Medisin og helse Corona

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.858
    Antall liker
    8.854
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    I de innledende runder var det ikke mulig å konkludere, man var svært usikre på dødelighet og hvor det rammet hardest, i det hele tatt fløt det av motstridende informasjon, og mydigheter verden over ville i større og mindre grad være føre var. Hadde dette vært et farligere virus, hadde tiltakene vært adekvate, men nå i ettertid, kan vi si at det ble vel litt i overkant til tider. Men igjen, sørg for at hukommelsen ikke fortrenger det faktum at motivasjonen i all hovedsak ikke var dødsrisiko, men overbelastning av sykehusene. Og i så henseende gikk det nesten bra. Sist år har flere (veldig gamle) dødd, men sykehusene har stort sett holdt unna.
    Så fortsatt blir det feil å banke fasit i huet på myndighetene med diverse beskyldninger, oppgaven var ikke hovedsakelig å hindre folk i å dø, men å spre belastningen utover i tid.
    Tja - jeg kan ikke huske at det i det hele tatt var noen som antydet høyere smittsomhet/dødelighet enn det som ligger i i pandemiplanen. Vi behøver jo ikke å se lengre enn til Sverige eller UK for å se annen håndtering.

    At vi har stengt ned pga overbelastning av sykehusene er jo sikkert en grei unnskyldning, men helseforetakene rapporterte vel selv at de skulle greie over 1000 intensivpasienter og vi var vel aldri over 125. Og i mesteparten av perioden hvor vi hadde de strengeste tiltakene hadde vi langt færre intensivpasienter enn vi hadde sykehus.

    Når vi diskuterte strategi - så var "brems" å spre belastningen over tid - men det var altså ikke strategien som ble valgt av norske myndigheter - det ble gjort av Sverige. Norge valgte strategien "Slå ned".

    Edit: skulle jo sette inn et bilde her:
    Screenshot 2023-03-07 at 10-53-12 Coronaviruset Slik spres viruset i Norge og verden. Kart og ...png
     
    Sist redigert:

    morbid

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2018
    Innlegg
    4.082
    Antall liker
    2.540
    En haug med gamlinger fikk jo noen ekstra leveår, det har jo også en verdi for mange, det er jo noe man generelt bruker veldig mye ressurser på i Norge.
     
    • Liker
    Reaksjoner: OMF

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.858
    Antall liker
    8.854
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    En haug med gamlinger fikk jo noen ekstra leveår, det har jo også en verdi for mange, det er jo noe man generelt bruker veldig mye ressurser på i Norge.
    Jeg tror ikke du skal skrive noen - men kanskje ett år ekstra.

    Men smittevernregime gjorde jo også at befolknigen knapt ble utsatt for smittsomme sykdommer i et par år - og det ser vi jo resultatet av nå. Folk blir genrellt mer syke, lengre syke og mer alvorlig syke av vanlige sykdommer som influense, RS, og forkjølelse. Og dødstatistikken kan vel tyde på at dødsunderskuddet fra 2020 nå tas igjen med renter. Og det vel det tallene i den statistikken fra VG artikkelen også indikerer - selv om jeg ikke har sett på tallene nå.

    Så har vi et helt kull med barn som har fått dårlig undervisning i alle trinn påskolen, vi har stor vekst i psykiske problemer hos barn, vil jo tro at sykdomsangsten hos de som er plaget med slik har fått seg et boost og ikke minst så er det veldgi mange som har vært ensomme og alene i perioden. Og hva resultatet av massevaksinering blir til slutt er vel fortsatt for tidlig å si - men uten å gå helt i konspirasjonsgalskapen - så virker det som det er mindre effekt og mer bivirkninger enn man så for seg - og da blir det gjerne store tall med millioner av doser.
     

    morbid

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2018
    Innlegg
    4.082
    Antall liker
    2.540
    Jeg sier ikke at det i etterpåklokskapens lys var riktig, jeg sier bare at samfunnet generelt bruker vanvittig mye ressurser på livsforlengende behandling av veldig gamle mennesker. Sett i lys av det så tipper jeg mange syns den kostnaden du her utlegger var rimelig.
     
    • Liker
    Reaksjoner: OMF

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.858
    Antall liker
    8.854
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Jeg sier ikke at det i etterpåklokskapens lys var riktig, jeg sier bare at samfunnet generelt bruker vanvittig mye ressurser på livsforlengende behandling av veldig gamle mennesker. Sett i lys av det så tipper jeg mange syns den kostnaden du her utlegger var rimelig.
    Jeg er i grunn ikke bekymret for pengene - det er det eneste vi har nok av. Men - galskapen er der likefullt - brillestøtten som ble strammet inn sparte vel 170 million, mens skolestenging kostet 1,5 MRD pr dag.

    Jeg er overbevist om at den med den strategien Norge valgte så ble tiltaksbyrden langt større enn den potensielle sykdomsbyrden. Smitteverntiltakene har gitt langt mer skade enn de forebygget.
     

    Dr_BASS

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Innlegg
    4.719
    Antall liker
    1.948
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    Jeg vil tja... Etterpåklokskapen har gode kår når det viser seg at tiltakene muligens var i hardeste laget. Hadde det vært Ebola som kom på besøk, ville ikke tiltakene vi hadde vært i nærheten av sterke nok. Jeg håper virkelig vi aksepterer det neste gang også, vi må faktisk akseptere at man av og til gjør litt for mye, rett og slett fordi det er bedre enn å gjøre for lite.
    Opprøret ville i alle tilfeller være betydelig farligere enn tiltakene, så det ville ikke tilføre noe positivt. Det får være grenser for hvor dum man skal være.
    Hadde det vært ebola så hadde det ikke vært behov for tiltak. Folk er ikke dumme
    Men her var jo realiteten en annen, og det var det mange som sa ifra om hele veien, men det ble liksom aldri hensyntatt
     

    Dr_BASS

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Innlegg
    4.719
    Antall liker
    1.948
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    En haug med gamlinger fikk jo noen ekstra leveår, det har jo også en verdi for mange, det er jo noe man generelt bruker veldig mye ressurser på i Norge.
    Jeg tror hvis du hadde spurt de gamle så ville de heller ha dødd tidligere enn å ligge isolert et år uten nesten noe besøk og masse hysteri.
     

    Dr_BASS

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Innlegg
    4.719
    Antall liker
    1.948
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    Du hadde ikke behøvd å be folk om å holde seg inne, isolere seg, stenge ned ting osv hvis det var stort utbrudd av ebola.
    Folk ville forstått og respektert en sykdom som dette
    influensa 2.0 derimot...
     

    morbid

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2018
    Innlegg
    4.082
    Antall liker
    2.540
    Jeg tror hvis du hadde spurt de gamle så ville de heller ha dødd tidligere enn å ligge isolert et år uten nesten noe besøk og masse hysteri.
    Det er det ingenting som tyder på, da hadde vi sett mye mindre svært krevende livsforlengende behanding, f.eks kreft
     

    Jim I Hendriksen

    Krisestab konsulent
    Ble medlem
    06.04.2019
    Innlegg
    6.284
    Antall liker
    9.134
    Hadde det vært ebola så hadde det ikke vært behov for tiltak. Folk er ikke dumme
    Ja hvor kommer dette ebola greiene i fra? Alt i hele verden kan bli verre hvis vi drar en «hvis atte..». Kanskje man tror at en blir uangripelig i sine argumenter, hva vet vel jeg.
     
    • Liker
    Reaksjoner: SAL

    Disqutabel

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Innlegg
    10.643
    Antall liker
    10.212
    Du hadde ikke behøvd å be folk om å holde seg inne, isolere seg, stenge ned ting osv hvis det var stort utbrudd av ebola.
    Folk ville forstått og respektert en sykdom som dette
    influensa 2.0 derimot...
    Sikkert derfor det døde så mange i 2014. Fordi alle holdt seg hjemme og ikke gjorde noe dumt.
     

    Disqutabel

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Innlegg
    10.643
    Antall liker
    10.212
    Ja hvor kommer dette ebola greiene i fra? Alt i hele verden kan bli verre hvis vi drar en «hvis atte..». Kanskje man tror at en blir uangripelig i sine argumenter, hva vet vel jeg.
    Det var en eksemplifisering av at smittevern må tas på alvor, inntil situasjonen er under kontroll.
     

    Dr_BASS

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Innlegg
    4.719
    Antall liker
    1.948
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    Det er det ingenting som tyder på, da hadde vi sett mye mindre svært krevende livsforlengende behanding, f.eks kreft
    Det er vel ikke mange gamle 80+ som er på gamlehjem som får livsforlengende behandling for kreft?
     

    morbid

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2018
    Innlegg
    4.082
    Antall liker
    2.540
    Det er vel ikke mange gamle 80+ som er på gamlehjem som får livsforlengende behandling for kreft?
    25% av ressursene brukes på behandling i pasientenes siste leveår, det har selvsagt også naturlige årsaker, men det sier også en del om at det gies altfor mye livsforlengende behandling til de over 80 på sykehjem
     
    • Liker
    Reaksjoner: MML

    Dr_BASS

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Innlegg
    4.719
    Antall liker
    1.948
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    Ja det er et problem, og veldig merksnodig at det ikke er lov med aktiv dødshjelp.
    Har selv opplevd dette på nært hold der vedkommende sitter neddopa på morfin for å døyve smerter mens de skriker om å dø.
     

    Disqutabel

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Innlegg
    10.643
    Antall liker
    10.212
    Ivermectin er helt trygt og godt?
    Jeg tilstår at jeg finner det noe merkelig å trykke "Like" når uforstand ender i dødsfall.

    En hver burde vite at et hvilket som helst legemiddel er farlig, om det brukes uvettig. Men det viser seg at ikke alle har dette klart for seg. For et par år siden opplevde jeg et eksempel på en som begynte å blø ut av øynene fordi han hadde tatt idiotiske mengder med Ibux for hodepine. Folk finner på det mest utrolige, men jeg synes ikke akkurat det fortjener å dø av den grunn.
     

    Fenalaar

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.05.2002
    Innlegg
    8.515
    Antall liker
    6.916
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    3
    Jeg tilstår at jeg finner det noe merkelig å trykke "Like" når uforstand ender i dødsfall.

    En hver burde vite at et hvilket som helst legemiddel er farlig, om det brukes uvettig. Men det viser seg at ikke alle har dette klart for seg. For et par år siden opplevde jeg et eksempel på en som begynte å blø ut av øynene fordi han hadde tatt idiotiske mengder med Ibux for hodepine. Folk finner på det mest utrolige, men jeg synes ikke akkurat det fortjener å dø av den grunn.
    En ting er nå hva en gjør med seg selv. Når vedkommende prediker fortreffeligheten av Ivermektin i hestedoser, og resumtivt får andre til å ta samme medisin, så er det ikke annet enn å applaudere at Darwin virker. Han spiste sin egen hundmat - det skal han ha, men å få andre til å "gakk henn og gjør det samme" er kriminell adferd, imo.

    Johan-Kr
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.858
    Antall liker
    8.854
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Gode nyheter til lars_erik:

    Jeg synes vel ikke dette var så gode nyheter.

    De beste/smarteste (Altså de som skal studere videre) av de eldste elevene (som man kan fovente jobber best selvstendig) hart gjennomgående gjort det dårligere enn tidligere kull. Hvordan har det da gått med de som er mindre motivert og yngre?
     

    Jim I Hendriksen

    Krisestab konsulent
    Ble medlem
    06.04.2019
    Innlegg
    6.284
    Antall liker
    9.134
    For litt siden leste vi dette, norge ikke med her men konsekvensene er vel kanskje ikke ulike..

     

    MML

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.02.2010
    Innlegg
    2.068
    Antall liker
    1.501
    Torget vurderinger
    1
    Jeg synes vel ikke dette var så gode nyheter.

    De beste/smarteste (Altså de som skal studere videre) av de eldste elevene (som man kan fovente jobber best selvstendig) hart gjennomgående gjort det dårligere enn tidligere kull. Hvordan har det da gått med de som er mindre motivert og yngre?
    Det er jo flott at man ikke ser noe kunnskapsfall av stengte skoler. Det kan jo virke som at man lærer mer til mindre man gjør på skolen. Dette er de for øvrig godt i gang med også i lavere kull. Nylig innførte barneskolen til min sønn "lekseredusert skole". Senker leksene fra et allerede lavt nivå. En god utvikling siden det virker som om elevene ikke blir smartere av skolegang. Kanskje man skulle ta den helt ut å stenge skolene helt?
     
    • Liker
    Reaksjoner: SAL

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.858
    Antall liker
    8.854
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Ja, man så jo faktisk samme argumentasjon med fraværsgrensen - det var visstnok ingen sammenheng mellom læring og hvorvidt man var på skolen eller ikke.
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.948
    Antall liker
    19.800
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Ser man det, ja.


    Sverige, selveste morder- landet, gjorde altså helt rett. Mens i Norge, hysteriets høyborg, dreit vi fullstendig på draget
     

    Disqutabel

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Innlegg
    10.643
    Antall liker
    10.212
    Ser man det, ja.


    Sverige, selveste morder- landet, gjorde altså helt rett. Mens i Norge, hysteriets høyborg, dreit vi fullstendig på draget
    Jeg tror nok, at med den konklusjonen du her trekker, så leste du neppe artikkelen.
    Det sagt, en hver med vettet i behold har vel forstått at underdødelighet følges av overdødelighet, det har også vært nevnt gjentatte ganger i denne tråden.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.752
    Antall liker
    13.242
    Det sagt, en hver med vettet i behold har vel forstått at underdødelighet følges av overdødelighet, det har også vært nevnt gjentatte ganger i denne tråden.
    Den regelen gjaldt definitivt ikke da Sverige, i motsetning til Norge hadde underdødelighet i 2019.

    Det ble jo diskutert over flere sider det det for enkelte åpenbart var viktig å gjøre den svenske overdødeligheten så høy som mulig.
     

    Disqutabel

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Innlegg
    10.643
    Antall liker
    10.212
    Den regelen gjaldt definitivt ikke da Sverige, i motsetning til Norge hadde underdødelighet vinteren 2019/20.

    Det ble jo diskutert over flere sider det det for enkelte åpenbart var viktig å gjøre den svenske overdødeligheten så høy som mulig.
    Vi var nok flere som påpekte det enkle faktum at i løpet av noen år, ville dette nødvendigvis utjevne seg. Kan forsøke å lete meg fram til det, men kan ta litt tid....
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.752
    Antall liker
    13.242
    Vi var nok flere som påpekte det enkle faktum at i løpet av noen år, ville dette nødvendigvis utjevne seg. Kan forsøke å lete meg fram til det, men kan ta litt tid....
    Det var det , men poenget var at for noen (tenker ikke på deg bare for å si det) så fantest det absolutt ingen ting som kunne være med på å forklare den svenske katastrofen utover spektakulær kløning fra svenske (helse)myndigheter. Ikke at uvanlig få hadde dødd året før, ikke at Sverige har en eldre befolkning enn Norge. Ingen ting. Overdødeligheten skulle være så høy som bare mulig.
     
    • Liker
    Reaksjoner: SAL

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.948
    Antall liker
    19.800
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Hele poenget er at de restriksjoner som summarisk ble innført i Norge ikke sparte liv, derimot ødela både liv, skolegang, kulturliv, næringsliv òg psykisk helse.
    Alt fordi hysteri fikk råde grunnen.
     

    Disqutabel

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Innlegg
    10.643
    Antall liker
    10.212
    Det finnes mange eksempler, det følgende er noen av mine egne:


    Vet det var overdødelighet i fjor, så det er vel en viss logikk i at dette hentes inn de påfølgende år. I Norge må vi nødvendigvis få den motsatte effekten, underdødelighet i fjor, overdødelighet de påfølgende år.
    Overdødelighet må jo ses i forhold til normadødelighet. I runde slenger dør det 90 000 mennesker i Sverige hvert år, ergo ble overdødeligheten i fjor på over 5%.

    Det som er banna bein, er at Norge vil hente dette inn igjen i løpet av de nærmeste årene.
    Det er ikke merkelig, tross alt hadde de overdødelighet i fjor, og vil garantert ha noen påfølgende år med lavere antall døde, mens vi i Norge, som hadde underdødelighet i fjor, vil komme til å hente inn dette igjen de kommende år. Tross alt skal alle med sikkerhet dø.

    Det er allikevel ikke direkte intuitivt at det er OK at Sverige har hatt 14 000 døde, mens Norge har hatt 700 i samme periode, dvs. ca. 1/10 av dødsraten grunnet Covid-19. Vi kan diskutere dette til vi bli blå i trynet, det er forskjellige valg fra de styrende organer i de to nasjoner, og jeg kan ikke med min beste vilje se at det ene lande gjorde alt feil, og det andre alt rett. Det dreier seg om respons på en føkkings pandemi, det er ikke en landskappleik i trekkspill. Sånn sett har Norge opprettholdt levealder, mens Sverige har gått en touch ned. Begge økonomier har tatt telling, mens folket har en veldig forskjellig oppfatning av hva som har truffet dem i Norge og Sverige. I Norge har mange forsøkt å forholde seg til smitteregimet, selv når vi er uenige, mens i Sverige er det ganske utbredt å se på dette som noe som bare går over, og de uttaler ofte at "vi skrattar av Norge".
    Situasjonen i India beskriver med all mulig tydelighet at for lite restriksjon i kombinasjon med fattigdom, er helt krise. Det er ikke sannsynlig at Skandinavia kunne rote seg opp i noe sånt, så å si uansett hva man hadde funnet på, men det er en hårfin balanse her også. Det er fortsatt veldig mange som kan bli syke, og dermed mange som kan komme til å dø, så det er tungtveiende årsaker til å gjøre noe. Dersom en virkelig rasende pandemi treffer oss neste gang, hvilket land har gjennomført den mest realistiske øvelsen? I et slikt tenkt tilfelle, tror jeg faktisk de valg Norge har tatt, kan vise seg som ekstremt verdifulle.
     

    Disqutabel

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Innlegg
    10.643
    Antall liker
    10.212
    Hele poenget er at de restriksjoner som summarisk ble innført i Norge ikke sparte liv, derimot ødela både liv, skolegang, kulturliv, næringsliv òg psykisk helse.
    Alt fordi hysteri fikk råde grunnen.
    Det er vel bare deg som i fullt alvor har oppfattet det i retning av at politikerne trodde de innførte udødelighet med sine tiltak.
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.948
    Antall liker
    19.800
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Det er vel bare deg som i fullt alvor har oppfattet det i retning av at politikerne trodde de innførte udødelighet med sine tiltak.
    Politikere òg helsetopper i Norge feilet på det mest skandaløse. På tide å innse det.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn