Medisin og helse Corona

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.929
    Antall liker
    19.786
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Jeg har gitt utfyllende innlegg om å se helheten. Med tiltak og følger av disse, så spar meg for pjatt.
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.855
    Antall liker
    8.841
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    ...antageligvis fake news. Kanskje bare 275...?
    Av nysgjerrighet...siden mange forventer at Corona aldri kommer å forsvinne, og at vi kommer til å ha ulike varianter fremover, omtrent som sensonginfluensa....når vil du stoppe og telle...?
     

    Ole_Martin

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    2.172
    Antall liker
    811
    Ser at det nevnes at oljefondet er "brukt opp".
    Verdien på oljefondet er over 10.000 milliarder.
    Og økonomen Jan Ludvig Andreassen mener at vi kunne brukt mer i statsbudsjettet. (Nå er det ikke vedtatt og det skulle ikke forundre meg mye om ikke hestehandlingen med FrP vil øke det noe)
    Bl.a.
    Regjeringen tar en helt unødig risiko for et nytt tilbakeslag ved å kjøre et såpass stramt budsjettopplegg som de her gjør. En kan godt bruke 20-40 milliarder mer uten at noen stor uopprettelig skade skjer i det norske samfunn.
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.929
    Antall liker
    19.786
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Det meldes om at smitten er ute av kontroll i Tromsø. Hele 4 stykker er visstnok smittet de siste dagene, i en kommune med 77000 innbyggere....

    Begynner å minne om filmen "Gudene må være gale" dette. Anbefales forresten, svært bra film.
     

    Ole_Martin

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    2.172
    Antall liker
    811
    Husk at Erna stengte landet når det var 5 personer med ukjent smitte, så 4 personer i en så liten by som Tromsø er helt krise.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.736
    Antall liker
    13.222
    Du skjønte åpenbart ikke hva som var ment med «brukt opp».
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.528
    Antall liker
    9.685
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Og heller ikke at dette ikke har noe med gjerrighet å gjøre.
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.513
    Antall liker
    9.271
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Og heller ikke at dette ikke har noe med gjerrighet å gjøre.
    Det vi hører hele tiden er at vi ikke må ta med oljefondets avkastning, men fokusere på hva fastlandsøkonomien får til. For meg er det meningsløst. Hvis jeg har investert 20 millioner i fond så skal ikke min økonomi ta med avkastningen på disse pengene ? Dette er sludder og vås og brukes bare som et argument for at vi skal vise måtehold.
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    22.636
    Antall liker
    15.720
    Torget vurderinger
    2
    Selv om Sveriges andel corona-døde lenge har vært på topp i Norden og høyt oppe i verden, har kritikk mot strategien vært uglesett i landet, som er kjent for sin konsensus-kultur.

    Det sier forskere til amerikanske Science.

    - Det har vært så surrealistisk, sier epidemiologen Nele Brusselaers, tilknyttet det prestisjefylte Karolinska institutet, til tidsskriftet.

    Hun undrer seg over krasse personangrep for bare å ha sagt «det som forskere internasjonalt sier».
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.736
    Antall liker
    13.222
    Det har også vært et relativt stort sprik mellom hva som faktisk har foregått i Sverige og hva det store landet utlandet tror har foregått i Sverige. Ser jo en del eksempler på det i denne tråden også der det fremstilles som om Sverige knapt har hatt eller har tiltak. Det er også konsensusoppfatningen på utenlandske nettfora jeg frekventerer - Sverige har vært sett på som noe nært totalt anarki og at alt har vært som vanlig er en ganske vanlig oppfatning av Sverige det siste halve året.
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.929
    Antall liker
    19.786
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Sverige har jo selvsagt også hatt tiltak. Men hysteriet har vel vært fraværende ved bruk av tiltak. De har evnet å se lengre enn bare her og nå. I Norge har mantraet vært "ingen døde,koste hva det koste vil". Uavhengig hva det ville medføre på sikt.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.470
    Antall liker
    35.313
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Det er ikke sikkert svenskene ser det helt slik, jfr loppemarkedet som ble stengt av polisen fordi det var mer enn 50 tilstede.
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.929
    Antall liker
    19.786
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Du er en sann mester til å komme med enkelt-ting, Asbjørn. Som om det er det som avgjør 😁
     

    kasol

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.03.2005
    Innlegg
    4.326
    Antall liker
    3.498
    Torget vurderinger
    4
    Nå er ikke Norge på denne vi ligger iallefall ikke lavere enn Sverige - 1602247967470.png
     

    Polka

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.07.2003
    Innlegg
    5.537
    Antall liker
    3.709
    Torget vurderinger
    96
    Sverige har jo selvsagt også hatt tiltak. Men hysteriet har vel vært fraværende ved bruk av tiltak. De har evnet å se lengre enn bare her og nå. I Norge har mantraet vært "ingen døde,koste hva det koste vil". Uavhengig hva det ville medføre på sikt.
    Coronaen har sin pris uansett strategi. Den påvirker alt. Du kan jo sitte der på din høye hest å forklare hvor mye du vil avse for spare ett liv? Hvor høyt vil du gå? Foreløpig har vi minst negative konsekvenser i verden. Så slapp litt av, ta en pils eller en tur i skogen og vær glad for at du bor her framfor hvilket som helst annet land i verden.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.736
    Antall liker
    13.222
    hvor mye du vil avse for spare ett liv? Hvor høyt vil du gå?
    Akkurat det har Norge og sikkert de fleste land i utgangspunktet en ganske klar formening om så hva enkeltpersoner eventuelt mener om det er ikke så veldig vesentlig, bortsett fra at man ikke regner i liv som er den nye valutaen men i kvalitetsjusterte restleveår. Det er hva som er dimensjonerende normalt sett, og det er også slik det vil bli når Covid-19 er mer eller mindre ute av bildet på en eller annen måte.

    Dette tallet er for øvrig enormt mye høyere i USA enn i Norge, selv om det ikke ser akkurat slik ut i disse tider.
     
    • Liker
    Reaksjoner: MML

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    22.636
    Antall liker
    15.720
    Torget vurderinger
    2
    Svensk flokkimmunitet er muligens overdrevet.

    919 nye tilfeller seneste døgn.

    Skjermbilde 2020-10-09 kl. 16.03.17.png
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.874
    Antall liker
    4.314
    Det vokser i Norge også. De neste ukene blir interessante...
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.855
    Antall liker
    8.841
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Svensk flokkimmunitet er muligens overdrevet.

    919 nye tilfeller seneste døgn.
    Tja, det ser nå veldig udramatisk ut i Sverige i forhold til de som har gjort alt riktig i følge deg!




     

    Polka

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.07.2003
    Innlegg
    5.537
    Antall liker
    3.709
    Torget vurderinger
    96
    De landene er ikke sammenlignbare med Sverige. Mye tettere, flere, annen kultur osv osv. En pandemi vil bre seg i mye større omfang.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.470
    Antall liker
    35.313
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Hvem sier at f eks UK har gjort alt riktig? Boris og Cummings har jo kålet til dette nesten like mye som Trump har. Det er virkelig ikke en god idé å demonstrere at regler bare gjelder for almuen mens en selv er høyt hevet over slikt.

    1602254672995.png
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    22.636
    Antall liker
    15.720
    Torget vurderinger
    2
    Det får tillates at jeg påpeker at Sverige sliter like mye som andre land (og har uforholdsmessig mange døde i forhold til nære naboland).

    Poenget er at antakelsene man har bygget vurderinger på viser seg å være uten relevans. Det Sverige gjorde gikk hjem hos dem som var dogmatisk mot nedstenging, men dogma og virkeligheten har sjelden god overlapp.

    Det er irrelevant hva som skjer i andre land. Sverige skulle være "out of the hole" nå, på vei mot en "peke nese til andre land" immunitet som vi altså ikke ser noen tegn til. I tillegg er svensk økonomi slett ikke bedre enn andre lands -- og de har uforholdsmessig mange døde, sammenlignet med nære naboland.

    That's just the way it is.
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.855
    Antall liker
    8.841
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Det er irrelevant hva som skjer i andre land. Sverige skulle være "out of the hole" nå, på vei mot en "peke nese til andre land" immunitet som vi altså ikke ser noen tegn til.
    Vi ser kanskje anderledes på det, men jeg synes vel at det er mindre oppstyr rundt Corona i Sverige enn hos oss. Det er nok lettere å finne saker hvor politiet har grepet inn i Norge enn dette loppemakredet i Sverige.


    Hva tenker du forresten om kurven flater ut nå og begynner å falle igjen uten at det innføres strengere tiltak...? Er det bare tilfeldigheter i så fall..?
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.855
    Antall liker
    8.841
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.470
    Antall liker
    35.313
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Hva tenker du forresten om kurven flater ut nå og begynner å falle igjen uten at det innføres strengere tiltak...? Er det bare tilfeldigheter i så fall..?
    Var det ikke en innstramming i instruksjonene for husstandsmedlemmer fra 1 okt likevel?
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.855
    Antall liker
    8.841
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Var det ikke en innstramming i instruksjonene for husstandsmedlemmer fra 1 okt likevel?
    Viktig å flisespikke og kverulere på alt.

    Du må uansett bestemme deg. Du påstod for ikke så lenge siden at den oppfordringen de har hatt hele tiden var strengere enn smittekarantenereglene i Norge er.

    Jeg kan vanskelig se at det du linker til her og som Tegnell informerte om på en pressekonferanse er i nærheten av like strengt som i Norge - så da må det jo ha blitt en oppmyking i din verden.

    Så - mener du at det du linker til er strengere enn i Norge..?
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.855
    Antall liker
    8.841
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Det er Oslo inkl Øst- og Nordmarka. 2/3 av Oslo er skog
    Fant et bedre tall her da.: Tettstedet Oslo dekker et areal på 270 km² og hadde i 2017 en befolkningstetthet på nær 3700 per km²
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.736
    Antall liker
    13.222
    Fant et bedre tall her da.: Tettstedet Oslo dekker et areal på 270 km² og hadde i 2017 en befolkningstetthet på nær 3700 per km²
    Ja, Oslo er ikke spesielt tett befolket. Der jeg bor (Nordstrand) så er det mye villa/tomannsboliger/rekkehus og her ligger vi på ca 3000 / km2. Indre Oslo by, f.eks Grünerløkka, er ca samme som New York (~10.000 / km2) mens eksempelvis Manhattan er nesten tregangeren av det. Befolkningen i indre Oslo hvor det er trangest er også betydelig yngre enn snittet i Oslo forsåvidt. Oslo har visstnok, til Norge å være, en temmelig ung befolkning i følge min kompis som jobber i helsebransjen.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.470
    Antall liker
    35.313
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Viktig å flisespikke og kverulere på alt.

    Du må uansett bestemme deg. Du påstod for ikke så lenge siden at den oppfordringen de har hatt hele tiden var strengere enn smittekarantenereglene i Norge er.

    Jeg kan vanskelig se at det du linker til her og som Tegnell informerte om på en pressekonferanse er i nærheten av like strengt som i Norge - så da må det jo ha blitt en oppmyking i din verden.

    Så - mener du at det du linker til er strengere enn i Norge..?
    Nei, det er nok fortsatt noe løsere enn i Norge på det punktet, men det var du som påsto at det ikke har vært noen innstramning i Sverige, bare noen få dager etter at du selv påpekte en innstramning i Sverige. Og, hör och häpna, når jeg går tilbake til samme instruktion nå har den jaggu meg blitt strammet inn fra 1 okt med tydeligere förhållningsregler for husstandsmedlemmer. Om det er strengere enn i Norge eller ikke gjør da ikke noen forskjell for om dette er en innstramming eller ikke i forhold til eksisterende svenske regler?

    Den tidligere diskusjonen (eller kveruleringen, om du vil) tok i sin tur utgangspunkt i at du påsto at det ikke var noen restriksjoner på husstandsmedlemmer til påvist smittede i Sverige, hvoretter jeg påpekte at det allerede finnes visse instruksjoner til husstandsmedlemmer som en del av regelverket for sporing. De instruksjonene er ikke like strenge som tilsvarende norske karanteneregler, og de bruker ikke ordet karantene, men på det tidspunktet varte de til gjengjeld i 14 dager, ikke 10 som i Norge. Nå ser jeg de 14 dagene er delt opp i en 7-dagersperiode med strengere forholdsregler og ytterligere 7 dager med omtrent samme regler som det var tidligere.
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.855
    Antall liker
    8.841
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Nei, det er nok fortsatt noe løsere enn i Norge på det punktet, men det var du som påsto at det ikke har vært noen innstramning i Sverige, bare noen få dager etter at du selv påpekte en innstramning i Sverige. Og, hör och häpna, når jeg går tilbake til samme instruktion nå har den jaggu meg blitt strammet inn fra 1 okt med tydeligere förhållningsregler for husstandsmedlemmer. Om det er strengere enn i Norge eller ikke gjør da ikke noen forskjell for om dette er en innstramming eller ikke i forhold til eksisterende svenske regler?

    Den tidligere diskusjonen (eller kveruleringen, om du vil) tok i sin tur utgangspunkt i at du påsto at det ikke var noen restriksjoner på husstandsmedlemmer til påvist smittede i Sverige, hvoretter jeg påpekte at det allerede finnes visse instruksjoner til husstandsmedlemmer som en del av regelverket for sporing. De instruksjonene er ikke like strenge som tilsvarende norske karanteneregler, og de bruker ikke ordet karantene, men på det tidspunktet varte de til gjengjeld i 14 dager, ikke 10 som i Norge. Nå ser jeg de 14 dagene er delt opp i en 7-dagersperiode med strengere forholdsregler og ytterligere 7 dager med omtrent samme regler som det var tidligere.
    Jeg stilte et spørmål til fela (Jeg påstod ikke dette)- "hva om nå kurven flater ut. Uten at det gjøres innstramninger" -mtp flokkimmunitet i Sverige.

    Resten får du diskutere med deg selv - det er i grunn åpenbart for meg (og alle andre som kan lese vil jeg tro) at smittekarantenereglene hele tiden har vært mye mye strengere i Norge. Sjekk gjenre med Raymond og politimesteren. I Sverige informert Tegnell om at ingen vil bli straffet for brudd på en eventuell pålagt karantene.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn