Medisin og helse Corona

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.874
    Antall liker
    4.314
    @OMF,
    Helt siden du landet på at flokkimmunitet var det beste, så har alt du har skrevet vært gjennomsyret av "confirmation bias". Selv ikke de fremste ekspertene vet slutten på denne historien, men du har klokkertro.

    Hvor ble det av den kritiske sansen?
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.856
    Antall liker
    8.843
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    @OMF,
    Helt siden du landet på at flokkimmunitet var det beste, så har alt du har skrevet vært gjennomsyret av "confirmation bias". Selv ikke de fremste ekspertene vet slutten på denne historien, men du har klokkertro.

    Hvor ble det av den kritiske sansen?
    Du kan gjerne komme med noen eksempler på "confirmation bias" - så kan disktuere det ut i fra sak.

    Debatten her blir jo mye mer polarisert enn det den egentlig er. Det fremstår som om det er en kjempeforskjell i hvordan ulike land møter Corona - og det er det jo egentlig ikke. Jeg har hatt sansen for Sverige sin tilnærming hvor man ser på hele folkehelsen - og har strammet inn så mye de synes er forsvarlig - så har de stått på det. De fleste andre land har stengt ned - vel vitende om at de ikke kan være nedstengt lenge. Og alle land som har åpent opp igjen har fått stor smittevekst.

    I en global "pandemisituasjon" så er det egentlig ikke så veldig relevant å sammenligne med Norge - vi er få, spredt og har så vanvittig mye mer penger og ressurser å bruke på dette at det er absoliutt ingen andre som kan følge oss. Pengene vi brukte på å stenge skoler og barnehager kunne vel doblet FNs flyktningerbudsjett i år.

    Ja, det har dødd mange i Sverige i år, og man kan finne en håndfull land som pr i dag ligger bedre an enn Sverige. Danmark og Tyskland feks. Men begge de landene har nå høyere dødsrate enn Sverige.

    I Norge konkluderte man allerede i vår at man brukte enormt mye mer penger på å redde Corona liv, enn på å redde andre liv (og da la man til grunn en del mer døldsfall enn det feks Sverige har sett).

    Og Holden utvalget sin analyuse av ulike scenarier gav lavest kost ved "Slå ned" scenariet - men det bygget på færre enn 10 nye smitteded pr dag. Det ustabile Hold nede scenariet var det mest kostbare av alle - og det er der vi er i dag.

    Jeg tenker det er viktig at vi må lære oss å leve med Corona - det er kommet for å bli for å si det på den måten. I sverige dør det nå ca 1 hver dag av Corona. Hvis de har influensatall omtrent som i Norge - så dør 5-7 hver dag av influensa. Da tenker jeg at man er "ferdig med" Corona.

    Jeg tenker vel at Folkehelsemyndighetene i Norge og Sverige er dyktige fagfolk som gjør så godt de kan for at befolkningen skal ha det best mulig. Og da er det befriende at de sier at barn/ungdom skal gå på skolen og ikke sitte i karantene - og når journalistene spør om det ikke kan gi økt spredning så er svaret at jo, men det er viktig at barn går på skolen.

    Det er som du sier spennende tider nå. Fra sommeren har vi hoppet litt i platåer, først til 50 om dagen, så til 100, og nå ser det ut til at vi nærmer oss 200 om dagen. Tusner settes i 10 dagers smittekarantene hver dag. Og det er faktisk ganske mye som avlyses. Og vi er fortsatt ikke inne i "influensasesongen".

    Dette begynner å koste mye.

    Jeg har også lyst til å poengtere at selv om man gjør som Sverige - og løser opp litt, til et nivåp vi kan leve lenge med. Så er det ikke sikkert vi får like som andel døde som Sverige - vi bor mer spredt, kanskje er vi flinkere til noe, det hjelper oss kanskje at vi får en flatere kurve. FHI regnet seg re mtil at dersom 30 000 brukte munnbind hver dag i en uke så reduserte vi antall smittede med 1. Jeg synes det er dyrt.
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.874
    Antall liker
    4.314
    Et eksempel på confirmation bias er når du tolker nedgang i Sverige som begynnende flokkimmunitet, mens nedgang i andre land skyldes restriksjoner.

    ... når du tolker nedgang i Sverige som begynnende flokkimmunitet samtidig som det blomstrer som bare det i land og regioner som fikk mye mer juling i den første runden, eks Spania.

    Det er land som har hatt mer smitte og større dødelighet enn Sverige og det er land som har hatt mindre. Men uansett hvordan det går i Sverige i forhold til andre land så tolker du det som at Sverige har den beste tilnærmingen.

    ... og når sykdomsutviklingen peker oppover i Sverige som i de fleste andre land så tenker du ... hva hvis det snur på mandag?

    ... når du flisespikker på restriksjoner og er skeptisk til nøytrale sammenlikninger av nivå på restriksjoner, bare fordi det ikke passer med hvordan du TROR det er i Sverige.

    ... men viktigst av alt: At du aldri er i den minste tvil om at Sverige sin strategi er den suverent beste, selv når de har 50% overdødelighet (som de hadde i den verste peerioden).

    ... og når du sier at "dette begynner å koste mye" ... og overser at det gjør det i hele verden, inkludert Sverige.
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.531
    Antall liker
    9.688
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    En grei oppsummering av hvordan jeg oppfatter det også.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.738
    Antall liker
    13.227
    Personlig har jeg allerede begynt å glede meg til tirsdag for da skal KjellR komme med nye tall fra Sverige som absolutt ingen har fått med seg ennå. De vil vide at akkumulerte dødsfall utrolig nok ikke har gått ned. I tillegg skal noen poste høye smittetall fra Sverige men glemme å dele de på de fire dagene de er akkumulert over. Sjampisen er lagt på kjøl og jeg er klar. kanskje neste uke får vi en post om at Sveriges FHI - aka Tegnell har basert seg på forutsetninger Som visste seg å være feil. Med litt flaks får vi også en repetisjon av tendensiøs klipping av noe Boris Johnson sa for et halvt år siden. Kanskje får vi en oppdatering på asbjørns nåværende karantenesituasjon og er dere skikkelig ordentlig heldige er det mulig jeg dropper en linje om forskjellen på liv og leveår men kan ikke love noe.

    det blir en spennende uke. Stay tuned!
     
    R

    rr30629

    Gjest
    Gleder meg jeg også, samtidig så må jeg si at vi hører svært lite om disse grusomme senvirkningene for tiden? Hvor ble de av?
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.929
    Antall liker
    19.787
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Så kan jeg komme med innlegg om meningsløsheten i å ha kraftigere tiltak enn nødvendig, siden så og si ingen blir syke og dør; uansett om smitten er "høy". Og fortelle om hysteriske tilstander rundt om i landet, der 500 bli satt i karantene for hver smittet som er villig til å teste seg.
     

    Polka

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.07.2003
    Innlegg
    5.537
    Antall liker
    3.709
    Torget vurderinger
    96
    Svensk flokkimmunitet er muligens overdrevet.

    919 nye tilfeller seneste døgn.

    Vis vedlegget 667380
    Et eksempel på confirmation bias er når du tolker nedgang i Sverige som begynnende flokkimmunitet, mens nedgang i andre land skyldes restriksjoner.

    ... når du tolker nedgang i Sverige som begynnende flokkimmunitet samtidig som det blomstrer som bare det i land og regioner som fikk mye mer juling i den første runden, eks Spania.

    Det er land som har hatt mer smitte og større dødelighet enn Sverige og det er land som har hatt mindre. Men uansett hvordan det går i Sverige i forhold til andre land så tolker du det som at Sverige har den beste tilnærmingen.

    ... og når sykdomsutviklingen peker oppover i Sverige som i de fleste andre land så tenker du ... hva hvis det snur på mandag?

    ... når du flisespikker på restriksjoner og er skeptisk til nøytrale sammenlikninger av nivå på restriksjoner, bare fordi det ikke passer med hvordan du TROR det er i Sverige.

    ... men viktigst av alt: At du aldri er i den minste tvil om at Sverige sin strategi er den suverent beste, selv når de har 50% overdødelighet (som de hadde i den verste peerioden).

    ... og når du sier at "dette begynner å koste mye" ... og overser at det gjør det i hele verden, inkludert Sverige.
    Trådens beste treff midt på spikern.

    Kan legget til; Som når han konsekvent underdriver svenske tall, f.eks. nylig "svak økning", og overdriver norske tall eller til og med dikter opp verre tall.
     
    Sist redigert:

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.476
    Antall liker
    35.329
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Trenger ikke vente til tirsdag engang:
    1602268074151.png
    Allerede tilbake på nivået fra før sommeren, og vel så det.
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.856
    Antall liker
    8.843
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Et eksempel på confirmation bias er når du tolker nedgang i Sverige som begynnende flokkimmunitet, mens nedgang i andre land skyldes restriksjoner.
    Nedgangen i Sverige kom etter voldsom smitte og uten at det ble innført nye smittevernrestriksjoner.

    Hvilke andre land har hatt en slik nedgangen uten at de har stengt ned?



    ... når du tolker nedgang i Sverige som begynnende flokkimmunitet samtidig som det blomstrer som bare det i land og regioner som fikk mye mer juling i den første runden, eks Spania.
    Dette har vi også vært innom før. I land som stenger ned så stopper smitten opp – spesielt blant de som ikke blir så syke. Det er jo nettopp det som er grunnen til at man ikke bør stenge ned.

    At det blomstrer som bare det i Frankrike, UK og Spania viser jo i grunn at det å stenge ned bare skyver på problemet. Som i all hovedsak er grunnen til at jeg mener Svenskene har gjort det rett.

    Det er så vidt jeg vet ingen land som har stengt ned og ikke fått stor smitteøkning etter gjenåpning.



    Det er land som har hatt mer smitte og større dødelighet enn Sverige og det er land som har hatt mindre. Men uansett hvordan det går i Sverige i forhold til andre land så tolker du det som at Sverige har den beste tilnærmingen.
    Dette blir jo litt vanskelig å kommentere siden jeg ikke vet hva du snakker om. Vi har jo generelt veldig dårlige data på hvor mye faktisk smitte det har vært i land også.



    ... og når sykdomsutviklingen peker oppover i Sverige som i de fleste andre land så tenker du ... hva hvis det snur på mandag?
    Ja, jeg tenker det kan være greit om alle dere som mener Sverige ikke har noen flokkimmunitet kan si hva dere tror kommer til å skje. Det kan jo være en grei sjekk på din «confirmation bias». Sverige har nok fortsatt 95% lavere smitte i dag enn når det var på det verste i april.

    Jeg har vel sagt at jeg skal innrømme at jeg tok feil om flokkimmunitet dersom de nærmer seg 100 intensivpaisenter. (Eller noe slikt- husker ikkeeksakt).

    Hva skal til for at du endre din oppfatning. Hva om smitten flater ut på ca 1000 om dagen og så faller igjen uten at det innføres nye restriksjoner – vil du endre oppfatning da..?

    Tør du legge hodet på blokka og si hvordan utviklingen i Sverige vil bli, hvis din oppfatning er riktig..?



    ... når du flisespikker på restriksjoner og er skeptisk til nøytrale sammenlikninger av nivå på restriksjoner, bare fordi det ikke passer med hvordan du TROR det er i Sverige.
    Hva er nøytrale sammenligninger da..? En internasjonal nettside som viser at det mindre tiltak i Norge enn i Sverige, og at restriksjonene falt betydelig i Norge for 2 uker siden.:? Er det nøytralt og riktig..?

    Hvis vi skal innføre like strenge restriksjoner som de har i Sverige – hva må strammes inn da..?

    ... men viktigst av alt: At du aldri er i den minste tvil om at Sverige sin strategi er den suverent beste, selv når de har 50% overdødelighet (som de hadde i den verste peerioden).
    Jeg synes dette er et veldig merkelig argument – spesielt når du innleder med å beskylde meg confirmation bias. Etter sommerferien har smitten 10—20 doblet seg i Norge og vi har måttet stramme inn veldig på smitteverntiltak. Island, Danmark, Frankrike, UK, Spania og egentlig alle andre som har stengt ned har fått kjempetrøbbel. Mens Sverige faktisk følger planen og Corona ikke påvirker helsevesenet og smitten er lavere nå enn den var i juni.

    Så er det fra mitt ståsted et merkelig tidspunkt og bli enda mer sikker på at de som stengte ned gjorde rett og at Svenskene gjorde feil. Confirmationa bias..?



    ... og når du sier at "dette begynner å koste mye" ... og overser at det gjør det i hele verden, inkludert Sverige.
    Ja, det koster mye – men vi har en god del ekstra kostnader i forhold til Sverige.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.476
    Antall liker
    35.329
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    smitten er lavere nå enn den var i juni.
    ...og takke f..n for det, når du ser på kurven jeg postet rett over.

    Kostnaden på det svenske statsbudsjettet i direkt utgifter og bortfall av skatteinntekter er ca 360 milliarder svenske kroner. Det er jo en del penger, det også.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.738
    Antall liker
    13.227
    Det er uansett ikke ekstremt relevant å sammenligne noe der mange er immune og/eller vaksinerte med noe der alle er potensielt mottagelige.

    Det sagt så har jeg irritert meg en del over å operer med ett enkelt tall for dødelighet. I tilfelle covid-19 så er den ekstremt skjevt fordelt i befolknigen så om 1000 personer på
    Blindern blir smittet på studentfester så er forventer antall døde et sted rundt 0. Tilsvarende på sykehjem så er vi kanskje på 100-150 eller noe slikt.

    Det kom jo nesten som et sjokk på noen virker det som at Trump ikke strøk med eller i det minste havnet på respirator men at han er på bena igjen er fortsatt klar mest sannsynlige utfall. Det sier noe om offentlig persepsjon i alle fall. Ja det er farlig, til dels svært farlig for folk godt opp i årene, spesielt med risikofaktorer i tillegg, men at du overlever er fortsatt mest sannsynlige utfall. Og om man tror at det er fordi han fikk så fantastisk behandling ingen andre kan få så har man implisitt begrenset tro på (offentlig) helsevesen. Som om å få eksperimentell behandling og å bli overbehandlet er et gode i seg selv.
     
    Sist redigert:

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.929
    Antall liker
    19.787
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    3 promille dør av viruset. Så og si ingen, altså. Så har du i tillegg det at tallet er misvisende; de som dør er de med alvorlige sykdommer og risikofaktorer. De fleste merker det knapt, eller blir forkjølet eller får influensa. Enda et argument for at risikogruppene må passe på, mens resten kan leve tilnærmet normalt.
     
    Sist redigert:

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.476
    Antall liker
    35.329
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    3 promille dør av viruset. Så og si ingen, altså.
    Hvor kommer det tallet fra? 3 promille av hvor mange? Nakstad forklarte nylig at hvis man ikke hadde gjort noe som helst for å stoppe viruset ville ca 0,3 % av befolkningen strøket med, dvs ca 16000 personer i Norge. (Nakstads tall, ikke mitt.)
     
    Sist redigert:

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.929
    Antall liker
    19.787
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Og hadde vi hatt bare logiske tiltak, hadde tallet fortsatt vært svært lavt. Ikke gjør deg selv dum, Asbjørn. Du kan langt bedre enn dette.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.476
    Antall liker
    35.329
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Nei, jeg lurer oppriktig på hvor du tar tallet 3 promille fra. Er det ment som en case fatality, 3 promille av alle smittede, eller av befolkningen som helhet?

    1602273693067.png

     
    Sist redigert:
    R

    rr30629

    Gjest
    Kom igjen Asbjørn, du kan da ikke mene at hvisatteomatte tallet 16000 er mer relevant enn faktatallet 275?

    Edit; I stede for å svare så slettet du det heller fra innlegget ditt, ja ja...
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.929
    Antall liker
    19.787
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Det er 3 promille av de smittede, etter hva jeg kan lese ut av det.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.476
    Antall liker
    35.329
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Kom igjen Asbjørn, du kan da ikke mene at hvisatteomatte tallet 16000 er mer relevant enn faktatallet 275?

    Edit; I stede for å svare så slettet du det heller fra innlegget ditt, ja ja...
    Slettet før du svarte, sorry. Var et sidespor ifht hva jeg ville spørre lars_erik om.

    Ja, jeg mener at når man skal bedømme kost/nytte av tiltakene som faktisk har blitt innført må vi se på hvor mange dødsfall (eller helst tap av kvalitetsjusterte leveår) de tiltakene antas å ha forhindret. Det var jo derfor vi innførte tiltakene, så det er et estimat på hva vi har oppnådd ved å gjøre det.

    Derimot er tallet 275 relevant for å bedømme verdien av enda strengere tiltak enn de vi faktisk innførte. Hvor mange fler dødsfall kunne vært unngått om vi strammet til enda mer? Ikke så veldig mange, ser det ut til.
     
    Sist redigert:
    • Liker
    Reaksjoner: Bx

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.929
    Antall liker
    19.787
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Og hvor mange flere dødsfall ville det ha blitt av å stramme til enda mer? Av uoppdaget alvorlige sykdommer og behandling av disse, selvmord, inaktivitet osv. Både på kort og lang sikt. Og hvor mange slike dødsfall ville vi spart med å stramme mindre til enn det som ble gjort?
     

    Stein 99

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.11.2009
    Innlegg
    1.621
    Antall liker
    931
    Irriterende at pressen fokuserer veldig på tragiske utfall av covid-19, så langt en mild infeksjon uten beviselige effekter i ettertid, selv om det er hurtig-publikasjoner
    uten vitenskapelig motstand foreløpig. Mange skremsler artikler her og der. 86 % av de som testes positiv har ingen symptomer i det hele tatt på test tids-punkt.

    Jeg tror fortsatt at Sverige har eksperter og forstår seg på dette som andre land, men var uheldig i starten med stort angrep på eldre og dårlige, og innvandrer-gettoer også. Det er grunnen til mange døde i Sverige, og at de kom i gang med smittevern noen dager for sent, spesielt på eldreinstitusjoner. Noen mener vi har bedre eksperter i Norge enn andre land har, men det tror ikke jeg. Antall døde i Sverige er veldig høyt tall i forhold til hvordan landet har forholdt seg til pandemien.
    Virker mer stabilt og tryggere nå for de utsatte der også.
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.929
    Antall liker
    19.787
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    I feel it in my fingers...
    65 av de.
    Helt på siden av tråden, selvsagt, men må likevel sies;
    Du har i en årrekke vært en av Asylets aller viktigste bidragsytere og tvers igjennom kjernekar. Så det er ingen grunn til å slette nicket (igjen, for det er ikke første gang) selv om du følte du eventuelt trampet over noen grenser. Hadde du aldri slettet nicket, hadde du vært den her i galskapens hjørne med suverent flest innlegg.

    Keep up the good work, fingern 😊
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.874
    Antall liker
    4.314
    Vi har valgt å stå i en stamp å speide etter vaksinen, klart det blir flere smittetilfeller utover høsten før vi får øye på den, er det virkelig noen som har trodd at vi kan «restrikte» oss ned til 0 tilfeller?

    Jeg må nok innrømme at jeg trodde vi kunne restrikte oss til å holde det såpass nede at det ville begrenses til isolerte smittesporbare utbrudd. Det er ikke helt sikkert at jeg tok feil, men alternativet ser mer sannsynlig ut nå.
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.929
    Antall liker
    19.787
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0

    Næh? 🤔
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.476
    Antall liker
    35.329
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Der kan det være på sin plass å nevne at i Sverige varte tilsvarende besøksforbud helt frem til 1 oktober.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.476
    Antall liker
    35.329
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Nei, men på dette punktet har de vært langt strengere i et (mislykket) forsøk på å skjerme de eldste. Det generelle rådet til folk over 70 om å holde seg hjemme likeså. Det har ingen parallell i noe norsk tiltak.
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.856
    Antall liker
    8.843
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Nei, men på dette punktet har de vært langt strengere i et (mislykket) forsøk på å skjerme de eldste. Det generelle rådet til folk over 70 om å holde seg hjemme likeså. Det har ingen parallell i noe norsk tiltak.
    Det er vel fortsatt kun en oppfordring:

    Og den er vel ikke så veldig ulik denne:

    Jeg har hatt min far inn og ut av sykehus/sykehjem de siste 6 mnd - og det er ganske langt fra normalt besøkspraksis her hjemme også.
    Så mens svenskene har hatt et generellt forbud med mulighet for unntak, så har vi ikke hatt et generellt forbud, men mange lokale stenginger.
     
    Sist redigert:

    Dr Dong

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.01.2011
    Innlegg
    14.505
    Antall liker
    14.002
    Sted
    landskapet uten motstand
    Torget vurderinger
    1
    resirkulasjon og filter er det vel på alle nyere fly med en viss størrelse?

    "[The test] was an initiative initiated by TRANSCOM and supported by the Air Force and the test community to determine whether it's safe to fly on commercial airliners," Lyons said Wednesday. "And I have to tell you, their results, as were the results when we looked at this from the COVID patient movement challenge, are very, very encouraging."

    There are some qualifiers, Lyons noted. The conditions that yielded positive results, he said, involved aircraft with HEPA filtration and "a very, very high air exchange rate of every two to five minutes or two to three minutes."
    But under those conditions, he indicated, particle spread rates were even lower than in a conventional indoor setting.

    "In fact, I would tell you that in my observations, and I've flown commercially since the pandemic started, being on a commercial airplane with HEPA filtration is probably one of the safest places that you can be," Lyons said. "And those test reports will be out very, very soon."

    According to a September Defense Department test, TRANSCOM undertook this research in order to determine the safety of DoD-contracted Patriot Express, or commercial charter flights, used to transport military family members and others on official duty. The tests were conducted on a 767 and 777, officials said, because those are the aircraft most typically used for these flights.

     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn