Powerpoint skrev:
Ja, Bybees siste kreasjoner er hinsides dyre, men kan ikke de som ønsker hygge seg med "kinaputtene"få gjøre det!?
Hvorfor må vi alltid slås i hue med hardtslående gledesløs argumentasjon fra gutta med måleinstrumentene og loddebolten?
Dette gjelder selvfølgelig også andre veien.
Jeg lærer sakte men sikkert, men har også merket meg at mange av gutta som bruker seg ikke akkurat har utstyr fra øverste hylle, og da mener jeg ikke i penger selv om kvalitet og pris ofte dessverre henger nøye sammen.
Ble vi noe klokere - neppe
Gode spørsmål. La oss først være enige om at poenget med hobbyen er musikkglede, og at de fleste av oss forsøker å oppnå disse magiske øyeblikkene hvor teknikken forsvinner og det oppstår en illusjon av at artisten plutselig er tilstede i rommet.
Så er det slik at både produsenter og skribenter bruker veldig store ord for å beskrive det som egentlig er veldig små forskjeller. Av en eller annen grunn ser det ut til å være en tilnærmet omvendt sammenheng mellom størrelsen på virkningen og størrelsen på ordene. Resultatet er at det lett fester seg et inntrykk av at f eks å oppgradere til signalkabler med mindre skin-effekt kan gjøre større forskjell i systemet enn å bytte til bedre høyttalere. Virkeligheten er at skin-effekten i signalkabler er i størrelsesorden tusendels dB mens selv gode høyttalere kan ha avvik på 2-3 dB og forvrengning på flerfoldige prosent.
Det finnes skruppelløse individer som skor seg rått på dette ved å markedsføre rent lurium til avsindige priser. Det finnes alltids en eller annen skribent som hiver seg på med en blomstrende anmeldelse av produktet. Og velkjente psykologiske mekanismer gjør at de første kjøperne ikke ønsker å innrømme at de er blitt forledet til å betale store summer for noe som i beste fall hadde marginal verdi, så det finnes alltid et antall fornøyde brukere som vil ha seg frabedt enhver kritikk av dette magiske produktet.
Det er derimot sjelden at noen publiserer en negativ omtale av et produkt i hifi-pressen. Dette kan ha aktverdige grunner, som at vi alle er mer interessert i å lese om ting som kan hjelpe oss videre enn om ting som er rene blindveier, eller mindre aktverdige grunner, som relasjonen til produsenten og hensynet til annonseinntektene. Det er også hindringer mot at konkurrentene kan ta til motmæle, som f eks at bransjereglene her på hifi-sentralen eksplisitt forbyr dette (av gode grunner), eller at forbruker- og konkurransemyndighetene har mange større haier å ta seg av enn de som svømmer rundt i vår lille plaskedam.
Resultatet er at det blir lett å søle bort masse penger på ting som i beste fall er omveier til å oppnå musikkgleden. Da blir det ganske viktig at de av oss som har en viss kunnskap om hvordan disse greiene fungerer og hva som sannsynligvis gjør de største forskjellene, men som ikke er bransjeaktører, faktisk deler den kunnskapen, om ikke annet som en motvekt til "hypingen" som kommer alle andre steder fra. Dessuten har jeg lagt merke til at om f eks jeg tar feil i en teknisk sak - og det har jo hendt - så er det andre som setter tingen enda bedre på plass, og det lærer også jeg en hel masse av.
Det er ikke alltid nødvendig å ha testet tingen selv for å si at dette sannsynligvis er bare tull. For eksempel har jeg ikke selv sendt penger til Dr Chief Fred Mbogo i Nigeria, som på uforklarlig vis har sett seg ut nettopp meg som sin redningsmann for å få smuglet sine korrupsjonspenger ut av landet, og er mer enn villig til å dele rikdommen med meg, bare jeg sender ham $1500 til dekning av visse administrasjonskostnader først. (Oops, det skulle jeg kanskje ikke sagt - det skulle jo være en hemmelighet...)
Så, svaret på hvorfor du av og til blir dasket i hodet med loddebolten, er at det gjøres for å skape litt motvekt mot all den lettlurte hypingen som denne hobbyen overstrømmes av, slik at ikke andre, som kanskje har mer begrenset budsjett enn deg, forledes til å legge altfor mye penger i feil saker. Det er lett å oppnå et godt resultat hvis du kan klaske en million eller to på bordet hos hifi-pusheren. Hvis du derimot ønsker å oppnå nesten like godt resultat for f eks femti tusen, så må du legge pengene på riktig sted. Og det er kanskje derfor du ser at "realistene" ikke har de mest superdyre greiene.