Medisin og helse Corona

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Cobra2

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.02.2003
    Innlegg
    4.980
    Antall liker
    1.055
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    75
    Alternativt, kan en samle litt informasjon fra forskjellige kilder. Som fex denne "youtube-bloggeren" :
     

    Disqutabel

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Innlegg
    10.522
    Antall liker
    10.054
    Det finnes visse situasjoner der selv gudene må gi opp. Selv lurer jeg på hvem som fant opp spanskesyken.
     

    Disqutabel

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Innlegg
    10.522
    Antall liker
    10.054
    Han ser jo ut til å være en kar som virkelig klarer å tenke sjøl.

    Ellers takk.
    Sett noen minutter av det, problemet her er at han fyller opp med en rekke logiske brister som avsluttes med noe han mener er sannheten. Antivitenskapelig propaganda, slik jeg ser det.
     

    Disqutabel

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Innlegg
    10.522
    Antall liker
    10.054
    Jeg har mine tanker, og anbefaler også andre å bruke de små grå...
    Fasit vil ingen finne / innrømme, men det finnes forklaringer som er mer sannsynlige enn andre.

    Og selv om noen dyr ble omsatt på våt-markedet, var det mest VÅT-MARKED (fisk/hai/skalldyr/..), derav navnet- Har sett flere videoer av innholdet fra et år eller 3 før plandemien. Både turist & insider videoer. Så ingen flaggermus-fisker....

    På samme måte som det er helt trivielt å ha flere 10-talls? tonn sprengstoff i en liten seilbåt. Og å dykke 80m + arbeide på dybden, kan enhvær amatør prøve...
    Dersom du synes at den vitenskapelige forklaringen på muteringen av Corona-viruset var idiotisk, burde du prøve å gå din egen forklaring rett over her, litt nøyere etter i sømmene. Finnes en del å ta tak i der også, for å si det sånn.

    (tror du i fullt alvor at du behøver flere titalls tonn sprengstoff for å sprenge en rørledning?? og ser du for deg at sprengningene var utført av amatører??)
     
    Sist redigert:

    Dr_BASS

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Innlegg
    4.498
    Antall liker
    1.787
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    Alle vet jo at sjøkriger vinnes av seilbåter så at en gjeng amatører i en vg jolle klarer å sprenge 3 rørledninger, midt i en spent internasjonal situasjon uten at noen oppdager det, er ikke bare sannsynlig men den eneste forklaringen.

    Akkurat det samme som at man får covid av å spise flaggermus, barnelærdom
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.561
    Antall liker
    13.022
    Det mest fascinerende med denne tråden er at det ikke er noen som faktisk vil innrømme at de fullstendig mistet hodet,fikk panikk og mistet evnen til å gjennomføre selv de enkleste regnestykker eller logiske resonnementer. I lang tid var det kriserapporter fra nabolandet og intet tiltak var for strengt og man var eldremoder og generelt fæl om man påpekte at ting gikk helt ut av proporsjoner. Vi fikk dagelige dødstall som om de noensinne var dramatsike, metaforer med maskingæverild og sammenliginger med verdenskriger og mye annet. Men når folk faktisk begynte å dø av covid i Norge etter at restriksjoner ble løftet gå ga absolutt alle fullstendig faen og kunne knapt brydd seg mindre om det.

    Dette er altså de samme folkene som hadde klart å innbille seg selv og prøvde å innbille andre at drees omsorg for nasjonens gamle og skrale var endeløs og intent offer var for stort. Dette var selvagt pølsevev fra ende til annen og det ser man rimelig klart på alt som skjedde etterpå. All gav faktisk faen og det er ikke mulig å prøve å argumentere seg bort fra med jammen atte dersom atte. Hvordan og hvorfor noen klarte å innbille seg selv at man faktisk noensinne brydde seg er svært fascinerende. Man kan selvsagt aldri innrømme at det var grunnet VG og Blabladets krigstyper daglig for så enkel kan man ikke være.

    Jeg har aldri sett en slik kollektiv kollaps i evnen til å tenke og håper at jeg aldri ser den igjen. Det var et trist skue.
     
    Sist redigert:

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.277
    Antall liker
    34.811
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Det mest fascinerende med denne tråden er at det ikke er noen som faktisk vil innrømme at de fullstendig mistet hodet,fikk panikk og mistet evnen til å gjennomføre selv de enkleste regnestykker eller logiske resonnementer. I lang tid var det kriserapporter fra nabolandet og intet tiltak var for strengt og man var eldremoder og generelt fæl om man påpekte at ting gikk helt ut av proporsjoner. Vi fikk dagelige dødstall som om de noensinne var dramatsike, metaforer med maskingæverild og sammenliginger med verdenskriger og mye annet. Men når folk faktisk begynte å dø av covid i Norge etter at restriksjoner ble løftet gå ga absolutt alle fullstendig faen og kunne knapt brydd seg mindre om det.
    Det kan jo tildels skyldes at man ikke helt kjenner seg igjen i din beskrivelse her. Vi diskuterte bl.a. lovligheten av både hytteforbud, søringforbud og karantenehotell i tråden. Vet ikke helt hvem som skulle ment at «intet tiltak var for strengt». Mye av irritasjonen over Sveriges håndtering var også basert på måten de opphøyde politisk handlingslammelse til en dyd mens Tegnell ble sendt ut for å fronte det hele. På den ene siden insisterte svenskene på å gå sin egen vei, noe som førte til unødvendig brudd i nordisk samarbeid og til reiserestriksjoner mellom landene, på den andre siden fulgte de stort sett etter med en uke eller to forsinkelse. De forsøkte å «beskytte de eldste», men det fungerte heller dårlig. Tidsforsinkelsen i de svenske «rådene» gjorde at det lakk som en sil selv om lovlydige svensker uansett ble sittende alene hjemme. Jeg mener fortsatt at Sveriges håndtering av pandemien viste de samme svakhetene i det svenske samfunnet og politiske apparatet som vi har sett også i andre sammenhenger. Det er en kombinasjon av handlingslammelse og maktarroganse som ikke er spesielt heldig, og som kan reta gallsten på en deltidssvensk.
     

    Disqutabel

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Innlegg
    10.522
    Antall liker
    10.054
    Jeg har aldri sett en slik kollektiv kollaps i evnen til å tenke og håper at jeg aldri ser den igjen. Det var et trist skue.
    Med enkelte unntak, var responsen verdensomspennende, og resultat av uvisshet og anbefalinger fra WHO som hadde erklært utbruddet for en internasjonal krisesituasjon. De trakk paralleller til Ebola og H1N1 (Svineinfluensa), og anbefalte de samme metoder for å slå ned utbruddet. Innledningsvis i pandemien var dødsrate og skaderate ukjente størrelser, så det er ikke å undres over at myndigheter verden over benyttet kraftige verktøy. Nå, som fasit foreligger, er det lett å se og lett å si at vi overreagerte.
    Som tidligere nevnt har jeg vært meget kritisk overfor en del juridiske valg som ble foretatt (og det har jeg faktisk vært fra dag 1), men jeg har samtidig stor forståelse for den respons som ble valgt i en meget usikker situasjon. Man kan jo tenke seg hvordan det ville artet seg om det var motsatt, altså en svært dødelig og ressurskrevende pandemi, der mynidghetenes respons var for lite for sent. Det ville i praksis betydd slutten på verden slik vi kjenner den.

     

    Jim I Hendriksen

    Krisestab konsulent
    Ble medlem
    06.04.2019
    Innlegg
    6.163
    Antall liker
    8.923
    Jeg savner egentlig litt den tiden da tårevåte ordførere med blomster i hånda stod helt fremst i avisen etter at de hadde mottatt beskjeden om at det var èn som var gått bort på aldersheimen, samtidig som de hadde et stort håp om at det for guds skyld ikke var ebola og slutten på verden slik vi kjenner den.
     

    Disqutabel

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Innlegg
    10.522
    Antall liker
    10.054
    Jeg savner egentlig litt den tiden da tårevåte ordførere med blomster i hånda stod helt fremst i avisen etter at de hadde mottatt beskjeden om at det var èn som var gått bort på aldersheimen, samtidig som de hadde et stort håp om at det for guds skyld ikke var ebola og slutten på verden slik vi kjenner den.
    I retrospekt er det mye som ser rart ut. Men sånn er det alltid når man har fått fasit utdelt, da undrer man seg ofte over hvorfor man ikke "bare gjorde sånn med det samme".
     
    • Liker
    Reaksjoner: MML

    Disqutabel

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Innlegg
    10.522
    Antall liker
    10.054
    Ellers anbefales en skumlesning av de første 20 - 30 sidene i denne tråden; artig å se hvordan ståsteder utvikles i løpet av de første ukene i pandemien.

    Asbjørn, weld77 m.fl. har vært saklige og mildt kritiske hele veien, mens andre valgte å sitte med alle svar eller bygge seg en konspirasjon fra omtrent første dag. Og noen brukte en hver anledning til å fortelle hvor dumme Erna og Bent var, samt rakke ned på udugeligheten i FHI og det generelle helsevesen.
     

    Jim I Hendriksen

    Krisestab konsulent
    Ble medlem
    06.04.2019
    Innlegg
    6.163
    Antall liker
    8.923
    I retrospekt er det mye som ser rart ut. Men sånn er det alltid når man har fått fasit utdelt, da undrer man seg ofte over hvorfor man ikke "bare gjorde sånn med det samme".
    Joa, men hvorfor reagerer vi ulikt på at folk stryker med etter fasiten? Det burde jo være akkurat det samme.
     

    Disqutabel

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Innlegg
    10.522
    Antall liker
    10.054
    Joa, men hvorfor reagerer vi ulikt på at folk stryker med etter fasiten? Det burde jo være akkurat det samme.
    Det er en lengre, filosofisk situasjon, og i det minste delvis pressedrevet. Tidlig i pandemien døde som kjent to ungdommer av influensa, det ble omtalt i mindre typer, og stort sett forbigått i stillhet. Men når den første urgamle person som allerede svevde i dødens forgård, gikk med av Covid19, da kom krigstypene frem.
    Se på et litt parallelt scenario; i pressen betyr norske liv mer enn svenske og britiske, mens britiske og amerikanske liv betyr mer enn belgiske og spanske. Det er en slags rangering på dette med menneskeliv, og det er litt vanskelig å få helt grep om hva som driver det, folk som dør i flyulykker får mer omtale enn folk som dør i bilulykker, eller sagt på en annen måte, når mange dør samtidig, er det viktigere enn om kun en eller to stryker med. Ender dine dager i et snøras er det større enn om du dør i en hjemmeulykke. Har du vært på TV betyr du mer enn om du bare har vært på radio, og sånn kan en holde på. Det er ikke nødvendigvis logisk, men det er sånn vi er. Nyhetenes interesse, du vet. Så venner vi oss til det aller, aller meste, og venter på neste, spennende katastrofe. Og den kommer, like sikkert som vinterstormene langs kysten.
     

    Disqutabel

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Innlegg
    10.522
    Antall liker
    10.054
    10 kroner på at du i ditt indre håper at ebolaen kjem, da kan du si hva sa jeg. :)
    Da har du misforstått meg kapitalt. Det eneste jeg har advokert for, er at føre var-prinsippet er bedre enn etter snar-prinsippet.
    I denne konkrete saken har jeg hele tiden hevdet at usikkerheten forbundet med et hittil ukjent virus, gjør at det kan være lurt å overreagere innledningsvis, fremfor å sette sin lit til generell flaks. Etterpå vil det uansett kunne være for sent.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.277
    Antall liker
    34.811
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Joa, men hvorfor reagerer vi ulikt på at folk stryker med etter fasiten? Det burde jo være akkurat det samme.
    Rent teoretisk burde det være to faktorer:
    - Genetisk likhet. Vi er hardkodet til å videreføre våre gener. Som noen skrev: «jeg er villig til å ofre mitt eget liv for to brødre eller fire søskenbarn.» Dødsfall som oppleves genetisk «nærmere» vil påvirke oss mer enn de som oppleves «fjernere».
    - Livskvalitetsjusterte gjenværende leveår. Det er bred enighet om at prioriteringen av medisinsk ressursbruk skal gjenspeile forventningen om dette. Det ser også ut til å gjenspeile allmenne oppfatninger. Vi synes det er mer tragisk når en ungdom med «hele livet foran seg» omkommer enn når 102-åringen på gamlehjemmet sovner inn «mett av dage».

    I tillegg ser det ut til å være en litt irrasjonell faktor om frykt for det ukjente og usynlige, det engelskmennene kaller «dread», spesielt når vi føler at det er utenfor vår kontroll. Vi synes radioaktiv stråling er fryktelig skummelt, men er langt mindre livredde for å begi oss ut i trafikken i bil eller på sykkel. Rasjonell sannsynlighetsregning er det ikke. Et helt nytt virus med ukjent dødelighetsprofil og ukjente langtidseffekter scorer ganske høyt på den skalaen. Et par år senere vet vi mye mer, kan velge å vaksineres, kan velge å gå med munnbind og sprite hendene til stadighet eller ikke, og det hele har blitt til «the devil you know».

    Man kan mene at det ikke burde være slik, ut fra etiske vurderinger av likeverd og rasjonelle statistikker, men mye tyder på at det er slik.
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.843
    Antall liker
    19.662
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Det finnes vel knapt noen unnskyldning for at helsetopper og politikere lot rasjonalitet kastes overbord òg i stedet lot irrasjonell frykt styre. Daglig ble vi foret med svada og frykt fra disse, gjennom direktesendte pressekonferanser. Absolutt ingen unnskyldning finnes for slikt, særlig ikke med tanke på de høyst forutsigbare følger det medførte.
     

    Jim I Hendriksen

    Krisestab konsulent
    Ble medlem
    06.04.2019
    Innlegg
    6.163
    Antall liker
    8.923
    Ellers anbefales en skumlesning av de første 20 - 30 sidene i denne tråden; artig å se hvordan ståsteder utvikles i løpet av de første ukene i pandemien.

    Asbjørn, weld77 m.fl. har vært saklige og mildt kritiske hele veien, mens andre valgte å sitte med alle svar eller bygge seg en konspirasjon fra omtrent første dag. Og noen brukte en hver anledning til å fortelle hvor dumme Erna og Bent var, samt rakke ned på udugeligheten i FHI og det generelle helsevesen.
    Hvis det er èn tråd her på forumet jeg ikke skal lese en gang til så er det denne. Men har jo fortsatt litt hukommelse igjen så man husker jo litt. Høydepunktet, eller lavpunktet om du vil, var nok da noen ønsket at mannen med ljåen skulle ringe på døra til de som ikke ville vaksinere seg.
     

    Disqutabel

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Innlegg
    10.522
    Antall liker
    10.054
    Hvis det er èn tråd her på forumet jeg ikke skal lese en gang til så er det denne. Men har jo fortsatt litt hukommelse igjen så man husker jo litt. Høydepunktet, eller lavpunktet om du vil, var nok da noen ønsket at mannen med ljåen skulle ringe på døra til de som ikke ville vaksinere seg.
    Tror jeg ville kalle noe sånt for bunnpunktet, ja.
    Det fremkom enkelte ting fra sjelenes bakgater en stund, der.
     

    Stein 99

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.11.2009
    Innlegg
    1.596
    Antall liker
    910
    De fleste er vel lei av corona nå.
    Nå er det fokusert på long covid og flere forskere er påskrudd også i Norge, (viser til bilde under.) Ingen objektive symptomer igjen.
    Korrelasjon er grei men kausalitet vil de slite med tror jeg. De ønsker mer penger til økt innsats for å finne årsak til disse symptomene og så god behandling for å bedre tilstanden for de som er rammet.
    Lignende undersøkelser er foretatt i Israel men de fant ingen forskjell i forekomst mellom de som hadde gjennomgått covid og de som ikke hadde vært smittet.
    Komplisert forskning dette med mange faktorer, og jeg tror ikke det kommer noe stort fremskritt ut av det.
    Skjermbilde 2023-04-05 kl. 19.18.50.png
     
    • Liker
    Reaksjoner: OMF

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.843
    Antall liker
    19.662
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    ^ Ja, meningsløsheten i strategien som ble fulgt, viser seg stadig mer.

     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.561
    Antall liker
    13.022

    og svaret fra Nakstad

     
    • Wow
    Reaksjoner: SAL

    Jim I Hendriksen

    Krisestab konsulent
    Ble medlem
    06.04.2019
    Innlegg
    6.163
    Antall liker
    8.923
    Hukommelsen er ikke hva den var men mener likevel å huske at noen her i tråden antydet at noe slikt ville komme, det blåste godt rundt dem.
     
    Sist redigert:

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.843
    Antall liker
    19.662
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0

    Og Nakstad har fortsatt frekkhetens nådegave, i sitt tilsvar. Denne parodien av en assisterende helsedirektør styrte i realiteten landet i to år. Det høyst forventede har inntruffet, på dette området også, fordi fagfolk opptrådte som hysteriets apostler.
     

    Jim I Hendriksen

    Krisestab konsulent
    Ble medlem
    06.04.2019
    Innlegg
    6.163
    Antall liker
    8.923

    og svaret fra Nakstad


    I tillegg så kommer dette, lurer på om det er en sammenheng, svaret avhenger nok litt av hvem man spør.



    Stor økning
    • I fjor ble det meldt inn 2396 tilfeller av vold eller trusler i skolen i Stavanger. Dette er en økning på nesten 80 prosent fra året før (se tabell).
    • Ni av ti av voldstilfellene skjer i barneskolen, både i skoletiden og i SFO-tiden.
    • 20 prosent av voldstilfellene i fjor, altså nesten 500, havnet i kategorien «høy alvorlighetsgrad». Dette omfatter blant annet kvelertak, biting, kloring, slag, spark, dytting og drapstrusler.
    • Flere elever og ansatte blir utsatt for gjentagende trusler og trakassering.
    • I flere tilfeller har skoleansatte eller medelever blitt skadet, og har blant annet fått sår, bitemerker og blåmerker.
     
    Sist redigert:

    tjua

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.08.2012
    Innlegg
    2.204
    Antall liker
    1.679
    Sted
    Bergen

    Og Nakstad har fortsatt frekkhetens nådegave, i sitt tilsvar. Denne parodien av en assisterende helsedirektør styrte i realiteten landet i to år. Det høyst forventede har inntruffet, på dette området også, fordi fagfolk opptrådte som hysteriets apostler.
    Den allvitende @lars_erik med alle svar på universet må bli helsedirektør umiddelbart. Jeg forventer at en person med slik kunnskap og ydmykhet trår til og tjener landet til folkets beste.
    Alternativt tenker jeg direktør for Folkehelseinstituttet når den sikkert like parodiske og forvirrete Camilla Stoltenberg går av kan være et annet startpunkt. Endelig skal den endelige løsningen på vårt lands helseproblemer bli løst - heia heia
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn