Bybee Golden Goddess Super Effect Speaker Bullets

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Antall liker
4.256
Dette nye produktet fra Jack Bybee er testet av Positive Feedback med meget godt resultat. Sammens med noen andre tweaks.

Om Bybee golden Goddess 'Super Effect' Speaker Bullets:

What Jack is willing to say, is that the purifiers, and in this case, specifically the Golden Goddess 'Super Effect' Speaker Bullets "…incorporate a newly developed combination of carbon nanotube and gold-based quantum purification technologies to eliminate quantum mechanical noise (electronic noise occurring outside the audible range, which adversely affect audio and video reproduction) to unprecedented levels." Okay, so uh, yeah …Jack what does this mean for the lay person? Like I said, there are many who claim it says nothing, and of course there are others who claim it says all it needs to say. And other than that, Jack the man ain't talking.

In listening with and without, the differences are not subtle. I have had several people listen with and without and all keyed into the positive changes (as noted) that they cast on the music. The Golden Goddess 'Super Effect' Speaker Bullets do clean-up the sound and do (via the speakers) produce a voluminous sound-field that is bigger, bolder, and better than what we were listening to prior in every way. They work. They make a difference that is quite positive and beguilingly addictive …why do they work and do what they do? Well you got me.

Les resten av denne glimrende arikkelen HER!

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Antall liker
4.256
Som Bybee entusiast og bruker av ganske mange Bybeefiltre i anlegget mitt kjenner jeg meg spesielt godt igjen når artikkelforfatteren sier at lyttepanelet sterkt "forkuserer på musikken" med filtrene tilstede. Jepp! ;)

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Antall liker
4.256
For å finne "Negative Feedback" må du tilbake til Absolute Sounds glansdager, før bladet ble annonsefinansiert. ;)

Positive Feedback er MITT HiFi-magasin. Slår nok både Fidelity og Stereophile i interessant innhold. I tillegg har de noen skribenter som skriver helt fortrefflig, informativt og med lite bruk av tåpelige! metaforer. Her kunne Fidelity lært noe.

Rhesus

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.11.2006
Antall liker
12
Golden Goddess 'Super Effect' Speaker Bullets.
Ubetalelig! ;D

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Antall liker
4.256
Rhesus skrev:
Golden Goddess 'Super Effect' Speaker Bullets.
Ubetalelig! ;D
Ubetalelig ja..Helt opplagt et navnevalg med hensikt å ta målemafiaen ved hornene... ;D

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Antall liker
44.575
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
Hvis vi går ut fra at den saken faktisk gjør noe, og at beskrivelsen på web-siden er korrekt (men bevisst kryptisk), så kan man jo spekulere litt:

Det som visstnok filtreres ut er "quantum noise". Hva er det? Jeg vet bare om tre kilder: "Hvit" termisk støy i alt som har en resistans, "shot noise" når strømmene blir så små at enkeltelektroner har betydning, og "pink" 1/f-støy i halvledere og mange andre steder. Det skrives: Within any playback system, musical and visual information is transmitted by electrons flowing through conductors. As electrons interact with the conductive materials of cables and circuits, very low-level (quantum) noises are generated. As quantum noise energy accumulates in the propagating signal, low-level details pertaining to ambience, soundstage, timbre, dynamics, color fidelity and picture resolution are obscured, robbing the presentation of vividness and life. (http://www.bybeetech.com/ourtech.asp)
Dette ser ut til å passe best på termisk støy i ledere og motstander. Et annet sted på site'n står det (electronic noise occurring outside the audible range, which adversely affect audio and video reproduction)

Så disse forsøker å filtrere ut "hvit" termisk støy utenfor audiobåndet. Hvordan? Vel, nesten hva som helst som ruller av et godt stykke over 20 kHz gjør vel dette, f eks en ferrittkjerne rundt en kabel, men: Bybee Quantum Purifiers operate on the quantum mechanical level to regulate the flow of electrons that make up the signal (picture a metering light regulating freeway traffic flow). Current flow within the Quantum Purifier is unimpeded and ideal (think of the unencumbered flow of traffic on a lightly traveled expressway). During transit through the Quantum Purifier, quantum noise energy is stripped off the electrons, streamlining their flow through ensuing conductors. Unwanted quantum noise energy dissipates as heat within the Quantum Purifier rather than emerging as a layer of contamination residue over the audio/video information.
Så støyfrekvensene omdannes til varme i filteret i en "kvantemekanisk prosess" som ikke påfører noen nevneverdig resistans. Alt som skjer i en dings som fører strøm kan beskrives som en kvantemekanisk prosess, så den formuleringen sier egentlig ingen ting. På teknisk engelsk er dette altså et EMI feedthrough low-pass filter with low insertion loss. Det nevnes også nanoteknologi og karbonfibre, for ikke å snakke om militært hemmelighold. Derimot er disse IKKE basert på den "gamle" Quantum Purifier-teknologien med "nesten superledere". Vel, dette kan jo gjøres på en masse ulike måter: http://www.amphenol-industrial.com/products_filter.html

Jeg legger forresten merke til at beskrivelsen på Bybees web-side er bedre egnet til suggesjon enn som en forklaring på hva dingsen egentlig gjør:

What You Will See and Hear
In using traditional audio/video cables, no matter how costly, your eyes and ears have grown accustomed to what are in effect "filters" having their own visual/sonic signatures. Conventional cables cannot achieve complete transparency due to inevitable interactions between electrons and the conductors through which they travel. Be prepared for a surprise when you first hear/view Bybee Golden Goddess accessories and cables. For the first time, the cables will virtually "disappear." The colorations in the conductors within your surrounding equipment will recede. You will become aware of myriad low-level details in music or video images that you never knew were there. One effect of these details is vivid dimensionality of the soundstage and surrounding ambience, which will be larger and more palpable. Music is sweeter and more relaxing to listen to, seemingly exuding naturally rather than being forced into the air. A new background blackness and quietude give musical passages and video images definition and meaning. The signal-carrying electrons are for the first time faithfully accurate carriers of your music and images.
(http://www.bybeetech.com/products.asp)

Hvis man så har lagt ut $4200 (!!!) for produktet og sitter der for å lytte, vel, så vet man jo hva man skal lytte etter...

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Antall liker
4.256
Du nevnte ferritkjerner. Har testet disse, og her er jeg helt på linje med andre "synsere": disse gjør noe bra, og noe dårlig. Det dårlige er spesielt i høyfrekvensen at ferriter gjør seg bemerket på en negativ måte.

Bybee derimot, har jeg ikke registrert noen hørbare negative effekter, bare positive! Så mannen vet absolutt hva han driver med.

P

Parelius

Gjest
Espen R skrev:
Bybee derimot, har jeg ikke registrert noen hørbare negative effekter, bare positive! Så mannen vet absolutt hva han driver med.
Hjertens enig, skjønt vi kanskje er uenige om hva han bedriver! (Jeg skal holde munn heretter, Espen.)

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Antall liker
4.256
Parelius skrev:
Espen R skrev:
Hjertens enig, skjønt vi kanskje er uenige om hva han bedriver! (Jeg skal holde munn heretter, Espen.)
Som jeg har sagt tidligere Parelius, jeg har ikke kommentert det tekniske og måten Jack Bybee markedsfører filtrene på. Dette er uinteressant for meg. Men dette skal ikke hindre meg i å høre det jeg hører. :)

P

Parelius

Gjest
Espen, jeg har jo hatt en del Bybees, men det eneste jeg nå sitter igjen med er en strømkabel påmontert disse kvantumrenserne. (Det visste du ikke, eller skulle du ikke tro.) Har du gjort noen forsøk med denne varianten, og hvilke komponenter den funker best med?

(Bare for sikkerhets skyld; ingen ironie her, fra min side.)

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Antall liker
44.575
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
Espen R skrev:
Du nevnte ferritkjerner. Har testet disse, og her er jeg helt på linje med andre "synsere": disse gjør noe bra, og noe dårlig. Det dårlige er spesielt i høyfrekvensen at ferriter gjør seg bemerket på en negativ måte.

Jeg tviler ikke på at Jack Bybee er kompetent. Men til $4200 (som fort blir 30-40000 kr her hjemme) formelig trygler dette om at noen gjør en ordentlig blindtest, f eks ABX mot "naken kabel" og kabel med en ferrittring til en femtilapp. Kan man høre forskjell til det bedre, og i så fall, er forskjellen like stor/verdt like mye som å oppgradere effektforsterkerene til et par Nemoer eller CD-spilleren til noe fra Burmester?

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Antall liker
4.256
Parelius skrev:
Espen, jeg har jo hatt en del Bybees, men det eneste jeg nå sitter igjen med er en strømkabel påmontert disse kvantumrenserne. (Det visste du ikke, eller skulle du ikke tro.) Har du gjort noen forsøk med denne varianten, og hvilke komponenter den funker best med?

Har loddet inn nye paralellt i signalveien og strøm. Bybeeoverganger ut fra phonokontakter, og på strømsiden (på nettledning, inni apparat ( før trafo), og inni nettstøyfilter (etter selve filterdelen). Og på høytt. elementer.
Det merkelige er at effekten på en måte har blitt ennå mer tydelig jo lengre ut i prosessen jeg har kommet. Men flere i serie kan føre til en slags "overdempning".

Bybee i strøm og signal sidestiller jeg i betydning.

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Antall liker
4.256
En ting som har fasinert meg litt:

F.eks.

-ferriter
- bybeefiltre
- isolasjonsmateriale rundt kabel (f.eks. plast)
- Echo 3 antistatvæske

-benyttet på henholdsvis signalkabel og strømkabel gir lik lydlig signatur. Altså, det er klare lydmessige paraleller hvis hver enkelt av disse "duppeditter" blir brukt i signalveien, eller strøm!

Noen som har en forklaring?

K

kbwh

Gjest
Nei, men du verden for et navn!

Bybee Gylden Gudinne Supereffekt Høyttalerkuler! Så kreativ er ikke jeg.

topline

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2005
Antall liker
0
Parelius skrev:

Jeg har et par DIY strømkabler med Bybeefilter montert, bruker den ene på cdpre'n. Resultatet er såpass bra at jeg ikke ser noe poeng i å bruke en formue på dedikerte kjøpekabler.
Imidlertid så prøvde jeg den en gang på en Shanling cdspiller, der syns jeg ikke den fungerte bra. Bassen endret karakter til mer bass - type udefinert. Mye mulig at resten av systemet ikke taklet det og at det ville fungert greit i en annen setting. Men der og da foretrakk jeg den vanlige strømkabelen på Shanlingen.

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Antall liker
44.575
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
Espen R skrev:
En ting som har fasinert meg litt:

F.eks.

-ferriter
- bybeefiltre
- Echo 3 antistatvæske

-benyttet på henholdsvis signalkabel og strømkabel gir lik lydlig signatur. Altså, det er klare lydmessige paraleller hvis hver enkelt av disse "duppeditter" blir brukt i signalveien, eller strøm!

Nei, men kanskje noen hypoteser. Hvis problemet er høyfrekvent støy (radiofrekvenser) som sniker seg inn i systemet, så kan dette belaste effektforsterkeriet på en måte som skaper hørbare intermodulasjonsprodukter. RF via strømkabelen burde jo stoppes ettertrykkelig i kondensatorbanken i strømforsyningen (antar lineær strømforsyning), men noe slipper alltid gjennom til selve forsterkerkretsene hvor det så moduleres med signalet. RF via signalkabelen kommer motsatt vei, og vil modulere likespenningen fra strømforsyningen. Uansett vil RF-signalet ri ut av effektforsterkeren på ryggen av det virkelige signalet som en form for forvrengning og bli omsatt til varme i høyttalerspolene. Jeg har selv opplevd en betydelig reduksjon i opplevd "hardhet" og "lyttetrøtthet" ved bedre strømfiltrering.

Merker meg forresten at du ikke nevner filtrering (bybee/ferritt) på høyttalerkablene i denne sammenhengen. Det er jo etter miksingen i effektforsterkeren finner sted.

Jeg har også opplevd at bedre mekanisk avkobling er en annen tweak med "redusert hardhet" som resultat. F eks Sorbothan-pucker, Solid Tech Disc of Silence, bedre rack, gummiføtter under høyttalerne, osv, alt sammen tiltak som bryter en mekanisk tilbakekoblingssløyfe fra høyttalere tilbake til elektronikk. Jeg er ganske sikker på at dette skyldes redusert forvrengningsnivå, ved at forskjellige strømførende kretskort og ledninger ikke lenger vibrerer i ulike magnetfelt mer eller mindre i takt med musikken, og dermed ikke får indusert små forvrengningssignaler. Både EMC1 CD-spiller og AW180M'ene mine var veldig følsomme for mekanisk vibrasjon. Jeg vil si at dette også låt ganske likt som et bedre strømfilter - mindre hardhet og mindre lyttetrøtthet.

Som et eksempel på noe som ikke virket, kan jeg også nevne at jeg lagde noen søte små hengekøyer til høyttaler- og signalkablene av biter av bøketre, dobbelthodede aluminiumsspikre og neopren O-ringer. Kult prosjekt, men det endret ikke lyden et dugg, annet enn at det ble lettere å holde signalkablene til sub'en unna strømkablene, og at det derfor bidro til å redusere 50 Hz brum fra sub'en. Men ellers - nada.

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Antall liker
18.428
Sted
Østfold
Espen R skrev:
- ferriter
- bybeefiltre
- Echo 3 antistatvæske

Ja, jeg mener å ha noen plausible forklaringer her:

Ferritter: Disse reduserer en kabels båndbredde ved å øke dens induktans uten å påvirke dens resistans.

Bybeefiltre: Disse har jeg testet inngående og har i til sammen et titalls tilfeller ikke klart å detektere noen forskjell verken ved måling eller lytting. Mye av lyttingen er blitt foretatt før målingene for sikkerhets skyld.

Isolasjonsmateriale: Dette er kjekt, spesielt på sterkstrømskabler. Det forhindrer ikke bare kablene i å kortslutte men det forhindrer også at man selv får strømstøt ved hudkontakt med kablene.

Antistatvæske: Dette er et nødvendig "onde" på for eksempel platespillere og annet utstyr som er særlig følsomt for støy.

Sammenfallende hørbare forskjeller: Det finnes et slags mønster i hvilke parametre som dukker opp i tilfeller der man senere har avdekket at forskjellene alene måtte tilskrives placebo. Jeg har i høyeste grad opplevd dette selv ved en del tilfeller og skal ved anledning forsøke å lage en kategorisk oversikt over hva slags opplevelser jeg har hatt med placebo og hvilke parametre jeg i den aktuelle situasjonen mente å høre. Om man er oppmerksom på hvilke "parametre" som er typiske følger av placebo er det lettere å være obs på dette når det dukker opp.

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Antall liker
44.575
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
Snickers-is skrev:
Sammenfallende hørbare forskjeller: Det finnes et slags mønster i hvilke parametre som dukker opp i tilfeller der man senere har avdekket at forskjellene alene måtte tilskrives placebo. Jeg har i høyeste grad opplevd dette selv ved en del tilfeller og skal ved anledning forsøke å lage en kategorisk oversikt over hva slags opplevelser jeg har hatt med placebo og hvilke parametre jeg i den aktuelle situasjonen mente å høre. Om man er oppmerksom på hvilke "parametre" som er typiske følger av placebo er det lettere å være obs på dette når det dukker opp.
Ja, som nevnt i en annen tråd så er det gjerne endorfiner som utløses i det man begynner å tro på at utlegget av $$$ har en eller annen positiv effekt. Dette manifesterer seg gjerne som mer "ro i lydbildet" og at alt "faller på plass", eller også "mindre hardhet". Så er man gjerne like rastløs igjen etter en uke eller to.

Derimot, de effektene jeg nevnte nettopp er mer av typen "manglende trang til å dempe volumet/gå ut i naborommet et tur etter 3-4 timer foran husalteret". Det mest ekstreme var da jeg skulle flytte på en AW180M som spilte mens den sto rett på gulvet. Stilte meg bredbent over den ved siden av høyttaleren, løftet den klar av gulvet, og tenkte "hva pokker var det som skjedde nå?" fordi lyden endret seg ganske dramatisk selv der jeg sto, langt utenfor sweet spot. Kan selvsagt skyldes "comb filtering"-effekter, men jeg tror det egentlig ikke.

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Antall liker
4.256
Snickers-is skrev:
Espen R skrev:
- ferriter
- bybeefiltre
- Echo 3 antistatvæske

Ja, jeg mener å ha noen plausible forklaringer her:

Ferritter: Disse reduserer en kabels båndbredde ved å øke dens induktans uten å påvirke dens resistans.
Virker sannsynlig.

Bybeefiltre: Disse har jeg testet inngående og har i til sammen et titalls tilfeller ikke klart å detektere noen forskjell verken ved måling eller lytting. Mye av lyttingen er blitt foretatt før målingene for sikkerhets skyld.
Annen erfaring her, definitivt.

Isolasjonsmateriale: Dette er kjekt, spesielt på sterkstrømskabler. Det forhindrer ikke bare kablene i å kortslutte men det forhindrer også at man selv får strømstøt ved hudkontakt med kablene.
Plast har de samme negative lydkaraktrestikker brukt både på signalkabel og strømkabel.

Antistatvæske: Dette er et nødvendig "onde" på for eksempel platespillere og annet utstyr som er særlig følsomt for støy.
Jepp, men relaterer seg ikke til mitt innlegg.

Er du et sannhetsvitne i placebospørsmål - dine erfaringer = sant ?

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Antall liker
4.256
asbjbo skrev:
Snickers-is skrev:
Ja, som nevnt i en annen tråd så er det gjerne endorfiner som utløses i det man begynner å tro på at utlegget av $$$ har en eller annen positiv effekt. Dette manifesterer seg gjerne som mer "ro i lydbildet" og at alt "faller på plass", eller også "mindre hardhet". Så er man gjerne like rastløs igjen etter en uke eller to.

Derimot, de effektene jeg nevnte nettopp er mer av typen "manglende trang til å dempe volumet/gå ut i naborommet et tur etter 3-4 timer foran husalteret". Det mest ekstreme var da jeg skulle flytte på en AW180M som spilte mens den sto rett på gulvet. Stilte meg bredbent over den ved siden av høyttaleren, løftet den klar av gulvet, og tenkte "hva pokker var det som skjedde nå?" fordi lyden endret seg ganske dramatisk selv der jeg sto, langt utenfor sweet spot. Kan selvsagt skyldes "comb filtering"-effekter, men jeg tror det egentlig ikke.
Lyttetretthet er et tilbakelagt stadie for min del, flere år tilbake. Ellers er jeg svært opptatt av dette med "renest" mulig strøm. Men høyfrekvent støy er et generelt problem.

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Antall liker
4.256
Snickers-is skrev:
In listening with and without, the differences are not subtle. I have had several people listen with and without and all keyed into the positive changes (as noted) that they cast on the music. The Golden Goddess 'Super Effect' Speaker Bullets do clean-up the sound and do (via the speakers) produce a voluminous sound-field that is bigger, bolder, and better than what we were listening to prior in every way. They work. They make a difference that is quite positive and beguilingly addictive …why do they work and do what they do? Well you got me.

Du verden for en fantasi andre folk må ha... ::)

Er det ikke litt ...eh..flaut for deg, du som er HiFi utvikler, at du ikke har bedre HiFi-utstyr til å detektere ulike forskjeller med?

P

Parelius

Gjest
Espen R skrev:
Snickers-is skrev:

Ja, ikke sant!

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Antall liker
4.256
Parelius skrev:
Espen R skrev:
Snickers-is skrev:

Ja, ikke sant!
Du ble også lurt av deg selv med dine Bybee filtre ?
På samme måte som kabler, før mente du at du hørte stor forskjell, nå mener du det kanskje ikke?

P

Parelius

Gjest
Espen R skrev:
Parelius skrev:
Espen R skrev:
Snickers-is skrev:

Ja, ikke sant!
På samme måte som kabler, før mente du at du hørte stor forskjell, nå mener du det kanskje ikke?
Det har jeg vel tidligere fortalt deg og dine like, så du får bare bla opp.

Jeg hører faktisk forskjeller (av og til) i dag også jeg, men problemet er at jeg i de fleste tilfeller ikke greier å korrelere dette på noen systematisk måte.

Idag skiftet jeg forresten strømkabelen til RIAA trinnet (prøvde med og uten babyfilter): Jeg hørte ikke forskjell. Men nå har jeg et ganske så dårlig anlegg, og ørene er blitt svakere med årene.

Tillegg: For ordens skyld. Første gangen jeg prøvde disse babyfiltrene, så mente jeg å høre en liten endring. Nå gjør jeg det ikke lengre. Så det er nok ørene!

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Antall liker
4.256
Parelius skrev:
Espen R skrev:
Parelius skrev:
Espen R skrev:
Snickers-is skrev:

Ja, ikke sant!
Det har jeg vel tidligere fortalt deg og dine like, så du får bare bla opp.

Jeg hører faktisk forskjeller (av og til) i dag også jeg, men problemet er at jeg i de fleste tilfeller ikke greier å korrelere dette på noen systematisk måte.

Idag skiftet jeg forresten strømkabelen til RIAA trinnet (prøvde med og uten babyfilter): Jeg hørte ikke forskjell. Men nå har jeg et ganske så dårlig anlegg, og ørene er blitt svakere med årene.
Tror ikke du har dårlige ører, og heller ikke dårlig anlegg.

Men jeg blir liksom ikke klok på deg, Parelius. Men jeg tror hjernen din spiller deg et puss.., men ikke på den måten du tror. ;)

P

Parelius

Gjest
Jeg blir ikke alltid klok på meg selv heller, så der er vi to.

La meg få legge til - og som jeg kanskje ikke har fått klart nok frem. Jeg har egentlig liten erfaring med høyttalerkabling i tiden etter mitt (for-)fall. Jeg kjører jo aktive høyttalere. Så når jeg uttaler meg nå for tiden, så ut fra signalkabler. Når det gjelder disse, så har det hendt at jeg hører forskjeller som jeg mener er nogenlunde konsistente - skjønt jeg er usikker - på kablingen mellom PU og RIAA. Siste gangen var for ikke lenge siden, når jeg sammeliknet mine hjemmestrikkede mot Fosses forjævlig dyre Cardas. Jeg mente at mine hjemmestrikkede var bedre, men jeg har ikke gjort denne sammenlikningen for systematisk. Når det gjelder signalkabler mellom de andre komponenetene, og de som går til de aktive høyttalerne, så er jeg fortapt i ikke-forskjeller. Går ut fra at det er rimelig greit konstruerte kabler jeg har prøvd, og at det ikke foreligger noen mismatcher mellom komponentene.

Det var nå bare det.

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Antall liker
4.256
Parelius skrev:
Jeg blir ikke alltid klok på meg selv heller, så der er vi to.

La meg få legge til - og som jeg kanskje ikke har fått klart nok frem. Jeg har egentlig liten erfaring med høyttalerkabling i tiden etter mitt (for-)fall. Jeg kjører jo aktive høyttalere. Så når jeg uttaler meg nå for tiden, så ut fra signalkabler. Når det gjelder disse, så har det hendt at jeg hører forskjeller som jeg mener er nogenlunde konsistente - skjønt jeg er usikker - på kablingen mellom PU og RIAA. Siste gangen var for ikke lenge siden, når jeg sammeliknet mine hjemmestrikkede mot Fosses forjævlig dyre Cardas. Jeg mente at mine hjemmestrikkede var bedre, men jeg har ikke gjort denne sammenlikningen for systematisk. Når det gjelder signalkabler mellom de andre komponenetene, og de som går til de aktive høyttalerne, så er jeg fortapt i ikke-forskjeller. Går ut fra at det er rimelig greit konstruerte kabler jeg har prøvd, og at det ikke foreligger noen mismatcher mellom komponentene.

Det var nå bare det.
Ok. Men jeg reagerer stadig på dette med "systematisk utprøvning", det er her feilen ligger: du bruker da den analytisk/tenkende/resonerende delen av hjernen din, du kommer i et "prestasjonsmodus" som skaper sperringer for "sansningen". (Min teori som jeg ikke har vitenskapelig belegg for).

I sommer sa jeg til RoDa (face to face) noe om lydkarekteristikken på ulike typer strømkabler. Jeg forklarte ham med ord (så godt jeg kunne) hva slags negative lydmessige ting jeg hører når jeg har testet strømkabler med mange svært tynne ledere som er tvinnet sammens, som denne Supra LoRad kabelen (som eksempel). Da liksom kvakk Rolf til, og sa: "Det er jo akkurat det samme du sier som Knut Vadseth sa til meg her for ikke lenge siden".
En god slump tilfeldigheter, eller...? Hva mener du?

el_mariachi

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
397
Espen R skrev:
Da liksom kvakk Rolf til, og sa: "Det er jo akkurat det samme du sier som Knut Vadseth sa til meg her for ikke lenge siden".
En god slump tilfeldigheter, eller...? Hva mener du?
Ja, hva dere "gullører" kan høre.

K

kbwh

Gjest
24kkr.

Bybee Golden Goddess Super Effect Speaker Bullets eller et dønn presist bassystem til mitt nåværende anlegg?

Ikke kron-og-mynt, nei.

Dr.No

Overivrig entusiast
Ble medlem
24.07.2006
Antall liker
6
Torget vurderinger
15
bye bye, bybee

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Antall liker
18.428
Sted
Østfold
Espen R skrev:
Snickers-is skrev:

Er det ikke litt ...eh..flaut for deg, du som er HiFi utvikler, at du ikke har bedre HiFi-utstyr til å detektere ulike forskjeller med?
Jo, selvsagt dritflaut, men så har jeg i det minste tydelig vis betydelig baller til å inrømme det i motsetning til de du siterer.

Hvor mange har noen gang klart å høre slike klumpers tilstedeværelse i en blindtest forresten?

Det jeg oppdaget en av gangene jeg testet dem var at det gikk fint å få en tilhører til å like oppsettet best med filtrene innkoblet. Det gikk fint å få ham til å like det best med filtrene utkoblet. Det gikk like fint å få samme tilhører til ikke å klare å høre forskjell. Det helt uten å gjøre andre endringer enn å la ham switche selv uten å fortelle om det var posisjon A eller posisjon B som betydde "filtrene innkoblet". Med filtrene utkoblet var de bypasset med ca 10cm 2,5kvmm billig biltemakabel med plastisolasjon.

Kan du fatte hvor dårlig anlegget mitt må være?

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Antall liker
18.428
Sted
Østfold
Espen R skrev:
Er du et sannhetsvitne i placebospørsmål - dine erfaringer = sant ?
Jepp. Om noen vil bestride hva jeg opplever inklusive placebo er de definitivt på feil jorde.

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Antall liker
13.321
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
Når jeg ser navnet på dette produktet blir jeg minnet om Winston Churchill som i margen på et av sine manuskripter skrev "weak argument, raise voice".

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Antall liker
4.256
Snickers-is skrev:
Det jeg oppdaget en av gangene jeg testet dem var at det gikk fint å få en tilhører til å like oppsettet best med filtrene innkoblet. Det gikk fint å få ham til å like det best med filtrene utkoblet. Det gikk like fint å få samme tilhører til ikke å klare å høre forskjell. Det helt uten å gjøre andre endringer enn å la ham switche selv uten å fortelle om det var posisjon A eller posisjon B som betydde "filtrene innkoblet". Med filtrene utkoblet var de bypasset med ca 10cm 2,5kvmm billig biltemakabel med plastisolasjon.
Dette resultet kan da ikke forbause noen.
Når Sony/Philips på begynnelsen av 80-tallet dro rundt og promoterte CD-mediet fortalte de gruppen av folk at; lite sus = god lyd. Etter demonstrasjonen gikk folk ut av lokalet med visshet om at CD ga best lyd. You see...

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Antall liker
13.321
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
Espen R skrev:
Snickers-is skrev:
Når Sony/Philips på begynnelsen av 80-tallet dro rundt og promoterte CD-mediet fortalte de gruppen av folk at; lite sus = god lyd. Etter demonstrasjonen gikk folk ut av lokalet med visshet om at CD ga best lyd. You see...
Yep. Tro kan flytte fjell. Mennesket er et rart vesen, i stand til å innbille seg mye med litt dytting i rett retning. Både at engler finnes, at jøder må gasses i hjel og at negre er mindre intelligente enn hvite. Eller at grønne kabler er bedre enn røde. Derfor må slike oppfatninger verifiseres, feks ved at man blir enige om gode målemetoider for intelligens og så måler intelligensen på mennesker uten at målerne vet hudfargen på de. Analogien til kabler og HiFi komponenter er nok ikke så vanskelig å fatte for de som vil fatte det. Hvorfor er det nødvendig å kalle ett produkt som åpenbart virker for "Super Effect" eller å utstyre en med simpel vin med en spektakulær flaske og etikett, mens viner med kvalitetsinnhold klarer seg uten slike gimmicks?

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Antall liker
4.256
Jeg er blitt oppfordret til ikke å krangle. Jeg kan skjønne at dette blir oppfattet som krangling, derfor har jeg postet mitt siste innlegg i denne tråden.

Espen.

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Antall liker
13.321
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
Greit nok det, men vi er jo enige. Folk har lett for å tro på det de blir fortalt av autoriteter at de skal tro på. Introduksjonen av CD er et godt eksempel som du er inne på. Om Bybee funker aner jeg ikke, men jeg er skeptisk til et produkt med slik markedsføring (og da inkluderer jeg både navnet og de teknologiske forklaringen, som noen (Asbjo) har gått gjernnom på en utmerket måte tidligere i tråden).

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Antall liker
18.428
Sted
Østfold
Espen R skrev:
Snickers-is skrev:
Weak argument, raise vioce!

Det var ingen hørbar forskjell. Det var ikke sus eller andre ting. Det var simpelt hen ingen hørbar forskjell (strong argument).

Det eneste jeg gjorde var å si "Nå er den innkoblet", og i halvparten av tilfellene var det løgn.

Topp Bunn