He-he, må nok skuffe dere ;D
Jeg tror at kanskje kranglingen i seg selv har en kjærkommen kjerne som pleier enkelte audiophile sinn. Det er vel noen innlegg her som ikke er annet en kun en isolert subjektiv ytring uten noen form for kontekst slik er jo ikke akkurat veldig krevende, ei heller særlig opplysende? At jeg X (med stor bokstav), mener at Y (dette ut av en annen verdens vås) er tull, punktum.
Jeg har sympati med de som har et nysgjerrig sinn. Noen har ikke særlig sans for slik tilnærming; Det forveksles med naivitet, eller at det i logisk svart/hvitt mønster samtidig må innebære en plutselig analog tro på Nigeria-brev (mottok mitt første i 1988, forresten

). Nå er jeg sikkert urettferdig, men se det i så fall i lys av min første innledende setning jeg bærer selv alle skavanker. Men jeg prøver å bedre meg lære, forstå. F.eks at det av og til finnes ting som ikke nødvendigvis står i en lærebok. At den vanligvis ikke er uttømmende.
Noen imponerer meg ikke i debatten. At man kan gjengi det som står i læreboka, som en selv ikke kunne noe om før en ble fortalt det, og på basis av dette tror at man uttale seg autoritativt om fagfeltet anlegg og lydoppfattelse spesielt basert på et konsept hvor alle andre mennesker kun er begrenset til å oppfatte det en selv som lytter kan høre - er jo en skjønn naivitet. Å la boken dominere ens egen tanke, til og med være foretrukket fremfor egne sanser, er jo en anakronisme i forhold til den menneskeskapte verden. At man kan distanse-evaluere Bybees uten å lytte til produktet, bør jo ikke være annet enn skivebom på dette forum (man bør i det minste være konsekvent til sitt eget konsept om blindtest). For hva bringer det av ny innsikt at X mener Y? Heller ikke det å ikle seg redde naive kjøpere fra produktet-frakken er særlig påkrevet på dette forum slik misjonering og redde verden-holdning er vel strengt tatt mer rettet mot eget sinn enn de stakkars potensielle ofrene her på sentralen? (og her er jeg kanskje kynisk til forumdeltakerne: Hvis de ikke har blitt lurt før, så la dem nå denne lærdommen trengs i livet hvis det skal gå dem vel! Har man råd, både følelsesmessig og økonomisk, til å stadig la seg lure vel, da har man vel råd til det! Merk dog: Ingen aksept for uetterrettelig produsentinformasjon (dvs. lureri) fra min side).
Vel, distanse-evaluister (?): Hva tilfører dere egentlig debatten annet enn å si at person Z bør se å komme seg tilbake til koranen?
Mvh,
tom-a