Burson Audio Supreme Sound Op-amp, versjon 5

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • L

    larkus!

    Gjest
    Muligens, men den er klart bedre enn v4 på alt. V4 ble dessuten satans varme. Jeg har en mistanke om at en del strømforsyninger ble stresset av det høye strømtrekket på v4.
     

    roadrune

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.12.2014
    Innlegg
    2.359
    Antall liker
    1.166
    Sted
    Stord
    Torget vurderinger
    1
    Vil det ha noe særlig for seg å stappe sånne i en Muffsy riaa istedet for opa2134?
     
    L

    larkus!

    Gjest
    Vil det ha noe særlig for seg å stappe sånne i en Muffsy riaa istedet for opa2134?
    Så sant muffsy-strømforsyningen takler det noe høyere strømtrekket på Burson V6, så skal det gå fint. Forsyningsspenningen på muffsy er +/- 15V så det er ikke noe problem. Burson V6 tåler +/- 16,5 V. Forbedringspotensialet er absolutt tilstede:)
     

    bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    22.152
    Antall liker
    10.662
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Kommer jo også selvsagt helt an på hvilken misjon de eksisterende opampene har...
     
    L

    larkus!

    Gjest
    En op-amp gjør vel ikke noe annet enn å forsterke signalet? Det er vel kretsløpene rundt opampene som bestemmer hva funskjonen skal være.
    Kompatible op-amper kan brukes om hverandre uten at det totale kretsløpet sin funskjon endres. Slik har i allefall jeg oppfattet det.
     

    bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    22.152
    Antall liker
    10.662
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Det er riktig.. saken er om det har noe for seg uansett? Drev og tullet fælt med opamp bytter tidligere. Lyden endret seg til tider. Siden jeg byttet likestilte jeg endring med forbedring. Åpnere, friskere mer dynamisk. Vel hadde jeg skiftet andre veien ville forbedringen vært. Roligere, jevnere, mer avslappet etc.
    Skiftet jo alt og alt ga forbedring. Til og med i dc offset kretsløp :) det er jo bare tull selvsagt men den subjektive opplevelsen min sa det.

    Derfor utsagn om at dette er svært krets og funksjonsavhengig
     

    roadrune

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.12.2014
    Innlegg
    2.359
    Antall liker
    1.166
    Sted
    Stord
    Torget vurderinger
    1
    Har testet med forskjellige opamper i Muffsyen på oppdrag fra Skodahl som har designet, det var noe lyd og gainforskjell mellom de, men testet kun med vanlige opamper.

    Jeg stiller spørsmålet i Muffsytråden jeg :)
     
    L

    larkus!

    Gjest
    Vel, hifi-folk hører jo forskjell på forforsterkere, intergrerte forsterkere og effektforsterkere og alskens elektronikk i hytt og pine. Op-amper er også forsterkere med masse komponenter innvendig. Hvorfor skal det ikke være tilsvarende forskjeller mellom disse? Eller det bare tull at det går an å høre forskjell på elektronikk generellt også?
     

    roadrune

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.12.2014
    Innlegg
    2.359
    Antall liker
    1.166
    Sted
    Stord
    Torget vurderinger
    1
    Forsterkere er det jo store forskjeller mellom.
    Nesten like stor forskjell som strømkabler :D :p
     
    L

    larkus!

    Gjest
    Kabelforskjeller er ubetydelige i forhold til forskjellen mellom Burson v6 og f.eks. AD797 og OPA627 og en drøss andre opamper med godt ry:)

    Og bare for å nevne det: Op-amper er også forsterkere:cool:
     

    roadrune

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.12.2014
    Innlegg
    2.359
    Antall liker
    1.166
    Sted
    Stord
    Torget vurderinger
    1
    Det var også kun kabeldelen av det forrige svaret mitt som var "litt" sarkastisk :)
     

    skinnyboy

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.06.2003
    Innlegg
    838
    Antall liker
    420
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Må si meg enig med det som Bambadoo skrev tidligere i tråden angående bytte av Op-amper.
    Det var derfor jeg stilte spørsmål litt tidligere i tråden angående bytte av Op-amper i ASR.

    Jeg vet at det blir forandring av lyden, og jeg vil derfor sammenligne dette med komponenter i delefilter.
    Mine Respons har utvalgte komponenter i delefilteret, ikke de dyreste, men matchet til lyden i elementene og "lydsignaturen" som konstruktøren har valgt.
    I ASR Mini Basis er det en AD797 på hver kanal, så det er enkelt å bytte disse med Burson V6 Single om jeg vil gjøre det senere.

    Som med andre ting tror jeg det er preferansene som avgjør, og at det er derfor Burson nå har valgt å lage to forskjellige "lydsignaturer" på sine V6.
    Musikken en spiller avgjør jo i hovedsak hva en liker av lydbilde.
     
    L

    larkus!

    Gjest
    Det er riktig.. saken er om det har noe for seg uansett? Drev og tullet fælt med opamp bytter tidligere. Lyden endret seg til tider. Siden jeg byttet likestilte jeg endring med forbedring. Åpnere, friskere mer dynamisk. Vel hadde jeg skiftet andre veien ville forbedringen vært. Roligere, jevnere, mer avslappet etc.
    Skiftet jo alt og alt ga forbedring. Til og med i dc offset kretsløp :) det er jo bare tull selvsagt men den subjektive opplevelsen min sa det.

    Derfor utsagn om at dette er svært krets og funksjonsavhengig
    At en likestiller endring med forbedring er et sikkert tegn på at en ikke har noen klar oppfatning om hvordan en vil at anlegget skal låte. Eller sagt med andre ord, hvilken lyd en er ute etter. Når en har holdt på med denne galskapen en tid (over 40 år for min del), så har en på et eller annet tidpunkt skaffet seg nok referanser til at en vet hva en er ute etter lydmessig. Hvis ikke, så blir det bare rot og har en tendens til å bli jævlig kostbart.
    Med denne erfaringen på plass, så er det kun endringer som drar lyden i riktig retning som oppfattes som forbedringer. Burson v6 drar definitivt lyden i den retningen jeg ønsker.

    Det koker igrunnen ned til erfaring, dette også:)
     

    Drossel

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    9.901
    Antall liker
    3.228
    Som tidligere nævnt og som kan opfattes som provokation /frækhed så gentager jeg her. Bambado har et problem angående præferencer fordi han ikke er i besiddelse af en god akustisk hukommelse. Det er ikke ensbetydende med svag begavelse. Vi har alle områder som vi er bedre til end andet.
     

    bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    22.152
    Antall liker
    10.662
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Kan leve med at en uvesentlighet mener jeg har dårlig akustisk hukommelse.
    Heller det enn å ikke ha normal folkeskikk.

    Da benytter jeg tiden på å quote noe jeg tidligere har skrevet.

    Kommer jo også selvsagt helt an på hvilken misjon de eksisterende opampene har...
    .....
    Til og med i dc offset kretsløp :)
    Mitt råd før en kjøper inn en bråte opamper for å oppnå lydnirvana.
    Finn ut hvilken misjon de eksisterende har. Er de i signalvei etc? I enkelte tilfeller vil du ikke oppnå noe som helst.

    Jo og mens jeg kommer på det:

    Ikke rent få som har kjørt på med opamp bytter har greit å skape oscillerende og ustabile forsterkere etc. Gjerne ikke så veldig hørbart men veldig målbart og lite hyggelig for resten av kjeden deriblant utgangstransistorer, diskanter mm....
     
    Sist redigert:
    L

    larkus!

    Gjest
    Det var da voldsomt til negativ holdning, bambadoo:eek:
    Så lenge en holder seg til analogdelen i cd-spillere og DA-konvertere er det grei skuring, mener nå jeg.
    Op-ampene der driver RCA-utgangene og/eller de balanserte utgangene. På både Hegel CDP4Amk2 og Valab dac'en sitter det 2 stk pr kanal (to single på Hegel og en dual på Valab pr. kanal. Disse sitter i analogfilteret, og driver også de balanserte utgangene. I tillegg sitter det på begge apparatene i tillegg en singel på hver kanal som driver RCA utgangene. Men ok, en bør vite hva op-ampene gjør i kretsløpet før en begynner å skifte ut, det er jeg enig i. Greier en å lokalisere op-ampene som driver utgangene er det plug and play:)
     

    KJ

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Innlegg
    11.161
    Antall liker
    4.327
    Torget vurderinger
    1
    Poenget til bambadoo er muligens at arbeidsbetingelsene i en konkret krets er styrende for hvordan en gitt OPAMP fungerer/passer i kretsen.

    Uten kjennskap til arbeidsbetingelsene og et fullstendig sett av spesifikasjoner, så er det ikke mulig å si noe konkret om hvordan en OPAMP kan fungere i en gitt krets. Mht arbeidsbetingelser er det viktigste impedanser på inngangene (begge) og i lasten, forsterking, AC/DC-kobling (ev krav til offset på inn og utgang) og forsyningsspenning.

    Inngangsimpedanser i kombinasjon med OPAMPens spec for støy, dvs. hhv spenning- og strømstøy på inngangene, og i kombinasjon med støyforsterking (som kan avvike fra signalforsterking) gir et gitt resultat for støy på utgangen. En OPAMP med lav spenningsstøy har gjerne motsvarende høy strømstøy og visa versa. «Lav» spenningsstøy passer godt i kombinasjon med lave inngangsimpedanser. I kombinasjon med «høye» inngangsimpedanser er det derimot viktigere med lav strømstøy på inngangen. Kron-eksemplet her er dersom man vil bruke en OPAMP direkte i inngangen på en phonoforstekrer (RIAA-trinn), en OPAMP kan passe godt til lavimpedante MC-pickuper, mens andre OPAMPer passer bedre til mer høyimpedante MM-pickuper, og komponentverdier og kretsløsningene til de ulike OPAMPene (MM vs MC) blir ulike for å maksimere støy-ytelsen og annet. Andre inngangsparametre som samvirker med inngangsimpedansene er strøm offset og bias.

    Designet og komponentverdier i tilbakekoblingen påvirker stabiliteten i OPAMPen, og noen følsomme kretser, f.eks. AD797 er særlig kritisk mht valgene her. Komponentverdiene i tilbakekoblingen er også en last for utgangen, og dersom det er valgt lave komponentverdier for å legge tilrette for lav speningsstøy, så må en erstatningsOPAMP nødvendigvis kunne drive den lasten med en god overstyringsmargin.

    Mht forsyningsspenning så fungerer noen OPAMPer mindre godt med lave forsyningsspenninger (+/- 5V) men kan være veldig gode med høyere spenninger (typisk +/- 15V) Mange OPAMPer fungerer bedre med høyere spenning. Med lave forsyningsspenning er det en fare for at en erstatningsOPAMP ikke tåler høy nok spenning på inngangene eller kan gi høy nok utgnagsspenning (ref. spenningsfall fra forsyningsspenningene til utgangen, jf også rail-to-rail egenskaper både for inngang og utgang på OPAMPen). Enkelte OPAMPer trives «best» mot toppen av specen for forsyningsspenning, mens andre OPAMPer kan trives bedre på mer moderate nivåer.

    etc etc etc etc etc etc etc etc etc etc etc etc etc etc etc etc

    Den korte og enkle historien er at det finnes ikke en «universal» OPAMP som passer like godt i alle kretser til alle formål, og for å kunne vurdere om en OPAMP passer inn må man kjenne den konkrete kretsen og ha et fullstendig sett med spesifikasjoner for OPAMPen.

    mvh
    KJ
     
    L

    larkus!

    Gjest
    Da må jeg ha hatt usedvanlig med flaks. Burson v6 trives usedvanlig godt i både Valab dac'en og Hegel CDP4Amk2.
     

    KJ

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Innlegg
    11.161
    Antall liker
    4.327
    Torget vurderinger
    1
    ^ Jaudå. Men bortsett fra det du mener at ørene forteller deg, vet du hvordan Burson yter i de konkrete kretsene, sammenliknet med original bestykning ? Mer eller mindre forvrenging ift frekvens og volum + strukturen på forvrengingen ? Mer eller mindre støy + struktur for støyen ? Frekvensrespons ? DC på utgangen ? Andre merkverdigheter ?

    Mvh
    KJ
     

    Drossel

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    9.901
    Antall liker
    3.228
    Da må jeg ha hatt usedvanlig med flaks. Burson v6 trives usedvanlig godt i både Valab dac'en og Hegel CDP4Amk2.
    Opamps med Fet indgang er efter min erfaring mere universelle end deres bipolare fæller.
     
    • Liker
    Reaksjoner: KJ
    L

    larkus!

    Gjest
    ^ Jaudå. Men bortsett fra det du mener at ørene forteller deg, vet du hvordan Burson yter i de konkrete kretsene, sammenliknet med original bestykning ? Mer eller mindre forvrenging ift frekvens og volum + strukturen på forvrengingen ? Mer eller mindre støy + struktur for støyen ? Frekvensrespons ? DC på utgangen ? Andre merkverdigheter ?

    Mvh
    KJ
    Jeg vet hva ørene forteller meg. det andre du etterlyser er uvesentlig.
     
    L

    larkus!

    Gjest
    Mens resten av hfs er travelt opptatt med å diskutere idiotien omkring Odin2 og roten til all uhygge, ondskap og utukt her på forumet, så koser jeg meg med mine Burson V6 classic. :)
    De som overser disse diskrete op-ampene fra Australia, har rett og slett ingen anelse om hva de går glipp av når det gjelder lydkvalitet.
    Op-ampene får uten unntak strålende omtaler over alt.
    F.eks. her: https://www.head-fi.org/threads/bur...ssion-and-reviews.854912/page-9#post-13830420
     
    Sist redigert:

    Drossel

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    9.901
    Antall liker
    3.228
    Mens resten av hfs er travelt opptatt med å diskutere idiotien omkring Odin2 og roten til all uhygge og ondskap her på forumet, så koser jeg meg med mine Burson V6 classic. :)
    De som overser disse diskrete op-ampene fra Australia, har rett og slett ingen anelse om hva de går glipp av når det gjelder lydkvalitet.
    Op-ampene får uten unntak strålende omtaler over alt.
    F.eks. her: https://www.head-fi.org/threads/bur...ssion-and-reviews.854912/page-9#post-13830420
    Herligt jeg har 2. Skal bare finde noget å bruke dem til.
     
    L

    larkus!

    Gjest
    Suksessen med V6 classic i Hegel CDP4Amk2 genererte en "må ha følelse". Rekvirerte derfor prompte to stk. V6 vivid i tillegg, og installerte dem på den ubalanserte utgangen. V6 vivid har alle de positive egenskapene til V6 Classic, men jeg har vanskelig for å høre noen forskjell mellom de to versjonene. V6 classic (som driver den balanserte utgangen) er imidlertid også i signalveien når den ubalanserte utgangen med V6 vivid brukes, da de sitter i kretsløpet med det analoge lowpassfilteret. Så det en hører på RCA-utgangen er en mix av egenskapene til classic og vivid
    Vivid er de røde på bildet.
    vivid.jpg
     
    Sist redigert:

    skrodahl

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.03.2015
    Innlegg
    797
    Antall liker
    547
    For de som ikke vil tyde fourier-grafer halve dagen:

    V6 Classic:
    Ganske imponerende kvalitet fra en diskret opamp. Men, du får like bra kvalitet for en 35-kroners OPA2134 eller en 10-kroners NE5532.

    V6 Vivid:
    Teknisk sett en helt fantastisk begredelig dårlig opamp. Men, tanken er nok at den skal ha en "varm" lydsignatur. Jeg velger heller denne enn V6 Classic, for man får faktisk noe helt annet for pengene.

    Jeg tenker meg V6 Vivid i en linjeforforsterker (en vanlig forforsterker, ikke for lavnivåsignaler som RIAA-steg). Det vil kunne gi en varm, rør-lignende lyd i hele anlegget. Er det hifi? Neppe. Men det låter faktisk ålreit... Til sammenligning så måler Muffsy BSTRD (en veldig enkel rørforforsterker) relativt mye bedre enn V6 Vivid.

    EDIT:
    Jeg ser at noen spør om Burson V6 vil fungere i en Muffsy Phono Preamp. Svaret er ja, men det vil bli ganske mye dårligere enn både OPA2134 og NE5532. Styr unna V6 Vivid i såfall!
     
    Sist redigert:

    Drossel

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    9.901
    Antall liker
    3.228
    Aldrig Læst værre vrøvl end det her. Bl.a. er det tværtimod Classic som Giver en varm signatur istedet for Vivid.
     

    skrodahl

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.03.2015
    Innlegg
    797
    Antall liker
    547
    ...og der!
    ...melder jeg meg ut av diskusjonen. Lykke til da dere.
     
    L

    larkus!

    Gjest
    Fikk svar fra Burson Audio:
    De skriver at de er usikre på hvordan disse målingene er blitt utført, og at de vil se nærmere på saken.
    De lurer også på hvordan de kan kontakte personen som utførte testen, og at V6 Vivid kanskje "failed during the test"
     
    Sist redigert:

    skrodahl

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.03.2015
    Innlegg
    797
    Antall liker
    547
    Det byr meg imot å svare, litt folkeskikk burde man kunne oppvise.

    Jeg kjøpte en V6 Classic og en V6 Vivid. Min første Vivid hadde en kanal som var identisk med V6 Classic og en som ser ut som de målingene jeg har publisert her på HFS. Så jeg fikk en ny Vivid. Den har to kanaler med mengder av harmoniske, som vist her på HFS.

    Det kan bety to ting, og det er tre ting:

    * Enten måler Vivid nesten identisk med Classic
    * Eller så har Vivid virkelig masse harmoniske
    * Den tredje tingen er at Burson må ha ganske store problemer med sin kvalitetskontroll

    Jeg har vist fram målingene til Burson, det var det som gjorde at de sendte meg en ny Vivid. Vivid-målingene finns ikke på min blog, bare her på HFS, og bare på norsk. Jeg håper faktisk at jeg ikke fikk en til defekt Vivid, det er nettopp disse harmoniske som gjør at den faktisk er verdt prisen i mine øyne. Man får noe helt annet enn en vanlig opamp.

    EDIT:
    Jeg skrev en lang og irritert rant, som jeg tok bort når jeg fikk tenkt meg om. Uansett har jeg ikke tenkt å svare mer på denne tråden.
     
    Sist redigert:
    L

    larkus!

    Gjest
    Hva er galt med å konfrontere Burson med måleresultatene? Jeg sendte kun bilder av forvrengningsmålingene på Vivid og Classic
    Skrev at disse målingene var utført av et medlem på et norsk hifi-forum, uten å nevne navn
    Jeg har også etterlyst Burson sine egne forvrengningsmålinger.
     

    skrodahl

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.03.2015
    Innlegg
    797
    Antall liker
    547
    Ikke noe galt med å konfrontere Burson. Jeg sikter til den danske posten før din.
     
    Z

    Zomby_Woof

    Gjest
    Dansker på hfs er dessverre noe man må lære seg å gi akkurat passe faen i. Av og til betyr det å gi fullstendig faen, andre ganger ikke i det hele tatt.
     

    Armand

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    13.08.2005
    Innlegg
    2.965
    Antall liker
    7.016
    Sted
    Kongsberg
    Hvis de skulle stille tvil om dine målinger kan jeg godt ta noen målinger på dem jeg også hvis du vil. Har en R&S UPV som måler THD ned til -125dB.
    Bare send meg en PM så kan du sende dem i posten.
     
    L

    larkus!

    Gjest
    Skrodahl sine målinger viser at V6 Classic måler riktig så godt, og i mine ører låter den også fenomenalt godt.
    Det er V6 Vivid som er tvilsom. Kunne godt tenkt meg at det ble målt på et tredje eksemplar for å fastslå om det er produksjonsfeil, eller om det er laget slik med hensikt.
    Jeg har to single V6 Vivid liggende som ikke er i bruk.
    Jeg synes dessuten det er på sin plass å plage Burson litt med dette!
     

    skinnyboy

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.06.2003
    Innlegg
    838
    Antall liker
    420
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Spørsmålet jeg da må stille er hvordan jeg som eier av 2stk V6 Vivid dual, vet om jeg er rammet av dette.
    Såvidt jeg vet er det ikke noe batch eller serienummer på disse.

    Har forøvrig bestilt meg 2stk V5i til bruk i min Beresford, uavhengig av dette.
    Med disse får jeg på lokket, noe jeg ikke gjorde med V6 Vivid.
    De har jo denne måneden kampanje med 20% rabatt på sine op-amper.

    Sent fra min G8341 via Tapatalk
     

    Drossel

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    9.901
    Antall liker
    3.228
    ...og der!
    ...melder jeg meg ut av diskusjonen. Lykke til da dere.
    Du sikkert også en som mener rør er totalt ubrugeligt til hifi og samtidig at man ikke kan høre forskel på kondensatorer, modstande og ledninger?
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn