 2 - 3 årene, men deretter vil det nok normalisere seg og avta en del.
     

    Larson

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Innlegg
    11.476
    Antall liker
    4.214
    der er du nær realiteten, bx. NY NORMAL.

    gamlingene må lære seg å håndtere sin koronafrykt. Kan ikke bare rope på at samfunnet skal komme og redde dem med stengte skoler, og uteliv.
     

    hogen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.12.2003
    Innlegg
    2.808
    Antall liker
    2.374
    Torget vurderinger
    2
    De som er veldig bekymret for kåråna kan jo ta ansvar selv og holde seg hjemme. Istedenfor å kreve at alle andre skal sette sine liv på vent i årevis. Det er helt uproblematisk i dagens samfunn å få så og si alle tjenester levert på døren;)
     

    hogen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.12.2003
    Innlegg
    2.808
    Antall liker
    2.374
    Torget vurderinger
    2
    Personlig er jeg ikke spesielt glad i religion, og iallfall ikke de mer ekstreme variantene. Men jeg er likevel motstander av å kalle folk for idioter, det er lite konstruktivt, jeg har vanskelig for å se at det fører til noe positivt.
     

    kasol

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.03.2005
    Innlegg
    4.336
    Antall liker
    3.526
    Torget vurderinger
    4
    Ren faktaopplysning. 300 senger av 11 000 tilgjengelige i Norge.
    bare tull og sterkt misvisende. Hjelper ikke at det er plass på ortopedisk avdeling hvis jeg trenger intensivbehandling og respirator
    Håper ikke det stemmer - trodde det var nærmere 1000 plasser
     

    noruego

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.06.2003
    Innlegg
    6.564
    Antall liker
    7.096
    Personlig er jeg ikke spesielt glad i religion, og iallfall ikke de mer ekstreme variantene. Men jeg er likevel motstander av å kalle folk for idioter, det er lite konstruktivt, jeg har vanskelig for å se at det fører til noe positivt.
    Eventuelt at man er ignorant ordets greske etymologiske opprinnelse.
     

    kasol

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.03.2005
    Innlegg
    4.336
    Antall liker
    3.526
    Torget vurderinger
    4
    Booster på meg 16 desember og er glad for det :)
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.942
    Antall liker
    19.795
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0

    Da gjenstår å se hva som kommer; kultur, reiseliv og restauranter ryker vel på en ny smell.

    Joda, nå er det såpass utbredt at skoler stenger, og svært mange er syke på samme tid. Og hva så, kan man vel spørre seg. Jeg er på det nåværende tidspunkt for et frislipp, bare å la det skje, vi må uansett gjennom dette her. Nå ser det ut til å bli en seigpining fremfor en hard runde, og jeg stiler meg tvilende til genialiteten av det.

    Ellers meldes fra smittesporingen at det er en tydelig trend at mange er forkjølet og tester seg om og om igjen, negativt gang på gang. Men så, plutselig, etter mange negative tester, kommer en positiv. De viser tegn til ganske tung forkjølelse over lang tid, uker, men det tar som sagt tid før det viser seg å være Covid. Mystisk.
    Det blir jo interessant om middelet nok en gang er at aktiviteter, meteren, restriksjoner på uteliv og kulturopplevelser samt besøksbegrensninger i hjemmet innføres over hele landet. At man, igjen, skal pålegges meningsløsheter i områder med lite press på helsevesenet.
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.532
    Antall liker
    9.691
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Dessverre hogen, det er bare å innse at noen faktisk ER idioter. Og det har lite med religion å gjøre. Men mer med faktaresistens og uansvarlig adferd å gjøre. Å mene at jorda er flat, er faktisk idioti.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.517
    Antall liker
    35.408
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Personlig er jeg ikke spesielt glad i religion, og iallfall ikke de mer ekstreme variantene. Men jeg er likevel motstander av å kalle folk for idioter, det er lite konstruktivt, jeg har vanskelig for å se at det fører til noe positivt.
    Vel, om man først skulle forsøke å oppsummere den gode pastors adferd i ett ord, så må jeg innrømme at det nevnte ordet virker nærliggende. I vulgærlatinsk og moderne betydning, ikke den gamle greske.
     
    • Liker
    Reaksjoner: Bx

    morbid

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2018
    Innlegg
    4.080
    Antall liker
    2.536
    Det kommer ikke til å gå over. Det kommer til å bli en sesonggreie herfra til evigheten. Og vi må se til å lære oss å leve med det.
    Selvsagt, men man må rekke å komme inn i en trallt hvor alle som må og ønsker får vaksinere seg om høsten. Vi er enda ikke der.
     

    WayAhead

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.12.2017
    Innlegg
    14.625
    Antall liker
    3.439
    Sted
    Sky No Limit....
    Torget vurderinger
    0
    Europeiske helsetopper er lamslått over den eksplosive smittespredningen i Sør-Afrika. De frykter nå at det er kun kort tid før omikronvarianten tar fullstendig over i Europa.
     

    hogen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.12.2003
    Innlegg
    2.808
    Antall liker
    2.374
    Torget vurderinger
    2

    The Omicron variant may be what we need to learn to live with Covid, especially if it turns out to be much milder than Delta, as it appears, and overtakes it. That would signal the actual end of the pandemic and the evolution of SARS-CoV-2 into an endemic, far less dangerous pathogen. Even if Omicron proves highly virulent, our fear of the unknown is gradually being worn down.

    Scientists are at work on the critical questions about Omicron: How contagious? How severe? Can you get it if you were already sick with another variant? Do existing vaccines still work? The South African Medical Research Council reports that among several hospitals in Gauteng province, few patients who tested positive for Covid developed pneumonia or needed supplemental oxygen or intensive care. Many were hospitalized primarily for other diseases. The province has seen a significant rise in new Covid infections in the past four weeks, which has been attributed to the new variant. The first cases of Omicron were detected in the province’s Tshwane district (which includes Pretoria).

    The word “mutation” sounds scary, but mutations can make a pathogen less dangerous. Viruses that are more transmissible but less deadly have a survival advantage. A virus that dies with the host it infects loses opportunities to spread to other hosts.

    A study from Cambridge, Mass., has determined that Omicron appears to have added part of the genetic material of a common-cold virus, which could explain both its easy spread and its apparent mildness. A study from South Africa finds that Omicron has a high reinfection rate, linked to its many mutations (more than 30 to the spike protein alone). “The more mutations you have in a variant, the more immunity you need in order to tackle it,” Rochelle Walensky, director of the Centers for Disease Control and Prevention, told me in an interview. As a result, she said, all who are eligible need boosters.

    That’s certainly true, but it may also portend a world in which we live with Covid without restrictions. The vaccines appear to work against Omicron, leading to much milder cases, and lower risk of hospitalization, when breakthrough infections occur. If that pans out and Omicron outcompetes Delta, we’ll be a lot better off.

    The constant drumbeat of fear from officials and the media has begun to induce “variant fatigue.” If Omicron ends up being a boy-who-cried-wolf variant, we’ll pay less attention to fear-mongering pronouncements over the next variant. By the time we run out of politically acceptable letters of the Greek alphabet, we will have learned to respond to Covid with science rather than fear.

    Widespread rapid testing, more-effective vaccines and antiviral drugs will soon take the place of worry. We need our normal lives back, and Omicron may help us get there. The media is out for ratings, and politicians use fear to gain votes. If we give them neither we will find that fear begins to fade.


    Dr. Siegel is a clinical professor of medicine at NYU Langone Health and a Fox News medical correspondent.
     

    Polka

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.07.2003
    Innlegg
    5.537
    Antall liker
    3.713
    Torget vurderinger
    96
    Personlig er jeg ikke spesielt glad i religion, og iallfall ikke de mer ekstreme variantene. Men jeg er likevel motstander av å kalle folk for idioter, det er lite konstruktivt, jeg har vanskelig for å se at det fører til noe positivt.
    Sier han som latterliggjør alle som har blitt alvorlig syke eller dødd under denne pandemien med sitt fantastisk morsomme "kåråna" ord, gjerne brukt i hånlige vendinger. Særdeles smakløst og respektløst. Og ikke særlig konstruktivt.
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.942
    Antall liker
    19.795
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0

    Fra 312 smittetilfeller den 21. november eksploderte antallet til 18.586 tilfeller dagen etter. Det var med utgangspunkt i de tallene at det ble slått full alarm.
    Men Sør-Afrikas største nyhetsnettsted, News24, har gjort en analyse av tallene, som viser at den reelle økningen mellom de to dagene kun var 868 tilfeller, og at de øvrige 17.718 tilfellene var etterregistreringer, noen av prøver så gamle som fra april.

    .....
    Og hele verden løper panisk i flokk. Skal man le eller gråte, mon tro.
     

    Disqutabel

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Innlegg
    10.641
    Antall liker
    10.199
    bare tull og sterkt misvisende. Hjelper ikke at det er plass på ortopedisk avdeling hvis jeg trenger intensivbehandling og respirator
    Håper ikke det stemmer - trodde det var nærmere 1000 plasser
    Det kommer jo helt an på hva du ønsker å legge i de tallene. De er korrekte, men spesifiserer ikke om det er på gastro eller nevro for den del, det sier noe om hvor store ressurser Norge har på sykehus, og ikkeno' annet.
    Og de snaut 300 det er snakk om, ligger ikke på intensivplasser, bare for å ha det nevnt. Der er tallet betydelig lavere.
     

    kasol

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.03.2005
    Innlegg
    4.336
    Antall liker
    3.526
    Torget vurderinger
    4
    Nei igjen du fremstiller det som om covid ikke er ett problem what so ever fordi de bare opptar 300 senger - 0,3% Du fremstiller det som om vi bare kan ta andre ressurser ifra sykehuset for å løse problemet. Det er jo feil. Hele poenget er at vi har for få intensivplasser og at vi ikke ønsker å stenge ned andre deler av sykehusdriften for å håndtere covid. Så hele poenget ditt er meningsløst.
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.382
    Antall liker
    12.325
    Sted
    Smurfeland
    Sier han som latterliggjør alle som har blitt alvorlig syke eller dødd under denne pandemien med sitt fantastisk morsomme "kåråna" ord, gjerne brukt i hånlige vendinger. Særdeles smakløst og respektløst. Og ikke særlig konstruktivt.
    Faktisk ganske kvalmt, for å si min ærlige mening. Jævla Flettfrid Andresen-aktige "kåråna"-motherfucker. (n)(n)(n)
     

    Disqutabel

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Innlegg
    10.641
    Antall liker
    10.199
    Nei igjen du fremstiller det som om covid ikke er ett problem what so ever fordi de bare opptar 300 senger - 0,3% Du fremstiller det som om vi bare kan ta andre ressurser ifra sykehuset for å løse problemet. Det er jo feil. Hele poenget er at vi har for få intensivplasser og at vi ikke ønsker å stenge ned andre deler av sykehusdriften for å håndtere covid. Så hele poenget ditt er meningsløst.
    Jeg har ikke fremstilt noe som helst, jeg har nevnt to tall, og du legger inn en tolkning av dem, som jeg ikke står inne for.

    1. Covid er et problem
    2. Covid kommer til å være et problem i overskuelig framtid
    3. Samfunnet har alltid hatt sykdomsbølger, virus-typen vi snakker om nå, viser seg å være mer smittsom enn vi er vant med
    4. Alle argumenter som brukes for å innføre tiltak overfor Covid, kan også brukes på influensa
    5. På et eller annet tidspunkt må samfunnet ta problemet head on, det vi i grunn diskuterer er tidspunktet.

    Jeg påstår ikke at jeg sitter med noen form av fasit, jeg er bare i tvil om det er formålstjenlig og/eller forholdsmessig å innføre nye tiltak nå, da jeg har tvilt meg fram til at vi får ta denne bøygen først som sist. På et eller annet tidspunkt må vi ta den, for Covid kommer bare ikke til å forsvinne.
     

    Polka

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.07.2003
    Innlegg
    5.537
    Antall liker
    3.713
    Torget vurderinger
    96
    Faktisk ganske kvalmt, for å si min ærlige mening. Jævla Flettfrid Andresen-aktige "kåråna"-motherfucker. (n)(n)(n)
    Det var kanskje god satire en gang, men måten han bruker det på hele tiden er nedlatende og følelsesløst.
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.942
    Antall liker
    19.795
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Personlig har jeg aldri hatt sansen for den type humor, men folk er forskjellige.
    Og det skal vi være svært glade for at folk er.

    "Kåråna" er nok ganske sikkert brukt pga all overdrivelse og hysteri rundt det. Og dermed helt på sin plass. Om han med det skulle såre noen sarte sjeler ; so be it!
     

    morbid

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2018
    Innlegg
    4.080
    Antall liker
    2.536
    Jeg har ikke fremstilt noe som helst, jeg har nevnt to tall, og du legger inn en tolkning av dem, som jeg ikke står inne for.

    1. Covid er et problem
    2. Covid kommer til å være et problem i overskuelig framtid
    3. Samfunnet har alltid hatt sykdomsbølger, virus-typen vi snakker om nå, viser seg å være mer smittsom enn vi er vant med
    4. Alle argumenter som brukes for å innføre tiltak overfor Covid, kan også brukes på influensa
    5. På et eller annet tidspunkt må samfunnet ta problemet head on, det vi i grunn diskuterer er tidspunktet.

    Jeg påstår ikke at jeg sitter med noen form av fasit, jeg er bare i tvil om det er formålstjenlig og/eller forholdsmessig å innføre nye tiltak nå, da jeg har tvilt meg fram til at vi får ta denne bøygen først som sist. På et eller annet tidspunkt må vi ta den, for Covid kommer bare ikke til å forsvinne.
    Hvorfor må vi ta denne "bøygen" når vi jevnlig kan ta en vaksine?
     

    Polka

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.07.2003
    Innlegg
    5.537
    Antall liker
    3.713
    Torget vurderinger
    96
    Og det skal vi være svært glade for at folk er.

    "Kåråna" er nok ganske sikkert brukt pga all overdrivelse og hysteri rundt det. Og dermed helt på sin plass. Om han med det skulle såre noen sarte sjeler ; so be it!
    Du forsto ikke poenget. Han belærerte oss om at å kalle religion idioti ikke er konstruktivt. Samtidig som han harselerer med Kåråna. Det var motsetningen her jeg viste, ikke at noen i denne tråden blir såret. Holdningen som vises ved slik konsekvent harselering er etter min mening veldig lite empatisk. Og i hvert fall ikke konstruktivt.
     

    Disqutabel

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Innlegg
    10.641
    Antall liker
    10.199
    Hvorfor må vi ta denne "bøygen" når vi jevnlig kan ta en vaksine?
    Å ta vaksine 2 - 4 ganger pr år tror jeg nok blir i overkant. Vi kan velge å leve i en "unntakstilstand light" i 2 - 4 år, eller vi kan la dette seile her og nå, og ende med én årlig bølge som influensa. Og ta vår vaksine i oktober hvert år. Det e rmye som tyder på at vi ender der før eller siden.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn