Litt i forhold til Roffe sitt innlegg.
Jeg er vel kanskje den som mist anbefaler HiFi komponenter til andre her på sentralen, i forhold til antall innlegg. Dette er fordi jeg vet at en nøytral, høyoppløst komponent kan falle uheldig ut hos mange. Dette fordi selve forutsetningene for å oppleve selve kvalitetene til komponenten ikke er tilstede hos den aktuelle lytter. Eller at musikk/lydpreferanser er helt på siden av mine. Og jeg vil jo nødig at en som har betalt masse penger for noe skal føle at han blir skuffet.
Litt om støy i sammenheng med lyd.
På begynnelsen av nittitallet moddet jeg en Harman Kardon CD spiller. Spilleren var oppbygd med kun diskret komponenter i analogdelen, ikke IC'er som forsterkning. Og dette var jo bra. Men saken var den at på utgangen stod det noen fæle signalkondiser som sannsynligvis måtte ødelegge noe. What to do ? Joda, jeg kjøpte noen store blå ERO polyprop.kondiser, men for å få plass på det tettpakkede store printet måtte jeg plassere ERO kodisene langt fra selve utgangen i nærheten av phonokontaktene, inn mot midten av det store printet. Av mangel på forstand lot jeg kabelstumpene fra ERO kondisene (ca. 15 cm.) gå i luftspenn fra kondisene til utgangen på analogdelen på printet. Så langt, så godt.
Og lyden ble klart bedre. Så mye detaljer i diskanten...her skjedde det saker og ting ja...mye liv... ;D Men godt var det! Det som følgelig skjedde var at ledningene i luftspenn fungerte som antenner for all den høyfrekvente støyen som MASH konverteren sendte ut! ;D
Men selv gamle audiofile som hadde spilleren på lån syns det låt bra. Dette gikk på en måte som "hånd i hanske " mot datidens spillere og plater som relativt sett ikke hadde så stor bit-oppløsning som dagens digital. Det ene kompenserte for det andre..for å si det sånn.
Etterhvert syns jeg kanskje ikke det var så bra allikavel, og en "know-how" person sa at jeg burde gjøre om dette med "antennespennet". Så ble gjort. Og førsteinntrykket var at det låt dødt...med mindre liv i diskanten. men det var bare midlertidig. Etterhvert hørte jeg at den høyfrekvente støyen som var tidliger faktisk maskerte for mange detaljer. Jeg hørte åpenbart flere detaljeri musikken nå etter at alle "detaljene" var borte! ;D
Relasjonen til Bybee er at som jeg og Endre Askeland hører, så kan det oppsummeres at Bybee åpenbart fjerner en type støy i lydbildet, en støy du ikke trodde var der før den er borte. Dette påvirker blant annet bassgjengivelsen, og opplevelsen av små dynamikkgraderinger i lydbildet. Og ikke minst evnen til å lytte inn i musikken. Noen vil forstå hva jeg mener med dette, andre ikke.