Burson Audio Supreme Sound Op-amp, versjon 5

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • L

    Larkus

    Gjest
    V5i blir er vel et kompromiss mellom discret og integrert krets, men ut fra den erfaring jeg har med Burson så er jeg likevel sikker på at den låter flott. Du har noe å glede deg til med V5:) Hvilket apparat skal V5 inn i, og hvilke kretser skal de erstatte?

    Merkelig hvor liten interesse det er for disse Burson op-ampene her på hfs forresten! Folk vet ikke hva de går glipp av!
     

    tommo21

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    13.07.2003
    Innlegg
    333
    Antall liker
    161
    Torget vurderinger
    26
    Jeg har nå prøvd både V5 dual og single og V5i dual og single i en Gustard H10. Dessverre så tåler ikke V5 så høy spenning som H10 har, så den knertet begge disse etter 2-300 timer. Jeg byttet så inn disse mot V5i og kan med trygghet si at V5i, selv om de er en slags hybrid, gir 90% av det som de diskrete V5 gir. Med tanke på at de sliter med varmegang på de diskrete V5 så ville jeg gått for V5i for å spare seg mye trøbbel. Jeg skal bestille ett sett med v5i dual til for å bytte ut de originale i min LM Audio CA502 dac snart også.
     
    L

    Larkus

    Gjest
    Har hatt 4 stk v5 single stående i Hegel CDP4AmkII siden årsskiftet med 15V forsyningsspenning, som er max. tillatt spenning for V5. Ingen problemer av noe slag. Ikke blir de spesiellt varme heller. Har 2 stk. V4 dual i Valab DAC'en som tar seg av TV og Blu Ray-lyd. De blir varmere enn V5
     

    skinnyboy

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.06.2003
    Innlegg
    838
    Antall liker
    420
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Disse skal inn i et ASUS Xonar Essence STX internt lydkort, altså første generasjon av dette lydkortet.
    Disse hadde ikke medfølgende opamp's.
    Faktaside:
    https://www.komplett.no/product/420234?noredirect=true#

    Kortet brukes sammen med Sennheiser HD600, så jeg tenkte det var verdt å forsøke et bytte.
    Det er vel godt mulig jeg ville klart meg med V5i, men siden jeg har plass i pc-en ville jeg gå for det beste.

    Er det noen her på sentralen som vet hvilke opamp's som er i Nuforce DAC-9?
    ???
    Ellers får jeg vel åpne opp og sjekke når de fra Burson kommer i hus...
     
    L

    Larkus

    Gjest
    Opampene i DAC-9 er etter det jeg har funnet ut Burr Brown DRV134PA. Disse sitter dessverre ikke i sokkel, så de må loddes ut hvis Burson V5 skal inn. Det krever gode loddeferdigheter. Jeg ville dessuten ha sjekket at forsyningsspenningen på DY134PA i Nuforcen ikke er over 15V.
    Her er databladet på DY134PA. http://static.qobuz.com/info/IMG/pdf/DRV134.pdf
    NuForce.DAC-9.test.flagowego.przetwornika.amerykanskiej.firmy.22.jpg
     

    skinnyboy

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.06.2003
    Innlegg
    838
    Antall liker
    420
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Tusen takk for svar på spørsmålet mitt.

    Da blir det nok ingen utskiftning av disse, siden de er beregnet for balansert drift.
    Jeg bruker også de balanserte utgangene på denne DAC-en, og er veldig godt fornøyd med det.
     

    UFN

    Medlem
    Ble medlem
    21.07.2012
    Innlegg
    9
    Antall liker
    2
    Opampene i DAC-9 er etter det jeg har funnet ut Burr Brown DRV134PA. Disse sitter dessverre ikke i sokkel, så de må loddes ut hvis Burson V5 skal inn. Det krever gode loddeferdigheter. Jeg ville dessuten ha sjekket at forsyningsspenningen på DY134PA i Nuforcen ikke er over 15V.
    Du kan ikke udskifte en DRV134 med en alm. opamp - de har ikke samme benforbindelser (eller samme funktion) :)

    //UFN
     
    L

    Larkus

    Gjest
    En smule illojalt å blande et annet op-amp merke inn i denne Burson-tråden, men dette ser ut som et seriøst alternativ der det blir for lavt under topplokket for Burson V5.

    Dual versjon
    Byggekvaliteten ser ut til å være i toppklasse, akkurat som Burson V5.


    Discrete Op Amps - Sparkos Labs.com

     
    Sist redigert:

    skinnyboy

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.06.2003
    Innlegg
    838
    Antall liker
    420
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Jeg fikk faktisk mine op-amps i går med posten.
    Sendte epost til Burson på søndag kveld for å etterlyse de, og fikk sporingsnummeret på pakken.
    Da jeg kom hjem i går ettermiddag lå de faktisk i posten.
    Burson har nå startet et lager i Hong Kong for å forsyne asia og europa.

    Mine op-amps er nå til "innspilling" på pc-en hjemme.
    Førsteinntrykket var at det låt mye mer åpent, med større romfølelse.

    Angående Sparkolabs sine op-amps, så ville jeg nok heller satset på V5i, som er små og av anerkjent Burson-kvalitet.
     

    Drossel

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    9.901
    Antall liker
    3.228
    De forrige Dexa var ikke gode. Tror Lars har bl.a. skiftet modstande som jeg anser at være på min opfordring. De der mini melf er skrækkelige.
     

    Vanebo

    Medlem
    Ble medlem
    19.09.2009
    Innlegg
    43
    Antall liker
    29
    Torget vurderinger
    1
    Hvilehjem: Jeg vurderer å skaffe meg Sparkos Labs-opamps. Kan du beskrive i korte trekk hvordan du oppfatter lydsignaturen?
     

    Geiren

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.03.2005
    Innlegg
    1.304
    Antall liker
    1.436
    Sted
    Foten av Jotunheimen
    Torget vurderinger
    1
    Ja. Da har jeg fått testet V5i i noen dager;). Har testet dei opp mot OPA2134-2132 og LME49860NA. Jeg er helt enig med Larkus at hvorfor ikke flere har vist mer inntresse for disse;). Dei er jo utrulig gode jo;). Det spiller mye klarere og deffinert, diskanten har oppløsning uten å bli hard, mellomtonen er mye renere og stemmer kommer klarere fram fra dimman å står mye stødigere i lydbildet, det er mye mer samspill i hele registeret. Jeg kan skru opp volumet uten at det virker hardt og bråkete, lydbild bare åpner seg mer og alt blir større. Det er lett og høre at støyen i lydbilde blir redusert, betrakteligt med V5i oppampene. Jeg tror disse blir stående i pre ampen min;)

    image.jpg
     
    L

    Larkus

    Gjest
    Jeg er helt enig med Larkus at hvorfor ikke flere har vist mer inntresse for disse;). Dei er jo utrulig gode jo;).
    Jepp. Hadde det vært kabler i den dyre enden av skalaen det handlet om, så hadde det nok vært betydelig mer interesse......
    Medlemmene her på hfs aner rett og slett ikke hva de går glipp av. :) Jeg anbefaler disse Burson op-ampene til alle her på hfs, og det helt uten forbehold! Det eneste en må passe på er at forsyningsspenningen i apparatet de skal inn i er innenfor det disse op-ampene tåler. Og det er max +/- 15V for V5.

    Det skader vel ikke med å vise bildet av Hegel CDP4AmkII med 4 stk. Burson V5-single en gang til?
    En i utgangspunktet særdeles vellydende CD-spiller er blitt enda bedre:)
     
    Sist redigert:

    Drossel

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    9.901
    Antall liker
    3.228
    Har faktisk bestilt de nyeste. Vet ikke hvad jeg skal bruge dem til.
     

    Geiren

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.03.2005
    Innlegg
    1.304
    Antall liker
    1.436
    Sted
    Foten av Jotunheimen
    Torget vurderinger
    1
    Siden vi er inne på Sparkos Labs i denne tråden, har jeg testet disse opp mot V5i. V5i er meget gode dem, men Sparkos sine må jeg nok innrømme er et lite hakk bedre, Faktisk enda stillere og ro i lydbilde, større lydbilde, bedre dynamikk, kjappere respons og atakk, får bruke et enklere utrykk som kjærringa sier når jeg spørr om hun hører forskjell, det blir mer stereo med Sparkos sine;)

    IMG_0993.jpg
     
    L

    Larkus

    Gjest
    Ufattelig liten interesse her på hfs for disse op-ampene som fører til såpass store lydforbedringer.
    Det er faktisk større interesse for å bytte til svindyre kabler, som ikke forbedrer noe som helst. Forstå det den som kan........
    Kan det være at kabler er synlige, mens op-ampene ikke er det?
     

    Geiren

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.03.2005
    Innlegg
    1.304
    Antall liker
    1.436
    Sted
    Foten av Jotunheimen
    Torget vurderinger
    1
    Da har jeg tatt en rund til med oppamper, for å være helt sikker på hvem som er best. Alle har fått en oppvarmingstid på 30 minutter og alle er sett på 85db i lyttepossisjon målt med umik-1

    Det er ingen tvil att Sparkos Labs sine er best, disse er mye mer åpne og stillere,samt mørkere bakgrunn, kraft og dynamikk, merker det godt på responsen og kjappheten i disse. Lydbildet blir også større.;)


    Burson V5i er gode dem også viss du ikke har hørt Sparkos sine, lydbildet blir litt mindre og gråere, er ikke så stilt i mellom instrumentene. I forhold til orginal oppampene LME49860NA er Burson sine ett godt løft i lydkvalitet.


    Til slutt har vi LME49860NA som stod i pre ampen orginalt. Som også er gode. Samen ligner en disse opp mot hverandre skjønner jeg godt hvorfor folk bytter til bedre oppamper, Vi er jo ute etter best mulig lyd;)

    IMG_0806.jpg
     

    Vedlegg

    W.Sand

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    3.025
    Antall liker
    4.383
    Sted
    moelv
    Torget vurderinger
    2
    Eg repeterar:
    De er oppe i mk6. Hva skal de presentere med mk7 ???
     
    L

    larkus!

    Gjest
    Bursonkarane er oppfinnsame. Dei finn sikkert på noko lurt:)
     
    L

    larkus!

    Gjest
    Du må presentere en lytterapport når du har prøvd V6 Classic.
    Jeg kommer til å bestille jeg også. Har lagt ut mine V5S for salg på torget, men så langt er det liten respons.
     

    skinnyboy

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.06.2003
    Innlegg
    838
    Antall liker
    420
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Jeg la også inn en bestilling på 2stk Dual Classic for å sammenligne med mine V5.
    Håper og regner med at du la inn "kupongkoden" som ga deg 15% rabatt.
    Jeg betalte 1025,5 USD om jeg ikke husker feil, under 1050NOK, inkludert frakt.

    Sent fra min D6603 via Tapatalk
     
    L

    larkus!

    Gjest
    Burson V6

    Brukte rabattkoden som gir 15% rabatt, ja. Det tilbudet går ut idag.
    2 doble og 4 single kom på $229,50. Fraktfritt på bestilling over $200.-
     
    Sist redigert:
    L

    larkus!

    Gjest
    Fikk melding om at V6 er sendt fra Hong Kong. I mellomtiden har et par medlemmer her på hfs blitt nye eiere av mine gamle V4 og V5:)
     
    L

    larkus!

    Gjest
    Burson V6 Classic ankommet!

    burson v6.jpg

    Saker! 4 stk. single på de balanserte utgangene i Hegel CDP4Amk2

    v6.jpg

    2 stk. dual på de balanserte utganene i Valab (Gustard) DAC
    2 stk v5 på den ubalanserte utgangen.
    Saker! dette også:)
     
    Sist redigert:
    L

    larkus!

    Gjest
    Vel, jeg skal gjøre et forsøk på den vanskelige øvelsen å beskrive lytteinntrykk.
    Jeg har de siste 14 dagene kjørt med de originale OPA 627 i Hegelen, da jeg har solgt mine v5. Og det låter jo veldig fint, men overgangen fra OPA627 til v6 er absolutt like dramatisk som da jeg skiftet til v5 (se tidligere i denne tråden).

    Jeg skal prøve å beskrive det jeg opplever som en forandring i forhold til v5.
    Først og fremst en annen klangbalanse. Der v5 var superdetaljert og tegnet opp konturer veldig skarpt og presist, er v6 Classic litt rundere i kantene. En kan godt sammenligne det med to like bilder der det ene er konsekvent tegnet med linjal, og det andre på frihand (en stødig sådan!). Lydbildet virker som om det rykker næmere lytteposisjon, er litt fyldigere (varmere), og den ultrapresise bassgjengivelsen med v5 er en smule mer frempå med v6 Classic. Lydbildet virker litt større, tredimensjonaliteten er på samme nivå som v5. Mellomtonen er bokstavlig talt STOR. På enkelte innspillinger har jeg vokalisten nesten på fanget. Diskanten er mykere og mer avdempet enn på v5, noe som umiddelbart kan oppfattes som litt negativt når en har lyttet lenge til v5, men etter litt lytting oppdager en at en fortrekker diskanten på v6 Classic fremfor v5. Mer ørevennlig over lang tid, rett og slett.
    Dynamikken er om mulig et par hakk bedre enn på v5. Jeg har hoppet i lyttestolen et par ganger i dag når jeg har dratt på volumet litt.

    Det er mine inntrykk så langt. De ankom i går, så jeg har ikke lyttet så veldig lenge på disse små Australske vidunderene. Men så langt er jeg mer enn fornøyd:)

    Edit: Dette er inntrykkene med v6 i Hegel CDP4Amk2. Valab DAC'en med to dual v6 brukes til TV-lyd og lyd fra Blu-Ray/DVD. Har ikke hatt tid til å teste dette så mye ennå. Men TV-lyden virker usedvanlig god..................:)
     
    Sist redigert:

    skinnyboy

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.06.2003
    Innlegg
    838
    Antall liker
    420
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Et lite spørsmål "på siden", selv om det gjelder Burson.

    Jeg har en ASR Mini Basis, som har Op-Amps i signalveien.
    Men jeg finner ikke noe på internett om erfaringer med bytte av disse.
    Vil jo tro at bytte av disse vil endre lyden, men jeg har samtidig på følelsen at de "originale" er nøye utvalgt med tanke på lyden.
    Tror dere det er mulig å spørre enten ASR eller Burson om bytte av disse?

    Min erfaring med V5 er jo veldig bra, de bruker jeg i mitt STX lydkort.

    Sent fra min D6603 via Tapatalk
     
    L

    larkus!

    Gjest
    Lytter til denn akkurat nå. Jeg kan ikke huske å ha hørt denne plata låte så godt noensinne.
    Hammondbassen, stemmen til Annie Sellick - rett og slett en gedigen nytelse.
    Og vispingen på trommene på spor 4, "You Go To My Head" - den smyger seg rundt ørene så de er en fryd.
    sellick.jpg


    Og dynamikken - rett og slett fenomenal.
     
    Sist redigert:
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn