Medisin og helse Corona

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.540
    Antall liker
    7.862
    Torget vurderinger
    0
    Jeg fikk Paxlovid mot Coronalungebetennelsen. Den har virket, uten tvil, men må kanskje ha en ny kur. Får høre hva doktordamen sier?
     

    Handsoer

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.03.2007
    Innlegg
    3.918
    Antall liker
    1.923
    Sted
    Sortland
    Overdosering av en god ting er alltid uheldig -- selv alkohol i for store doser kan være direkte farlig!

    Og, om du begynner å lese ''mulige bivirkninger'' i felleskatalogen så vil jeg bare ønske lykke til :rolleyes:.
     

    Dr_BASS

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Innlegg
    4.719
    Antall liker
    1.949
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    alt med måte er det noe som heter, ingenting i denne verden er bra for kroppen i for store doser..
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.269
    Antall liker
    9.502
    Torget vurderinger
    2
    Nå har eg altså testet positivt på Covid for første gang, fikk min 6 vaksinedose for 4 dager siden, irriterende med så dårlig timing.. vi får se hvorden det forløper.
    Litt tett/sår i nesa og hes..
    Smittkilden er rimelig sikkert offentlig transport som kona tok...- 2x5 timer i buss
     
    Sist redigert:

    Drossel

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    9.901
    Antall liker
    3.228
    Nå har eg altså testet positivt på Covid for første gang, fikk min 6 vaksinedose for 4 dager siden, irriterende med så dårlig timing.. vi får se hvorden det forløper.
    Litt tett/sår i nesa og hes..
    Smittkilden er rimelig sikkert offentlig transport som kona tok...- 2x5 timer i buss
    Så spær konen inde så du ikke bliver smittet, hvor vanskeligt kan det være?
     

    HasseBasse

    OVK-Generalkonsul of Jutland :-)
    Ble medlem
    29.10.2016
    Innlegg
    8.041
    Antall liker
    20.227
    Sted
    Hjortshøj, Danmark.
    Torget vurderinger
    2
    Ikke forstået hvad hved du om min smag for kvinder? 🧐
    Var det ikke dig (jo det var), der præsenterede billede/artikel af et eller andet barsk kvindemenneske,
    der var voldsomt involveret i "kamp" med en buschauffør for noget tid siden???
    Jeg tænkte bare, at hvis det var din stil i kvinder, så ville jeg skide i bukserne ved tanken om, at hun kunne
    komme til at læse, hvad jeg (dig) havde skrevet på HFS 😂 😂 😂
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.269
    Antall liker
    9.502
    Torget vurderinger
    2
    IMG_0903.png
    IMG_0902.png
    Takk til Pfizer. Hvilepulsen er normalt ca 50 , men i går var den over 80 i går kveld og feberen 39.3 og følte meg veldig infuensasyk. Men så etter andre dose Paxlovid følte jeg meg mye bedre , og hvilepulsen falt til normalt nivå. Tydelig at disse antiCovid medisinene virker ..
    Bare synd at sosemikkelene på legevakten ikke ville gi en som er overkvalifisert i i risikogruppe 4b denne medisinen med en gang , men jeg måtte vente til fastlegen kom på jobb neste dag, da kom resepten øyeblikkelig heldigvis.
     

    Drossel

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    9.901
    Antall liker
    3.228
    Var det ikke dig (jo det var), der præsenterede billede/artikel af et eller andet barsk kvindemenneske,
    der var voldsomt involveret i "kamp" med en buschauffør for noget tid siden???
    Jeg tænkte bare, at hvis det var din stil i kvinder, så ville jeg skide i bukserne ved tanken om, at hun kunne
    komme til at læse, hvad jeg (dig) havde skrevet på HFS 😂 😂 😂
    Gitte er skrap og finder sig ikke i noget. Har styr på meget.
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.540
    Antall liker
    7.862
    Torget vurderinger
    0
    I dagens ( torsdag 19.10.23 ) skal Debatten på NRK1 handle om WHFs mulige styring av diverse helsesaker,
    pandemier og slik. Kan faktisk bli en smule interessant.
     

    SAL

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.10.2006
    Innlegg
    3.470
    Antall liker
    4.266
    Torget vurderinger
    10
    392875349_10159376602526875_1466546882308125874_n.jpg

    "Det er et faktum at det var Helsedirektoratet, ved Bjørn Guldvog, som sto bak vedtaket om å stenge ned hele samfunnet 12. mars 2020, og at vedtaket var i strid med Grunnloven.
    Det finnes imidlertid ingen dokumenter om bakgrunnen for vedtaket. Guldvog sier han har rotet bort dem bort, og SMS-ene mellom ham og departementsråd,Bjørn-Inge Larsen, ble slettet.
    Så tror du på Guldvog når han nå står på Debatten og sier at WHO ikke skal bestemme over din personlige integritet?"


    Mvh.
    SAL
     

    Fenalaar

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.05.2002
    Innlegg
    8.515
    Antall liker
    6.917
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    3
    Jeg fikk greia på lørdag. Har foreløpig ikke vært forferdelig syk, og er på bedringens vei.

    Det blir nok ut denne uka, før en er tilbake på jobb.

    Johan-Kr
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.723
    Antall liker
    9.349
    Sted
    Trondheim
    Jeg har også nettopp hatt det. Den nye varianten fester seg visstnok høyere i pusterøret og går ikke ned i lungene slik at det oppleves mer som en halsbetennelse. Jeg merket symptomene onsdag i forrige uke. Var ganske "sliten" torsdag ettermiddag fram til lørdag lunsj, men i dag føler jeg meg helt fin. Over på under en uke.
    Jeg har uansett booket time neste uke, men det kan godt være at legen sier at det er unødvendig med en ny dose.
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.875
    Antall liker
    4.315
    Som jeg nevnte på forrige side, så fikk jeg dette for en drøy måned siden. Hadde jævlig vondt i halsen og ørene noen dager. Og så var jeg «straks frisk» i to-tre uker.

    Så har det vært noen uker med slim som kommer opp i halsen … og jeg antar det kommer fra bronkiene eller lengre ned. Har trent noen ganger nå, og er definitivt frisk nok til å ta i så det svir litt. Og treningsfølelsen er helt ok. Men formen er kanskje den dårligste jeg har hatt siden jeg lærte å gå … med unntak av dager da jeg har ørt både utrent og syk. Jeg tipper det dreier seg om 20-30% redusert kondis om ikke mer. Har dog et godt håp om å trene meg tilbake i god form i løpet av et par måneder.

    Jeg vil tro at noe tilsvarende kan knekke gamle folk som er akkurat spreke nok til å takle en rolig hverdag. Jeg skal bygge headroom så lenge helsa holder💪 Det kan komme godt med før man aner…
     

    aam01

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    3.692
    Antall liker
    2.294
    Sted
    Sandvika
    Torget vurderinger
    4
    Takk til Pfizer. Hvilepulsen er normalt ca 50 , men i går var den over 80 i går kveld og feberen 39.3 og følte meg veldig infuensasyk. Men så etter andre dose Paxlovid følte jeg meg mye bedre , og hvilepulsen falt til normalt nivå. Tydelig at disse antiCovid medisinene virker ..
    Bare synd at sosemikkelene på legevakten ikke ville gi en som er overkvalifisert i i risikogruppe 4b denne medisinen med en gang , men jeg måtte vente til fastlegen kom på jobb neste dag, da kom resepten øyeblikkelig heldigvis.
    Det var fint at Paxlovid virket så bra på deg. Men det er en grunn til at legene ikke skriver ut denne medisinen uten videre uten en vurdering fra fastlegen. Den kan være livstruende sammen med en god del medikamenter som veldig mange går på i Norge, se felleskatalogen. Jeg hadde en runde med covid i september og jeg ligger ikke noe etter deg når det gjelder risikogrupper. Men jeg kunne ikke bruke Paxlovid fordi jeg går på minst tre forskjellige medikamenter som er livstruende i kombinasjon med den. Nå var jeg heldig og covid holdt seg unna lungen min. Det ble med en seriøs forkjølelse i et par uker og for tiden nyter jeg sol og 25 grader i Italia. Tilbake til Norge i midten av november til ny dose med covidvaksine og årets influensavaksine. Jeg regner med å ta begge disse årlig fremover.
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.269
    Antall liker
    9.502
    Torget vurderinger
    2
    Ja det var en lang rekke skrekkelige bivirkninger på den listen til Paxlovid , heldig hvis fikk jeg ikke kjennskap til dem,,, tror jeg. En runde med sterke magesmerter og andre unevnelige ting og kaldsvetting og skjelving kan ha vært covid relatert også , ikke godt å si. Det har gått fint totalt sett .
     

    aam01

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    3.692
    Antall liker
    2.294
    Sted
    Sandvika
    Torget vurderinger
    4
    Ja det var en lang rekke skrekkelige bivirkninger på den listen til Paxlovid , heldig hvis fikk jeg ikke kjennskap til dem,,, tror jeg. En runde med sterke magesmerter og andre unevnelige ting og kaldsvetting og skjelving kan ha vært covid relatert også , ikke godt å si. Det har gått fint totalt sett .
    Jeg tror du har misforstått meg. Det er ikke bivirkninger jeg sikter til, men det er interaksjonen med andre legemidler som kan være livstruende.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.527
    Antall liker
    35.422
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    hadde vært interessant og se det i sammenheng med vaksinedoser for å se på naturlig vs kunstig immunitet
    Noen har sett på det. Ca 70 % lavere risiko for senvirkninger om man er trippelvaksinert.
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.540
    Antall liker
    7.862
    Torget vurderinger
    0
    Som jeg nevnte på forrige side, så fikk jeg dette for en drøy måned siden. Hadde jævlig vondt i halsen og ørene noen dager. Og så var jeg «straks frisk» i to-tre uker.

    Så har det vært noen uker med slim som kommer opp i halsen … og jeg antar det kommer fra bronkiene eller lengre ned. Har trent noen ganger nå, og er definitivt frisk nok til å ta i så det svir litt. Og treningsfølelsen er helt ok. Men formen er kanskje den dårligste jeg har hatt siden jeg lærte å gå … med unntak av dager da jeg har ørt både utrent og syk. Jeg tipper det dreier seg om 20-30% redusert kondis om ikke mer. Har dog et godt håp om å trene meg tilbake i god form i løpet av et par måneder.

    Jeg vil tro at noe tilsvarende kan knekke gamle folk som er akkurat spreke nok til å takle en rolig hverdag. Jeg skal bygge headroom så lenge helsa holder💪 Det kan komme godt med før man aner…
    Følg med nøye på det med formen. Jeg fikk nok mest sansynlig min "long covid" i april, men det kan ha vært tidligere også? Og det jeg har merket denne "covid lungebetennelsen" på er at formen har vært helt rævva! Og formen var ganske så god i begynnelsen av året. Jeg trente med mål om å gå Nijmegen i år. Men den planen forsvant fort. Jeg trodde jo at dette skyldes kreften. Så jeg tenkte ikke så mye over det. Det kommer så veldig smått og gradvis at man ikke merker/tenker over det. Det var fruen som begynte å kommentere det at jeg ble så anpusten av å gå trappen til andre etasje. Selv merket jeg veldig lite, bortsett fra at formen som sagt var dårlig. Og når jeg hele tiden testet negativt så jeg selvsagt ikke noen grunn til å gå til legen! ( Dette er jo også grunnen til at fastleger gjerne ser at de har mange menn på sin fastlegeliste. Vi menn går sjelden til legen! De får betalt for å ha oss på lista, men slipper å sitte i timesvis med oss på kontoret. )
    Nei følg med på hvordan allmentilstanden er og gå til legen. Hvis kona/barna kommenterer det så gå til legen asap. Og husk at det behøves en CT røngten av lungene for å se om det er noe galt fatt. Det de skal lete etter heter "glassaktige endringer".
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.540
    Antall liker
    7.862
    Torget vurderinger
    0
    Jeg fikk også Paxlovid. Var ikke plaget av den overhodet, og den virker!
    Men en ting skal dere vite. Hvis dere går på kreftmedisiner, spesiellt "Lenalidovid", som er en utmerket kreftmedisin,
    ( Bortsett fra at den er inn i Hælvete svinedyr!! Hurra for at man bor i "kommunistlandet Norge" der slikt er gratis for brukeren!! ) men den er dessverre også ganske hard mot imunsystemet! Og det er jo gunstig for Covid virusene. Og det er også mange andre kreftmedisiner som er hårde mot imunsystemet. Jeg tok blodprøver hver 4.de uke før jeg skulle ha infusjoner med Retuximab for å sjekke at imunsystemet ikke var for svekket. Blodprøvene var hele tiden gode, men de problemene som Lenalidomid medførte ble ikke avdekket. Så kombinasjonen kreft og covid er ikke god. Pass på, og "plag" fastlegen hvis det er noe som ikke stemmer helt. Bedre å gå en gang for mye enn en for lite. Jeg hørte selvsagt ikke på "Sjefen" ( Hun som tror hun bestemmer! ) og ble hentet av musikkbussen. Flaut!
     

    Disqutabel

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Innlegg
    10.643
    Antall liker
    10.212
    Det er ganske enkelt, men man må bestemme seg for hva man mener.

    Enten ser man på en rent biologisk flokkimmunitet med virusets naturlige R0, dvs uten noen organisert sosial respons. Med dette viruset er R0 i størrelsesorden 2,5-3,5, alt etter hvor trangbodd befolkning det angriper. Da oppnås biologisk flokkimmunitet og fallende kurver (dvs Re < 1) et sted på nordsiden av 50 % smittede, og det hele brenner ut med ca 80 % smittede når røyken har lagt seg.

    Eller så kan man mene at flokkimmuniteten blant intelligente og kommuniserende vesener både inneholder en biologisk og en sosial komponent, og definere «flokkimmunitet» ut fra når Re rent faktisk dropper under 1,0 som resultat av biologisk immunitet og sosial distansering. For viruset gjør det ingen forskjell om det stoppes av avstand og antibac eller av et aggressivt immunsystem. For Norges del passerte vi det punktet i slutten av mars.

    Det kompliserte er hvordan man skal greie å konstruere en argumentasjon for å se en flokkimmunitet i Sverige, men ikke i Norge hvis man legger de samme kriteriene og definisjonene til grunn for begge land.
    Vi hadde en lengre debatt omkring begrepet "Flokkimmunitet" tidlig i forløpet, og jeg henter fram Asbjørns innlegg (litt tilfeldig valgt), bare for å spørre de kyndige litt nærmere.
    Har vi noensinne oppnådd det vi kan kalle flokkimmunitet? Hva er da kriteriene? Og er vi dermed også flokkimmune mot influensa til en hver tid? Jeg mener spørsmålet er betimelig, all den tid @Asbjørn 's ovenstående innlegg er fra 2020.

    I mitt begrepsunivers betyr fortsatt "flokkimmunitet" en situasjon der et virus ikke kan spre seg, rett og slett fordi for stor andel av flokken er individuelt immune.
    De andre scenarier som beskrives dreier seg om "undertrykkelse" og ikke "immunitet" i min verden.
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.858
    Antall liker
    8.855
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Dette er jo ikke så komplisert, flokkimmunitet oppstår når tilstrekkelig antall i en befolkning er smittet og blitt immune slik at Re faller under 1.

    Å stenge skoler, nekte folk å treffes i private hjem og dele opp skolegården i 16 soner med sperrebånd har ingen ting med dette å gjøre.

    Disse årlige influensaepedemiene er jo gode eksempler på flokkimmunitet. Da vil en miks av hvor smittsom årets influensavariant er, hvor godt immunitet fra tidligere sykdom beskytter, hvor godt vaksinen treffer, hvor mange som er vaksinert++ - styre hvor høy toppen blir - altså hvor mange som må smittes- før Re igjen dupper under null.
     
    • Liker
    Reaksjoner: SAL

    Disqutabel

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Innlegg
    10.643
    Antall liker
    10.212
    Dette er jo ikke så komplisert, flokkimmunitet oppstår når tilstrekkelig antall i en befolkning er smittet og blitt immune slik at Re faller under 1.

    Å stenge skoler, nekte folk å treffes i private hjem og dele opp skolegården i 16 soner med sperrebånd har ingen ting med dette å gjøre.

    Disse årlige influensaepedemiene er jo gode eksempler på flokkimmunitet. Da vil en miks av hvor smittsom årets influensavariant er, hvor godt immunitet fra tidligere sykdom beskytter, hvor godt vaksinen treffer, hvor mange som er vaksinert++ - styre hvor høy toppen blir - altså hvor mange som må smittes- før Re igjen dupper under null.
    Helt enig i dette.
    Grunnen til at jeg tar opp igjen spørsmålet, er at det er flere som fronter holdningen om at flokkimmunitet kan oppnås helt uten stor individuell immunitet, altså sosialt. Også fagfolk benytter dette begrepet som et sosialt fenomen, vel så mye som et medisinsk, og da faller jeg helt av, må jeg innrømme.
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.858
    Antall liker
    8.855
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Helt enig i dette.
    Grunnen til at jeg tar opp igjen spørsmålet, er at det er flere som fronter holdningen om at flokkimmunitet kan oppnås helt uten stor individuell immunitet, altså sosialt. Også fagfolk benytter dette begrepet som et sosialt fenomen, vel så mye som et medisinsk, og da faller jeg helt av, må jeg innrømme.
    Det er klart det er et sosialt/adferd aspekt her - så oppfordringer om god håndhygiene eller at man skal holde seg hjemme hvis man er syk vil kunne endre adferd og påvirke "terskelen" for flokkimmunitet.

    Men smittesporing og isolering har jo ikke noe med dette å gjøre - og Norge hadde på ingen måte noen flokkimmunitet i mars 2020 - det er jo bare tull.,
     

    Disqutabel

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Innlegg
    10.643
    Antall liker
    10.212
    Det er klart det er et sosialt/adferd aspekt her - så oppfordringer om god håndhygiene eller at man skal holde seg hjemme hvis man er syk vil kunne endre adferd og påvirke "terskelen" for flokkimmunitet.

    Men smittesporing og isolering har jo ikke noe med dette å gjøre - og Norge hadde på ingen måte noen flokkimmunitet i mars 2020 - det er jo bare tull.,
    Jeg mener det finnes en glidende overgang mellom flokkimmunitet og flokkundertrykkelse. Man kan stoppe spredningen ved å ikke omgås, helt til viruset er borte fra bygda. Men om noen fra nabobygda kommer på besøk, er det på'n igjen. Hadde man vært reelt flokkimmune, hadde besøket fra nabobygda vært helt ufarlig.
    På den annen side, om vi rent hypotetisk tenker oss at ingen mennesker utenfor husstanden møtte hverandre på et helt år, over hele verden, da ville menneskeheten utryddet mange sykdommer for godt.
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.948
    Antall liker
    19.800
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    "To år seinere viser det seg at Tegnell nok ikke var så dum. Sverige er – ved siden av Norge – et av de landene som har kommet best ut av pandemien om en regner i overdødelighet. Men mens svenskene fikk leve sine liv relativt normalt, levde vi nordmenn i et nedstengt samfunn, noe som spesielt rammet barna."

    Om stengte skoler skriver Tegnell at han var sjokkert da han hørte at Danmark og Norge ville innføre noe som ville ramme barna så hardt.

    I ettertid har det vist seg at han fikk rett – stengte skoler var en overreaksjon. Det samme med munnbind, som Tegnell ikke trodde hadde noen virkning slik vi brukte det – nærmest for syns skyld med gjenbruk og feilbruk.

    "Så sentral ble Tegnell for oss nordmenn at når hans «Tankar efter en pandemi» slippes i Sverige, er det en begivenhet også i Norge. Selv var jeg spent på om han ville hovere. Det gjør han ikke. Boka viser at svenske Folkehelsemyndigheter var like rådløse som de fleste andre, men at hver eneste avgjørelse var veloverveid, og bygget på forskning, fakta og common sense."
    ......
    Den viktigste forskjell mellom Norge og Sverige ligger i det siste ordet; common sense. Det manglet totalt hos våre myndigheter, både politiske og helse.
     

    4-string

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2011
    Innlegg
    5.470
    Antall liker
    9.796
    Sted
    Interiore Simplicitate
    Den forskjellen var ikke mellom Norge og Sverige, men mellom Sverige og verden. Det var svenskene som skilte seg ut, ikke vi.

    Norge var ikke verst i klassen heller, jeg har kollegaer i Asia som levde under portforbud lenge etter at det norske samfunnet var åpnet opp igjen.
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.948
    Antall liker
    19.800
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Den forskjellen var ikke mellom Norge og Sverige, men mellom Sverige og verden. Det var svenskene som skilte seg ut, ikke vi.

    Norge var ikke verst i klassen heller, jeg har kollegaer i Asia som levde under portforbud lenge etter at det norske samfunnet var åpnet opp igjen.
    Det har du nok rett i, det var vel kun Sverige som evnet å bruke vett og forstand. Ellers rådet til dels hysteri og panikk.
     

    Jim I Hendriksen

    Krisestab konsulent
    Ble medlem
    06.04.2019
    Innlegg
    6.284
    Antall liker
    9.134

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.858
    Antall liker
    8.855
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Når man først er på pandemien igjen, dette var det noen som ikke ville se komme mens andre igjen så det for seg.
    Ja vi ofret barn, ungdom og de svake i samfunnet for å spare de eldre og skrøpelige -> med stor støtte fra gubbene her på sentralen. Å gjøre noe annet var som å løpe inn i mitraljøseild ble det hevdet av de mest fanatiske. Steng ned alt, bedre med føre var....
     

    aam01

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    3.692
    Antall liker
    2.294
    Sted
    Sandvika
    Torget vurderinger
    4
    Ja vi ofret barn, ungdom og de svake i samfunnet for å spare de eldre og skrøpelige -> med stor støtte fra gubbene her på sentralen. Å gjøre noe annet var som å løpe inn i mitraljøseild ble det hevdet av de mest fanatiske. Steng ned alt, bedre med føre var....
    Si. E poi?
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn