Bybee Golden Goddess Super Effect Speaker Bullets

P

Parelius

Gjest
En fryd å lese, asbjo!

Hva folk bruker penger på er deres egen sak. Hva en anbefaler andre å gjøre, er noe helt annet. Ikke alltid at en ser det skillet.

P

Parelius

Gjest
Endre Askeland skrev:
28.november kom Høvdingen med nye regler for Hifi sentralen. Her er regel nr.1

"1) Ved å bruke dette forumet aksepterer du at du ikke poster innlegg som er usanne, tvilsomme, unøyaktige, eller er egnet til å krenke, trakassere eller fornærme enkeltindivider, grupperinger eller nasjonaliteter. Vanlig folkeskikk gjelder med tanke på språkbruk, holdninger og oppførsel ovenfor andre medlemmer og grupper som helhet. Brukere som har til hensikt å provosere og/eller kverulere uten å bidra med noe som helst konstruktivt vil bli utestengt.
"

Slike usanne, tvilsomme og unøyaktige kommentarer som dere kommer med, bør ikke forekomme på sentralen. Disse kommentarene er med på å gi ett uriktig bilde av dette produktet. Dette er mine synspunkt, basert på egen praktisk erfaring med produktet.

Å dømme ett produkt nord og ned, når en selv ikke har praktisk erfaring med produktet, bør ikke forkomme på sentralen. Høvdingen bør derfor vurdere om dette er en praksis som han ønsker skal forekomme på forumet hans.

mvh
Gitt at ikke Bybee er blitt noe helt annet enn de jeg selv har prøvd, så må jeg si at dine ovasjoner virker overraskende.

For meg er de null verdt! Lureri de luxe.

endrea

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.06.2003
Antall liker
142
Sted
Bergen
Ser at du fortsatt kommer med konstruktive innlegg i denne tråden.
Parelius skrev:
Endre Askeland skrev:

"1) Ved å bruke dette forumet aksepterer du at du ikke poster innlegg som er usanne, tvilsomme, unøyaktige, eller er egnet til å krenke, trakassere eller fornærme enkeltindivider, grupperinger eller nasjonaliteter. Vanlig folkeskikk gjelder med tanke på språkbruk, holdninger og oppførsel ovenfor andre medlemmer og grupper som helhet. Brukere som har til hensikt å provosere og/eller kverulere uten å bidra med noe som helst konstruktivt vil bli utestengt.
"

Slike usanne, tvilsomme og unøyaktige kommentarer som dere kommer med, bør ikke forekomme på sentralen. Disse kommentarene er med på å gi ett uriktig bilde av dette produktet. Dette er mine synspunkt, basert på egen praktisk erfaring med produktet.

Å dømme ett produkt nord og ned, når en selv ikke har praktisk erfaring med produktet, bør ikke forkomme på sentralen. Høvdingen bør derfor vurdere om dette er en praksis som han ønsker skal forekomme på forumet hans.

mvh
Gitt at ikke Bybee er blitt noe helt annet enn de jeg selv har prøvd, så må jeg si at dine ovasjoner virker overraskende.

P

Parelius

Gjest
Endre Askeland skrev:
Ser at du fortsatt kommer med konstruktive innlegg i denne tråden.
Parelius skrev:
Endre Askeland skrev:

"

mvh

Er mine erfaringer mindre konstruktive enn dine, Endre?

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Antall liker
5.581
Torget vurderinger
1
Endre Askeland skrev:
...
...
Må man virkelig prøve alt før man konkluderer med at det er tull og tøv? - F.eks. MachinaDynamica?

Er det ikke lov å lære noe som helst av andre ?

Er det ikke lov å basere sin tillnærming på «etablert viten»?

Er det ikke lov å stille spørsmål ved fantasihistoriene til enkelte produsenter?

Er det i det heletatt ikke lov å være det minste kritisk?

Bybyee filtrene er påstått fra produsentens side å redusere «kvantumstøy» og 1/f-støy - det gjør de ikke (dvs basert på foreliggende dokumentasjon). Dersom de mot formodning gjør det så burde det være en smal sak for produsenten å dokumentere dette - hvorfor gjør han det ikke? Hva disse «filtrene» evt. gjør til forskjell fra en tilsvarende stump kobber eller 0,025 ohms effektmostand vet jeg ikke, men jeg er åpen for forslag og dokumentasjon.

mvh
KJ

endrea

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.06.2003
Antall liker
142
Sted
Bergen
Når du selv har prøvd produktet, og så kommer med dine kommentarer. Da skal jeg ta deg seriøst.
Å ha prøvd andre produkter fra produsenten, for så å legge disse som grunn for dine vurderinger av ett nytt produktet som du ikke har egen erfaring med, blir for meg, usanne, tvilsomme og unøyaktige kommentarer.

Parelius skrev:

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Antall liker
44.575
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
Endre Askeland skrev:
Det du sier i kommentaren din er sprøyt. Bare tull. Du og flere i denne tråden går ut og beskylder dette produktet for ikke å levere det som blir lovet, og det uten selv å ha prøvd produktet selv. Dere uttaler dere skråsikkert om noe dere overhodet ikke har erfaring med. Kommentarene deres blir for meg bare useriøse.
Greit nok. Men jeg legger jo merke til at produktets fan-klubb heller ikke aksepterer erfaringene til
  • folk som har prøvd, men som ikke opplever den lovede effekten
  • folk som har målt, og fastslår at dette gir en motstand på 0,025 ohm og ørlitegrann induktans, uten noen andre målbare virkninger
  • folk som har sprettet opp det dyrekjøpte produktet og funnet en trådviklet effektmotstand på 0,025 ohm inni (+/- 5% toleranse)

Og da er det greit for meg at du synes dette er bare tull, og at ingen som ikke selv har kjøpt produktet har rett til å mene noe om det. Jeg er mer opptatt av folk som vurderer å kjøpe det. Det vurderte jeg selv også en gang, helt til jeg satte meg inn i hva dette ble påstått å være og forsøkte å begripe hvordan det kunne henge sammen. Og da syntes jeg altså ikke det var nødvendig å ta det utlegget. Hvis jeg har trang til å øke resistansen i høyttalerkablene med 0,025 ohm og legge til ørlite induktans, så vet jeg om billigere måter å gjøre det på.

P

Parelius

Gjest
Endre Askeland skrev:
Når du selv har prøvd produktet, og så kommer med dine kommentarer. Da skal jeg ta deg seriøst.
Å ha prøvd andre produkter fra produsenten, for så å legge disse som grunn for dine vurderinger av ett nytt produktet som du ikke har egen erfaring med, blir for meg, usanne, tvilsomme og unøyaktige kommentarer.

Parelius skrev:
Du trenger ikke ta meg seriøst, Endre. Vet du hvilke endringer som er gjort, forresten?

endrea

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.06.2003
Antall liker
142
Sted
Bergen
Det er ingen som sagt at du ikke skal få lov til å være kritisk. Er det vel ??? Vær kristisk du. Sunt er det.
Men å bedømme ett produkt uten selv å ha prøvd det. Det er jo ganske fantastisk. Det må jo være mulig å tjene seg rik på den evnen. Jeg skulle ønske at jeg kunne sitte i godstolen min og skrive sannferdige innlegg og kritikker av produkter som jeg ikke har prøvd selv.

KJ skrev:
Endre Askeland skrev:
...
...
Må man virkelig prøve alt før man konkluderer med at det er tull og tøv? - F.eks. MachinaDynamica?

Er det ikke lov å lære noe som helst av andre ?

Er det ikke lov å basere sin tillnærming på «etablert viten»?

Er det ikke lov å stille spørsmål ved fantasihistoriene til enkelte produsenter?

Er det i det heletatt ikke lov å være det minste kritisk?

Bybyee filtrene er påstått fra produsentens side å redusere «kvantumstøy» og 1/f-støy - det gjør de ikke (dvs basert på foreliggende dokumentasjon). Dersom de mot formodning gjør det så burde det være en smal sak for produsenten å dokumentere dette - hvorfor gjør han det ikke? Hva disse m«filtrene» evt. gjør til forskjell fra en tilsvarende stump kobber eller 0,025 ohms effektmostand vet jeg ikke, men jeg er åpen for forslag og dokumentasjon.

mvh
KJ

endrea

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.06.2003
Antall liker
142
Sted
Bergen
For øyeblikket kan jeg ikke ta deg seriøst. Jeg kjenner ikke til hvordan dette produktet er bygget opp i forhold til andre produkter fra denne produsenten.
Parelius skrev:
Endre Askeland skrev:

Parelius skrev:
Du trenger ikke ta meg seriøst, Endre. Vet du hvilke endringer som er gjort, forresten?

O

OldBoy

Gjest
Jeg har ingen mening om de nå meget omtalte Bybee Golden Goddess Super Effect Speaker Bullets, for jeg har ikke hørt dem, men hvis de virker og er verdt pengene, er det ingenting som er bedre enn det.

Men jeg gjentar mitt synspunkt fra en tilsvarende diskusjon som gikk under kabelhjørnet ganske nylig:

Det er uredelig markedsføring av produsenten å prøve å forklare virkningen av Bybee Golden Goddess Super Effect Speaker Bullets med at man har installert kvantemekaniske trafikklys, eller noe i den stilen, i dingsene. Det blir som å si at den trampolinen du kjøper til barna er spesielt innsatt med gravitasjonspartikler slik at saltoene lettere lar seg kontrollere.

Det hadde vært mer realt å si: "De virker, men vi vet ikke helt hvorfor. Vi har prøvd det ene og det andre, som vi av hensyn til våre konkurrenter ikke vil komme nærmere inn på, men vi er sikre på at de virker, og den som ikke er fornøyd etter å ha prøvd dem, får igjen pengene sine uten diskusjon."

P

Parelius

Gjest
Endre Askeland skrev:
For øyeblikket kan jeg ikke ta deg seriøst. Jeg kjenner ikke til hvordan dette produktet er bygget opp i forhold til andre produkter fra denne produsenten.
Men de er forskjellige, det vet du?

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Antall liker
5.581
Torget vurderinger
1
Endre Askeland skrev:
Det er ingen som sagt at du ikke skal få lov til å være kritisk. Er det vel ??? Vær kristisk du. Sunt er det.
Men å bedømme ett produkt uten selv å ha prøvd det. Det er jo ganske fantastisk. Det må jo være mulig å tjene seg rik på den evnen. Jeg skulle ønske at jeg kunne sitte i godstolen min og skrive sannferdige innlegg og kritikker av produkter som jeg ikke har prøvd selv.
...
MacinaDynamica : Teleportation Tweak performed during telephone call to Machina Dynamica. $60 - Virker eller virker ikke? Må man prøve det selv før man finner ut av det?

mvh
KJ

EDIT: PS. det er også noen som tjener seg rik på forbukeres manglende evne til å ta stilling til ting før de har prøvd det selv.

HåkonN

Overivrig entusiast
Ble medlem
17.11.2007
Antall liker
0
Her bruker man altså titusenvis av kroner på kabler som har bedre ledeevne enn kobber, for deretter å hekte på motstander til titusenvis av kroner i enden? :eek:

Jeg blir stum.....

endrea

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.06.2003
Antall liker
142
Sted
Bergen
Du er heldig. Du vil aldri få vite hva dette produktet kan gjøre for lydbildet ditt ;) Så vidt meg bekjent, er det ingen i denne tråden som har sagt at man skal kjøpe dette produktet. Men det som er sagt, er at produktet leverer det som blir lovet. At du ikke ønsker finne dette ut, er helt OK. Jeg har sagt det før, hva folk vil kjøpe eller ikke, interesserer meg midt i re...a, med det betyr ikke at jeg ikke vil dele mine erfaringer med andre.

asbjbo skrev:
Endre Askeland skrev:
Det du sier i kommentaren din er sprøyt. Bare tull. Du og flere i denne tråden går ut og beskylder dette produktet for ikke å levere det som blir lovet, og det uten selv å ha prøvd produktet selv. Dere uttaler dere skråsikkert om noe dere overhodet ikke har erfaring med. Kommentarene deres blir for meg bare useriøse.
Greit nok. Men jeg legger jo merke til at produktets fan-klubb heller ikke aksepterer erfaringene til
  • folk som har prøvd, men som ikke opplever den lovede effekten
  • folk som har målt, og fastslår at dette gir en motstand på 0,025 ohm og ørlitegrann induktans, uten noen andre målbare virkninger
  • folk som har sprettet opp det dyrekjøpte produktet og funnet en trådviklet effektmotstand på 0,025 ohm inni (+/- 5% toleranse)

Og da er det greit for meg at du synes dette er bare tull, og at ingen som ikke selv har kjøpt produktet har rett til å mene noe om det. Jeg er mer opptatt av folk som vurderer å kjøpe det. Det vurderte jeg selv også en gang, helt til jeg satte meg inn i hva dette ble påstått å være og forsøkte å begripe hvordan det kunne henge sammen. Og da syntes jeg altså ikke det var nødvendig å ta det utlegget. Hvis jeg har trang til å øke resistansen i høyttalerkablene med 0,025 ohm og legge til ørlite induktans, så vet jeg om billigere måter å gjøre det på.

endrea

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.06.2003
Antall liker
142
Sted
Bergen
Vet du hvilke kabler jeg har ;)

HåkonN skrev:
Her bruker man altså titusenvis av kroner på kabler som har bedre ledeevne enn kobber, for deretter å hekte på motstander til titusenvis av kroner i enden? :eek:

Jeg blir stum.....

endrea

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.06.2003
Antall liker
142
Sted
Bergen
Nei, jeg vet ikke om de er forskjellige. Jeg har bare prøvd dem ut i oppsettet mitt, og de fungerer utmerket.

Parelius skrev:
Endre Askeland skrev:

P

Parelius

Gjest
Endre Askeland skrev:
Nei, jeg vet ikke om de er forskjellige. Jeg har bare prøvd dem ut i oppsettet mitt, og de fungerer utmerket.

Parelius skrev:
Endre Askeland skrev:
Da tar jeg meg en malt!

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Antall liker
4.256
He..he..her er det "ALLE mot EN". Endre Askeland, jeg ser at målemafian prøver å psyke deg ut så godt de kan. Vil de lykkes ?

Gudene skal vite at om mange av besserviterne prøvde Super Bullets hjemme hos seg selv, så ville de ikke høre tøddel av forskjell! Simpelthen fordi prestisjetapet ville blitt for stort i forhold til det som er lagret på HiFi sentralens datadisker i form av uttalelser i skrift. ;D

(Der brøt jeg løftet mitt gitt tidligere i tråden)

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Antall liker
13.321
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
Espen R skrev:
"He..he..her er det ALLE mot EN". Endre Askeland, jeg ser at målemafian prøver å psyke deg ut så godt de kan. Vil de lykkes ?

Gudene skal vite at om mange av besserviterne prøvde Super Bullets hjemme hos seg selv, så ville de ikke høre tøddel av forskjell! Simpelthen fordi prestisjetapet ville blitt for stort i forhold til det som er lagret på HiFi sentralens datadisker i form av uttalelser i skrift. ;D

Prestisjetap slår begge veier. Det er nettopp denne type enøyde uttalelse som gjør at hjeg har sluttet å poste på slike tråder.... trodde jeg.

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Antall liker
4.256
erato skrev:
Espen R skrev:
"He..he..her er det ALLE mot EN". Endre Askeland, jeg ser at målemafian prøver å psyke deg ut så godt de kan. Vil de lykkes ?

Prestisjetap slår begge veier. Det er nettopp denne type enøyde uttalelse som gjør at hjeg har sluttet å poste på slike tråder.... trodde jeg.
Kan du utdype hva du mener?

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Antall liker
5.581
Torget vurderinger
1
Espen R skrev:
...
Når hørte du sist en sensualist som hevdet at noe ikke hadde noen betydning, eller at noe låt likt noe annet?

mvh
KJ

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Antall liker
44.575
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
Espen R skrev:
Nåja, jeg planlegger en oppdatering til en tråd med tittelen "Hørbar og målbar forskjell på signalkabler" som jeg selv startet for noen måneder siden. Essensen i den oppdateringen blir av typen "det der var visst en tabbe, ja". Prestisjetapet blir sikkert både formidabelt og smertelig, men likevel til å leve med. Håper jeg. Må svinge loddebolten litt først, for å være helt sikker, så den oppdateringen ligger et par uker frem i tid.

Velkommen tilbake i tråden din, forresten!

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Antall liker
13.321
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
Espen R skrev:
erato skrev:
Espen R skrev:

Det er vel åpenbart - har du kjøpt effektmotstander for noen titusen kr ligger det vel langt inne å innrømme at de ikke virker....om Bybee virker er en annen sak, det er ikke det jeg sier, men når du refererer til at folk som hevder de ikke kan virke har prestisje i å hold på det synspunktett okke som må du vel forstå at dette slår begge veier. Dette er lavmålsargumentasjon som gjør at slike tråder sklir ut.

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Antall liker
4.256
KJ skrev:
Espen R skrev:
...
Når hørte du sist en sensualist som hevdet at noe ikke hadde noen betydning, eller at noe låt likt noe annet?

mvh
KJ
Kan du mere spesifikt linke disse to uttalelser sammen:

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Antall liker
4.256
erato skrev:
Espen R skrev:
erato skrev:
Espen R skrev:

Det er vel åpenbart - har du kjøpt effektmotstander for noen titusen kr ligger det vel langt inne å innrømme at de ikke virker....om Bybee virker er en annen sak, det er ikke det jeg sier, men når du refererer til at folk som hevder de ikke kan virke har prestisje i å hold på det synspunktett okke som må du vel forstå at dette slår begge veier. Dette er lavmålsargumentasjon som gjør at slike tråder sklir ut.
Latterlig. Mine første to Bybeefiltre betalte jeg 1500 kroner for. Dette var peanuts i forhold til min økonomi, og jeg var "i himmelen" og bestilte flere og flere over en 18 måneders periode.

Min første CD spiller kjøpt som en naiv 18 åring kostet meg vanvittige summer i forhold til inntekt. Min aller første lydlige opplevelse av dette hypertekniske produktet som jeg hadde lest overveldende positive kritikker i avisa om var: :-\ :-\ :-\ :'( :'( :'(

Dette skulle si litt om den saken, ikke sant ?

endrea

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.06.2003
Antall liker
142
Sted
Bergen
He He. Jeg tror det begynner å sne i helv...e før det skjer.

mvh
Espen R skrev:
He..he..her er det "ALLE mot EN". Endre Askeland, jeg ser at målemafian prøver å psyke deg ut så godt de kan. Vil de lykkes ?

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Antall liker
4.256
Min erfaring er at effekten til Bybeefiltrene svakt fortsetter å utkrystallisere seg i virkning, selv etter 200-300 timer "innbrenning".

endrea

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.06.2003
Antall liker
142
Sted
Bergen
Håper dette kan berolige de som sliter med høy puls nå.
Hvis dette tweaket ikke hadde fungert, så hadde det aldri fått lov til å bli i oppsettet mitt.
Jeg vil aldri tilføre ett ledd i kjeden min som vil forringe lydkvaliteten fra oppsettet mitt.
Er det noen som tror meg på dette ???

endrea

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.06.2003
Antall liker
142
Sted
Bergen
Jeg har ca 80 timer med spilletid på dem nå, og de blir bare bedre og bedre.

mvh
Espen R skrev:
Min erfaring er at effekten til Bybeefiltrene svakt fortsetter å utkrystallisere seg i virkning, selv etter 200-300 timer "innbrenning".

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Antall liker
4.256
Endre Askeland skrev:
Hvis dette tweaket ikke hadde fungert, så hadde det aldri fått lov til å bli i oppsettet mitt.
Jeg vil aldri tilføre ett ledd i kjeden min som vil forringe lydkvaliteten fra oppsettet mitt.
Temmelig snart kommer det en fra besserviterne med et innlegg som sier at du ikke sa noe om at leddet måtte forbedre lyden fra anlegget ditt for å bli værende... ;D

endrea

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.06.2003
Antall liker
142
Sted
Bergen
Vi får vente i spenning.

mvh
Espen R skrev:
Endre Askeland skrev:
Temmelig snart kommer det en fra besserviterne med et innlegg som sier at du ikke sa noe om at leddet måtte forbedre lyden fra anlegget ditt for å bli værende... ;D

tom-a

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
04.01.2003
Antall liker
600
Torget vurderinger
1
He-he, må nok skuffe dere ;D

Jeg tror – at kanskje kranglingen i seg selv har en kjærkommen kjerne som pleier enkelte audiophile sinn. Det er vel noen innlegg her som ikke er annet en kun en isolert subjektiv ytring uten noen form for kontekst – slik er jo ikke akkurat veldig krevende, ei heller særlig opplysende? At jeg X (med stor bokstav), mener at Y (dette ut av en annen verdens vås) er tull, punktum.

Jeg har sympati med de som har et nysgjerrig sinn. Noen har ikke særlig sans for slik tilnærming; Det forveksles med naivitet, eller at det – i logisk svart/hvitt mønster – samtidig må innebære en plutselig analog tro på Nigeria-brev (mottok mitt første i 1988, forresten :) ). Nå er jeg sikkert urettferdig, men se det i så fall i lys av min første innledende setning – jeg bærer selv alle skavanker. Men jeg prøver å bedre meg – lære, forstå. F.eks at det av og til finnes ting som ikke nødvendigvis står i en lærebok. At den vanligvis ikke er uttømmende.

Noen imponerer meg ikke i debatten. At man kan gjengi det som står i læreboka, som en selv ikke kunne noe om før en ble fortalt det, og på basis av dette tror at man uttale seg autoritativt om fagfeltet anlegg og lydoppfattelse – spesielt basert på et konsept hvor alle andre mennesker kun er begrenset til å oppfatte det en selv som lytter kan høre - er jo en skjønn naivitet. Å la boken dominere ens egen tanke, til og med være foretrukket fremfor egne sanser, er jo en anakronisme i forhold til den menneskeskapte verden. At man kan distanse-evaluere Bybees uten å lytte til produktet, bør jo ikke være annet enn skivebom på dette forum (man bør i det minste være konsekvent til sitt eget konsept om blindtest). For hva bringer det av ny innsikt at X mener Y? Heller ikke det å ikle seg ”redde naive kjøpere fra produktet”-frakken er særlig påkrevet på dette forum – slik misjonering og redde verden-holdning er vel strengt tatt mer rettet mot eget sinn enn de stakkars potensielle ofrene her på sentralen? (og her er jeg kanskje kynisk til forumdeltakerne: Hvis de ikke har blitt lurt før, så la dem nå – denne lærdommen trengs i livet hvis det skal gå dem vel! Har man råd, både følelsesmessig og økonomisk, til å stadig la seg lure – vel, da har man vel råd til det! Merk dog: Ingen aksept for uetterrettelig produsentinformasjon (dvs. lureri) fra min side).

Vel, distanse-evaluister (?): Hva tilfører dere egentlig debatten annet enn å si at person Z bør se å komme seg tilbake til koranen?

Mvh,

tom-a

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Antall liker
4.256
Endre Askeland skrev:
Vi får vente i spenning.

mvh
Espen R skrev:
Endre Askeland skrev:
Vel..jeg tviler. Jeg har jo fratatt dem selve poenget. Faens Espen som måtte ødelegge... ;D

P

Parelius

Gjest
tom-a skrev:
Noen imponerer meg ikke i debatten. At man kan gjengi det som står i læreboka, som en selv ikke kunne noe om før en ble fortalt det, og på basis av dette tror at man uttale seg autoritativt om fagfeltet anlegg og lydoppfattelse – spesielt basert på et konsept hvor alle andre mennesker kun er begrenset til å oppfatte det en selv som lytter kan høre - er jo en skjønn naivitet. Å la boken dominere ens egen tanke, til og med være foretrukket fremfor egne sanser, er jo en anakronisme i forhold til den menneskeskapte verden. At man kan distanse-evaluere Bybees uten å lytte til produktet, bør jo ikke være annet enn skivebom på dette forum (man bør i det minste være konsekvent til sitt eget konsept om blindtest).
Takk for at også du tar meg like seriøst som Endre. Og jeg har ikke lærebok engang. Merkverdig denne selektiviteten i erfaringer - selv om jeg altså ikke har de der "siste nytt fra Bybee" som Endre har, men som han altså ikke vet om er forskjellig fra det jeg selv har prøvd på plasser hvor de også skulle gjøre stort verk.

Tro om ikke den største arrogansen ligger i våre "frittgående" ører.

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Antall liker
44.575
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
tom-a skrev:
Jeg har sympati med de som har et nysgjerrig sinn. Noen har ikke særlig sans for slik tilnærming; Det forveksles med naivitet, eller at det – i logisk svart/hvitt mønster – samtidig må innebære en plutselig analog tro på Nigeria-brev (mottok mitt første i 1988, forresten :) ). Nå er jeg sikkert urettferdig, men se det i så fall i lys av min første innledende setning – jeg bærer selv alle skavanker. Men jeg prøver å bedre meg – lære, forstå. F.eks at det av og til finnes ting som ikke nødvendigvis står i en lærebok. At den vanligvis ikke er uttømmende.
...
Vel, distanse-evaluister (?): Hva tilfører dere egentlig debatten annet enn å si at person Z bør se å komme seg tilbake til koranen?
Nå la jeg vel frem enslags begrunnelse for mitt engasjement i et tidligere svar, men hvis du velger å karakterisere det som "skjønn naivitet", så får jo det være opp til deg. Dessuten er jeg såpass mye akademiker at jeg tror at det å la forskjellige synspunkter og erfaringer bryne seg på hverandre faktisk er en god måte å bringe frem kunnskap på. Jeg velger likevel å føle meg mer truffet av beskrivelsen av et nysgjerrig sinn som du sier du har sympati for.

Nettopp fordi jeg er nysgjerrig, slo jeg opp i den tildels så foraktede "læreboka" for å forsøke å forstå litt mer. Det er nettopp når egne eller andres subjektive erfaringer ikke stemmer med det man mener å vite på forhånd at det er mulig å lære litt mer. Gutta med måleapparater sier altså at dingsen måler 0,025 ohm seriemotstand og 0,3 microhenries induktans. Gutta med mest sans for opplevelser sier at dingsen fjerner hardhet og gjør lytteopplevelsen mer organisk.

Så hva skjer hvis vi kobler 0,025 ohm og 0,3 microhenries i serie med en effektforsterker, et par meter høyttalerkabel og en vanlig høyttaler? Tja, dempingsfaktoren kan f eks falle fra rundt 400 til rundt 175 og den økte induktansen kan få lyden til å rulle av litt øverst i frekvensene. Sier læreboka. Og kanskje det vil oppleves som litt mindre hardhet, litt avrundet dynamikk og litt mer organisk klang, på samme måte som noen foretrekker lydfargingen av Au24 høyttalerkabler med høy resistans?

Kanskje det ikke er vanskeligere og mer mystisk enn det, men da er det fortsatt fordømrade dyrt for en effektmotstand med litt parasittisk induktans.

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Antall liker
4.256
Parelius skrev:
Vet ikke om frittgående ører har noen forbindelse med frittgående høner, men sistnevnte er vistnok forbundet med frihet, selvutfoldelse og høy livskvalitet. :)

P

Parelius

Gjest
Espen R skrev:
Parelius skrev:
Vet ikke om frittgående ører har noen forbindelse med frittgående høner, men sistnevnte er vistnok forbundet med frihet, selvutfoldelse og høy livskvalitet. :)
He he! Kjøper den.

K

kbwh

Gjest
Heftig pris for en effektmotstand med strøinduktans.

"Jeg hører det jeg vil høre!" burde være det audiofile mantra.

tom-a

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
04.01.2003
Antall liker
600
Torget vurderinger
1
Parelius skrev:
Takk for at også du tar meg like seriøst som Endre. Og jeg har ikke lærebok engang. Merkverdig denne selektiviteten i erfaringer - selv om jeg altså ikke har de der "siste nytt fra Bybee" som Endre har, men som han altså ikke vet om er forskjellig fra det jeg selv har prøvd på plasser hvor de også skulle gjøre stort verk.

Hei, Parelius

Nå vet jeg ikke om jeg akkurat mente deg, siden du faktisk har prøvd bybees og meldt tilbake dine lytteinntrykk. Men kommer du flagrende med boken (som du til og med ikke har), da felles du av dommen...

Våre ”frittgående høner”: Hjernen i kombinasjon med ører forekommer meg å være en varierende referanse – så jeg aksepterer at det eksisterer en andel ”arroganse”. Hjernen har tydeligvis mange lese- og korreksjonsmekanismer, kanskje den benytter ulike funksjoner ved ulike anledninger, i ulike kontekster, noe som selvsagt gjør det vanskelig for oss når vi vil ha svar med to streker – samt konsistens ved alle anledninger. Kanskje en virkemåte er at hjernen tillater oss å høre det vi gir den rom for å høre – at lytteropplevelsen er hva vi tillater den å være og kanskje også en funksjon av vårt mentale register – da blir det jo fort lett å bli uenige

Topp Bunn