Medisin og helse Corona

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • 4-string

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2011
    Innlegg
    5.405
    Antall liker
    9.635
    Sted
    Interiore Simplicitate
    Med til historien hører vel at svenskene ved Tegnell satset alle kort på flokkimmunitet, de så for seg dette allerede i mai 2020.

    Utfallet er nok ikke bare et resultat av dyktighet, men minst like mye tilfeldigheter.

     

    Disqutabel

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Innlegg
    10.572
    Antall liker
    10.118
    Nå har vi tall som faktisk viser det all fornuft tilsa. Da er det ikke lengre noe jeg 'mener' , derimot noe jeg vet.
    Nå må du gi deg. Bare fordi det uunngåelige skjedde (altså at deødeligheten utjevnet seg), så er det fullstendig på viddene å påstå at det var en enkelt modell som var rett, og alt annet var feil.
    Det er mange spørsmål å stille omkring det som foregikk i både Norge og Sverige, det var positive og negative løsninger begge steder. Det har aldri eksistert noen gode grunner for å demonisere Tegnell, ei heller de norske helsemyndigheter. Jeg har mange tunge spørsmål om en del jus i den norske modellen, likeledes "genialiteten" i å stenge ned skolene, det tror jeg var et stort feilgrep.
     

    Dr_BASS

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Innlegg
    4.574
    Antall liker
    1.841
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    For meg så viser dette to ting:
    Corona er ikke så farlig som man hauset det opp til
    Vaksinene virker heller dårlig

    Derfor var det helt meningsløst å stenge ned verden og legge all sin lit til vaksiner som ble solgt inn som veien til frelse.
    At vi nå et par år etterpå sitter med fasiten som gjør alle disse anti konspirene til skamme fryder meg.
    Vi sliter med ettervirkningene av nedstengingene enda, og presser mange ut i fattigdom.

    SÅ må vi for all del sørge for å ikke la oss lure neste gang, for det kommer en neste gang.
     
    • Liker
    Reaksjoner: SAL

    Disqutabel

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Innlegg
    10.572
    Antall liker
    10.118
    For meg så viser dette to ting:
    Corona er ikke så farlig som man hauset det opp til
    Vaksinene virker heller dårlig

    Derfor var det helt meningsløst å stenge ned verden og legge all sin lit til vaksiner som ble solgt inn som veien til frelse.
    At vi nå et par år etterpå sitter med fasiten som gjør alle disse anti konspirene til skamme fryder meg.
    Vi sliter med ettervirkningene av nedstengingene enda, og presser mange ut i fattigdom.

    SÅ må vi for all del sørge for å ikke la oss lure neste gang, for det kommer en neste gang.
    Du vet det, bassemann, at om noe sånt slipper løs i en befolkning:
    så er det å bli lurt det aller, aller minste problemet.
     

    Dr_BASS

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Innlegg
    4.574
    Antall liker
    1.841
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    Er mye farer vi skal passe opp for, men det er svært uklokt å sende milliarder i fattigdom av den grunn.
    Eller å gi opp menneskerettigheter og ellers akseptere overtramp

    Men denne tråden er dedikert noe som jeg føler vi er ferdig med nå, bare håper vi har lært en lekse.
     

    Polka

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.07.2003
    Innlegg
    5.533
    Antall liker
    3.692
    Torget vurderinger
    96
    Noen akker og oier seg over at PST vil lagre info fra det åpne nettet. Men de groveste overtrampene mot egen befolkning i nyere tid ble gjort under pandemien. Friske mennesker ble innesperret og nektet tilgang til egen bolig, folk ble nektet å bevege seg fritt i landet og til egne eiendommer.

    Jeg har forståelse for mye av det som ble gjort, men overtrampene og maktmisbruket gikk alt for langt.
     

    Jim I Hendriksen

    Krisestab konsulent
    Ble medlem
    06.04.2019
    Innlegg
    6.233
    Antall liker
    9.039
    Noen akker og oier seg over at PST vil lagre info fra det åpne nettet. Men de groveste overtrampene mot egen befolkning i nyere tid ble gjort under pandemien. Friske mennesker ble innesperret og nektet tilgang til egen bolig, folk ble nektet å bevege seg fritt i landet og til egne eiendommer.
    De som akker og oier seg er de samme folka som er mest kritiske til overtrampene under pandemien.
     

    Disqutabel

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Innlegg
    10.572
    Antall liker
    10.118
    Noen akker og oier seg over at PST vil lagre info fra det åpne nettet. Men de groveste overtrampene mot egen befolkning i nyere tid ble gjort under pandemien. Friske mennesker ble innesperret og nektet tilgang til egen bolig, folk ble nektet å bevege seg fritt i landet og til egne eiendommer.

    Jeg har forståelse for mye av det som ble gjort, men overtrampene og maktmisbruket gikk alt for langt.
    Åpenbart benyttet staten midler som kun hører hjemme under en unntakstilstand, og som sådan er det helt uhørt. Som å nekte folk å bevege seg fritt i riket, som å sperre folk inne på hotell (der de selv måtte betale for deler av det!!) uten noen form for anholdelse eller lignende, som å pålegge folk maske i ansiktet med mye mer. Det kan se ut for meg som om smittevernsloven trumfer deler av grunnloven og andre lovverk, hvilket jeg finner helt meningsløst. Jeg forstår behovet i ekstremsituasjoner, men da bør man rett og slett innføre unntakstilstand, ikke hevde at det å sperre folk inne uten lov, tiltale eller dom er å anse som en normaltilstand.
    Det sagt, intet av det ovenstående gjør det mer akseptabelt å overvåke befolkningen, det er nemlig også helt urimelig, og uakseptabelt.
     

    Polka

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.07.2003
    Innlegg
    5.533
    Antall liker
    3.692
    Torget vurderinger
    96
    Åpenbart benyttet staten midler som kun hører hjemme under en unntakstilstand, og som sådan er det helt uhørt. Som å nekte folk å bevege seg fritt i riket, som å sperre folk inne på hotell (der de selv måtte betale for deler av det!!) uten noen form for anholdelse eller lignende, som å pålegge folk maske i ansiktet med mye mer. Det kan se ut for meg som om smittevernsloven trumfer deler av grunnloven og andre lovverk, hvilket jeg finner helt meningsløst. Jeg forstår behovet i ekstremsituasjoner, men da bør man rett og slett innføre unntakstilstand, ikke hevde at det å sperre folk inne uten lov, tiltale eller dom er å anse som en normaltilstand.
    Det sagt, intet av det ovenstående gjør det mer akseptabelt å overvåke befolkningen, det er nemlig også helt urimelig, og uakseptabelt.
    Lagring av det åpne nettet vil du og jeg ikke merke noe til, og gjøres for å beskytte deg og landet.
    Det er en enorm forskjell her.
     

    Disqutabel

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Innlegg
    10.572
    Antall liker
    10.118
    Lagring av det åpne nettet vil du og jeg ikke merke noe til, og gjøres for å beskytte deg og landet.
    Det er en enorm forskjell her.
    Spiller ingen rolle. Overvåkning av befolkningen hører diktaturer til, og skal ikke aksepteres.
     

    Jim I Hendriksen

    Krisestab konsulent
    Ble medlem
    06.04.2019
    Innlegg
    6.233
    Antall liker
    9.039
    Om myndighetene bestemmer hva som er lov å gjøre i eget hjem eller overvåker aktiviteten din på internett så er det samme sak, t.o.m. argumentene er de samme; de skal beskytte oss.
     
    Sist redigert:

    Cobra2

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.02.2003
    Innlegg
    4.980
    Antall liker
    1.055
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    75
    Veien til helvete er brolagt.... for ikke lenge siden, ville staten ha tilsyn av innholdet i kjøleskapet ditt.
    Alt handler om MAKT (& misbruk).
     

    Elmer

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.08.2009
    Innlegg
    1.944
    Antall liker
    2.192
    For meg så viser dette to ting:
    Corona er ikke så farlig som man hauset det opp til
    Vaksinene virker heller dårlig

    Derfor var det helt meningsløst å stenge ned verden og legge all sin lit til vaksiner som ble solgt inn som veien til frelse.
    At vi nå et par år etterpå sitter med fasiten som gjør alle disse anti konspirene til skamme fryder meg.
    Vi sliter med ettervirkningene av nedstengingene enda, og presser mange ut i fattigdom.

    SÅ må vi for all del sørge for å ikke la oss lure neste gang, for det kommer en neste gang.
    Det er vel stort sett feil alt du sier her. Jeg kommer friskt ihu historiene til en lege i Bergamo (Italia) jeg har personlig kjennskap til. WHO har kommet fram til at 7 millioner menneskeliv på verdensbasis er reddet pga vaksine. I tillegg kommer alle sykdomsforløpene som har vært av mildere karakter. Jeg vet om to eneggede tvillinger i 60 årene som blei smitta nøyaktig samtidig, den ene fullvaksinert den andre anti-vax. Sistnevnte havnet på sykehus i respirator og senere med lang-covid. Konsentrasjonsvansker og tap av smak/lukt. Førstnevnte fikk en mild forkjølelse. Jo vaksinene virker svært bra . Det er det overveldende statistikk på fra hele verden . Fra de land som fører slikt og er åpne om det.

    Det er aldri noen med helsefaglig bakgrunn som sier at en vaksine virker 100%. Men det er en del UTEN helsefaglig bakgrunn som sier de virker dårlig eller ikke i det hele tatt, eller er farligere enn sykdommen(e) selv.

    Til den under vil du nok si de er jo så forferdelig mange... . Men det var selvfølgelig sentrert rundt de store befolkningssentra med en eksplosiv økning i dødsfall. Under det store utbruddet i India kunne man se økning (EDIT; fra ISS ,- romstasjonen) i røkteppet over store deler av Iandet pga alle likbålene.

    1679478395681.png

    Brå gjenåpning av Kina førte til hundretusener av covid-dødsfall | ABC Nyheter

    Dr.E
     
    Sist redigert:

    Disqutabel

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Innlegg
    10.572
    Antall liker
    10.118
    Veien til helvete er brolagt.... for ikke lenge siden, ville staten ha tilsyn av innholdet i kjøleskapet ditt.
    Alt handler om MAKT (& misbruk).
    Ojda, det oppdaget ikke jeg. Når var det, og hva ville de vite om maten vår?

    EDIT: Fant det
     
    Sist redigert:

    Polka

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.07.2003
    Innlegg
    5.533
    Antall liker
    3.692
    Torget vurderinger
    96
    Ojda, det oppdaget ikke jeg. Når var det, og hva ville de vite om maten vår?
    Han har lest for mye på steigan.no tipper jeg. Det var snakk om dette:

    Forslaget er at Mattilsynet skal kunne gå inn i din og min bolig og foreta undersøkelser «når det er nødvendig for å forebygge eller oppklare utbrudd av alvorlig sykdom hos mennesker som kan skyldes næringsmidler».
     

    Disqutabel

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Innlegg
    10.572
    Antall liker
    10.118
    Han har lest for mye på steigan.no tipper jeg. Det var snakk om dette:

    Forslaget er at Mattilsynet skal kunne gå inn i din og min bolig og foreta undersøkelser «når det er nødvendig for å forebygge eller oppklare utbrudd av alvorlig sykdom hos mennesker som kan skyldes næringsmidler».
    Men forslaget var tross alt helt på viddene. Igjen, dersom man har såpass tungtveiende samfunnshensyn at man MÅ bryte individets rettigheter, da fremtvinger det unntakstilstand. Det er en god del lovtekster som regulerer statens rett til inngrep i privatlivet, og disse må vi verne om.
     

    Polka

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.07.2003
    Innlegg
    5.533
    Antall liker
    3.692
    Torget vurderinger
    96
    Men forslaget var tross alt helt på viddene. Igjen, dersom man har såpass tungtveiende samfunnshensyn at man MÅ bryte individets rettigheter, da fremtvinger det unntakstilstand. Det er en god del lovtekster som regulerer statens rett til inngrep i privatlivet, og disse må vi verne om.
    Jeg er enig i at det forslaget gikk for langt.
    Det som blir for dumt er at det fremstilles som om den onde staten har interesse av å se hva du og jeg, uskyldige mennesker, holder på med. Det er absurd. Vi er i Norge, ikke i DDR på 80 tallet. Jeg er overhodet ikke bekymret for overvåkning i Norge. Det utgjør ingen fare for meg. I motsetning til kriminalitet og terror.
     
    Sist redigert:

    Disqutabel

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Innlegg
    10.572
    Antall liker
    10.118
    Jeg er enig i at det forslaget gikk for langt.
    Det som blir for dumt er at det fremstilles som om den onde staten har interesse av å se hva du og jeg holder på med. Det er absurd. Vi er i Norge, ikke i DDR på 80 tallet. Jeg er overhodet ikke bekymret for overvåkning i Norge. Det utgjør ingen fare for meg. I motsetning til kriminalitet og terror.
    Poenget er at det skal fortsette å være sånn. Dersom man bare trekker på skuldrene og sier at "Vi er i Norge", så kan man ende på en slippery slope. Tilliten er dødsviktig, men for at tilliten skal opprettholdes, kan vi, folket, ikke under noen omstendighet la staten ta det ene musesteget etter det andre i retning av å ha full kontroll på oss. Det er ikke staten som skal ha kontroll på oss, det er vi som skal ha kontroll på staten, det er et svært viktig prinsipp.
    Staten i Norge er ikke ond. Og for at vi skal forsikre oss om at den ikke kommer til å bli ond, må vi ha systemer som hindrer staten i å skape det verktøyet den behøver for å bli ond. Derfor skal vi motsette oss selv tilsynelatende bagatellmessige tiltak som går i retning av mer kontroll over folket.
     

    Polka

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.07.2003
    Innlegg
    5.533
    Antall liker
    3.692
    Torget vurderinger
    96
    Poenget er at det skal fortsette å være sånn. Dersom man bare trekker på skuldrene og sier at "Vi er i Norge", så kan man ende på en slippery slope. Tilliten er dødsviktig, men for at tilliten skal opprettholdes, kan vi, folket, ikke under noen omstendighet la staten ta det ene musesteget etter det andre i retning av å ha full kontroll på oss. Det er ikke staten som skal ha kontroll på oss, det er vi som skal ha kontroll på staten, det er et svært viktig prinsipp.
    Staten i Norge er ikke ond. Og for at vi skal forsikre oss om at den ikke kommer til å bli ond, må vi ha systemer som hindrer staten i å skape det verktøyet den behøver for å bli ond. Derfor skal vi motsette oss selv tilsynelatende bagatellmessige tiltak som går i retning av mer kontroll over folket.
    Men tidene forandrer seg. Trusselbilder oppstår. Liv går tapt. Ser du ikke at etterretningen trenger nye verktøy? Vi har dessuten kontrollorgan som fører oppsyn med PST. Alt er veldig gjennomsiktig i Norge. Vi har ekstremt lite korrupsjon. Jeg foretrekker heller litt mer overvåking som jeg allikevel er intetanende om, mot større muligheter for å avverge alvorlig kriminalitet. Det er for meg et veldig enkelt valg i en stadig farligere verden.
     

    Disqutabel

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Innlegg
    10.572
    Antall liker
    10.118
    Men tidene forandrer seg. Trusselbilder oppstår. Liv går tapt. Ser du ikke at etterretningen trenger nye verktøy? Vi har dessuten kontrollorgan som fører oppsyn med PST. Alt er veldig gjennomsiktig i Norge. Vi har ekstremt lite korrupsjon. Jeg foretrekker heller litt mer overvåking som jeg allikevel er intetanende om, mot større muligheter for å avverge alvorlig kriminalitet. Det er for meg et veldig enkelt valg i en stadig farligere verden.
    Jeg kjøper ikke premisset om at hele befolkningen må overvåkes for å trygge vår sikkerhet, den påstanden finnes det intet hold for. Jeg brukte tidligere eksempelet med å overvåke hele bilparken for å hindre overtredelse av fartsgrenser for å redde liv på den måten. Det er eksakt like valid som ditt argument, og en hver vil nok motsette seg at bilens hastighet ble overvåket til en hver tid. I seg selv uskyldig, men fullstendig utålelig, uansett.
    Det er ingenting i Norge i dag som peker i retning av at vi behøver mer overvåkning, verden blir utelukkende verre på den måten, ikke bedre.
     

    Polka

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.07.2003
    Innlegg
    5.533
    Antall liker
    3.692
    Torget vurderinger
    96
    Det er ingenting i Norge i dag som peker i retning av at vi behøver mer overvåkning
    Hvordan i all verden kan du vite det?
    Sammenligningen med biltrafikk synes jeg ikke er god. Vi snakker ikke om realtime, kontinuerlig overvåking av ethvert individ. Om de lagrer åpne forum etc. så vil de nok se etter ekstreme ytringer over tid.
    Let's agree to disagree. Men vi er enige om at vi ikke vil ha folk som snoker i kjøleskapet (y)
     

    Jim I Hendriksen

    Krisestab konsulent
    Ble medlem
    06.04.2019
    Innlegg
    6.233
    Antall liker
    9.039
    Du vil ikke ha overvåking/kontroll som du selv merker på kroppen men det som ikke betyr noe for deg er greit, f.eks. overvåke folk du ikke liker. Du surrer noe fælt, du må bestemme deg.
     

    Disqutabel

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Innlegg
    10.572
    Antall liker
    10.118
    Hvordan i all verden kan du vite det?
    Sammenligningen med biltrafikk synes jeg ikke er god. Vi snakker ikke om realtime, kontinuerlig overvåking av ethvert individ. Om de lagrer åpne forum etc. så vil de nok se etter ekstreme ytringer over tid.
    Let's agree to disagree. Men vi er enige om at vi ikke vil ha folk som snoker i kjøleskapet (y)
    Jeg kan vite det fordi statistikken er tydelig, Norge er et trygt og åpent samfunn, det er ingen piler som peker i retning av at vi behøver mer overvåkning.
    Vi kan aldri verne oss 100%, og enkelte mennesker kommer til å dø av noe unaturlig. Jeg vil ikke ha en stat som passer på meg alle døgnets timer, det er nedverdigende.
     

    Polka

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.07.2003
    Innlegg
    5.533
    Antall liker
    3.692
    Torget vurderinger
    96
    Jeg kan vite det fordi statistikken er tydelig, Norge er et trygt og åpent samfunn, det er ingen piler som peker i retning av at vi behøver mer overvåkning.
    Vi kan aldri verne oss 100%, og enkelte mennesker kommer til å dø av noe unaturlig. Jeg vil ikke ha en stat som passer på meg alle døgnets timer, det er nedverdigende.
    Jeg er ganske sikker på at PST har et litt mer nyansert syn, basert på litt mer info enn du har.

    Også er det ikke bare deg dette angår da.
     
    Sist redigert:

    Disqutabel

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Innlegg
    10.572
    Antall liker
    10.118
    Jeg er ganske sikker på at PST har et litt mer nyansert syn, basert på litt mer info enn du har.
    Da bør de i så fall underbygge dette med statistikk, og det kan de ikke. De kan selvsagt si hva de måtte ønske for å få det som de vil, og dersom folket bare aksepterer at de vet best, uten motforestillinger, da er vi fort ute å kjøre. Det går bra i dag, og det går sikkert bra i morgen, men ingen vet hva de kommende år vil bringe med seg av verken det ene eller det andre. Den dagen vi lar paranoia være ledestjerne for PST, da er det kjørt.
    PST's oppgave er å foreta trusselvurderinger, og de skal selvsagt ha tilgang til nødvendig verktøy. Men de skal IKKE få tilgang til å overvåke hele folket, de har ikke behøvd det før, og de behøver det ikke nå. Som du selv har påpekt, dette er Norge, ikke DDR.
     

    Polka

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.07.2003
    Innlegg
    5.533
    Antall liker
    3.692
    Torget vurderinger
    96
    Litt usikker på hva du mener her, dro du «jeg kjenner en i PST» kortet her nå?
    Nei. Men faktisk så kjenner jeg en analytiker der, uten å kalle vedkommende en venn og vi snakker sjelden eller aldri. Men herregud, er det ikke åpenbart at de vet mer om hele trusselbildet enn deg og meg? Hva er dette? "Kveruler mot Polka dagen"?
     

    Jim I Hendriksen

    Krisestab konsulent
    Ble medlem
    06.04.2019
    Innlegg
    6.233
    Antall liker
    9.039
    Nei. Men faktisk så kjenner jeg en analytiker der, uten å kalle vedkommende en venn og vi snakker sjelden eller aldri. Men herregud, er det ikke åpenbart at de vet mer om hele trusselbildet enn deg og meg? Hva er dette? "Kveruler mot Polka dagen"?
    Det er ikke vits i kverulere mot Polka, det klarer han helt fint selv.
     

    Disqutabel

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Innlegg
    10.572
    Antall liker
    10.118
    Nei. Men faktisk så kjenner jeg en analytiker der, uten å kalle vedkommende en venn og vi snakker sjelden eller aldri. Men herregud, er det ikke åpenbart at de vet mer om hele trusselbildet enn deg og meg?
    Det er jo klart de gjør. Men de gjør seg selv en bjørnetjeneste ved å jobbe i retning av å overvåke hele folket, fremfor å fokusere. Det finnes kort sagt ingenting i trendene som peker på et behov for å sette alle under lupen. Dessuten er ressursbehovet ekstremt.

    1679488947604.png
     

    Cobra2

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.02.2003
    Innlegg
    4.980
    Antall liker
    1.055
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    75
    Nok en idiot-forklaring, på nivå med seilskuta som sprengte nor-stream...
     

    Cobra2

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.02.2003
    Innlegg
    4.980
    Antall liker
    1.055
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    75
    Jeg har mine tanker, og anbefaler også andre å bruke de små grå...
    Fasit vil ingen finne / innrømme, men det finnes forklaringer som er mer sannsynlige enn andre.

    Og selv om noen dyr ble omsatt på våt-markedet, var det mest VÅT-MARKED (fisk/hai/skalldyr/..), derav navnet- Har sett flere videoer av innholdet fra et år eller 3 før plandemien. Både turist & insider videoer. Så ingen flaggermus-fisker....

    På samme måte som det er helt trivielt å ha flere 10-talls? tonn sprengstoff i en liten seilbåt. Og å dykke 80m + arbeide på dybden, kan enhvær amatør prøve...
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn