Medisin og helse Corona

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • R

    rr30629

    Gjest
    Det der er det mange som prøver å si. Noen tror at bedriftene fikk hjelp tidligere i år, det de fikk hjelp til var å gå dukken på et senere tidspunkt. En utsettelse er ikke hjelp.


    "Det som trolig er en stor del av årsaken til at konkursene har uteblitt ble omtalt i en artikkel hos DN søndag, hvor avisen skrev at over 10.000 næringsdrivende har fått innvilget utsatt betaling av skatt og moms".
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.875
    Antall liker
    4.315
    Vi får håpe myndighetene kommer opp med en løsning som gjør at bedrifter som normalt sett er livskraftige klarer å holde seg flytende i fortsettelsen også.
     
    U

    Utgatt24668

    Gjest
    Nei, det er ikke selvfølgelig, men faktum er nå engang at så langt vi allerede har tall for dette, er både antall konkurser og antall selvmord lavere i 2020 enn i 2019. Da virker det bare litt rart når enkelte uttrykker så stor bekymring for «kost på den andre siden av brøken», «helheten», etc.

    Så langt ser dette ut til å stemme med erfaringene fra spanskesyken, at effektive restriksjoner (ikke-medisinske intervensjoner, NMI) både fører til mindre sykdom og død, og til mindre sosioøkonomiske konsekvenser enn å la det skure. Det er bare ikke slik at alternativet med å tillate høyere sykdomsbyrde unngår konkurser og arbeidsledighet. Pandemien er her uansett.

    Så kan man sikkert si at «bare vent, det blir snart så mye verre», men da hadde det jo vært fint om man kunne bygge det resonnementet på noe konkret.
    OK, det var lett å misforstå når du skriver at det er en «bombe« når tallene viser at ting så langt går bedre enn i 2019. Jeg vil heller kalle det en gledelig nyhet.

    Det er mange som derimot er redd for konkurser på nyåret. Raymond er en av dem som sitter i Oslo og er redd for at hjørnesteinsbedrifter går dukken om kort tid.

    Funn fra spanskesyken viser flere ting, også at tiltaksbyrdene hadde en stor kostnad mht tapte leveår.

    Alternativet er ikke å gjøre ingenting og la viruset spre seg. Alternativet er å innføre tiltak som i større grad vekter tiltaksbyrdene. Den største debatten per i dag som demonstrerer dette er mangel på obligatorisk testing ved grensene, som fører til en større belastning for Ola nordmann.

    Det er dessverre en risiko for at ting blir verre. Vi venter på en varslet konkursbølge innen restaurantbransjen. Politikerne har også varslet at mange ikke kan forvente at jobben deres er der etter pandemien - altså økt arbeidsledighet. Studien fra cambridge som iht deg var oppklarende viser at 2% av befolkningen blir høyt belastet med hele 10 år tapte leveår.

    Det er også bekymring for barn sin mentale helse og ensomme unge voksne og hvordan dette påvirker dem på kort og lang sikt.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.519
    Antall liker
    35.416
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Jo, men nå er det engang slik at fagmyndighetene ikke har anbefalt obligatorisk testing ved grensene som et kosteffektivt virkemiddel. For lite treffsikkert, for tidkrevende, for stor sjanse for falsk trygghet og for å virke mot sin hensikt. Hvis politikerne skulle ha besluttet obligatorisk testing ved grensene nå ville det vært å kjøre over fagfolkene innenfor deres eget fagområde. Opposisjonen (AP+FrP) poserer med et slikt symbolforslag, men ikke engang SP ville være med på det.

    – Vi må ikke gjøre samme feil som Island, sier Toppe.

    Hun viser til at én av fire som i utgangspunktet fikk negative tester på Island, senere testet positivt.
    Og så kan du fundere på den mentale belastningen det vil være for barn og unge å se foreldre bli syke i corona og kanskje få langvarige plager etterpå. Det er ikke opplagt for meg at det er mindre traumatisk enn å leve under dagens restriksjoner i noen måneder til. Nå ser vi jo endelig slutten på pandemien i horisonten.

     
    Sist redigert:

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.858
    Antall liker
    8.854
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Selvmord og konkurs er toppen av et isberg. Det er litt snodig at man i det hele tatt behøver å diskutere at det er mange som har det tøfft nå.

    Arbeidsledighet:
    Det er ca 100 000 mennesker som nå står utenfor arbeidslivet - som ikke gjorde det før.
    Figur-1.jpg

    Psykisk helse
    Psykisk helse er selvsagt vanskelig å måle, men det begynner å bli mange som roper varsko og mange rapporter som viser at mange blir rammet:

    Den viste blant annet en dobling i angstsymptomer, og en tredobling i symptomer på depresjon.

    og.
    Mental Helses hjelpetilbud både på telefon og chat, har hatt en relativt jevn strøm med henvendelser gjennom pandemien. I oktober var snittalderen på dem som henvendte seg nede i bare 21 år.


    Også har vi en del ting som vi selvsagt vet er skadelig, men som er vanskelig å sette tall på.
    • Det er fortsatt forbudt for all lagidrett for de over 20 år, og mange muligheter for enkelttrening har også vært forbudt i lange perioder.
    • Det er mange i landet som bekymret og redd for å bli smittet og å smitte andre - og isolerer seg selv i langt større grad enn offisielle råd.
    • Jeg tro det generelle stress/angstnivået i deler av befolkningen er ganske høyt.
    • Og selv om det for mange ikke betyr noe så er konserter, teater, fest, fotballturneringer osv ting som er viktig for mange.

    Det skulle være unødvendig å diskutere at den andre siden av ligningen også er ganske stor.

    Ja, og det er mange av tingene her har man i Sverige også. Så det er ikke noe fasitsvar på rett og galt. Som jeg skrev flere ganger i vår, så har mediene en stor del av skylden for frykt og bekymring ute i folket. Det hadde vært mye bedre uten disse dasboardene og oppslagene hver gang noen ble syke eller døde.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.519
    Antall liker
    35.416
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Det er da heller ingen som diskuterer hvorvidt mange har det tøft. Slik er det. Men det er min ærbødige påstand at korrelasjonen mellom sosioøkonomisk belastning og sykdomsbelastning går motsatt vei av hva du tror. Se sammenhengen mellom antall dødsfall og sysselsetting fra spanskesyken. Mye tyder på at kostnaden «på den andre siden av brøken» ved å lette på tiltakene, i større grad basere seg på frivillighet og akseptere mer sykdom er enda høyere.

     
    Sist redigert:

    Dr Dong

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.01.2011
    Innlegg
    14.505
    Antall liker
    14.002
    Sted
    landskapet uten motstand
    Torget vurderinger
    1
    Jo, men nå er det engang slik at fagmyndighetene ikke har anbefalt obligatorisk testing ved grensene som et kosteffektivt virkemiddel. For lite treffsikkert, for tidkrevende, for stor sjanse for falsk trygghet og for å virke mot sin hensikt. Hvis politikerne skulle ha besluttet obligatorisk testing ved grensene nå ville det vært å kjøre over fagfolkene innenfor deres eget fagområde. Opposisjonen (AP+FrP) poserer med et slikt symbolforslag, men ikke engang SP ville være med på det.
    min uth.

    må vel være det mest irrasjonelle jeg har sett på en stund, ser en slikt i relasjon til de tiltak en allerede har.

    alt dreier seg om å minske sannsynlighet…

    tillegg:

    om et par år, så kommer den nye serien mord på grensen. 😎
     
    Sist redigert:

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.858
    Antall liker
    8.854
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Det er da heller ingen som diskuterer hvorvidt mange har det tøft. Slik er det. Men det er min ærbødige påstand at korrelasjonen mellom sosioøkonomisk belastning og sykdomsbelastning går motsatt vei av hva du tror. Se sammenhengen mellom antall dødsfall og sysselsetting fra spanskesyken. Mye tyder på at kostnaden «på den andre siden av brøken» ved å lette på tiltakene og akseptere mer sykdom er enda høyere.
    Jeg skjønner ikke helt hva du mener her.
    Sykdomsbelastningen er det stort sett de eldste som må ta.

    Tiltaksbelastningen er mye jevnere fordelt.
    De under 20 rammes hardt ulike forbud av fritidsaktiviteter, besøksrestriksjoner, forbud mot idrett osv. De har nok også en ganske stor byrde med karantene også. Og jeg tror også at de har tapt mye og fortsatt taper mye undervisninger.

    De mellom 20 og 40 har blitt rammet hardt av arbeidsledighet. De rammes også hardt av forbud mot idrett, stengte kulturarrangeenter, tapt skolegang og her er det også en stor gruppe som sliter psykisk.

    De mellom 40 og 60 greier seg nok ganske greit. Ikke går de i skole, trolig har de tryggere jobber, organisert idrett er det ikke så mange som driver med, og ikke løper de på byen heller.

    For de over 60 så er det nok igjen en god del som isolerer seg. Og ensomhet er nok et stort problem.

    Personlig mener jeg at verden har forandret seg såpass mye på 100 år at erfaring fra spanskesyken ikke er så veldig relevant lengre.
     

    Polka

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.07.2003
    Innlegg
    5.537
    Antall liker
    3.713
    Torget vurderinger
    96
    Selvmord og konkurs er toppen av et isberg. Det er litt snodig at man i det hele tatt behøver å diskutere at det er mange som har det tøfft nå.

    Arbeidsledighet:
    Det er ca 100 000 mennesker som nå står utenfor arbeidslivet - som ikke gjorde det før.
    Vis vedlegget 684526

    Psykisk helse
    Psykisk helse er selvsagt vanskelig å måle, men det begynner å bli mange som roper varsko og mange rapporter som viser at mange blir rammet:

    Den viste blant annet en dobling i angstsymptomer, og en tredobling i symptomer på depresjon.

    og.
    Mental Helses hjelpetilbud både på telefon og chat, har hatt en relativt jevn strøm med henvendelser gjennom pandemien. I oktober var snittalderen på dem som henvendte seg nede i bare 21 år.


    Også har vi en del ting som vi selvsagt vet er skadelig, men som er vanskelig å sette tall på.
    • Det er fortsatt forbudt for all lagidrett for de over 20 år, og mange muligheter for enkelttrening har også vært forbudt i lange perioder.
    • Det er mange i landet som bekymret og redd for å bli smittet og å smitte andre - og isolerer seg selv i langt større grad enn offisielle råd.
    • Jeg tro det generelle stress/angstnivået i deler av befolkningen er ganske høyt.
    • Og selv om det for mange ikke betyr noe så er konserter, teater, fest, fotballturneringer osv ting som er viktig for mange.

    Det skulle være unødvendig å diskutere at den andre siden av ligningen også er ganske stor.

    Ja, og det er mange av tingene her har man i Sverige også. Så det er ikke noe fasitsvar på rett og galt. Som jeg skrev flere ganger i vår, så har mediene en stor del av skylden for frykt og bekymring ute i folket. Det hadde vært mye bedre uten disse dasboardene og oppslagene hver gang noen ble syke eller døde.
    Det er under 50000 flere helt ledige sammenlignet med januar. Vi ser at antall delvis ledige øker, noe som antagelig betyr at mange har fått redusert stillingene sine som følge av tiltakene. Synes du overdriver. Dette ser ikke ille ut, se på den voldsomme forbedringen siden april. Det aller meste vil rette seg etter at det slippes opp på tiltakene, tror jeg. Du synes kanskje ikke at risikogruppenes og 70-80 åringenes resterende leveår er verdt dette, men det er det altså mange som er uenig i. Det er derfor vi gjør dette.

    Jeg er helt enig med deg i vurderingene dine om hvordan tiltakene påvirker ulike aldersgrupper, der er du spot on tror jeg. Men, jeg tror også at de aller fleste vil klare seg gjennom det. Mange som har motgang henter krefter og ressurser de ikke visste de hadde. Og så lever vi i et av verdens rikeste land. Ingen som trenger å sulte eller miste tak over hodet her.
     
    Sist redigert:

    Polka

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.07.2003
    Innlegg
    5.537
    Antall liker
    3.713
    Torget vurderinger
    96
    etter nyttår blir nok tiltakene ytterligere skjerpet.
    Hvorfor tror du det? Tror du virusmutasjoner når hit, og regjeringen går amok? Håper ikke det. Nå har vel Erna sagt at hun tror vi kan leve mer normalt til sommeren.
     

    Polka

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.07.2003
    Innlegg
    5.537
    Antall liker
    3.713
    Torget vurderinger
    96
    Julefeiring og stille arbeidsplasser og gater, lite folk på tog, buss og butikk vil nok gjøre at smittetallene faller en del. Det kan vi kanksje dra nytte av, og klare å holde smittetrykket lavt utover.
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.946
    Antall liker
    19.799
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Det har blitt en merkelig verden dette, når det er hva "Erna sier" man skal tro på.

    Selv har jeg stort sett alltid vært uenig med the big fat lady, og denne tiden har bare forsterket det.
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.260
    Antall liker
    9.497
    Torget vurderinger
    2
    U

    Utgatt24668

    Gjest
    Det skulle være unødvendig å diskutere at den andre siden av ligningen også er ganske stor.
    Enig. Jeg undrer meg også over hvorfor dette er en diskusjon. En mer hensiktsmessig debatt er hvor stor den er, og hva vi kan gjøre med det.
     

    Polka

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.07.2003
    Innlegg
    5.537
    Antall liker
    3.713
    Torget vurderinger
    96
    Enig. Jeg undrer meg også over hvorfor dette er en diskusjon. En mer hensiktsmessig debatt er hvor stor den er, og hva vi kan gjøre med det.
    Du snakker som om du tror at det som skrives her kan gjøre en forskjell. Det kan det bare om du eller andre her sitter med makt til å forandre ting, og det vet jeg ikke helt om er tilfelle.
     
    U

    Utgatt24668

    Gjest
    Julefeiring og stille arbeidsplasser og gater, lite folk på tog, buss og butikk vil nok gjøre at smittetallene faller en del. Det kan vi kanksje dra nytte av, og klare å holde smittetrykket lavt utover.
    Heldigvis faller tallene noe for tiden, men økt reiseaktivitet mht jul, innreise av studenter + polakker fra utlandet etc sammen med at folk tilbringer mer tid inne kan raskt føre til strengere tiltak i januar.
     
    U

    Utgatt24668

    Gjest
    Du snakker som om du tror at det som skrives her kan gjøre en forskjell. Det kan det bare om du eller andre her sitter med makt til å forandre ting, og det vet jeg ikke helt om er tilfelle.
    Enig i det, og jeg tror heller ikke det er tilfellet. Men, det hadde vært en mer interessant debatt å vurdere mer analytisk hva politikere gjør feil - om ikke annet - i det minste i et retroperspektiv.

    Om for eksempel studien som viser i snitt 0,2 tapte leveår per capita mht tiltsksbyrden stemmer (900000 leveår i Norge) - hvem er disse og hvordan kan tiltakene tilpasses for å redusere impact på disse?
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.515
    Antall liker
    9.280
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Minner om at tiltakene som vi nå har for å bremse covid-19 viruset gjøres for at helsevesenet tilnærmet skal fungere som normalt. Blir det for mange med covid så blir det mindre tid og ressurser til annen viktig behandling. (Se f.eks. til Sverige).
    Angående testing ved ankomst Norge; Er man nylig smittet så gir ikke PCR testen positivt utslag, det tar gjerne 4-5 dager fra man har blitt smittet til man får positivt utslag på en eventuell virustest, og da har man gjerne fått symptomer også.
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.946
    Antall liker
    19.799
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Studier er greit, det. Problemet er at de som oftest kommer i ettertid. Det man vet fra før, er at det er alltid de svakeste som rammes hardest. Derfor trenger man ingen som helst studier for å vite at disse gruppene må beskyttes ekstra. Det er det samme mantraet som gjelder uansett;
    For å behandle folk likt, må de behandles ulikt.

    Og der ligger høyresidens store problem begravet, noe som selvsagt også viser seg i tiltakene og støtteordninger.
     

    Dr Dong

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.01.2011
    Innlegg
    14.505
    Antall liker
    14.002
    Sted
    landskapet uten motstand
    Torget vurderinger
    1
    Studier er greit, det. Problemet er at de som oftest kommer i ettertid. Det man vet fra før, er at det er alltid de svakeste som rammes hardest. Derfor trenger man ingen som helst studier for å vite at disse gruppene må beskyttes ekstra. Det er det samme mantraet som gjelder uansett;
    For å behandle folk likt, må de behandles ulikt.

    Og der ligger høyresidens store problem begravet, noe som selvsagt også viser seg i tiltakene og støtteordninger.
    mye godt det samme med den såkalte innstrammmingspolitikken; vi vet jo hvem som ikke treffes av den…

    men dugnad skal vi ha! (om det nå dreier seg om lønnsoppgjør eller pestpolitikk)
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.946
    Antall liker
    19.799
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    En dugnad betyr at man yter noe til fellesskapet, etter evne. Og det siste er det eneste viktige. Det myndighetene i Norge har satt i gang, er slett ingen dugnad. Her har man pøst på med like tiltak over alt. Ingen differensiering etter hverken evne eller faktisk smitte i ulike områder. Typisk høyre- politikk. De som fra før av klarer seg bra, merker knapt nok noen forskjell, mens de som på forhånd sliter, trykkes enda lengre ned.

    Og for å toppe det hele, slipper man inn importsmitte med vitende og vilje. Det er en så horribel håndtering, at det i en annen og mindre alvorlig sammenheng hadde vært direkte latterlig. Man lurer bortimot hele befolkningen til å tro at de er del av en dugnad. Jeg vet ikke om det sier mest om folks intelligens og godtroenhet eller myndighetenes evne til å manipulere folket. Skremmende er det uansett.
     
    R

    rr30629

    Gjest
    etter nyttår blir nok tiltakene ytterligere skjerpet.
    Tror jeg også, om ikke før. Nå har både sentrale og lokale politikere fortalt oss i ukesvis at det kan bli skjerpet. Da blir det skjerpet. Spørsmålet er hvem som kommer først og hvilke tiltak som kommer, da tenker jeg utenom restaurant/uteliv og treningsenter. Men tipper at vi får ha de røde dagene i fred først.
     
    Sist redigert av en moderator:

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.858
    Antall liker
    8.854
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Du synes kanskje ikke at risikogruppenes og 70-80 åringenes resterende leveår er verdt dette, men det er det altså mange som er uenig i. Det er derfor vi gjør dette.
    Dette er vanskelige spørsmål.

    Jeg vet du har sagt at tidligere influensaplaner og slikt ikke kan brukes fordi dette er en helt ny sykdom - jeg er uenig i det. Dødelighet/Smittsomhet/belastning på helsevesenet ligger godt innenfor ulike scenarier i nasjonal beredskapsplan for pandemi.

    Og det har ikke vært noen planer noe sted for å stenge ned, og grunnen til det er jo at kostandene blir for store.
    Holden utvalget viste veldig tydelig at vi nå velger en dyrere samfunnsøkonomisk løsning enn en brems strategi hadde vært.

    Så kan man diskutere ulike grupper som blir rammet - arbeidsledige, barn, psykisk utvikingshemmede osv. Men samtlige i Norge har jo blitt rammet negativt av smitteverntiltakene. Og folkehelse handler å veie mange små byrder opp i mot færre og større byrder.

    Jeg synes også et annet poeng er litt viktig. At smittsomme sykdommer kommer i epidemier og pandemier og ulike former for sesonger er jo naturens gang. Å havne i arbeidsledighet eller å falle ut av det sosiale miljøet fordi vi har forbudt idrett eller stengt virksomheter pga smitteverntiltak er i grunn ikke en del av naturens gang. Så jeg synes generelt at konsekvensnene av inngripende tiltak skal telle mer enn konsekvensene av "naturens gang"
     
    R

    rr30629

    Gjest
    Julefeiring og stille arbeidsplasser og gater, lite folk på tog, buss og butikk vil nok gjøre at smittetallene faller en del. Det kan vi kanksje dra nytte av, og klare å holde smittetrykket lavt utover.
    Du må være den eneste i landet som tror at julefeiringen og reisingen i forbindelse med den bringer smittetallene nedover, politikerne og fagfolk har vært redde for julefeiringen i ukesvis.
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.532
    Antall liker
    9.691
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Det kommer til å eksplodere på nyåret. Heldigvis tåler jeg (og jeg vet jeg er priviligert selv om jeg har barn og svigerbarn å bekymre meg for) å sitte på røv et par måneder, inntil vaksinering og mildere temperaturer bringer situasjonen noe mer under kontroll.
     
    C

    cruiser

    Gjest
    det er nesten – sett fra hoften – noe merkverdig hvordan de som er mest for drakoniske tiltak innenlands, er de som er sløvest i tiltaksgreier når det gjelder importsmitte.
    Hva er vitsen når fagekspertisen sier det har lite til ingen effekt med obligatorisk testing?
     
    C

    cruiser

    Gjest
    FHI har da vært ganske tydelig på at obligatorisk testing ikke har så mye for seg når man uansett må i 10 dagers karantene. I tillegg har vi karantenehotell for de som ikke har egnet plass å gjennomføre karantene, samt at utlendinger må fremvise en fersk negativ koronatest ved ankomst. Hvorfor dette skal være så sløvt er litt vanskelig å få tak på.
     

    Polka

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.07.2003
    Innlegg
    5.537
    Antall liker
    3.713
    Torget vurderinger
    96
    Du må være den eneste i landet som tror at julefeiringen og reisingen i forbindelse med den bringer smittetallene nedover, politikerne og fagfolk har vært redde for julefeiringen i ukesvis.
    Gjenstår å se. De aller fleste nordmenn er jo friske. At det er mye roligere i det offentlige rom må da bare være en fordel. Men mulig jeg er på jordet.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.519
    Antall liker
    35.416
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    FHI har da vært ganske tydelig på at obligatorisk testing ikke har så mye for seg når man uansett må i 10 dagers karantene. I tillegg har vi karantenehotell for de som ikke har egnet plass å gjennomføre karantene, samt at utlendinger må fremvise en fersk negativ koronatest ved ankomst. Hvorfor dette skal være så sløvt er litt vanskelig å få tak på.
    Nei, jeg ser heller ikke poenget. Sjansen for å fange opp noen som ellers ville brutt karantenereglene gjennom å gjøre en test og pålegge dem strengere isolasjonsregime (som man så tror at de vil overholde selv om man ikke tror de ville overholdt karantenereglene) er vel ikke så mye større enn sjansen for å få noen som avlegger en negativ test til å tenke «ærre så nøye ‘a?» med resten av karantenen (for så å oppdage at de ble syke noen dager senere). Netto effekt av et slikt testregime kan fort bli negativt.
     
    • Liker
    Reaksjoner: MML

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.946
    Antall liker
    19.799
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Og det var selvsagt uhorvelig mye bedre effekt av å ha like tiltak overalt?

    Det er jo bare tøv; man tilpasser argumentene for å unngå kritikk av myndighetenes totalt idiotiske håndtering.
     
    R

    rr30629

    Gjest
    Gjenstår å se. De aller fleste nordmenn er jo friske. At det er mye roligere i det offentlige rom må da bare være en fordel. Men mulig jeg er på jordet.
    Det går som det går men det var bare slik at du er den eneste som jeg har fått med meg som tipper at det går ned i julen, «alle andre» har jo flagget bekymring for høytiden i flere uker nå så det hadde jo vært litt stilig om du fikk rett. Kan godt heie på deg jeg. :)

    Nei det er ikke mange som er smittet/syke i Norge, det bare virker sånn når vi leser nyhetene. Vi lever i en tid der alle tall over 0 er skyhøye.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.519
    Antall liker
    35.416
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Og det var selvsagt uhorvelig mye bedre effekt av å ha like tiltak overalt?
    Festglade trøndere kan jo starte med å overholde de tiltakene som er.
     

    steinost

    Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Innlegg
    11.337
    Antall liker
    8.426
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Folk forstår ikke alvoret.
    Er på hytta, men gikk en tur i går før middag.
    Den ene nabohytta hadde 7 biler på gårdspladsen, nektar å tro att de var under 10 stk og med en meters mellom der.
    Veit att det er mange barn og barnebarn.
    Drar mann på hytta så er det greit?
    Blir litt oppgitt over silke:>{
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.946
    Antall liker
    19.799
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Festglade trøndere kan jo starte med å overholde de tiltakene som er.
    Og du tror ikke dette har sammenheng med totalt unødvendige tiltak i lengre tid, slik at man går lei? Kruttet brenner når det ikke har vært behov for det.

    Også en fullstendig logisk konsekvens av meningsløse tiltak.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.519
    Antall liker
    35.416
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Og du tror ikke dette har sammenheng med totalt unødvendige tiltak i lengre tid, slik at man går lei? Kruttet brenner når det ikke har vært behov for det.

    Også en fullstendig logisk konsekvens av meningsløse tiltak.
    AP-ordfører Rita Ottervik ser visst litt annerledes på det:

    Tydeligvis en del unge voksne festløver som har gitt faen i innreisekarantene og alt annet av regler. Det skulle heller ikke forundre meg om det har kommet en hel del lars_erik-aktige kommentarer om disse idiotiske reglene og idiotene som har bestemt dem, både på vorspiel, fest og nachspiel, alt sammen i strid med nevnte «totalt unødvendige tiltak».
     
    U

    Utgatt24668

    Gjest
    Minner om at tiltakene som vi nå har for å bremse covid-19 viruset gjøres for at helsevesenet tilnærmet skal fungere som normalt. Blir det for mange med covid så blir det mindre tid og ressurser til annen viktig behandling. (Se f.eks. til Sverige).
    Angående testing ved ankomst Norge; Er man nylig smittet så gir ikke PCR testen positivt utslag, det tar gjerne 4-5 dager fra man har blitt smittet til man får positivt utslag på en eventuell virustest, og da har man gjerne fått symptomer også.
    Minner også om at det er viktig å følge tiltakene hvis de skal ha en effekt.
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.946
    Antall liker
    19.799
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    AP-ordfører Rita Ottervik ser visst litt annerledes på det:

    Tydeligvis en del unge voksne festløver som har gitt faen i innreisekarantene og alt annet av regler. Det skulle heller ikke forundre meg om det har kommet en hel del lars_erik-aktige kommentarer om disse idiotiske reglene og idiotene som har bestemt dem, både på vorspiel, fest og nachspiel, alt sammen i strid med nevnte «totalt unødvendige tiltak».
    Jeg sa ikke at jeg forsvarte disse gjøkene. Men derimot konstanterte en helt forventet og logisk konsekvens av feile tiltak, til feil tid og feil sted. Man brenner kruttet, når det ikke har vært nødvendig. Da er følgen at flere og flere ikke bryr seg.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn