Medisin og helse Corona

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Dr Dong

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.01.2011
    Innlegg
    14.505
    Antall liker
    14.002
    Sted
    landskapet uten motstand
    Torget vurderinger
    1
    Men det skal jo åpenbart være billigere, på alle plan. Pr idag følger man de faglige rådene fra I forrige uke, og man vil ta tak i de nye rådene fra fhi over jul. Men dette vil heller ikke forsegle grensa og hindre all importsmitte. Så hvordan vil du gjøre det, og hva blir konsekvensene?
    steng grensa så godt vi kan i forhold til smitte. ikke mine greie dette, men vitenskapen sier så. så får de som ikke syns det er noe særlig komme med sine kostanalyser. har du slike: dårlig importkontroll og økonomisk aktivitet?

    hva kostnadene er i kroner er et idiotisk sprørsmål. INGEN har oversikt over kostnader. nå er tanken; koste hva det koste vil.

    jeg kjenner ikke til at fhi ikke snakker om differensierte tiltak. maskebruk er så differensiert som det går an å bli.

    hvorfor har ikke differensierte tiltak noe for seg? jeg er lutter øre.

    neste på lista?
     
    C

    cruiser

    Gjest
    steng grensa så godt vi kan i forhold til smitte. ikke mine greie dette, men vitenskapen sier så. så får de som ikke syns det er noe særlig komme med sine kostanalyser. har du slike: dårlig importkontroll og økonomisk aktivitet?

    hva kostnadene er i kroner er et idiotisk sprørsmål. INGEN har oversikt over kostnader. nå er tanken; koste hva det koste vil.

    jeg kjenner ikke til at fhi ikke snakker om differensierte tiltak. maskebruk er så differensiert som det går an å bli.

    hvorfor har ikke differensierte tiltak noe for seg? jeg er lutter øre.

    neste på lista?
    Her er det snakk om at man ikke ønsker de nasjonale grunnleggende tiltakene som fhi anbefaler. Maskebruk er et eksempel på et kommunalt differensiert tiltak, men det er ikke hva det snakkes om her, det er de grunnleggende nasjonale tiltakene.
     
    C

    cruiser

    Gjest
    det vil de gjøre, og gjør det vel allerede…
    alt har bieffekter, vil jeg tro.
    Det er godt mulig jeg tar feil, du kan gjerne vise til hvor fhi anbefaler regelmessig forebyggende testing av helsepersonell, også uten symptomer.
     
    C

    cruiser

    Gjest
    steng grensa så godt vi kan i forhold til smitte. ikke mine greie dette, men vitenskapen sier så. så får de som ikke syns det er noe særlig komme med sine kostanalyser. har du slike: dårlig importkontroll og økonomisk aktivitet?

    hva kostnadene er i kroner er et idiotisk sprørsmål. INGEN har oversikt over kostnader. nå er tanken; koste hva det koste vil.

    jeg kjenner ikke til at fhi ikke snakker om differensierte tiltak. maskebruk er så differensiert som det går an å bli.

    hvorfor har ikke differensierte tiltak noe for seg? jeg er lutter øre.

    neste på lista?
    Tanken er ikke koste hva det koste vil, hvertfall ikke fra politikerne, de vil ha en balanse mellom tiltak og kostnader. Hadde det vært koste hva det koste ville, hadde vill alle sittet inne.
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.858
    Antall liker
    8.854
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Av nysgjerrighet....jeg ser UK ofte havner sammen med USA og Sverige i kategorien som skal kritiseres og latterliggjøres.

    Hva er grunnen til det....de har vel innført strengere smitteregler enn mange andre...

    Er det fortsatt det avklipte/feilaktige sitatet fa Boris i vår som er grunnen...?
     

    Dr Dong

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.01.2011
    Innlegg
    14.505
    Antall liker
    14.002
    Sted
    landskapet uten motstand
    Torget vurderinger
    1
    Her er det snakk om at man ikke ønsker de nasjonale grunnleggende tiltakene som fhi anbefaler. Maskebruk er et eksempel på et kommunalt differensiert tiltak, men det er ikke hva det snakkes om her, det er de grunnleggende nasjonale tiltakene.
    og der har vi følgende greier?
    i tillegg: skulle en ikke kunne si seg uenig i noe, selv om det kom fra fhi? nå har jo det meste av ekstemtiltaka nettopp den karakteren.
     

    Dr Dong

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.01.2011
    Innlegg
    14.505
    Antall liker
    14.002
    Sted
    landskapet uten motstand
    Torget vurderinger
    1
    Tanken er ikke koste hva det koste vil, hvertfall ikke fra politikerne, de vil ha en balanse mellom tiltak og kostnader. Hadde det vært koste hva det koste ville, hadde vill alle sittet inne.
    hører du sier det. og du misliker at andre ikke tenker helt likt. også greit. men da bør du kanskje snakke ut fra det, og ikke gjøre andre til større idioter enn hva du selv gjør seg til.
     
    • Liker
    Reaksjoner: SAL
    C

    cruiser

    Gjest
    og der har vi følgende greier?
    i tillegg: skulle en ikke kunne si seg uenig i noe, selv om det kom fra fhi? nå har jo det meste av ekstemtiltaka nettopp den karakteren.
    Selvsagt kan man si seg uenig med fhi, men da blir det litt hult når man kritiserer regjeringen for ikke å "lytte på fagfolk"
     

    Dr Dong

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.01.2011
    Innlegg
    14.505
    Antall liker
    14.002
    Sted
    landskapet uten motstand
    Torget vurderinger
    1
    Her beskriver man noe om bruksområder for en hurtigtest, det er et stykke fra det til at alle landets kommuner og helseforetak blir anbefalt å teste alle helsemedarbeidere forebyggende
    men det bør de. kommer nok.

    ser en på anbefalingene så er jo ting ganske klar. men du leste vel ikke det.
     
    Sist redigert:
    C

    cruiser

    Gjest
    hører du sier det. og du misliker at andre ikke tenker helt likt. også greit. men da bør du kanskje snakke ut fra det, og ikke gjøre andre til større idioter enn hva du selv gjør seg til.
    Folk må gjerne tenke ulikt, men når man hevder at andre alternativer får mindre kostnader, både monetære og menneskelige, så kan det jo være fint om man underbygger dette, utover at man "ser helheten"
     

    Dr Dong

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.01.2011
    Innlegg
    14.505
    Antall liker
    14.002
    Sted
    landskapet uten motstand
    Torget vurderinger
    1
    Så da er mitt spørsmål, hvorfor har det ikke kommet for lengst, allerede fra I sommer som noen her mener, hvis det er så åpenbart?
    de er vel litt trege da. kanskje skulle de gjøre egne tester på ditten og datten.

    du får ta tak i meg når du finner ut av det. men de har som sagt begynt, som jeg lenket til i et tidligere innelgg. (var det fredrikstad?)
     
    C

    cruiser

    Gjest
    jeg kan ikke bli arrestert for at du ikke leser innlegg
    Nei, jeg prøvde å spørre litt konkret av konsekvensene av at arbeidskraft vi er avhengig av ikke kan komme inn på fornuftig vis, og hvorfor dette skulle være så mye bedre for norske arbeidsplasser, kostnader, selvmordsrater og gud vet hva. Men det var åpenbart ikke så interesant. Men det er nå en gang slike ting politikere må sitte å veie opp mot hverandre, kontinuerlig.
     

    Dr Dong

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.01.2011
    Innlegg
    14.505
    Antall liker
    14.002
    Sted
    landskapet uten motstand
    Torget vurderinger
    1
    Behøver ikke Sverige for «å korsfeste meningsmotstandere». Men det er alltid klokt å sammenligne det som er sammenlignbart og Norge/Sverige/Finland/Danmark er jo det.
    why is that?
    språklig nærhet, geografisk nærhet, befolkningstetthetsnærhet, politisk nærhet, romantisk nærhet?
    eller bør en se på politiske/pestmessige tiltak sånn rent generelt?
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.934
    Antall liker
    19.792
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Nei, jeg prøvde å spørre litt konkret av konsekvensene av at arbeidskraft vi er avhengig av ikke kan komme inn på fornuftig vis, og hvorfor dette skulle være så mye bedre for norske arbeidsplasser, kostnader, selvmordsrater og gud vet hva. Men det var åpenbart ikke så interesant. Men det er nå en gang slike ting politikere må sitte å veie opp mot hverandre, kontinuerlig.
    Skjønner du ingenting her?
    Det er gjort til en greie av myndighetene at smitte i seg selv er farlig, noe det slett ikke er. For de fleste av oss er den ufarlig, så det er hvem som smittes som er avgjørende. Dette har medført frykt og irrasjonell tenkning og tiltak. Dersom smitte er så farlig, er jo det eneste logiske å hindre den å komme hit. Og å stoppe den før den når de på sykehjem. Da er stopp av importsmitte og preventiv testing innen helse og omsorg eneste veien å gå. I stedet har vi hatt alt for inngripende tiltak, uten differensiering. Med helt unødvendige langsiktige og svært negative konsekvenser.

    Nå bedriver vi sporten "slå ned smitten der den popper opp, med å ha strenge tiltak over alt + ekstra strenge der det er mest, samtidig som vi lar kranen stå åpen ved grensen". Komplett meningsløst. Vi slår ned og importerer- på samme tid. Det er en evig runddans i galskap. Som en hund som virrer rundt etter halen sin.
     
    Sist redigert:

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.740
    Antall liker
    13.230
    Jeg er som nevnt tidligere hjemme hos opphavet nå. De er høyt utdannede folk som leser nyheter og generelt følger med. Mamma ble genuint overrasket da jeg kunne fortelle (og forklare) henne at det faktisk ikke er slik at den svenske befolkningen har blitt desimert i år og at, i Europeisk sammenheng, Sverige ikke skiller seg nevneverdig ut i Covid-sammenheng målt i dødelighet heller. Og at relativt mange land i Europa, til tross for at Anders Tegnell ikke bestemmer noesomehelst i de landene, har høyere dødelighet enn hva Sverige har. Det var ikke akkurat det inntykket de hadde fått fra pressen. Vi hadde dog en felles forståelse om at Sverige definitivt skiller seg ut i nordisk sammenheng, den var lett å etablere.

    Pappa snakket litt om krigen og hans fascinasjon for hvor lite som skal til for å syte om dagen. Det har jeg en viss sympati for, i motsetning til Pukk & grus som har snakket en del om krigen her har pappa, født i 1936 i det miste opplevd krigen og okkupasjoen. Pappa hadde heller ingen samling med årgangsvin å trekke seg tiltake til på den tiden om det ble vel slitsomt å forholde seg til omverdenen.
     
    U

    Utgatt24668

    Gjest
    Problemet er at dere ikke kan vise til noe som helst av data, anekdoter eller noe som helst annet fra noen som helst annen plass, for at det er mulig å gjøre dette billigere i pengeverdi og andre omkostninger. Det blir bare synsing og ønsketekninger. De få eksemplene på land som har prøvd seg på noe i nærheten av det dere foreslår har feilet spektakulært.
    Da har man bare igjen å dytte noen selvmord og misbrukte barn foran seg for å "vinne" diskusjonen. Det blir bare patetisk.
    Dette er jo bare tull. Tallgrunnlag på tapte leveår grunnet tiltaksbyrde er diskutert her tidligere, så du demonstrerer selektiv hukommelse i dette. Poenget er ikke å vinne en debatt, men å etterlyse beregninger og vurderinger utover antall smittede og de som har falt i fra grunnet covid-19. Slike prognoser kunne ha vært til hjelp for å vekte tiltaksbyrdene mot faktiske dødsfall.
     
    C

    cruiser

    Gjest
    Skjønner du ingenting her?
    Det er gjort til en greie av myndighetene at smitte i seg selv er farlig, noe det slett ikke er. For de fleste av oss er den ufarlig, så det er hvem som smittes som er avgjørende. Dette har medført frykt og irrasjonell tenkning og tiltak. Dersom smitte er så farlig, er jo det eneste logiske å hindre den å komme hit. Og å stoppe den før den når de på sykehjem. Da er stopp av importsmitte og preventiv testing innen helse og omsorg eneste veien å gå. I stedet har vi hatt alt for inngripende tiltak, uten differensiering. Med helt unødvendige langsiktige og svært negative konsekvenser.

    Nå bedriver vi sporten "slå ned smitten der den popper opp, med å ha strenge tiltak over alt + ekstra strenge der det er mest, samtidig som vi lar kranen stå åpen ved grensen". Komplett meningsløst. Vi slår ned og importerer- på samme tid. Det er en evig runddans i galskap. Som en hund som virrer rundt etter halen sin.
    Bortsett fra at det ikke er hva hverken myndighetene eller fhi sier, derimot sier begge at man ønsker minst mulig i smitte i gen pop. Fordi utbredt smitte her vil føre til store problemer for helsevesenet. Et tilstrekkelig antall normalt friske personer under 70 med corona, vil skape nok innlagte pasienter til at dette oppstår. Det er det som er det største problemet, og det er hva man ser i land etter land med utstrakt smitte.

    Det er også hvorfor fhi og direktoratet gikk ut så sent som i forrige uke å fortalte at mange av tiltakene vil bestå lenge etter at sykehjemspasientene var vaksinert. Den linken fikk du for øvrig av meg da.
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.934
    Antall liker
    19.792
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Bortsett fra at det ikke er hva hverken myndighetene eller fhi sier, derimot sier begge at man ønsker minst mulig i smitte i gen pop. Fordi utbredt smitte her vil føre til store problemer for helsevesenet. Et tilstrekkelig antall normalt friske personer under 70 med corona, vil skape nok innlagte pasienter til at dette oppstår. Det er det som er det største problemet, og det er hva man ser i land etter land med utstrakt smitte.

    Det er også hvorfor fhi og direktoratet gikk ut så sent som i forrige uke å fortalte at mange av tiltakene vil bestå lenge etter at sykehjemspasientene var vaksinert. Den linken fikk du for øvrig av meg da.
    Og så? Da må de jo stoppe importsmitte.
    Noe annet er jo komplett ulogisk.
     
    C

    cruiser

    Gjest
    Det prøver man vitterlig også på, på en måte hvor man kan holde maskineriet i gang. Noen ønsker strenger grensekontroll, det er helt greit, men da må det være lov å spørre, hva koster dette og hva blir Konsekvensen? Og hvordan skal det fungere i praksis? Kan en polsk lastebilsjåfør komme over grensa med varer å gå på dass på Koppang?
     

    Dr Dong

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.01.2011
    Innlegg
    14.505
    Antall liker
    14.002
    Sted
    landskapet uten motstand
    Torget vurderinger
    1
    ikke faen om han kan gå på dass på koppang.

    vet du hva kostnadene er?

    i praksis fungerer det slik at folk enten kan bli testet eller satt i karantene.
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.934
    Antall liker
    19.792
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Det prøver man vitterlig også på, på en måte hvor man kan holde maskineriet i gang. Noen ønsker strenger grensekontroll, det er helt greit, men da må det være lov å spørre, hva koster dette og hva blir Konsekvensen? Og hvordan skal det fungere i praksis? Kan en polsk lastebilsjåfør komme over grensa med varer å gå på dass på Koppang?
    - Jeg har ingen som helst medlidenhet med de som "bare må" på fritidsreiser utenlands. Obligatorisk testing og karantene.
    - Utenlands arbeidskraft, på vei inn til landet, må selvsagt testes og settes i karantene- til de beviselig ikke er smittet.

    Dette burde vært satt i gang umiddelbart, i februar.

    Kostnader? Nå brukes det ubegrenset med grunker på bikkja som springer rundt etter halen sin, så å bruke pengene her hadde vært mye mer formålstjenlig.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.740
    Antall liker
    13.230
    Bortsett fra at det ikke er hva hverken myndighetene eller fhi sier, derimot sier begge at man ønsker minst mulig i smitte i gen pop. Fordi utbredt smitte her vil føre til store problemer for helsevesenet. Et tilstrekkelig antall normalt friske personer under 70 med corona, vil skape nok innlagte pasienter til at dette oppstår. Det er det som er det største problemet, og det er hva man ser i land etter land med utstrakt smitte.
    Merk nok en gang at de faktisk ikke bryr seg om eller snakker om hvor mange som vil dø. Det er det kun opinionen som er opptatte av akkurat nå. De som styrer profesjonelt med helse her i landet har nærmest gjort det til en idrettsgren ikke å snakke om dødsfall med unntak av Erna i noen svake øyeblikk i våres da hun presterte å si at "mange hadde dødd av covid" da det var rundt 100 personer. Men dødsfall er omtrent alt vi diskuterer her, spesielt med referanse til Sverige. Det er faktisk slik at før, nå og i fremtiden, ikke særlig mange som genuint bryr seg om hvor mange i aldergruppen 80+ som takker for seg. Det er normaltilstanden. Det eneste de ansvalige faktisk bryr seg om og som gjennomsyrer all politikk er belastningen på helsevesenet. Ikke hvor mange som stryker med.

    Det er bare å se på alt av europeiske land - denne rundens beslutning om å stenge ned er drevet av projeksjoner for belastning på helsevesen, ikke av dødsfall. Da mønstereleven Tyskland strammet inn enda en del nå for et par uker siden var dødstallene allerede langt over hva de så i mars/april.
     
    C

    cruiser

    Gjest
    - Jeg har ingen som helst medlidenhet med de som "bare må" på fritidsreiser utenlands. Obligatorisk testing og karantene.
    - Utenlands arbeidskraft, på vei inn til landet, må selvsagt testes og settes i karantene- til de beviselig ikke er smittet.

    Dette burde vært satt i gang umiddelbart, i februar.

    Kostnader? Nå brukes det ubegrenset med grunker på bikkja som springer rundt etter halen sin, så å bruke pengene her hadde vært mye mer formålstjenlig.
    Hvor mange er det egentlig som reiser på disse fritidsreisene nå? Er det i det hele tatt et problem?
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.934
    Antall liker
    19.792
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Hvor mange er det egentlig som reiser på disse fritidsreisene nå? Er det i det hele tatt et problem?
    Det skrives senest i dag om en del i Trondheim som har vært utenlands, og droppet karantene. Dro på fest i stedet. Hvor det ble spredt smitte. Da kan man jo selvsagt prøve seg med "den enkelte må ta ansvar". Problemet er at det alltid er mange nok som ikke tar det ansvaret. Da er det kun obligatorisk testing og karantene som kan stoppe det.
     
    C

    cruiser

    Gjest
    Problemet her er vel at det er norske statsborgere, med egen bolig, som dropper karantene, hva vil du gjøre, internere dem på Værnes?
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.934
    Antall liker
    19.792
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Problemet her er vel at det er norske statsborgere, med egen bolig, som dropper karantene, hva vil du gjøre, internere dem på Værnes?
    De har selv valgt å reise på ferie utenlands. Obligatorisk testing og karantene er da konsekvensen .
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.934
    Antall liker
    19.792
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Jeg finner meg rett og slett ikke i at importsmitte gjør at vi må leve med strenge tiltak innenlands. Og alt vi vet om hvordan hindre smitte, sier at nummer 1 er å stoppe importsmitte. Da er det på tide at myndighetene setter i gang.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn