Bybee Golden Goddess Super Effect Speaker Bullets

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Antall liker
4.256
Snickers-is skrev:
Bybeefiltre: Disse har jeg testet inngående og har i til sammen et titalls tilfeller ikke klart å detektere noen forskjell verken ved måling eller lytting. Mye av lyttingen er blitt foretatt før målingene for sikkerhets skyld.
Verdt å merke seg at enkelte av fagfolkene sier at de ikke klarer å måle noen forskjell med Bybee. Mens andre av fagfolkene sier at de lydlige forskjellene som noen hører har en sammenheng til de forskjellene som kan måles.

Som jeg har merket meg tidligere fra den kanten..argumentasjonen endres i forhold til hvor vinden blåser.

Rhesus

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.11.2006
Antall liker
12
Litt Tech om motstander.

Støy i motstander er satt sammen av to komponenter som har to funamentalt forskjellige mekanismer.

Den ene er temperaturavhengig og kalles termisk støy aka Johnson støy. Den forårsakes av ladningsbærere som spretter rundt, og genererer strøm som i sin tur genererer spenning over resistansen. Termisk støy er lineær med båndbredden, altså såkalt hvit støy. Spenningen er avhengig av resistansen og av temperaturen, slik at nivået er enkelt å beregne.

Den andre er såkalt 'excess noise'. Har ikke noe godt norsk ord for det, men den er avhengig av strømmen gjennom motstanden, og har en 1/f fordeling. Spenningen ved en gitt frekvens kan beregnes ihht formelen m*VDC/SQRT(f) der m er en konstant som må måles eksperimentelt for motstandstypen. Den er avhengig av den fysiske oppbygningen til motstanden og av hvilke materialer som er benyttet, men det er såvidt jeg vet ingen som har kommet med en skikkelig forklaring på hvordan det hele henger sammen.

Det betyr at Bybee sine modifikasjoner kanskje påvirker motstandens iboende 1/f støy. Jeg kan i alle fall ikke utelukke det, men så vet jeg ikke allverdens om konstruere motstander heller. Hvis så er tilfelle, så vil det bety at motstanden i midten genererer mindre excess noise enn en naken motstand ville gjort. Det er litt problematisk å måle dette, siden motstandsverdien er så lav, så vil støyspenningen også være meget lav. Men med utstyr konstruert for formålet burde det være mulig.

Problemet med det hele er at slike modifikasjoner bare har noe for seg i forhold til støyen generert i motstanden. Hvis motstanden ikke var der i utgangspunktet, så var det heller ingen støy å dempe......

roffe

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Antall liker
7
Det som er litt "morsomt" er jo at svak bakgrunnsstøy kan virke beroligende også. Dette har med psykoakustikk å gjøre. Jeg er derfor ikke overbevist om at den opplevde lydforbedringen nødvendigvis skyldes fjerning av støy.
Jeg har alltid funnet den tekniske forklaringen på Bybee-filtre litt tvilsom, men kan jo ikke utelukke at de gjør noe med signalet. Det jeg alltid er kritisk til med tweaks som har en ikke-verifiserbar virkemåte er at de som påberoper en forskjell som regel er himmelfalne over dem som ikke hører de samme forbedringene.

Jeg for min del er pragmatisk i min tilnærming til alle tweaks, og finner det ikke overraskende at noen opplever forbedringer, noen opplever ingen forskjell og noen opplever forverring med oppkobling av tweaks. Jeg mener at det har med matching å gjøre, og forsøker å være litt ydmyk i forhold til hva andre opplever i sine anlegg. Det jeg IKKE er ydmyk i forhold til er påstander om at tweaks alltid virker positivt i alle anlegg. Det er jo ofte det som hevdes i markedsføringen, uansett tweak (og for meg er bl.a. bytte av hifikabler å regne som tweaks). Når jeg treffer på påstander om slike omnipotente tweaks, så synes jeg det er på sin plass å minne om at alle anlegg er ulike, og at tweaks dermed vil ha ulik effekt, avhengig av anlegget. Jeg synes derfor det er ryddig av de som selger Bybee-filtre å tilby 30-dagers full returrett med pengene tilbake. For det gir en mulighet til å prøve i eget anlegg og gjøre seg opp sin egen mening, og for meg er det helt legitimt både å hevde at man hører forskjell og å hevde at man ikke hører forskjell.

Det med forventningseffekter er jo "jokeren" i denne sammenhengen. De er det ingen som kan si noe om uten blind testing, men at blind testing ikke er gjennomført betyr jo ikke at de opplevde effektene nødvendigvis skyldes forventninger til tweaket. Forventningseffektene representerer likevel en usikkerhet som gjør at påstander om produktet basert på egne opplevelser alene må sees på som hovedsaklig subjektive. Derav min skepsis til påstander om at et bestemt tweak alltid vil ha en positiv effekt.

B

BjornE

Gjest
Umulig å forholde seg til et produkt der produsenten til de grader er ullen i beskrivelsen i hva produktet egentlig gjør. Har ikke prøvd disse kompnentene selv og kommer ikke til å gjøre det før produsenten på en grei måte forklarer hva forbedringen består i. Slik produsenten forklarer seg nå er det kun en tanke som slår meg - PLACEBO. Alt snikksnakket som kommer frem er bare tull og i beste fall tatt fra Digest Readers.

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Antall liker
4.256
Litt i forhold til Roffe sitt innlegg.

Jeg er vel kanskje den som mist anbefaler HiFi komponenter til andre her på sentralen, i forhold til antall innlegg. Dette er fordi jeg vet at en nøytral, høyoppløst komponent kan falle uheldig ut hos mange. Dette fordi selve forutsetningene for å oppleve selve kvalitetene til komponenten ikke er tilstede hos den aktuelle lytter. Eller at musikk/lydpreferanser er helt på siden av mine. Og jeg vil jo nødig at en som har betalt masse penger for noe skal føle at han blir skuffet.

Litt om støy i sammenheng med lyd.
På begynnelsen av nittitallet moddet jeg en Harman Kardon CD spiller. Spilleren var oppbygd med kun diskret komponenter i analogdelen, ikke IC'er som forsterkning. Og dette var jo bra. Men saken var den at på utgangen stod det noen fæle signalkondiser som sannsynligvis måtte ødelegge noe. What to do ? Joda, jeg kjøpte noen store blå ERO polyprop.kondiser, men for å få plass på det tettpakkede store printet måtte jeg plassere ERO kodisene langt fra selve utgangen i nærheten av phonokontaktene, inn mot midten av det store printet. Av mangel på forstand lot jeg kabelstumpene fra ERO kondisene (ca. 15 cm.) gå i luftspenn fra kondisene til utgangen på analogdelen på printet. Så langt, så godt.
Og lyden ble klart bedre. Så mye detaljer i diskanten...her skjedde det saker og ting ja...mye liv... ;D Men godt var det! Det som følgelig skjedde var at ledningene i luftspenn fungerte som antenner for all den høyfrekvente støyen som MASH konverteren sendte ut! ;D
Men selv gamle audiofile som hadde spilleren på lån syns det låt bra. Dette gikk på en måte som "hånd i hanske " mot datidens spillere og plater som relativt sett ikke hadde så stor bit-oppløsning som dagens digital. Det ene kompenserte for det andre..for å si det sånn.

Etterhvert syns jeg kanskje ikke det var så bra allikavel, og en "know-how" person sa at jeg burde gjøre om dette med "antennespennet". Så ble gjort. Og førsteinntrykket var at det låt dødt...med mindre liv i diskanten. men det var bare midlertidig. Etterhvert hørte jeg at den høyfrekvente støyen som var tidliger faktisk maskerte for mange detaljer. Jeg hørte åpenbart flere detaljeri musikken nå etter at alle "detaljene" var borte! ;D

Relasjonen til Bybee er at som jeg og Endre Askeland hører, så kan det oppsummeres at Bybee åpenbart fjerner en type støy i lydbildet, en støy du ikke trodde var der før den er borte. Dette påvirker blant annet bassgjengivelsen, og opplevelsen av små dynamikkgraderinger i lydbildet. Og ikke minst evnen til å lytte inn i musikken. Noen vil forstå hva jeg mener med dette, andre ikke.

endrea

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.06.2003
Antall liker
142
Sted
Bergen
En meget god beskrivelse av effekten produktet gir.

mvh
Espen R skrev:
Litt i forhold til Roffe sitt innlegg.

Jeg er vel kanskje den som mist anbefaler HiFi komponenter til andre her på sentralen, i forhold til antall innlegg. Dette er fordi jeg vet at en nøytral, høyoppløst komponent kan falle uheldig ut hos mange. Dette fordi selve forutsetningene for å oppleve selve kvalitetene til komponenten ikke er tilstede hos den aktuelle lytter. Eller at musikk/lydpreferanser er helt på siden av mine. Og jeg vil jo nødig at en som har betalt masse penger for noe skal føle at han blir skuffet.

Litt om støy i sammenheng med lyd.
På begynnelsen av nittitallet moddet jeg en Harman Kardon CD spiller. Spilleren var oppbygd med kun diskret komponenter i analogdelen, ikke IC'er som forsterkning. Og dette var jo bra. Men saken var den at på utgangen stod det noen fæle signalkondiser som sannsynligvis måtte ødelegge noe. What to do ? Joda, jeg kjøpte noen store blå ERO polyprop.kondiser, men for å få plass på det tettpakkede store printet måtte jeg plassere ERO kodisene langt fra selve utgangen i nærheten av phonokontaktene, inn mot midten av det store printet. Av mangel på forstand lot jeg kabelstumpene fra ERO kondisene (ca. 15 cm.) gå i luftspenn fra kondisene til utgangen på analogdelen på printet. Så langt, så godt.
Og lyden ble klart bedre. Så mye detaljer i diskanten...her skjedde det saker og ting ja...mye liv... ;D Men godt var det! Det som følgelig skjedde var at ledningene i luftspenn fungerte som antenner for all den høyfrekvente støyen som MASH konverteren sendte ut! ;D
Men selv gamle audiofile som hadde spilleren på lån syns det låt bra. Dette gikk på en måte som "hånd i hanske " mot datidens spillere og plater som relativt sett ikke hadde så stor bit-oppløsning som dagens digital. Det ene kompenserte for det andre..for å si det sånn.

Etterhvert syns jeg kanskje ikke det var så bra allikavel, og en "know-how" person sa at jeg burde gjøre om dette med "antennespennet". Så ble gjort. Og førsteinntrykket var at det låt dødt...med mindre liv i diskanten. men det var bare midlertidig. Etterhvert hørte jeg at den høyfrekvente støyen som var tidliger faktisk maskerte for mange detaljer. Jeg hørte åpenbart flere detaljeri musikken nå etter at alle "detaljene" var borte! ;D

Relasjonen til Bybee er at som jeg og Endre Askeland hører, så kan det oppsummeres at Bybee åpenbart fjerner en type støy i lydbildet, en støy du ikke trodde var der før den er borte. Dette påvirker blant annet bassgjengivelsen, og opplevelsen av små dynamikkgraderinger i lydbildet. Og ikke minst evnen til å lytte inn i musikken. Noen vil forstå hva jeg mener med dette, andre ikke.

Topp Bunn