Medisin og helse Corona

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • C

    cruiser

    Gjest
    Ja jeg skjønner det, det jeg spør om er hvordan det skal foregå i praksis, mener du at alle som krysser grensen no matter what skal på karantenehotell?
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.932
    Antall liker
    19.789
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Ja jeg skjønner det, det jeg spør om er hvordan det skal foregå i praksis, mener du at alle som krysser grensen no matter what skal på karantenehotell?
    Det mest effektive hadde vært å forby fritidsreiser utenlands. Er man ikke villig til det, må man enten ha karantene hjemme eller på karantenehotell.

    Poenget er uansett at importsmitte må opphøre.
     
    C

    cruiser

    Gjest
    Det mest effektive må I så fall være å forby arbeidsreiser, det er stort sett bare slike reiser som foretas i disse dager. Sikkert en eller annen gjøk på fritidsreise, men neppe noe volum å snakke om.

    Hjemmekarantene har vi for øvrig idag btw, men man har ingen garanti for at slike overholdes, uavhengig av ærend. Så hva gjør man da?
     
    U

    Utgatt24668

    Gjest
    Flere lenker knyttet til tiltaksbyrdene (eller det Cruiser kaller å stikke fingeren opp i været).



    “The study, led by the University of Glasgow, examined the effects of Covid-19 during the height of the pandemic.

    Certain groups are said to be particularly at risk, including young people and women.”

    This publication is the most detailed examination of how the UK's adult population coped during the first weeks of lockdown, when people were given strict orders to stay home.
    The study found suicidal thoughts increased from 8% to 10% and they were highest among young adults (18-29 years), rising from 12.5% to 14%

    Lenke til funn fra Japan:


    “Japan is one of the few major economies to disclose timely suicide data -- the most recent national data for the US, for example, is from 2018. The Japanese data could give other countries insights into the impact of pandemic measures on mental health, and which groups are the most vulnerable…
    That suggests other countries might see a similar or even bigger increase in the number of suicides in the future”


    Despite increasing evidence on the unintended, adverse effects of public health interventions such as social distancing and lockdown measures, there are few signs that policy decisions are being informed by a serious assessment and weighing of their harms on health.
     

    Kingsington

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.09.2020
    Innlegg
    1.253
    Antall liker
    1.482
    Sted
    Mo i Rana
    Det mest effektive må I så fall være å forby arbeidsreiser, det er stort sett bare slike reiser som foretas i disse dager. Sikkert en eller annen gjøk på fritidsreise, men neppe noe volum å snakke om.

    Hjemmekarantene har vi for øvrig idag btw, men man har ingen garanti for at slike overholdes, uavhengig av ærend. Så hva gjør man da?
    Det er "skavanker" i alle samfunn. Var på en pub der pubverten hadde hatt korona og barna også, og det var ikke noen fare med corona. Han og barna merket ingenting!
    Særdeles fornøyd med at verden opptrer med større verdighet enn enøyde kapitalister gjør.
     

    PUKK OG GRUS

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.10.2020
    Innlegg
    594
    Antall liker
    477
    Sted
    Aarhus
    Jeg er som nevnt tidligere hjemme hos opphavet nå. De er høyt utdannede folk som leser nyheter og generelt følger med. Mamma ble genuint overrasket da jeg kunne fortelle (og forklare) henne at det faktisk ikke er slik at den svenske befolkningen har blitt desimert i år og at, i Europeisk sammenheng, Sverige ikke skiller seg nevneverdig ut i Covid-sammenheng målt i dødelighet heller. Og at relativt mange land i Europa, til tross for at Anders Tegnell ikke bestemmer noesomehelst i de landene, har høyere dødelighet enn hva Sverige har. Det var ikke akkurat det inntykket de hadde fått fra pressen. Vi hadde dog en felles forståelse om at Sverige definitivt skiller seg ut i nordisk sammenheng, den var lett å etablere.

    Pappa snakket litt om krigen og hans fascinasjon for hvor lite som skal til for å syte om dagen. Det har jeg en viss sympati for, i motsetning til Pukk & grus som har snakket en del om krigen her har pappa, født i 1936 i det miste opplevd krigen og okkupasjoen. Pappa hadde heller ingen samling med årgangsvin å trekke seg tiltake til på den tiden om det ble vel slitsomt å forholde seg til omverdenen.
    gud bedre og fett det hadde vært med en samling årgangsvin i disse tider. fattern kan selvsagt få lov til å trekke den sammenligningen. han var jo tross alt med i kortbukser og det hele. det blir riktig da. God jul!
     

    Vedlegg

    Sist redigert:

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.492
    Antall liker
    35.372
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Du kan lese deg opp på prognoser og finne tall selv - blant annet i denne tråden.

    Nei, det er ikke mulig å utføre copy paste fra tidligere år eller fra Japan uten å gjøre tilpasninger.
    Hmmm, for meg ser det veldig ut som dine «høye kostnader på den andre siden av brøken» bare er ord og at du enten ikke vil eller kan konkretisere det. Du viser til tall for et eller annet fra Japan, men så var visst ikke de sammenlignbare likevel. Noen link til «studien» det ble henvist til kom aldri.
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.857
    Antall liker
    8.848
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Ellers er det påfallende mye reklame for gambling og dyre forbrukslån i disse dager. Gribbene sirkler byttene. Dette er nok mer knyttet til julen enn til coronasituasjonen, men er uansett et lite hyggelig trekk med dagens samfunn.
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.857
    Antall liker
    8.848
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    god jul!
    Det virker fornuftig dette, og gir de ansatte bedre lønn også:
    Avtalen innebærer at arbeidstiden økes til 48 timer per uke, og det kan pålegges såkalt «nødovertid» i tillegg til vanlig arbeidstid. Den muliggjør også utlån av ansatte mellom berørte regioner. Til gjengjeld får de dobbelt lønn.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.492
    Antall liker
    35.372
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Det virker fornuftig dette, og gir de ansatte bedre lønn også:
    Avtalen innebærer at arbeidstiden økes til 48 timer per uke, og det kan pålegges såkalt «nødovertid» i tillegg til vanlig arbeidstid. Den muliggjør også utlån av ansatte mellom berørte regioner. Til gjengjeld får de dobbelt lønn.
    Tyder kanskje ikke på at det er mye ledig intensivkapasitet?
     
    U

    Utgatt24668

    Gjest
    Hmmm, for meg ser det veldig ut som dine «høye kostnader på den andre siden av brøken» bare er ord og at du enten ikke vil eller kan konkretisere det. Du viser til tall for et eller annet fra Japan, men så var visst ikke de sammenlignbare likevel. Noen link til «studien» det ble henvist til kom aldri.
    Det finnes per i dag ikke en konkretisering av disse tallene for Norge. Det er nettopp det jeg etterlyser, men det er flere analyser som på lang veg viser at kostnadene i form av tapte leveår er svært høye som et resultat av arbeidsledighet, mental helse og selvmord fram i tid, blant annet etter erfaringene fra spanskesyken.

    Hvis du ikke er interessert i å lese tidligere poster på denne tråden eller utføre et enkelt søk på Google selv - så tror jeg ikke du er interessert i å diskutere selve problemstillingen.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.492
    Antall liker
    35.372
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Jeg har jo fulgt tråden ganske nøye, og har til og med googlet litt. Det jeg finner er sånt som dette:
    Our paper yields two main insights. First, we find that areas that were more severely affected by the 1918 Flu Pandemic saw a sharp and persistent decline in real economic activity. Second, we find that cities that implemented early and extensive NPIs suffered no adverse economic effects over the medium term. On the contrary, cities that intervened earlier and more aggressively experienced a relative increase in real economic activity after the pandemic subsided. Altogether, our findings suggest that pandemics can have substantial economic costs, and NPIs can lead to both better economic outcomes and lower mortality rates.
    1608805076301.png

    Og da tenker jeg at det er du som påberoper deg "stor kost på den andre siden av brøken" som bør konkretisere hva det er du snakker om. Jeg forventer ikke krystallkule for å gi eksakte tall for 2021, men du må da i det minste kunne si om den "kosten" du snakker om er antall selvmord eller antall milliarder på statsbudsjettet. Er det totalt antall tapte leveår du snakker om? Det hadde også vært fint om du kunne vise noen av disse analysene, siden de må ha gått meg hus forbi.
     
    Sist redigert:

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.857
    Antall liker
    8.848
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Tyder kanskje ikke på at det er mye ledig intensivkapasitet?
    Men det er det vel ikke noen som har hevdet at det er nå heller.

    Dette er jo en reaktivering av samme regel som de hadde gjeldene i vår/sommer.
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.857
    Antall liker
    8.848
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Og da tenker jeg at det er du som påberoper deg "stor kost på den andre siden av brøken" som bør konkretisere hva det er du snakker om. Jeg forventer ikke krystallkule for å gi eksakte tall for 2021, men du må da i det minste kunne si om den "kosten" du snakker om er antall selvmord eller antall milliarder på statsbudsjettet. Er det totalt antall tapte leveår du snakker om? Det hadde også vært fint om du kunne vise noen av disse analysene, siden de må ha gått meg hus forbi.
    Man kan jo enkelt begynne med Holden rapporten. Den er vel det mest offisielle vi har på den fronten i Norge og den er ganske klar. Også må jo kostnaden med nedstenging frem til 1. juni plusses på.
     
    U

    Utgatt24668

    Gjest
    Jeg har jo fulgt tråden ganske nøye, og har til og med googlet litt. Det jeg finner er sånt som dette:


    Vis vedlegget 684345

    Og da tenker jeg at det er du som påberoper deg "stor kost på den andre siden av brøken" som bør konkretisere hva det er du snakker om. Jeg forventer ikke krystallkule for å gi eksakte tall for 2021, men du må da i det minste kunne si om den "kosten" du snakker om er antall selvmord eller antall milliarder på statsbudsjettet. Er det totalt antall tapte leveår du snakker om? Det hadde også vært fint om du kunne vise noen av disse analysene, siden de må ha gått meg hus forbi.
    Jeg opplever fra min side at du påberoper deg å sitte på en slags fasit så lenge det ikke forekommer faktiske tall tilbake i tid, mens problemstillingen er estimerte tapte leveår på sikt / framover i tid.

    Videre har jeg fastslått at jeg diskuterer dette basert på antall tapte leveår grunnet tiltaksbyrdene, i form av mental helse, arbeidsledighet, livskvalitet og selvmord.

    Et eksempel: I din første lenke står det følgende:

    - «Statistisk sentralbyrå har ikke funnet noen overdødelighet i Norge i 2020, men det må ikke lede oss til å tro at covid-19 er ufarlig.»

    Hvis vi tar tak i en av flere studier som (konservativt) har sett på antall tapte leveår (fram i tid) som et resultat av tiltakene

    - «The study projects that the average person would suffer 0.205 YLL due to psychosocial consequence of COVID-19 mitigation measures. However, this loss would be entirely borne by 2.1% of the population, who will suffer an average of 9.79 YLL.

    For Norge blir da antall tapte leveår i overkant av 900 000, om vi legger denne til grunn. Et annet interessant funn er at disse tapte årene bæres av en liten utsatt gruppe. Det kan muligens være med å oppklare hvorfor beslutningstakere og mennesker i posisjon i liten grad har fokus på dette, mht til egen helse og sine velgere.

     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.857
    Antall liker
    8.848
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Hva er YLL i Norge ved f.eks et belgisk smittenivå?
    Prøv å regne selv - så kan du komme med et argument. Det er relativt enkel regning - så får vi også en innblikk i hvordan du ser for deg smitte og dødelighet.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.492
    Antall liker
    35.372
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Jeg opplever fra min side at du påberoper deg å sitte på en slags fasit så lenge det ikke forekommer faktiske tall tilbake i tid, mens problemstillingen er estimerte tapte leveår på sikt / framover i tid.
    Nei, jeg forsøker å forstå hva det egentlig er du mener. Noen ganger er det som å forsøke å spikre gelé til veggen. Vanskelig å få tak på.
    Videre har jeg fastslått at jeg diskuterer dette basert på antall tapte leveår grunnet tiltaksbyrdene, i form av mental helse, arbeidsledighet, livskvalitet og selvmord.

    Et eksempel: I din første lenke står det følgende:

    - «Statistisk sentralbyrå har ikke funnet noen overdødelighet i Norge i 2020, men det må ikke lede oss til å tro at covid-19 er ufarlig.»

    Hvis vi tar tak i en av flere studier som (konservativt) har sett på antall tapte leveår (fram i tid) som et resultat av tiltakene

    - «The study projects that the average person would suffer 0.205 YLL due to psychosocial consequence of COVID-19 mitigation measures. However, this loss would be entirely borne by 2.1% of the population, who will suffer an average of 9.79 YLL.

    For Norge blir da antall tapte leveår i overkant av 900 000, om vi legger denne til grunn. Et annet interessant funn er at disse tapte årene bæres av en liten utsatt gruppe. Det kan muligens være med å oppklare hvorfor beslutningstakere og mennesker i posisjon i liten grad har fokus på dette, mht til egen helse og sine velgere.

    OK, da ble det noe klarere. Så kan man diskutere om det stemmer eller ikke, siden årsaksmekanismen ser ut til å gå via økonomisk depresjon, arbeidsledighet og tilhørende elendighet, mens de amerikanske tallene fra spanskesyken snarere tyder på at byer som slo til hardere for å slå ned pandemien også hadde de minste økonomiske skadevirkningene. Det var de som holdt åpent som fikk både fikk høy dødelighet under pandemien og langvarig økonomisk tilbakeslag, formodentlig med store menneskelige kostnader begge ganger. Det er jo ikke slik at man unngår traumatisk stress om man bare lar være å stenge ned. Å gå rundt og være redd for liv og helse har også en psykososial kostnad, og pandemien er jo et faktum uansett. Sammenligningsgrunnlaget er ikke null.

    Takk for oppklaringen, og god jul når du kommer så langt.
     
    Sist redigert:

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    22.636
    Antall liker
    15.721
    Torget vurderinger
    2
    Argumentet synes å være av typen: økt sukkeravgift vil føre til elendige livsvilkår for tannleger og tannteknikere, med personlig konkurs som følge.

    Vanskelig å ta det alvorlig, men man forstår jo at det er nødvendig å kave seg vill i parabeljungelen på jakt etter noe å slå i bordet med, når virkeligheten ikke føyer seg etter fordommene.
     
    U

    Utgatt24668

    Gjest
    Nei, jeg forsøker å forstå hva det egentlig er du mener. Noen ganger er det som å forsøke å spikre gelé til veggen. Vanskelig å få tak på.

    OK, da ble det noe klarere. Så kan man diskutere om det stemmer eller ikke, siden årsaksmekanismen ser ut til å gå via økonomisk depresjon, arbeidsledighet og tilhørende elendighet, mens de amerikanske tallene fra spanskesyken snarere tyder på at byer som slo til hardere for å slå ned pandemien også hadde de minste økonomiske skadevirkningene. Det var de som holdt åpent som fikk både fikk høy dødelighet under pandemien og langvarig økonomisk tilbakeslag, formodentlig med store menneskelige kostnader begge ganger. Det er jo ikke slik at man unngår traumatisk stress om man bare lar være å stenge ned. Å gå rundt og være redd for liv og helse har også en psykososial kostnad, og pandemien er jo et faktum uansett. Sammenligningsgrunnlaget er ikke null.

    Takk for oppklaringen, og god jul når du kommer så langt.
    Spanskesyken var av en litt annen karakter og tok livet av flere yngre enn eldre mennesker - og som derfor hadde høyere impact på økonomien i form av tapt arbeidskapasitet - så jeg innser at funn fra 100 år siden ikke direkte kan brukes på dagens pandemi.

    Jeg taler ikke for å ikke gjøre noe som helst. Men som flere andre har etterspurt - blant annet i de artiklene jeg postet tidligere i dag - så savner jeg en transparens og en vurdering av tiltaksbyrdene på både kort-, mellomlang og lang sikt. I dag har vi et svært kortsiktig perspektiv - i alle fall slik det kommuniseres ut og hva som er på dagsorden. Dette gjenspeiler seg også etter min mening på forumet.

    God Jul ! 🎄
     
    • Liker
    Reaksjoner: MML

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.492
    Antall liker
    35.372
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Spanskesyken var av en litt annen karakter og tok livet av flere yngre enn eldre mennesker - og som derfor hadde høyere impact på økonomien i form av tapt arbeidskapasitet - så jeg innser at funn fra 100 år siden ikke direkte kan brukes på dagens pandemi.
    Det var du som viste til "erfaringer fra spanskesyken" og ba meg google. Så jeg googlet, og erfaringene var tydeligvis ikke helt de du beskrev. Og nå er de like like relevante som årets japanske selvmordstall med tre ukers forsprang på de norske, tydeligvis.
    :)
     
    U

    Utgatt24668

    Gjest
    Det var du som viste til "erfaringer fra spanskesyken" og ba meg google. Så jeg googlet, og erfaringene var tydeligvis ikke helt de du beskrev. Og nå er de like like relevante som årets japanske selvmordstall med tre ukers forsprang på de norske, tydeligvis.
    :)
    Jeg tror du misforstår meg her. Erfaringer fra Spanskesyken er relevante - men de er ikke direkte overførbare til covid-19 uten å justere for hvordan pandemien treffer demografisk.

    Det samme med selvmordstall fra Japan og andre steder. Det er funn som tyder på at tiltaksbyrdene treffer kvinner i første rekke. Det betyr ikke at tallene er direkte overførbare til f eks Norge, men funnene er alvorlige nok til at man etter min mening - i større grad - burde ha sett nærmere på tiltakenes uheldige effekt på utsatte grupper.
     
    • Liker
    Reaksjoner: MML
    U

    Utgatt24668

    Gjest
    Argumentet synes å være av typen: økt sukkeravgift vil føre til elendige livsvilkår for tannleger og tannteknikere, med personlig konkurs som følge.

    Vanskelig å ta det alvorlig, men man forstår jo at det er nødvendig å kave seg vill i parabeljungelen på jakt etter noe å slå i bordet med, når virkeligheten ikke føyer seg etter fordommene.
    Joda, jeg forstår at utvalgte Twittermeldinger som understøtter dine «argumenter» har større vekt i ditt hode enn analyser fra Cambridge.

    God Jul!
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    22.636
    Antall liker
    15.721
    Torget vurderinger
    2
    Bloomberg mener at Singapore, Norge, Australia, Taiwan og New Zealand har klart seg best mot corona-viruset.

    Da er det bare å fnyse og fråde på, for det kan selvsagt ikke være riktig.

     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.932
    Antall liker
    19.789
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Det rapporteres daglig og systematisk i media om antall smittede, innlagt og døde på grunn av covid-19. Hva om det ble rapportert like systematisk på konkurser, rus, vold, oppsigelser og selvmord? Hvert år registreres cirka 600 selvmord i Norge. Trolig er det reelle tallet enda høyere. Hva om det bare ble rapportert på dette?

    Vi bør være årvåkne når meningstunge ord brukes i en ny sammenheng.

    Det å evne å endre perspektivet er en viktig del av etisk refleksjon, men dugnadsånden gir lite rom for å gjøre det.

    Veien er kort fra begrepet om en nasjonal dugnad til å bli et en-sak-samfunn – og med ett er vi ikke lenger i stand til å etterspørre eller gi en balansert fremstilling av forholdsmessigheten ved de grep vi tar. Hva om de totalt sett skader mer enn de gagner?

    Dette blir til slutt et politisk spørsmål.

    En nasjonal dugnad er rett og slett et dårlig utgangspunkt for politikk – ganske enkelt fordi en dugnad kun handler om å få jobben gjort. Man bedriver ikke uenighet, kritikk og opposisjon i en dugnad, og dermed forvitrer selve drivkraften i politikken.

    Det er ikke frivilligheten som har vært det bærende elementet i denne planen.

    Politikk handler ikke kun om å få jobben gjort, men kanskje mer om å beslutte hvilken jobb som skal gjøres.

    Uten uenighet og diskusjon vil politisk maktutøvelse miste den motstanden og det korrektivet som skal til for å sette riktig kurs.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.492
    Antall liker
    35.372
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Det rapporteres daglig og systematisk i media om antall smittede, innlagt og døde på grunn av covid-19. Hva om det ble rapportert like systematisk på konkurser, rus, vold, oppsigelser og selvmord?
    Her finner du statistikken for antall konkurser. Bombe: Antallet er lavere enn i fjor.
    Selvmordsstatistikken har et lengre etterslep, så de nyeste tallene er et halvt år gamle. Bombe: Antallet er lavere enn i fjor.
     
    U

    Utgatt24668

    Gjest
    Jeg forstår ikke hvorfor det er selvfølgelig at antall konkurser og selvmord er lavere i 2020 vs 2019. Det er i såfall gledelig, men med hensyn til alle bekymringer som kommer fra Oslo for tiden mht resturantbransjen og kulturlivet, samt at selvmordsstatistikken er 6 mnd på etterskudd i en vanskelig tid, er ikke dette selvfølgelig. Tvert imot, mye antyder at vi kan få en vekst.
     
    • Liker
    Reaksjoner: MML

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.932
    Antall liker
    19.789
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Det vil selvsagt komme en vekst, særlig blant de som driver selv. Man trenger da ikke vente på tall for å kunne fortutse det.

    Den artikkelen over her understreker det jeg hele tiden har ment; dette har aldri vært en dugnad. Derimot er folk lurt til å tro at de har vært med på en dugnad.
     
    U

    Utgatt24668

    Gjest
    Hvis mange virkelig tror at oljefonet alene redder oss fra tiltaksbyrdene så gir mye av politikken mening. Jeg er derimot redd for at vi undervurderer effekten av dette. Delvis fordi mange ikke er direkte berørt og delvis fordi de svakeste som rammes mest har en liten stemme. Det vanskelige spørsmålet er likevel hva vi kunne ha gjort annerledes. En start hadde etter min mening kunne være å bli mer transparent. En høyere frekvens på rapportering, f.eks på selvmord, kunne ha vært en av flere ting man kunne ha vurdert.
     

    lille hiawata

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.03.2008
    Innlegg
    4.331
    Antall liker
    2.564
    Sted
    Harstad
    Torget vurderinger
    1
    I Harstad får vi 95 doser i første omgang vi er en by med 25 k innbyggere .På landsbasis blir dette tregt.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.492
    Antall liker
    35.372
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Jeg forstår ikke hvorfor det er selvfølgelig at antall konkurser og selvmord er lavere i 2020 vs 2019. Det er i såfall gledelig, men med hensyn til alle bekymringer som kommer fra Oslo for tiden mht resturantbransjen og kulturlivet, samt at selvmordsstatistikken er 6 mnd på etterskudd i en vanskelig tid, er ikke dette selvfølgelig. Tvert imot, mye antyder at vi kan få en vekst.
    Nei, det er ikke selvfølgelig, men faktum er nå engang at så langt vi allerede har tall for dette, er både antall konkurser og antall selvmord lavere i 2020 enn i 2019. Da virker det bare litt rart når enkelte uttrykker så stor bekymring for «kost på den andre siden av brøken», «helheten», etc.

    Så langt ser dette ut til å stemme med erfaringene fra spanskesyken, at effektive restriksjoner (ikke-medisinske intervensjoner, NMI) både fører til mindre sykdom og død, og til mindre sosioøkonomiske konsekvenser enn å la det skure. Det er bare ikke slik at alternativet med å tillate høyere sykdomsbyrde unngår konkurser og arbeidsledighet. Pandemien er her uansett.

    Så kan man sikkert si at «bare vent, det blir snart så mye verre», men da hadde det jo vært fint om man kunne bygge det resonnementet på noe konkret.
     

    Fenalaar

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.05.2002
    Innlegg
    8.512
    Antall liker
    6.906
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    3
    Her blir nok en heftig smell av konkurser nå på nyåret. Alle mva-utsettelsene fra tidligere iår er nettopp forfalt, og jeg regner med det er mange firmaer som ikke vil ha sjans å betale de.

    Johan-Kr
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn