Medisin og helse Corona

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Asbjørn

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    12.529
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Rent juridisk spørs det vel hva de eventuelt har brutt. En lov? En anbefaling fra FHI? Generelle retningslinjer?
    Karantenekravene i covid-forskriften paragraf 5, forskriftens paragraf 10b om kystcruise og tilhørende retningslinjer fra Helsedirektoratet, og dermed brudd på smittevernloven ved å bryte instrukser fra Helsedirektoratet, og i tillegg straffelovens paragraf 237-238 om spredning av smitte. Samme paragraf som hvis man påfører noen HIV med vilje. Det er mer enn nok der til å sende noen i fengsel i flere år hvis man ønsker å statuere et eksempel.

Og, som AndersR påpeker, regelen om "ikke vær dust".

Edit: Det er skrevet inn noen setninger her og der i forskriften som ser ut som en Lex Hurtigruten, trådte i kraft 31 juli:
    §5: Personer som ankommer Norge, skal oppholde seg i karantene i 10 døgn etter ankomst til Norge med mindre karanteneplikt er unntatt etter § 5a, § 6, § 6a eller § 7.

§6b: Karanteneplikten etter § 5 gjelder ikke for mannskap som skal mønstre av fra skip som tilbyr kystcruise etter § 10a eller § 10b, mens de er under reise for å foreta mannskapsbytte og i tiden de er i arbeid i forbindelse med gjennomføringen av mannskapsbyttet. Mannskap som skal mønstre på skip som tilbyr kystcruise etter § 10a eller § 10b, må ha gjennomført karantene etter § 5 første ledd, med mindre de omfattes av unntakene fra karanteneplikten.

Mannskap på skip som tilbyr kystcruise etter § 10a eller § 10b, er unntatt fra karanteneplikten etter § 5 dersom de umiddelbart før ombordstigning har oppholdt seg i minst 10 sammenhengende døgn i et område som ikke er omfattet av karanteneplikt etter tabellen i vedlegg A.

Mannskap på skip som tilbyr kystcruise etter § 10a eller § 10b, er unntatt fra karanteneplikten etter § 5 dersom de kom om bord på skipet før 31. juli 2020 og har oppholdt seg om bord i minst 10 døgn.

§10b: Virksomheter som tilbyr kystcruise innenfor Norges territorialgrense, skal før oppstart fremlegge for Helsedirektoratet en plan som beskriver hvordan virksomheten skal sikre ivaretagelse av smittevernkrav som fremgår av gjeldende lov- og forskriftsverk, nasjonale veiledere og veileder for kystcruise langs norskekysten. Med virksomhet etter første punktum menes eier av fartøy som skal benyttes i kystcruise langs norskekysten.

Helsedirektoratet kan godkjenne oppstart av kystcruise dersom virksomhetens plan som nevnt i første ledd på en god nok måte beskriver hvordan virksomheten kan ivareta smittevernkravene.

For å hindre eller begrense spredning av SARS CoV-2, og for å sikre opprettholdelse av forsvarlig helseberedskap, kan Helsedirektoratet forby at det i tilknytning til kystcruiset gjennomføres aktiviteter på eller i tilknytning til fartøyet som ikke kan gjennomføres på en smittevernfaglig forsvarlig måte. Helsedirektoratet kan også sette begrensninger for utnyttelse av fartøyets maksimale passasjerkapasitet. Fartøyets mannskap og passasjerer kan kun gå i land i Norge dersom mannskapet og passasjerene utelukkende består av personer som ved ombordstigningen ikke er omfattet av karanteneplikten etter § 5. Mannskap som nevnt i § 6b kan likevel gå i land i forbindelse med mannskapsbytte.

Ikke rart at Høie er forbannet når dette skjer få dager etter at han har latt seg overtale til å ta inn disse endringene i forskriften.

Sist redigert:

Terje-A

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.05.2013
    Antall liker
    4.538
    Sted
    Værlesanden
    Torget vurderinger
    15
    Håndsprit og en annen måte å hilse på ser ut til å bli den nye normalen.
    Personlig liker jeg denne godt;
    introthai1.jpg

Interessante nyheter hos The Guardian i dag.

Bl.a.
    There may never be a "silver bullet" for Covid-19 says WHO
    There might never be a “silver bullet” for Covid-19 in the form of a perfect vaccine, and the road to normality could be long, the World Health Organization has said.
    ------
    Covid-19 survivors suffer higher rates of mental ill-health, study claims
    Researchers in Italy have found that Covid-19 survivors suffer higher rates of psychiatric disorders including post-traumatic stress disorder, anxiety, insomnia and depression, according to Reuters.

65finger

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.10.2015
    Antall liker
    1.690
    Torget vurderinger
    0
    hei jeg heter .... funker også bra

Vebbis

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    13.03.2008
    Antall liker
    272
    Torget vurderinger
    1
    I sommer har jeg vært en tur på tusenfryd og er i dyreparken nå. Generelt er folk flest flinke og begge parkene har gjort tiltak. Færre folk i parkene, godt markert hvor man skal stå for å holde avstand og køen går bare i annenhver rad når det er sånne sikk-sakk køer.

Men det er jo selvsagt noen som må prates til og noen som gir f. Var et leserinnlegg om det i en avis for noen dager siden hvor vedkommende som skrev var irritert over voksne som ikke klarer å innrette seg etter enkle regler i køer blant annet.

Jeg leste litt i kommentarfeltet og det var veldig mange som kommenterte "hold deg hjemme hvis du er så nøye på det". Synes det er en ganske rævva og egoistisk utvikling. At folk skal få lov å oppføre seg akkurat som de vil og har man et problem med det så hold deg hjemme. Ligner litt på en video jeg så av ei dame som hørte på høy musikk på T-banen et eller annet sted i USA. De fleste mente at det må hu få lov til og de som ikke liker det får drite i å ta T-banen. Jeg tenkte at hvis jeg vil høre på musikk så tar jeg på meg headset. Jeg hører ikke på det høyt og plager alle andre. Og jeg synes det virker som de holdningene er på full vei inn i Norge og. Og det liker jeg veldig dårlig.

Hardingfele

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Antall liker
    8.644
    Torget vurderinger
    1
    Tørr kommentar. Måtte dele. Blir nok deres Hurtigruteskandale.

Skjermbilde 2020-08-03 kl. 20.13.43.png

Asbjørn

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    12.529
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Hurtigruten kan meget vel gå konk på dette:
    Hurtigruten kom inn i 2020 på full fart fremover, lånefinansiert til ripa og med en minimal egenkapitalandel på 4,5 prosent. Det ville nok gått bra med den omsetnings- og resultatveksten Hurtigruten hadde i 1. kvartal, inntil det i slutten av mars var full stopp på alle motorene.

Ved utgangen av 1. kvartal hadde egenkapitalandelen alt krympet til forsvinnende lille 1,1 prosent for Hurtigruten-konsernet. Den er trolig negativ nå.

[...]

Hurtigruten kvalifiserte i vår ikke til å få lån fra nyopprettede Statens obligasjonsfond. Men i juni fikk Hurtigrutens morselskap lånt litt over 1 milliard kroner av et internasjonalt banksyndikat til skyhøye 11 prosent rente.

Robot

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.11.2018
    Antall liker
    501
    Sted
    Mostaul
    Ikke bare negativt at dette dukker opp, tror vi trenger en påminnelse om at dette ikke er ferdig og slike saker får folk til å tenke litt og forhåpentligvis skjerpe seg litt igjen. Den 1 meteren er rimelig flytende for tiden.

OMF

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Antall liker
    2.633
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    10
    Tørr kommentar. Måtte dele. Blir nok deres Hurtigruteskandale.
    "Hurtigruta" er jo bare et problem om man har en "slå ned" strategi hvor alle caser skal smittespores og isoleres.

I land hvor man har omfattende smitte og bekreftede tilfeller bare utgjør en liten brøkdel av faktiske smittede - så har ikke smittesporing noen effekt. Da må man se på tiltak for hele befolkningen for å få R ned.

Terje-A

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.05.2013
    Antall liker
    4.538
    Sted
    Værlesanden
    Torget vurderinger
    15
    "Hurtigruta" er jo bare et problem om man har en "slå ned" strategi hvor alle caser skal smittespores og isoleres.

I land hvor man har omfattende smitte og bekreftede tilfeller bare utgjør en liten brøkdel av faktiske smittede - så har ikke smittesporing noen effekt. Da må man se på tiltak for hele befolkningen for å få R ned.
    Synes du ikke myndighetene reagerer riktig?

OMF

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Antall liker
    2.633
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    10
    Synes du ikke myndighetene reagerer riktig?
    Jeg følger ikke så nøye med på hva som skjer i USA.

Men jeg tenker nok globalt at man skal ha dype lommer, et veldig godt velferdssystem og et ryddig styresett om ikke de negative sidene ved nedstenging skal bli større enn en brems strategi.

Terje-A

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.05.2013
    Antall liker
    4.538
    Sted
    Værlesanden
    Torget vurderinger
    15
    Jeg følger ikke så nøye med på hva som skjer i USA.

Men jeg tenker nok globalt at man skal ha dype lommer, et veldig godt velferdssystem og et ryddig styresett om ikke de negative sidene ved nedstenging skal bli større enn en brems strategi.
    Hva har USA med dette å gjøre? Jeg spør om du synes at norske myndigheter reagerer riktig eller ikke

Terje-A

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.05.2013
    Antall liker
    4.538
    Sted
    Værlesanden
    Torget vurderinger
    15
    Det innlegget du kommenterte handlet jo om USA:
    Jeg kommenterte ditt innlegg hvor du nevner Hurtigruten, og jeg nysgjerrig på hva du synes om norske myndigheters reaksjon på det som har skjedd og skjer.....

Sist redigert:

weld77

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    4.426
    Når eneste tanken som teller er Covid-19 går det ikke spesielt bra med mer trivielle saker som tuberkulose, malaria og HIV i de landene hvor slike sykdommer er utbredt.

• Liker
    Reaksjoner: OMF

OMF

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Antall liker
    2.633
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    10
    Jeg kommenterte ditt innlegg hvor du nevner Hurtigruten, og jeg nysgjerrig på hva du synes om norske myndigheters reaksjon på det som har skjedd og skjer.....
    Jeg synes vi overreagerte når vi stengte ned (Ikke skoler, barnehager, idretten ++)
    Jeg synes vi åpnet opp for sent igjen.
    Jeg synes man har kommunisert på en måte, som gjør at en eventuell bølge nummer 2 blir værre mentalt for befolkningen.

At hurtigruta så til de grader har dummet seg ut synes jeg er mildt sagt overraskende. Dette må jo være en situasjon de har planlagt for også rote det til så til de grader.

Hvordan Regjeringen håndterer dette synes jeg vel egentlig ikke er så veldig interessant. Her har man 100% smittesporing og de smittede utgjør vel ca 1/5 av siste ukes smittede.

Ellers er smitten økende, og jeg håper vi ikke blir som en frosk i en kjele med vann som kokes.

Sist redigert:

Ingeniøren

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.11.2007
    Antall liker
    734
    Sted
    Tranby
    Torget vurderinger
    7
    Kjører du ulovlig i kollektiv feltet koster det deg 6-8000 kr i bot. Da kan de ikke være slik at om man håndterer dette på en måte som utsetter mange for en tildels dødelig sykdom og i etterkant kan gå fri ved å legge seg flat, som noe noen prøver.

Flere alvorlige brudd i det siste og på tide politiet tar grep og statuerer eksempler - ting er i ferd med å gli ut.

Snakket med en nabo, som hadde vært i røde Sverige, og som sier at han skal på hytta først og så i karantene. Ok, sa jeg, skal du ikke i karantene først, men nei han påsto det var greit å reise på hytta først og hadde forhørt seg. Prøvde å lese meg opp på reglene for karantene og de var mildest talt sprikende ??

Sist redigert:

weld77

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    4.426
    Det ville være dypt ironisk om en bedrift i reiselivsbransjen er skyld i at det store land utlandet fraråder reiser til Norge i alle fall.

erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    3.160
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Mannlige muslimer får vel fri adgang til jomfruer inn i evigheten om de dør for saken? Hva som er greia for kvinnelige muslimer er jeg litt mer usikker på. Men å redde et muslimsk flyselskap fra konkurs må vel gjelde som å dø for saken?

Robot

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.11.2018
    Antall liker
    501
    Sted
    Mostaul
    Kanskje de kan gå inn som sponsor for Norske begravelsesbyråer også? De har jo så lite å gjøre at de kanskje må permittere.

erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    3.160
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    I Australia har politiet begynt å banke på dørene til folk som er satt i karantene for å sjekke om de er hjemme. Resultatene har vært såvidt dårlige at de nå er gitt myndighet til å utstede bøter på ca 30.000 kr til de som blir tatt på fersken.

OMF

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Antall liker
    2.633
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    10
    I Australia har politiet begynt å banke på dørene til folk som er satt i karantene for å sjekke om de er hjemme. Resultatene har vært såvidt dårlige at de nå er gitt myndighet til å utstede bøter på ca 30.000 kr til de som blir tatt på fersken.
    Hvis man får en slik utvikling - hvis du skulle føle deg litt småsyk med luftveisplager - vil du:
    a) tenke ja det er kanskje Corona. Jeg holder meg litt hjemme og ser hvordan dette funker. Skal ivertfall ikke si noe til noen om at jeg er litt uggen.
    b) Be om å bli Coronatestet - hvis du får positiv test blir du ilagt karantene. Så blir det testing av alle andre i familien - og de får karantene. Og med litt forsinkelse mellom familimedlemmene så ender du opp med at hele familien får 3-5 uker i streng karantene.

Man kan gjerne si vi tester mye i Norge. Vi tester vel ca 4000 om dagen. La oss for enkelthets skyld si at halvparten av dette er ifm med smittesporing og helsepersonell. Da står vi igjen med kanskje 2000 "tilfeldige" tester hver dag (Altså 1 av 2500 i befolkningen). Jeg vil tro tallet er enda mindre.

Jeg er ikke så veldig bekymret for at vi skal få så stor smittespredning fra slike caser som feks Hurtigruta.
    Men - se feks den bryllupsfesten - om dette hadde vært en selskap med stort sett yngre/friske mennesker - så er det faktisk ikke sikkert at noen hadde oppsøkt lege (Blitt testet) og det skal ikke så veldig mange slike caser til før vi får utbredt smitte i samfunnet - og da hjelper ikke smittesporing lengre. Slik jeg har tolket FHI så har de hatt veldig god kontroll på smitten i Norge - altså at det er veldig få smittet i tillegg til de som blir registrert.

Sverige hadde forøvrig færre nye smittede enn Norge i går.

• Liker
    Reaksjoner: MML

hogen

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    05.12.2003
    Antall liker
    79
    Torget vurderinger
    1
    Jeg synes vi overreagerte når vi stengte ned (Ikke skoler, barnehager, idretten ++)
    Jeg synes vi åpnet opp for sent igjen.
    Jeg synes man har kommunisert på en måte, som gjør at en eventuell bølge nummer 2 blir værre mentalt for befolkningen.

At hurtigruta så til de grader har dummet seg ut synes jeg er mildt sagt overraskende. Dette må jo være en situasjon de har planlagt for også rote det til så til de grader.

Hvordan Regjeringen håndterer dette synes jeg vel egentlig ikke er så veldig interessant. Her har man 100% smittesporing og de smittede utgjør vel ca 1/5 av siste ukes smittede.

Ellers er smitten økende, og jeg håper vi ikke blir som en frosk i en kjele med vann som kokes.
    Enig.

Jeg har forøvrig nettopp vært på Hurtigruta, og synes de har veldig gode rutiner der.

Asbjørn

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    12.529
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Hadde de? De tallene jeg ser er 590 for Sverige i går og 66 for Norge, mens Danmark hadde 207. Det er unektelig en økning fra i sommer, men 590 er vel fortsatt mer enn 66? Med litt glatting for å redusere svenskenes vanlige mandagstopp ser det slik ut:

1596532436574.png

ernie70

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    18.02.2007
    Antall liker
    13
    Torget vurderinger
    1
    Kanskje de kan gå inn som sponsor for Norske begravelsesbyråer også? De har jo så lite å gjøre at de kanskje må permittere.
    Obed i Sandnes har faktisk søkt om corona støtte.

weld77

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    4.426
    Hadde de?
    Vis vedlegget 653825
    Vet ikke hvor VG får de svenske tallene sine fra, men på nettsidene til svenske Folkhälsemyndigheten hadde de 34 tilfeller i går og 37 dagen før det. Tror imidlertid det er en del lag på de nyeste tallene og de økes etter hvert som nye prøver kommer inn - de, som Norge, rapporterer vel tallene etter dato prøven faktisk ble tatt og ikke når den dukker opp, så de offisielle svenske tallene for i går og i forigårs blir sikkert høyere etter hvert.

Det høyere tallet til VG er muligens totalt nye innrapporterte i går, men som da stammer for flere dager bak i tid når det gjelder faktisk prøvedato.

Asbjørn

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    12.529
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Sannsynligvis. Jeg vet heller ikke hvor VG tar tallene fra, men Sverige har tydeligvis et større etterslep i rapporteringen enn Norge. Glattet over 7 dager ser det slik ut:

1596533280993.png

Kanskje litt bekymringsfullt at den positive trenden i Sverige fra juli nå ser ut til å være brutt etter at folk begynner å komme tilbake på jobb. I beste fall flatt den siste uken.

Sist redigert:

Polka

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.07.2003
    Antall liker
    1.610
    Torget vurderinger
    95
    499 nye er registrert 03.08. på c19.se. Ser det spriker voldsomt på forskjellige statistikker. De 5 foregående dagene hadde de rundt 300 tilfeller daglig. Så de har fortsatt mye mer smitte enn oss.

weld77

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    4.426
    Kanskje litt bekymringsfullt at den positive trenden i Sverige fra slutten av juli nå ser ut til å være brutt etter at folk begynner å komme tilbake på jobb. I beste fall flatt den siste uken.
    Tegnell sa at det er først og fremst i aldersgruppen 20-29 år de ser en liten økning rundtomkring i Sverige. Han sa at når tallene er såpass lave som nå må man se utviklingen over noe lengre tid før man sier veldig mye om den.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn