Medisin og helse Corona

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Terje-A

Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Antall liker
    4.801
    Sted
    Værlesanden
    Torget vurderinger
    15
    Sikkert noen som håper at det går «den andre veien», ellers så de jo tatt feil.
    Det tror jeg ingenting på, men vi må tåle å se de ulike scenarioene uten å mobbe, kverulere og alt det andre vi ser her i tråden.
    Men i dag er det fredag og da blir det pene bilder i tråden til lagga:cool: det blir også noe godt i glasset og en god biff på tallerken.:)

Robot

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.11.2018
    Antall liker
    848
    Sted
    Høgda
    Jeg tar meg en spasertur opp i snøen til en sone som er fritt for alt unntatt frisk luft. Så blir det lokalbrygg etterpå.

hogen

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.12.2003
    Antall liker
    247
    Torget vurderinger
    1
    Det tror jeg ingenting på, men vi må tåle å se de ulike scenarioene uten å mobbe, kverulere og alt det andre vi ser her i tråden.
    Men i dag er det fredag og da blir det pene bilder i tråden til lagga:cool: det blir også noe godt i glasset og en god biff på tallerken.:)
    Personlig tror jeg nok det er en del politikere, forskere (ikke nødvendigvis i Norge) osv som har satset sine karrierer på at lockdown er riktig strategi. Jeg tror det vil sitte langt inne for disse å innrømme noe annet. Utover det er jeg helt enig i resten av denne posten(y)

lars_erik

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Antall liker
    12.043
    Sted
    Hades
    Ser at Solberg sier det vil komme innstramminger neste uke. Nasjonale innstramminger. Er spent på om vi nok en gang da skal få innstramminger som rammer områder i landet der smitten er minimal. Eller; egentlig ikke...

Terje-A

Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Antall liker
    4.801
    Sted
    Værlesanden
    Torget vurderinger
    15
    Ser at Solberg sier det vil komme innstramminger neste uke. Nasjonale innstramminger. Er spent på om vi nok en gang da skal få innstramminger som rammer områder i landet der smitten er minimal. Eller; egentlig ikke...
    Samtidig presiserte de jo også at taktikken videre er å innføre lokale tiltak, der hvor smitten sprer seg mest.
    De nasjonale tiltakene vil være retningsgivende for hva de lokale myndighetene kan og skal gjøre hvis det skjer et smitteutbrudd i kommunen er det en som hvisker meg i øret nå.:)

Sist redigert:

Asbjørn

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    13.105
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Akkurat det lyset der har noen av oss sett en stund, og forstått at det ser ut som motgående tog i en enkeltsporet tunnel.

Polka

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.07.2003
    Antall liker
    1.710
    Torget vurderinger
    96
    Åpenbart ingen immunitet å snakke om i Sverige. Nå er de tilbake der de var i våres angående nye tilfeller, antagelig vil det gå enda høyere framover. Men foreløpig ikke kritisk med innlagte eller dødsfall. Så vi får håpe det beste både for oss og dem.

OMF

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Antall liker
    2.982
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    10
    Det er fortsatt en ganske rolig utvikling i Sverige, med langt mindre tiltak enn hos feks oss.

Ser ingen grunn til at dette skal komme ut av kontroll i Sverige. Strategien ser ut til å fungere godt.

weld77

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    4.972
    Åpenbart ingen immunitet å snakke om i Sverige. Nå er de tilbake der de var i våres angående nye tilfeller, antagelig vil det gå enda høyere framover. Men foreløpig ikke kritisk med innlagte eller dødsfall. Så vi får håpe det beste både for oss og dem.
    De er selvsagt ikke tilbake der de var i våres, det er det knappest noe land i Europa som er - ei heller Norge for den saks skyld. Alle vet at det var en massiv underrapportering i våres grunnet liten testkapsitet og man måtte i praksis være svært syk for å i det hele få en test. Du kunne forsåvidt like gjerne sagt de er tilbake der de var i sommer - det var ca like høyt da og det gikk jo greit etterpå, så får vi se hva som skjer denne gangen.

Men det blir spennende å se hva som skjer der, her og andre steder fremover. Det er godt mulig mange land etter hvert får en utvikling som man ser noen steder i Europa nå, men at de bare ligger på ulike tidspunkter i utviklingen, forsåvidt hjva som var tilfelle i våres.Første kjente tilfellene i Norge kom f.eks relativt sent.

lars_erik

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Antall liker
    12.043
    Sted
    Hades
    Nakstad og Solberg nå; vurderer restriksjoner på hvor mange man kan omgås, antall besøk, sosiale bobler.
    Tenker de å ha dette som nasjonale regler, går de nok en gang på trynet i asfalten. Og respekten for smittevernregler vil fortsette å minske.

hogen

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.12.2003
    Antall liker
    247
    Torget vurderinger
    1
    Nakstad og Solberg nå; vurderer restriksjoner på hvor mange man kan omgås, antall besøk, sosiale bobler.
    Tenker de å ha dette som nasjonale regler, går de nok en gang på trynet i asfalten. Og respekten for smittevernregler vil fortsette å minske.
    Det gjelder også om det innføres i Oslo for min egen del;) Jeg registrerer forøvrig at Aftenposten gjør sitt for å spre frykt og redsel med djevelen selv på forsiden i nettutgaven nå.

lars_erik

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Antall liker
    12.043
    Sted
    Hades
    Det vil ikke forundre meg et sekund om det blir innført like regler over hele landet, uavhengig om det er smitte eller ikke. Da er det snart på tide og rett og slett gi faen. Spriting, håndvask, avstand. Så får man drive med det som trengs uteom det, der det faktisk er smitte.

Dr Dong

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.01.2011
    Antall liker
    6.520
    Sted
    oslo
    en får for alle gode guders skyld håpe at det ikke blir tilfellet. slik ser kartet ut:

Coronaviruset__Status_i_Folldal_kommune_og_Norge.jpg

selv fikk jeg ikke påvist faenskapet. kjapp behandling

PUKK OG GRUS

Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    01.10.2020
    Antall liker
    27
    Sted
    Aarhus
    Det vil ikke forundre meg et sekund om det blir innført like regler over hele landet, uavhengig om det er smitte eller ikke. Da er det snart på tide og rett og slett gi faen. Spriting, håndvask, avstand. Så får man drive med det som trengs uteom det, der det faktisk er smitte.
    utenlands bør man ikke reise, ellers enig med du

lars_erik

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Antall liker
    12.043
    Sted
    Hades
    Eksperter, utenom FHI, som uttaler seg. Felles for de alle, er at tanken på at det faktisk ikke er smitte i mesteparten av landet ikke slår de i det hele tatt.

De har sikkert en feit lønn, disse. Men tenke logisk er de slett ikke i stand til.

Terje-A

Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Antall liker
    4.801
    Sted
    Værlesanden
    Torget vurderinger
    15
    Artig, spennende, skummelt, interessant, pick your poison. Her her situasjonen I Skandinavia sammenlignet med Europa. Denne vil jeg følge med på. Det blir en ny post hver fredag fremover så nå er dere advart;) Hold på hatten.
    20201023_175821.jpg

lars_erik

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Antall liker
    12.043
    Sted
    Hades
    Mye mer interessant med en graf for utvikling i Norge, distrikt for distrikt.

Polka

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.07.2003
    Antall liker
    1.710
    Torget vurderinger
    96
    De er selvsagt ikke tilbake der de var i våres, det er det knappest noe land i Europa som er - ei heller Norge for den saks skyld. Alle vet at det var en massiv underrapportering i våres grunnet liten testkapsitet og man måtte i praksis være svært syk for å i det hele få en test. Du kunne forsåvidt like gjerne sagt de er tilbake der de var i sommer - det var ca like høyt da og det gikk jo greit etterpå, så får vi se hva som skjer denne gangen.

Men det blir spennende å se hva som skjer der, her og andre steder fremover. Det er godt mulig mange land etter hvert får en utvikling som man ser noen steder i Europa nå, men at de bare ligger på ulike tidspunkter i utviklingen, forsåvidt hjva som var tilfelle i våres.Første kjente tilfellene i Norge kom f.eks relativt sent.
    Ok, sikkert mye rett her. Jeg tenkte vel mest på antall rapporterte tilfeller. Litt tåpelig å ikke ta med i betraktningen at det testes mye mer nå. Men det går uhyggelig fort oppover nå, i hele Europa. Så lenge det ikke synes voldsomt på dødsstatistikken er det jo foreløpig ingen krise, men hvordan ser det ut om 2-3 uker...

Bx

Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Antall liker
    1.583
    Det er fortsatt en ganske rolig utvikling i Sverige, med langt mindre tiltak enn hos feks oss.

Ser ingen grunn til at dette skal komme ut av kontroll i Sverige. Strategien ser ut til å fungere godt.
    Strengt tatt så er det ute av kontroll allerede. Tiltak er implementert for å holde smittetrykket på et lavere nivå, men trykket øker. Samme sak i Norge, om enn på et lavere nivå ... og resten av Europa... på et høyere nivå.

Når R ligger over1 på det jevne så har man ikke kontroll. Og jo høyere smittetrykk jo hardere tiltak må til for å gjenvinne kontrollen.

Tegnell er ikke fornøyd med utviklingen, selv om han har roen - og mange svenske fagfolk er dypt bekymret. De ser at dette blir ille igjen hvis man ikke tar grep. Rart at du er så fornøyd.

Vi burde stramme til i Norge også, imo. For hvis vi drøyer så vil det kreves mye hardere tiltak for å gjenvinne kontrollen, det vil gå på liv og helse løs for en del i mellomtiden og sene tiltak vil koste mer for alle enn om vi holder det nede hele veien.

Terje-A

Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Antall liker
    4.801
    Sted
    Værlesanden
    Torget vurderinger
    15
    Mye mer interessant med en graf for utvikling i Norge, distrikt for distrikt.
    Det er jeg absolutt enig i, kan ikke du prøve å finne disse grafene og poste de en gang i uka. Informasjon om smittetrykket er jo av stor interesse, nerder som vi er ;)

OMF

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Antall liker
    2.982
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    10
    Når R ligger over1 på det jevne så har man ikke kontroll. Og jo høyere smittetrykk jo hardere tiltak må til for å gjenvinne kontrollen.
    Da har vi ikke hatt kontroll i Norge siden sommerferien.

Bx

Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Antall liker
    1.583
    Da har vi ikke hatt kontroll i Norge siden sommerferien.
    Det så greit ut en stund, men nå er det åpenbart at vi mistet kontrollen omtrent da du så tendenser til stigning i smitten.

hogen

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.12.2003
    Antall liker
    247
    Torget vurderinger
    1
    Strengt tatt så er det ute av kontroll allerede. Tiltak er implementert for å holde smittetrykket på et lavere nivå, men trykket øker. Samme sak i Norge, om enn på et lavere nivå ... og resten av Europa... på et høyere nivå.

Tegnell er ikke fornøyd med utviklingen, selv om han har roen - og mange svenske fagfolk er dypt bekymret. De ser at dette blir ille igjen hvis man ikke tar grep. Rart at du er så fornøyd.

Vi burde stramme til i Norge også, imo. For hvis vi drøyer så vil det kreves mye hardere tiltak for å gjenvinne kontrollen, det vil gå på liv og helse løs for en del i mellomtiden og sene tiltak vil koste mer for alle enn om vi holder det nede hele veien.
    Personlig tror jeg det er umulig å ha denne typen "kontroll" du sikter til uten enten fulle kinesiske tiltak (inkl sveising av dører, bortfall av alle personlige rettigheter etc) i bortimot hele Europa en ganske lang stund, eller full Europa-style lockdown helt frem til en vaksine er kommet og distribuert. Jeg mener begge disse alternativene er uakseptable, derfor min støtte til den "svenske" strategien;)

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn